Tools

Kusti said

Kusti  

Piazzan, Onnin ja kumppanien sisältö siirtyy vuoden alusta uuteen Aalto INSIDE -intraan?! @pe3, @jonfabritius tietoa tästä?

37 comments

Kusti posted to #aalto 19.11.2009 (fi)

37 comments

Bottom

Kusti  

"Aalto-yliopiston uusi intra, sisäinen palvelu Aalto INSIDE, julkaistaan tammikuun lopussa. Aalto INSIDE on opiskelijoiden ja henkilöstön kanava, joka sisältää tietoa Aallosta, kampuksista, henkilöstöasioista, opiskelijapalveluista sekä kokoaa yhteen yleisimmät opiskelussa ja työssä käytetyt työkalut ja verkkopalvelut. INSIDE:ssa kaikilla aaltolaisilla on mahdollisuus uutisoida, keskustella, luoda työryhmätiloja, oma henkilöprofiili sekä kerätä omaa Aalto-verkostoa."

Kuulostaa aika paljon myös OtaSizzleltä...

"Nykyisten Piazzan ja Onnin sekä TKK:n verkkosivujen Henkilökunnalle-osion henkilöstö- ja opiskelijatieto siirtyy uuteen palveluun. Samoin Aalto-wikin materiaalit siirretään INSIDE-sivustolle. Tietoiskuja ja koulutustilaisuuksia järjestetään tammikuussa."

Onko esim. Onnin toiminta siis loppumassa? Vai mitä tämä tarkoittaa?

Kusti commented on posted to #aalto 19.11.2009 (fi)

Kusti  

@troppone onks sulla jotain insideä tästä?

Sain ainakin sen verran lisäinfoa että noi suuret suunnitelmat verkostopalveluineen ei ilmeisesti vielä oo valmiina, mutta jotain tuon tyyppistä ois tarkoitus kehittää ens viikon aikana. TaiKissa on keskiviikkona kokous jossa tästä lisää, taidan mennä sinne ihmettelemään.

Kusti commented on posted to #aalto 20.11.2009 (fi)

troppone  

@kusti ei mitään havaintoo...

troppone commented on posted to #aalto 20.11.2009 (fi)

Kusti  

Kävin keskiviikkona kokouksessa jossa tuli vähän lisävalotusta tähän asiaan. Aallolle siis tulee tosiaan vuoden alusta tuo Aalto INSIDE -intra, jossa painotukset on vahvasti sosiaalisessa mediassa, ja sinne tulee just nuo profiilit, kaveriverkoston luonnit, statusupdatet, newsfeedit ym. jutut. Alustana käytetään Confluencen uutta versiota, jossa nuo ominaisuudet tulevat valmiina. Softassa on myös muita ominaisuuksia, kuten esim. dokumenttien kommentointi, joka kuulosti vähän samantyyliseltä kuin KommentoiTätä (ping @troppone ). Confluencen käyttämisen syitä ovat ainakin se että TKK:n nykyinen wiki pyörii sen päällä, ja että se tukee Shibboleth-autentikaatiota, mikä on Aallon kannalta kriittistä.

Tällä hetkellä on epäselvää, mitä tapahtuu Piazzalle, Onnille ja Nopalle. Tonne intraan on ilmeisesti tarkoitus siirtää myös kaikki opetusmateriaalit, joten aika vahvasti päällekkäin menee ominaisuudet kaikkien noiden kolmen kanssa. Silti väittivät kokouksessa, että ne todennäköisesti tulevat jatkamaan toimintaansa INSIDEn rinnalla, mutta mua kyllä kovasti epäilyttää tämä. Sinänsä tuntuis kyllä todella tyhmältä heittää esim. Onnin vuosien kehitystyö hukkaan (ping @jonfabritius ), ja Noppakin on just onnistunut saavuttamaan käyttäjiensä suosion.

Confluence-konffauksesta ja Aallon verkkopalveluiden suunnittelusta vastaa muuten Nemein, joten ehkä @bergie tietääkin eniten asiasta? Ette onnistuneet vakuuttamaan Aaltoa siitä, että niiden kannattais siirtyä Midgardiin? :)

OtaSizzlen kannalta tää kehitys on tietysti myös erityisen hassua, ei oo mitään järkeä siinä että aaltolaisille tulee jo toinen sosiaalinen verkko. Noi pitää saada jotenkin synkronoitua, meillä just tällä hetkellä kova neuvottelu päällä siitä miten toimitaan, tuli vähän puun takaa tää homma.

Ja vielä ping @pe3 jota myös saattaa tämä kiinnostaa.

Kusti commented on posted to #aalto 27.11.2009 (fi)

bergie  

@Kusti olemme kyllä mukana tekemässä Aallon verkkopalvelua (ja Midgardin päällä), mutta Confluence-puolesta en tiedä mitään. Shibboleth on tosiaan tärkeä asia käyttäjien tunnistamiseen myös koulujen välillä, ja sehän integroitiin Midgardiin jo alkuperäisten tkk.fi-sivujen yhteydessä

bergie commented on posted to #aalto Museokatu 35, Helsinki 27.11.2009 (fi)

pe3  

@Kusti: kiitti raposta. Mun mielestä Aallon IT-päätösten tekemistä olis korkea aika avata. Siis päätöksien valmistelua. Aaltolaisilla olis niin paljon asiantuntemusta ja annettavaa, jos vaan sitä osattaisiin kanavoida.

pe3 commented on posted to #aalto 27.11.2009 (fi)

Kusti  

@bergie okei, eli te teette siis pelkästään sitä julkisen puolen saittia? Se ja toi INSIDE on vissiin aika lailla eri juttuja.

@pe3 todellakin, aika huomattavasti ärsyttää esim. että OtaSizzle-työryhmä sai kunnolla tietää tästä asiasta vasta nyt, kun on jo pari vuotta kehitetty Aallolle tosi vastaavia järjestelmiä. Mutta miten sitä päätöstentekoa avais?

Samassa kokouksessa sentään puhuttiin myös Open Symposiumista ja siitä, että sen oppeja olisi syytä hyödyntään Aallossa laajemminkin. Ja sinänsä myös toi into sosiaaliseen mediaan on sinänsä hyvä juttu, kunhan vaan sitä suunnittelupuolta osattaisiin tarpeeksi avata.

Kusti commented on posted to #aalto 27.11.2009 (fi)

pe3  

Onko Shibboleth siis autentikaatiosysteemi, jolla mut tunnistetaan kun menen Aalto-wikiin. Sehän on käyttäjän näkökulmasta aivan paska. Ei muista salasanaa ja tunnusta. Ainakin TaiK-ihmiset heivataan ikävälle loggaussivulle. Ei wikiin pitäisi erikseen joutua menemään.

pe3 commented on posted to #aalto 27.11.2009 (fi)

pe3  

@Kusti: onpa kiva kuulla, että Open Symposium on huomattu.

Pitäiskö suunniteluprosessin avaamisesta järjestää Aalto Openness tapahtuma?

pe3 commented on posted to #aalto 27.11.2009 (fi)

bergie  

@pe3 Shibboleth on hyvin samantapainen kuin OpenID, ja siten sisältää samanlaisia hyötyjä ja haittoja. Samat tunnukset toimivat eri verkkopalveluihin, ja federoituvat organisaatioiden välillä. Mutta samalla tietysti käytettävyys yhteen palveluun kirjautuessa on heikompi kuin 'paikallisilla' tunnuksilla.

Shibbolethin taustat ovat Internet2 -hankkeessa, ja käsittääkseni Funet ajaa sitä kovasti täällä suomessa.

bergie commented on posted to #aalto Museokatu 35, Helsinki 27.11.2009 (fi)

Kusti  

@pe3 juurikin se systeemi. Ainoa hyvä siinä on siis se että sillä pystyy tällä hetkellä taikkilainen, kylteri ja teekkari loggautumaan sisään samaan järjestelmään, mitään muuta vastaavaa ei ole eikä ehditty tällä aikataululla kehittää. Käyttöliittymä kyllä kusee, kirjautuminen on vähän turhan monen klikkauksen päässä, ja ihan totta tuo että wikin pitäisi lähtökohtaisesti olla avoin.

Kovasti tuolla kokouksessa kyllä avoimuudestakin paasattiin ja esim. siitä, että kaiken opetusmateriaalin pitää lähtökohtaisesti olla avoimesti kaikkien saatavissa, mutta mitenhän mahtaa moinen toteutua jos matskut heitetään sinne intraan...

Aalto Openness -tapahtuma vois olla hyvä idea! Nyt ois just oikea aika herätellä ihmisiä tässä suhteessa.

Kusti commented on posted to #aalto 27.11.2009 (fi)

pe3  

@Kusti: olisko nyt joulukuussa vai tammikuussa? Riittäiskö aluksi vaan jonkilainen eri toimijoiden esittäytyminen + pyöreän pöydän keskustelu + striimaaminen netitin? Tai jotain?

pe3 commented on posted to #aalto 27.11.2009 (fi)

bergie  

@Kusti wikin kirjautumisvaatimus voi liittyä Confluencen lisenssiehtoihin, en tiedä. OpenID olisi myös hyvä mutta ei käsittääkseni juurikaan vielä yliopistomaailmassa tuettu.

bergie commented on posted to #aalto Museokatu 35, Helsinki 27.11.2009 (fi)

Kusti  

@pe3 joo joku tontyyppinen paneelisysteemi + striimi vois olla vallan mainio. Periaatteessa jos sen ehtis saada joulukuulle niin vois olla parempikin, tammikuussa kaikilla tyypeillä on kalenterit älyttömän täysiä ja kädet täynnä työtä joten voi olla haasteellista saada oleellisia tyyppejä paikalle. Tietty joulukuukin tulee aika nopeasti...

Hmm, keitä ne oleelliset tyypit olisivat?

Kusti commented on posted to #aalto 27.11.2009 (fi)

SamuliK  

Jos/kun on kirjauduttu jo oppilaitoksen tunnuksella käyttöjärjestelmään, pitäisi tuo kirjautumistieto saada myös Wikiin (tai mihin tahansa intraan) asti...

SamuliK commented on posted to #aalto 27.11.2009 (fi)

pe3  

@Kusti: ainakin joku INSIDE:n edustaja - ja kaikki ihmiset tältä kanavalta? @juhana2 olis ainakin pätävä ja selkeä puhuja kertomaan Metropolian varsin virkeästä Confluencen käytöstä.

Olis esimerkiks hyvä nyt ajoissa puhua siitä miten wikiä voidaan käyttää yhteistyöhön Aallon ulkopuolisten tahojen kanssa. Monesti näitä asioita hallinnoivat tahot eivät tule edes tunnistaneeksi tarvetta, jonka seurauksena turhauttava organisaatioiden välinen sähköpostiralli jatkuu valtoimenaan :-)

pe3 commented on posted to #aalto 27.11.2009 (fi)

Kusti  

@bergie mikä on confluencen ja midgardin suhde noissa Aallon palveluissa? Ts. onko sulla käsitystä siitä, mitä sellaista confluence tarjoaa, mitä midgardilla ei voi tehdä? Pähkäillään täällä, miksi noi molemmat systeemit on yhtä aikaa käytössä. Eikö esim. midgardiin oo mahdollista pultata jotain wiki-pluginia tms.?

Myös se kiinnostaa, että ovatko kurssimateriaalit nyt siis tulossa Midgardiin vai Confluenceen? Onko sulla tietoa näistä, ja onko se julkista tietoa? :)

@pe3 Eveliina Olsson Aallon viestintäpuolelta voisi olla oikea henkilö tuohon INSIDEn edustajista. Ja joo ois tosi hienoa kuulla Metropolian kokemuksia Confuencesta.

@juhana2 Huomasin, että Metropolia käyttää Confluencen kakkosversiota, tiedätkö onko siellä suunnitelmia siirtyä kolmosversioon, joka sisältää profiilit, kaveriverkostot, statukset ym. sosiaalisen median kilkkeet?

Kusti commented on posted to #aalto 27.11.2009 (fi)

juhana2  

@Kusti joo suunnitelmia on, ilmeisesti odotellaan pahimpien bugien korjautumista ja sitten olisi kai tavoitteena siirtyä 3:een. Siinä tosiaan on paljon hyvää lisää (jos siis vaan toimii). Meillä oli aiemmin Confluenc kiinni jotenkin oudolla tavalla intrassa, joka hidasti wikin versiopäivitysvauhdin lähelle nollaa, joten nyt ollaan tyytyväisiä siitä, että käytössä on edes lähes uusin versio (:

En osaa kyllä nyt arvioida ollaanko mitenkään edistyksellisiä ulkopuolisten mukaan otossa. Meillä on ollut teknis-sosiaalisia haasteita saada käyttöön systeemi, jossa ihmiset voisivat loggautua itse tehdyillä tunnareilla wikiin (vrt. HY:n wiki).

juhana2 commented on posted to #aalto 27.11.2009 (fi)

Kusti  

ping @bergie, osaatko vastata noihin esittämiini kyssäreihin? eli siis copypastea:

"Mikä on confluencen ja midgardin suhde noissa Aallon palveluissa? Ts. onko sulla käsitystä siitä, mitä sellaista confluence tarjoaa, mitä midgardilla ei voi tehdä? Pähkäillään täällä, miksi noi molemmat systeemit on yhtä aikaa käytössä. Eikö esim. midgardiin oo mahdollista pultata jotain wiki-pluginia tms.?"

Kusti commented on posted to #aalto 04.12.2009 (fi)

bergie  

@Kusti Midgardissa on kyllä wiki-plugin, mutta Confluencen lienee parempi. Tässä kohtaa focus järjestelmien käytössä on aika eri - Midgardilla kontrolloitua tiedon julkaisemista, ja Confluencella ryhmätyöskentelyä. Olisi Midgardkin siihen toki taipunut, mutta ehkä huonommin out-of-the-box.

bergie commented on posted to #aalto Hietalahdenkatu 8, Helsinki 04.12.2009 (fi) Posted with qaikubot

Kusti  

@bergie ok, miks confluencen on parempi? Meillä sitä TKK:n nykyistä confluence-wikiä on monet just haukkuneet ja toivoneet esim. mediawikiä tilalle. Haluisin jotenkin päästä sisälle siihen että mitkä on niitä konkreettisia featureita, jotka ovat niin merkittäviä että Aalto haluaa ottaa käyttöön kaksi rinnakkaista järjestelmää sen sijaan että ottaisi vain yhden.

Kusti commented on posted to #aalto 04.12.2009 (fi)

bergie  

@Kusti en osaa sanoa kun en ole ollut mukana komiteoissa joissa näistä on päätetty, me vain laajennamme TKK:n alkuperäistä Midgard-toteutusta kattamaan myös aalto.fi -sivustoja.

Confluence vs. Mediawikiin osaa ehkä WikiMatrix kertoa jotain, tosin ainakin meidän osaltamme tiedot siellä ovat tosi vanhoja.

bergie commented on posted to #aalto Hietalahdenkatu 8, Helsinki 04.12.2009 (fi)

tepheikk  

@Kusti Todellakin jos Noppa ditchataan, niin kyllä taas veronmaksajien rahaa on heitetty hukkaan.

Oma TKK (+Aaltoja perkele) urani loppuu kevään aikana toivottavasti valmistumiseen. Noppa on ollut vuoden 2001 jälkeen yksi opiskelijan elämää kovimmin helpottaneista työkaluista johon on oikeasti laitettu rahaa ja jonka hankinta on hoidettu ammattimaisesti.

Kun taas katsoo mitä ollaan tekemässä muistuu TKK:n hallinnon hienoudet ja vanhan eTKK - projektikokonaisuuden hyvät puolet. Siinä oli suhteellisen avointa tiedottamista ja kerrottiin mitä ollaan tekemässä.

Tuntuu siltä että Aalto INSIDE on nimenomaan sitä itseään. INSIDE kehitetty ja mietitty. Toivottavasti ei myös tuomittu epäonnistumaan.

tepheikk commented on posted to #aalto 04.12.2009 (fi)

ferrix  

@tepheikk Olen valmis tappamaan Nopan puolesta.

ferrix commented on posted to #aalto 04.12.2009 (fi)

Kusti  

@tepheikk joo tosi hassulta tuntuis jos Noppa hylättäis, koska se on ensimmäinen vastaava järjestelmä josta opiskelijat oikeasti tykkää. Sama TaiKissa, Onnia on kehitetty talon sisällä vuosikaudet ja ovat käsittääkseni siihen todella tyytyväisiä. Mutta esim. Onni ja Noppakin taitaa olla jo osin päällekkäiset, joten siinä jo joutunee miettimään että kumman valitsee, kovin mielekästä ei kuitenkaan liene kahta moista järjestelmää aaltolaisille tarjota ylläpitää. Kauppiksella vastaavasti Piazza (tms.) Tämä INSIDE-kuvio sekoittaa sitten soppaa entisestään.

Ens tiistaina on kokous OtaSizzle-väen ja INSIDE-porukan kesken, toivottavasti sieltä tulee asiaan lisävalaisua.

Kusti commented on posted to #aalto 04.12.2009 (fi)

tepheikk  

Mutta edelleen kehuakseni miten asiat tehtiin joskus ennen. http://etkk.tkk.fi/fi/noppa/

Tuossa projektissa toiminta oli suhteellisen tiedotettua ja läpinäkyvää ulospäin. Ei mennyt niinkuin webtopista josta julkaistiin uusi hieno versio puskasta joka levisi käsiin. Toivotaan ettei INSIDE ole ihan INSIDE meininkiä.

tepheikk commented on posted to #aalto 04.12.2009 (fi)

JonFabritius  

Kävin kahvittelemassa Aalto- tiedotuksen kanssa ja lyhyesti, ymmärsin tilanteen seuraavaksi: Aalto Inside aloittaa tammikuussa kevyenä yleisen tason tiedotusintrana ja muut järjestelmät jatkavat kuin ennenkin. Mahdollisesti helmikuussa muodostetaan työryhmä, joka tutkii näiden olemassaolevien järjestelmien tulevaisuutta ja niiden sovittelua yhteen. Inside tarjoaa kuitenkin jo nyt läjän palveluita, jotka ovat joillekin käyttäjäryhmille uusia, joten se saattaa hyvinkin parantaa yleistä työvälinetarjontaa.

Päällekkäisyyttä tulee siis lisää, mutta toisaalta sehän vain mahdollistaa hyvän vertailun siitä, millä tavalla päivittäisasioita kannattaa tehdä. Itse ainakin toivon, että Aallossa saisi vapaasti kilpailla omilla tuotteilla, eikä sorruta vanhaan valtion malliin lukita itsensä yhden toimittajan armoille.

Onnin puolesta, se on alusta asti suunniteltu Aallon kokoisen tietotulvan hallintaan, joten jatkamme kiinnostuneiden käyttäjien kanssa sen laajentamista Aallon sisällä, pala palalta, kunhan Aallon käyttäjähallinta- projekti etenee.

JonFabritius commented on posted to #aalto 23.12.2009 (en)

JonFabritius  

Ja PE 15.1 klo 9.00 onkin yksi "opiskelijoille suunnatun verkkopalvelun/tietojärjestelmän" ajantasaistamistapaaminen, jonka on kutsunut hanna.p.korhonen TKK:lta- siihen on ainakin tulossa porukkaa kaikista taloista. Ottakaa häneen yhteyttä, jos joku puuttuu joukosta.

JonFabritius commented on posted to #aalto 08.01.2010 (en)

tepheikk  

@JonFabritius Tuleeko kyseisestä palvelusta minkäänsortin tiedotusta ulospäin? Mockuppeja? Suuria visioita? Projektisuunnitelmaa? Aikataulua? Vai onko se vain INSIDE porukalle :)

Huutelen näistä ihan vaan siksi, kun viime vuosikymmenellä olin opiskelijaedustajana ja eTKK projektissa pelattiin todella avoimin kortein.

tepheikk commented on posted to #aalto 08.01.2010 (fi)

JonFabritius  

Hyviä kysymyksiä :) Tiedän ehkä enemmän perjantaina, raportoin tänne.

JonFabritius commented on posted to #aalto 08.01.2010 (en)

masipila  

Tämä on ensimmäinen qaiku-huhuiluni, joten suonette anteeksi jos ei mene kaikki qaikuilun hienoudet kohdalleen.

@JonFabritius: Jon toivoi tuossa pari viestiä ylempänä että toivottavasti Aallossa voi kilpailla eri järjestelmillä. Entisenä opiskelijoiden edunvalvojana ja sittemmin entisenä eTKK:n projektikoordinaaattorina (Noppa-projektin vetäneenä) en voi olla tuosta enempää eri mieltä (ainakaan kunnes saan lisää perusteluja tuolle näkemykselle).

Nopan vahvuus perustuu järjestelmän korkeaan käytettävyyteen. Nopan tapauksessa tämä tarkoittaa yksinkertaistamista, yksinkertaistamista ja yksinkertaistamista. Koko suunnittelun lähtökohtana oli työprosessien (anteeksi p-sanan käyttö) huolellinen tunnistaminen ja yksinkertaistaminen.

Elämän realiteetti Nopan tapauksessa oli kuitenkin se, että kaikkea ei pystytty toteuttamaan yhteen järjestelmään (viittaan tässä siihen, kuinka kovaa Oodi on kiinni opintohallinnon puolen prosesseissa niiltä osin, jotka eivät ole aina opiskelijoille näkyvissä). Siispä päädyttiin suunnitteluratkaisuun, jossa rinnakkain on kaksi keskenään juttelevaa järjestelmää (Noppa ja Oodi). Tärkein pointti tässä vuodatuksessani on kuitenkin se, että järjestelmät eivät ole kilpailevia, vaan toisiaan täydentäviä. Ne eivät siis kilpaile toistensa kanssa. Lisäksi on vielä kaikki Nopan ulkopuoliset järjestelmät, joissa tehdään ne asiat, joihin Noppa ei taivu, mutta nekään eivät kilpaile Nopan kanssa.

Hyvää (ei optimaalista, vaan hyvää) käytettävyyttä on tässä Nopan tapauksessa se, että käyttäjä tietää että järjestelmällä A voi tehdä asiat tiettyyn pisteeseen ja jos pitää tehdä tämän rajan ylittäviä asioita, pitää siirtyä järjestelmän B puolelle, joka on sitten siihen tarkoitukseen tehty.

Katastrofaalista käytettävyytä olisi se, että samaan tarkoitukseen olisi useita kilpailevia järjestelmiä, niiden käyttöön ei ole yhteisiä käytäntöjä ja joskus joku asia on tehtävissä järjestelmällä A ja joskus järjestelmällä C.

Mitä yritän nyt tällä sekalaisella ajatuksen tonavalla sanoa? Sitä, että Nopan vahvuus perustuu siihen, että kaikki TKK:n kurssit käyttävät sitä tiettyjen perusasioiden hoitamiseen. Tästä juontaa juurensa se, että opiskelija tietää aina mistä lähteä liikenteeseen. Kun minä olin nuori (tm), oli paras keino löytää kurssin webbisivu kirjoittaa sen kurssikoodi Googleen. En soisi tilanteen luisuvan takaisin tuohon tilanteeseen, että kurssien webbisaitit on sikin sokin ympäri eri härveleitä. Pelkkä ajatuskin puistattaa.

Se, että kaikki TKK:n kurssit noudattavat yhteistä käytäntöä, ei olisi tullut ikinä tapahtumaan ilman hallinnollista pakkoa. Sori kaikki idealistit, jotka uskovat että tarpeeksi hyvä järjestelmä olisi hyvyydellään saanut kaikki kurssit sitä käyttämään - ei olisi. Ja kiitokset Noppa-projektissa vahvasti mukana olleelle Teemu Toivoselle siitä, että hän piti tämän asian kanssa päänsä.

Tuo hallinnollinen pakko löytyy täältä:
http://www.tkk.fi/fi/opinnot/tietojar... (ks. sivun oikean laidan kaksi ylimmäistä dokumenttia)

Tavoitetilan pitäisi minusta olla seuraava:

  • Opiskelijoiden ja opettajien tarpeet selvitetään vastaavalla tavalla, kuin tehtiin Noppa-projektin alkuvaiheessa (diplomityöni löytyy TKK:n kirjastosta, jos jotakuta muka oikeasti kiinnostaa - tämä työvaihe on dokumentoitu dippatyön soveltavaan osaan)
  • Tämän jälkeen Joku (tm) tekee sen suunnitteluduunin, että pohtii mikä on fiksuin tapa täyttää tarpeet, jotka tulevat 100% varmuudella olemaan enemmän tai vähemmän ristiriitaisia. Tässä Aallon tapauksessa duuni on muutamaa kertaluokkaa haastavampi kuin TKK:n tapauksessa, joten en voi varauksetta suositella että tämä työ tehtäisiin opiskelijatyönä kuten Nopan tapauksessa. Esim. Nopan UI-designin toteuttaneella Adagella olisi varmasti annettavaa tälle konseptisuunnitteluduunille.
  • Tämän jälken nämä suunnitelmat käydään läpi eri koulujen opettajien ja opiskelijoiden kanssa ja niitä viilataan niin kauan, että suunnitelmat saadaan pisteeseen jossa ne eivät kiusaa ihmisiä vaan tukevat prosesseja.
  • Sitten tehdään sen mukainen härveli tai muokataan jotain olemassaolevista härveleistä. Edellisestä työvaiheesta seuraa se, että härveli tukee niitä uusia prosesseja eikä kiusaa käyttäjiä (jos ja vain jos edellisessä työvaiheessa ei oikaistu)
  • Sitten sovitaan kaikille kursseille pakolliset yhteiset käytännöt, suositellut yhteiset käytännöt ja asiat, jotka opettajat voivat hoitaa parhaan näkemyksensä mukaisesti.
  • Käyttöönoton saa kyllä tehtyä, kun järjestelmä on tarpeeksi hyvä. Mutta lisäksi tarvitaan tuo hallinnollinnen päätös.
  • Erityisen tärkeää huomioitavaa on se, että tuo hallinnollinen päätös yksin ei tule tuottamaan toivottua lopputulosta, vaan sitä ennen on vaatimuksena nuo järkevästi suunnitellut yhteiset käytännöt ja niitä aidosti tukevat järjestelmät.
Terkuin,
Markus Sipilä

Loppuun disclaimereita ja taustatietoja.

Työskentelin TKY:n tietotekniikkasihteerinä 2003-2005, jolloin olin opiskelijaedustajana työryhmässä, joka visio Nopan suuntaisia asioita ja jonka TKY lobbasi läpi silloiselle rehtorille.

Työskentelin eTKK-projektikokonaisuuden projektikoordinaattorina 2005-2009 ja vedin Noppa-projektia.

Työskentelen tätä nykyä tietohallinnon johtamispalveluita tarjoavan Sofigate Oy:n palveluksessa, eikä minulla ole kytköksiä tekstissä mainostamaani Adageen.

p.s. saattaisin olla valmis houkuteltavissa keskustelemaan esim. Keltsussa TKY:n (vai mikä se nykyään onkaan) opinto- ja IT-edunvalvojien kanssa tästä asiasta epävirallisissa merkeissä.

Edit 1: typoja korjailtu
Edit 2: parista kohtaa selkeytetty ajatuksenkulkua

masipila commented on posted to #aalto 08.01.2010 (fi)

eholmila  

@masipila , mahtia kun tulit kommentoimaan (@ merkki tunnuksen eteen tai pikapingi kommenttilaatikon alapuolelta pingaa oikeaa käyttäjä eli sitä kannattaa käyttää).

Saatat löytää vaikka alkuun @tepheikk :n ja @tomis :n seurantaan lisäämisen arvoisiksi

ps. ping @JonFabritius markuksen viestistä.

eholmila commented on posted to #aalto 08.01.2010 (fi)

JonFabritius  

@masipila Tarkoitin kilpailulla mahdollisuutta käyttää samaa dataa ja rakentaa sen pohjalta opiskelija- ja tutkimusprojekteina uusia ominaisuuksia, tai parempia tapoja tehdä asioita. Olen samaa mieltä, ettei tämä saa johtaa enempään hajaannukseen, ja juuri sen takia paljon käytetty lähtökohta 'pistetään pystyyn taas joku oma serveri, kerätään käyttäjät, rasitetaan heitä taas uudella tunnarilla, saadaan heidät jotenkin palaamaan jne.' olisi kaikkein turhinta päällekkäisyyttä.

Käyttäjän näkökulmasta, uusien ja kokeellisten asioiden tulisi mielestäni olla löydettävissä Aallon intran kontekstista, samasta portaalista samalla tunnarilla ja vain jos niitä haluaa käyttää. Kehittäjän näkökulmasta Aallon intran pitäisi tarjota laboratorio uusien asioiden kehittämiselle, jossa voi helposti ja nopeasti tavoittaa kiinnostuneita ihmisiä (vähintään) koko yliopiston populaatiosta.

Yksi keskeinen haaste Aallolle on saada samoista asioista kiinnostuneet ihmiset kohtaamaan toisensa ja löytämään kursseja tai paikkoja, joissa tehdä asioita yli organisaatiorajojen. Samoin kuin aikoinaan etsit tietoa kursseista Googlesta, keskustelemme me nyt täällä Qaikussa, joka on olemassaolevan rajoittuneen järjestelmän (Aalto-wiki) kanssa päällekkäinen. Jos tämä keskustelu voisi tapahtua jossain Aallon kontekstissa, löytäisi se enemmän ihmisiä ja nivoutuisi ehkä paremmin opiskelun ja työnteon arkeen. En tunne tulossa olevan Aalto Inside:n käyttämän Confluence-wikin keskustelukomponenttia, mutta en osaa olla optimistinen. Oli se hyvä tai ei, tiedän että opiskelijamme osaisivat varmasti pureutua siihen ja parantaa sitä. Tämä olisi mielestäni arvokasta.

JonFabritius commented on posted to #aalto 08.01.2010 (en)

masipila  

@JonFabritius. Ok, tämä viimeinen komenttisi selkeyttää aika paljon mitä ajoit takaa. Eli peräänkuulutat sitä, että Aallossa olisi intrahärpätin, johon innokkaat aaltolaiset pystyisivät toteuttamaan omia laajennuskilkkeittään, jotka puolestaan voisivat käyttää esim. kursseihin liittyviä tietoja, eiköstä niin? Ymärsin tuon aikaisemman postauksesi totaalisesti toisin päin, eli käsitin että peräänkuulutit keskenään rinnakkaisia erillisiä härveleitä.

masipila commented on posted to #aalto 09.01.2010 (fi)

JonFabritius  

Näin juuri. Tulin puhuneeksi useasta järjestelmästä ehkä sen vuoksi, että en haluaisi tulevan intran tuote-evoluution olevan ohjelmallisesti sidottu yhteen alustaan.

Yhteisiä olisivat ainakin autentikointi ja ryhmätiedot Aallon käyttäjähallinnasta, API sisältöön sekä dokumentoidut UI- suositukset ja tiedostot.

JonFabritius commented on posted to #aalto 11.01.2010 (en)

Kusti  

Ohos, täällähän taas uutta keskustelua. Korjaanpa samalla itse omia väärinkäsityksiäni: mitään opetusmateriaalia ei siis ole tuohon INSIDE-ympäristöön siirtymässä, toisin kuin jonkin alkuvaiheen kokouksen perusteella olin virheellisesti ymmärtänyt. Eli siinä mielessä INSIDE ei ole tekemässä päällekkäisiä asioita esimerkiksi Nopan kanssa.

Meillä OtaSizzlessä on muuten aika vastaavia tavoitteita kuin mistä @JonFabritius puhuu, eli se että Aallolle syntyisi avoin alusta, jota opiskelijat pystyisivät käyttämään APIen kautta ja rakentamaan sen päälle omia sovelluksiaan. Uskomme että OtaSizzle pystyisi tarjoamaan jotain tällaista, ja pyrimmekin projektissa aktiiviseen yhteistyöhön INSIDE-väen ja muun aalto-väen kanssa.

Kusti commented on posted to #aalto 15.01.2010 (fi)

Kusti  

Jahas, @JonFabritius istuukin juuri vieressäni juuri alkaneessa kokouksessa. :)

Kusti commented on posted to #aalto 15.01.2010 (fi)

Login or register to leave a comment

Publicity
These messages are public and can be seen by anyone.