Tools

TuomasW said

TuomasW  

kellään tietoa onko mindtrekin luennoitsijoiden ppt:t saatavilla jostain ? Osa kavereista postasi linkit Twitterissä...

33 comments

TuomasW posted to #mindtrek 02.10.2009 (fi)

33 comments

Bottom

simison  

Mulla on näitä tallessa jonkun verran, laitan myöhemmin ku kerkeää paremmin.

simison commented on posted to #mindtrek 02.10.2009 (fi)

TuomasW  

Kiitos tästä...

TuomasW commented on posted to #mindtrek 02.10.2009 (fi)

simison  

Jyri Engeström: slidet
Chris Messina: slidet video

simison commented on posted to #mindtrek 02.10.2009 (fi)

ubiq  

@simison tuo @vascellarin saitilla oleva Pekka -pätkä on kyllä enemmän muuta kuin aineisto ;P

ubiq commented on posted to #mindtrek 04.10.2009 (fi)

simison  

Lisäsin hipsut matskun ympärille. ;-)

simison commented on posted to #mindtrek 04.10.2009 (fi)

visualradio  

Katselin PH-pätkän. Hetkinen? Onko Suomi todella matkalla kohti tietoyhteiskuntaa vai olemmeko jo ohittaneet sen? Mikä on seuraava asema?

visualradio commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

personaleu  

Tajunnanvirtayhteiskunta. Sen kun vielä ehtis nähdä - edes vilahdukselta.

personaleu commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

visualradio  

Ensimmäistä kertaa elämäni aikana tajusin mitä "Creative Commons" tarkoittaa.

visualradio commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

personaleu  

@visualradio Onkos CC sitä, että annat mulle kinkkuvoileivän ja sanot että saan vapaasti syödä siitä sen leivän? Ja mä kun oon Atkinsilla. :/

personaleu commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

visualradio  

Viittaan tässä aiheena olevaan videoesitykseen ja yritän käännöstä. "Creative" = Luova ja "Commons" = Tavallinen. Seminaareissa on paljon "luovaa tavallisuutta" ja siksi kahvitauot ja ruokatunnit ovat tärkeitä.

@personaleu Määritelmäsi, että CC mahdollistaa myös sellaisten leivosten syömisen, joista et välitä tai ovat "bad for your health". Seminaari-CC lisäisin "bad for your mental health".

visualradio commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

troppone  

Commons = yhteisoma?

troppone commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

teroheiskanen  

Commons tuskin = "tavallinen", oliko jonkun kalvolla ymmärretty näin?

teroheiskanen commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

visualradio  

@troppone Käännöksesi on oikeampi, mutta minä leikittelin sanalla liittyen Pekan keynotesiin.

@teroheiskanen En yritä tehdä uutta geneeristä määritelmä. Kommentoin vain videota hiukan piruillen.

Väänsin sanan "Common man" mielikuvasta = tavallinen mies / henkilö.

CC toimi tässä vitsin väännön välikappaleena.

visualradio commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

personaleu  

Mun 50 vuotta sitten saamani 3-vuotinen enkku tulkkaa Creative Commonsin > Luovat/luovasti Yhteiset

personaleu commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

annerongas  

Mihin yyy pääsemmekään, kun ööö innovaatioministeri ryhtyy viemään meitä aaa maan parhailla opeilla ööö tajunnanvirtayhteiskuntaan! Seuraavissa äää conferensseissa on jaossa CermaCakkua niille, jotka tajuavat, yyy mistä on kysymys. Tai öööö niille, jotka eivät.

annerongas commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

visualradio  

@annerongas Anne pelastit minut kielenkääntöongelmasta ja samalla tulit luoneeksi "Web 4.0". Juuri tarkoittamaasi suuntaan tietoyhteiskunta on menossa eli kohti tavanomaista...arjen sietämätöntä keveyttä. Todellisuus muuttuu seminaareja ihmeellisemmäksi. "Web 4.0" nousee arjen harmaudesta ja suuret ajattelijat joutvat öööö-mappiin.

visualradio commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

teroheiskanen  

@visualradio ymmärretty nyt

teroheiskanen commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

teroheiskanen  

@visualradio oletko katsonut mitä minä linjasin tietoyhteiskunnan tulevaisuudesta? Tavanomaista kyllä, mutta myös tavanomaisesta kummuten. Vertainen, yksilö voimaantuu ja luo itselleen sellaisen yhteisen tajunnan kuin haluaa ja ministereiden ja muiden muodollisten huutelijoiden huudot kaikuvat kuuroille korville.

teroheiskanen commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

ekurvine  

häh, entinen moottoripyöräilijä luuli että CC on kuutiosenttejä..

ekurvine commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

visualradio  

@teroheiskanen Luin kirjoituksesi ja ensin mieleeni tulee sana rakennemuutos. Holkerin hallitus järjesti rakennemuutosseminaarin Joensuuhun 80-luvun lopulla, muutama vuosi ennen Suomen rökäledevalvaatiota ja suurlamaa. Viikonloppuna katsoin dokumenttielokuvaa Berliinin muurin murtumisesta ja Leipzigin mielenosoituksessa pelokkaat marssijat huusivat yhteen ääneen "me olemme kansa, ette te". Käännös saattaa olla epätarkka, mutta ideana kuitenkin, että DDR:n johto piti kansaa "roskaväkenä" (Hoencecker) ja pieni yläluokka yritti junailla konkurssikypsää kansandemokratiaa kurilla ja järjestyksellä kohti sosiaalista onnelaa. Kriisiviestinnän (Command Control) pikkuvirheiden ja sekaannusten takia Berliinin muuri murtui ja loppu on historiaa.

En ole vielä vastannut artikkelisi kysymyksiin, mutta kierrellen ja kaarrellen yritän päästä kiinne RAKENNE - MUUTOKSEEN. Edustaako Some-porukka katujen "roskasakkia", joka odottaa tilaisuutta? Mikä on se virhe, joka pakottaa perinteisen "kansandemokratian" (edustuksellinen) polvilleen? Muodostuuko vaalirahoituksesta riittävän suuri muutosvoima, joka vähitellen kampeaa hajoittavan puolue-eliitin pois vallasta? Onko nykyinen politiikkaa vallankipeää mikromanagementttia ja 140 merkin mikroblogaajat yms. sosiaalinen media vievät yhteiskuntaa kohti AVOIMUUTA + YHTEITYÖTÄ?

Vastasin kysymyksellä? Olet pohtinut asiaa, mitä mieltä?

visualradio commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

ekurvine  

joitan kelmuja ym myös flickrissä:
http://www.flickr.com/search/?q=mindt...

ekurvine commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

ubiq  

@personaleu ehkäpä tuosta PH-presentaatiosta saa jo vilauksen tajunnanvirtayhteiskunnasta.

ubiq commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

teroheiskanen  

@visualradio hait loistavasti Berliinin muurin murtumisen vertaukseksi. Minusta se aika hyvä lähtökohta miettiä tulevaa rakennemuutosta, kunhan muuttaa mittakaavan älyttömän paljon isommaksi. Se mitä tuleman pitää on minun parhaan arvauksen mukaan yhteiskunnallisen historian suurin muutos, ei yhdessä maassa, ei yhdessä maanosassa, ei yhdellä yhteiskunnan osa-alueella, vaan globaalisti kaikissa yhteiskunnan rakenteissa. Muutos tulee välittömästi kaikkiin internetiin yhteydessä oleviin ihmiskunnan osiin (onko nykyään jotain 2-3 miljardia vai?) ja välillisesti lopuissa ihmiskunnan osissa.

Muutos perustuu "muodon" murtumiseen. Yhteiskunnan rakenteet perustuvat edustuksellisen vallan, sopimuksien, lakien, käytäntöjen, instituutioiden yms. yhdessä muodostamaan "muotoon". Kaikki tietävät mikä tämä "muoto" on ja miten se toimii. Ihmiset ovat sopeuttaneet toimintansa "muotoon" ja hengittävät sitä kuin ilmaa, se on ihmisen mielestä yhtä pysyvää kuin fyysiset "muodot" (talot, kadut ja muu fyysinen infra). Ihminen elää illuusiossa, jossa immateriaalisia yhteiskunnallisia "muotoja" pidetään fyysisen materiaalin kaltaisina eli niiden rakentaminen ja purkaminen kestää tietyn ajan, niitä ei voi muuttaa kuin paikallisesti yhtä rakennetta kerrallaan. Myös vallanpitäjät ja yhteiskunnan "johto" elää samassa illuusiossa, he luulevat myös, että "muoto" on jähmeä kuin kivestä rakennettu muuri.

Muutos syntyy yhteiskunnallisen "muodon" sisäisestä murtumisesta. Lähes kaikki yhteiskunnallinen "muoto" rakentuu rahan päälle. Se mitä raha on, ja miten raha liikkuu määrittelee enemmän tai vähemmän parlamentit, yritykset, organisaatiot, ihmisten työn, ihmisten käyttäytymisen. Perinteinen raha on kohtaamassa vastustajan, jota vastaan sillä ei ole mitään aseita. Rahalla on täydellinen akilleen kantapää: siihen pitää luottaa, jotta sillä olisi arvoa. Rahalla ei ole ollenkaan itseisarvoa, pelkästään sille luottamuksen kautta annettu arvo. Rahan vastustaja iskee tähän heikkouteen, se näyttää ihmisille, että he voivat elää onnellisemmin ilman rahaa, mikä tarkoittaa kiihtyvää ketjureaktiota rahan luottamuksen sortumiselle. Rahan arvo häviää kuin salamaniskusta (jos arvon sortumiseen ei ole varauduttu).

Muutos tarkoittaa käytännössä sitä, että yhteiskunnallinen "muoto" rakennetaan perustuskivestä alkaen uudestaan ja kaikki yhteiskunnan osa-alueet saavat uudet "säännöt". Nämä säännöt eivät tule ylhäältä alas vaan alhaalta ylös evolutiivisesti: "Parempi sääntö säilyy" -lain mukaisesti.

Näkyvintä on "kilpailun" häviäminen ja "yhteistyön" nousu. Valtiot eivät kilpaile, yritykset eivät kilpaile, kansat eivät kilpaile. Mitään ei suunnitella, ei luoda projekteja, ei hankkeita, ei vakuutuksia. Asioita tehdään yhteistyössä, ongelmia ratkaistaan yhdessä, haasteisiin vastataan yhteisesti, ei kaikki yhdessä, vaan yhteinen muodostuu tilanteen mukaan.

"Edustaako Some-porukka katujen "roskasakkia", joka odottaa tilaisuutta?" Kaikki yksilöt ovat roskasakkia, joka odottaa tilaisuutta voimaantua ja ottaa tilanne sekä maailma haltuun.

"Mikä on se virhe, joka pakottaa perinteisen "kansandemokratian" (edustuksellinen) polvilleen?" He luulevat, että maailma pyörii parhaiten harvojen päättäessä väkivaltakoneiston tukemana. Maailma näyttää heille, että kollektiivinen mieli on viisaampi kuin kilpailevat yksittäiset tahot. He luulevat, että maailma on yksi jota pitää johtaa. Maailma näyttää heille, että maailmaa ei johdeta, maailmassa eletään ja jokainen eliö elää omaa elämäänsä, eikä ylhäältä johdettua elämää.

"Muodostuuko vaalirahoituksesta riittävän suuri muutosvoima, joka vähitellen kampeaa hajoittavan puolue-eliitin pois vallasta?" Vaalirahoituksen umpikuja johdattaa yhtenä monista poluista ihmisen näkemään yhteiskunnan tulevaisuuden. Vaalirahoitukseen kehitetään toinen toistaan parempia käytäntöjä, mutta kehitys ei johda mihinkään muuhun kuin ymmärrykseen siitä, että edustuksellinen valta ei kykene päättämään kaikkien kansalaisten elämästä, vaikka rahaa tai arvoa annettaisiin heille paljon tai vähän, avoimesti tai suljetusti, läpinäkyvästi tai harmaasti.

"Onko nykyinen politiikkaa vallankipeää mikromanagementttia ja 140 merkin mikroblogaajat yms. sosiaalinen media vievät yhteiskuntaa kohti AVOIMUUTA + YHTEITYÖTÄ?" Somessa ihmisistä tihkuu halua, tahtoa, toimintaa, rakkautta, arvoa, voimaa, suuntaa, tykkäämistä, pitämistä, inhoa, vastarintaa, kaikkea sitä inhimillistä elämän kirjoa, mikä haluaa vaikuttaa ja osallistua. Nyt ihmisen elämän kirjo on kahlittu ylhäältä tulevalla yhteiskunnan "muodolla", kun ihminen näkee millä keinoin hän vapautuu tästä muodosta niin hän vapautuu, eikä sitä pidättele mikään muu kuin moraali, oikeus, empatia, sympatia ja kohtuus. Läpinäkyvyys on ikkuna toisiin ihmisiin ja avoimuus on toiselle ihmiselle ojennettu yhteistyön käsi.

Nyt tämä suunta on utopiaa ja harhaa, kohta utopiaa ja harhaa on yhteiskunnallinen "muoto". Jos yhtään osuu jollekin "mielenkiintoisen" sektorille, niin kannattaa jatkaa vaikka tällä

teroheiskanen commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

visualradio  

@teroheiskanen Olin Berliinin muurin murtuessa Saksassa. Asuin Ranskassa. En kuitenkaan leka kourassa muutosta tekemässä. Seurasimme tapahtumaa läheltä ja Saksojen yhdistyminen tuntui huikealta. Matkustelin työasioissa sekä DDR:ssä että muurin murtumisen jälkeen, kun rajat aukenivat ristiin rastiin teollisuuspaikkakunnilla ja Berliinissä. Ihmettelimme ylhäältä johdetun (top-down, command-control) ihanneyhteiskunnan infrastruktuuria, rappioteollisuutta, ilmansaasteita ja kiinteistöjen huonoa kuntoa. Poliisin kynsiin jouduimme muutaman kerran, kun liikuimme väärillä teillä ja alueilla. Selvisimme puhumalla.

Jos joukkoälyn voimaannuttamat avoimuuden ritarit ja taistelijattaret pystyvät aikaansaamaan yhtä dramaattisen muutoksen, olen valmis lähtemään kadulle tai digitaaliavaruuteen muutosta tekemään.

Elämmekö "suljetussa tilassa", jossa talouskriisit, ilmastomuutokset ja muut tsunamit kaatuvat päällemme, vaikka etelänmetia vähän piipittää? Mikä on se todellisuus, jota emme sisäisten muurien takia näe?

Olen kanssasi samaa mieltä, että nykytyökaluilla (media, sosiaalinen media, internet, mobiili) maailmankumous on mahdollinen. Millaisia voimia vapautuisi, jos kuusi miljardia vapaata toimia panisi tuulemaan? Suomihan on tässä vain promillen arvoinen.

visualradio commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

ekurvine  

@visualradio @teroheiskanen rohkenen olla eri mieltä näistä murtumismetaforista. pikemminkin kehitys etenee pikkuhiljaa ja monella rintamalla, ja juuri siksi sen ymmärtäminen on niin vaikeaa.

vrt ympäristön tilan huononeminen, joka on pikkuhiljaa hiipivä maailmanloppu, ei mikään day after tomorrow -leffan jääkausi, jonka koettuaan ihmiskunta yhtäkkiä kollektiivina ymmärtäisi, että entisen menon täytyy loppua.

myöskään sosmediassa ei ole ydintapahtumaa. on vain aikalaispuhetta jossa joka päivä hehkutetaan vallankumousta huomenna.

samoin avoimmuusasetelma vanha valta vs bottom-up sissiliike on romantisoitu näkemys. poliitikot ovat tuulen haistelun ammattilaisia ja siksi he pikemminkin ratsastavat "muutoksen" pintakuohulla juuri niillä samoilla naamakirjoilla, twittereillä, blogeilla jne työkaluilla kuin haastajat. katsokaa vaikka miten Matti blogissaan lyö lyötyä sekä savolais- että stalinkortilla:

http://www.keskusta.fi/Suomeksi/Matti...

.. esimerkkejä ei liene vaikea löytää lisää. tällä areenalla lyödään kovempaa kun virallisissa lehdistötiedotteissa. siksipä poliitikkojen blogeista tms tuleekin joka toinen viikko jotain kunnianloukkaus- ja rasismitutkintapyyntöjä..

väitänkin, että tavalliseen kaduntallaajaan verrattuna poliitikot ovat todellisia sosmedian edelläkävijöitä! sama teknologia/joukkovoima, joka voimaannuttaa kansalaiset, voimannuttaa myös poliitikot. jää nähtäväksi kumpi loppupeleissä voittaa (jos tässä nyt ylipäätään on mitään kilpailuasetelmaa).

ekurvine commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

visualradio  

@ekurvine Raikas tuulahdus. Takoitatko, että sosmediauskovaisuus kaventaa ajattelua? Eihän tämä tietenkään vielä kovin avointa ole, koska Some-käyttäjät toimivat marginaalissa (alakulttuuri = sub culture). Poliitikkojen ja muotiblogaajien kirjoituksia luetaan ja referoidaan. Tuhansilla muilla on muutama kävijä päivässä parhaimmillaan. Qaikussa on kapakan verran aktiivikäyttäjiä hajaantuneina eri pöytiin (ryhmät, kaanut jne). Suomen "sadat tuhannet" Facebook-käyttäjät eivät muodosta yhtenäistä ryhmää. Moni pelaa Mafia Wars ja Farmvilleä: nämä pelit kiinnostavat esim. nuorempia sukulaisiani tuhat kertaa enemmän kuin some-parantaa-maailmaa -höpinäni. Command-control -yritysmaailman edustajat viittaavat kintaalla Somelle: ajanhaaskausta ja turmiollista bisnekselle!

En lietso tällä some-pessimisimä, on vain aika ajoin hyvä tuulettaa yhteisön sisätilaa, ettei happi pääse loppumaan.

visualradio commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

Herra  

Yhtenäiset joukot ovat illuusiota, jotka johtuvat joko etäisyydestä tai vaaleanpunaisista silmälaseista.

Todellisuus rakentuu metsästysseuroista, heimoista ja heimokunnista. Oikeasti yli 200 hengen heimo on suuri ja yli 600 hengen heimokunnan saaminen autonomisesti organisoituun toimintaan on käytännössä mahdotonta.

Herra commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

ekurvine  

@visualradio niinpä, tämä pistää miettimään, että ehkä poliitikot auttaisivat asiaa parhaiten jos aktiivisesti vastustaisivat sitä. mutta kun ne perhanat osallistuvat ja laimentavat koko touhun ;)

@Herra etäisyydestä tosiaan on kyse, mutta myös analyysin yksiköstä. yksinkertaiset, tyhmät, itsekkäät jne yksilöt saattavat joukkona toimia kokonaisuuden kannalta hyvinkin älykkäästi (Surowiecki).

@visualradio ettei happi lopu, niin vois viritellä analogiaa hengittämisestä. tarkoitan, että ehkäpä suurimman osan aikaa sosmed diversiteetti kasvaa; ei ole yhtä tarinaa, vaan paljon erilaisia sisältöjä, keskusteluja, turhaa ja tarpeellista jne. sitten ajoittain maailmassa tapahtuu jotain, joka kokoaa suuria joukkoja tuubin ääreen ja hetken ajan meillä on jaettu kokemus, kunnes sitten touhu taas hajoaa..

..mitä nämä nettikansan yhteiset kokemukset sitten ovat? varmaan reaalimaailman tapahtumia enimmäkseen: michael jackson kuoli, vanhasen tuppeensahattu lautapino jne.. jos berliinin muuri murtuisi vasta tänään, niin eiköhän me siitä puhuttaisi täälläkin.

jääkö näistä some-mopon virittäjien kokoontumisajoista sitten jotain pysyvää, siis eritavalla kuin reaalimaailmassa? noh kontakteja ainaskin tulee lisää.. toivoisin minäkin kovasti että tässä olisi jotain isompaa kehitteillä.

ekurvine commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

Herra  

@ekurvine Minä olen jo rapiat 12 vuotta sitonut yhteen reaali- ja nettimaailmaa järjestämällä joka kuukausi miitin.
http://www.uusi.ihmiskunta.org/index....
Seuraava miittipaikka julkaistaan heti kun saan yhden ihmisen kiinni.

Herra commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

TarjaO  

@teroheiskanen Ovatko ihmiset kykeneviä toimimaan, jos kaikki on yhteistä, eikä kukaan erityisesti saa kunniaa? Epäilen, että suurissa joukoissa pitää olla mielipidejohtaja/jia, jotta joukkovoima saa jonkin järkevän suunnan.

Silti - nyt kun olen muutaman kuukauden ajan sukeltanut syvemmälle tänne uuteen sosiaaliseen mediaan ja collaboratiooniin, niin minulla on hytinä, että olen jonkin todella suuren edessä. Sama tunne oli, kun lähes ainoana naisena joskus muinoin postasin MikroPC:n bulletinboardille

TarjaO commented on posted to #mindtrek 05.10.2009 (fi)

teroheiskanen  

@TarjaO Oikaisin aiemmin kuin puhuin "yhteisestä". En missään nimessä usko, että kaikille tai suurelle osaa yhteisiä asioita esiintyisi juurikaan murroksen jälkeen. Pikemminkin on monia monia pieniä yhteisiä, jotka ovat tiiviimpiä kuin yhteiset aiemmin. Tuo Vanhasen lautakasa on ihan hyvä esimerkki, nyt se puhututti lähes koko Suomea päivän tai pari. Mutta miksi? Miksi yhden ihmisen puutavara kiinnosti? Koska hän on pääministeri ja pääministerillä on valtaa. Pääministerillä on ylhäältä annettua suunnitellun "muodon" mukaista valtaa. Jos ei olisi "muotoa", johon ko. henkilö on asettunut, niin hänen lautakasansa ei kiinnostaisi juuri ketään. Mitäs luulisitte, miten monta ihmistä kiinnostaisi, vaikkapa Vanhasen karisman omaavan Nurmijärveläisen Matti Meikäläisen lautakasan kohtalo 13 vuoden takaa. Ei ketään enää tänä päivänä, koska sillä tiedolla ei ole juuri minkäänlaista aitoa arvoa.

Joukoista löytyy edelleen mielipidejohtajia, mutta heillä on jotain sellaista aitoa annettavaa arvoa, joka ei tule yhteiskunnallisesta "muodosta". Kaikki "yhteiset" tulevat syntymään, jonkin aidon asian ympärille, sellaisen joka oikeasti ihmisiä kiinnostaa. Jos ajatellaan mikä voisi olla 5 miljoonalle ihmisille aidosti yhteistä, niin sellaisia ovat ehkä suuret ympäristöön liittyvät asiat (ravinnonsaanti, ilmasto, luonnonmullistukset), suuret kansanliikkeet (sodat, massamuutot) jne. Ei ole mitään aitoa tarvetta sille, että 5 miljoonalle tarvitsisi olla yhteistä se mitä yksi Nurmijärveläinen tai 200 "valittua" tekee tai jättää tekemättä.

teroheiskanen commented on posted to #mindtrek 06.10.2009 (fi)

pe3  

muutos yhdessätoimimisen rakenteessa tapahtuu, mutta se ei riipu vain rahasta - yksinkertaisesti yhdessä toimimisen ekonomia on muuttunut - ja muuttuu. oon samoilla linjoilla @ekurvine kanssa: " rohkenen olla eri mieltä näistä murtumismetaforista. pikemminkin kehitys etenee pikkuhiljaa ja monella rintamalla, ja juuri siksi sen ymmärtäminen on niin vaikeaa. ". asian monimutkaisuus houkuttelee hakemaan yksinkertaistavia metaforia ja yhtä selkeää käännekohtaa tarinaan.

onneksi eteneminen tapahtuu pikkuhiljaa. voimat ovat mannerlaattojen liikutteluun verrattavia, mutta pienten paikallisten murroksien vuoksi jännitteet pääsevät purkautumaan. obama on hyvä esimekki sosiaalista mediaa hyödyntävästä poliitikosta.

pe3 commented on posted to #mindtrek 06.10.2009 (fi)

Login or register to leave a comment

Privacy
These messages are public and can be seen by anyone.