Chris Anderson: Free - The Future of a Radical Price --- Audiokirjan yhteiskuuntelukokeilu
posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Chris Anderson: Free - The Future of a Radical Price --- Audiokirjan yhteiskuuntelukokeilu
juhana2 posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Hello! Käyn vielä varmuudeksi pistämässä tietoa juhana.org:iinkin, jos joku haluaa tänne ilmaantua sitä kautta myöhemmin.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
täällä alkaa olla porukka kasassa, kahvia vielä keitellään
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Mites on @teroheiskanen ootko käsi audionapilla eli aloitetaanko vai venaataanko jotain vielä? Yritetäänkö aloittaa jotenkin simultaanisti?
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Eli kyseessä on Free-kirjan lyhyempi audioversio (noin 3 h), joka löytyy Spotifysta.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
oon nyt valmis, yritetään mahdollisimman simultaania
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Ok. Nyt alkaa Luku 1 (sis. prologi) The Birth of Free
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Monty Pythonit laittoivat YouTubeen omat juttunsa ilmaiseksi ja DVD-myynti nousi.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Paljon yrityksiä / projekteja jotka ovat ilmaisia mutta tuottavat paljon rahaa (esim. kirjassa Google, Linux ja kahvilan ilmainen WLAN)
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Muutos liittyy muutokseen atomeista biteiksi.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Anderson ei löytänyt aiempaa kirjallisuutta ilmaismallista
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Kirja kertoo yhtä paljon ilmaisen historiasta kuin tulevaisuudesta
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Kirja on kuulemma myös ilmaisuuden historiaa kuin tulevaisuutta (on ilmeisesti selvitellyt kaikenlaista historiallista kamaa kirjaa varten)...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
jatketaanko 2 osaan suoraan, vai odotellaanko jota kuta?
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Hmm... ilmeisesti nimet ovat väärin Spotifyssa, koska tää on oikeasti vasta tuo luku 1.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Puhutaan Jell-O tuotteen alkuvaikeuksista... ihmiset eivät ymmärtäneet pulverista itse tehtävää hyytelöä...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@juhana2 eivät tieneet oliko Jell-O jälkiruoka, kastike vai mitä..
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Tekivät ilmaisia kokkausohjeita/kirjan jota jakoivat ilmaiseksi.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
sitten menivät kaupoille kauppaamaan tarvikkeita, kun kotiäidit tulivat ostamaan...
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Sitten Gillettestä. Itse vehje oli halpa ja vaihtoterät maksoivat.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Gillette yritti alkuun kaikki temput myydäkseen kertakäyttöisiä partateriä
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
nyt aletaan kuvailla nykypäivän freetä
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
tällä vuosisadalla markkinointikikka "ilmainen" muuttuu oikeasti ilmaiseksi, atomeista bitteihin
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Uusi ilmaisuuden muoto ei ole markkinointikikka vaan täysin uusi järjestelmä. Atomit täytyy maksaa jollain muulla, mutta bitti-taloudessa ilmainen voi olla ilmaista koska se on sitä ;) (olipas sekavasti sanottu)
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
ennen ilmainen piti maksaa jollain muulla, nyt on mahdollista päästä todelliseen ilmaiseen
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
free-sanan kielitiedettä, mitä se eri kielissä merkitsee
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Latinassa libre ja gratis. "Free as in beer vs. free as in speech"
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@teroheiskanen luvun nimi on spotifyssa the history of free, mutta oikeasti se on free 101
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@teroheiskanen Spotifyn otsikot ovat väärin eli eka oli Prologi ja niin edelleen...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
mutta andersonhan puhuu free:n historiasta, niin eikös tämä ole the history of free
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
verkkopalveluja, jotka ovat käyttäjilleen maksuttomia, flickr, gmail jne.
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Neljä pääkategoriaa: Free 1. Direct Cross-Subsidies. Osta jotain ja saa jotain muuta ilmaiseksi.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Free 2: The Three-Party Market. Mainostaja maksaa sisällöntuottajalle. Kuluttaja saa sisällön ilmaiseksi ja ostaa mainostajalta.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Free 3: Freemium. Perustuote on ilmainen ja premiumtuote maksaa.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
selvyyden vuoksi, kuuntelemme Spotifyn kolmatta "biisiä", jonka otsikko on "The history of Free"
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Free 4: Nonmonetary Markets. Tuottaja jakaa tuotteet ilmaiseksi koska haluaa ja saattaa saada tästä "kuluttajan" huomion tai mainetta tms.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Luku 3: The History of Free. Tän jälkeen tauko.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
jees, on ne luvut väärin spotifyssa, sorry
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
eli Spotifyssa biisi 4, jonka otsikko on "The spychology of free", alkoi juuri
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Puhutaan siitä kuinka babylonialaiset kehittivät nollan...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
nollan historiaa, miten numeroissa päädyttiin käyttämään nollaa
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Tavaranvaihto ja työ on (melkein) aina ollut ilmaista ihmisten lähipiirissä (so. perheessä, heimossa) eli ei olla tarvittu rahaa.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Sitten taloustieteen historia puolessa minuutissa ;)
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Apua, olen jäljessä! Missä mahdatte jo olla? Huomasin vasta äsken :)
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Juttua Peter Kropotkinista, utopisti, joka uskoi yhteisomistukseen...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Luvussa 3 joka on luku 4 Spotifyssä ;)
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
enpä tiennyt, että tällekin sanonnalle on näin kattava historiallienen perusta
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Babbitt's Soap oli kait ensimmäinen juttu josta jaettiin ilmaisnäytteitä.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@markoteras kohta tauko, otetaan sitten simultaani jatkostartti
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Tämä on aika vaikeeta työn ohella. Miten te onnistutte? :)
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@markoteras kyllä tässä taitaa täytyä ihan keskittyä tähän (:
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@markoteras eikös tämä ollutkaan sitä työtä
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Ihmiset ymmärtävät niukkuutta paremmin kuin yltäkylläisyyttä ja siksi bitti-taloutta on vaikea ymmärtää.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@teroheiskanen Toki! Teen tosin samalla myös graafeja kun on tällä hetkellä pakko. :(
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Hiih, tää on kyllä aika hilpeetä ;) Jos ei tarttis täällä Qaikussa hillua niin tää olis ihan iisiä, mutta tää Qaiku kyllä tekee lisätvistin. Huuh. Onkohan näissä muistiinpainoissa mitään järkeä eli kannattaako jatkaa niiden kirjoittamista?
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
paljonko meillä on osanotto, 5 qaikussa, onko muita?
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Miksi aina se La Roux ja millä perusteella?
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
kyllä kai näillä joku funktio on, ainakin jos kirjoitellaan loppuun sitten pohdiskelut, niin tästä tulee mielekäs kokonaisuus
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
jatkamme luvulla "The pychology of free", joka on Spotifyssa nimellä "Too cheap to matter". Eli Spotifyn biisi numero 5: Chris Anderson – Too cheap to matter: http://open.spotify.com/track/12vBeW0...
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@Makke lupas ottaa hetkeksi kirjoitusvastuun meidän päässä niin mä pääseen lööbaamaan sohvalle!
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
starttaa vaan @juhana2, 10 sekuntia qaikaisustasi
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
The Village voice lehti muuttui ilmaiseksi 1996..
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
The Onion on kasvanut mahtiyritykseksi pienestä ilmaisesta satiirista.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Ihmisten suhde ilmaisuuteen on suhteellista. Joskus ajattelemme että ilmaisuus vähentää tuotteen laatua, mutta sitä ei kukaan kuitenkaan ajattele Googlesta.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Webbi-ilmainen on helppo ymmärtää käsitteenä, on helppo levittää tuotetta ja saada paljon lukijoita..
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Newsstands is a good way to get subscribers, but not as profitable as the netversion..
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@juhana2 & @muut: tähän mennessa qaiutetun perusteella hieno kokeilu. Tulen myöhemmin lukemaan lisää. Jatkakaa:-)
jal commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Voisivatko mainostajat tehdä tuotteista täysin ilmaisia? Ei kannata, psykologisesta näkökulmasta ihminen välittää enemmän tuotteesta josta maksa ajotain. Ilmaista lehteä pidetään helposti roskana. Hinta on merkki arvostuksesta.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Jo yhden pennyn hinta, sa ameidät miettimään, haluammeko oikeasti tämän tuotteen? vaikka itse raha on niin pieni ettei s emerkitse meille mitään.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
"micropayments" ja ihmisten kognitiiviset esteet miksi järjestelmä ei voi toimia.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Two markets: "free" and "everything else"
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Lapsen anemmän aikaa kuin rahaa. Jossain vaiheessa meillä saattaa olla enemmän rahaa kuin aikaa. Meistä voi tulla "premium users" "freemium" palvelussa.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Another way to look at free: 1) paying is a time saver, 2) it's a guarantee to get what you want, 3) free is a way to try it out first.. (kai??)
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Piracy is a special form of theft:
Vahinko ei ole käsin kosketettava, menetys on kauppa jota ei koskaan syntynytkään.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Most producers will sooner or later find themselves competing with free.
MAINOS
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
KOkonaiskuva kyllä katoaa raportoitaessa tänne.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Spotifyn biisi numero 6: Chris Anderson – "Information wants to be free": http://open.spotify.com/track/0beHhtu...
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Sähkö ja halvan sähkön synty. Straussin ennustus meni hieman pieleen, siitä ei tullut niin halpaa kuin hän ajatteli. Alkusijoitukset olivat suuret (voimalat, tsernobyl, jne.). Nytkään emme voi käyttää sähköä kuinka paljoa tahansa, muuten ajelisimme kaikki pelkästään sähköautoilla jne.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
hienoa seurata, kun @Makke rapoaa tunteellla
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Computer processing power
Storage
Bandwith
-> muuttavat maialmaamme tällä hetkellä eniten..
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Bandwith: kasvaatällä hetkellä nopeiten, siksi verkkoteeveet & leffat kasvavat kovasti tällä hetkellä
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Semiconductors edustaa ideoiden voittoa materiaalista. (idea tärkeämpää kuin materiaalit.)
Softa halpenee, työvoim kallistuu (esim. lääkäriohjelmat halvempia kuin lääkärit).
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
"Learning curve", tarkoittaa myös että työvoimaa voi vähentää ja tärkeimpänä kulujen laskemista...
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Meidän pitäisi haaskata eikä säästellä sitä mitä riittää loputtomiin.
Esim. tietokoneen alkuaikoina piti säästellä tietokoneiden laskentatehoa.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Alan Kay ja ikonit (graafinen käyttöliittymä). Insinöörien ei pidä miettiä mitä teknologialla tehdään, vai heidän tehtävänsä on tehdä siitä niin halpaa kuin mahdollista.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Meillä Spotify alkoi päivittämään itseään;)
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Ollaan vielä 5 luvun lopussa. Mennääkö 6:een suoraan?
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
päivitys suoritettu, ollaan back in business
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
5-lukua onkin vielä noin 4 min meillä jäljellä...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Elektroniikan ei tarvitse olla täysin ilmaista, riittää että ovat tarpeeksi halpoja jotta hinnalla ei ole väliä.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
EI tarvitse olla liian halpaa mitattavaksi, vaan liian halpa jotta kukaan välittäisi siitä...
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Onko meillä tauko vai jatketaanko suoraan?
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Vois vielä jatkaa suoraan ainakin yhden luvun, vai?
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
otetaan simultaanistartti kun pääsette luvun loppuun
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Price is still set by supply and demand: the more there is of a commodity, the cheaper it is. If you make a million transistor, the world will find a way to use it.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Information wants to be free -> abundance information wants to be free ja scarce information wants to be expensive
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Informaatio voi olla ilmaista tai hirvittävän kallista... mutta mikä informaatio on mitäkin?
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Brandin lausahduksesta unohdetaan usein alkuosa "information wants to be expensive, because it's so valuable"
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
brandin "information" tarkoitti digitaalista informaatiota
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Informaation ruotimista: bitit ja merkitys ovat kaksi eri asiaa.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
vielä yksi luku... meillä meni mainokseen jo.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
kasissa menee luku kohdilleen, häviääkö yksi luku jonnekin
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Tän jälkeen tauko. Olisko se taas se 5 min?
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
8-15 on luvut oikein spotifyssa
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
De-monetization - Google and the birth of a twenty-first-century economic model
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Joko kaksi on yhdistetty tai yksi on Chrisin mielestä täysin turha...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Googlen historia kolmessa vaiheessa:
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Laittakaas lopulta tänne lukujen oikea järjestys, jotta voin kuunnella tuon töissä.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Joko kasi jo? Mihin "Competing with free" meni?
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Max strategy: maksimoi jakaminen (kanavat yms.)
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@markoteras tässä kai just luvut alkaa mennä oikein, eli tuo on oikeasti kadoksissa...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Tosiaan Spotifysta tuo "Competing with free" puuttuu kokonaan...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Tarkistuksen vuoksi, seuraava luku siis on?
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@markoteras se mikä Spotifyssa on "Competing with free" oli oikeasti "Information wants to be free"
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@juhana2 Hassua, mulla se kyllä näkyy. :O
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Pidetään vähän pidempi n. tunnin päästä niin me käydään hakemassa ruokaa ja tullaan sitten kuuntelemaan safkan kanssa.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Aa, niinpä näyttää. 'Does not compute' sanoi mun tarkkaavaisuus hetken. :)
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@markoteras joo se näkyy mutta se oli oikeasti tuo "Information wants to be free" (:
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
9 the new media models, sekä oikeasti että spotifyssa
@ferrix luvut ovat kyllä oikeassa järjestyksessä
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
nyt alkaa menemään vaikeaksi jos osa porukkaa lähtee nyt syömään
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Seuraava luku on Spotifyn biisi numero 9, The new media models, joka nyt on myös oikeasti tuo luku, eli ilmeisesti tästä eteenpäin lukujen otsikot täsmäävät... Chris Anderson – The new media models: http://open.spotify.com/track/1xXbJ3Y... - tuo onkin sitten pitkä, yli puoli tuntia.
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@juhana2 eiku te menette siis tunnin päästä hakemaan ruokaa, nyt ymmärsin
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@teroheiskanen ei me tarvita kuin 20min tauko jossain vaiheessa jotta saadaan ruoka tänne audiohuoneeseen, onko muille tällainen diili OK?
@teroheiskanen Ai niin, vastasit jo että OK.. :)
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
joo siis noin tunnin päästä käydään hakemassa ruokaa eli tauko olis noin 15 min silloin.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
radion varhaisista vaiheista, kenen pitäisi maksaa radion käytöstä ja miten
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Frank Arnold kehitteli ensimäisiä mainostamistapoja radioon. AT&T:n avulla rakentui maanlaajuinen lähetysverkosto...
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Radio ja TV käyttää laajasti Three-Party-modelia jossa kuluttaja saa kaiken ilmaiseksi.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Wired välttää mainosten ja oman sisällön linkittymistä, Googlen mainokset tekevät juuri toisin päin.
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Uusi media muuttaa vanhaa, esimerkkinä ilmaisjakelulehdet
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
the end of paid content
1. Supply and demand
2. Loss of physical form
3. Ease of access
4. The shift to ad-supported content
5. The computer industry wants content to be free
6. Generation free
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Tietokonepelit ovat viimeisiä tuotteita, joita yhä myydään perinteisesti, mutta tämäkin on siirtymässä verkkojakeluun
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
"Pelit ovat ilmaisten toimintamallien 'petrimalja'"
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Puhutaan virtuaaliesineiden myymisestä.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Ostettavat esineet eivät saa pilata peliä (tyyliin liian voimakkaat ostettavat aseet tms.)
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Ei mainitse Habboa? Disneyn pingviiniklubi kuulostaa samanlaiselta: http://www.clubpenguin.com/
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Google-sukupolven mielestä kaiken tietenkin pitää olla ilmaista.
personaleu commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
uusia bisness-malleja, jotka kehittyneet verkkoyhteydet ovat mahdollistaneet:
1. Virtuaalisten tuotteiden myyminen
2. Tilausmaksut, lisäpalveluja maksusta
3. Mainostaminen, esimerkkinä Obaman maksettu mainos Xbox-pelissä, mainokset pelien sisällä, product placement
4. Kiinteistönvälitys, esimerkkinä Second Life
5. Hyödykkeet, esimerkkinä lelu, jossa koodi, jolla pääsee pelaamaan verkkopeliä.
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
(Hyppäsin vasta nyt tähän pyörivään karuselliin. Ensi kerralla olen alusta asti mukana. #Spotify-kanavalle kinkerivinkkiä sopivasti etukäteen.)
personaleu commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Ilmainen tuo lisäarvoa maksetulle (tuohon kohtaan 5.)
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Radioheadin In Rainbows - eli maksuttoman tai vapaan musiikin pariin siirryttiin
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
In Rainbows on Radioheadin kaupallisesti menestynein albumi
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Nine Inch Nails ja Prince mainittu vastaavien jalkelutapojen kokeilijoina
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Anderson oli sitä mieltä, että muut paitsi levy-yhtiöt hyötyvät ilmaisuudesta.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Ja vielä "Free Books", kuten tämäkin, jota kuuntelemme
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Suurin osa perustuu Freemium -malliin. Tavoitteena antaa esimakua, jotta joku ostaisi varsinaisen opuksen
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Esimerkkinä Neil Gaiman - American Gods - neljän viikon ilmainen download-jakso, minkä jälkeen normaaliin myyntiin - tuli bestseller
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Muistaakseni Freestäkin oli ainakin Kindlelle tällainen jakso.
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Siirryttiin biisiin 10, How big is the free economy
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Pidetään ruoanhakutauko Econ 000 -luvun jälkeen eli tämä ja seuraava luku ja sitten tauko.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Free economy - mittaaminen on vaikeaa
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
nyt puhutaan @teroheiskasen aiheesta sosiaalisesta ja rahallisesta arvosta (:
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Lukuja ja laskutapoja, miten Free economicsin arvoa voisi määritellä
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Ilmaisen tuomaa arvoa on siis hankalaa mitata.
Nyt mainoksia.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Econ 000:n jälkeen ruoanhalutauko n. 15-20 min.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
halu on siis myös tässä tapauksessa haku (:
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
kilpaillaan hinnalla eli kuinka pieneksi saadaan hinta pienentämällä marginaalia.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Puhutaan Windowisin kaltaisista winner-takes-all -markkinoista.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Nykyään winner-takes-all on vaikeaa, koska netissä asiat leviää muutenkin kuin halutuilla tavoilla.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Tuossa viimeisessä oli mielestäni väite, että täysin vapaassa markkinakilpailussa, jossa myös tuotteen levittämisen, kopioimisen jne. kulut ovat kutakuinkin nolla, niin myös itse tuotteen hinta painuu pakosta mahdollisimman lähelle nollaa (tai nollaan).
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Tästä poikkeuksena esitettiin esimerkkinä Microsoft, jonka markkina-asema vääristää vapaata kilpailua, muuten heidän tuotteensa olisivat ilmaisia.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Ovatko kaikki paikalla? Kohta jatketaan.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Biisi 12, Nonmonetary economies lähti juuri
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Every abundance creates a new scarcity. Liikaa kahvia työpaikalla, aiheuttaa pulan laatukahvista. Sama suhteess akalliiseen pullotettuun veteen.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Attention economy and reputation economy.
Kaksi uutta ekonomiaa korvaamana vanhan, "ihminen maksaa siitä mitä tarvitsee" -ekonomian.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Voiko niitä kvantifioida? Laskea "attention" ja "reputation" :in määrää?
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Sosiaaliset suhteet verkossa ovat oman uskottavuutensa (maineensa) lainaamista toisille.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Webbiliikenne on kvantifioitua mainetta ja huomiota. Google nimenomaan laskee näitä webbilinkkejä jne. Ns. page-ranking.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
page rank luottamuksen ja maineen mittaamisen välineenä
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Gift economy of things. The things we do to each other without charge.
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Puhuttiin Lewis Hyden The Gift-kirjasta (Qaiku-toim. huom. ks. myös Marcel Mauss: Lahja)
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Yhteisöllisyys tärkeä motivoija ihmisten osallistuessa "ilmaiseksi" sosiaalisiin projekteihin (kuten manuaalien kirjoittaminen verkkoon, tai kenties tämä kirjaraportointi tänne..)
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Uusi luku, Biisi 13, Waste is (sometimes) good
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Hämmentävää tämä Lewis Hyde... Maussin kirja on kuitenkin aika vanha ja kuuluisa ja sama nimi ja kaikkea... hmm....
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Xiang Xiang, myynyt 4 miljoonaa levyä Kiinassa, lähes kaikki piraattiversioita
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Piratismi on zero-cost -markkinoinnin muoto, joka tuo musiikin laajan yleisön saataville
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Piratismi ei ole moraalikysymys, vaan valinta hinnan ja laadun välillä
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Kiinassa kopiointi on osa pitkää mestariperinnettä, jossa opiskellaan kopioimalla mestareita.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@juhana2 Tästä Kiinalaisesta kopioinnista taisi olla juttu Talouselämässäkin ihan hiljan.
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@markoteras olisko peräti linkkiä tuohon?
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Meillä Spotify pysähtyi... oltiin tarinassa yltäkylläisyyden vankina olemisesta. Jaa-ha nyt taas jatkuu...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@juhana2 Anteeksi kun satuin olemaan vielä niin vanhanaikainen. *Nöyristelyä :D
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Nähtävästi koko kirjan pääpointin voi lyhentää yltäkylläisyyden ja niukkuuden väliseen problematiikkaan. Olemme oppineet elämään niukkuuden logiikalla ja nyt pitäisi osata elää myös yltäkylläisyyden logiikalla.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
emme osaa hahmottaa ylläkylläisyyttä, meitä ajaa se, mitä meiltä puuttuu
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Jaahas nyt historiaa jotenkin yhdistettynä Maslowin tarvehierarkiaan... hmmm...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Biisi 16 "You get what you pay for" alkoi, oikeasti se on kirjassa "Coda - Free in a Time of Economic Crisis"
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Andersonin mukaan nyt ollaan tilanteessa jossa nettifirmat joutuvat keksimään ansaintalogiikan lähes heti... ei voi enää odottaa rahastamista isomman ostaessa start-upin...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Twitteristä: on ollut vaikeaa löytää kunnollista ansaintalogiikkaa.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Eli miten Twitterillä voisi tehdä rahaa
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Talouden taantuman takia pitää olla myös kassavirtaa.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Ilmaisuuden lisäksi pitää siis saada pätäkkää (:
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Ja tässä oli kaikki. Onkos kommentteja?
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Joo hassu lopetus sinänsä, free can not be the only price. Loppu, jeeee!
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Yleishuomio oli se, että mahtavaa, että kirjailija oli viitsinyt a) lukea kirjan ja b) lyhentää sitä puolella. Nytkin tuntui olevan aika löysää kamaa, mutta ihan hyviä pointteja. Erityisesti siis varmaankin tämä yltäkylläisyyden ja niukkuuden ero ja yltäkylläisyyden hahmottamisen vaikeus.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Kirjassa olisi vielä "Free rules" - eli ylläkylläisyyden 10 periaatetta, sekä "Freemium tactics - finding a freemium model that works for you"
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Aattelin kirjoittaa tästä kokeilusta, kellään ei varmaan ole mitään sitä vastaan? Kuka tän keksi ja millon, kun kuulin tästä vasta aamulla Linkolan Twitteristä?
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Totta on toki myös se, että jos joku tarjoaa jotain ilmaiseksi ja pärjää, sitä vastaan on vaikea kilpailla.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
blogahdin asiasta, kiitos kaikille, oli kivaa
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Mukava kokeilu, alussa olevat jutut siitä, että pienikin maksu on psykologisesti merkittävä, olivat mielenkiintoisia
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
nyt syömään, kun ruokala vielä auki
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@teroheiskanen on qaikun nopein bloggaaja :)
Makke commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Huh @teroheiskanen! ilmankos et täällä kirjoitellut niin paljon ;)
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Kyllähän se @juhana2 :n päästä taisi ajatus singahtaa...
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Pitänee käydä taas Qaikussa useammin, ja teidän blogeissa. :) Mahtava kokeilu tyypit!
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Päädyin pohtimaan tätä yksilön näkökulmasta. Tämän kirjan perusteella ihmisen ei netissä kannata kyllä pohtia yksilöllistä ansaintalogiikkaa vaan jakaa kaikki ajatuksensa ja muut tuotoksensa ilmaiseksi (vähän niin kuin jossain perus-huomiotalous-ajattelussakin voisi asian ajatella olevan). Kova taso ja jatkuva tuotanto voisivat taata myöhemmin sitten uusia väyliä toimeentulolle...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
eli hyppäys ilmaisesta yhden sentin maksavaan on suurempi kuin hyppäys sentin maksavasta vaikka sataan euroon
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Joo, erinomainen kokeilu. Kiitos kaikille. Ja parasta tässä on se, ettei tarvitse lukea tuota itse kirjaa!
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
+1 testille täältäkin, sääli etten pystynyt oleen mukana kun töissä pitää tehdä töitäkin... Pitää lukea teidän huomiot illemmalla, kun oon tän jo kuunnellut. Vaikka ei se kyllä ihan tähän reaaliaikaisuuden tasolle pysty. komiaa! Näitä lisää.
lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Hitsi...tuo kirja kun on ollut lukulistalla, ois ollu kiva osallistua jos ois pystynyt. Thx, though!
@teroheiskanen Oisko sulla tohon C.Andersonin kritiikkiin ja viittaamaasi arvoajatteluun jotain hyvää kirjallisuutta (lähteitä).
troppone commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Paljon samoja juttuja löytyy mielestänin @ubiq:in Johdatus osallistumistalouteen -pläjäyksestä
linkola commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Hyvä posti @teroheiskanen, todellinen reaaliaikainen arvostelu <-- taitaa olla tulevaisuuden kritiikkimuoto - taidekriitikko bloggaa näytelmän arvion katsoessaan sitä jne (:
@lindstrorm ja @troppone harmi, ettette ehtineet mukaan, mutta suosittelen kyllä tätä 3 tunnin Spotify-lyhennelmää. Pääsee huomattavasti helpommalla kuin lukemalla oikeasti koko opus. Jotain kertoo se, että tosiaan tämä lyhennetty audiokirja oli alun perin maksullinen ja kokopitkä ilmainen...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Täytyy sanoa, että mä en pysty riittävästi keskittymään työpäivän aikana multitaskaamaan siten, että saisin kirjasta kaiken irti, mutta en ole ihan varma, että onko minulla koskaan fokusta äänikirjoihin. Historia tässä on kohtalaisen hyvää, mutta @teroheiskanen esitti kyllä sen tuloksen, johon minä olen jo viiden luvun jälkeen päätymässä.
@troppone Nimenomaan kirjassahan sanotaan, että ilmaisuuteen liittyen ei ole lähdemateriaalia oikeastaan olemassa. Arvoihin liittyvää kirjallisuutta taas on valtavia määriä, mutta olisin kyllä mielelläni valmis kuulemaan, jos noissa on kovinkaan hyviä.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@troppone Ja itseäni täydentäen: The Undercover Economist on hyvä kirja siitä, miten asioiden rahallinen arvo muodostuu ja miten sen reaaliarvo toimii.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@troppone ainakin toi Marcell Maussin Lahja liittyy tähän arvoajattelutematiikkaan. Pointtina siinä siis se, ettei ole olemassa lahjaa, joka ei sisältäisi vaateita tai velvoitteita. Maussin esimerkit ovat erilaisista heimo yms. ympyröistä. Musta aika kova kirja edelleen. En tosin tiedä onko yhtään sitä, mistä haluaisit saada lisäinfoa...
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@troppone Ja heitetään vielä soppaan eräs kirja siitä, miten bisneksen pitäisi mennä Business Stripped Bare. Arvopuhetta on sielläkin. Ehkä hieman reilusti huutelen tuon kirjan nimeä, mutta satuin pitämään siitä.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@kaikki, joo luistin hieman rapovelvollisuuksista täällä ja kävin oman blogin puolella kirjoittelemassa, minulla oli vähän alustavia ajatuksia jo ennen kuuntelua, joten se nopeutti blogaamista :)
@troppone, harmillisesti minulla ei ole suositella kovinkaan paljon hyviä lähteitä. Tiedän, että niitä on maailma väärällään, mutta en ole itse ehtinyt lukea juuri mitään, kun itsekin havahduin tähän rahan-maailmaan vasta tässä kesän mittaan. Blogistani viitteitä kannattaa katsoa ainakin nämä: Rushkoff, nippu sosiaalisen vastineen naapureita, Linton ja sitten muualta mitä raha on (openmoney porukan "propaganda" videoita), Riane Eisler's kirja "The Real Wealth of Nations", Eisenstein (luultavasti ehdottoman hyvä, en ole tarkemmin ehtinyt lukea, saa netistä)
teroheiskanen commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Ehdin tempaista tästä testistä kirjoituksen. Jos kiinnostaa, niin löytyy täältä: http://tr.im/x9ib
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Niin ja sitten on tietysti tämä salaliittodokumenttivideo: The Money Masters.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Periaatteessa tämän harjoituksen voisi tehdä myös jollakin konferenssisoftalla, jossa yksi osanottajista on ääninauhuri. Tämä taas toisi hassun yksisuuntaisuuden normaalisti kaksi(/moni)suuntaiseen väliaineeseen. Tämä sitten korvataan qaikulla tai muulla. Synkronointi hoituisi ehkä paremmin eikä mainokset sun muut niin haittaisi. Toisaalta Spotify tarjoaa kyllä hyvän jaksotuksen noilla luvuillaan.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Kiitos kaikille hyvistä linkeistä eteenpäin.
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Tällaiseen viitattiin, tuosta olisi hauskaa tietää lisää.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@markoteras ehdit ensin ;) täytyypä makustella itse tätä muutama päivä, jotta voisi sanoa jotain myös juuri itse kokeilusta.
@ferrix kiitti tosta TMRC-linkistä, se meni mulla ohi vähän hujauksessa.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Aika vähän oli Wikipediassakaan http://en.wikipedia.org/wiki/TMRC
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Tähän voisi jatkossa liittää jollain tavalla delicious-tagin, jolla voisi jälkikäteenkin lisätä listaa linkeistä.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
"Free makes paid more profitable"? Mitä sanotte?
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Olis kyllä kiva joskus ajan kanssa itse kokeilla. Pitäisi olla jonkinlainen #äänikirjakerho.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Joo hyvä idea @ferrix. Yritettiin löytää Spotifysta lisää kirjoja muttei oikein löydetty. Mistäköhän noita voisi löytyä? Esim. joku vähän sisällöllisesti tiukempi kirja voisi olla kiinnostava vetää vaikka luku per viikko vauhdilla... mikäs olis kiinnostava kirja, joka olisi vielä myös saatavilla jotain kautta?
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Toinen lisäajatus oli semmoinen, että kirja pitäisi mahdollisesti toisessa langassa repiä kappaleiksi ja miettiä, mikä siinä oli hyvää ja huonoa. @teroheiskanen kertoi oman mielipiteensä hyvin tiivistettynä, mutta jotenkin olen sitä mieltä, että kirjassa on jotain hyvää ja voisi olla ihan rakentavaa miettiä enemmän.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@ferrix Olisiko myös "Free makes paid more valuable"? Kun esimerkiksi tuotteistaja Jari Parantainen jakaa ajatuksiaan 'ilmaiseksi' blogeissaan, niin eikö myös hänen asiantuntijuutensa saa tästä jollain tasolla enemmän arvoa? Uskoisin, että ainakin markkinointitarkoituksessa tämä toimii.
Myös tuo, että lukuja pohdiskelisi ryhmässä hieman pidempään varmasti lisäisi asioiden sisäistämistä ja eteenpäin oppimista. Uskon, että näin kuten tänään tehtiin voi saada läpileikkauksen aiheesta, mutta että siitä jäisi jotain syvällisempää itselle, tarvittaisiin enemmän keskustelua ja asioiden punnintaa.
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@juhana2 Onhan noita audiokirjoja netti väärällään, joita saa sieltä 'jotain kautta'. Tosin olisi mielekästä juuri jonkin Spotifyn kautta näitä vetää läpi. Olikohan joskus muuten iTunesissa jotain podcasteja tms? Ainakin kieliä taisi olla.
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Hyvä pointti myös tämä "hyvät asiat". Niitä tosiaan oli myös.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
"Free makes paid more valuable" ks. (huonosti) suomentamani taulukko Benklerin The Wealth of Networksista
Wikiopistosta
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@markoteras joo, näinhän se on. Nyt pitäiskin varmaan vaan ehdotella joitain kirjoja, joista joku innostuisi tai jotain... tosin itselläni on ainakin ensi viikko aivan murhaa, joten pitää yrittää pitää jäitä hatussa ;)
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@markoteras Mä mietin kanssa tuota toistamisen laillisuutta. Suostuisikohan tekijänoikeuden omistajat siihen, että järjestettäisi vaikka streamattu kuuntelu aikaan X paikassa Y ja saisivat metamatskua sitten julkisesti saataville enemmänkin. Tavallaan vois kuvitella, että minkä tahansa äänikirjan saisi kuulla ilmaiseksi (hih), jos tekisi tästä tiedonjanosta jotenkin kaupallista.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Upea kinkeriprojekti! Eihän tästä enää puutu kuin Qaikuun oma weppivideokanava, jolle saa pyörimään minkä hyvänsä spotin Spotifystä, Youtubesta, Ustreamista, Qikistä, Kytestä jne ja jonka samassa ruudussa siinä vieressä odottaa kommenttiruutu kirjoittamistaan. Sinne sitten vain haasteelliset videoalustukset pyörimään ja aivoriihi kilvan rapoamaan ja heittelemään eteenpäinvieviä assosiaatioitaan!
personaleu commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
Tässä on tosiaan sellainen ongelma, ettei monenkaan aikatauluun välttämättä kuunnella Sinuhea yhdessä pätkässä arkipäivänä. Minunkin piti multitaskata kuuntelu työn lomaan siten, että keskeytykset otettiin ja muutenkin fokus oli ihan jossain muualla. Tämä toimii toki, jos motivaatio ja olosuhteet ovat olemassa. Toisaalta myös palvelu, joka epäsynkronoidusti sijoittaa kommentteja aikajanalle, joita voidaan yhdessä palastella, vois olla mahtava.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 26.08.2009 (fi)
@ferrix Tuohon streamattuun toistamiseen: siitähän voisi saada aikaan jonkinlaisen liikkeenkin tyyliin "Anna kirjasi meille kuunteluun niin kritisoimme sen puhki ryhmässä" -mentaliteetillä. :) Siinähän voisi olla ihan mielenkiintoinen konsepti.
Tosin olen samaa mieltä tuosta multitaskingista; ei kyllä viikolla nykyisten hommien ohella ehtisi mitään Sotaa ja Rauhaa vetää läpi, ehkä Oksasen Puhdistus vielä menisi, muttei sekään keskellä päivää.
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 27.08.2009 (fi)
@markoteras "Anna yhdentekevä kirjasi meille kritisoitavaksi ja yritämme löytää siitä jotain hyvää." Ratkaisisi multitaskausongelman myös ;)
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 27.08.2009 (fi)
@ferrix ja @markoteras mä oon messissä, jos jotain tällaista aletaan duunailla.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 27.08.2009 (fi)
On muuten Sinuhe egyptiläinen parhaillaan kuuntelussa äänikirjana. 31 cd-levyä.
jal commented on posted to #seminaarikannu 27.08.2009 (fi)
@jal @juhana2 @markoteras Onko täyden kaunokirjallisuuden lukemisesta näin väkinäisessä ympäristössä mitään järkeä? Tuntuu vähän siltä, että mitään muistelmia kepeämpää en haluaisi lukea. Lisäksi ohjekirjat (kuten eräs "free audio book" hakusanoilla Spotifyssä) voisivat olla tuskallisia. Toisaalta onhan tämä tapa tehdä myös kaunokirjallisuuskritiikkiä.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 27.08.2009 (fi)
@ferrix @juhana2 @jal @markoteras kyllä tämä parhaiten taitaa toimia tällaisten tiiviiden, podcast tyyppisten sisältöjen ruotimiseen. Tosin jonkin pitkän romaanin livearvio voisi kokeiluna olla sopivan hullu kokeilu
linkola commented on posted to #seminaarikannu 27.08.2009 (fi)
@linkola kyllä tuohon kampanjahengessä voisi ottaa jonkun 40-tuntisen (31*80 min?) Sinuhen luettavaksi 8 tunnin nukkumatauolla välissä, mutta idea on niin hoopo, etten minä ainakaan ihan pyyteettömästi lähtis.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 27.08.2009 (fi)
@ferrix @juhana2 @markoteras Oma Sinuhe-heittoni ei liittynyt itse asiassa tähän kokeiluun muuten kuin äänikirja-mielessä.
Olin muuten tänään SecuryCastin seminaarissa kuulemassa mm. Gummerus Digitalin ajankohtaisia liittyen mp3-äänikirjoihin, joiden kanssa lähtivät liikkeelle kesäkuussa. Syksyllä kuulemma tulossa uusia kirjoja ja MTV3 Storen rinnalle uusia jakelukumppaneita. - Jos tätä äänikirjojen arvio- tms. -kokeilua on aikomus jatkaa, niin itse asiassa voi kannattaa olla yhteydessä mainittuihin tahoihin: rajat rikkovat luovat kokeilut ja yhteistyö erilaisten pelureiden kanssa tuntuivat kiinnostavan... (Mistä muistuikin mieleen taannoinen "kehitysehdotukseni" äänitiedostojen liittämisestä qaikaisuihin:-)
jal commented on posted to #seminaarikannu 27.08.2009 (fi)
@ferrix Oma Sota ja Rauha oli myös heitto; kyllä mieluusti luen romaanit vielä ihan paperilta. Tekee ihan hyvää omalle päälle tehdä niin. Kokeiluna menisi, mutta kuten sanoit, en mäkään siihen jaksaisi ihan muuten vaan lähteä. Vähintään jonkun paikallislehden pitäisi kirjoittaa tällaisesta. Jos siihen lisäisi vielä saunan, niin päästäisi varmaan kymppiuutisten loppukevennykseenkin.
Mutta joo, ammattikirjallisuudessa tällainen voisi ihan toimia, vähän kuin lukupiiri hengessä, ja oppisihan sitä mitä luultavimmin paremmin ryhmässä jos ryhmä olisi hyvä. Itse koin tämänkin testauksen tiimoilta hyviä fiiliksiä mm. siitä, miten tähänkin ketjuun tuli kaikenlaista lisätietoa sitä halajaville, ja ihmiset jakoivat sitä pyytämättä – aihe sattuu olemaan noin muutenkin lähellä, kun avovaimo työskentelee mm. opetuksen ja e-oppimisen kehittämisen alueella.
@jal Mielenkiintoista. Mikäköhän noiden kirjojen aihealue mahtaa olla? Jenkeissä ammattikirjallisuuden audioversiot on suuri bisnes, mutta itsellä ei ole mitään tietoa onko Suomessa tehty yhtäkään. Vai olisiko näillä myös ulkomaisia kirjoja?
markoteras commented on posted to #seminaarikannu 29.08.2009 (fi)
Toki kaunokirjallisuus oli heitto, mutta mietin, että onko sillä tekijöilleen mitään annettavaa.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 29.08.2009 (fi)
@ferrix tarkoititko heiton vai kaunokirjallisuuden tekijöitä?
@markoteras Tulevista nimikkeistä tai kirjallisuusgenreistä ei tilaisuudessa puhunut Gummerus Digitalin kehityspäällikkö Tiina Kristoffersson paljoa kertonut. Oppikirjallisuuskin hieman vilahti kyllä.
jal commented on posted to #seminaarikannu 29.08.2009 (fi)
@juhana2 Nyt vasta itse kuulin Wikiversitystä! Just mietin, että jonkinlainen lukupiiri tms. ois poikaa, että pääsis nopeemmin syvälle esim. näihin teoksiin,
troppone commented on posted to #seminaarikannu 31.08.2009 (fi)
@troppone ite oon käyttänyt (laiskasti) Wikiopistoa omien lukujuttujeni referointialustana... lukupiirejä on sinne myös usein yritetty saada, mutta yksikään ei ole tainnut ihan toden teolla vielä onnistua.
juhana2 commented on posted to #seminaarikannu 31.08.2009 (fi)
@kaikki muikea kokeilu! Olin itse toisaalla ja tämä meni ohi. Dostojevskikin voisi imeytyä ketterämmin kollektiivikuunteluna. Lisää näitä.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 31.08.2009 (fi)
@juhana2 Okei, täytyypä tutustua. Täältä Qaikustakin sietäs paljon juttua laittaa jonnekin pysyvämmältä (helpommin löydettävältä) tuntuvaan paikkaan...
troppone commented on posted to #seminaarikannu 31.08.2009 (fi)
Copyright Rohea Oy 2010 | Mobile version | Feedback | API | Terms of Service | Applications and tools