Tools

riveli said

riveli  

8. Briiffit: Julkisesti avoin ja ketterä hankinta 1.12.2009 http://www.tieke.fi/?x11635=27362

295 comments

riveli posted to #TIEKE 26.11.2009 (fi)

295 comments

Bottom

riveli  

8. Briiffit: Julkisesti avoin ja ketterä hankinta 1.12.2009 klo 8.00 – 10.30
- mikä se semmoinen on?

Sukkela juttu
Projektinhallinnallisesti monille julkisen sektorin ohjelmistoprojekteille voisi olla tehokkain tapa hoitaa ne ketteriä menetelmiä käyttäen. Projektien nopeutuminen ja todennäköisempi onnistuminen voi olla hyvinkin merkittävää.
Kuitenkin vain hyvin harva hankintalain piirissä oleva projekti toteutetaan ketterästi.
- mistä tämä johtuu ja tarvitseeko/voiko tälle tehdä mitään?
- voiko julkisen hallinnon ohjelmistoprojekteja tilata ketterästi?

Löytyykö avoimuudesta Suomen tietoyhteiskunnan pelastus?
Tarjoamalla julkishallinnon piirissä kerättyä tietoa jaettavaksi ja hyödynnettäväksi luotaisiin yrityksille ja verkkoyhteisölle mahdollisuus lisäpalveluiden rakentamiseen.
Voisiko ja mistä asioista olla yksi perustietokanta, jonka luotettavia tietoja kaikki voisivat hyödyntää liike- ja muissa toimissaan?

Auttaisiko tämä tuottamaan samantapaiset palvelut ja järjestelmät nykyistä tehokkaammin?
- onko tämmöinen avoimuus kaiken turmion alku?

Avaus, toiminnanjohtaja Eppie Eloranta, TIEKE (tilaisuuden puheenjohtaja)


  • Millä lailla estetty?, kansanedustaja Jyrki J. Kasvi, Eduskunta
    Haittaako laki, säädökset, tulkinta vai asenteet kilpailuttamista?
    Muutetaanko lakia vai tulkitaanko EU-säännöksiä uudestaan?
  • Yhteisesti ja avoimesti, valtion it-johtaja Yrjö Benson, Valtiovarainministeriö
    Voiko viranomainen toimillaan luoda/lisätä uusia bisnesmahdollisuuksia julkisen sektorin keräämien tietojen ja rekistereiden hyödyntämisestä kotimaassa ja osaamisen vientiä?
  • Muodollisesti välttävä, strategisen hankintatoiminnan johtaja Timo Martelius, Espoon kaupungin konserniesikunta
    Ostajan näkökulma, hankalaa vai ei?
  • Ketterä käänteissään, systeemityön asiantuntija Pentti Virtanen, Tieturi
    Voivatko ketterät menetelmät tuoda läpimenoaikojen lyhenemistä ja pitää hankkeet aikatauluissaan ja budjeteissaan?

Lisätietoja, linkkejä mm. aineistoihin ja tausta-aineistoihin http://www.tieke.fi/?x11635=27362

riveli commented on posted to #TIEKE 26.11.2009 (fi)

Ile  

Minä lähetän huomenna Bambuser-videostriimiä esityksistä joihin on lähetyslupa.

Olisi hyvä, jos joku paikalle tulija (@Samuel?) pääsisi qaikuilemaan vaikkapa tähän ketjuun, laitan myös Bambuser-linkin tänne.

WLANia ei ole, mutta nettitikku tms. toimii hyvin, Eduskuntatalo tuntuu olevan riittävän keskeisellä paikalla ;-)

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 30.11.2009 (fi)

Samuel  

Paikalla.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

apoikola  

netissä paikalla vihdoin windowsservicepackasennuksen jälkeen... mitä mitä, onko streamia?

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

@Ile lupasi streamia...

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Ile  

Striimitesti: Nyt!

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 01.12.2009 (fi)

apoikola  

hyvä @Ile kun jaksat kaikenlaisista netittömyyksistä huolimatta taistella avoimen videostreamin puolesta... toivottavasti pelittää?

@troppone @Samuel onko siellä muuten jo aloiteltu

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kahvia juodaan, teepusseja odotellaan... :)

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

@apoikola kaffetta ja jorinaa, puolelta on ohjelman mukainen aloitus.

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

hyvän näköistä ryhmittäytymistä... käyn itsekkin täyttämässä kahvikupin

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Ile  

Saako slidesta selvää? Uutta tekniikkaa nääs...

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 01.12.2009 (fi)

apoikola  

@Ile hyvin näkyy

Saa ReTweetata http://twitter.com/apoikola/status/62...

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Eppie Eloranta avaa tilaisuuden.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Eppie iloinen runsaasta osallistumisesta. Isäntinä @JyrkiKasvi ja kansanedustaja Kyösti Karjula.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

Kas, kansanedustaja Kyösti Karjula paikalla :)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Tiekeä kiinnostaa, mitkä aiheet ihmisiä kiinnostavat. Järjestävät tilaisuuksia tarpeen mukaan mistä vain.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

apoikola  

Kyöstin kommentit ei oikein kuuluneet... voi pyytää ehkä yleisöä kommentoimaan reippaalla ja kuuluvalla äänellä

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

Yhteisesti ja avoimesti - Yrjö Benson, Valtion IT-johtaja

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Yrjö Benson ääneen: Muutetaanko lakia vai tulkitaanko EU-säännöksiä uudestaan?

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Tai otsikkona ehkä "Yhteisesti ja avoimesti"

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

tiedon arkkitehtuurit,. julkisen tiedon saatavuus, ja tämän mahdollistama liiketoiminta

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

puhuu tietoarkkitehtuurista ja tiedon avaamisesta seuraavat bisnesmallit

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

oaw  

Mielenkiintoista uusi it-johtaja. Onko avoimella hengellä?

oaw commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

"Julkisessa hallinnossa yksi tieto on yhdessä paikassa yhden kerran.

Tietosuoja on hoidettu.

Tiedon saaminen on helppoa viranomaisille, yrityksille, tietojärjestelmille ja kansalaisille."

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

JulkIT -mietinnät taustalla (ollaan liian kaukana), tiedot hautatuneena rekistereihin (kuten tiedämme)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Julkisia tietoja eri rekistereissä, joita ei ole linkitetty keskenään.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

@oaw nähdäkseni kyllä!

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunnan kokouksessa Linden kutsui koolle työryhmän

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

VM valmistellut kolmen lain pakettia, joka ollut arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunnan käsittelyssä. Kolmesta laista kaksi etenemässä.

Lainvalmistelutyötä vetämään LVM ja/tai VM - vielä kesken.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

apoikola  

parhaillaan menossa neuvottelut, mikä ministeriä lähtee vetämään työryhmää

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Laki 1: viranomaiset eivät veloita tietojen luovutuksista toisiltaan

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

johtanut osaoptimointiin, kun esim. VRK:n henkilörekisterihaku maksullinen

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Bensonin tehtävä tuoda osaoptimoinnin tavoittelijat ruotuun

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

esim. VRK veloittaa henkilörekistereistä => muut tahot perustaneet kiplailijoita (kukin osa-optimoi) => yrjön hommana päästä mm-. tästä eroon :)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

2. lakialoite: julkinen raakadata annetaan veloituksetta liike-elämän käyttöön.

Siinä muodossa, kun se sattuu olemaan.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

Lakialoite julkisen raakadatan veloituksetta antamisesta liike-elämän käyttöön (@apoikola, onko detskuja?)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

Tavoitteena pienet ketterät toimijat

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

Julkinen raakadata veloituksetta liike-elämän käyttöön -> syntyy pieniä ketteriä toimijoita, jotka rakentavat sen varaan palveluitaan.

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

pienet purot, suuret transaktiokulut, hankala ostaa => este liiketoiminnan kasvulle

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Tulee toivottavasti suuri määrä pieniä, ketteriä toimijoita, jotka rakentavat datan perusteella palveluja, joiden myynnistä valtio saa ALV-tuoton. Tällä hetkellä julkisen datan veloittamisesta tulee vain pieniä puroja, lisensointi hankalaa, estää liiketoimintaa.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kansantalouden kokonaisedun kannalta valtion tulot ehkä hieman laskevat, mutta verotus lisääntyy.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

apoikola  

@troppone ei oo detskuja Bensonia ei ole ehditty vielä haastatella

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

3. aloite, merkityksellisin, laki joka kieltää julkishallinnon toimijoilta tuplarekisterit

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

3. lakialoite (suurempi kuin 2 edellistä yhteensä): kielletään julkisen hallinnon toimijoilta tuplarekisterien pitäminen.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Esim. nimeä ja osoitetta ei saa tallentaa omaan järjestelmään. Pitää hakea VRK:lta.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kolmas laki ei kuulu nyt edistettävään pakettiin.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

apoikola  

nykyisin pieniä toimijoita häiritsevät datan käyttöön liittyvät transaktiokustannukset. Datasta velotetaan "pieniä puroja" jolloin transaktiokustannukset ovat suhteessa suuria saatuihin tuloihin nähden

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

3. laki olisi se, joka oikeasti pakottaisi valtion ja kuntien rekisterit yhteen.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

ylim. rekistereistä valtavat kulut veronmaksajille; tavoitteena valtion ja kunnan tietoarkkitehtuurien yhdistäminen

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

"ei jaksa uskoa, että julkishallinnon tietoarkkitehtuuri yhtenäistyisi ilman pakkoa"

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Nykyään julkisessa hallinnossa pääsääntöisesti siilomaiset järjestelmät.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Tietoarkkitehtuurin eheyttäminen on koko julkisen alueen ICT:n kannalta keskeinen tekijä.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Jos tiedon laatu huono, lisensointi hankalaa yms., upeilla käyttöliittymillä ei voi parantaa mätää pohjaa.

Jos perusta hyvä ja tietoa pääsääntöisesti saatavissa veloituksetta, on helppo rakentaa hienoja palveluja.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

apoikola  

Tarkoittaako liike-elämä myös yöllä koodaavaa kaveria, joka ehkä saattaa perustaa busineksen yökoodailujensa tuloksena? Eli vedetäänkö transaktiokustannukset nollaan, vai edellytetäänkö edelleen yrityksen ja datan tuottajan välisiä sopimuksia, vaikka rahaa ei liikukaan?

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

uusien toimijoiden vaikea tulla mukaan (vaatimukset referensseistä jne.)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Uusilla tietojärjestelmätoimittajilla vaikea tulla julkishallinnon IT-kisoihin, kun vaaditaan aiempia referenssejä toimialalta. Poistettava pykälät, jotka kategorisesti estävät uusien toimijoiden mukaantulon.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Hankintalakia voi tulkita ja käyttää siten, että siitä ei tule mörköä.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

@apoikola hyvä kysymys! Pyrin kysäsemään.

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Julkishallinnossa ollaan kilpailulainsäädännön osalta paavillisempia kuin paavi.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

apoikola  

Nykyisin uusien tulokkaiden tuleminen julkishallinnon IT-markkinoille on hankalaa... on ollut puhetta, että hankintalaki olisi huono, mutta näin ei ole, vaan olemassaolevaa lakia voitaisiin tulkita fiksumminkin

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

jiivonen  

Mielenkiintoista kamaa. Ääni pätkii välillä ikävästi, mutta kiitos streamista silti @Ile !

jiivonen commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kilpailuvirasto ja valtiontalouden tarkastusvirasto puuttuvat kärkkäästi pikkuseikkoihinkin - virkamiehet lisäävät ylimääräisiä varmuuskertoimia.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

apoikola  

esim. kilpailuvirasto puuttuu hanakasti pieniin muotoseikkoihinkin... tämä aiheuttaa ylimääräistä varovaisuutta ja jähmeyttä

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

valtion ICT menot 800 milj, kunnat 1,1 mrd => iso markkina

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Valtion + kuntien ICT-meno yhteensä noin 1,9 miljardia euroa (?)

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

tavoitteena saada mukaan pienempiä toimijoita

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

ping @ubiq

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

Ei taputuksia? Minä taputan Jyväskylässä!

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kysymys yleisöstä (Antti Eskola, TEM): kuulostaa hienolta, mutta pieni yksityiskohta lisensointikäytännöt - voidaanko luopua lisensseistä joissain kohdissa kokonaan?

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Benson: kirjastosta saa kirjan lainaan, mutta kirjaa ei saa omaksi. Euron saa käyttöönsä, mutta sen omistaa EU:n keskuspankki.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Jos saa tiedon ilmaiseksi, sitä ei saa omistukseensa.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Lisensoinnista on huolehdittava, mutta siitä ei saa tehdä estettä tietojen käytölle.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Pitää tehdä selväksi, että nollahinta ei tarkoita omistajuuden siirtymistä.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kysymys yleisöstä: onko riskiä, että yksityishenkilöön liittyviä tietoja joutuu esim. mainostajien haltuun.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

(vrt. esim. terveystiedot)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Ile  

Striimi pätkäisi, nyt taas ok. Onhan?

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 01.12.2009 (fi)

Samuel  

"Julkista julkista" tavaraa paikkatiedot, säätiedot yms.

Henkilöön liittyvät tiedot toinen asia, niitä pyritään saamaan näkymään kansalaisen kotisivulla, jonka avulla voi hallita, kuka tietoihin pääsee.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

ja tähän liittyy tämä "kansalaisen kotisivu" -hanke

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

streami katosi?

Lisensointia muin mielestä pitäisi avoimilla open database -lisensseillä ja ihan CreativeCommonsillakin päinvastoin laajemmin ulottaa nykyisin harmaille alueille kertomaan, että tätä saa uudelleenkäyttää ja vastaavasti Public Domain tiedot voisi explisiittisesti sanoa olevan public domain

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Jatkokysymys yleisöstä: esim. osoitetietojen luovutus firmoille - periaatteessa julkista tietoa, mutta ei ihan.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

jos on täysi vapaus olla ilmoittamatta osoite tms. tietoja => ihminen voi hautautua => ei ole välttämättä fiksua sekään

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Jos saa ihan vapaasti hallita itseensä liittyvien tietojen käyttöä, voi hautautua eli piilottaa kaikki tietonsa kaikilta. Pitää olla tasapaino siinä, mitä kaikkea voi hallita mistäkin tiedoista.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

tämä tehtäneen niin, että markkinatoimijoilta voidaan tietoa pimittää, mutta viranomaisilta ei

esimerkki balanssista: mainoksia ei oletusarvoisesti tule kotisivuille, mutta voit silti tilata mainosvirtaa
(insentiivi tehdä hyvää mainontaa, koska on niin pyyntöperusteista)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Luultavasti fiksua hakea balanssi siihenkin, miten yksityissektorin toimijat pääsisivät myös asiointitilille/kansalaisen kotisivulle. Ehkä sitäkin kautta voisi tilata personoituja mainoskirjeitä.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Pirjo Hannikainen/Proaktum: ollaanko tekemässä mitään paperinpyöritykselle (tarjouspyyntö 6 kg).

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

Q: yleisöltä kysymys 6kg:n painoisesta tarjouspyynnöistä ja referensseistä, onko myös referenssejä uuden, innovatiivisen tekemisestä

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

Pohdintaa: onko kansalaisen kotisivu puhtaasti viranomaisportaali, vai mukaan myös yksityisiä toimijoita... ei tule ainakaan mainoksia, mutta periaatteessa kansalainen voisi tilata haluamiaan mainoksia tyyliin "olen ostamassa auton, haluan viikon ajan automainoksia"

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Benson: pääsääntöisesti julkisisissa hankinnoissa ensin markkinakatsaus, jossa lähdetään toiminnallisista vaatimuksista.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

apoikola  

ICT-tarjoukset olisi toiminnallisten vaatimusten määrittelyjä, eikä mietittäisi ratkaisuja vielä

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

"Kenellä on ideoita toiminnan parantamiseksi minun tavoiteasetantani mukaisesti" - edelleen toiminnallisten vaatimusten kannalta.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kun hankintalakia tulkitaan liian tiukasti, speksataan pilkun tarkasti ja toimittajalle jää vähän pelivaraa.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

apoikola  

viimeiseen millimetriin asti speksaaminen jättää liian vähän tilaa toimittajan innovaatioille

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

VM vielä puuhailee hankintaprosessin sähköistämisestä...

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kysymys yleisöstä: miten siirrytään yksinkertaiseen rekisteröintiin?

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

n. 5 vuoden siirtymäaika tuplarekisterilakiin (aikanaan)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

voisko kysyä, onko mitään suunnitelmia valtion datojen keskitetystä houstaamisesta? jonkinlainen pilvi? vai mennäänkö hajautetulla mallilla ja rajapinnoilla?

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Benson: siirtymäaika esim. 5 vuotta. Tehtävä seuraavan järjestelmäuudistuksen yhteydessä, mutta lisäksi joku ajallinen perälauta.

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

Samuel  

@JyrkiKasvi puhuu otsikolla Millä lailla estetty?

Samuel commented on posted to #TIEKE 620 : Bummer, we've had too many queries to handle 01.12.2009 (fi)

troppone  

Millä lailla estetty - @JyrkiKasvi

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Etsitään Jyrkin materiaalia.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

jotenkin tuli ihan mukava olo tuosta YB:n asenteesta; määrätietoista muttei hötkyilevää menoa

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kansanedustaja on fiksumpi kuin käyttöjärjestelmä. (Windows olisi halunnut käynnistyä uudelleen. Jyrki sanoi ei.)

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

"Klassista säätämistä."

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Eppie kehotti lukemaan EVAn raporttia. Jyrkin mielestä masentava raportti, koska siinä ei ole mitään sellaista, josta esim. Tieken tilaisuuksissa ei olisi puhuttu jo vuosia.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

apoikola  

mulla on EVA:n rappari printattuna ja silmäiltynä http://www.eva.fi/files/2573_nykyaika...

ääni pätkii

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

(keskustelua EVAn rapparista)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

Jyrkin mukaan hankintalaissa ei edes ole niitä esteitä joita ilmenee!

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Laki määrittelee tilaamisen ja kilpailuttamisen pelisäännöt.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

kunnat saavat "just mitä tilaavat"

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kilpailutuksen kautta saa juuri sen tietojärjestelmän, jonka on määritellyt. (Ei välttämättä sitä, jonka tarvitsee.)

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Ei voida tehdä toiminnan kehittämistä.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

yleensä tehdään järjestelmä vanhaan prosessiin, ei haluta uudistaa

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

On pakko määritellä järjestelmä tarkasti.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Ongelmana aikataulunhallinta: jos joku toimittaja voi valittaa, mennään hallinto-oikeuteen. Tarvittaisiin järjestelmä nyt, mutta sitä ei voi kehittää, kun odotellaan oikeuskäsittelyä.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

valtava hallinto-oikeuden ja viivästyksien pelko

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kunnat pelkäävät oikeuskäsittelyä ja toistavat niitä ratkaisuja, joista ei edellisellä kerralla tullut valituksia.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

apoikola  

@Ile voisiko streamin restarttaa? vai onko vika minun päässäni?

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kunta ei halua olla ennakkotapaus.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Tilataanko järjestelmää, palvelua vai toiminnan kehittämistä? Yleensä tilataan väärää asiaa (tietojärjestelmää).

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

ostetaanko oikeasti järjestelmää, palvelua vai kehittämistä

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Pitäisi lähteä liikkeelle toiminnan kehittämisestä, jota tuetaan palvelulla, joka käyttää tietojärjestelmää. Mutta toiminnan kehittämishankkeen kilpailuttaminen ihan eri kokoluokan projekti.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Mitä vaatia?
Rajapintojen avoimuus ja tietojärjestelmien yhteentoimivuus tuntuvat itsestäänselvyyksiltä.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

apoikola  

nyt kuuluu!

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Sosiaalitoimen työntekijät joutuvat soittelemaan viranomaisille ja kysymään tietoja, jotka voitaisiin saada järjestelmään automaattisestikin.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Sopimuksissa oltava yksiselitteiset toimitusehdot, keskeytysehdot ja sanktiot.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Esim. Espoossa ERPin käynnistysongelmissa ongelmana liian pienet sanktiot - toimittajalla ei insentiiviä laittaa hommaa toimimaan.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

toimittajan kannatti yhdessä casessa mielummin antaa palvelun toimia huonosti kun korjata (sanktioita kovemmaksi!)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Miten arvioidaan toiminnallista vaikuttavuutta?

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

"Ei osteta tietojärjestelmää vaan tuottavuuden paranemista tms."

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

hankkeen keskeyttämisen perusteet epäselvät

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Palvelun lopettamisesta oltava sopimuksessa ehdot.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

palvelun lopettamiselle oltava sopimus, tietojen luovutus jne.

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

avoimen lähdekoodin hankkeet ei tahdo edetä, koska kunnat eivät uskalla ottaa sitä riskiä, että olisivat ensimmäinen ja päätyisivät hallinto-oikeuden ennakkotapaukseksi

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Esim. aiemman operaattorin luovutettava kaikki tarvittavat tiedot uudelle operaattorille toimittajaa vaihdettaessa.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kunnat eivät tee usein tietojärjestelmähankkeita. Ovat kokemattomia ja toimittajien armoilla. Toimittajat tekevät järjestelmiä (ja sopimuksia) koko ajan.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

kunnat kokemattomia, toimittajan armoilla, sidottuja toimittajaan..

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Toimittajilla valmiit sopimuspohjat. Ovat myös sitoneet asiakkaat monilla tasoilla.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

Eduskunnassa kymmeniä tietojärjestelmiä

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

hauskaa "liveksi" väitetty streemi höpisee asioita, joista te olette qaikuneet jo 2 minuuttia sitten

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

tyypillinen virasto, järjestelmiä kymmenien vuosien takaa, jääneet elämään

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Juha-Pekka Leskinen (Eduskunnan tietojärjestelmäpäällikkö): Eduskunnassa kymmeniä järjestelmiä. Tyypillinen joitakin kymmeniä vuosia toimineen viraston järjestelmämassa. (Jyrki kysyi.)

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Filosofiana ei ole ollut avoimet rajapinnat vaan asiakkaan sitominen.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Asiakkaan on uskallettava ostaa osaamista.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

uskallettava ostaa osaamista! konsultti konsultin vahdiksi

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Ei tarvitse olla tietojärjestelmähankkimisen guru. Voidaan ostaa konsultti hankinnnan valvojaksi.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Monissa kunnissa huonoja kokemuksia konsulteista. Tai ainakin isoja laskuja...

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

Jyrkin lempiaiheita, avoimet rajapinnat, "saarnaan tästä aina kun mahdollisuus"

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Avoimessa tietoyhteiskunnassa kaikki julkiset tiedot avoimen rajapinnan kautta koneellisesti käsiteltävässä muodossa.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Hallitusohjelman mukaan edistetään avointen rajapintojen käyttöä.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

Hallitusohjelmassa avointen rajapintojen käyttöä mahdollistetaan...

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

...luutuneita esimerkkejä laskun sähköisestä käsittelystä sekä Espoon sosiaalitoimesta

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Esimerkiksi laskun sähköinen käsittely: paperilasku lähetetään sisäpostina skannattavaksi. Skannauksesta takaisin sähköpostilla, tehtävä asiatarkastus ja lähetettävä esimiehelle. Hyväksynnän jälkeen sähköpostilla keskushallintoon maksettavaksi. Jäykkä prosessi, vaikka "sähköistetty". Laskut eivät etene, jos joku sairas tai koulutuksessa.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

sähköistetty prosessi ei ole joustava, heh

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Sähköistäminen jäykistää prosessia, koska prosessi on pultattu kiinni tietojärjestelmään.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

apoikola  

@Ile voiko Jyrkin esityksen jälkeen restarttaa streemin, jos pääsis edes vähän lähemmäs reaaliaikaisuutta

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

Espoossa toimeentulotuen päätös kesti 40 päivää (järjestelmän uusimisen jälkeen)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Yhdysvallat on sosialistinen valtio.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

No niin, USA:n armeijan kuvamateriaalia => kertoo esimerkin, että julkisilla varoilla tuotettu materiaali on käytettävissä

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Antti Tarvainen yleisöstä: samaa mieltä, että hankintalaki ei estä tehokasta ohjelmistohankintaa.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Eri mieltä määrittelyjen etukäteen tekemisestä.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Jyrki tarkentaa: määrittelyssä tiedettävä etukäteen, mitä halutaan (uusi tapa toimia) eikä määriteltävä tietojärjestelmää tarkasti.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

Jyrki täsmentää, että oikeastaan kyse on tavoitteiden määrittelystä

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

oaw  

@troppone @Samuel Huh, tuo "sähköinen käsittely" aiheutti kylmät väreet.

oaw commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Antin mielestä epärealistista olettaa, että voidaan tehdä hyvä määrittely etukäteen. Yksityisellä sektorilla ollaan siirtymässä pois vesiputousmallista.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

projektin muuttuminen kesken on normaalitapaus

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Julkisissa hankinnoissa huolehdittava siitä, että ei tule kohtuuttomia lisäkustannuksia, jos projekti muuttuu kesken kaiken.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Yleisöstä: hanke hankinnasta. Hankintalaissa ei ole mitään sellaista, joka pakottaisi tekemään hanketta jäykästi.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

apoikola  

restartrestart vinkatkaa @Ilelle

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Hankintalaissa muitakin menettelyjä kuin avoin hankintamenettely. (Esim. neuvottelumenettely.)

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

maailma ei ole näin musta :)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Julkisella sektorilla myös onnistuneita hankkeita.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Ile  

Restart clientpäässä -- Live katkesi ajat sitten ja laitoin heti takaisin... Kuittaatteko että pelaa

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Yksityiselläkin puolella laskun kirjoittamisesta sen saapumiseen toiselle toimijalle kestänyt 11 pv.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

kesti 11 päivää yksityisellä puolella saada lasku sen jälkeen kun kirjattu ERPiin (joku eduskunnan toimittaja)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Ile  

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Aiemmin verovelvollinen teki veroehdotuksen, jonka viranomainen tarkisti. Nykyään päinvastoin. Kumpi on järkevämpi tapa tehdä? Mutta muutosta tehtäessä päitä heikosti kiinni hartioilla.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Prosesseja uusittaessa menot kasvavat, kun joudutaan tukemaan vanhaa ja uutta mallia yhtä aikaa.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

kommentti: investointien kuoleman laakso (esim. verohallinta meinas jäädä laaksoon, nyt maailman huippuluokkaa)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

@Ile tulee minuutteja perässä "11 päivää" kommentti tule NYT

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Julkishallinnossa esim. paperiprosessin ja digitaalisen prosessin ajaminen päällekkäin pitkän aikaa. 10 - 15 vuotta.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

@JyrkiKasvi: Tuottavuutta saadaan lisää vain, jos muutetaan toimintatapoja, ei vain järjestelmiä uusimalla.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

julkisen sektorin tuottavuus ei ole kasvanut vaikka on investoitu tietotekniikkaan (Jyrkin mukaan kyse luultavasti siitä, ettei uskalleta muuttaa toimintatapoja)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Ile  

Ok - Bambuser bufferoi ja lägää... En viitsi katkaista nyt, koska jää talteen.

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Julkisen sektorin ongelma, että mennään hitaimman toimijan mukaan.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Toimintatapauudistusten välillä ei tehdä jatkuvaa kehittämistä. Jyrki piirsi fläpille.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

sähköistäminen tapahtuu hitaimman ehdolla, siksi usein rinnakkaisprosessit

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Jyrkiltä kuluu tunteja viikossa, kun odottaa jonkun vehkeen käynnistymistä. (Vanha tekniikka.)

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Pentti Virtanen/Tieturi säntää fläpille ja ehdottaa tekemistä pienempinä kertahankintoina.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

Juhani Kangasniemi Teknologiateollisuudesta peräänkuuluttaa kilpailuttamisen minimin nostamista

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Teknologiateollisuudesta joku kysyy, voidaanko julkishallinnon kilpailutuslainsäädännön kilpailutusalarajaa nostaa.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

(Nyt nousemassa 15 000 -> 30 000 euroon.)

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

LAre Lekman: "harva tietää mitä tarvitsee kunnes saa mitä pyytää"

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

jos @Ile jossain vaiheessa viitsisit, niin olisi jees, tunnen itseni syrjäytyneeksi :/ Sinänsä ihan mielenkiintoinen sosiaalinen kokeilu tämäkin 2 minuuttia lagia riittää siihen, ettei livekokemusta synny. Yhtähyvin voisin lähteä nyt duuniin ja kuvitella tulevani joskus myöhemmin katsomaan

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Jyrkin mielestä ongelma, että alaraja ylipäätään joku euromäärä, jota ei ole sidottu mihinkään indeksiin. Rahan ostovoima muuttuu ajan kuluessa.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

@JyrkiKasvi piirtää lisää: kunnissa kaksinkertainen johto. Paljon hierarkiatasoja.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Normaalin päätöksentekokoneiston (virkamieskoneiston) lisäksi valtuusto yms. toimijoita, jotka haluavat työntää näppinsä hankintoihin.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

valtuustot jne. eivät anna valtaa virkamiehille

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

Digia: käytettävyyden huomioiminen (etukäteisspeksatut projektit) => ei huomioida projektin aikainen käytettävyyden ohjaus

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Käytettävyyttä ei osata vaatia.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

Jyrki: käytettävyys vaikeasti määriteltävä, siksi ei yleensä ehdoissa

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

well yeah... ei kai valtuuston nyt virkamiehille pidäkään valtaansa luovuttaa... se on sitten eriasia, että pitääkö pragmaattisten päätösten, kuten tietojärjestelmähankintojen aina muuttua valtapoliittisiksi kysymyksiksi

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

Muodollisesti välttävä Timo Martelius, Espoon kaupunki

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Timo Martelius kertoo ostajan näkökulmaa: Muodollisesti välttävä.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Ei saa kuvata.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Ile  

Tätä esitystä ei tule striimiin

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 01.12.2009 (fi)

Samuel  

En tiedä, saako rapoilla... (?)

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

@samuel @ile kielsikö??

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

sanokaa, kun kalvo vaihtuu seurailen täältä http://www.tieke.fi/mp/db/file_librar...

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Ile  

@apoikola Voisiko lägi olla clientpäässä? Kokeilitko käynnistää selainta uudestaan?
Jos on lähetyspäässä, niin laatua pitäisi pudottaa...

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 01.12.2009 (fi)

apoikola  

tai siis jos ette mitään rapoa, niin ei kai tässä sitten tarvi kalvoja toljottaa

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

@apoikola, katsotaan...

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

@troppone Eppie sanoi: "Tätä sitten ei..." mutta ei sanonut lausetta loppuun.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Ile  

@troppone Tuo oli jo etukäteen sovittu..

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 01.12.2009 (fi)

troppone  

Ekassa kalvossa kehotettiin qaikuilemaan, eikä muutakaan sanottu => tulkitsen, että rapo ok.

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

@Ile lagia ei ollut ekassa esityksessa... sitten tuli pari minsaa äänen pätkimistä ja sen jälkeen tasaista parin minsan lagilla nettiputki on mulla ainakin paksu, mutta vopinen restarttaa selaimenkin tässä nyt

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

No, kyllä sitten kunnioitan tätä. Hammasta purren.

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

Kiitos @apoikola kalvolinkistä, se toimikoon sitten rapona.

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

linkki Kuusikoti-uutisointiin http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/E...

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

jal  

Onko esityksessä jotain sellaista, joka ei kestä avointa julkisuutta?

jal commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

@jal mielestäni ei, en ihan ymmärrä taustoja (@ile tai @samuel?)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

Tosta Hesarin mielipidekeskustelusta poimin tällaisen pointin:

_"Tähän päädytään kun julkisella puolella ei osata tehdä normaaleja harkintaan perustuvia hankintapäätöksiä kuten yksityisellä puolella ja yritysmaailmassa tehdään, vaan tehdään keinotekoisia määräyksiä jotka simuloivat avointa kilpailua. Määrätään että pitää kilpailuttaa ja että tietyn ajan kuluessa pitää toimittaja vaihtaa.

Että ikään kuin laatu paranisi sillä. Yritysmaailmassa taas toimitaan niin, että koko ajan on mahdollisuus vaihtaa toimittajaaa ja yritykset ovat jatkuvassa kilpailussa. Ja vaihdetaan sitten jos on syytä. Mutta jos ei ole niin nykyinen jatkakoon niin kauan kunnes on parempi tarjolla."_

Mitenkähän homma menisi, jos ei olisi kilpailuttamispakkoa, tai eurorajat korkeammat. Jatkuisivatko huonot hankinnat ilman päätymistä uutisotsikoihin, lisääntyisivätkö hyväveli-kaupat vai tulisiko hommaan enemmän järkeä samaan malliin, kuin yksityisellä puolella?

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

@troppone lähetä tekstari, kun homma jatkuu rapolla tai streemillä

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

@apoikola Benson vastaa hostauksesta: Valtion IT-palvelukeskukseen ollaan suunnittelemassa hostausratkaisua. Pääsääntöisesti VIP ei hanki omia konehallejaan vaan on palveluintegraattori.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

Ketterä käänteissään - systeemityön asiantuntija Pentti Virtanen, Tieturi

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Ei kuitenkaan tulossa ihan lähiaikoina.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Ile  

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 01.12.2009 (fi)

apoikola  

hasukaa saada taas yhteys... vähän ääni pätkii, liekö ennakoi lagin syntymistä, toivotaan, ettei

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

kouluttanut mm. ketteriä menetelmiä ja hankintaa

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Minut mainittiin Qaiku-raportoijana, @tropponen rapoilee salaa :)

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

@samuel :D (huom. @troppone, unix-henkeen, duh)

saitko ton esimerkin MMM:stä? En löytänyt linkkiä. Esimerkki jota haluavat testata markkinaoikeudessa tms.

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

Ohjelmistohankintojen luonne on muuta, kuin ostaa säkki sementtiä... enemmän asiantuntemusta ja osallistumista optimi-prosessiin

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Jos palkkaa itselleen sisustussuunnittelijan, ei kerro tarkalleen, mitä värejä ja mitä huonekaluja haluaa.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Ohjelmistoprojektissakin pitäisi hyödyntää toimittajan asiantuntemusta.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Halutaan innvaatioita ja luovuutta. Erilainen maailma kuin mitä löytyy hankintalain tulkintoja luettaessa.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

apoikola  

Esim. jos palkkaa sisustussuunnittelijan, niin ei hänellekään kerrota etukäteen tarkalleen kaikkia värejä, kuoseja ja ratkaisuja, vaan annetaan omat toiveet ja asiantuntijalle mahdollisuus esittää, miten asia kannattaisi ratkaista

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Tarvitaan etukäteen jonkinnäköinen näkemys, mitä projektista suunnilleen tulee ja mitä se maksaa. Tiedetään esim. moottoritiekilometrin hinta aiemmista kokemuksista. Tiedetään myös epätarkkuustekijöitä.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Nopeat syklit, kuukausittaiset iteraatiot. Saatu yksityisellä puolella hyviä kokemuksia.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

apoikola  

hintojen suuruusluokat ja myös epätarkkuuksien suuruus on tiedossa, joten ketterälläkin pystytään pitämään hintakuria

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Toimivan softan toteuttaminen joka kuukausi - emme tee sitä siksi, että se on helppoa vaan siksi, että se on vaikeaa. Edellyttää paljon laadulta.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kuukauden alussa kahdenlaista ohjelmistoa: valmista, tuotantoonsiirtokelpoista sekä sellaista, jonka toteutusta ei juuri aloitettukaan. Muutokset koko ajan toteutettavissa kohtuullisin kustannuksin.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Pienet iteraatiot pienentävät riskiä. Esim. arkkitehtuuri toimintakelpoinen.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Onneksi ei kuntavaaleja sähköisesti koko maassa, vaan lähdettiin pienestä.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

entä jos kuntavaalit ois tehty sähköisesti koko maassa :) - ketterä vähentää riskejä, vähän kerrallaan.

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kustannusten säästö ei tärkein ketteryyden puoltaja vaan aikataulun ja riskien hallinta.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Tilaajan pitää pitää huolta kokonaisuuden hallinnasta.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

tilaaja pitää silti huolta kokonaisuudesta (myös järjestelmän ulkopuolista asioista, btw)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

pienissä paloissa tekeminen vähentää riskiä ja tarpeettomia ominaisuuksia karsimalla myös kustannuksia säästyy.

miettikää, jos kuntavaalien sähköinen äänestys olisi päätetty tehdä kerralla koko maahan vesiputousmallilla

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Omistusoikeuden jäätävä tilaajalle tai oltava open source.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

tilaajalla oltava tuotteen omistaja -rooli

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Tilaajan puolella yksi henkilö koko ajan ohjaamassa projektia sen sijaan että kaikki olisi määritelty etukäteen.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Hankintalaki hengeltään sementinostajan laki, mutta ei estä ketterää systeemityötä.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kaikissa hankintakuvioissa hankinnan raskaus keskeinen ongelma.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

apoikola  

Hankintalaki ei estä, vaikka se onkin hengeltään vähän kiinteähintainen sementtikauppalaki. On puitesopimuksia ja neuvottelumenettelyjä jne.

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

maa- ja metsätalousministeriön case kiinnostava, ks. yo. linkki @samuel laittoi

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Esim. maa- ja metsätalousministeriö: ensin puitesopimus, jossa muutamia toimittajia, joiden kanssa kehitetään ketterästi.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Oltava oikeus ja mahdollisuus lopettaa hankinta ja projekti.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

välihuomio: en ole miesmuistiin nähnyt presentaatiota yhdellä kalvolla :)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kim Westerlund / Nixu kommentoi neuvontamenettelystä: pitää edelleen tietää neuvotteluvaiheen lopussa, mitä ollaan ostamassa. Valintakriteerit neuvottelun jälkeen samankaltaisia kuin avoimessa hankinnassa.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Ile  

@troppone +1 yhdelle kalvolle

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 01.12.2009 (fi)

Samuel  

vastaus: tulkinta on vaihtumassa joustavammaksi

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

Jouko Poutanen/IBM: vaatimuksissa keskitytään liikaan järjestelmän vaatimuksiin vs. prosessivaatimuksiin, miten sitoa tähän (esim, virheettömämpi toiminta, läpimenoaika tms.)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Jouko Poutanen / IBM: mitä jos sidotaan hankinnan tavoitteet toimintaan (esim. virheiden väheneminen tai läpimenoaika)?

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

apoikola  

Onko kokemuksia siitä, miten ketterä vs. kiinteähintainen hankinta vaikuttaa sisäisiin hankintakustannuksiin (paljonko menee virkamiestyötä ja hermoja kussakin mallissa?)

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Ile  

Tekniikkakysymys: Tää kysymys tuli 20 metrin päästä mikistä: Kuuluiko silti?

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 01.12.2009 (fi)

Samuel  

vastaus: ollaan yritetty (esim. potilasjonon läpimenoaika); ongelmana mittaroinnin vaikeus ja yhteys tietojärjestelmään ei 1-1

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

apoikola  

@Ile kuului vähän vaimentuneena, mutta en keskittynyt

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Kim / Nixu: toimittajan hankala sitoutua mittareihin, joiden toteutumiseen vaikuttavat ostajan ihmiset

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

Toimittaja ei voi pakottaa tilaajan ihmisiä muuttumaa, mutta voi ideoita kehitysasioita

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Yrjö Benson: todellista etua saadaan vain, jos toimintatavat muuttuvat (veroehdotus/virkatodistus). Toimittaja ei voi pakottaa asiakasta muuttamaan toimintatapojaan, mutta voi olla mukana ideoinnissa. (Pitääkin olla.) Päätöksen toimeenpano asiakkaan linjaorganisaation vastuulla.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

Hietanen myös peräänkuuluttaa asiakkaan vastuuta ja tuoteomistajuutta ja sen ominaisuuksien hallinnointia

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Yleisöstä (Heiramo/Digia): toimittajat tarjoavat ratkaisuksi vain tietojärjestelmää. Prosessiosaamista eli toiminnan muuttamisen kykyä ei löydy toimittajilta.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

Toimittajilta puuttuu usein esim. prosessiosaaminen => pitäs pystyä tekemään yhteistyötä

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

apoikola  

omaan edelliseen kysymykseeni löytyi näkemystä @Samuelin linkittämästä blogista: "Kun projekti kilpailutetaan valmiiksi määriteltynä se on jo määritelty ja määrittely on maksanut rahaa. Vastaavan ketterän projektin pitäisi olla kevyemmin määritelty ja tämän kevyemmän määrittelyn pitäisi säästää rahaa itse projektiin. Kalenteriaikaa järjestelmän ostajat käyttävät valmisteluihin ennen projektia varmasti enemmän kuin projektin varsinainen kesto. Työtunteja tulee tietenkin vähemmän, mutta merkittävä määrä."

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

troppone  

Eppie on kyllä tosi skarppi aikataulujen kanssa, ei puhettakaan, että lipsuttaisiin :)

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Lopetellaan.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Tieke kouluttaa 1000 muutosagenttia esim. työttömiksi jääneistä ICT-insinööreistä tai DI:stä

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

TIEKE:llä lähdössä uusi hanke "muutosagenttien" kouluttamiseksi per vuoden alusta, johdon avuksi.

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Mukana myös TEK, Aalto-yliopisto ja EK.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

troppone  

vaikuttaa hyvältä tämä kyllä!

troppone commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Esitelty eduskunassa.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

apoikola  

eikös se ollu 100? onko jotain linkkiä tai nimeä hankkeelle?

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Vaatii 12 miljoonaa.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

apoikola  

joo siis tuhat

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Samuel  

8 000 työtöntä insinööriä tai DI:tä

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

@apoikola ilmeisesti aluksi 100, mutta kokonaistavoite 1000.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

1,2 miljoonaa ensimmäisen sadan kouluttamiseen löytyy jo.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

Samuel  

Tieke (Eppie) koordinoi. Ei jää vain Aalto-yliopistoon vaan muuallekin.

Samuel commented on posted to #TIEKE Eduskunta 01.12.2009 (fi)

apoikola  

kiitos kaikille teille rapoilusta ja @Ilelle streemistä!

apoikola commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

oaw  

Kiitos!

oaw commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

ubiq  

Kiitokset raposta ja @apoikola pingista :)

ubiq commented on posted to #TIEKE 01.12.2009 (fi)

Ile  

Kurkkasin Bambuser-videoiden laatua näin jälkikäteen. Näyttääpä aika hyvältä, tällä kertaa slidet on täysin luettavia. Myös audio on aika ok: Tila oli haastava, varmaan 30 metriä pitkä. Yhdellä mikillä tehtynä aika hyvin, että takarivinkin kysymykset on kuultavissa.

Kalustona tällä kertaa:


  • Läppäri, Windows
  • Adobe Live Encoder 3, asetukset input PAL 768 x 576, output striimin sama 768 x 576
  • Soneran 3G-nettitikku
  • Sony HD-videokamera, laajakulmaobjektiivi, Sony Bluetooth mikrofoni (kantomatka 100m)

--> Läppäriin menee siis vain Firewire, nyt ei ollut mitään erillisiä audiomiksereitä. Setupin laatu paranee mutta myös yksinkertaistuu. 2. striimin lägäys: Oisko Vista?

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 01.12.2009 (fi)

riveli  

@Ile Kiitos kuvauksesta.
Tästähän tulee vielä soipa peli nopeaan ja edulliseen tiedonlevittämiseen ja osallistumismahdollisuuksien järjestämiseen.

Kokeiletko tuota samaa settiä tilaisuudessa 54. Bisnestreffit: Johdosta haaste 11.12.2009?
Lisätiedot, ilmoittautuminen ja mahdolliset kuva-, ääni- sekä aineistolinkit TIEKEn sivulla http://www.tieke.fi/?x11635=27365

riveli commented on posted to #TIEKE 02.12.2009 (fi)

Ile  

@riveli 11.12. on ok, ilmoittauduin ja striimaus onnistuu myös.

Yritän myös keksiä, mikä olisi "joka-miehen-striimauspaketti". Jokin tälläinen videokamera, jossa HDMI-ulostulo + miniläppäri, jossa sisäänrakennettu 3G olisi mielenkiintoinen paketti. Harmi, että en ole vielä nähnyt läppäreissä HDMI-sisääntuloa...

Ile commented on posted to #TIEKE Helsinki, Finland 02.12.2009 (fi)

riveli  

@Ile Hienoa, tulo+kuvaus. Eipä ollut pahakaan hinta tuolla kameralla.
Olisihan siinä paketin aineksia, kun samalla kannettavalla olisi esitysaineistot ja sen kautta lähtisi myös video.

54. Bisnestreffit: Johdosta haaste -tilaisuus 11.12.2009:
@personaleu olisi tarjolla kakkoskameramiehen virka, ainakin teoriassa, kun Bambuserissa näyttäisi olevan mahdollisuus myös toiselle kameralle, viehättääkö ajatus?

@totoroki qaikuhenkilön paikka avoinna, kiinnostaako?

riveli commented on posted to #TIEKE 02.12.2009 (fi)

Login or register to leave a comment

Privacy
These messages are public and can be seen by anyone.