Netti vuonna 2016? Kirjoittelen Tietokone -lehteen loppusyksyksi ja kokeilen myös avointa tuotantomallia. Mm. haastateltavia kaivataan.
posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
Netti vuonna 2016? Kirjoittelen Tietokone -lehteen loppusyksyksi ja kokeilen myös avointa tuotantomallia. Mm. haastateltavia kaivataan.
ubiq posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
Ohessa läjä trendejä. Kaikki eivät mahdu eivätkä ole mitenkään tärkeysjärjestyksessä.
1. Real-time web, Pilvi, AR, augmented reality eli #vahvistettutodellisuus ja paikkatieto (mobiili)
2A. Ammatillinen netti-identiteetti ja -läsnäolo netissä
2B. Identiteetti- ja mainejärjestelmät sekä synteettinen raha (http://www.qaiku.com/go/8vs9/ innoittajana @RNS)
3. Sosiaalisen median työkalut ja niiden käyttö organisaatioissa
4. Kollektiivinen toiminta so. joukkoäly
5. Metaverse 2016 -ajattelu
http://www.metaverseroadmap.org/roadm...
- tavoitteena 4-kerroksinen käyttöliittymä todellisuuteen, jossa eri kerrokset limittäin samanaikaisesti:
- life(b)logging: livestriimit 24/7 esim. silmälasien videokamerasta
- AR eli aina ajantasainen tieto ‘kaikesta’ lähiympäristössä (kaverit, sää, liikenne, palvelut etc.)
- täysin synteettiset ympäristöt, kuten SL, WoW
- karttakerros vrt. Google Earth; simulaatiot, satelliittikuvat, ajan muutokset
- kärjistettynä tämä voisi tarkoittaa esim. sitä, että WoWin pelaaja voisi hoitaa WoWissa esim. jonkin firman asiakaspalvelua ‘siirtymättä’ reaalitodellisuuteen
6. Standardi-netin hajoaminen so. eri käyttökokemukset ja walled garden -tarjonta: Facebook-netti
7. Synteesi eli miten ylläoleva vaikuttaa mihinkään
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@ubiq Elokuun alussa yksi media- ja multimedia-alan ammattilainen maalaili, että muutaman vuoden sisällä netti olisi jo siirtynyt vahvasti 3D-maailmaan. En itse nyt ihan purematta niele, mutta 10 vuoden sisällä voisi olla mahdollisuuksien rajoissa jo valtavirtaa?
SannaE commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@SannaE oiva täydennys. 3D:ta kokeiltiin VRML:n muodossa 1990-luvulla ja sieltä syntyi joitain aika järjettömiäkin tuloksia, kuten MTV3:n Majakka, jossa 3D-ympäristössä sai söhlätä 3D pankkiautomaatin kanssa > 2D ja jopa ihan merkkipohjainen verkkopankki on aika kätsä.
3D sopii joihinkin asioihin, mutta ei käyttöliittymäksi kaikkeen. Toisaalta 3D on teemana ikäänkuin sisäänleivottuna tuonne Metaverseen.
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
Eilisessä #someme -sessiossa oli hyvä heitto, että sitä mukaa kun popula SL:ssa vähenee, niin tutkijoiden määrä siellä lisääntyy.
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@ubiq Totta turiset metaversestä. Ja 3D:n kohdalla on varmaan hyvä muistaa, että se on nyt kuuminta hottia tuolla filmimaailmassa ja sen vuoksi kuvitellaan, että se leviää kuin tauti kaikkeen muuhunkin: nettiin, mainontaan, televisio-ohjelmiin ja ties mihin muuanne. Voi olla, että hype-käyrä ehtii kyllä lässähtää kuin pannukakku vuoteen 2016 mennessä ;).
SannaE commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
3D on sitten jees, kun voi soittaa hologrammipuheluita mallia "help me Obi-Wan Kenobi, you are my only hope".
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@kestinen juuri noin. Muistaakseni joku ruotsalaisfirma rakenteli pari vuotta sitten voice-linkkiä SL:sta Skypeen / Fringiin ja toisessa olisi voinut nostaa SL/WoW -rahaa suoraan pankkiautomaatista. Menee suoraan Metaversen piikkiin. Mutten ole tarkistanut ovatko projektit pystyssä.
Sinänsä kiintoisa hanke on eri 3D-pelimaailmojen välinen porttausprojekti, jossa hahmo kaluineen ja rahoineen portattaisiin ja skaalattaisiin pelistä toiseen. En nyt muista ulkoa nimiä, toisessa tavoitteena on avoin platta ja tuloksena olisi synteettinen (peli)universumi, kun ympäristöt kytkeytyisivät toisiinsa.
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@ubiq tulipa mieleen eilen seminaroitu GIGA Roadmap -raportti. Itse pruju on alle 50-sivuinen.
jal commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
3B ja/tai 4B: mikroduunit. Yhdellä työntekijällä yhden työpäivän aiakana monta työnantajaa. Työnteon freelanseroituminen nettiavusteisesti.
touqo commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@ubiq metaversen tiimoilta kannattaa tsekata myös Joe Pine ja multiverse-kehikko, ellei ole jo tuttu. Esm. täällä lienee jotain aiheeseen liittyvää: http://www.youtube.com/watch?v=FKrNKb...
touqo commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
Mä veikkaan, että silloin mun päässäni on siru, jonka avulla olen joko koko ajan tai halutessani linjoilla. Myös tavarat ja rakennukset ovat netissä, ja voin esim. keskustella komeroni kanssa, onko sillä tavaroita, joita en ole pitkään aikaan käyttänyt, ja siten päättää pistää ne kirpparille. Tai ehkä komeroni ehdottaa sitä itse, ja on jo viemässä kuvaa ja tietoja Netrecycleen tai vastaavaan. Kauppaan astuttuani tiedän tarjoukset heti, enkä ikinä eksy enää missään. Kaikki vain "ajatuksen voimalla".
Tai sitten käytän tietokonetta vain pankkiasioiniseen ja keskustelen muiden ihmisten kanssa vain jouluna, koska kaikki muu on jo sanottu moneen kertaan fesessä ja muualla...
Virbana commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
parin ison toimijan pilvisiiloista on käynnissä iso siirtymä henkilökohtaisiin tai tiimikohtaisiin P2P-sovelluksiin. Tähän mahdollisesti kannustaa jonkun ison toimijan (esim. Google) parin viikon crash, datan katoaminen tai vuotaminen kiinalaiselle kirpputorille
bergie commented on posted to #qaikusourcing Kamppi 01.09.2010 (fi)
@ubiq kyllä, pörssi jossa eri maailmojen virtuaalikulta tai karma vaihtaa sujuvasti muotoaan ja omistustaan. "Saat WoW-kultapalastasi kaksi Maemon karmapistettä. Ne ovat yhden Linden-dollarin arvoisia". Ja näitä voi käyttää todellisten tuotteiden tai palveluiden hankintaan, vrt. puheaika Keniassa
bergie commented on posted to #qaikusourcing Kamppi 01.09.2010 (fi)
toivottavasti tapahtuu yhtä iso harppaus kuin lukutaito (kirjapainotaito), maaorjasta tuli sosiaalis/moraalinen/eettinen tiedostava yksilö .... perusta being on charge/voimauttaminen ... tietotekniikalla tässä todellä suuri mahdollisuus luoda sosiaalisä yhteisöja joiden kautta eettiset arvot vahvistuu.... kylässä kaveria ei jätetä ja jos verhot ei heilu niin mennään katsomaan....
hyvaelama commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
Macin akku kuukkii, iPhone-kommentointi ei ole aivan laatua @jal Kiitos Gigasta olin merkannut mutta unohtanut @Virbana Arjen kuvaua 2016 on just hyvä @tuija lupautui yhdeksi haastateltavaksi 2016 (sisällöntuotanto & iso organisaatio). Kaipaisin lisäksi free devaajaa @bergie & @Ile? Kolmantena management/johtaja/projektipäällikkö-ihmistä.
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@hyvaelama +1 mutta noihin ei taida 2016 ehtiä :)
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
Tulipa tästä keskustelusta mieleen, että tietotekniikka mahdollistaa mahdottoman hyviä ja kannatettavia asioita jo nykyään, mutta olisiko IHMINEN innovoinnin tarpeessa? Tämän päivän hajahuomioita sähkömedioista. Nigerialaiskonnat veivät Michelin-raflalta neljäkymmentä tonnia. Taskuvarkaat putsaavat porukoita ostareissa. Pernajassa piti ampua Karhu puusta (Nalle ei tykännyt ihmisistä). Opin yhden asian Qelluntain "Kello 5 T sosiodraamaharjoittelussa". "Aina mennään teknologia tyrkyttäen, mutta minä ehdotan, että pedagogiikka edellä", totesi opetusalan immeinen, jonka nimen @arongas osannee kertoa (sorry, heikko nimimuistini). Meillä on kohta parikymmentä vuotta opiskeltu tietotekniikkaa ITE-menetelmällä. Suurin osa aikuisista ei ole saanut minkäänlaista koulutusta, enkä nyt tarkoita ATK-ajokorttia. Tietotekniikkaa voi verrata seurusteluun tai ihmissuhteisiin yleensä. Matematiikkaa ja äidinkieltä opetetaan, mutta harva saa alkeellisintakaan opetusta avioliittoa tai atk:ta varten. Pitäisikö sittenkin panostaa pedagogiikkaan?
visualradio commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
Yhtenä infograafina pakettiin ilmaantuu varmaan it-dominanssi: IBM 50+v > Microsoft 20v > Netscape / Altavista / Yahoo 5v > G 5v > FB 2v.
Vuoden 2916 kunkkua ei uskoakseni ole vielä perustettu. En näkisi mahdottonana, että se tulisi BRIC- maista.
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
Sosiaalinen (kollektiivinen) AR on nyt heikko signaali, mutta voi vuonna 2016 merkitä samaa kuin Facebook tänään.
Edit: olisi varmaan hyvä lukea koko ketju ensin... johan tämä onkin tullut noin 17,5 suulla todettua, vähän eri sanoin :)
eskolius commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
Augmented Reality tietää vielä tosi paljon siistejä juttuja pelimaailmassakin. Siitä tulee tavallaan larppauksen ja tietokonepelaamisen yhteensulauma.
Sitten eletään jo todella Tulevaisuutta (ihan kuin jo nyt ei elettäisi :P), kun jostain silmikkonäytöstä (HUD) näkee vastaantulijoiden etu- ja sukunimen, ja henkilön ekshibitionismista riippuen enemmänkin dataa. En laittaisi pelimerkkejä vielä 2016 kohdalle, siihen on vain 6 vuotta aikaa – 6 vuotta sitten oli 2004, eikä somen, älypuhelimien ja nopean (mobiili)laajakaistan yleistymisen lisäksi ole tapahtunut juuri mitään.
Todennäköisesti 2016 mennessä paperilehti vaihtuu Edelläkävijöillä värilliseksi ja kohtuuvapaasti rullattavaksi eInk-lehdeksi, jota ei tarvitse hakea aamulla postilaatikosta, vaan riittää Refresh-napin painaminen. Ja samalle broadsheet/tabloid-sähköpaperille saa minkä tahansa lehden.
Voisiko olla, että tablettitietokoneet ovat ainakin joillekin tulevaisuudessa kännyköiden korvikkeita, ja niihin saa lisälaitteina esim. BT-luurin, jolla voi soittaa ihan tavallisia ja VoIP-puheluita? Ja tämän lisälaitteena tietenkin vielä joskus hamassa tulevaisuudessa se retinaohjattava silmikkonäyttö, jolloin sitä tablettia ei ole pakko kaivaa repusta peruskäyttöä varten. Retinaohjausta ennen tulee passiivinen silmikkonäyttö, jolloin tarvitaan kaukosäädin, joka voi olla vaikka ranneke tms. teknokoru.
Voisiko olla, että pyörä keksitään uudestaan joiltain osin? Esimerkiksi nykyään on ihan todellinen ongelma kännykän akun loppuminen – jos johonkuhun on pakko saada yhteys niin minkäs teet, kun lähin puhelinkoppi on naapurimaassa? Joku Telekioski voisi olla toimiva konsepti, jos se toteutetaan mahdollisimman spontaanisti käytettävänä (hyväksyy kolikot, setelit, maksukortit ja mielellään SIM-kortitkin).
Applen Facetime nykyisellään on hyödytön kuriositeetti, voisiko se (tai jokin muu) yleistyä videopuhelustandardiksi, jolloin voisi vaikka Blade Runner-tyyliin soittaa Telekioskista aamuyöllä kotiin videopuhelun, että "katso vaimo, olen ihan selvin päin" tai kaupasta, että "kumpia paprikoita ostetaan, katso kuvaa ja sano".
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
Mennään ohi aiheesta hivenen, mutta 2016 voinee tulostaa elektroniikkaa omalla mustesuihkulla, tarkkuus riittää jo vähintään RFID-tagien tulostamiseen (esim. lippupalvelut).
Tämä ei toteutune ainakaan laajassa mittakaavassa vielä moneen vuoteen, mutta joskus tulee vielä teknopakkauksia. RFID ei ole mitään sen rinnalla, että esim. pepsipullon etiketissä Pepsi-logo pyörii ympyrää ja sipsipussin naksuhahmot elävät omaa elämäänsä.
Teknopakkauksia ennen tulee animoituja mainoksia sinne, missä niitä ei vielä ole: esimerkiksi JCDecaux'n taulutelkkarin näköiset mainosrullatelineet korvautuvat ihan oikeilla, animoitua kuvaa näyttävillä HD-mainostöllöillä. Tämähän on jo pitkään ollut ihan commonplace jossain Times Squarella, Tokiossa, Honkkarissa, Potsdamer Platzilla jne. maailman metropoleissa, mutta rantautuu myös pikkupaikkakunnilla.
Infopisteissä tulee olemaan interaktiivisia, isolla kosketusnäytöllä varustettuja nettioppaita, joilla voi löytää haluamansa. Samoin esimerkiksi joukkoliikennepysäkkien kartoilla näkee pysäkille seuraavaksi tulevien vaunujen sijainnit oheistietoineen (linja, arvioitu saapumisaika).
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@kestinen Kestävätköhän HD-töllöt Suomen pakkasia?
@ubiq Kiina pitäisi varmaan ottaa erityisesti huomioon. Mutta kiinalaisia applikaatioita on aika vaikea mennä tutkimaan voidakseen arvioida kehityssuuntia...
@hyvaelama Kadehdin optimismiasi :)
RNS commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
Pienessä kuumeessa heti torkkujen jälkeen tähän on hyvä heittää kaikkea vastuutonta: ;-)
Ja sitten taas torkuille... :)
saarikko commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@saarikko Sun työ kuulostaa ihan samalta kuin mun :) Ja noihin suljettuihin verkkoihin uskon myös, erittäin walled gardens.
RNS commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@saarikko Itse ajettavia minibusseja, siis tällaisiako? :P
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@saarikko @RNS Mun mielestä aidattujen puutarhojen yleistyminen on hyvin valitettavaa. Olen viimeiset kolme vuotta taistellut tuulimyllyjä (Facebookia) vastaan olemalla liitymättä sinne, koska en saisi tunnustani millään aidosti julkiseksi. Edes tietoturvasyistä nuo eivät ole perusteltuja, kun Zuckerberg kumppaneineen voi tehdä servereillä olevilla tiedoilla melkein mitä huvittaa.
Hyvin todennäköisesti liityn 27.9. Lärvikseen ihan vain siksi, että se on tietääkseni ainoa paikka, josta voin tavoittaa monet vanhat kaverini. Profiilini laitan sinne niin julkiseksi kuin voin.
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@RNS :) oho!
@kestinen Näillä walled gardenseilla tässä tapauksessa tarkoitan täysin julkisen internetin ulkopuolelle perustettua vaihtoehtoverkkoa, jonne voi kuka tahansa ko. metodilla tunnistautuva tulla, no exceptions. Tämä infra käyttänee myös aivan omia protokolliaan...
Bussilla tarkoitan jonkinlaista community vehicle -mallia, josta en kyllä osaa sanoa yhtään enempää... Vielä.
saarikko commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@RNS :) oho!
@kestinen Näillä walled gardenseilla tässä tapauksessa tarkoitan täysin julkisen internetin ulkopuolelle perustettua vaihtoehtoverkkoa, jonne voi kuka tahansa ko. metodilla tunnistautuva tulla, no exceptions. Tämä infra käyttänee myös aivan omia protokolliaan...
Bussilla tarkoitan jonkinlaista community vehicle -mallia, josta en kyllä osaa sanoa yhtään enempää... Vielä.
saarikko commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@saarikko Eli jonkinlaisia VPN-ekstranettejä? Vai kokonaan TCP/IP:stä fyysisestikin irrallisia verkkoja?
Community vehicle, eli jokin kimppakyyti ikään kuin? Itse en usko tuollaiseen.
Etelä-Espoossa 2016 on metron päättäri Tapiolassa, kun rahat loppuivat kesken. Jokeri on nostettu raiteille ja sitä ollaan kovaa vauhtia jatkamassa itäpäässään Östersundomiin ja länsipäässä Suurpeltoon, sanokaa minun sanoneen. Lisäksi suunnitteilla länsijatkeet myös Kivenlahtea kohti Länsiväylän kahden puolen, sekä Tiedelinjan 506 pikaratikointi Suurpelto-Tapiola-Otaniemi-Munkka-Böle-Kumpula-Arabia-Viikki.
Sekä metrossa että jokerissa on julkinen WLAN, luonnollisesti.
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
Nämä ennustelut menevät yleensä pieleen, vaikka ovatkin mielenkiintoista luettavaa.
Kayraranta commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@kestinen Ei välttämättä fyysisestä verkosta irrallisia, mutta eri protokollalla kyllä. Esim. UDP:llä tuota tehdään jo joissain yrityksissä. VPN ei teknologiana ole tarpeeksi erillinen.
Nuo liikennöintijutut ovat sellaisia, että niitä on oikeasti vaikea ennakoida. Siihen pitäisi ennakoida myös poliittiset voimasuhteet, ja siihen en kyllä halua mennä...
@kayraranta Luonnollisesti suuri osa ennusteluista menee pieleen...
saarikko commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@ubiq Olisko hauska vilkaista sitä Linturin Riston tulevaisuusopusta vuodelta 1999? Mullakin on se jossain hyllyssä, en nyt jaksa vaan nousta.
saarikko commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@Kayraranta Tämä ei ole ennustamista vaan ennakointia :) Eli haarukoidaan kehityskulkuja.
RNS commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
Vähän sivuheitto, mutta tuo RFID on silloin jo kuollut kun on huomattu sen yksinkertainen mahdottomuus (nyt muuten englannissa ihmiset saa pyytämättä luottokortteja joita voidaan veloittaa ilmojen halki ilman PIN-iä). Sen sijaan meillä on uusi langaton konsepti, jossa on huomioitu tietoturva ja sirua voi lukea/kirjoittaa vain siihen valtuutetun sertifikaatin omistaja ja vain kun omistaja sen sallii.
Ile commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@RNS Ei ollut tarkoitus väheksyä. Tulevaisuuden pohtiminen on virkistävää kun joutuu tai saa miettiä asioita uudesta näkökulmasta eikä nykyhetken käytännöt ole rajoittamassa. Haarukan, haavin tai kolan rajaukset kohdistavat ennakoinnin oikealle hehtaarille.
Kayraranta commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@ile Jep, tässä ei ollut maksaminen ja vahva tunnistus mukana. RFID toimii sovelluksissa, joissa autentikointihaastetta ei ole, mutta hintahaaste kylläkin. Tagin hinta oli viimeksi kuullessani 3c luokkaa...
saarikko commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@ile Jep, tässä ei ollut maksaminen ja vahva tunnistus mukana. RFID toimii sovelluksissa, joissa autentikointihaastetta ei ole, mutta hintahaaste kylläkin. Tagin hinta oli viimeksi kuullessani 3c luokkaa...
saarikko commented on posted to #qaikusourcing 01.09.2010 (fi)
@saarikko Suurin haaste noissa on mielestäni se, että tuo 3c-tagi on passiivinen ja jos se on tuotteessa kiinni (niinkuin näissä konsepteissa usein visioidaan) sinusta tulee kävelevä sormenjälki, jota voidaan trackata. Mutta ehkä se onkin perusmalli 2016 anyway? :-)
Aktiivisen ID:n voisi tuhota käytettäessä, mutta se on taas kallis, varsinkin kun se ensitöikseen rikotaan.
Ile commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Augmented Realityn killer hardware olis kyllä piilolinsseihin näyttö suoraan. Ei tarvitsisi enää ikinä unohtaa ihmisten nimiä :-)
Webin kehityksen etenemisen tahti on ennemminkin hidastunut kuin nopeutunut. Rintama on vain leventynyt. Sama tapahtuu kaikilla uusilla aloilla: aluksi harpotaan villisti eteenpäin, sitten homma leviää. Osasta haaroja tulee sitten omia alojaan, joilla voidaan kyllä loikkia vinhastikin.
Teksti ei häviä minnekään: keskimääräinenkin lukutahti on tuplasti audion kuuntelua nopeampaa ja sallii musiikin kuuntelun samalla.
Mitä oli netissä vuonna 2004? MySpace oli USAssa tapetilla, ja Facebook oli juuri julkaistu. Wikit ja blogit ja vastaavat olivat jo aika vakiokamaa. Kuusi vuotta webissä oli aika lailla eri asia 2000-luvulla kuin 90-luvulla. Entäs nyt 2010-luvulla? Termi "web 2.0" on jo vuodelta 1999. Se taisi, onneksi, jäädä tuonne vuoden 2006-paikkeille?
Ennustan, että meille kotiin saan nykyisen megan piuhan sijasta vain kaksimegaisen vuonna 2016. Laajakaistavisiossakin taidettiin luvata vain megaiset kaikille...
SamuliK commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Haluan liikettää @saarikko n listaa :-)
Noin muuten visioinnista tulee kyllä vähän pessimistisesti mieleen, että 2016 on oikeasti ihan just, ja valitettavasti arvaan, että harvempi näistä jutuista on ihan vielä silloin todellisuutta :( Mutta liputan kyllä ubiikin-esiaste-mobiilin ja paikkatiedon puolesta.
jahapaula commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
No vois olettaa että sellaiset asiat, joissa nyt vielä on wau-kerrointa (esim. joku Mobiili-Spotify) on -16 ihan arkipäiväisiä. Olihan 2004 ihan tavallinen iPodikin vielä semmonen "oooh".
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@bergie & @ubiq bitcoins:seja voi jo vaihtaa esim. hostingiin ko. konsepti on muutenkin mielenkiintoinen.
Ja jos se (tai vastaava) lähtee oikeasti liikkeelle niin miten nopesti siitä tehdään laitonta, valtiolliset tahot ei pidä valuutasta jonka liikkeitä ei voi seurata jonkun keskuspankin kautta.
Kts myös Assassination politics
rambo commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@jahapaula, milloin mobiili sitten alkaa muuttua ubiikiksi...? Omalla kohdalla pelkkä web on kyllä N900:n myötä muuttunut selvästi ubiikimmaksi; paikkatieto on kyllä jäänyt aika vähälle käytölle mitä nyt joskus tulee Google-kalenterin karttalinkkiä käytetyksi hyväksi.
Millaista oli 5-6 vuotta sitten - mitä ratkaisevasti uudenlaista tai isommin on sinä aikana tullut? Some-palvelut? Lisää kaistanleveyttä. - Mistä löytyy hyviä timelineja taaksepäin katsomiseen?
jal commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Sulautuvan todellisuuden (blended reality) oppimiskokeilut ovat tuloillaan. Vuoden 2016 ITK- tai Virtuaaliopetuksen päivillä kerrotaan varmasti jo useammankin kokeiluhankkeen tuloksista.
eskolius commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@jal listalle vielä mobiililaajakaista, iTunesin ym. kasvu, Spotify & Voddler, Gmail ja Google-applikaatiot kuten Maps ja Docs, Flickr, ja mitähän muuta?
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@jal Ihan hyvä pointti, tai että täsmentämistä kaipasi. Jotenkin itse miellän mobiilipalveluiden yleistymisen eräänlaisena ubiikin esiasteena, mutta varsinaiseen ubiikkiin liittäisin enemmän vielä näitä älykkäitä kaappeja sun muita. Mobiililaitteet vaikuttaisivat tällä hetkellä olevan se väline, joiden kautta palveluita on helpoin luoda ja lähestyä. Ja juuri sellainen 5-6 vuoden aikana yleistynyt väline.
Hmm, ehkä viimeisen viiden vuoden aikana myös ihmisten julkisuuskäsite (tai yksityisyyden rajat) on venynyt, erityisesti nuorempien parissa. Ja veikkaan, että sen tuomat kulttuuriset muutokset vaikuttavat aika paljon tulevaisuudessa.
jahapaula commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
The Internet of Things, Thinglinks, Tavaralinkit, RFID, laitteisiin upotetut "sosiaaliset ominaisuudet" mahdollistavat uusia asioita kunnossapidossa, kiinteistöjen hallinnassa, kaupassa. Logistiikaan tulee liikkuvien todellisuuksien seurannan ja valvonnan paranemista (elintarvikkeet, aikakriittiset, ympäristökriittiset). Teknologiateollisuutemme ei herkästi innostu sosiaalisesta mediasta, mutta "puhuvat koneet" saattavat innostaa uusiin kehityshankkeisiin. Turvallisuusteknologiassa on ollut orastavia piirteitä pidemmän aikaa. Talotekniikassa langattomuus vahvistuu (ei tarvitse vetää lankoja sensoreista koneille). Mahtuuko maailmaan "konepuhetta" ja millaisia keksintöjä tällä rintamalla olisi mahdollista edistää?
visualradio commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Huh, pitkä ja hyvä ketju, nyt vasta bongasin. Pääsin vasta puoleen väliin mut kommentoin sitä mukaa vanhoihin, ku pääsen lukemisessa etenemään:
@kestinen: "Augmented Reality tietää vielä tosi paljon siistejä juttuja pelimaailmassakin. Siitä tulee tavallaan larppauksen ja tietokonepelaamisen yhteensulauma."
Jep, mut vielä mullistavampaa siitä tulee opetuskäytössä, väitän.
"Mennään ohi aiheesta hivenen, mutta 2016 voinee tulostaa elektroniikkaa omalla mustesuihkulla, tarkkuus riittää jo vähintään RFID-tagien tulostamiseen (esim. lippupalvelut)."
Bokodet kuulostaa muuten oikeasti tulevaisuudessa siistiltä jutulta: http://www.opfocus.org/index.php?topi...
@saarikko mainitsi RFID:t. Niihin liittyy kans yksityisyys/turvallisusuuhkia ja Kaliforniassa on jo ennakoivasti säädetty laki, että työnantaja ei voi laitata niitä työntekijöihin seurannan vuoksi.
Ja tangentilla tuli mieleen, et nyt on kehitteillä jo mm. tavalliselle paperille printattavia mikropiirejä. http://www.funmat.fi/ ja http://www.eluova.fi/index.php?id=634...
Suviko commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Käsialan ja puheen tunnistaminen on molemmat viel isossa mittakaavassa tulossa olevia asioita. Nyt kun kännykät on tuomassa kosketusnäytöt isosti elämäämme, veikkaan et ihmiset alkaa hinkua niitä tietokoneeseenkin. Kosketusnäyttöön tottuminen vaikuttaa odotuksiimme käyttöliittymän jouhevuudesta.
Suviko commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@Kestinen: samaa mieltä edelläkävijöiden painottamisesta tulevaisuusskenaarioissa. 2016 normikuluttaja toiminnassa on varmaan kaikuja tämän hetken aikaisista omaksujista. Eli ennakoimalla 2016 innovaatioita, ennakoidaankin valtaväestön puuhia 2020-25.
Lienee aiheellista myös sanoa, ettei edelläkävijyys ole yksilötasolla välttämättä kokonaisvaltaista ja jatkuvaa.
erkka commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Naamojen tunnistaminen on jo nyt sen verran arkipäiväistä, että RFID:n osalta ei tarvitse pelätä "iso veli valvoo"-skenaarioita. Kyllä niillä valvontakameroilla jo nyt pystytään automaattisesti seuraamaan ihmisten liikkeitä ja tunnistamaan ne. Ai niin, kännyköitäkin ihmisillä kuulemma on taskuissaan... Mutta ehkä hatut yleistyvät, jolloin RFID-seuranta on ihan paikallaan. :)
Viimeisen 30 vuoden aikana tietotekniikka on tullut miljoona kertaa tehokaammaksi ja 1000 kertaa halvemmaksi. Eksponentiaalinen käyrähän tuo on, joten sitä jatkamalla 6 vuoden päästä leluissa on 16 kertaisesti tehoja, hinnat neljänneksessä. Eli kännykkä vastaa nykyistä teho-pc:tä.
tarmo commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@tarmo Ai foliohatut? Olen harkinnut ostavani lompakon, joka toimii Faradayn häkkinä.
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@kestinen Ajattelin ihan tavallisia hattuja. Vaikeuttaa kasvojen tunnistusta, kun hattu peittää näkymän.
Katso sitten, ettei siinä sun faraday-lompakossa ole RFID-tagia kyljessä. :)
tarmo commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@tarmo Olen jo harjoitellut niiden tägien repimistä, nou hätä;)
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@tarmo Halvimman kohdalla hinta ei tunnu putoavan tuota tahtia. Eli jos halvin läppäri on nyt Suomessa 200 €, niin tuskin halvin läppäri on kuuden vuoden päästä 50 €, edes suhteellisesti? Sadan dollarin läppäri -projekti pääsee toki aika lähelle.
Karulta kyllä tuntuu ajatella tuo "16-kertaisesti tehoja", jo kuuden vuoden päästä. Mutta niinhän se taitaa olla. Halvimmissakin koneissa olisi 16 gigaa muistia tuolloin. Aika tiukille taitaa mennä.
SamuliK commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@SamuliK ehkei ihan 16, mutta 8 gigaa varmasti. Jos 256 megaa oli kuusi vuotta sitten halvimpien nuhapumppujen muistimäärä ja tänään 1 GB.
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Jotenkin hahmottelen päätyössäkin asioita innovaation adaptaatiokäyrän kautta kuten yllä mainiosti todettiinkin so. mitä varhaisimmat linnut tekevät nyt, voi joltisestikin olettaa käytettävän 5v päästä enämpikin.
Some on tästä kouluesimerkki viime aikoina. Gladiator (2000) oli ensimmäinen teknisesti hyvälaatuinen leffa mikä tuli p2p-verkoissa vastaan joten saattoi olettaa että kaista alkoi olla tuolloin kunnossa kuluttajapuolella. Kollektiivinen ja hajautettu (ja toisinaan avoin) työskentelymalli leviää nyt organisaatiot ylittävissä projektiryhmissä ja oletettavasti valuu normityöpaikoille etc.
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Voiko yhdeksi mahdolliseksi trendiksi muuttua siirtyminen sosiaalisen median ja viestinnän massatuotannosta kohti huolitellumpaa ja laadukkaampaa ilmaisua? Infotulvasta voi irrottatua ja astua syrjään. Mitä hyötyä olisi huolitellummasta ja tiukemmasta somesta? Eli eräänlainen "less is more" kehitys?
visualradio commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Synteettinen raha ei selaisenaan taida mahtua pakettiin vaan se käsitellään nettimaine(järjestelmien) kautta. Itseäni kiinnostaa sinänsä kovin, että Kiinassa on kehittynyt aidon/synteettisen rahan/palvelun harmaat markkinat. esm ilmaista puheaikaa vaihdetaan elokuvalippuihin joita taas vaihdetaan MMORGP-rahoiksi ja toiseen suuntaan.
Kenia on mainio täydennys ja uskon että Afrikka on ehkä (vihdoin) taloudellisesti. Kiina alkaa olla globalisaation kannalta kohta liian kallis ja jäljelle ei oikeastaan enää jää muita halpatyövoima-alueita kuin Afrikka, Etelä- ja Pohjoisnapa sekä Kuu. Globalisaation näkökulmasta kiintoisaa on, miten talous sitten järjestyy, mutta tämä on off-topic.
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@Kayraranta tällaiset koostetut visiopaketit ovat just kivoja, kun niille voi naureskella 5v päästä :)
Tämä ei ole varsinaista visiointia, mutta omasta mielestäni on aika vinkeää katsoa esm listaa sadasta kiinnostavasta www-palvelusta vuodelta 1999, joita listasimme Samu Mielosen kanssa :) http://j.mp/9KCZlu Jos ajatellaan tulevaisuuden ennakointia tai arvailua, niin tällaiset listat yms ovat aika käteviä apuvälineitä.
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@ubiq olen kyllä käytettävissä juttuun, pääsisipähän sitten naureskelemaan omille visioilleen :-)
Tuosta siirtymästä siiloista kohti P2P:tä olen muutamaan otteeseen kirjoitellut free software -kontekstissa:
http://bergie.iki.fi/blog/free_deskto...
http://bergie.iki.fi/blog/etech_2009_...
http://bergie.iki.fi/blog/first-look-...
http://www.ajatus.info/documentation/...
bergie commented on posted to #qaikusourcing Etu-Töölö 02.09.2010 (fi)
@visualradio kuulostaa zen medialta, tykkäisin kyllä tosta suunnasta. ehkä tulevaisuudessa some -> zeme.
jvanhanen commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@jvanhanen Millä tekniikalla pystyisimme ilmaisemaan, että kuuntelen ja yritän ymmärtää, mitä zemettäjät tarkoittavat? Muistan Hewlett-Packardin ajoilta kouluttajan, joka opetti "Don't be a teller but a seller" - tarkoittaen empaattisempaa ja kuuntelevampaa myyntitaktiikkaa. Kuka keksii keinon "kuuntelen" kehittämiseksi? Like-nappula, peukkua, +1,2,3 jne ovat käytössä. Mutta kuka kuuntelee peukulla. Korvaa kaipaisin, mutta en keksi teknistä toteutusta. Sydän olisi toinen. Syrjäydyn hymiöiden suuntaan. Tarvitaan body language web applikaatio.
visualradio commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Vuonna 2016 nopea laajakaistatason netti toimii langattomasti lähes kaikkialla. Paperinohut ja taipuisa näyttö päivittyy jatkuvasti, ja siihen tulevat niin kuvat, videot kuin tekstit.
Enää ei mietitä, yhdistänkö 4g-, wlan- tai jonkun-muun-akronyymin kautta, vaan langattomat laitteet yhdistävät ilman kyselyitä automaattisesti käyttäen mitä tahansa vapaana olevaa kaistaa.
Erillistä näyttöä ei välttämättä tarvita, koska pienissäkin laitteissa on tehokkaita miniprojektoreita. Kännykästä saa heijastettua vaikkapa olohuoneen seinälle teräväpiirtotason näyttökuvaa 32 tuuman koossa. ja siitä voi sitten katsoa videoita, lukea netistä uutisia ja kuunnella musiikkia.
Ihmiset näkevät tosiaikaisesti, missä työkaverit, perheenjäsenet tai lemmikkieläimet ovat. Älyverkkojen takia paikannus toimii niin sisätiloissa kuin ulkonakin. Erikseen voi valita, jos ei halua sallia tätä jakamista.
Nämä asiat tulevat varmasti, mutta ehkä 2016 on vähän liian aikaisin. Taisin mennä suoraan 2026:een.
terolehtt commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Rullaverhojen uusi sukupolvi on samalla jättinäyttö, joka ei tarvitse edes projektoria - aluksi ehkä hdmi-piuhan.
personaleu commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Välineet ovat välineitä. Miten verkkovälineet löytävät yhteiskunnan ongelmat ja politiikan kipupisteet? Välineiden lopullsen arvon määrää, mitä niillä pystytään tekemään. Nyt Some on vielä leluasteella.
visualradio commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Huomisen rullaverhonäytöt ovat käteviä: Niillä voi ummistaa silmänsä ympäröivältä maailmalta ja keskittyä oleelliseen - itseensä.
personaleu commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
Kiitos pingistä, mukana ollaan, pähkäilen viikonloppuna. Ellei tämä tunnu @ubiq sopimattomalta kalastelulta, niin saanko kiinittää huomiosi/nne Eve Mannun samanhenkiseen ketjuun? Radiotoimittaja kyselee bloginsa lukijoilta, millaista elämää nämä arvelevat elävänsä vuonna 2030.
http://blogit.yle.fi/eve-mantu/kuka-o...
Tuija commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
2016 -
Olen lakannut ajattelemasta. Se tapahtui syksyn ensilehtien pudotessa vihreälle nurmelle.
Kuuden vuoden päästä havahdun, olisi pitänyt...
Olen silti online jokaiseen maailman kolkkaan!
juffe commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@jal oletan, että on. Tosin hän ei ole sitä tuossa erikseen sanonut, toisin kuin esim. tällä kertaa http://blogit.yle.fi/eve-mantu/elama-...
Tuija commented on posted to #qaikusourcing 02.09.2010 (fi)
@jal perinteistä printtiä tässä tapauksessa, ehkä jonkinlainen podcast. @Tuija kaikenlainen kalastus on aina paikallaan, on kiintoisaa katsoa mihin kaikkiin suuntiin tämä lähtee.
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 03.09.2010 (fi)
Nyt mennään @terolehtt n tavoin sinne 2026:een. Tai ehkä jopa 2036:een, nimittäin staattisten paperitapettien sijaan ainakin tyhjät seinät älytapetoidaan niin, että kuosia voi vaihtaa mielialan mukaan ja seinää voi käyttää myös nykysuomeksi ilmaistuna "tietokoneen kosketusnäyttönä", samaan tapaan kuin niitä älyrullaverhohässäköitä, joita ainakin joissain kouluissa on jo nyt (piirrä älytussilla valkokankaaseen, niin se tulee digitaalisena näkyviin).
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 03.09.2010 (fi)
Sama kehitys tulee myös kankaisiin. Alkeellisia animoituja T-paitoja on jo nyt, vaikka joskus n. 2004 sellaisesta puhuminen lähinnä hymyilytti kanssaihmisiä...
Käytin lukiossa jollain äidinkielen ja kirjallisuuden kurssilla juurikin animoitua T-paitaa kyberpunk-novellini yhtenä nichéenä.
Mitähän muuta kasarikyberpunkista tuttua voisi ihan oikeasti toteutua seuraavien vuosien aikana?
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 03.09.2010 (fi)
Heitän ilmoille julkaisuformaattikysymyksen: onko 2016 luvulla standardina ODF, OpenXPS, PDF, vai jokin muu, kun on kyse sellaisista sähköisistä julkaisuista, jotka nykyään ovat järjestään PDF:nä?
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 03.09.2010 (fi)
Julkaisuformaatiksi toivon jotain, mikä yhdistäisi samaan tiedostoon hieman kaikkea: artikkeliin voisi laittaa tekstiä, kuvaa, videota, audiota, taulukoita, lomakkeita jne. Formaatti säilyttäisi taiton pdf:n tapaan, mutta avatessa lukijalaitteeseen se tukisi tekstin skaalausta ja rivittämistä e-kirjojen tapaan. Sama file vaikkapa audiota sisältäessään avautuisi myös albumina mp3-soittimessa ja tekstit olisivat luettavissa biisien meta-osiosta. Voisin lukemiseen käyttää selainta, lukijasoftaa, tekstinkäsittelysoftaa tai mitä vain. Eli sellainen dokumentti voisi vaikkapa tabletissa hyppiä softasta toiseen sen mukaan mitä minä loppukäyttäjänä haluan.
erkka commented on posted to #qaikusourcing 03.09.2010 (fi)
@kestinen "Talking Walls" metafora on mielestäni mielenkiintoinen, mutta sitähän telkkari on hyödyntänyt kauan. Ungdomsföreningen Framåt näyttämön kulissit olivat paikallisen "maalarin" tekemiä ja niillä tuotettiin kymmeniä vuosia kyläläisiä herkistäviä näytelmiä. Telkkari kuvaa säätiedottajat valkoista seinää vastaan ja taustaksi heijastetaan puheen edetessä kansallista ja kansainvälistä karttaa. Eurovision psykedelinen todellisuus on pelkkää lumerealismia. Kaikki se, mitä olemme telkkarissa nähneet, tulee minä myös verkkoon vähitellen. Muutokset verkkotodellisuudessa rajoittuvat sisällöntuottajan kokemukseen. Minä pystyin tekemään tällaisen jutun. Sillä on merkitystä narsistisena kokemuksena, mutta teknisesti kaikki joka tulee verkkoon on kelattu Nasassa, sodanjohdossa ja telkkarissa aikoja ennen tätä aikaa. Mutta yksilö voi tuoda kuvaan uuisa näkökulmia. We've seen it all - over and over again!
visualradio commented on posted to #qaikusourcing 03.09.2010 (fi)
Veikkaisin että kuudessa vuodessa e-kirjat ovat lyöneet sen verran läpi että pokkarin ostaminen tuntuisi yhtä kömpelöltä kuin CD-levyn nyt. Laadukkaammat painotuotteet kuitenkin säilyttänevät asemansa vielä pitkään "premium-tuotteina"
bergie commented on posted to #qaikusourcing Etu-Töölö 04.09.2010 (fi)
@bergie Itse näkisin, että yksittäisistä eKirjoista siirryttäneen kk-maksullisiin eKirjastoihin, sillä eihän niinkään cd-albumienkaan myynti ole romahtanut kuin cdsinkkujen myynti, ja Spotify on aivan ylivoimainen konsepti.
Aidot pokkarit ja varsinkin kovakantiset säilyttävät asemansa juuri samasta syystä kuin musiikkialbumitkin: ne näyttävät hyvältä olkkarin hyllyssä.
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 04.09.2010 (fi)
@kestinen juu, tuo "kirjojen Spotify" tuli mieleen minullekin. Mutta että kirjoja ja CD-levyjä ihan vaan sisustuselementtinä? Meidän kämpästämme ne on jo pitkälti eliminoitu tarpeettomina.
bergie commented on posted to #qaikusourcing Etu-Töölö 04.09.2010 (fi)
Itseasiassa viimeaikoina on musiikkipuolella vinyylilevyt tulleet sangen näyttävästi takaisin. Samalla ollaan myös ymmärretty panostaa fyysisten julkaisujen ulkonäköön ja lisukkeisiin, mikä on kuluttajan kannalta erittäin hienoa. CD-levyjä voisi enemmänkin julkaista Sakaran tyyliin kirjaversioina. Muutoin CD-levyt katoavat pikkuhiljaa, ja tilalle tulee pysyvästi vinyyli+ digilatausyhdistelmät.
Vaikea uskoa että digitaaliset kirjat tai kirjastot löisivät itseään noin lyhyessä ajassa mitenkään erityisemmin läpi, ellei niiden käyttöön kehitetä jotain nerokasta uutta alustaa. Nykyiset ovat hankalia ja vaativat liian huolellista käsittelyä. Ja pitäisi sitä ennen myös päästä eroon formaattisotkustakin. Mutta ehkä sitten 2026...
natasha_l commented on posted to #qaikusourcing 04.09.2010 (fi)
@bergie Funktionaalina sisustuselementtinä, eli hankinnan jälkeen päätyvät kirjahyllyyn, ajatuksella "luen kun jaksan/kerkiän". Tai kertaluvun jälkeen hyllyyn, jos sitä joskus viel tarttee tai ei muuten raskisi luopua siitä.
Mullahan on funktionaalina sisustuselementtinä se numerolevypuhelin jostain 50-luvulta, mut mäpä oonkin jossain asioissa vähän vanhanaikanen;)
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 04.09.2010 (fi)
@kestinen Toimiihan ne myös mukavasti huoneen akustiikan parantajina :)
natasha_l commented on posted to #qaikusourcing 04.09.2010 (fi)
Voishan ne cd:t ripata ja myydä ne levyt pois, mut silloin hallintaoikeua niihin ämpäreihinkin menee. Eli "omalla vastuulla tekijänoikeusrikkomus".
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 04.09.2010 (fi)
Mä rupesin keräämään ylefi-tunnukselle Slideshareen tämmöistä ryhmää. Jos joku tämän ketjun kontribuuttoreista on Slidesharettanut joitain visioitaan niin tähän ryhmään on vapaa lähetys (More - > Send To Group) http://www.slideshare.net/group/nkkul...
@ubiq et satu olemaan linjoilla nyt? Voisi Skypettää aiheesta alustavasti. Audio Hijack Proollinen kone on tosin huollossa.
Tuija commented on posted to #qaikusourcing 05.09.2010 (fi)
Oma listani merkittävistä muutoksen alueista menee jotenkin näin
Tuija commented on posted to #qaikusourcing 05.09.2010 (fi)
TYö 2016
Ellen tee täsmälleen sitä mitä nyt, mikä olisi aika epätodennäköistä, saatan tehdä töitä jonkinlaisessa muussa tuotekehittäjä-roolissa, ehkä olen jonkin onlinekanavan tai kanavanipun päätoimittajan tai vastaavan tuottajan tapaisessa roolissa. Työhön kuuluu sekä muiden valmennusta että itse tekemistä. Tässä kuvattu varustus sopisi liikkuvan konsultin ohella varsin myös hyvin varustautuneen uutistoimittajan laukkuun juttukeikalle, tai 24/7.
Aloitetaan työkaluista.
Puheluiden hoitamiseen käytössä on toimiva ja elegantti bluetooth-korvanappi, jonka kauko-ohjaimena toimii viksupuhelin. Kannettavalla puhelimellani voin napin painalluksella tai äänikomennolla käynnistää äänityksen, joka on joko yksityinen tallennus tai halutessani suora lähetys, yksityinen, rajattu tai julkinen. Luonnollisesti voin helposti lisätä keskustelijoita konferenssipuheluun.
Presentaatioiden pitämiseen mukanani on aina ultrakevyt tabletti, jossa on synkattuna kaikki työkoneellani olevat presentaatioaineistot joita kussakin projektissa käytän. Laatan ja luurin avulla voin osallistua kokouksiin etänä (audio + taustakanavalla tekstit & kollegoiden jakamista dokumenteista tulee push-viestinä linkki).
Erikseen kannan mukanani kevyttä videokameraa, joka voi halutessani streamata suorana nettiin, ja jolla tallentaa useamman oton ja lennossa tehdä kevyen leikkauksen ja julkaista useammasta kuvasta koostamani taltion nopeasti ylen nettiin ennalta asetettujen julkaisuasetusten mukaisesti. Luonnollisesti kamerassa on paikkatietometadata mukana.
Kamerassa on AR-embedding-ominaisuus eli voin tehdä kuvamiksausta lennossa, ottaa mukaan toisen lähellä olevan vastaavan kameran syötteen kuvaan istutettuun kuvaan tai jakaa ruudun vaikka yhdeksälle eri kameralle, jos olen tilanteessa, jossa moni muukin lähettää elävää kuvaa ja antaa aminun luvan jakaa sen. Voin halutessani ohjelmoida kameran näyttämään videokuvan päällä web-syötteitä, esimerkiksi tekstiviestejä, joita reaaliajassa moderoin iPadilläni tai vastaavalla, tai kännykän AR-sovellusten näkymiä .
Jätän työstäni hallitusti digitaalisia jälkiä, koska työhöni kuuluu niin läsnäoloa kuin toimintaakin. Toiminta jakaantuu prosesseihin (keskustelut, tapahtumat) ja teostyyppisempiin tuotoksiin tähtääminen (ohjelmat, tallenteet).
Käyn juttukeikalla ja tapahtumissa jatkuvasti myös 3D-virtuaaliympäristöissä. Niistä raportoimiseen, niissä toimimiseen ja toiminnan tallentamiseen on omat softansa. Julkaiseminen käyttää jo samaa väylää, eli joskus juttuni tai raporttini on machinimaa, joskus kameralla kuvattuja ihmisiä, miksei niiden sekoituskin, silloin kun ollaan mixed reality-tilanteessa.
Oman alan verkostoituminen sujuu online - osallistun usempiin konferensseihin ja tapahtumiin vuodessa kuin nyt koska se on mahdollista, niissä on systemaattisesti streaming, taustakanavat sekä kommentointia varten video/tai audio call -in -toiminto. Myös jokaisella paikan päällä osallistuvalla on peruswebinaarisetuppi ja he osallistuvat samaan aikaan myös verkkokerroksella. Joitakin media-alan tapahtumia järjestetään myös virtuaalimaailmassa.
Tässäpä näitä toiveunia @ubiq ! Kiitos kysymästä, ja Skypeitse sitten lisää!
Tuija commented on posted to #qaikusourcing 05.09.2010 (fi)
Lukematta edellisiä, pelkän kysymyksen ja johdannon perusteella.
Aikaväli lyhyt, teknologia ei ihan ehdi tuottaa vielä kaikkia juttuja, mutta tältä se näyttää. Työ koostuu keskenään niveltyvistä osatöistä, yksi ihminen, monta työpaikkaa ja yritysverkostossa tehtävä työ, yksi työ.
Itse muodostettu käyttöliittymä omaan työyhteisöön, jonka jäsenet ovat eri organisaatioissa tai kokonaan organisaatiomaaiolman ulkopuolella. Työn sisältö muodostuu pitkälti yhteisen tuottamisen kautta. Tuottamiseen liittyvää kaoottisuutta ja keskustelujen hajautumista nykyisen kaltaisesti selaimen eri välilehdille vähentää käyttöliittymä, joka ei ole sidottu yhteen laitteeseen vaan on "irrotettava ja liitettävä" eli siis luon kuvakalvon tapaan oman käyttöliittymäni sekä ihmisiin että sovellusohjelmiin, infovarantoihin yms, joita tarvitsen työssäni.
Omassa käyttöliittymäkuvakalvossani on eri tasoilla ja ryhmissä toimivia ihmisiä ja privaatimpia sekä avoimempia työpareja ja työryhmiä. Kaikki ei näy automaattisesti kaikille vaan kanavat avataan ja suljetaan tilanteen mukaan.
Jatkuu...
annerongas commented on posted to #qaikusourcing 05.09.2010 (fi)
@annerongas +1 kaoottisuus ja monet työryhmät, työparit ja keskustelut avoimissa verkostoissa ihan varmasti.
Työelämätaitona ja elämänhallinnan taitona tulee olemaan informaatiovirtojen taivuttelu niin, että oma aika ei kulu etsiskelyyn vaan keskeinen taito on osata muodostaa tilannekuvan omasta alueestaan sen tarvittaessaan. Tiedonhakutaito luotettavista lähteistä, koska presetauhkaa tulee joka puolelta riittävästi ja enenevästi.
Tuija commented on posted to #qaikusourcing 05.09.2010 (fi)
...jatkuu, tämä hyppää nyt yli 2016:n. Nykyisin heitämme vitsinä, että kun voisi monistaa itsensä tai olla kahdessa paikassa yhtä aikaa tai että voisin palkata pikkufirmaani työntekijän, jos se olisi meikäläinen.
Nyt meillä on virtuaaliedustajia synteettisissä maailmoissa, mutta tulevaisuuden työssä minulla on työkaverina itsestäni muodostuva virtuaalirobotti. Se on siis edustajani, jonka laitan seminaareihin, palavereihin, neukkareihin, pallon toiselle puolelle tiedetiimin tapaamisiin. Virtuaalirobotit ovat paikalla netin (tai mikä lienee grid silloin) kautta, vähän samaan tapaan kuin nykyään heijastetaan nettiä tykillä seinälle. Projektorilla reaalimaailman kohteeseen heijastettavat hologrammi-avataret voivat liikkua, ne ovat kolmiulotteisia ja välittävät moniasistista kokemusta. Virtuaalirobotti voi olla useammassa eri modessa, se voi olla omineen edustamassa minua, voin antaa sille luvan kontaktien solmimiseen (mikä nykyisin on usein tylsien seminaarien ainut mielekkyys), se toimii myös omien tietojeni backupina ja voi välittää sitä infoa, jota olen itsestäni ladannut nettipilveen saataville. Virtuaalirobotin ja informaation välillä on automatisoitu seulonta ja info-organisoinnin systeemi, joka osaa valikoida esimerkiksi tiettyyn projektiin liittyvän sisällön sekä aikajanallisesti että teemoittain. Jos tilaisuus on reaaliminääni enemmän kiinnostava, voin olla online läsnä virtuaaliavatarin välityksellä ja kokea moniaistisesti etäläsnäolon. Virtuaalirobotteja voi olla yhtä aikaa useampia liikenteessä eli voin olla monessa tapaamisessa yhtä aikaa. Edustajani voi olla taltioimassa tilaisuutta (ja samalla luokittelemassa syntyvää sisältöä itselleni mielekkääseen tapaana) tai se voi olla herätettävissä, jos joku haluaa minuun kontaktin, hän voi ikäänkuin soittaa kolmiulotteisen livepuhelun minulle virtuaalirobotin kautta. Voin myös asettaa tietyt seulat herättämään itseni, jos edustajan kyttäämäässä paikassa alkaa tapahtumaan jotain mielenkiintoista.
Sitten jotain vähän realistisempaa kuuden vuoden päähän. Puheohjaus lisääntyy, siis voin kirjoittaa puhumalla ja voin kuunnella minulle kirjoitettuja tekstejä, voin antaa seulontamenetelmän valikoida tärkeät asiat ilmaantumaan saatavilleni eli jos esimerkiksi asetan seulontaan, että kaikki @Tuija jutut pääsevät läpi ja pomsahtavat esimerkiksi kuuluvilleni heti, niin käy. Voin määritellä esimerkiksi, jos haluan rauhoittaa työaikaani viestivirralta, että vain tietyllä koodilla pääsee suoraan läpi. Paljon muitakin työnteon flowta tukevia suojaus, suodatus, seulonta, rauhoitus ja toisaalta kontaktikanavan avaamisen keinoja on käytössä. Ajattelemalla kirjoittaminen olisi myös toivelistalla.
annerongas commented on posted to #qaikusourcing 05.09.2010 (fi)
@ubiq @SannaE @kestinen
(3D:tä opiskelleena ja työkseni tehneenä) olen jotenkin jäänyt siihen uskoon, että itseasiassa 3D-hype on jo ohi. Ainakin siinä mielessä, että asioita ihan täysin typerästi tehtäisiin turhan päiten 3D:nä.
Jos heittäisin omaa teoriaa syistä: Ensinnäkin on turha tehdä vaikeamman kautta asioita; toisekseen alalla alkavat "tekniikkanörtit" väistyä ja tilalla olla visuaalisesti kyvykkäitä ja monilahjaisia ihmisiä; ja ehkä (kolmanneksi) muutenkin on todettu että asioiden pitää ennenkaikkea näyttää hyvältä ja toimia hyvin. 3D on väline - ei itsetarkoitus.
Elokuvateollisuudessa "hype" toki elää ja varmaankin jopa ihan pysyvästi. Onneksi sielläkin on alettu enemmän käyttämään 3D:tä fiksusti ja vähemän jo vain sen takia, että "SIISTII NIIKU!!1"
Jotkut tosin ovat varmoja, että 3D-näytöt ovat "the next big thing", mutta suoraan sanoen en henk.koht. usko, että ne mullistavia saisivat sisältöpuolelle aikaan - tai edes yleistyisivät ainakaan ihan lähitulevaisuudessa ...Noh, tiedä häntä.
Tällä hetkellä ne ei vielä ällistä hienoudellaan, mutta sitten kun tekniikka kehittyy - ehkä, ehkä.
Pipps commented on posted to #qaikusourcing 05.09.2010 (fi)
@Pipps mulle 3D as in stereoscopy on sellanen "been there, done that" back to 2001-juttu. Mun faija osti sillon 3D-lasit ja tökkäs CRT:n ja PC:n väliin, ja sitten pelattiin jotain agenttiseikkailua stereoskooppisesti. Olihan se hassua, eri vänkää ja mitä kaikkea, mutta ei mitään hirveän hypetyksen arvoista varsinkaan 2010.
En ole tosin yhtään ns. 3D-leffaa vielä nähnyt, mutta ei mulla ole hirveästi odotuksiakaan.
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 05.09.2010 (fi)
Tuli muuten vastaan jännä TAT:n video siitä, millaista voisi olla vuonna 2014: http://www.youtube.com/watch?v=g7_mOd...
Tuo muistuttaa aika paljon siltä, mitä veikkasin itse tuossa aiemmin vuodelle 2016 tai kenties vasta 2026.
terolehtt commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
Nega-mies iskee? Toivottavasti olen kuitenkin vain realisti.
En itse usko langattomien verkkojen kovin suureen kasvuun. Kuten mm. @annerongas on raportoinut, ei maaseudun verkottuminen ole kovin hyvä bisnes. Maksajia ei riitä. Keskustoissa palvelu varmasti paranee, mutta mitään kaiken kattavaa siitä ei tule ainakaan kuudessa vuodessa.
@kestinen Puhelinkoppi on tarpeeton, jos laturit standardoituvat. Jo muutaman minuutin latauksella puhelin tekee jo paljon. -- Ja ainakin minä kannan miniplugilaturia repussani/talvitakin taskussa. Tarvitsen vain siis sähköä.
jiivonen commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
Milloin verottaja iskee verkkoon? Vuonna 2016 valtio kamppailee budjetin tasapainottamisen kanssa. Velkaantumista ei enää voi lisätä Kreikka-taudin pelossa. Hyvän lupaaminen onnistuu vain poistamalla jotain muuta. Istuuko valtionvarainministerinä Stora Enson Karvinen? Pääministeriltä on presidentin tavoin riisuttu valta, kun ei oo rahaa. Joka paikan nettiä on pakko verottaa, jotta eläkeläisille saadaan lisää itsehoitopaikkoja, ruokarahaa ja vaippoja. Hoitajat seuraavat huonokuntoisimpia verkon kautta. Hunningolla on uusi reality-sarja, jossa leipä otetaan toisen suusta. Nykänen on jälleen vapaalla jalalla ja esiintyy mummoille ostareiden gospelosastoilla. Vanahnen esiintyy nurmijärveläisenä perheyrittäjänä. Tukiainen on siirtynyt sairaseläkkeelle. Ydinvoimaloiden valmistuminen viivästyy. Bensa maksaa yli kaksi euroa litra.
visualradio commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
@kestinen Ne on kehittäneet semmosen 3D-näytön, minkä katsomiseen ei tarvi mitään laseja. Mut kyl se must silti vieläki on melkosen lapsenkengissä. Sitä pitää katsoa aikalailla oikealta etäisyydeltä ja melko suoraan edestä tai muuten kuva näyttää oudolta ja epäselvältä.
Edit: Eh... osa tästä saattaa olla "salassapitovelvollisuuden" piirissä olevaa tietoa, mutta enhän mä edes muista kaikkia osapuolia, jotka sitä on olleet kehittelemässä. Suomalainen yhteistyöprojekti muistaakseni kuitenkin. Ja kai sitä jossain messuillakin on jo esitelty.
Pipps commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
@Pipps Ainakin unkarilainen firma Holografika valmistaa sellasia. Jenkeissä on kehitetty myös semmonen kovaa pyörivään peiliin perustuva vinha ratkaisu, jossa kuvaa voidaan tarkastella täysin mistä kulmasta hyvänsä, paitsi toki alhaalta koneiston takia.
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
Mielenkiintoinen ketju - en ole lukemut vielä kaikkia kirjoituksia. Tässä minun ehdotukseni.
Yritys, jossa työskentelen on tietoteknisiä järjestelmiä yritykselle kehittävä ICT-teknologiayritys.
Yritys kehittää tuotteita tiimeissä, tiimit työskentelevät eri mantereilla (Suomi, Intia, Kiina, Yhdysvallat tai ehkä Brasilia). Tiimien sijainti määräytyy talouden kasvukyvyn (ostovoima) ja työvoiman saatavuuden mukaan.
Yrityksen asiakasyritys on maailmanlaajuisen konseptin kehittänyt yritys. Tälläinen yritys voisi olla esimerkiksi vaikkapa suomalainen Kekkilä. Asiakasyritys hyödyntää maailmanlaajuista trendiä, jossa ruoka kasvatetaan kaupungeissa sijaitsevissa omissa puutarhoissa, pihoilla tai katoilla. Esimerkiksi nostetulla Kekkilällä on jo nyt konsepti valmistaa multaa ja käsitellä vettä ekologisesti. Asiakasyritys seuraa oman alansa teknologian kehitystä erittäin tarkkaan ja on valmis soveltamaan uutta tutkimustietoa nopeasti. Ympäristötietous ja ekologisuus ohjaavat teknologisia valintoja. Biologit ovat kehittäneet menetelmän, jossa lohia voidaan kasvattaa yhdessä merilevän ja simpukoiden kanssa, ja tälläinen kasvatusmenetelmä ei saastuta, vaan puhdistaa samalla merivettä. Asiaksyritys on nimenomaan tälläisen uuden tutkimustiedon hyödyntäjä.
Markkinointitiimi on tärkeä osa yritystä, sen kanssa kehitetään kaikki muutokset. Markkinointitiimissä työskentelee myös asiakasyrityksen omia toimittajia ja multimedian ammattilaisia.
Loppukäyttäjät ovat järjestelmän kehitystyössä mukana koko ajan. Loppukäyttäjät osallistuvat käytettävyyskehitystyöhön periaatteessa viikoittain.
Loppukäyttäjän ostotapahtuma on esimerkiksi FarmVille pelin pelaamisen kaltainen. Loppukäyttäjä käyttää järjestelmää esimerkiksi näin: Loppukäyttäjä haluaa viljellä katolla tomaatteja, ystävä on kokeillut kasvattamista viime vuonna ja on suositellut Kekkilän tuotteita. Loppukäyttäjä on tullut vielä markettiin katsomaan tuotetta. Hän käyttää puhelinta ja saa tuotteeseen sijoitetun AR signaalin aktivoitua. Puhelin kytkeytyy semanttiseen tietokantaan, josta löytyy vastaavat hänen kaupunkiinsa liittyvät tiedot. Esimekiksi toisia tomaattilajeja, jotka kasvavat alueella hyvin. Mahdollisesti hienompia ja arvokkaampia tai edullisempia kasvatusalustoja, joita olisi tilattavissa.
Jos loppuasiakas haluaa vielä harkita, puhelimessa oleva tieto säilyy muistissa. Internetin kautta samat tiedot on vielä haettavissa uudestaan. Puhelin, siinä oleva pieni näyttö ja iso kotona oleva näyttö ovat keskustelevat keskenään ja puhelimella voi avata kotona olevalta isolta näytöltä lisätietoja ja pelata tuotteen ominaisuuksilla.
Asiakas valitsee viimein kotona haluamansa tuotteet ja tekee tilauksen. Järjestelmä näyttää valittavat toimitusajat. Tuotteet toimitetaan asiakkaalle haluttuna aikana.
Taustajärjestelmä rekisteröi tiedot myynnistä, myyjän, tukkutoimittajan ja logistiikan tapahtumista reaaliaikaiseseen taloushallinnnan järjestelmään ja varmistaa että rahansiirrot tulevat tapahtumaan oikein.
Yrityksen, jossa työskentelen, tiimien on oltava eri mantereilla, koska loppukäyttäjät käyttävät hieman eri teknologioita. Esimerkiksi Yhdysvallossa käytetään eniten Applen järjestelmiä, kuten nytkin. Euroopassa ja Afrikassa käytetään edullisia Linux järjestelmiä ja Intiassa ja Kiinassa on omat järjestelmät. Yritys on edelläkävijä, eikä valitse yhtä teknologiaa, vaan kehittää samaa konseptia käyttävää järjestelmää rinnakkain eri teknologioilla. Toyota lean production systeemin mukaan kehitetään useita prototyyppejä ja tekniikoita rinnakkain ja lopulta valitaan sopivin. Mitään teknologiaa ei suljeta pois heti kehityksen alkuvaiheessa, kuten nyt tehdään.
Tiimit tekevät yhteistyötä päivittäin video- tai Skype yhteyksien avulla. Mikrobloggaus ja wikit ovat koko ajan käytössä. Matkustamiselta ei vältytä täysin, mutta tekniikka on kehittynyt niin, että myös kotoa voi työskennellä joustavasti. Useimmat työntekijät käyvät päivittäin toimistolla, ja käyttävät samalla toimistorakennuksen tarjoamia palveluita. Usean yrityksen yhdessä palkkaama kokkitiimi tai yhteistyöyritys, joka valmistaa terveellistä ruokaa myös kotiin vietäväksi ja usean yrityksen yhteinen kuntosali, jossa voi tietenkin jutella työasioita kuntoilun lomassa. Kokoukset ovat muuttaneet muotoaan, niihin yhdistetään vaikka kävely ja yhteinen kahvilla käynti.
Järjestelmäkehitys tiimissäni tapahtuu avoimesti ja tietokoneeseen ja kännykkään on ladattavissa erilaisia työpöytiä helposti. Timissä työskentelee mahdollisesti kokeneita Java, C#, C++ ja Ruby koodaajia ja samaan aikaan timiin otetaan uusia työntekijöitä koulusta. Uudet työntekijät koodaavat kokeneiden opastuksella (kokeneet huoletivat siitä, että ATDD ja TDD testaus on kunnossa). Virheet koetaan positiivisena voimana, koska ne vievät eteenpäin järjestelmän kokonaisvaltaista kehittämistä. Käyttöliittymät, joita on kädessä pidettävässä puhelimessa, isommassa kannettavassa ja isolla näytöllä ja ovat erittäin dynaamisia - useimmat loppuasiakkailta tulevat muutokset koskevat vain käyttöliittymää. HTML5 tilalle ollaan jo kehittämässä uutta standardia ja myös tämä yritys, jossa työskentelen on standardin kehityksessä mukana. Käytössä on perinteisiä SQL ja document-oriented tietokantoja (esim. CouchDB).
Yrityksen dokumentointi hoidetaan editoidun videokuvan ja wiki tai twitterimäisen (tai qaikumaisen) raportoinnin avulla. Dokumentointi on lyhennetty ja raportteihin on nostettu van tärkeimmät asiat ja käännetty (alihankkijalla?) eri kielille.
Tietojärjestelmille ollaan kehittämässä maailmanlaajuista laatustandardia, joka auttaa tietojärjestelmän ostajia ostamaan hyviä järjestelmiä. Yritys, jossa työskentelen on standardin kehitystyössä mukana samaan tapaan kuin tuossa RDF ja HTML5+RDFa standardin uudemmassa versiossa.
vivay commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
Ajattelinkin että koko 2016 -paketille (7 teemaa tällä hetkellä) yksi threadi on liian massiivinen, jotta siihen saisi jotain tolkkua. Identiteetti- ja mainejärjestelmistä on epäsuorasti mutta ilahduttavasti jo käynnistynyt oma threadi toisaalla http://www.qaiku.com/go/8vs9/ innoittajana @RNS
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
@kaikki Wau! Mahtimeininki! Jo yli 30 osallistujaa.
Alan jäsennellä tätä pikku hiljaa, erillisiä threadeja etc. Kokonaisuus päivittyy sitä mukaa tuonne ylhäälle threadin introon ja esittelyyn.
Osa esitellyistä ideoista näyttäisi olevan realismia tuolla 2030 jälkeen liepeillä =D Perkaan lopuksi lokakuussa lähempänä 2016 olevia. Yritän saada printtiversioon ainakin mainintana kaikki threadeihin osallistuneet, tavalla tai toisella, osoituksena modernista työskentelytavasta 2016. Voin olla toki väärässäkin, mutta veikkaisinpa tällaista yhtenä toimintatapana - myös organisaatioiden sisällä ja niiden välillä.
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
Mulle tuli kanssa lukiessa sellainen fiilis, että nää on vähän sellaisia "vuonna 2000 ihminen käy lomalla kuussa" -ajatuksia.
Wiredin artikkelissa "The future that never happened" oli juttua keksinnöistä jotka eivät iskeneet itseään läpi. ...kaikkea kivaa on ja kehitetään koko ajan, mutta se, että mikä on mielekästä, mikä on omaksuttavaa, ja miten se myydään vaikuttaa sitten siihen, että kuinka hyvin se menee läpi. Ja jos joku muu - itse tuotteen ollessa ehkä teknisesti heikompi - lyö sut jollain näistä osa-alueista, niin saatat silti olla häviäjä.
Ei siinä. On vuosi 2010 ja haluan edelleen lomalle kuuhun. Haluan sitä jopa enemmän kuin Afrikkalaisten nälänhädättömyyttä. Valitettavasti kanssani kaikki eivät ole samaa mieltä, vaan ovat priorisoineet jotain toisarvoisempia juttuja näiden rajallisten resurssien hyödyntämiskohteiksi. Kuten maailmanrauhan (jota edistetään sotimalla) ja nälänhädän poistamisen (jota edistetään syömällä hienoja juhlalounaita nälkää näkevien lasten muistolle).
Tekniikka aside: jos 2016 kukaan ei näkis nälkää ja ei sodittais? ...taidan silti ehtiä pelaamaan useamman kierroksen golffia Rauhallisuuden Meressä ennen sitä.
lindstorm commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
Jason Calacanis listaa lähiajan taistelukuvioita: Apple, Google ja Facebook kehittävät mielenkiintoista sotanäyttämöä, jossa ratkaistaan arvoketjuherruuksia. Mikä rooli näillä firmoilla on vuonna 2016. Onko missään näköpiirissä uusia nousijoita? http://calacanis.com/2010/09/03/yojimbo/
visualradio commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
Maukas inforgrafiikka (on näitä toki muitakin) netin hakukoneista Archiesta Googleen - vain FB ja Twitter uupuvat: http://www.searchenginejournal.com/ti...
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
@ubiq Toi WWW:n alkuaikain kehitystahti oli kyllä aivan huimaavaa. Muistan itse käyttäneeni 90-luvulla (käytännössä 1996-99) ainakin AltaVistaa, Lycosia, Ihmemaa-hakua (www.fi), Evrekaa ja jotain metaserveriä, joka haki yhdellä enterinpainalluksella kaikista hakukoneista. Jostain syystä en kuitenkaan Yahoota, vaikka toki tiesin senkin. Excitessäkin on jotain tuttua.
Ei tommosta tahtia ole ollut oikein missään asiassa esim. 2006-09, tai sitten ollaan vielä niin lähellä, ettei eroteta jotain älytöntä kehitysvauhtia jossain, joka kohta stagnatoituu.
Pakko muuten linkittää mun isäni ajantasaisimmat www-sivut. :P Noita on sivulla näkyvän tiedon mukaan päivitelty viimeksi 1997, vaikka voi voi sentään niitä pitäisi kyllä päivitellä joka päivä, jotta nuo menisivät /arkisto-kansioon ja tilalle tulisi jotain relevanttia tietoa historian, tilastotieteen ja TTPK:n tuntiopettajasta.
kestinen commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
Tämä alkaa olla jo aika massiivinen paketti. Tukee erinomaisesti sitä ajatustyötä, joka meillä Ylessä on tänä syksynä työn alla ja jolle avasin oman Qaikun http://www.qaiku.com/go/8x1a/
Tässä sorsastellessa, tai siis, niinkuin TSK sanastokeskus suosittaa, talkoistaessa, kokeilen myös uutta juttua: Jos Qaikuajissa sattuu olemaan Slidesharettajia, niin perustin ryhmän Näkökulmia nettiin 2020 jonne voi nakata kiinnostavia presejä (More -> Send to group). http://www.slideshare.net/group/nkkul...
Tuija commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
Tästähän tuli mielenkiintoista. Gopherin ja Mosaicin jälkeen on bittejä virrannut kiihtyvään tahtiin ja hiirikyynärpäät saaneet oman osansa siitä maksaa. 2016 ei ole kaukana, mutta on kuitenkin. Veikkaan, että Facebook ja vastaavat eivät katoa, mutta eivät säily valtavirrassa. Ihmiset käyttävät arkipäiväistynyttä nettiä enimmäkseen arkipäiväisesti. 3D luo jotain uutta samoin tiedon louhijat, jotka löytävät uusia totuuksia valtavasta elävästä tieto- ja informaatimassasta. Televisio on se, joka kokee suurimman muutokset nykyisen arkipäivän asioista kun ohjelmat siirtyvät kokonaan nettiin, mutta radio kestää omalla tavallaan netin musiikkpalvelujen luomat paineet. Seniorit nousevat nettiin ja luovat sinne näköisensä palvelut ja tuotteet. Avoin julkine data on todellisuutta, mutta tuottaa pettymyksen nykyisille haaveilijoille. Julkista dataa ei tulekkaan niin paljon saataville kun odotetaan koska tämä data on poliittista ja sehän ei ole Suomessa eikä muuallakaan julkista, vaan sisäpiirin hallitsemaa raakadataa, jota päästetään vain sopivina annoksina julkisuuteen jos se tarpeelliseksi nähdään. Netin tekniikka kehittyy arvaamattomasti, mutta voi yllättäen jäädä vaatimattomaksi.
Kayraranta commented on posted to #qaikusourcing 06.09.2010 (fi)
Aikaisemminkin on näihin jo viitattu, mutta omaltakin osaltani uskomuksia:
2016 netti on enemmän kommunikaatiokanava, mutta mistä sisältö?
Web 1.0 sisältö tuli julkaisijoilta
Web 2.0 sosiaalisesti tuotettuna meiltä ihmisiltä
Web Squared perussisältö tulee "koneilta" jota ihmiset rikastavat
http://bit.ly/9p9Qkk
Täällä myös keväällä tuotettu Ubitrendit 2020: Tulevaisuuden ubiteknlogiat -katsaus: http://bit.ly/auSlYo
KimmoAhola commented on posted to #qaikusourcing 07.09.2010 (fi)
Tampereen yliopistolla työelämäntutkimuspäivät 4.-5.11. http://www.uta.fi/tyoelamantutkimuspa... Aiheissa tätä ketjua sivuavia.
annerongas commented on posted to #qaikusourcing 20.09.2010 (fi)
Mainioita havaintoja! Tosin kaikki ei ehkä toteudu tai ole arkikäytössä 2015 ;) Seuraavaksi jonkinlainen yhteenveto sekä visuaalinen hahmottaminen sekä mindmap netistä vuonna 2016 tästä linkistä
ubiq commented on posted to #qaikusourcing 20.09.2010 (fi)
Huhuja liikkeellä siitä että Microsoft ostaisi Second Lifen. Kinect-ohjattava metaverse?
bergie commented on posted to #qaikusourcing 01.10.2010 (fi)
Cars and houses are not very cheap and not everybody can buy it. But, <a href="http://goodfinance-blog.com/topics/ho... loans</a> was created to help different people in such kind of hard situations.
FloresRosalie23 commented on posted to #qaikusourcing 04.12.2011 (fi)
Copyright Rohea Oy 2010 | Mobile version | Feedback | API | Terms of Service | Applications and tools