En jaksa kauhean syvällisesti tutustua ihmisen aineenvaihdunnan toimintaan, mutta sen verran olen lueskellut ja kuullut, että tärkeää ->
posted to #10MeNepaliin 10.02.2010 (fi)
En jaksa kauhean syvällisesti tutustua ihmisen aineenvaihdunnan toimintaan, mutta sen verran olen lueskellut ja kuullut, että tärkeää ->
Pipps posted to #10MeNepaliin 10.02.2010 (fi)
@Pipps saatatpa olla toistakin mieltä siinä 70 vuoden kieppeillä. Luin muuten Nulandin kirjan "Kuinka kuolemme" muutama vuosi sitten, kun isäni (rip) oli saanut diagnoosin etäpesäkkeitä tehneestä maksasyövästä. No, ei siitä kuitenkaan sen enempää.
jal commented on posted to #10MeNepaliin 10.02.2010 (fi)
@Pipps Ihan muutama päivä sitten kuulin jostain niin päin, että lievästi ylipainoiset eläisivät pidempään. Syynä se, että jos iskee jokin sellainen tauti, joka heikentää (vie painoa alas) nopeasti ja kaataa potilaan vuodelepoon, hiukan ylipainoisella on varaa laihtuakin. Toipuminen on nopeampaa kuin sellaisella, jonka sairaus on laihduttanut alipainoiseksi.
Yhtä kaikki, mieluummin minäkin herkuttelen nyt, vaikka voisinkin kituuttamalla elää muutaman vuoden pidempään. ;) <-- Pidätän oikeuden vaihtaa tätä mielipidettä 70-vuotissyntymäpäivieni lähestyessä!
outiV commented on posted to #10MeNepaliin 10.02.2010 (fi)
7O-vuotiaat alkaa olla kohta myöhäisnuorukaisia!
Kilpalaihdutus vei yläasteella muutaman anorexiasairaalaan. Vaikka on ns. hyvä asia, niin kaikenlaiset suurin pudottaja -yms kilpailut muistuttaa aina siitä, kun kävin katsomassa kaveria sairaalassa.
Eräs kovan lääketieteen guru (oikea guru siis) sanoi, että aivot toimivat parhaiten fakiiridieetillä eli hiukan happamana. Suositeltavaa on Harvardin tai Willettin dieetti. En kyllä tarkemmin ole ottanut niistä selvää.
jaanahuhta commented on posted to #10MeNepaliin 10.02.2010 (fi)
@outiV, käsittääkseni pisin odotettavissa oleva elinikä on japanilaisnaisilla ja nimenomaan terveellisen/kevyen ravinnon vuoksi.
Susa commented on posted to #10MeNepaliin 10.02.2010 (fi)
@Pipps, pidin itse juuri ruokapäiväkirjaa ja yllätys oli suuri, kun sain palautteen: olen ollut aivan liian alhaisella energialla ja elimistöni on siirtynyt energiansäästötilaan. Kulutukseni on noin 1800 -2200 kilokaloria päivässä ja saanti on ollut noin 1000 kilokaloria. Seurauksena se, että urheilusuoritukset eivät ole kehittyneet niin kuin tällä harjoittelulla pitäisi, palautuminen hitaampaa, rasitusvammoja helpommin ja unentarve erittäin suuri. Olen syönyt kyllä terveellisesti ja monipuolisesti, mutta aterioita vain aivan liian vähän. Nyt ovat proteiinipatukat ja välipalat käyytössä -> unentarve väheni heti tunnilla.
Susa commented on posted to #10MeNepaliin 10.02.2010 (fi)
@Pipps, jatkona myös täsmennys: En todellakaan ole ollut nälässä tai nälkäinen ja herkkujakin olen syönyt. Kroppani on tottunut pitkiin ateriaväleihin, joten en ole ollut nälkäinen kuin kerran päivässä ennen lounasaikaa. Nyt kun syön usein, minulla on nälkä koko ajan.
Susa commented on posted to #10MeNepaliin 10.02.2010 (fi)
@Susa Plääh. Mä yritän vain puolustella itseäni ja kehoni sisältämää vararavintoa.... ;D
outiV commented on posted to #10MeNepaliin 10.02.2010 (fi)
@jal No kiva tietysti jos elää pitkään, ja molempi parempi; mutta yritän elää elämäni "laatu ennen määrää"-periaatteella ;) Että siis eläis niin "ettei jää elämättä", että voisi aikalailla onnellisena kuolla milloin vain.
@outiV Se on ihan totta! Ja vanhuutta kohti vois ihan hyvä idea olla mennä vähän pulleana, koska sitten on enempi varaa laihtua <:) Vanhemmiten elimistön kyky käsitellä ravintoa heikkenee. Voi olla vaikea syödä ihan tarpeeksi, eikä ravinto prosessoidu kunnolla.
@jaanahuhta Suhtaudun "pessimistisesti"/realistisesti siihen että eläisin kovinkaan vanhaksi 70v. on jo hyvä tavoite. Huono terveys lapsesta asti, paljon syöpää suvussa, jne. Luultavasti kuolen kävellessäni itsepäisyyttäni tai hajamielisyyttäni auton alle.
Jostain luin kanssa hapan-emäksinen tasapainon tärkeydestä ruokavaliossa! Nykyruoka kai just on keskimäärin liian emäspainotteista? Ehkä? Ei nyt muistu mieleen... Jok.tap. tässä auttoi muiltakin syiltä terveellinen ruokavalio, eli kasvikset ja kuidut oli hyväksi enimmäkseen. Mutta esim. pähkinöitä on laidasta laitaan emäksisyys-happamuus asteikolla.
@Susa Joku huomautti, että japanilaisten pitkä ikä ja tiettyjen sairauksien vähyys voi myös olla enemmän perinnöllinen seikka kuin ruokavaliosta kiinni. Ehkä molempia? :/
Mielenkiintoinen tuo sinun ruokavaliojuttu!
Kaipa voisi olla järkevää laskeskella kaloreita, mutta jotenkin ajatus siitä ahdistaa... Ei ehkä yksinkertaisesti sovi mun persoonalle <:) Eikä siksi ehkä myöskään toimisi, ja pelkään että asiat pyörisi sitten liikaa ruuan ja kaloreiden ympärillä :/
Pipps commented on posted to #10MeNepaliin 10.02.2010 (fi)
@Susa 1000kcal / päivä? Kuulostaa kohtalokkaalta.
@Pipps Säästöliekki on ihan jees (alkaa noin 14päivä kuluessa) kunhan muistaa liikkua ettei haba häviä. Ja ei myöskään ole sillä liian pitkään. IMO.
mtarvainen commented on posted to #10MeNepaliin 10.02.2010 (fi)
Todellakin.
Mun kulutus on normaalipäivänä 4500
Herra commented on posted to #10MeNepaliin 10.02.2010 (fi)
@mtarvainen, kyllä! Johtui siitä, että aamuisin en syönyt kuin mandariinin, lounas erittäin hyvä ja täyttävä, mutta seuraava ateria venyi usein iltakahdeksaan, jolloin söin iltapalaksi pari leipää. Usein siis päivän aterioita 3, kun pitäisi olla tuplamäärä. Kyllä minä tiesin, että syön liian harvoin, mutten tajunnut sitä, että syön liian vähän. Ajattelin, että se tukeva lounas kompensoi.
@Pipps, todennäköisesti ihmisten elinikä on geenien, ravinnon, muiden elintapojen ja ympäristön summa. Ei ruoasta pidä tehdä sen suurempaa numeroa kuin se on. Itse en aio kaloreita laskea, mutta ruokailuväliä olen jo tihentänyt.
Susa commented on posted to #10MeNepaliin 11.02.2010 (fi)
@Susa Juu. Mielenkiintoista muuten, että sekä laihduttamiseen että lihottamiseen pätee oikeastaan samat ruokavalio-, elämäntapa, yms. neuvot.
EDIT: Tai yleensäkin melko yleishyödyllisiä neuvoja ovat: Syö monipuolisesti, syö usein (ahmimatta), ei rskasta iltasyömistä, harrasta liikuntaa, nuku hyvin (eli jokseenkin tasaisella vrk-rytmillä).
Ystäväni huomautti juuri, että kaikkialla on laihduttamisneuvoja, mutta mistään ei löydy lihottamisohjeita (Hänellä on siis vaikeuksia saavuttaa normaalipainoa (kyse ole syömishäiriöstä)). Kertoo paljon nykykulttuurin arvoista, imo.
Pipps commented on posted to #10MeNepaliin 11.02.2010 (fi)
@Pipps, ainoa lihottamisohje, jonka tiedän, on se, että pitää syödä riittävästi erityisesti proteiinia ja liikkua paljon. Näin saa lihaskudosta, eikä pelkästään rasvaa.
Lihottamisessa ja laihduttamisessa on kyse painonhallinnasta ja terveistä elämäntavoista, eli saman kolikon eri puolista.
Susa commented on posted to #10MeNepaliin 12.02.2010 (fi)
@Susa Niinpä :) Ilmaisit poittini, jota en ihan osannut itse suoraan ilmaista - terveelliset elämäntavat on terveellisiä <:D
Seikka jota erilaisia "kuureja" tehtailevat dieettibisnesihmiset eivät juurikaan mainosta...
Pipps commented on posted to #10MeNepaliin 12.02.2010 (fi)
@Pipps, jep, laihduttaminen on iso bisnes. Tosin lihottaminenkin taitaa olla iso bisnes...
Susa commented on posted to #10MeNepaliin 12.02.2010 (fi)
@mtarvainen, niin onkin :). Minulla on ollut kuvienvaihtopäivä kaikissa some-kanavissa!
Susa commented on posted to #10MeNepaliin 12.02.2010 (fi)
@Susa Muistaisin jopa jostain kuulleeni/lukeneeni, että jenkeissä pläskiruokien ja laihdutuslääkkeiden tuottajat on samoja tai vähintäänkin jossain kytkyssä :P Mutta aika hatara muistikuva tämä.
@mtarvainen Mäki oon ihan ett "ketäs nää tyypit on?"
Oon tässä miettinyt, että noinkohan ihmiset luulee, etten halua esiintyä täällä omalla pärställäni, kun on tuo kettu. Mutta tykkään vaan kuvasta, se kuvaa mua ja ihmiset varmaan varsin tottuneesti identifioi mut jo siihen.
Pipps commented on posted to #10MeNepaliin 12.02.2010 (fi)
Copyright Rohea Oy 2010 | Mobile version | Feedback | API | Terms of Service | Applications and tools