Tools

Tuija said

Tuija  

Mitä lisäarvoa paikallisuus-ulottuvuus tuottaa netin käytössäsi?

77 comments

Tuija posted to #Helsinki 15.09.2009 (fi)

77 comments

Bottom

Tuija  

Tämä on ristiinpostitus #JYV -kanavan kanssa #Helsinki -kanavan jäsenille. Olette verrokkiryhmä! Kysymyspatteri kuuluu:

1. Miksi olet #Helsinki -kanavalla?

2. Mitä lisäarvoa tuottaa tietää, missä päin fyysisesti / henkisesti verkoston jäsenet vaikuttavat?

3. a) Mitä käytännön käyttöä sijaintitiedolla on nykyisessä webin tietovirrassa? b) Entä mitä tulevaisuuden sovellutuksia odotat innolla?

YLE Radio Keski-Suomi järjestää Internetin tietovirrat -online-tapahtuman, jossa ovat äänessä @ubiq ja @erkka videostriimissä YLE Areenassa ja paneeli paikan päällä sekä ennen kaikkea verkko-osallistujana kaikki kiinnostuneet netin ääressä.

Tuija commented on posted to #Helsinki 15.09.2009 (fi)

Tuija  

Lisäksi tämä on metatasolla #JYV ja #Helsinki - kanavien välinen maaottelu, jossa selviää, kummalla kanavalla on paikallisulottuvuudesta kiinnostuneempia keskustelijoita.

Tuija commented on posted to #Helsinki 15.09.2009 (fi)

Ile  

(vastaan korrektisti #Helsinki-kanavalla)

En tykkää kanavalähtöisestä "alueellisesta karsinoinnista". Jos meillä olisi paikkatietoisia kanavia, yhdellä ja samalla #bb-kanavalla hoituisi kaikkien maiden BigBrother-keskustelut, jos voisin kertoa, että haluan kunnioittaa kanava-asetukseen tehtyä maakohtaista suodatusta oman sijaintini perusteella. Kanavalle siis voisi sanoa (kanavan omistajan toimesta), että "[X] tämä on paikkatiedolla suodatettava, tarkkuudella [X] maa / [ ] kaupunki".

Tässä ketjussa ideoin vähän samalla pohjalla, miten toimisi kanavat, jolla paikalliset puusepät, kirvesmiehet, putkimiehet jne. löytäisi asiakkaat. Tai vastaavasti ko. alueen asiakkaat keskustelisivat keskenänsä ko. paikkatietoisten kanavien aiheista.

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 15.09.2009 (fi)

Tuija  

@Ile erinomaista, kiitos pelinavauksesta, tästä piste #Helsinki -kanavalle. Jotkut johonkin tarpeeseen ilmeisesti tykkäävät kanavalähtöisestä karsinoinnista, koska nämä kanavat ovat olemassa. Vai siedetäänkö sitä vain paremman (teknisen)(sosiaalisen) innovaation puutteessa?

Tuija commented on posted to #Helsinki 15.09.2009 (fi)

Tuija  

(ristiinpostitettu pelisääntöhahmottelu)

Lasketaan kaupunkimaaottelun pisteet kolmella tasolla
- Ketjun absoluuttinen repliikkien määrä (Qaiku laskee)
- Ketjussa esitettyjen eri näkökulmien määrä (pelinjohtajan arvio)
- Keskustelun antoisuus ja pelin hauskuus (pelinjohtajan arvio)

Peliaikaa on viikko, voittajaketju todetaan torstaina 24.9. klo 13-15 välillä Internetin tietovirrat -online.tapahtumassa.

Tuija commented on posted to #Helsinki 15.09.2009 (fi)

vaiheinen  

No kun kerran kysyit, niin

1. Miksi olet #Helsinki -kanavalla?
Aivan aluksi liityin kanavalle siksi, että halusin kokeilla palvelun kanavatoimintoa. Sen jälkeen en kovin paljoa ole seurannut kanavaa sen itsensä vuoksi, vaan siksi että kanavalle tulevat postaukset näkyvät ja niistä voi poimia olennaisen, jos siltä tuntuu. Lähinnä kyse on kiinnostuksesta johonkin paikkaan sidottusta tapahtumasta.

2. Mitä lisäarvoa tuottaa tietää, missä päin fyysisesti / henkisesti verkoston jäsenet vaikuttavat?
Ei erityisesti mitään an sich. Lähinnä lisäarvo liittyy kysymyksen yksi vastauksen näkökulmaan paikkaan sidotuista tapahtumista (jos nyt vaikka sattuisi metro jumittamaan jostain syystä tunniksi tms.)

3. a) Mitä käytännön käyttöä sijaintitiedolla on nykyisessä webin tietovirrassa?
Liikkuminen esimerkiksi julkisilla, miksei muullakin välineellä. Karttatiedosta lähinnä silloin on kyse ja siihen mahdollisesti liitetystä lisäarvosta kuten vaikkapa eat.fi-palvelun kaltaisista toteutuksista.

b) Entä mitä tulevaisuuden sovellutuksia odotat innolla?
Sijaintitietoon liittyen? Nykyisellään alkaa olla jo kaikki keskeinen mitä tähän liittyen tarvitaan, jos vain näitä välineitä käytettäisiin. Innolla odottaminen on siis hieman paljon sanottu, mutta aivan paikallisia asioita eli kaupungiosan sisällä olevaa tapahtuma/tilannetietoa voisi olla hyödyllistä seurata.

vaiheinen commented on posted to #Helsinki 15.09.2009 (fi)

Ile  

Aiempaan esimerkkiini liittyi oleellisena paikkatiedon dynaamisuus. #puuseppä -kanavassa viestinjättäjän paikkatieto toimisi suhteessa kanavan tilaajan silloiseen paikkaan. Esim. Oulussa toimiva puuseppä näkisi halutessaan striimissään vain esim. 200km säteeltä kirjoitettuja viestejä. Sopii siis hyvin, kun kyseessä on alueellisesti toimivat palvelut.

Sen sijaan jos keskustellaan fyysisistä asioista, paikkakohtaiset kanavat (kuten #helsinki) toimii hienosti. Jos esim. Helsingissä sijaitseva ravintola mainostaa livekeikkaa, on #helsinki -kanavan käyttö ok. En voisi kuvitella, että olisi kanava #munkaupunki, jossa sovellettaisiin yllä kuvattua dynaamista paikkatietomallia.

Tähän staattiseen paikkaan sidottuun kanavaan voisi silti liittyä paikkatietoaspekti toisella näkökulmalla: Jos kanavalle voisi kertoa sen sijainnin (esim. LAT/LON + säde), voisi tarjota käyttäjäasetuksen "Tuo striimiini näkyviin sijaintiini osuvia kanavia". Näin jos matkustan vaikka Berliiniin, striimissäni alkaisi näkymään #berlin -kanavan jutut.

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 15.09.2009 (fi)

Ile  

Olen kertonut kiinnostukseni kohteista somepalveluun (esim. Qaikun profiilissa näkyvät kanavat joita seuraan).
Toisaalta jaan sijaintiani Google Latitudella ja voin tarjota sitä APIlla myös livenä Qaikuun.

Tämä madollistaisi kännysovelluksen, joka kävisi välillä kysymässä, onko lähistöllä muita henkilöitä, joilla on samoja kiinnostuksen kohteita. Ne voisi näyttää kartalla henkilönä/tagipilvenä, josta näkisi "ai tuolla menee @Kitti, joka on myös aktiivinen kanavilla XXX, YYY, ZZZ". Voisipa tarjota helpon käyttöliittymän, josta voisi katsoa, mitä hän on viimeksi ko. kanavilla huudellut.

Tämä mahdollistaisi ihan uudenlaisia IRL-kohtaamisia myös henkilöiden kanssa, joita ei ole aiemmin nähnyt mutta joilla on samat kiinnostuksen kohteet.

Hurjaksi homma menee, jos soveltaa ajatusta adhoc-treffipalvelussa.

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 15.09.2009 (fi)

Ile  

Lähestymiskiellonvalvontajärjestelmä. Tätä myös lapset voisivat soveltaa, jos haluavat välttää vanhempien kohtaamista perjantai-iltana.

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 15.09.2009 (fi)

Ile  

Tässä ketjussa pohdittiin paikkatietopohjaista turistuopasta. Taidettiin päätyä siihen, että olisi kiva voida liittää sijaintiin ja katselusuuntaan liittyen wikisivuja, joissa olisi esim. jonkin patsaan/rakennuksen historiaa. Sivulla voisi olla myös audiota, jolloin mobiilisofta voisi soittaa audiona turisti-infoa kun saavut tiettyyn paikkaan.

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 15.09.2009 (fi)

Ile  

Lisätyn todellisuuden mahdollisuudet: Videokuvan päälle tuodaan paikkakohtaista tietoa. Osa voi olla staattista, osa voi olla sometettua (esim. valokuvia/ääniraitaa/videoita/tekstiä onnettomuudesta). Olisi kiva tarjota paikallaolijoille live-audio-adhoc-chatti, esim. muodostamalla adhoc-wifi-yhteys lähialueen laitteiden kesken (iPhonessa GameAPI tukee kai tällaista mahdollisuutta). Voisi toimia myös viranomaistoiminnassa, kun ei tarvita mitään viranomaisverkkoa kun homma toimii lokaalisti.

Eräs tosi hieno esimerkki lisätystä todellisuudesta on tässä. New Yorkin metrot näkyy kamerakuvan päällä. Tähän voisi tehdä myös ominaisuuden, että kun kävelet lähemmäs tiettyä metrotunnelin ovea, tuotaisiin näytölle aikataulut.

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 15.09.2009 (fi)

Tuija  

@vaiheinen kyllä, 3b) sijaintitietoihin liittyviä

tervetuloa mukaan peliin ja kiitokset hyvin systemoidusta avausrepliikistä, numeroineen kaikkineen

@Ile kiinnostava hahmottelua läheisyyteen perustuvasta filtteröinnistä. (Oletko käyttänyt Brightkitea? Siinä pyrittiin mielestäni tuohon suuntaan)

Treffipalvelu ja vanhempien välttelypalvelu huippusovellutuksia! Hyvä #Helsinki !

Tuija commented on posted to #Helsinki 15.09.2009 (fi)

Tuija  

Pelinjohtajan huomautus

YLE-blogissa taustoitusta tälle kisailulle: http://blogit.yle.fi/aalto/paikallisu...

Tuija commented on posted to #Helsinki 15.09.2009 (fi)

Ile  

@Tuija En tunne Brightkiteä, kiitos vinkistä. En kuitenkaan halua yhtään uutta palvelua: Sen sijaan paikkatietoa olemassaoleviin. Esim. Twitteriin on api tulossa ja uskon että @bergie miettii tällaisia juttuja myös Qaikun twitter-yhteensopivan APIn kantilta.

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 15.09.2009 (fi)

Ile  

Meillä töissä muutama kollegani ja assari jakaa jo paikkatietoja keskenään Google Latitudella. Ihan mukava, kun voi aamulla katsoa, kannattaako soittaa vai odottaa hetki, kun pitää jokin asia käydä läpi.

Kaikille tällainen avoimuus ei toki sovi...

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 15.09.2009 (fi)

Ile  

Kanavaomistajat @TomiS, @tepheikk, @bergie, @eholmila: Kovat keinot käyttöön ja lisää kilpailijoita peliin. Nyt olisi käyttöä kanavapingaukselle ;-)

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 15.09.2009 (fi)

Tuija  

Ristiinpostattu pelitilannekatsaus

@Hessuj @Haloefekti @Markus @apoikola @vaiheinen @Ile aamun kello kahdeksan tilannekatsaus: #JYV -kanavalla neljä osallistujaa, #Helsinki -kanavalla kaksi. Toisaalta @Ile urakoinut repliikkejä neljän edestä! #Helsinki turvautuu jo kanavaylläpidon apuun kisailijoiden summonoimisessa - miten vastaa #JYV , jossa vain yksi admin, @d2s ?

Tilanne on jännittävä ensimmäisen peli-illan valjettua valjunhaaleaksi keskiviikkoaamuksi. Mitä tuokaan päivä tullessaan? Kummalla kanavalla on enemmän osallistujia ensimmäisen pelivuorokauden täytyttyä iltakymmeltä?

Tuija commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

jal  

1. Liityin tälle kanavalle juuri ja tämän kisan innostamana. Enempää en vielä nyt ja kännykällä ehdi kontribuoida.

jal commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

@hessuj, huomaan että olet käymässä heltsingissä. Olisiko sinulla paikkatietoon liittyviä ideoita jaettavaksi meidän natiivien kanssa?

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

sakari  

@Ile Mulla on, pitäs olla puhelimeen softa joka nappia painamalla ilman mitään lisäkoristeita (eli ei Latitude) postaisi koordinaatit määriteltyyn urliin. Niille jotka eivät osaa koodata pitäisi rinnalla olla helppo ja selkä paikka johon koordinaatit pamahtaisivat. Kiinnostaisi, mutta tuntuu että helppokäyttöisyys on edelleen kivenalla.

sakari commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

jahapaula  

Heh, täältäkin täytyy tunnustaa vastauksena kysymykseen 1, että liityin juuri tämän kyselin nähdessäni #Helsinki-kanavalle :)

Kakkoseen voisin lyhyesti todeta, että ihan yleisen mielenkiinnon vuoksi on kiva tietää, missä päin verkoston jäsenet fyysisesti vaikuttavat. Ehkä tässä on myös kaikuja "vanhan maailman" määrittelyistä, joissa kotikaupungilla oli enemmänkin merkitystä. Tulee helposti yhä käytettyä esim. adjektiivina "jyväskyläläinen erkka"

Webin tietovirrassa on periaatteessa mielenkiintoista tarkemminkin tietää kontaktin sijainti, jos sattuisi itse olemaan lähistöllä. Toisaalta itse vierastan yhä esim. Latituden käyttöä, menee ehkä liian detaljiksi tiedoksi. Vaikka olisihan se kätevää saada tietää, jos potentiaalinen kahvilaseura liikkuisi naapurikorttelissa tai sattumalta samassa kaupungissa.

Mutta tosiaan, niitä bussien sijainteja kyttäisin ihan mielelläni jo nyt pysäkille juostessa ;) Reittiopas voisi myös oppia hyödyntämään nykyistä sijaintia. Ja uutiset: voisipa mobiililla tietää, mistä on kyse, kun se bussi juuttuu selvästi jostain poikkeavuudesta johtuvaan liikenneruuhkaan. Onpa tämä nyt bussipainotteista ;) Johtuu ehkä vastamisajasta työmatkan jälkeen.

jahapaula commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

hessuj  

@ile Varmaan olisi, mutta en voi kommentoida niitä tällä kanavalla ... Tervetuloa #JYV -kanavalle kuulemaan lisää :-D ... kommenttien määräkös se ratkaisi ...

hessuj commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

@hessuj Ok, olen oikeasti ihan reilu kaveri, eli voin käydä kyllä kanavallanne kommentoimassa jotain, niin nämä menee 50-50 lopputuloksissa (-:

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

@jal, kerropa esimerkiksi tarpeistasi löytää hyviä lenkkipolkuja (tavasta, johon sportstracker ei taivu)

@salainen, kerropa haasteistasi ja ratkaisuidiksistä liittyen purjehduskisoihin/oman suorituksen kehittämiseen

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

natasha_l  

1. Helsinki on henkinen koti, kanavalle piti liittyä vaikka espoon ghetossa nykyään asunkin.

2. muiden sijainnilla on merkitystä minulle vain harvoin, mutta on täältä jo saanut lukea matkailuraporttiakin, johon tuo päivittyvä sijaintitieto tietenkin olennaisena osana kuului.

3.a&b kyllä reittioppaan ja google maps palveluiden käyttö eri yritysten löytämiseksi on nykyään olennainen osa elämää. kaikki yritykset voisivat laittaa omille sivuilleen tarpeelliset tiedot molemmista palveluista. tavallisten ihmisten seuraaminen ei ehkä ole tarpeen, mutta esim. kansanedustajat saisivat kyllä jakaa paikkatietojaan.

natasha_l commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

vaiheinen  

@sakari Entäpä niin päin, että kun löytyy URL, siitä saisi myös paikkatiedot talteen mobiiliin palveluun tallennettavaksi siten, että niitä voi hyödyntää yhdessä karttatiedon kanssa. Siis esimerkiksi siten, että tekstissä mainitaan vaikkapa ravintola X, siitä löytyy URL lisätietoihin ja/tai saa tallennettua paikkatiedon mobiiliin ja siinä se on mahdollista klikata auki suoraan kartalle. Lienee tehtävissä ellei jo olemassa jollain tasolla?

vaiheinen commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

@vaiheinen Olisikos niin, että olet ulkona ja vaikka Kaisaniemessä haluat selvittää ratikan pysäkkiaikataulun. Surffailet mobiilikännyllä ja löydät oikean saitin. Nyt jos selaimesta löytyisi toiminto GeoBookmark, voisit tallentaa urlin siten, että jatkossa se löytyisi mobiiliselaimen bookmarkista sinulla tai kenellä tahansa muulla, joka on samassa paikassa. Paikkatiedollinen delicioius.
Toki näitä linkkejä voisi näyttää kartalla myös koneella surffatessa. Sekä tunnistaen selaajan paikan että toki myös kartalta.

Selaimen geolokaatiosta @bergie kirjoitti täällä

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

@jahapaula Sinua kiinnostaisi joukkoliikenteen livesijainti? Onneksi ollan #helsinki-nimisessä kaupingissa eikä Jyväskylässä, niin tuo on jo olemassa. Ihan superhieno palvelu HKL:ltä: http://transport.wspgroup.fi/hklkartt...

Toimiiko mobiililaitteella?

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

vaiheinen  

@Ile Esimerkiksi. Reittiopas antaa esimerkiksi laitureiden numerot sun muut ja olisi erityisen näppärää, jos niistä saisi bookmarkattua noiden laitureiden yms. paikat. Paikkatiedollinen deli ei kuulosta huonolta.

Muuten yksi jatku päänraapimisen paikka ovat nuo laiturit paikoissa, joissa on runsaasti lähtöpaikkoja kuten vaikkapa Itäkeskuksessa tai Rautatientorilla. Opastetauluista näkee miltä laiturilta joku kulkupeli lähtee ja jossain kuusessa on pikkuinen taulu, missä kerrotaan sen laiturin paikka. Ja sitten on tietysti noin 2 minuuttia aikaa vaihtaa paikkaa, joka kuluu sen pikkutaulun etsimiseen tai laitureiden numerointilogiikan selvittämiseen. Ongelma on toki ratkaistavissa paikallisesti, mutta ei haittaisi, jos tällainen hyvin pienen mittakaavan paikkatieto olisi saatavilla mobiiliin (kas kun tulee metrolla asemalle, olisi sen bussin lähtöpaikka aikaa selvittää etukäteen).

vaiheinen commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

Sunaitis  

@Tuija Tulin kurkistamaan, kun kerran haastoit. Minun pääni ei vielä ole ollenkaan taipunut paikkatietojen tarpeeseen. Itse asiassa aamulla Hesaria lukiessani mietin paikkatiedon tarpeellisuutta kovasti, kun luin Kallasvuon juttua sosiaalisista palveluista ja paikkatiedosta Nokian uusina aseina.

Minulla oli kerran Spögen iPhone iltalenkillä taskussa niin, että se lähetti reitiäni suoraan nettiin. Olo oli todella spooky! En halua, että lihaisan minäni liikkeet ovat näkyvissä netissä. Tämä on Sun äitis ympäristö, ei Irmelin.

Kanavat ovat minusta käteviä erilaisista tapahtumista raportoimiseen, mutta muuta käyttöä niillä ei minulle henkilökohtaisesti ole toistaiseksi ollut.

Muut kysymykset unohdin jo.

Sunaitis commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

Google Maps Traffic on hieno palvelu, jonka soisi tulevan Suomeenkin. Voit kokeilla sitä avaamalla osoitteen http://maps.google.com/ ja klikkaamalla nappia "Liikenne"/"Traffic". Zoomaa jokin kaupunki (jenkeissä) vähän isompana näkyviin, niin tiet on värjätty vihreäksi, keltaiseksi ja punaiseksi.

Kuinka tämä toimii? En tiedä, mutta se voisi toimia niin, että kun riittävän moni ihminen jakaa sijaintitietoa Latitudella, Googlelle siirtyy tietoa ko. henkilöiden liikkumisesta ja voi "arvata" kuka on menossa autolla ja mikä on keskinopeus.

Huom: Myös mobiili-google-maps osaa näyttää liikennetiedot, jos palvelu on tarjolla!

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

Sunaitis  

@Ile @vaiheinen iPhonen reittiopas etsii kepsin perusteella lähtöpaikan, eikä tarvitse tallennella mitään mihinkään. Opasteita vaikkapa Kampin alueen pysäkeille olen itsekin peräänkuuluttanut. Siinä olisi tosiaan kehittämisen paikka.

Hupsista, huomaanpa sittenkin, että arvostan paikkatietoa (myös iPhonen merikartta-appsiss). Se on vain niin juhlallinen sana, etten ilman muiden apua huomannut noita arkisia sovelluskohteita. Enkä kyllä vieläkään oikein hiffaa paikkakanavan logiikkaa.

Sunaitis commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

#eatfi on hieno palvelu, jos käytössä on geolokaatio. iPhone-appsissa eat.fi ainakin osaa näyttää ravintolat lähistöltä. Oletan, että arvostelun tekeminenkin vie avostelulle lokaation.

Miksei saman tien olisi palvelu, joka yhdistäisi tuon edellä mainitun geo-deliciousin, geo-arvostelun (voisi kehua vaikka maisemaa), geo-kommentoinnin (paikallisuutisointi vaikka onnettomuudesta) ja geo-videoinnin (paikkatietopohjainen QIK).

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

@Sunaitis Katsopas olisiko tuossa #berliini -esimerkissäni mitään idistä. Paikallinen ravintoloitsija voisi laittaa "oman kaupungin kanavalle" mainoksiaan ja käyttäjä näkisi ko. kanavan fiidiä vain silloin kun hän sattuu olemaan ko. kaupungissa. Näin turisti saisi "paikallisuutisia" automaattisesti konfiguroimatta itse mitään... Oisko tässä mitään ideaa?

Jos esim. menisin itse #Jyväskylä:än, näkisin siellä ollessani ko. kanavan juttuja, jotka arvatenkin on tarkoitettu siellä oleileville.

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

salainen  

@ile mitä, mitä? Ai että miksi purjehduskisojen kisajäljen tallentaminen on hyödyllistä?

No tietenkin siksi, että siten päästään jälkikäteen analysoimaan kisasuoritusta. Esim. avomerikisa saattaa mennä hyvinkin niin, että saman tyypin veneitä ei näe pari tuntia startin jälkeen enää ollenkaan. Esim. itse hävitimme muun fliitin Volvo-Suursaari Racessa (kesto 36h) parin tunnin jälkeen ja kunnon vene-venettä vastaan kisaamista syntyi vasta kisan loppupuolella (lopullinen sijoituksemme 2/9).

Koska kaikki saman luokan veneet tallensivat kisajäljen, oli todella opettavaista katsoa missä kohtaa valuimme kohti häntäpäätä ja missä taas teimme välimatkaa muihin. Kun sitten yhdistää tämän tiedon siihen, minkälaiset olosuhteet oli missäkin kohtaa, niin jo tietää mitä osa-aluetta purjehduksessaan pitää kehittää. Meillä se esim. oli myötätuulipurjehdus.

Sama kehittämisen idea pätee myös ratakisoihin, vaikka niissä kilpakumppanit eivät "katoakkaan" tuntikausiksi. Veneestä, lähes veden pinnasta, on hyvin vaikea seurata koko kisan kehittymistä (seurata voi vaan viereisiä veneitä), mutta jälkikäteen veneiden GPS-jälkiä tarkastelemalla on hyvin opettavaista nähdä, miten kukakin pärjäsi missäkin kohtaa: kuka ajoi "reikään" ja kuka sai "hyvät shiftit".

Semmosta

salainen commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

@salainen Niin, ja ratkaisumallisi oli tehdä S60-softa, joka tallentaa reittiä sekunnin tarkkuudella ja lähettää keskitettyyn paikkaan ilman mitään käyttäjätunnistushässäköintiä...

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

Tuija  

@Sunaitis no niin, kun vähän karttaa raaputtaa, niin sieltähän jo tarvetta löytyy

@salainen kuulostaa erityisen tarpeelliselta - mitenkähän sukeltajat muuten - ping @yoe onko olemassa vedenalaisia träkkereitä ja käytetäänkö heitä

@Ile saakos tuosta HKL:n kartasta millään ilveellä omaa pysäkkiä vakkarilinkiksi vai täytyykö se aina avattaessa hakea haulla?

Tuija commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

@Tuija Toihan on ihan perus google maps, joten teknisesti ei pitäisi olla mitään estettä. En tiedä markkinoidaanko saatikka kehitetäänkö tuota missään. En löytänyt mitään ohjetta ja perusarvaus urliparametrista "?q=kadunnimi" ei toiminut. Sinänsä klikkaamalla ajoneuvoja/pysäkkejä tuosta löytyy ihan hienoja ominaisuuksia.

Itselleni kelpaisi sovellus: Piippaa, kun mun bussi on 5 minuutin päässä sijainnistani (=töistä kotiin viime hetkellä singahtaen).

Toinen paikannussovellus kun olen bussissa: Känny hälyttää, kun olen lähellä pysäkkiä, jossa pitää jäädä pois. Saa nukkua rauhassa...

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

Tuija  

Pelitilannekatsaus klo 22, Päivä 1

@hessuj @haloefekti @Markus @apoikola @Ile @vimma
@Ile @vaiheinen @jal @sakari @jahapaula @hessuj @natasha_l @Sunaitis @salainen

#JYV 20 kommenttia 6 eri osallistujalta #Helsinki 38 kommenttia 9 osallistujalta

Yhteenvetoa esitetyistä näkökulmista blogissa Paikkatietojen käyttö - konseptointia ja ideointia

Kiitos kaikille mukana olijoille! #Helsinki - kanavalla on vahva aloitus, mutta hyytyykö vauhti matkalle? Edessä on pitkä viikko - onnistuuko #JYV värväämään lisää pelaajia mukaan ja koostamaan aimo nivaskan paikkatietoista debattia? Tämä jää nähtäväksi. Kiitos ja kuulemiin.

Tuija commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

salainen  

@ile IMHO bussien liikeet ovat jostain saatavilla ja Googlen Maps API tarjoaa suoraan kaiken tarvittavan sen laskemiseksi, että kuinka kaukana joku on metreissä linnun tietä. Se on toki eri asia, kuin että kuinka kaukana se on ajassa tietä pitkin.

salainen commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

Minkälainen olisi oman paikkatiedon megastore, joka olisi samalla avoin mutta silti omassa hallussa? Yksi paikka, johon oman liikehdinnän saisi talteen, käytettäväksi niissä palveluissa, johon luottaa.

Tällainen:
1) Järjestelmässä on avoin API paikkatiedon ja siihen liittyvän metatiedon tallentamiseen. Tähän voisi liittää esim. Google Latituden, jonkin muun mobiiliclientin tai vaikkapa omalle kännypalveluntarjoajalle voisi antaa API-avaimen, jolla tallentavat tietoa keskitettyyn storeen.

2) Järjestelmässä on avoin API paikkatiedon hakemiseen. Se vaatii kuitenkin api-avaimen, joita datan omistaja voisi generoida palvelukohtaisesti. Jos esim. haluaisin tarjota facebookille paikkatietoa, kävisin palvelussa wizardin läpi, jossa kerron, kuinka tarkasti ja kuinka kauan haluan tietoa jakaa. Tämä generoisi facebookille oman API-avaimen, jonka kerron Facebookille. Toki palvelussa voisi olla myös "pingaus", eli se osaisi käydä myös työntämässä paikkatietoa itse konffattuihin paikkoihin (esim. päivittäisi Qaikun sijaintia Työ/Koti/kaupunki tms.)

Jos jostain syystä haluaisin lopettaa jakamisen jollekin palvelulle, voisin yksinkertaisesti käydä sulkemassa ko. avaimen käytön paikkatietomegastorestani.

@ubiq, oisko tässä jotain ideanpoikasta näihin avoimen datan juttuihin, jos on tarve pitää datan käyttö kuitenkin hallittuna?

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

@salainen Nuo todelliset ajat voisi oppia, korrelaationa saman alueen nopeuksista suhteessa aiempiin "samannäköisiin nopeuksiin"

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

salainen  

salainen commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

@salainen Tuo minun maps-juttu liittyi tuohon HKL:n maps-sovellukseen, joka ei ota parametreja vastaan. Eli http://transport.wspgroup.fi/hklkartt... ei toimi...

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

salainen  

@ile Ah... pikaisella vilkaisulla ei onnistu, ellet sitten kykene jollain injektaamaan sinne omaa JavaScriptiä ;-)

salainen commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

salainen  

@ile mutta ainahan voi tehdä oman kartan, koska noi liikennevälineiden tiedothan saa tuolta saitilita suoraan

http://transport.wspgroup.fi/hklkartt...

salainen commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

@salainen Hurjaa, en kaivanut noin syvälle. Eli yhdellä http-getillä voi kysyä, mitä autoja on tietyn alueen sisällä. Google-earthille voisi tehdä kml-tiedoston, joka osaisi pyytää ko. karttanäkymän alueen objektit, eli tuon saisi toimimaan "oman koneen karttasoftassa" myös. Tarvittaisiin ehkä pieni proxy-softa väliin tulkkaamaan tuon HKL:n data xml-muotoon?

Tästä saisi hauskan mobiilisoftan kännyyn myös? Vaikka tuolla idealla, että arvioisi lähestyvien autojen saapumisajankohdan omaan pisteeseen extrapoloimalla linnuntietä nykyisellä keskinopeudella...

(Lukija, jolta tämä meni ohi: Avaa tämä linkki: Saat tietyllä alueella olevien autojen sijainnin. Jos painelet selaimen refreshiä, näet, että autot ovat liikkeessä...)

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 16.09.2009 (fi)

yoe  

@tuija, GPS ei toimi veden alla, eikä kännykkäkenttä kuulu; radioaallot vaimenevat niin, että käsittääkseni tosiaankin ainoa toimiva pitkänmatkan kommunikaatio on ääniaaltoja käyttäen. (Kaikuluotain esimerkiksi, tai hätälaitteet jotka pitävät meteliä.) "Työsukelluksissa" (öljylauttakorjaajat jne) kai käytetään ihan kaapeliyhteyksiä pintaan, tai sitten on mahdollista käyttää lyhytaaltoradiota tukiveneelle jos ollaan todella lähellä pintaa, josta sitten signaali lähetetään eteenpäin.

Sukellusveneille kai ollaan hahmoteltu järjestelmää, jossa merenpohjaan olisi ripoteltu "maamerkkejä" joiden sijainnin voisi helposti tarkistaa kaiulla, ja sitten niiden perusteella trianguloida sukellusveneen tarkka sijainti.

yoe commented on posted to #Helsinki 16.09.2009 (fi)

Ile  

Digikuviin olisi kiva saada geolokaatio. Joissain kameroissa on oma GPS ja kameroihin on GPS-lisälaitteita. Se on vähän turhaa.

Mulla on jo Google Latitude, joka tietää sijaintinin ja tarjoaa API:n sen lukemiseen. Olisi kiva, jos olisi tuollainen aiemmin kuvattu paikkatietomegastore. Voisin asentaa koneelleni softan, jolla olisi lupa käydä tarkistamssa sijaintini kuvanottohetkellä. Näin kuvan saisi geotagitettua jälkeenpäin, automaattisesti. Tässä softassa voisi olla ominaisuus, että voisin kertoa kullekin perheen kameralle (tunnistetaan kuvan EXIF-tiedoista) oletuskuvaajan. Softa voisi käydä myös hakemassa jostain avoimesta säätietopalvelusta säätiedot ko. paikasta kuvaushetkellä ja lisätä myös ne kuvan EXIF-tietoon. Valokuvan etsiminen metatiedolla saisi ihan uusia mahdollisuuksia: Listaa kuva, joka on otettu Lappeenrannasta ulkolämpötilan ollessa -10 - -20 astetta.

(Haluaisin, että voisin antaan Googlelle luvan myös tallentaa paikkatietoani ja API-avaimella voisin hakea myös historiaa. Nyt he eivät sitä tarjoa, joten yllä olevan kokeilemiseksi kotipalvelimeni hakee paikaa 5 minuutin välein ja tallentaa tietokantaan)

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 17.09.2009 (fi)

Ile  

Huippu-urheilijat joutuvat raportoimaan olinpaikkaansa WADAlle. Moni urheilija voisi antaa mielummin WADAlle pääsyn aiemmin kuvattuun paikkatietomegastoreen kuin muistaa aina tehdä ilmoituksia liikkeistään. Palvelu voisi lähettää urheilijalle varoituksen kännykkään, mikäli keruusofta on ollut liian kauan pois päältä.

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 17.09.2009 (fi)

Ile  

Vaihtoehto aiemmalle GeoDelille: Mitäpä jos mille tahansa nettisivulle voisi koodata metatietona (tai jollain merkinnällä jopa sisältönä) fyysisen paikan, johon se liittyy: LAT+LON+säde.

Google voisi tarjota haun myös koordinaatilla: antamalla LAT+LON:in hakukenttään, listattaisiin netistä sisältöä (saitteja, videoita, ääntä...) siinä järjestyksessä, mikä on lähimpänä/pinenin määritelty alue. Esim. myös Helsinki voisi olla tagattu joillekin sivuille, mutta hyvin suurella säteellä, joten sitä ei rankattaisi tuloksissa niin ylös kun lähistöllä olevan ravintolan ruokalistaa.

Tämä palvelu mahdollistaisi paljon: Esim. tuo aiemmin esillä ollut turisti-info voisikin tehdä google-haun sijainnilla, jolloin löytyisi Wiki-sivu Sibelius-monumentistä.

Tämä avoin malli on mielestäni paljon parempi idea kuin yksittäisten hajanaisten paikkatietopohjaisten tietokantojen rakentaminen.

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 17.09.2009 (fi)

Ile  

Oletteko huomanneet Google Earthista, että koko keskustan alue löytyy nyt 3D-mallina. Googlella täytyy olla niissä kuvausautoissaan riittävä tekniikka tuottaa 3D-mallintamiseen riittävä mittatieto niin, että 3D-mallinnus on hyvin pitkälle automatisoitu. Tämä malli on syntynyt ihan muutamassa kuukausessa, vielä kesällä keskustasta löytyi suunnilleen Stocka, Sokos, Rautatieasema ja jotain muuta yksittäistä sälää.

Jos haluat katsoa, lataa/asenna Google Earth, klikkaa vasemmalta alhaalta 3D-rakennukset päälle. 3D-näkymän saa päälle oikealla ylhäällä olevasta yhdestä "ristiohjaimesta" kallistamalla kartan.

Voisi pohtia, miksi Google tekee tätä? Eiköhän tässä luoda infraa valtavalle seuraavan aallon mainosareenalle, josta yksi osa on ilmainen (hyvä!) mobiiliclient Google Maps+Latitude, toisena puolena koko maapallon virtualisointi. Jos pitää arvata, ensi vuonna Google voisi alkaa myymään näkyvyyttä tässä virtuaalimaailmassa samaan tapaan kuin nyt he myyvät näkyvyytta hakutuloksissa. Tarjoukset, aukiolot, tuotelogot... Toivottavasti toisaalta avoin alusta kaikelle mitä me olemme tässä ketjussa pohtineet.

Kiitos @tuija :-)

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 17.09.2009 (fi)

personaleu  

Kukakohan tois Googleen pääkaupunkiseudusta kartan tasolta -P1?

personaleu commented on posted to #Helsinki 17.09.2009 (fi)

Herra  

@Ile Minusta huippu-urheilijoiden pitäisi ilmoittaa sijaintinsa myös lastensuojeluviranomaisille

Herra commented on posted to #Helsinki 17.09.2009 (fi)

jahapaula  

@Ile Joo, tuo HKL:n kartta on kyllä tuttu, sieltä vaan valitettavasti yhä puuttuu ne bussit, joita käytän. Nyt ovat näköjään sentään saaneet sporat sinne. Muistaakseni joku huhu väitti, että valmius olisi kaikissa hkl:n värkeissä. Mobiilissa avaamista en oo uskaltanut koittaa ;-) Saispa tuon jotenkin suoraan GoogleMaps-sovelluksen kautta.

jahapaula commented on posted to #Helsinki 17.09.2009 (fi)

Sunaitis  

@salainen kamalan viisaita puhuttiin tuossa välissä, mutta se seiluukisan reitinpiirto oli taas sellainen käytännön sovellus, jonka hyödyn itsekin ymmärrä! Gotlant Runtista ne ovat lähettäneet nettiin jotain reittiviivoja, joista sitten oloen yritänyt päätellä, ett kuin kauan Gorba vielä on pois kotoa, eli kauanko oma lomani vielä jatkuu...

Sunaitis commented on posted to #Helsinki 17.09.2009 (fi)

jaakko  

Hei, kiinnostava aihe! Olen etenkin ollut kiinnostunut tutkailemaan ja kokeilemaan esimerkiksi miten olisi mahdollista olla reaaliaikaisesti tietoinen mitä ympärilläni oikein tapahtuu. Mikrobloggausalustat voisivat olla ikään kuin monipuolisia informaatiokanavia, joista voisi omaa sijaintia käyttäen saada tietoa mitä ympärillä tapahtuu.

Muitakin aiheeseen liittyviä ideoita on ja kiinnostuit niin voit katsomassa lisää aiheesta, http://kuningaspalvelu.fi/.

jaakko commented on posted to #Helsinki 17.09.2009 (fi)

Tuija  

@Ile kiitos itsellesi, sinä olet tämän ketjun sielu ja henki!

#JYV -kanava on ollut tänään hiljaa kun keskustelu täällä on jatkunut parinkymmenen kommentin verran. Sosiaalisen median painovoimalaki? Kriittinen massa saavutettu? Ehdotin #JYV -kanavan ketjussa, että jos kilpailuasetelma tuntuu tämän leikin jatkuttua kaksi päivää jo teennäiseltä, voidaan todeta tilanne ja siirtyä kaikki jatkamaan keskustelua tähän ketjuun.

Ping @Hessuj @apoikola @Markus @haloefekti @vimma

Kiitos kaikille tähänastisesta, on ollut opettavaista.

Tuija commented on posted to #Helsinki 17.09.2009 (fi)

vimma  

#JYV Taitaa tulla Qaikun pääkaupunkikeskeisyys näkyviin, ehkä sama myös some:ssa, luonnollisempi siirtyä isompaan kanavaan. Ei auta pienen puolella olo :)

Ihan kaikkea tänne kertynyttä en ole seurannut, mutta itse luulen, että jostakin kohtaa autoilijaa "ilahdutetaan" paikkatietojen tiedoissa esim. pysäköinti-, ruuhka- ja vakuutusmaksuissa. -> Skaalataan maksettavaa määrää, jotta ydinkeskustaa saadaan rauhoitettua...

vimma commented on posted to #Helsinki 17.09.2009 (fi)

nettimuori  

@Tuija Vähän hitaasti tulee nyt minun ajatus asiassa, mutta... Minulle paikkatiedolla on merkitystä lähinnä siksi, että työn takia varsin liikkuvaisena koen mahdollisuutena tietää, missäpäin näihin keskustelututtuihin voisi kenties irl törmätä. On ajatus, jotta vähän useammin ilmottelisi, millä suunnalla on - varsinkin, jos jää ns. luppoaikaa. Kyllähän se irl- tapaaminen aina antaa uutta ulottuvuutta viestintään.

Toisaalta, paikkatieto auttaa kysellessä jonkin paikkakunnan / seudun tärkeitä tietoja.

nettimuori commented on posted to #Helsinki 19.09.2009 (fi)

Ile  

Tässä on linkki keskusteluun, jossa mietittiin tapoja löytää lenkkipolku paikassa, jota et tunne. Ratkaisuna voisi olla täysin avoin alusta, jonne voisi lähettää reittejään ja palveliomella niistä yhdistettäisiin "yleisesti käytettyjä" reittejä.

Tällainen palvelu voisi olla hyvin yleiskäyttöinen, jos voisi etsiä reittejä tyyliin "näytä reittejä tällä alueella, kun nopeus on ollut välillä kävely-juoksu":

Olisiko OpenStreetMapsissä tähän käyttökelpoinen alusta? Entä Traxmeet? SportsTracker?
Keruutavaksi kävisi tosin mainiosti myös lexer.taivuta(@salainen) purjeduskisoja varten tekemä softa.

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 20.09.2009 (fi)

Samuel  

@Ile Ai Google tarjoaisi firmoille näkyvyyttä virtuaalimaailmassa. Vähän tähän tapaan?

Samuel commented on posted to #Helsinki Espoo 21.09.2009 (fi)

Samuel  

@Tuija
1) En ole Helsinki-kanavan jäsen, mutta vastaan silti
2) Riippuu tilanteesta. Jos haluan tavata jonkun IRL, toisen sijainti on ihan kiva tietää. Voi myös olla jännää huomata sattumalta, että joku qaikuilija asuu naapurissa.
3 a) Microformaattien avulla kone voi ymmärtää nettisivulla olevan osoitteen ja tarjota esim. ajo-ohjeet sinne nykyisestä sijainnista.
b) Myös nettisivulle mikroformaattina koodatun paikan voisi helposti tallentaa johonkin geolokaatiomegastoreen, jossa sitä voi yhdistää muihin tietoihin (vrt. edellä esitetyt)

Samuel commented on posted to #Helsinki Espoo 21.09.2009 (fi)

Ile  

Jep, @Samuel tuossa on alku, pieni aavistus.
Nimimerkki vilkkuvia virtuaalineonvaloja odotellessa ;-)

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 21.09.2009 (fi)

Tuija  

@Nettimuori @samuel kiitos lisäyksistänne

Kyl on kiintoisaa seurata, millaista roolia paikkatiedot tulevat näyttelemään internetin tietovirtojen kokonaisuudessa.

@ubiq in mielipiteen ja paikalle itsensä kutsuneiden kuulemme torstaina. Suora Areena streami to klo 13-15 ja liverapoa #seminaarikannu - kanavalla luvassa. Ja taltio.

Tuija commented on posted to #Helsinki 21.09.2009 (fi)

Samuel  

@Ile Google Traffic Suomessa pienessä mittakaavassa: http://www.liikennenyt.fi/

Samuel commented on posted to #Helsinki Espoo 21.09.2009 (fi)

Samuel  

Ja @Ile, arvelusi Googlen liikennetietojen arvauksesta pitänee paikkansa...

Samuel commented on posted to #Helsinki Espoo 21.09.2009 (fi)

Samuel  

Google ei ole itse mallintanut Helsingin rakennuksia. Näin sanoo Petri Kokko Tietokone-lehdelle. 3D Warehousessa ne näyttävät olevan pääosin ilesoft-nimisen käyttäjän tekemiä. Crowdsourcing siis käytössä tässäkin casessa...

Samuel commented on posted to #Helsinki Espoo 21.09.2009 (fi)

Samuel  

Tapoinko keskustelun, vai kuoliko se jo ennen kuin osallistuin?

Samuel commented on posted to #Helsinki Espoo 23.09.2009 (fi)

Samuel  

Mainostan vielä esimerkkiä paikkatietojen mahdollistavasta vaikutuksesta. Kun jollakin tiedolla on paikka, sen voi helposti yhdistää toiseen tietoon, jonka sijainti on tiedossa. Tietopaikka on palvelu, jossa voidaan yhdistää eri paikoissa julkaistua paikkatietokoodattua tietoa. (Osallistuu kansalaisosallistujan työkalut -kisaan. Saa äänestää...)

Samuel commented on posted to #Helsinki Espoo 23.09.2009 (fi)

Ile  

@Samuel Et tappanut, osaltani Qaiku tappoi! Jostain syystä sinun pingaukset eivät näy minun Radarissa eikä niistä tullut notifikaatiomailia, kuten muista pingeistä. Ping @eholmila.

@Samuel En ihan osta tuota Petri Kokon kertomaa. Voisiko olla niin tuore asia, että tuo elokuun artikkeli on jo vanha tai sitten hän vain ei tiedä? Olen huomannut, että Ilesoft (heh, mun duunipaikka on ollut mallinnettuna jo vuosia eikä ne töissä usko että se en oo mä) on mallintanut isoimpia ja hienoimpia rakennuksia. Ne näkyykin earthissa klikattavana 3D-mallina. Nyt kuitekin koko keskusta on 3D:nä, joista vain nämä Ilesoftin "päärakennukset" on klikattavia joista saa tiedot. Muut vaan "on". Google Street Car?
Löysin lisää todistusaineistoa väitteelle: http://www.cnet.com.au/google-street-...

Ile commented on posted to #Helsinki Helsinki 26.09.2009 (fi)

apoikola  

kiitos pingauksesta @Tuija ... qaikussa alkaa olla jo niin pljon kaikkea rinnakkaista mielenkiintoista, että haavin läpi meinaa tippua. Pitäs olla joku Qaiku-deck tyyppinen seurantakalu.

@Samuel ja @Ile mitä noihin stadin 3d-taloihin tulee, niin olen kuullut huhun, että kaupunkisuunnitteluvirastolla on jo vuosia ollut oman työn tuloksena tehtyjä 3d-malleja suuresta osasta Helsingin taloja, mutta nämä ovat strictly vain kaupungin omaan käyttöön, koska kaupunkihan niistä on maksanutjin...

EDIT: hups... tuli väärään säikeeseen tämä, oikea paikka on täällä: http://www.qaiku.com/home/salainen/sh...

apoikola commented on posted to #Helsinki 21.11.2009 (fi)

Tuija  

ping @vaiheinen @jal @sakari @jahapaula @hessuj @natasha_l @Sunaitis @salainen @yoe @personaleu @Herra @jaakko @vimma @nettimuori @Samuel @apoikola

Tämän ketjun osallistujista aika moni taitaa olla ilmoittautunut Spot On - Locative media -seminaariin torstaina mediakeskus Lumeessa. Ellei ole, mutta kiinnostaisi, striimit näkee Yle Areenasta: http://areena.yle.fi/live

Esiintymässä ulkomaanguruja ja mm. @Ile !

Tuija commented on posted to #Helsinki 22.09.2010 (fi)

Sunaitis  

@Tuija Kiitos henkilökohtaisesta kutsusta! Muuten olisikin mennyt ohi, sillä olen viettänyt toipilasaikaa varsin lokaalisti kotisohvalla. Qaiku taisi olla auki viimeksi joskus keskikesällä.

Sunaitis commented on posted to #Helsinki 23.09.2010 (fi)

apoikola  

@Tuija kiitos! onko nettipresenssiä/agendaa/ liverapoa jossain?

apoikola commented on posted to #Helsinki 23.09.2010 (fi)

Samuel  

@apoikola kuten @Tuija sanoi, striimiä näkee. Areenan striimi on siis live.

Twitterissä #spotonloc
http://areena.yle.fi/live

Samuel commented on posted to #Helsinki 23.09.2010 (fi)

jahapaula  

pingback late @Tuija ja kiitos - onneksi on areenan striimit! Olin itse toisessa konffassa jumissa Jyväskylässä.

jahapaula commented on posted to #Helsinki 26.09.2010 (fi)

Login or register to leave a comment

Publicity
These messages are public and can be seen by anyone.