Päätoimittajavastuu murroksessa
posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Sananvapauslain muutos ja HS:n kalapuikkojupakka esimerkkinä, ei tuomiota päätoimittajalle. Miten tilanne nähdään?
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Hakanen: hyvä muutos, päätoimittaja ei enää oletusarvoisesti syyllinen. Esitutkintakin nykyään normaalia, siis poliisit mukana; hyvä asia.
HS-tapaus ei ole välttämättä hyvä esimerkki. Tärkeää vastuusuhteiden selvittäminen tämän takia toimitusten sisällä.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Hakala: jutun uittaminen lehteen johtaa nyt siihen, että oikea ihminen joutuu vastuuseen. Silti kokonaisvastuu kuuluu päätoimittajalle.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Hara: politiikkalehden tilanne aika erilainen, mutta Hakalan kanssa samaa mieltä, selkeyttää tilannetta.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Holmberg: pienessä lehdessä pienetkin päätökset valuvat päätoimittajalle.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Nikkanen: toimittajalle tärkeää, että tietää talon olevan taustalla ja tukee. Nykytilanne saattaa johtaa tilanteeseen, jossa tutkiva journalismi vaikeutuu.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Hakala: ongelmat johtuvat yleensä työtapaturmista.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Yleisökysymys: rikosepäillyn asianajaja tekee usein tutkintapyyntöjä epäillyn kunnian loukkaamisesta. Onko yleistynyt?
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Hakala: on huomannut saman. ESS lähettää juristin kirjeen, jos tulee vastaan. Osoittaa, että ollaan tosissaan. Keino on toiminut hyvin.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Väheneekö tutkivien juttujen määrä vastuun muutoksen myötä? Lisääntyykö itsesensuuri?
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Hara: ei. Holmberg: ei, vähenee ehkä taloudellisista syistä. Nikkanen: laki ei ole syy, mutta lisää tutkivaa tarvitaan. Hakala: laki ei ole syy.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Yleisökysymys: Kauppalehden toimittaja. Nyt kolmannet yt-neuvottelut. Joutavaa keskustelua, haluaa tietää, kuka vastaa lehden taloudesta. Onko päätoimittaja myös toimitusjohtaja?
Hara: on myös tj, ei vaihda hattua, kun päätetään taloudellisista asioista. Tj:nä voi vaikuttaa asioihin enemmän kuin siinä tilanteessa, että ei olisi vastaavaa päätösvaltaa.
Hakala: ei ole merkitystä, ovatko tj ja pt olisivat eri henkilöt. (Välikysymys: mikä on riittävä tuottoprosentti? Hakala: perheyhtiö ei voi tehdä tappiollisia vuosia, joudutaan lainoittamaan). Ajankäyttö saattaa olla ongelma.
Nikkanen: omat kokemukset toimittajana, päätoimittajan muuttuessa toimitusjohtajaksi pt muuttuu paljon kaukaisemmaksi. Malli tuli Suomeen nousukauden aikana, ei taloudellista perustetta alunperin takana.
Holmberg: persoonakysymys ja resursointikysymys, jos pt ja tj sama ihminen. Voi olla hyvä, että talouspäätöksiä tekevällä henkilöllä on journalistinen tausta.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Yleisökysymys: mikä on riittävä liikevoittoprosentti? 20%?
Hakala: nyt ollaan lähellä nollaa. Minulle se on samantekevä, omistajat määrittävät. Viime dippauksesta toipuminen kesti 16 vuotta.
Hara: meille riittää nollatulos.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Yleisökysymys: ulkomaanraportointi vähentynyt. Eikö siinä sahata omaa oksaa?
Hakala: on supistettu. ESS rakentamassa muutamien muiden lehtien kanssa keskitettyä ulkomaantoimitusta, koska alueellista näkökulmaa ulkomaanjutuissa ei juurikaan ole. Ketjuttamalla saadaan kustannuksia kuriin.
(Yleisö: sitten ei tarvita kuin yksi lehti ja yksi toimitus koko maahan)
Holmberg: ei ulkomaantoimitusta.
Hara: ei säästötoimia eikä leikkauksia tiedossa tai suunnitelmia. Lehden merkitys yhteisön luojana ja ylläpitäjänä korostuu. Nykypäivässä ei varsinaisesti ulkomaanuutisointia, lähinnä EU:ta.
Nikkanen: ei leikkaussuunnitelmia. Ulkomaanjournalismi on tähänkin saakka ollut Suomessa keskittynyttä, STT hoitanut ison osan ulkomaanuutisoinnista ja se keskittyy edelleen. Leikkaamalla ulkomaantoimituksiaan lehdet saattavat avata tietä kilpailijoille.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Hara: nyt ei enää tarvitse olla välttämättä paikan päällä, jotta voidaan raportoida ulkomaanuutisia (!)
Holmberg: hassua, että ketjuuntuminen ei ole keskittymistä, mutta STT:n tekemänä se on keskittymistä.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Hakalan kommentti liikevoitosta on kiinnostava: ainakin 2008 ESS:n omistava ESA-konserni teki voittoa 5 miljoonaa noin 55 miljoonan liikevaihdolla, melkein täsmälleen samat lukemat olivat 2007. Tämä vuosi voi tietysti olla oma lukunsa.
viima commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Kotilieden päätoimittaja: kertokaa esimerkki sydäntä raastavasta päätöksestä, jossa on jätetty juttu tekemättä, koska ei ole ollut resursseja?
Hara: ei ole ollut.
Holmberg: ei ole ollut.
Hakala: ei ole ollut.
Hara: ei kilpailla päivvittäisuutisista, helpottaa tilannetta.
Nikkanen: ei ole ollut tilannetta, jossa voisi sanoa, että vuosi sitten olisi tehty tämä, mutta nyt ei voida. Fifi maksaa pieniä palkkioita muutenkin.
(Sivuhuomio: kamaan nyt oikeesti tyypit! Ei yhtään tilannetta?)
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Yleisökysymys (free): miksi lehdet eivät kilpaile laadusta ja maksa free-toimittajille paremmin, jotta saisivat parhaat freet kirjoittamaan lehdelleen?
Hakala: avustajabudjetteja on leikattu, yt-neuvotteluissa työntekijät ovat vaatineet maksimivähennyksiä muualta kuin henkilöstökuluista. Maakuntalehdet käyttävät myös vähemmän free-työtä vähemmän kuin esim. aikakauslehdet.
Holmberg: paikallislehdellä vähän avustajia ja vakiintuneita, ei hintakilpailua juurikaan. Ei korotusvaraa.
Nikkanen: pienessä lehdessä palkitseminen tehdään lähinnä kehuilla.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Yleisökysymys: jos taantuma jatkuu, aletaanko yrittäjiä kohdella lempeämmin? (Okei, mä en ehkä ymmärtänyt tätä...)
Hakala: journalistisissa periaatteissa pitää pysyä.
Hara: samaa mieltä.
Holmberg: toiveita tulee, mutta periaatteita puolustetaan, ei näe ongelmaa. Nousun merkkien raportointi ei ole mielistelyä.
Nikkanen: yleisökysymykset näyttää käsittelevän leikkauksia ja lamaa jne, mutta täältä lavalta tulevat vastaukset näyttää kertovan että ei ole hätää. Kassakaappisopimuksia vvoi olla toimituksissa tai toimittajien omissa päissä. Jos tiedätte niistä, niin soittakaa Hannalle.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Lehtien organisaatioita järjestelläään niin, että usealle lehdelle tulee yhteinen päätoimittaja. Miltä tämä tuntuu?
Hakala: päätöksenteko etääntyy.
Hara: ei hyvä kehitys.
Holmberg: ei usko, että malli yleistyy.
Nikkanen: ei mielellään olisi toimittajan tai päätoimittajan housuissa, kun yhteydenpito vähenee ja päätöksenteko menee kauemmas.
Karde commented on posted to #Mediapaivat 03.04.2009 (fi)
Copyright Rohea Oy 2010 | Mobile version | Feedback | API | Terms of Service | Applications and tools