Tools

eholmila said

eholmila  

Paljastuksia! Qaikun tuleva askel: organisaatioqaiku :)

73 comments

eholmila posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

73 comments

Bottom

eholmila  

Qaikussa on viime aikoina ollut hieman hitusen vähemmän ja hitaammin korjauksia ja hiomisia. Tämä ei johdu siitä, että mitään ei olisi tehty vaan siitä, että olemme työstäneet Qaikun seuraavaa askelta, joten nykyseen on tehty lähinnä välttämättömimmät korjaukset.

Seuraava Qaikun askel on organisaatioQaiku. Sen myötä Qaikun on tarkoitus tarjota alusta erilaisten organisaatioiden sisäiseen ideointi- ja viestintätarpeisiin, käytännössä katsoen siis tuoda helppo, tavoittava, turvallinen ja matalakynnyksinen tapa organisaatioiden jäsenille viestiä keskenään, samalla kuitenkin pitäen mielessä sen, että osaamista ja elämää ei ole pelkästään oman organisaation sisällä.

Yllä mainittu tarkoittaa sitä, että Qaiku laajenee yrityspuolelle maksullisena organisaatioQaikuna. Käytännössä organisaatioille tulee toisin sanoen mahdollisuus perustaa pelkästään omille työntekijöille/jäsenille rajattu organisaatioqaiku kanavineen kaikkineen. Käytännössä mahdollisuudet siis laajenevat yksittäistä "privaattikanavaa" laajemmaksi. Tässä vaiheessa tuettujen "qaiku-formaattien" määrää on myös tarkoitus laajentaa teksti-, kuva- ja linkki-qaikuista laajemmaksi.

Suhteellisen out-of-the-box olisi näillä näkymin tarjolla kaksi eri mallia, jossa toisessa organisaation datoja ei ole erikseen eroteltu "ison Qaikun" datoista eli ne sijaitsevat samassa "pilvessä" ts. tietokannassa ja toisessa organisaatiolla on kokonaan oma eriytetty tietokantansa. Mallin voi vallita oman tarpeen mukaan. Ja jos em. malleista ei kumpikaan sattuisi soveltamaan, voidaan katsoa löytyä joku sopiva :)

"Ison Qaikun" kanssa kummatkin yllämainitut mallit limittäytyvät yhteen siten, että kuka tahansa qaikulainen voi olla jäsen useissa eri organisaatioissa ja vaihdella näiden näkymien välillä suhteellisen vapaasti.

Tässä vaiheessa organisaatioQaikun tekemisen ollessa vielä vauhdissa, kuulisimme mieluusti teiltä millaisia odotuksia, tarpeita, haluja, huolia, ideoita tai mitä tahansa teille ikinä saattaisikaan tulla mieleen asian suhteen. Ja tietenkin notta kiinnostaako aihealue :)

eholmila commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

aika jännää, hyvältä suunnalta tuntuisi äkkiseltään

teroheiskanen commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

ekurvine  

looginen suunta. samalla apajalla on muitakin, mutta tokihan nämä tsydeemit sitten joskus keskustelevat myös keskenään..

ekurvine commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

jounikj  

Aivan loistavaa. Mieletön työkalu intraan. Esim Nokia tarvitsisi tuon.

jounikj commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

ubiq  

+1 ehdottomasti. Mukana ilosanoman levittämisessä. QSC - Qaiku Sertified Consultancy? Approved by Qaiku?

ubiq commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

RNS  

Hienoa.

RNS commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

jahapaula  

Oo, hyvältä kuulostaa! QaikuCORP. Rajapintamahdollisuudet esim. organisaation jo olemassa oleviin järjestelmiin tosiaan varmaan hyvä kustomointimahdollisuus.

Miten olitte miettineet tuota "ulkonakin on elämää" -kohtaa toteuttaa?

jahapaula commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

jaanahuhta  

Eräissä valtion virastoissa ei ole mitään kanavaa, jolla työntekijät voisivat keskustella/ideoida keskenään. Toki wikejä ajetaan sisään, mutta ovat kuitenkin enemmän pienien ryhmien omistuksessa. Ehkä OrganisaatioQaikua voisi muokata myös julkiselle sektorille sopivaksi.

jaanahuhta commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

ubiq  

btw, onko Rohealla edustus MindTrekissä? Tätä voisi jalostella vaikka siellä ensi alkuun.

ubiq commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

meppi  

Mietin vaan tuota "isoQaiku" vs "organisaatioQaiku" näkymien vaihtuvuutta, ts. jos nyt on julkinen qaiku-profiili isoQaikussa, niin tuleeko se kaikille mahd. oman organisaatioQaikun kautta näkyville. Meinaan vaan että työ. ym. peräiselle nillitykselle sitten pitää keksiä toinen paikka tai visusti suljettu anonyymikanava...
Toki tämä ei haittaa niitä jotka puhuvat aina vain asiaa!

meppi commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

eholmila  

@jahapaula , ulkonakin on elämää on tarkoituksena toteuttaa erilaisten näkymien avulla. Eli vaikka isoQaiku ja organisaatioQaiku ovat toisistaan erillisiä, olisi kumpaakin käyttävälle helppo tapa vaihdella niiden välillä.

@jaanahuhta , varmasti; oikeastaan kysymys lienee enemmänkin siitä, miten julkisen sektorin / viraston tarpeet eroavat toisistaan ts. mitkä ovat muokkaustarpeet?

@meppi , ym. näkymien vaihtuvuus on tarkoitus tehdä siten, että organisaatioissa ja isoQaikussa kontaktilistaukset eivät ole yhteneväiset & viestit eivät valu toisiinsa. Toisin sanoen isoQaikussa kirjoitetut viestit eivät näy organisaatioQaikun kontakteille (elleivät sitten ole kontakteja myös isoQaikussa).

@ubiq , näillä näkymin emme ole tulossa mindtrekkiin, sillä ko. tapahtuma on hieman haastavana ajankohtana eli päällekkäin toimistomuuttomme kanssa :)

eholmila commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

ubiq  

@meppi tuontyyppisiä asioita tulisi varmaan vastaan, mutta itse näkisin ne normaalina käytettävyyssuunnitteluna. Yksi malli on, että organisaatioJaiku on vain intrassa. Mutta sosiaalisen median yksi tärkeimpiä käyttötapoja on työperäinen nillitys, ja kuten olemme viime aikoina oppineet, niin sitä ei kannata tehdä ainakaan fb:ssa. So. jos olisi samassa paketissa netti- ja organisaatioqaiku, niin varmaan voisi aloittaa esm vaikka siitä, että käyttöliitymä indikoi selkeästi kummalla puolella ollaan vaikkapa Qaikun ja organisaation graafisia ohjeita vaihtaen.

Joka tapauksessa, odottelin toiveikkaasti jo Jaiku-aikana toimivaa mikrokanava-alustaa tarjottavaksi organisaatioille. Pitäisi varmaan perustaa adressi: "_Käyttäkää sähköpostia vain siihen mihin sitä kannattaa käyttää_".

ubiq commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

trm  

Yammer, anyone?

Yritysten sisäiset blogit ja wikit, anyone?

Intranetit, anyone?

(lol) Sharepoint, anyone?

OrganisaatioQaiku kuulostaa ideana hyvältä, mutta monissa firmoissa on jo kaikenlaisia yhteisöhärpöttimiä, joiden käyttöaste on yleensä olematon systeemien tarjoamiin mahdollisuuksiin. Näin ainakin mitä olen nähnyt ja kuullut.

Toisaalta voisin kuvitella, että pienet ketterät (ict-)firmat tai projektit voisivat Qaikun tyyppisestä alustasta hyötyä. Monessa firmassa kaikki kun eivät edes sitä sähköpostin käyttöäkään vielä hallitse :)

Toivottavasti ei kuulostanut liian nuivalta kommentoinnilta. Minusta orgQaiku kuulostaa oikein hyvältä, mutta olen ehkä muuttunut hiukan kyyniseksi sen suhteen, miten ja millaisia työkaluja teknisesti orientoitumattoman firman työntekijät sisäistävät.

Mielenkiintoista on myös nähdä, miten Google Wave ottaa tuulta alleen ja raapiiko sekin samaa syyhyä kuin orgQaiku. No ainakaan yrityksen kamat eivät olisi Googlen palvelimilla.

Jotenkin tuo isoQaikun ja orgQaikun välinen ero on hankala. Varmaan helpointa olisi, jos molemmat olisivat samassa systeemissä, mutta eri "välilehdellä", jolloin voitaisiin näyttää jossain pikkuboksissa tärkeimmät päivitykset toiselta puolen ja tarjota helppo tapa puolen vaihtoon.

OrgQaikussa ehkä kontaktien etsintä ja seuraaminen menettävät merkitystään - etenkin jos on pieni firma, jolloin voisi olla hyvä, että kaikki seuraavat oletuksena kaikkia orgQaikussa tms.

Mielenkiintoisia pähkinöitä ratkaistavaksi. Tsemppiä!

trm commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

totoroki  

Olen tästä innoissani, lähinnä @ubiq in mainitseman syyn takia: on tyhmää jos tärkeät asiakysymykset ovat sähköpostissa ja a) hukkuvat sinne b) ekskluudaavat median takia sellaisia ihmisiä joille ne voisivat olla tärkeitä.

totoroki commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

jal  

@trm niin nuori ja niin kyyninen/epäilevä - minkä alan organisaatiot ovatkaan vieneet intosi?:-)

jal commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

totoroki  

Ja @trm, näkisin että Qaiku on noita kaikkia luettelemiasi välineitä näppärämpi, koska siinä keskustelut pysyvät nipuissa ja aiheiden yhteydessä helposti hallittavina. Aika näyttää, onko näin :)

totoroki commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

jal  

@eholmila onko jossain Qaikula Oy:n demoympäristö?

jal commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

trm  

@jal :) @totoroki Olen samaa mieltä, että Qaiku on monessa kohtaa näppärämpi kuin muut aiemmat yhteistyöalustat, mutta se ei siltikään takaa, että työntekijät ottaisivat työkalun omakseen kaiken tavallisen työkiireen ja mahdollisten vanhojen järjestelmien aiheuttaman kuorman vuoksi.

Tietysti me aktiiviset qaikulaiset ja early adopterit täällä olemme heti sitä mieltä, että tämä on hieno asia, ja näemme valtavan potentiaalin tämäntyyppisessä työkalussa. Teoriassa edellämainituista systeemeistäkin tai osa niistä olisivat monilta kohdiltaan jo riittäviä, mutta siitä huolimatta failaavat monesti työyhteisöissä.

Ehkä tosiaan nuorekas ja dynaaminen työyhteisö pystyy kiertämään ongelmat, mutta jo olemassaolevissa voi käyttöaste jäädä liian alas tai orgQaikusta pitäisi tehdä entistä helppokäyttöisempi ja työntekijöille pitäisi takoa qaikulaisuus lekalla.

Toki yleistän kaiken sen perusteella, mitä tähän mennessä olen nähnyt, joten vastakkaiset esimerkit luetaan mielihyvin:)

trm commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

Porni  

Olen itsekin jollain tavalla @trm:n linjoilla myös.. tai siis näitä palveluita on jo ollut ja uskon että tietoturvaa jyrkemmin ajattelevat eivät luota palveluun joka pörrää jossain pilvessä ulkona omasta lähiverkosta.

Olen kyllä siinä samaa mieltä että tällaista tarvittaisiin.. mutta juurikin tarvittaisin sellainen jonka voi asentaa firman sisäverkkoon ja miksei sitten siitä myös jokin yhteys ulkoverkkoon.. eli sisällä voisi jotain mietiskellä ja sitten jakaa se NormiQaikun ko. firman julkiselle kanavalle muiden pureskeltavaksi.

Porni commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

ubiq  

@trm en näkisi asiaa aivan noin kategorisesti. Jos puhutaan vaikka 10 000+ ihmisen perusorganisaatiosta, niin ei sinne viedä mitään wikiä kaikkien heti adoptoitavaksi ja ylipäänsä esm tuossa populaatiossa ehkä max 1 000+ intoutuu käyttämään aktiivisesti. Mikrokanavat sopivat GMailin tapaan loistavasti esm sekä organisaation sisäisesti että ulkoisiin projektiryhmiin ja säästöjä pystyy osoittamaan vaikkapa 30+ ihmisellä jo yksistään aiempaan toimintatapaan verrattuna.

Ei ole sattumaa, että juuri tulleen tiedon mukaan organisaatioissa on alettu ottaa (ad hoc) käyttöön G Docs huolestuttavassa määrin. Onneksi netti-Office korjaa ongelman ensi vuonna.

Sitten on olemassa joitain proaktiivisia organisaatioita, kuten Sitra ja Yle, jotka osaavat jo tuoda osan toiminnastaan tyystin avoimeen nettiin. Propsit mm @hyvaelama, @pirkka, @RNS, @totoroki ja @Tuija :) Näille organisaatioille ei ehkä kannata ensimmäiseksi yrittää alkaa myydä Qaikua vaan organisaatioille, joille on jo syntynyt käsitys sosiaalisen median auvosta, mutta välineet ovat vielä haussa.

ubiq commented on posted to #Qaiku 23.09.2009 (fi)

5annam  

Kiinnostava ketju, tää pistetään talteen...

5annam commented on posted to #Qaiku 24.09.2009 (fi)

pe3  

@eholmila: hienoa, että lähdette itsenäisesti eteenpäin jaiku-historiasta

pe3 commented on posted to #Qaiku 24.09.2009 (fi)

hponka  

Odotan tätä suurella mielenkiinnolla. :-)

hponka commented on posted to #Qaiku 24.09.2009 (fi)

eholmila  

jesh, kiitoksia tähänastisista kommenteista, ja erityisesti rakentavan kriittisistä puheenvuoroista!

@trm , ajatus lähtee oikeastaan liikkeelle siitä, että uskomme, että varsinkin pienissä ja keskisuurissa tietotyön yrityksissä voisi olla paljonkin hyötyjä saavutettavissa qaikun kaltaisella työkalulle eli ehkä juuri pääkohderyhmä olisi keskiketterät yritykset, mutta toki muutkin. Esimerkiksi isonkin megayrityksen sisältä voisi olla yksittäinen osasto/yksikkö, vaikka tietohallinto/markkinointi/mikälie, joka hyötyy työkalusta.

Uusien järjestelmien käyttöönotto ja vakiutuminen työkäyttöön on totta kai iso haaste, ja pienemmille yrityksille se käy luultavasti luontevammin. Pyrimme rakentamaan hyviä tukipaketteja tukemaan käyttöönottoa, mutta lopulta tämä on osin pitkälti kiinni organisaation omasta tahtotilasta ottaa joku käyttön (vrt. esim. yhteinen päätös jota seurataan ja puututaan jos vaikuttaa tarpeelliselta vrt täysin vapaaehtoinen käyttö).

IsoQaiku ja organisatioQaiku toimivat käytännössä erillään ja tarkoitus on tuoda aika selkeät visuaaliset vihjeet siitä, missä tilassa milloinkin liikutaan, ja vaihdon eri tilojen välillä pitäisi olla aika näppärää. Ja mitä tulee qaikun helppokäyttöisyyteen, sitä varmasti vielä hiotaan :)

@porni , periaatteessa on tarkoitus mahdollistaa, jos ei heti ekalla stepillä niin tokalla se, että pääsy organisaatioQaikuun voidaan rajata tapahtumaan vain tietystä ip-avaruudesta. Ts. organisaatioQaikuun ei pääse, ellei koita käyttää sitä oikean eli esim. oman firman verkon kautta.

@viilee , yhtenä tarkoituksena on nimenomaan osin laventaa käsitystä organisaation rajan kulkemisesta. Näemme myös yhtenä isoimpana isonQaikun voimavaroista ja mahdollisuuksista organisaatioiden rajojen rikkoutumisen ja laajemman yhteistyön, mutta tunnistamme samalle sen, että osa keskusteluista on kuitenkin tarkoitettu vain yrityksen sisälle. Pyrimme siihen, että saisimme nämä kaksi asiaa yhdistettyä mielekkääseen kokonaisuuteen. Onnistumisestahan ei tietenkään ole mitään takeita :)

@pe3, heh, kiitoksia :) Tässä aletaan vihdoin päästä siirtymään pohjan rakentamisesta kohti omaa kokonaisajatustamme qaikusta. Alkuperäisestä ajatuksesta on vielä tämän jälkeen pari palasta sovittamatta, mutta uudelleen arvioidaan tilanne ja niiden edelleen sopiminen kokonaiskuvioon vielä uudelleen tämän askeleen jälkeen, ts. sen perusteella miten tämä kokonaisuus mihinkin vaikuttaa.

eholmila commented on posted to #Qaiku 24.09.2009 (fi)

personaleu  

OrganisaatioQaikuun (siis sisäiseen) kannattaisi yrityksille antaa kaupan päälle avoin samanniminen kanava.
Haasteena todelliselle eteenpäinmenolle ei nimittäin ole yritysten sisäisen keskustelevuuden parantaminen eikä edes yrityksistä niiden ulkopuolella käytävä keskustelu - vaan näiden keskustelujen kohtaaminen.

personaleu commented on posted to #Qaiku 24.09.2009 (fi)

ekurvine  

@eholmila: löytyisikö lyhykäinen englanninkielinen brosari/sales pitch? olis yks intra-wiki-henkinen hanke jolle voisin heittää tämmöisen pallon..

ekurvine commented on posted to #Qaiku 24.09.2009 (fi)

visualradio  

Kuulosta mielenkiintoiselta ja tarpeelliselta.

visualradio commented on posted to #Qaiku 24.09.2009 (fi)

bergie  

@eholmila alustan puolesta tästä olisi kyllä tehtävissä myös versio jonka voi asentaa ihan asiakasorganisaation omaan verkkoon. Tietysti kysymys on halutaanko niin tehdä, mutta se helpottaisi single sign-on ja muita kysymyksiä

bergie commented on posted to #Qaiku Helsinki, Finland 24.09.2009 (fi)

neithan  

kuulostaa pahasti Yammerin bulkkikopiolta..

neithan commented on posted to #Qaiku 24.09.2009 (fi)

bergie  

@ubiq olen keskiviikon OpenMindissa ja torstain MindTrekissä joten asiasta varmaan pääsee juttelemaan. Saan sitten synkattua tiedot Rohealaisten kanssa kun ovat hoitaneet muutot pois alta

bergie commented on posted to #Qaiku Helsinki, Finland 24.09.2009 (fi)

erkka  

@eholmila: Kuulostaa hyvältä. Löytyykö sellaista optiota, että omassa tietokannassaan oleva orgQaiku (tai useita) ja normi-Qaiku näkyisivät käyttäjälle haluttaessa samassa virrassa? Luonnollisesti suljetun puolen qaikut/kommentit olisivat eri tavalla korostettuna tai haluttaessa näkymä suodattuisi orgQ-puoleen?

erkka commented on posted to #Qaiku 24.09.2009 (fi)

bergie  

@neithan Yammer näyttäisi olevan enemmän suunniteltu perinteisiin hierarkisiin jenkkiorganisaatioihin joissa ei uskota että osaamista ja elämää ei ole pelkästään oman organisaation sisällä

bergie commented on posted to #Qaiku Helsinki, Finland 24.09.2009 (fi)

personaleu  

Olen pitkin päivää eri yhteyksissä peilaillut tässä ylempänä heittämääni ajatusta sis JA ulk yrityskanavista.
Saamani palautteen perusteella siitä voisi tulla hyvinkin suosittu - ja Qaiku voisi saada mainetta uusien yrityskulttuureiden kohtaamispaikkana.

personaleu commented on posted to #Qaiku 24.09.2009 (fi)

eholmila  

@personaleu , ulospäin auki oleva organisaatiokanava on hyvinkin ajatus-/toteutusluupissa. Siinä on muutamia haasteita, mutta jos ne saadaan fiksusti naulattua, niin sitten ei esteitä.

@ekurvine , valitettavasti vielä ei ole minkäänlaista eikä -kielistä esitettä, mutta koitamme suht piakkoin saada sellaistakin materiaalia tuotettua.

@erkka , hyvin harkinnan alla toistaiseksi eikä ainakaan ensimmäisessä versiossa eikä ainakaan automaattisesti. Vaikka tuollaisella limittämisellä olisi eittämättä olemassa yksilötasolla kysyntääkin, niin organisaation tietohallinto-/ päättävät ihmiset suhtautuvat helposti aika nihkeästi --> ei käyttöä ollenkaan. Yksilötasolla tässä on kuitenkin on ihan järkeä, joten pohditaan sitä vielä erikseen. Jos "limittämisen" mahdollistetaan jossain vaiheessa tehtäneen siitä organisaatio-admin-käyttäjän konffattava ominaisuus. Ts. organisaatio voi päättää suhtautuuko se tälläiseen miten.

eholmila commented on posted to #Qaiku 25.09.2009 (fi)

Tuula  

OrgQaiku-konseptiin vielä kerennee heittää pari kommenttia & kysymystä...

  • Hostaako rohea ko. palvelun? Vai olisiko se organisaation sisäinen homma?
  • Miten sitten tietoturva, access mgmt etc. ?
  • On näitä vapaaehtoisyhteisöjä jotka menee läpi useamman organisaation. Mikään organisaatio ei asiaa omista, koska on yksittäisten ihmisten verkostoitumista --> rahnaa ei oikein ole. Jossakin mielessä Qaiku on liian avoin, mutta toisaalta taas organisaatio-Qaiku:ssa hieman vaarana klikkiytyä tiettyyn porukkaan.
  • Auttaisiko Qaiku/Rohea sitten orgisQaikun sisäisessä deployamisessa?
    Esim. kuten @trm sanoi, vain muutamat innokkaat saa tämmöisiin heti mukaan, muutoin vaatii hidasta rakentamista.
  • Missä on TOS orgisQaikulle?
  • Ja kuten muutama onkin sanonut, miksi Qaiku, eikä Wave/Laconi.ca tms, mikä on business case että joku firma tämän ottaisi? Mainostusta hiukan, kiitos ;)

Tuula commented on posted to #Qaiku 26.09.2009 (fi)

erkka  

@eholmila: Mietin tuota vain siitä näkökulmasta, että jos käyttää nykyisiä käyttäjiä tuotteen sisäänviennissä firmoihin, niin tuo voisi lisätä sisäisen myynnin intoa. Toisaalta, konseptin pitää toimia omillaankin.

erkka commented on posted to #Qaiku 27.09.2009 (fi)

jjmajava  

KIlpailijoita tälle konseptille on tosiaan jo monia. Se mikä tässä vaikuttaa uudelta, on organsaation sisäisen verkostotyökalun integroiminen yleiseen verkostotyökaluun.

jjmajava commented on posted to #Qaiku 28.09.2009 (fi)

jounikj  

@jjmajava Monelle suurelle asiakkaalle tuo integroiminen voi olla ongelma. Riippuu toteutuksesta. Usein data halutaan pitää omilla servereillä ja sisäinen/ulkonen sekaannus pitää pystyä 100%sti välttämään eli ei saa olla liian helppoa. Vrt Google docs käyttö. Kuinkahan moni miljardiluokan yritys on antanut luvan käyttää NDA:n alaiseen tietoon. Suurille myyminen on kyllä muutenkin hikistä, joten siinämielessä pienten ja keskisuurtan ottaminen kohderyhmäksi lienee fiksumpaa. Julkisen sektorin vaatimuksia en osaa arvioida.

Extranet sijoittuu välimaastoon. Se voisi olla aika kiehtova ympäristö tällaiselle, avata keskustelua, mutta ei kuitenkaan kaikille.

jounikj commented on posted to #Qaiku 28.09.2009 (fi)

pe3  

Vaikeaa, riskialtista, ei ole aikaisemmin tehty - kuulostaa bisnesmahdollisuudelta!

pe3 commented on posted to #Qaiku 28.09.2009 (fi)

jounikj  

@pe3 "ei ole aikaisemmin tehty" Yammer, eli sitä se ei saa olla että kolme vaatimusta täyttyy. Usein riittää kun tekee paremmin kuin muut vaikka ei olekaan ensimmäinen.

jounikj commented on posted to #Qaiku 28.09.2009 (fi)

pe3  

onko yammerissa sisäisen ja ulkoisen integroiminen? jos on, niin onko sillä samanlaista thinktank-tyyppistä käyttäjäkuntaa ja käyttökulttuuria kuin qaikulla? suomessa?

pe3 commented on posted to #Qaiku 28.09.2009 (fi)

jounikj  

@pe3 En tiedä. Hyvä kysymys. Ja ilmeisesti muutoinkin on twitter-klooni mallissaan. En halua rekisteröityä firma.com tunnuksilla. Epäilen että sisäinen it-poliisi tulee ja pamputtaa.

jounikj commented on posted to #Qaiku 28.09.2009 (fi)

visualradio  

Radikaali ajatus: suuryritykset voisivat perustaa erillisen Avoimen Yhteistyökanavan, jossa bisneksien kehittäjät pyörisivät. Ostakoot vaikka erilliset läppärit ja kytkeytyisivät avoimiin ympäristöihin niiden kautta. Sisäsiistit Lotus-Notesit ja muu palomuurin takainen toiminta jatkaisi omaa suojattua elämää (Pohjois-Koreaa) ja avoimella puolella olisi karvalakkiyhteisöjä, joissa avoin läppä lentäisi. Eihän prosessiautomaatioonkaan ole tarkoitus päästää ulkoisia räpelöimään.

Hyväksytään suljettu, mutta avataan henkilötasolla uusia käytäviä avoimiin maailmoihin. Näin tulee joka tapauksessa käymään, joten parempi ois edetä systemaattisesti. Avoimessa verkossa käytettävissä koneissa ei olisi kovalevylläkään mitään sisäistä poimittavaa. Järkevät ihmiset osaisivat kyllä pitää huolen rajanvedosta, mikä on julkista ja mistä ei kirjoiteta riviäkään. Eihän suuryritysten porukoita voi häkkiinkään laittaa.

visualradio commented on posted to #Qaiku 28.09.2009 (fi)

jounikj  

Se suuri kysymys on kuka omistaa datan ja kenellä on pääsy siihen. Eli myydessä ei kannata lähteä ensin murtamaan asiakkaan tietoturvaprinsiippejä tai voipi olla kuoppainen tie. Tuote pitää soveltua nykyisiin vaatimuksiin ja tarjota lisäarvoa.

Firmat vaihtaa nopeasti omistajaa. Voi kuulostaa turvalliselta antaa data pienen suomalaisen startupin käyttöön (jos luotat ettei mitää kämmejä tapahdu ja tuoteroadmappisi ja puolivalmiit patenttihakemukset on pitkin maailmaa) mutta seuraavana päivänä tuo lafka voi olla kilpailijasi omistama.

qaiku ja twitter jne on olemassa, niitä voi käyttää ilman omia läppäreitäkin, joten tässä varmaan haetaan ratkaisua turvallisenpaan, suljetunpaan, semijulkiseen.

jounikj commented on posted to #Qaiku 28.09.2009 (fi)

Jussi  

Hieno idea! Olisi kiva nähdä miten OrgQaiku eroaa Yammerista, Present.lysta ja Identi.casta, muutenkin kuin, että OrgQaikussa on threadit ja muut toimivat Twitterin tavoin.

Komppaan myös @jounikj:n huolta datan omistajuudesta. Se on ainakin isoilla firmoilla show-stopper monessa asiassa.

Jussi commented on posted to #Qaiku 28.09.2009 (fi)

eholmila  

Hyviä kysymyksiä ja pohtimisia @kaikki!

@tuula , kahdessa pääratkaisussa, joissa voidaan tehdä jonkinlainen integrointi isoQaikun kanssa, rohea hostaa org-qaikun ja joka tapauksessa palvelu tarjotaan saas-pohjaisesti, ei myyntitoimituksena. Isompien firmojen kohdalla voisi olla periaatteessa mahdollista myös omassa verkossa olevaan versioon, mutta silloin kyseessä on eristetty ratkaisu. Tässä menetetään myös hallinnan ja kehityksen suhteen paljon synergiaetuja, joten se on mallia kallis. Käytännössä ratkaisun pääkohderyhmänä ovat pienet- je keskiketterät yritykset. Tietoturvasta ja hallinnasta vähän lisää lähempänä (kuten myös varmasti sitä mainostustakin :) julkaisua.

Mitä tulee käyttöönoton ja käyttökulttuurin juurruttamisen auttamisessa niin apua on varmasti saatavissa joko rohean tai sitten ihan muun asian osaavan nokkelan konsultin (konsulttitahon), ping @ubiq :P

@erkka , jep juuri tätä puolta on mietitty, mutta tietoturvapuoli (ei pelkästään se faktinen vaan myös se, että se tuntuu hyvältä) pitää tosiaan ottaa korostetusti huomioon. Kahdessa integroiduimmassa mallissa näkymien (esim. orgQaiku ja isoQaiku) välillä vaihtelu tehdään kuitenkin helpoksi.

@pe3 , @jounikj , yammer on tosiaan meillekin tuttu, mutta se on enemmän siilottuva ja ehkä lopulta käyttölogiikaltaan pari askelta lähempänä twitteriä. Siinä on ihan hyviä toteutuksia, mutta uskoisin qaikun pystyvän palvelemaan huomattavasti paremmin. Datan omistaa organisaatioqaikujen osalta ja tapauksessa yritys.

Kantavana ajatuksena on kuitenkin tarjota työkalu sisäiseen viestintään, ideointiin ja palloitteluun, mutta laajentaa sitä samalla oman organisaatiorajojen ulkopuolelle.

eholmila commented on posted to #Qaiku 28.09.2009 (fi)

pe3  

Twitterissä kuhistaan Qaikusta ja kaipaillaan lisää tietoa.

pe3 commented on posted to #Qaiku 28.09.2009 (fi)

eholmila  

Digitodayssa juttu organisaatioqaikusta :)

Niin ja kiitos @pe3 twitterissä org.qaikusta viestimisestä, pitää koittaa ehtiä toimistomuuton tuoksinasta käydä vastaamassa mahd pian.

eholmila commented on posted to #Qaiku 29.09.2009 (fi)

pe3  

@eholmila: eipmidist - hieman itteä hymyilyttää toi "enterprise" taikasanan lausuminen :-)

pe3 commented on posted to #Qaiku 29.09.2009 (fi)

priio  

Vasta bongasin tämän, mutta johan tätä oli odotettukin. Yllättävintä minusta on, ettette näe isoja firmoja (ja sisäverkkoasennuksia) niin potentiaalisina asiakkaina. Toki niille on hankalampi myydä ei-microsoft-tuotteita, mutta siellä ainakin olisi oikeaa tarvetta qaikumaiselle kommunikaatiolle. Minun mielestäni.

Aloituskynnys pitää saada jotenkin tosi alhaiseksi, jotta ihmiset oivaltaa tämän idean samantien - yllättävän moni Qaikua kokeillutkaan ei tajua, mitä iloa tästä olisi. Sama ongelma tietysti myös Twitterin, Yammerin yms. yms. kanssa, mutta siksi se juuri kannattaisi ratkaista. ;) Ehkä aloituspakettiin kuuluu myös organisaation sisäisen agenttiporukan kouluttaminen aktiivi-qaikuilijoiksi ja intoa tartuttamaan..?

Jos joustava linkitys sisäiseen (varmasti turvassa olevaan) ja extranet-tyyppiseen (rajattuun tai avoimeen) keskusteluun saadaan toimimaan helposti, niin eiköhän tässä jonkun killerin aineksia jo olisi.

priio commented on posted to #Qaiku 29.09.2009 (fi)

trm  

@viilee Mutta voiko orgQaikulla organisoida yrityksen sisäisen hellsdeskin vai ulkoistaa hellsdeskin julkiseen Qaikuun yksityiskäyttäjille?

Tietysti nyt joku yrittäjähenkinen voisi pyöräyttää oman orgQaikun ja tehdä siitä neuvontapalvelun jollain sisäisellä ansaintalogiikalla, jossa neuvoja ja palvelun pyörittäjä molemmat saavat rahaa...

trm commented on posted to #Qaiku 29.09.2009 (fi)

saukkis  

Minä jo ehdotin tätä otettavaksi firman intraan. Isossa organisaatiossa, jossa ihmiset työskentelevät tiukasti omilla "osastoillaan", voisivat sisäiset raja-aidat madaltua ja yhteistyö helpottua. Odotan mielenkiinnolla.

saukkis commented on posted to #Qaiku 29.09.2009 (fi)

pe3  

Meillä on nyt sitte organisaatio-Qaiku käytössä Aalto-yliopistossa ;-) #aalto

pe3 commented on posted to #Qaiku 29.09.2009 (fi)

eholmila  

Nyt taas hienoisesti paremmin aikaa, niin pikainen kommentti täällä ja samaten pieni ajankohtaiskatsaus asiaan :)

@priio, hyvä pointti ja ehkä tarkennuksena isotkaan firmat eivät ole mitenkään ollenkaan poissuljettuja, mutta emme ehkä näe niitä ihan suurimpana "jaetun mallin" kohderyhmänä (ties vaikka olisin väärässä!). Isoimmissa firmoissa, voisin kuvitella, voisi kiinnostaa, jos kiinnostaa, enemmän oma instanssi, ja nämä pitää sitten joka tapauksessa rakentaa aina tapauskohtaisesti.

Aloituspaketti&koulutusajatus on muuten hyvä, ja varmaan jotain tälläistä pitääkin soveltaa. Luultavasti on myös olemassa sitten erityisiä qaiku-fasilitoijia, joita voisi ottaa mukaan auttamaan järjestelmän jalkauttamisessa omaan organisaatioon.

Ihan tekniseltä puolelta pyrimme tukemaan asiaa siten, että organisaatioqaikun käyttäjien lisäämisen kohdalla on helppo määrittää jo etukäteen keiden olisi hyvä olla toistensa kontakteja ja mille kanaville on syytä kuulua. Näin on mahdollista rakentaa jokaiselle jo olemassa oleva verkosto ennen ensimmäistäkään kokeilua. Tuleeko jotain muita ajatuksia mieleen millä asiaa voitaisiin tukea?

Mitä muuta tapahtunutta;

  • Tietoturvan tasolla orgQaikuun on nyt implementoitu mahdollisuus rajoittaa ko. orgQaikuun pääsemistä esim. vain tietyistä ip-osoitteista
  • OrgQaikun yleisulkoasun hallinta ja muokkaus
  • Oman striiimin filtteröinti yms. mahdollisuuksisa parannettu
  • Käyttäjähallinta pitkälti valmis (import cvs & yksittäin lisäys / poisto)
  • Oman profiilin painoarvoa nostatus
  • Tilojen vaihto ison qaikun ja eri org.qaikujen välillä
  • Kanaville useampia näkymiä (mm. jäsenet, participated)
  • Kanavien luokittelu kategoriapohjaisesti
  • Iso kasa automatisoituja unit-testejä tietoturvan parantamiseksi
Näillä näkymin olemme edelleen aikataulussa siirtyä suljettuun betaan vielä tämän kuun aikana. Ensi kuussa sitten toivottavasti jo hieman laajemminkin.

@saukkis ; oikein ja hieno homma! :)

Lisäys: ja tietenkin pitää todeta, että esim. parannettu striimin hallinta, kanavanäkymät yms. tulevat tietenkin myös isoon Qaikuun käyttöön.

eholmila commented on posted to #Qaiku 15.10.2009 (fi)

apoikola  

@eholmila olisko aikaa rupatella joskus IRL/Skype/puhelin näistä asioista. Olen valmistautumassa kaupittelemaan org-kaikua eräälle organisaatiolle, mutta sitä ennen olisi kiva puhua vähän enemmän.

http://www.crazytown.fi/index.php/yri...

apoikola commented on posted to #Qaiku 22.10.2009 (fi)

eholmila  

@apoikola , toki onnistuu :) f2f olisi varmaan tässä yhteydessä kaikista helpoin noin tapaamismuotona, mutta satutko liikkumaan esim. täällä pks:n seutuvilla jossain vaiheessa? Tietenkin skype-palsullakin pääsee varmaan ainakin hyvin liikkeelle.

eholmila commented on posted to #Qaiku 22.10.2009 (fi)

apoikola  

@eholmila käviskö ensi maanantaina? kahdelta on toinen tapaaminen, mutta sitä ennen. Esim. lounas voisi olla maistua

apoikola commented on posted to #Qaiku 22.10.2009 (fi)

eholmila  

@apoikola , eli 26.10. ..? Oon aamulla vähän kiinni, mutta lounas onnistuu varmasti. Voisin varata itseltäni vaikka slotin 12.00 - 13.00 / 13.30, riippuen vähän minne sinun pitää singahtaa seuraavaksi..

eholmila commented on posted to #Qaiku 22.10.2009 (fi)

apoikola  

@eholmila hyvä vaan, ettei aamulla aikaisin, kun olen junantuoma... pitänee olla Kampissa kahdelta, mikä olisi hyvä lounaspaikka?

apoikola commented on posted to #Qaiku 22.10.2009 (fi)

eholmila  

@apoikola , jos vaikka arvotaan siinä maanantaina lennosta joku :) Saat napattua puhelinnumeron tuolta rohean sivuilta (alalaidasta saa klikattua), niin pirauttele vaikka noissa ajoin niin mennään istumaan sopivaan paikkaan =)

eholmila commented on posted to #Qaiku 22.10.2009 (fi)

annerongas  

Onko organisaatioqaiku jo olemassa? Olisi virtuaalityöryhmä, joka tarvitsisi nythetipian.

annerongas commented on posted to #Qaiku 16.08.2010 (fi)

jal  

jal commented on posted to #Qaiku 16.08.2010 (fi)

annerongas  

@jal jep joo, kävin kyllä tuon houkutuksen lukemassa kieli pitkällään, mutta kun siitä puuttui se nappi, jolla herkun olisi saanut käyttöön, oli vain että hyvin pian, esim. Googlen hyvin pian on vuosi tai pari :)

annerongas commented on posted to #Qaiku 16.08.2010 (fi)

eholmila  

@annerongas, löytyyhän sellainen, pääasiassa pilotointikäytössä tällä hetkellä :) Pistä sähköpostia, niin katsotaan tarkemmin! eli etunimi.sukunimi (at ) rohea.com

eholmila commented on posted to #Qaiku 16.08.2010 (fi)

jal  

@eholmila @annerongas mitähän kivaa organisaatioqaiku tuo privakanavaan verrattuna?

jal commented on posted to #Qaiku 16.08.2010 (fi)

annerongas  

@jal kyllä nyt ihan ensimmäiseksi olisi kätevää se, että viestivirrassa on vain sen oman porukan viestit. Ja koska tarvimme monta kanavaakin, on aika hankala viritellä niitä privana tänne julkiqaikun sekaan.

annerongas commented on posted to #Qaiku 16.08.2010 (fi)

jal  

@annerongas heavy-qaiku-usereita jos on porukassa paljon, niin näinpä. Mutta voihan tehdä eri tunnarit priva-qaikukanavia ("organisaatio") varten:-)?

jal commented on posted to #Qaiku 16.08.2010 (fi)

annerongas  

Mutta @jal entäs, kun haluaisi seurata oman porukan statuspäivityksiä ja mietintöjä ilman, että siellä on kaikki muut Qaiku-kamut seassa. Jos olisi kaverilistasuodatus Twitterin tapaan, niin tuo virittely tietysti onnistuisi.

annerongas commented on posted to #Qaiku 16.08.2010 (fi)

jal  

@annerongas siis jos "organisaatio" -tunnuksesi olisikin esim. @o-annerongas, niin eihän sillä olisi kamuja kuin muut @o-nickit - vai?

jal commented on posted to #Qaiku 16.08.2010 (fi)

annerongas  

@jal miksi niin tarkkaan kyselet? Etkö näe o-qaikulla käyttöarvoa vai testaatko muuten vain ;-)

No siis meillä on se tilanne, että on useamman työyhteisön toimijoitten verkosto, joka käsittelee työhön liittyviä asioita päivittäin. Sähköpostissa tai Skypellä tms. se on hankalaa. Ajatussirujen säilöminen vaatii erikseen käsityötä-

Kehittelemme koko ajan uusia asioita, samalla viemme eteenpäin vireillä olevia. Organisaatio-Qaikun mainossivun teksti natsasi erittäin hyvin. Me nyt vaan ei voida toimittaa niitä asioita täällä avoqaikussa eikä joku priva-kanava riitä. Emme myöskään ole samassa chatissä, koska eri organisaatioissa on eri systeemit. Eikä chat toimi sähköpostin korvaajana muutenkaan kuin tietyissä asioissa. Olemme käyttäneet menestyksellisesti sisäistä wikiä ja jaettuja dokumentteja, mutta niistä puuttuu sujuva offline-juttelu.

annerongas commented on posted to #Qaiku 16.08.2010 (fi)

jal  

@annerongas enpä oikeastaan kysele, vaan ideoin quick-and-dirty -"organisaatioqaikua" perusqaikua hyväksikäyttämällä.

Jossa siis olisi organisaatiokäyttöön tehdyt tunnukset ja privakanavat, jotka näkyvät vain kutsutuille eli tietty vain organisaation jäsentunnuksille. Ja kun jäsentunnuksilla ei oteta kavereiksi muita kuin "organisaatiotunnuksia" eikä tilata muita kanavia kuin "organisaatio"-privakanavia, niin...

jal commented on posted to #Qaiku 16.08.2010 (fi)

eholmila  

@jal, eiköhän organisaatioqaikun parhaimpia etuja ole juuri se parempi hallittavuus vs. quick-and-dirty ilman ylimääräisiä säätöjä ja toisten "oikeiden" käyttäjien helpompi löydettävyys. Tietenkin pulssi ja löydä -sivut ovat myös organisaatioqaikussa "hieman" organisaatiokeskeisempiä :)

eholmila commented on posted to #Qaiku 17.08.2010 (fi)

jal  

@eholmila onko organisaatioqaikun kaupallistaminen missä tilassa?

jal commented on posted to #Qaiku 17.08.2010 (fi)

Login or register to leave a comment

Publicity
These messages are public and can be seen by anyone.