Tools

marikoo said

marikoo  

Piknik päättyi poliisien keskeytykseen. Olin aiemmin soittanut poliisille ja kysellyt, onko ok ja tarvitaanko lupia tms. Eri tietoa silloin.

53 comments

marikoo posted to #Kulutusjuhla 08.08.2009 (fi)

53 comments

Bottom

lindstorm  

huh huh, onpa perseestä. Mikä oli niiden näkökulmasta tilanteessa ongelmana?

lindstorm commented on posted to #Kulutusjuhla 08.08.2009 (fi)

marikoo  

Rikoimme muistini mukaan tieliikennelakia. Parkkipaikalle saa pysäköidä vain moottoriajoneuvoja, ei polkupyöriä ja ihmisiä. Mut niin kauan kuin iloa kesti, niin oli kivaa! Ja viisastuinpahan jälleen.

Eli soitin poliisille reilu viikko sitten, kerroin että olisi tarkoitus mennä parkkipaikalle piknikille ja onko se ok ja tarvitseeko ilmoittaa yleisötilaisuudesta. Vastanneen henkilön näkemys oli, että kyseessä on sen verran vähäisen määrän keräävä homma, että ei tarvita.

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 08.08.2009 (fi)

Herra  

No tätä mä arvelin. Jos olisitte ilmoittaneet tilaisuuden mielenosoitukseksi, niin tilanne olisi ollut toinen.

Herra commented on posted to #Kulutusjuhla 08.08.2009 (fi)

marikoo  

@Herra, no eipä tullut mulle mieleen, kun mielestäni selitin asian silloin soittaessani lupapalveluihin ja sieltä sanottiin, että on ok. Mut oppia ikä kaikki!

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 08.08.2009 (fi)

nikc  

Tai soittaneet huonoa musiikkia kovaäänisistä ja heiluneet kuin epilepsiakohtauksessa, niin sekin olisi ollut ok.

nikc commented on posted to #Kulutusjuhla 08.08.2009 (fi)

marikoo  

@nick, nooh, poliisi ystävällisesti neuvoi meitä kohti Tokoinrantaa. "Se on kivempi piknikpaikkakin!"

Mut olisi pitänyt itse tajuta vielä selvitellä asiaa enemmän kuin sen yhden puhelinsoiton verran. Nyt on sitten annettu henkilötiedot poliisille ja varmaan olen epäilyttävä anarkisti :)

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 08.08.2009 (fi)

MjP2  

Olisin voinut tuoda skootterini seisomaan ruudun reunaan, niin sitten kaikki olisi ollut ok. Tietty se olisi vähän tuhonnut tapahtuman pointin.

MjP2 commented on posted to #Kulutusjuhla 08.08.2009 (fi)

marikoo  

@MjP2, itse asiassa poliisin mielestä skootterikaan ei olisi ollut välttämättä riittävästi. Mutta nyt Kulutusjuhlaan tulleiden kommenttien perusteella näyttää siltä, että poliisi vetosi laintulkintaan, joka ei pidä paikkaansa: ei kuulemma löydy kohtaa, joka vaatisi parkkipaikalle pysäköitävän laitteen olevan moottorikulkuneuvo. Eli pitänee selvitellä asiaa.

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 08.08.2009 (fi)

MjP2  

No, ensi kerralla pitää ottaa mukaan peräkärry ja pitää piknik sen päällä. Siihen voi kiinnittää myös sponsorien mainostaulun.

MjP2 commented on posted to #Kulutusjuhla 08.08.2009 (fi)

Porni  

Ei muuta kuin poliisille 10 pistettä ja papukaijamerkki vielä päälle! Mitä siitä tulisi jos kaikki parkkipaikat alkaisi olemaan täynnä ihmisiä juttelemassa keskenään ja pitämässä hauskaa.. sehän olisi tori eikä parkkipaikka.. ja kohta varmaan vaaditaan että nurmikkohan siihen pitää saada ja vähän puita... bhah ei muuta sorry vaan katos nää autot oli täällä teitä ennen..... vai oliko? ;)

Porni commented on posted to #Kulutusjuhla 08.08.2009 (fi)

marikoo  

@MjP2, toi peräkärry vois olla hyvä! Niitähän näkee joskus parkissa, eikä niissä taida olla moottoreita yms.

@Porni, niin, on se kumma, miten kaikenlaiset hippeilijät viitsivätkin tehdä moista! Ja ihan aikuiset ihmiset, keski-ikä tais olla yli kolmenkympin! Käyttäytyisivät niin kuin tuon ikäisten pitää: ostaisivat asunnot jostain lähiöstä, hankkisivat ne autot rassattavakseen ja puuhastelisivat siellä, niin ei olis edes aikaa moisiin hömpötyksiin!

Mut se on sanottava ohikulkeneiden kunniaksi, että heitä piknik pääsääntöisesti näytti huvittavan. Joku autoileva heitti vähän ärtyneempää kommenttia, mut muuten ihan hyvänhenkisiä ilmeitä ja myös kommenttia: eräskin nainen oli itse tullut sinne autolla, mutta silti kannatti toimintaamme.

Yksi kiinnostava pointti tässä on se, että poliisihan siis aloitti kysymällä lupaa. Poliisi sitten kuitenkin kehotti meitä jatkamaan piknikiä toisaalla eli esim. Tokoinrannassa: jos kokoontuminen olisi ollut luvanvaraista alunperin, niin ei kai silloin olisi voitu kehottaa jatkamaan kokoontumista muualla? (Omassa päässäni siis ennen piknikiä järkeilinkin juuri näin, että jos menisimme puistoon, kukaan ei kysyisi mitään, joten ei kai sitä parkkipaikallekaan sitten.)

Toinen osa oli maininta siitä, että rakennusvirasto hallinnoi parkkipaikkoja (tämä oli sanottu minulle puhelinkeskustelussakin). Lupaa emme olleet kysyneet sieltäkään. Poliisin mielestä olisi pitänyt, koska mahdolliset tienremppaajat yms. kysyvät myös. Tuolla keskustelun hetkellä emme vain tajunneet, että ne tienremppaajathan aiheuttavat tilanteita, joissa tarvitaan liikennejärjestelyjä jne. Meidän toimintamme ei synnyttänyt mitään sellaista. Olimme haitaksi yhtä paljon kuin joku normaalisti parkkeerattu auto.

Mutta lopullinen syy, jolla poliisi meidän siitä poisti, oli siis se, että parkkipaikan käyttö on sallittu vain moottoriajoneuvoille. Jos näin ei siis olekaan, niin lakia on kohdallemme tulkittu väärin.

Myös Noora, yksi paikalla olleista, kertoo oman näkemyksensä tapahtuneeseen: http://loimaannorppa.blogspot.com/200...

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 09.08.2009 (fi)

Sinuhesieda  

Näinhän se sivistys valtiossa menee. Piknikkiä ei saa pitää parkkiksella, mutta enduron MM-kisaa saa ajaa ihmiten takapihalla.

Sinuhesieda commented on posted to #Kulutusjuhla 09.08.2009 (fi)

Porni  

Facebookissa jo huikkailin että kerään kohta rahaa ja perusta ihmisparkin.. Tietysti kaupungilta kysytään vain että saanko rakentaa tähän paikkaan parkkipaikan ja juu se tulee olemaan yleinen parkkipaikka eli kaikille sallittu :D

Porni commented on posted to #Kulutusjuhla 09.08.2009 (fi)

nettimuori  

@Porni Juu, semmoisen, jossa on kaksi sääntöä:
1. Laittomuuksia ei tehä
2. Minkä tuot parkkiin, viet myös mennessäsi.
kannatan :)

nettimuori commented on posted to #Kulutusjuhla 09.08.2009 (fi)

marikoo  

Soitin poliisille ja päädyin jutteleaan komisario Juha Hietalan (joka ei siis ollut mitenkään lauantaina tekemisissä kanssamme ja hän lupasi, että voin mainita hänen nimensä myös internetiin) kanssa aiheesta. Hänen mukaansa partio lienee tulkinnut tieliikennelain pykälää 27: “Polkupyörän ja mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle.” Tämä pykälä ei kuitenkaan siis kiellä polkupyörän pysäköimistä parkkiruutuun. Kuten Antti-Juhani Kaijanaho Kulutusjuhlan kommenttiosastolle kertoi:

“Selasin nopeasti tieliikenneasetusta, ja sieltä löysin parkkipaikkamerkin selityksen. Siinä puhutaan vain ajoneuvoista, joten polkupyörän pysäköinti on sallittu, ellei sitä ole lisäkilvellä rajoitettu (eikä kuvan perusteella ole).”

Komisario Hietalan (meillä oli oikein hyvä ja asiallinen keskustelu) mukaan tässä on ainekset kanteluun tai tutkintapyyntöön. Pitänee siis ryhtyä rustaamaan sellaista.

(ja ping @mace)

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

Suviko  

Hohum. Jos olisitte väittäneet, että tää on mielenosoitus ja tehneet siitä ajoissa ilmoituksen poliisille, oiskohan sit saanut pikniköidä?

Suviko commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

mandrl  

Jos olisitte ilmoittaneet mielenosoituksesta, olisisitte mahdollisesti saaneet paikalle pari maijaa ja puolentusinaa poliisia.

mandrl commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

marikoo  

@suviko, jälkiviisaina tietysti pohdittiin tuotakin. Ehkä sit ensi kerralla tai joku muu voi kokeilla!
Ei vaan nyt jotenkin varsinaisesti halunnut järkätä mielenosoitusta, niin en sitten sitä mieltänyt vaihtoehdoksi. Kun se puistopiknik olisi tietysti ollut ihan ok ilman mitään mielenosoitusilmoitusta.

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

mhilska  

Kantelu? Tutkintapyyntö? Kasvavia paperipinoja ja asian selvittelyyn kuluvaa työaikaa, jota poliisi voisi käyttää vaikka fillarivarkauksien tutkintaan?

Toki poliisien olisi kannattanut mieluummin vaikka hakea itselleen jäätelöt ja syödä ne rauhassa ja sitten poistua toivottaen piknikkaajille hyvää ruokahalua.

Saataisiinko enemmän aikaan vaikka vain julkisella keskustelulla aiheesta?

mhilska commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

marikoo  

@mandrl, olisihan se ollut sinällään hauskaa tarjoilla porkkanoita ja dippiä poliiseille :)

@mhilska, sitä julkista keskusteluahan tässä myös tietysti yritetään herätellä.

Mutta mielestäni on ihan periaatesyistä tärkeää tietää, rikoimmeko lakia sillä tavoin kuin poliisipartio antoi meidän ymmärtää ja onko sallittua parkkeerata fillareita maksullisiin parkkiruutuihin.
Eikä minulle kerrottu soittaessani lupapalveluihin parkkipaikkapiknikaikeistani, että suunnittelen laitonta tekoa: näin olisi varmaan pitänyt tehdä ja en tietenkään olisi piknikille lähtenyt, jos olisin tiennyt tekeväni jotain laitonta.

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

mhilska  

@marikoo Totta, tarkkana tulee olla ja asia selvittää huolella aina kun virkavalta haluaa rajoittaa oikeuksia. Vaan onko tässä jo vähän semmoista henkeä, että virkavalta myöntää erehtyneensä?

Lakeja säätäessä ei taideta ottaa huomioon ihan kaikkia mahdollisia tilanteita, ja poliisimies on sitten se, joka paikan päällä päätään raapii ja ihmettelee. Toki voi kysyä, eikö silloin olisi varmempaa kieltää tai keskeyttää vain semmoinen toiminta, jonka kiellettyydestä on varma.

Fillarin pysäköiminen maksulliseen pysäköintiruutuun onkin sitten oma kiintoisa aiheensa.

mhilska commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

jiivonen  

Parkkipaikalla piknikin pitäminen on eri asia kuin pysäköiminen. Lähtökohtaisesti en näkisi pysäköintimaksun maksamista riittävänä luvan hankkimisena, koska parkkipaikan ylläpitäjän tarkoitus on tarjota autoille pysäköintimahdollisuus. Siksi siis voi verrata niihin kadun avaajiin kuten sähköverkon korjaajiin.

Samoin picnic kadun varressa olevalla parkkipaikalla, tai muutenkin sellaisella missä autot liikkuvat, eli mitä ei ole suljettu, voi aiheuttaa vaaratilanteita. Näiden riskin vähentämiseksi poliisilla saattaisi olla oikeus liikenneturvallisuuden nimissä kehottaa siirtymään muualle.

jiivonen commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

marikoo  

@jiivonen, jep, en millään tavalla kiellä näkemystäsi, mutta me emme ainakaan aiheuttaneet mitään häiriötä tai vaaratilanteita sen enempää kuin mitä autojen parkkeeraajat. Eikä poliisi käyttänyt kyseistä perustelua.

Meidän kohdallamme poliisi totesi, että ajotiellä istuminen on laitonta ja hän siis tulkitsi parkkipaikan ajotieksi. Lain mukaan parkkipaikka on kuitenkin ajoradasta erotettu alue, eli jos pilkkua nysvätään, niin perustelu on väärä. Samoin poliisi väitti, että parkkeeraus on sallittu vain moottoriajoneuvoille, vaikka laki määrittelee pysäköintipaikat kulkuneuvoille. Moottoreista ei puhuta mitään (eli se pitäisi osoittaa lisäkilvin). Eli pyörien poistaminen paikalta tähän vedoten oli myös hatarampaa laintulkintaa.

Poliisin kommentista syntyi myös fiilis, että jos olisimme laittaneet parkkiin esim jonkun pienen auton ja sitten istuneet sen kanssa samassa ruudussa, niin tilanteeseen olisi suhtauduttu myötämielisemmin, kun olisi ollut se moottorikulkuneuvo.

Ja toistan: minulle ei ollut mitään hinkua rikkoa lakia tälla tavoin, enkä todellakaan ajatellut niin tekeväni. Jos olisin sen etukäteen tiennyt eli esim. poliisin lupapalveluista olisi kyseenalaistettu toimintani, niin tietysti piknik olisi peruttu.

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

Porni  

@jiivonen nojuu olen samaa mieltä tuosta vaaratilanteen aspektista.. en nyt kuvia niin tarkkaa katsonut mutta siis yleensä viltillä oleleva ihminen on matalampi kuin auto.. näin ollen autoilija ei välttämättä olisi nähnyt heti että ko. tila ei olekkaan vapaa ja kurvannut 'tyhjään' paikkaan... myös oleilu autojen välissä ja sieltä sitten poistuminen voi aiheuttaa vaaratilanteen kun ihminen pompahtaa tai vaikka kaatuu selälleen niin että on ajoväylällä.

Ja jälleen ymmärrän että ollaan aikuisia ja näin tehtäisi tietystikkään, mutta kuitenkin...

Sinällään taasen poliisin olisi pitänyt tehdä poisto sitten tätä syytä käyttäen. Virheitä varmasti poliisille sattuu, sillä niin kuin @mhilska sanoi, kaikkea ei voi ottaa huomioon kun lakia tehdään, joten tulkinta pitää tehdä aikasen nopeasti.. mutta ainakin anteeksipyyntö olisi enemmän kuin paikallaan.

Porni commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

jal  

Piknik-tilanteessa oli kyllä viranomaisen mielivalta aika lähellä ja sellaista ei liene syytä ohittaa ihan vain olkapäitä kohauttamalla

jal commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

jiivonen  

@marikoo En siis yrittänytkään väittää, että näin olisi nyt ollut. Esitin vain ajatuksiani syistä, jotka olisivat voineet tulla kyseeseen. Ja kuten aikaisemmin täällä on todettu, tuota olisi eri suunnista ja syistä voinut käsitellä myös Kokoontumislain mukaisena yleisenä kokouksena tai yleisötilaisuutena.

Yksittäisen poliisimiehen osa on välillä epämiellyttävä, kun pitäisi kohtalaisen lyhyessä ajassa päätellä mikä on luvallista tai luvatonta ja millä perusteella. Sekä myös, että miten asiassa edetä. Käsittääkseni poliisilla on myös ihan oikeus kehottaa toimimaan toisin vaikka mitään pykäliä ei rikottaisikaan, jos se jonkun tahon turvallisuuden kannalta on parempi. Eri asia on, että mihin voivat sitten pakottaa tai määrätä.

Kaikenkaikkiaan tässä ollaan minusta lähinnä tilanteessa, missä on toimittu toisin kuin on tapana. Lainsäätäjä ei lain tekstistä ilmikäyden ole ainakaan juuri pohtinut polkupyörien ja mopojen asemaa pysäköinnissä ruutuun, kun niille on annettu lupa olla ihan jossain muuallakin. En jaksanut nähdä vaivaa ja kaivaa esitöitä. Taitaa jopa olla hankalaa noin vanhojen pykälien kanssa. Toisaalta eipä siitä mitään tulisikaan, jos laki yrittäisi kaiken sisältää.

Minusta on turhaa lähteä tälläisestä riitelemään valitusasteisiin. Vakavampiakin asioita on vielä jäljellä maassa mihin niitä panoksia laittaa. Mutta toki saa sitäkin kautta toimia, siihen on oikeus.

jiivonen commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

jal  

@jiivonen @marikoo Ehkä virallinen valitus/kantelu tosiaan menee överiksi. Mutta hieman tätä ketjua ja Kulutusjuhla-blogia laajemmalle keskustelu aiheesta olisi hyvinkin saanut levitä...

jal commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

marikoo  

@jal @jiivonen Se komisario, jonka kanssa juttelin tänään puhelimessa, totesi heti alkuun, että tee kantelu, ennen kuin siis ehdin edes kysyä varsinaisesta siitä mitään. Eli ilmeisesti se on poliisin tapa käsitellä tällaiset asiat. Ehkä se on ylireagointia, mutta toisaalta: partion oma asenne etenkin aluksi oli jyrkkä ja varsin määräilevä ilman, että heillä oli siihen kunnon selitystä.

Lisäksi olen edelleen erittäin harmistunut siitä, ettei poliisin lupapalveluissa kyseenalaistettu tapahtuman laillisuutta, jotta olisin tajunnut sitä selvittää paremmin.

Toki poliisi voi kehottaa ihmisiä toimimaan ja mekin sitä noudatimme: poliisihan sanoi, että jos emme liiku, niin syyllistymme jonkinasteiseen virkavallan vastustamiseen. Mutta on lienee ihan paikallaan kysyä, millaisissa tilanteissa poliisi saa määrätä liikkumaan ja millä perusteilla.

Ja kuten aiemmin mainitsin, niin mitä tulee tuohon yleinen kokous -hommaan, niin poliisi siis kehotti meitä menemään esim. Tokoinrantaan eli siis jatkamaan toimintaamme toisaalla. Tällöin meni pohja siltä, että kyseessä olisi ollut kokous, josta ei oltu ilmoitettu etukäteen.

Yleiseen keskusteluun toivottavasti nousee muuta kuin tämä yksittäisen tapauksen ja poliisin toiminta. Eihän piknikin tavoite ollut tutkaila poliisia tai toimia lainvastaisesti, vaan saada ihmiset ajattelemaan esim. sitä, miten ja missä palvelut tarjotaan.

Tärkeämpää olisi keskustella esim siitä, miten yksityisautoilun suosiminen tukee tietynlaista yhteiskunnan rakennetta. Eli esim. sen sijaan, että rakennettaisiin asuintaloja, tehdään parkkipaikkoja --> kaupunkirakenne väljenee ---> tarvitaan oma auto liikkumiseen, kun se on kuitenkin kätevämmäksi ja edullisemmaksi mielletty kuin julkinen tai kevyt liikenne --> autojen määrä kasvaa ---> palvelut suunnitellaan autoilevien mukaan ja ne loittonevat autottomista --> rakennetaan taas lisää teitä yms sen sijaan, että tuettaisiin enemmän esim. julkista liikennettä.

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

Porni  

Itse joudun "rikkomaan" jotain säännöstöä päivittäin. Sillä en itse pääse asunnostani pihaa pitemmälle ilman että ylitän autotien ja yhtään suojatietä ei ole.

Ja gigantissa käydessä saan väistellä autoja kun en pääse kauppaan sisään ilman että kävelen autoväylällä.

Jättijaossa käyn kyllä sillä ko. paikkaan pääsee kävellen.

Porni commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

Armi  

Viranomaiskieli on joskus hämäävää. Sana 'kantelu' on melko vahva, mutta niin kuin @marikoo sanoi, se saattaa olla aivan jokapäiväinen termi poliisissa. Voi myös olla, että poliisikin toivoo asian etenevän, jotta seuraavalla kerralla olisi selvät sävelet, miten toimia.

Kielestä vielä. Muistan, kun anoin remontista kotitalousvähennystä verotuksessa ja menin papereitteni ja laskujeni kanssa verotoimistoon kysymään apua. Virkailija huomasi, että saisin edellisenkin vuoden verotukseen yhden laskun. Hän pyysi minua tekemään oikaisuvaatimuksen. Tuntui oudolta vaatia mitään, koska virhe oli minun, mutta sillä nimellä paperi sitten lähti.

Armi commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

kuivalainen  

Minäkin voisin harkita Jättijakoon menemistä vaikka sinne Hakaniemeen asti. Niin paljon pidän lähikaupastamme.

kuivalainen commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

Armi  

Mikä kauppa se Jättijako oikein on, kun kaikki siitä tykkäävät?

Armi commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

Herra  

Ei Jättijaosta kukaan tykkää.

Herra commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

jaanahuhta  

@Armi Just tulin Jättijaosta. Se on Tammistossa Valimotiellä, työmatkallani sopivasti sijatseva mielestäni ihan tavallinen K-kauppa. Haen sieltä Vantaan Sanomat ja Pirkka-jugurttia, johon olen ihan himona.

jaanahuhta commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

Armi  

Pirkka ruis-pähkinää?

Armi commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

jiivonen  

Joo. Viralliset termit ovat välillä outoja. Olen itsekin tehnyt oikaisuvaatimuksia verotukseen yms.

@marikoo Itse asiasta vielä: Varmaan se kantelu kannattaakin tosiaan pyörittää siellä poliisin sisällä. Saavat byrokratiallaan asian käsiteltäväksi ja pohdittavakseen, mikä olisi ollut oikein toimintamalli. Mutta sitä kummemmin ei varmaan kannata asiaa jatkaa riitana.

Itseasiassa... Minä olen tutustunut nyt koko tapahtumaan ja sitä myöten Kulutusjuhlaan varsin oudosta vinkkelistä lähtien.-- Kinaamisesta poliisin kanssa. Mistä melkein jo ennätti syntyä kohtalaisen negatiivinen vaikutelma. En pidä henkilöistä ja tahoista, joiden ensisijainen tarkoitus on saada aikaan vastakkainasettelua. Se ei mielestäni edistä asioiden kehittämistä.

jiivonen commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

jaanahuhta  

@Armi Just sitä!!! Hyvin arvattu. Mulla on nyt sellainen kausi, että syön sitä joka päivä :)

jaanahuhta commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

marikoo  

@jiivonen Jep, no en minä todellakaan ensisijaisesti halua saada aikaan vastakkainasettelua, vaan kuten olen maininnut, niin tarkoitus oli viettää hyväntuulinen piknik vähän eri tavalla ja samalla pohtia kulutusyhteiskuntamme, palveluiden, joukkoliikenteen, fillaroinnin ja yksityisautoilujen meininkiä.

En mielestäni todellakaan ole sitä tyyppiä, joka nyrkit pystyssä vastustaa vähän kaikkea, vaan pyrkinyt nimenomaan vähän positiivisemman meiningin kautta herättelemään kulutuskeskustelua jne. Harmi, jos tapaus on synnyttänyt sinussa niin kielteisen suhtautumisen Kulutusjuhlaan, kun ärhäköinnin synnyttäminen ei ollut tavoitteena.

Kun olen noita lakeja nyt lueskellut, niin poliisi olisi kyllä löytänyt pätevät syyt pyytää meitä poistumaan paikalta (siis ne liikenteenvaarantamiset ym.) Mutta palveluasenne ei ollut kovin kummoinen partion puolelta ainakaan aluksi, vaikka me ihan mielestäni ystävällisesti heti juteltiin eikä siinä hetkessä kinattu, vaan haluttiin perustelut. Eli jos poliisi siirtää minut paikasta A paikkaan B, haluan, että minulle kerrotut syyt siirtymiskehotukseen ovat oikeasti päteviä. Ja kuten Kulutusjuhlaan heti kirjoitin, niin olen harmissani siitä, että lakia olemme mahdollisesti rikkoneet: se ei todellakaan ollut tarkoituksena.
Enkä siis mitään kantelua olisi harkinnut, ellei komisario olisi sitä tänään niin selvästi ehdottanut, kun kyselin noista lainsäädännön jutuista, jotka mielestäni olin velvollinen selvittämään yleisen tietämyksenkin vuoksi. Kun se nyt on virallinen reitti, niin mennään sitä kautta.

Enkä todellakaan halua jatkaa riitelyä, olen jo tässä vaiheessa kohtuullisen täynnä aiheen käsittelyä ja itsekin käyttäisin energiaani jo mieluusti vaikka juuri sen pohdintaan, miten paljon yhteiskunnan toimet vaikuttavat, muokkaavat ja suuntaavat yksityishenkilöiden kulutusta ja miten se vaikuttaa mm. ekologisesti ja taloudellisesti.

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 10.08.2009 (fi)

marikoo  

Kulutusjuhlan hallitus päätti kokouksessaan tehdä sen kantelun, niin tuleepahan sitten asiaan selvyys. Huomisessa Hesarissa on aiheesta jotain juttua: minulta pyydettiin siihen vain kuvaa, joten tekstisisällöstä en tiedä (ainakin @jal on varmasti kiinnostunut tästä).

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 11.08.2009 (fi)

jiivonen  

Bongasikos Hesari sen ihan itse?

jiivonen commented on posted to #Kulutusjuhla 11.08.2009 (fi)

marikoo  

@jiivonen, ainakaan kukaan Kulutusjuhlan puolelta ei ole ollut Hesariin yhteydessä.

Lyhyt Miksi?-juttu näyttää olevan sivulla A11, aiheena ennen kaikkea tulkinta siitä, saako parkkiruutuun pysäköidä polkupyöriä. Samaista komisariota on näköjään haastateltu kuin jolle minäkin soitin.

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 12.08.2009 (fi)

touqo  

@marikoo & co., hauska kuva teistä Hesarissa. Varsin idylli miljöö piknikille. :-)

touqo commented on posted to #Kulutusjuhla 12.08.2009 (fi)

marikoo  

@touqo, minähän nyt ylpeilen sillä, että Hesarissa on ekaa kertaa mun ottama kuva :P Kuvassa näkyvät joutuvat nyt ottamaan niskoilleen selittelyvelvoitteen, mut ilmeisesti kestävät sen.

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 12.08.2009 (fi)

pni  

Pitänee käydä hesari jossain lukemassa.

pni commented on posted to #Kulutusjuhla 12.08.2009 (fi)

marikoo  

@pni, sinä nyt olet niitä "nuoria aikuisia", jotka näkyvät kuvassa, joten valmistaudu myös selittelemään osallisuuttasi toimintaan :) Sinähän olit poliisipartion saapuessa jo poistunut paikalta, mutta kuvatekstin mukaan juuri teidän neljän hengen piknik keskeytettiin.
(varmaan toi mun kuva valittiin siksi, että se oli pystykuva, siinä näkyi pysäköintimerkki, ihmisiä ja fillari).

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 12.08.2009 (fi)

jal  

@marikoo Oli kuitenkin toimittajalta jäänyt dokumentoimatta piknikin organisoitu luonne ja organisoinut organisaatio. Toki ihan sama palstan idean ("Miksi?") ja tämänkertaisen kysymyksen suhteen, mutta silti...

jal commented on posted to #Kulutusjuhla 12.08.2009 (fi)

Porni  

Jahas ja onkos joku lehdestä napsinut sähköistä kopiota ja suostuu sitä jakamaan.. ihan mielenkiinnosta olisi kiva lukasta.. vai oliko tuo sähköisesti vapaasti jostain luettavissa?

Porni commented on posted to #Kulutusjuhla 12.08.2009 (fi)

touqo  

Ai se oli sun ottama kuva @marikoo? Miten mä jotenkin hutiloiden luin kuvatekstiä, että istuit itsekin kuvassa. Mietinkin, että pyysittekö poliisia ottamaan kuvan LOL.

touqo commented on posted to #Kulutusjuhla 12.08.2009 (fi)

pni  

Hihi, minä nuori aikuinen. En pistä pahakseni sellaista. Minähän todistetusti käytän nuoren käyttäjäkunnan herkkuja kuten facebookia, twitteriä ja youtubea :)

Olen jo yhdelle vastannut kun kysyi, että oliko kyseessä "julkisuushakuisuus vai kansalaisaktivismi". Sanoin, että kokeilu ja ohjasin tänne lukemaan keskustelua.

pni commented on posted to #Kulutusjuhla 12.08.2009 (fi)

marikoo  

@touqo, heh, kuvassa oli kyllä toinen Koistinen eli veljeni :) Kuvahan oli otettu paljon ennen poliisien saapumista, sillä hetkellä olis ollut enemmänkin pyöriä ja ihmisiä.

@jal, jep, jutun mukaanhan vaikuttaa siltä, että joku satunnainen kaveriporukka päätti mennä piknikille.

@Porni, vapaasti luettavana ei taida olla, ja omasta digilehtiversiosta on vähän vaikea napsaista mitään. Jos ehdin, niin piipahdan vaikka kirjastossa ja otan digikameralla kuvan jutusta.

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 12.08.2009 (fi)

marikoo  

marikoo commented on posted to #Kulutusjuhla 12.08.2009 (fi)

pni  

@marikoo kiitoksia linkistä.

pni commented on posted to #Kulutusjuhla 12.08.2009 (fi)

Fireporter  

Päivän piristystä! Mitenkähän piknik onnistuu jos joka ruutuun kiskaisisi moottoripyörän ja levittäisi viltit komiat? Tieliikennelain mukaan ainakin muistaakseni moottoripyörän viereen saa pysäköidä toisen ajoneuvon jos mahtuu ja mikäli m-pyörä on parkkeerattu sivuun ajotien suuntaisesti. Mutta saako siihen istahtaa nauttimaan virvokkeita? Ja jos on maksanut pysäköinti maksun, onko silloin viereen pysäköinyt vapaa tästä maksusta??? lol Mä jään mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitä.

Fireporter commented on posted to #Kulutusjuhla 12.08.2009 (fi)

Login or register to leave a comment

Publicity
These messages are public and can be seen by anyone.