Tools

pirkka said

pirkka  

Ruudun takaa, YLE Tuotannon -luentosarja raottaa verhoa tv-tuotannon ammattilaisten maailmaan. Ensimmäinen luento tänään, rapoa tulee tänne!

168 comments

pirkka posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

168 comments

Bottom

pirkka  

Ensimmäisenä on vuorossa lavastussuunnittelija Kimmo Turunen, joka on suunnitellut YLEn viikottaisohjelmien lavastuksia yli 20 vuotta. Mieluisimpina viimeisinä töinään hän mainitsee TV-Nyttin lavasteen, joka oli toki pieni, mutta haastava projekti. Työmetodeistaan hän tuo esille valokuvaamisen. Luennossa nähdäänkin paljon kuvanäytteitä.

Tilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä YLE Areenassa klo 16.15 -18.00 ja osallistua keskusteluun

Jos haluat laittaa luennoitsijalle kysymyksiä, voit tehdä sen missä tahansa yllämainituissa kanavista, ja myös tekstiviestillä. Lähetä viesti ylety oma viestisi numeroon 16113 tavallisen tekstiviestin hinnalla.

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Tuija  

Tuossa striimin suora osoite jo valmiiksi http://areena.yle.fi/player/index.php...

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

Tää on kiinnostavaa.

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

@pe3 Ja jatkossa sitten käydään läpi myös muut tv-tuotannon ammattilaisten duunit, seuraavana on ensi kuussa vuorossa puvustussuunnittelu, jos oikein muistan!

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Noniin noniin. Aloitetaas. Leila Koivuahon aloitussanat. Kimmo Turunen aloittaa. Nykyään voimme luoda tietokoneella virtuaalisia aikoja ja paikkoja: tekniikka on muuttunut, ihminen ei.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Miksi tämä luonetosarja: TArkoitus on hälventää epäselvyyttä ja lisätä ymmärrystä. Mitä visuaalinen suunnittelija televisiossa tekee. Kuinka tosissaan ja vakavissaan TV:n pienimpiäkin ohjelmia tehdään. Suuri osa tekijöistä on kouluttautunut maan parhaissa oppilaitoksissa ja valinneet TV:n tietoisesti: Kyllä, me olemme ihan tosissaan.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Turusen näkökulma on puhtaasti visuaalinen. Näkökulma on myös hyvin henkilökohtainen ja sitä kautta myös yleinen. Henkilökohtainen minä edustaa sitä ympäristöä missä näkyy ja toimii.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Lavastus-suunnittelu TV:n viikottaisohjelmiin - mitä se on - mitä se voisi olla?

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Xekkan  

Suoralähetys! Hieno homma. Täytyypä seurata sivusilmällä.

Xekkan commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Henk. koht. taustaa Turusesta: Kuvataideopintoja, piirtämistä, maalaamista. Taideteollinen korkeakoulu - Suuri osa alan ammattilaisista ovat käyneet tämän koulun. YLEllä erikoinen suhde TAIK:in lavastusosastoon, usea YLEläinen on käynyt opettamassa.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Rock, pop, sarjakuvat ja populaarikulttuuri yleensä on ollut aina lähellä Turusen sydäntä.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Ennen televisio-uraa Turunen on toiminut lavastajana teatterissa.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Mitä se lavastaminen oikein on?

... Hänet lavastettiin syylliseksi ...

 ... Kulissi-avioliitto ... 
... Heiluvat pahvilautaset ...

... Lavastajat vasaroivat kulisseja kasaan ...

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

Totta, lavastamisella viitataan usein muussa kielenkäytössä valehteluun ja linssiin viilaamiseen - eli siis todellisuuden väärentämiseen! Mielenkiintoinen huomio! :-)

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Lavastaminen on: Suunnittelua, suunnittelua ja suunnittelutyötä, jonka päämääränä on fyysinen, konkreettinen ympäristö, miljöö, tila tai paikka. Edellyttää: Taiteellista luovaa suunnittelua, sisällön muuttamista fyysiseksi muodoksi, muiden työn organisointia sekä oman työn muuttamista konkreettiseksi.

Lavastus on muotoilua ja designia.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Perinteinen muotoilu syntyy esineen perusfunktion ympärille: Muoto viritetään plastisin keinoin, muoto pyrkii jännitteisyyteen ja dynaamisuuteen, mielenkiintoisuuteen, yllätyksellisyyteen ...

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

[esimerkkikuva näytillä tulevasta Vancouverin kisastudiosta]

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

Vancouverin olympialaisten kisastudion lavastus -suunnitelma esillä

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

Turusen luonnoksia: Tv.nyt, Voimala, Em jalkapallo 2008, Pressiklubi (suunnitelma)

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

TIlan muotoilua, kuvan muotoilua, median muotoilua.
Viikottaisohjelmaa voi seurata aikakauslehteen...Päivittäisohjelmaa sanomalehteen.

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

Muotoiltu rakennelma joka muuttuu 3 Dsta 2-ulotteiseksi. Mitä se tarkoittaa?
Lavastus kokee ratkaisevan olemuksen muutoksen muuttuessaan tilasta kuvapinnaksi tv:ssä

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

Ruutu . ko. ko luentosarjan lähtökohta. Rajaa kaiken, mitä ei ole ruudun ulkopuolella
sitä ei ole meidän maailmassa

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

2-ulotteisena kaikkien omaisuutta

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Kun astutaan ruudun maailmaan, kaksiulotteinen maailma ja historia astuu voimaan, aina valokuvista kuvataiteeseen.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

Myyty.luonnos on 2-ulotteinen, kuvauspaikka 3-ulotteinen, lopputuote 2.- ja tila jossa
ohjelmaa koostetaan 3uloitteinen - tilanne muuttuu

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

visuaalista kokonaisssuunnittelua

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

(flickr: rapoa syntyy kovaa vauhtia:http://www.flickr.com/photos/arttuext...)

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

Jääks nää muuten talteen nettiin? Vai vaan tää streamaus?

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

kuvan sisäinen maailma - korostetaan visuaalisuutta.
yhteistyö - tiimityö

production design (ulkomaiset esimerkit) tuotannon visuaalisuuden kokonaisuuden
määrittelyä

porua edellisestä mutta turunen ei tarkoita sitä, vaan työtä jossa kaikki tähtäävät
samaan maaliin

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

usa: pääsuunnittelija ja alasuunnittelijat

suomi - ad ja set designer

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

@pe3: Tarkoitatko nyt tätä Qaiku-rapoa vai Live-lähetystä?

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

(flickr: Kimmo Turunen takarivistä käsin: http://www.flickr.com/photos/arttuext...)

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

@pe3 Lähetys pitäisi tulla myös tallenteena tuonne blogiin http://blogit.yle.fi/ruudun-takaa - en osaa sanoa, että onko se heti siellä tämän jälkeen vain milloin. Laitan viestiä, kun tiedän!

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

videota

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Lavastussuunnittelijan työssä on samaan aikaan läsnä oleva, vapaa ideonti sekä käytännön työn, rakentamisen, suunnittelu ja valvonta. Jalat maassa ja pää pilvissä. Tuotannon ytimestä lähtevä sisältö muuttuu visuaaliseksi ideaksi joka konkretisoituu materiaaliksi ja ympäristöksi.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

1 + 1 = 3

suunnittelija jalat maassa ja pää pilvissä

ymmärtää mitä sisältö on?

tehtävä luoda visuaalinen tulkinta käsikirjoituksesta tai perusideasta'

kaikki lavastuksen suunnitteluprosessi rakenteeltaan saman tyyppinen

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Draamasta ja elokuvasta poiketen viikottaisohjelmissa ei ole dramaturgista käsikirjoitusta. Ei tarinankerrontaa vaan tilan, paikan ja miljöön luomista, jossa voi tapahtua himisten välinen, usein informatiivinen, kontakti.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

tapahtumapaikka kontaktille ja informaatiolle

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

Aikalailla tuttua juttua, mutta tää on tosi hieno konsepti ja mahdollistajuutta.

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Elokuva ja TV:n lavastus-suunnittelun erottaa omaksi lajikseen kamera ja sen tekniset ja optiset ominaisuudet.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

natasha_l  

raportoijatkin pääsivät kuvaan :)

natasha_l commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Monikameratuotanto tarvitsee STUDIOn

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

@natasha_l Joo, todellista monimediaisuutta! :-D

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

monikanavatekniikka

toteutetaan studiossa

valaistus, tuo muodon, ihmiset kuvaan mukaan, kuvaa rajataan pienemmäksi,
uusi yhteiselämä

STUDIO: olennainen paikka (aiemmin epäiltiin sen merkitystä, ei enää)

studio on tv-ohjelman koti

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Studio on kokonaisuus, itsessään väline, työkalu, kone, joka luo kuvan ja ääntä. Studio on monen luovan ammattilaisen yhteinen työkalu: Koneisto, käyttöliittymä, instrumentti, ilmaisun väline, "kynä ja paperi".

Studiolla voi muotoilla.

Eri ammattien kokoava keskusyksikkö

SIllä on oma ainutlaatuinen rakenteensa, logistiikkansa ja estetiikkansa.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

ulkopuoliset kuvauspaikat eivät täytä studion tehtävää

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

synkronointi eri ammattikuntien työvaiheiden kesken tärkeää, koreogradfia

estetiikka on tyylikeino nimenomaan

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

(qik: live-kuvaa rapoojan näkökulmasta http://qik.com/arttusilvast))

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

@pe3 Minkästyyppiset sisällöt olisivat teille jo ammattilaisille mielenkiintoisia? Voisi miettiä erilaisia seminaarisisältöjä vähän eri tarpeisiin - tämä on itsenikin kaltaiselle ei-ammattilaiselle hyvin jännittävä näkökulma asiaan, josta en tiedä oikein mitään!

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

lavastaminen monikameralla on erityistä

monta kameraa samassa tilassa yhtäaikaa

ihmisen silmälle vieras tapa havaita

ohjaajan valinta kaikista tarjolla olevista ruuduista

tuotantotapa edellyttää: kaikki kuvakulmat ja niiden reuna-alueet

taustan pitää sopia tyyliin ja tunnelmaan

lähikuva muistuttaa erikoislähikuvasta, joka on todella vähän käytetty viikottaisohjelmissa

rajauksista saa kuvan eri vaihtoehdoista...

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

kaikki työ mitä lavastussuunnitteluun käytetään, näkyy näiden kuvarajausten sisällä

mitään muuta ei ole olemassa

laajin kuva on välttämätön visuaaliselle tulkinalle

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

suuria kysymyksiä:

mitä kuvissa näkyy, miten sommiteltu, mitä kuvien takana on, kuvakerronnan kokonaistyylin
valinta, pitääko taustojen olla joka kuvakulmassa samasta maailmsta, suunnittelun tyylisuuntien
sekä traditioiden vaikutus, mikä on oikein ja väärin

kuka tekee päätökset?

ratkaisu: järkevin tärkeysjärjestys

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Kuvakerronan tyyli, sommittelu sekä miljöön tyyli ja muotokieli on ...

.... Sopimus katsojan kanssa ...

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

eletään kaiken aikaa erilaisten sopimusten keskellä

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Elokuvan kieli on sopimus, kulttuuri ja tavat ovat sopimuksia. Raha on sopimus, kirjaimet ja kieli ovat sopimuksia. Elämme sopimuksien maailmassa.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

Ihan vaan sparraavana kommenttina, että ainakin presiksen alku oli näin etänä hieman abstrakti ja käsitteellinen. Voisi enemmänkin kuvilla konkretisoida sitä mistä puhutaan.

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Sopimukset pitää tuntea, mutta ne voidaan aina neuvotella uusiksi ...

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

Eli nytkin olis hyvä kertoa konkreetti esimerkki sopimuksesta ja sen uudelleenneuvottelusta.

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

puhuvia päitäkö vain näkyy tv:ssä - ei kai enää, uskoo Kimmo

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Viikottaisohjelmien kuvakerronta painottuu tavallisesti puolikuvaan ja puolilähikuvaan.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Kuvakerronta vaikuttaa eniten 2-ulotteiseen kuvapintaan, valmiin ohjelman peräkkäin kulkevien kuvien rytmiin.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

a-studio ilman valaisua - suttuinen tunnelma, valon kanssa, eivan eri tunnelma

valolla on paljon merkitystä

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

@pe3: hyvä pointti. ehkäpä @pirkka ottaa tämän esille jossain vaiheessa?

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

ihminen on suurin pinta-ala kuvassa, linkittyy isompaa kerrontaan

tunnelma, mielikuvat, valot väri muodot tärkeitä

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Lavastus-suunnittelija "vetäytyy kammioonsa"

Visuaalisten signaalien tutkimista: Mitä tuolla ulkona tapahtuu, miten ihmiset ja ympäristö kommunikoivat keskenään?

Referenssien katsomista, lehtien lukua, kirjojen katselua, levynkannet. Populaarikulttuurin ja etenkin graafisen viestinnän tutkiminen vaikuttaa Turusen luomistyöhön.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

graafinen viestintä on erityisen tärkeää Kimmolle, joissa on paljon visuaalisia myyttejä
mitä maailmassa tapahtuu - vapaata assosiaatiota kuvilla

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Kokemus ja rutiini helpottavat ideointi-prosessia. Mahodllistavat ideoinnin kiireessä. Ideointia voi harjoittaa toisaalta puhtaasti analysoimalla ja prukamalla tehtävän rakennetta ...

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

usein tekee: epäanalyyttisesti ja vaistonvaraisesti

istu ja ole hiljaa: älä ajattele: näin ideointi toimii

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

alitajunta työskentelee suunnittelun tässä vaiheessa, aina ja joka paikassa

piirroksia, maalauksia, valokuvausta, tietokonemallintamista

tärkeä vaihe: valokuvaus viikottaisohjelmien lavastus-suunnittelussa

Jumbo-tavaratalo: lasiseinä, jossa liikkuu vettä, otti kuvan sekä ohikävelevistä
ihmisistä epäteräviä kuvia, jotka kaikki päättyivät astudion lavastukseen

voimalan pyöreät kulissit, fotoja rantakävelyltä

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

Nyt kuvat puhuu puolestaan.

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Tuija  

Muutama kuvakaappaus streamista http://www.flickr.com/photos/tuija/ta...

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

@pe3 Nämä preseterveiset on tosi hyviä, välittyy kyllä heti seuraaville tekijöille! Kiitos!

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

kuvia mitättömän ja ruman arjen kuvia materiaalina tai itsenäisinä taideteoksina

kuva sähköjohdoista, rakennuksen pinnoista, kaupan hyllyn yksityiskohdasta

lähikuvia pienistä arkisista asioista: tietynlaista kauneutta alkaa löytyä

lähikuva vie abstraktisuuteen, ei käsittele enää mitään alkuperäisestä objektista

anttilan takaseinä: hienoja värejä muotoja pintoja

miljöökuvaus: iltaiset kaupungit, luonto, stadionin tornista kuvakulmia, pitkällä valoituksella
iltavalaistus

kaupunkikuvat sopivat hyvin viikottaisohjelmien lavastuksiin

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

kuvasarja metodista: laajakuvista rumasta ja tavanomaisesta

sommittelu laajoissa kuvissa tärkeää

kun tarkkailee, näkee kauniitakin asioita

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

Vielä vois hieman avata mitä milloinkin on haluttu viestiä, tai millainen tunnelma tai rajapinta synnyttää. Nyt ollaan vaan otsikon "valokuvaus" alla :-) Eli jonkinlainen case-lähtöisyys voisi avata tätä esitystä lisää.

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Turunen kuvailee ja selvittää lavastusprosessin eri vaiheita osissa.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

LOL: laaduntarkkailu = kyky katsoa omaa duunia (vaikka hävettäisi, tulee mulla mieleen)

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

laaduntarkkailua täytyy harrastaa het ohjelman jälkeen

ryhmätyötä sekä äärimmäisen yksityistä työtä samaan aikaan

vanha taiteilijamyytti on kuollut

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Ryhmätyötä, tiimityötä, ryhmätyön henki kuuluu tähän, samaanaikaan äärimmäisen yksityistä samaan aikaan äärimmäisetn sosiaalista. Nykyään kaksi tai useampi lavastus-suunnittelija voi muodostaa suunnittelutiimin.

Vanha taiteilijamyytti on kuollut ...

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

erilaisia ammattilaisia mukana todella paljon lavastussuunnittelijalla

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Design-suunnittelija:

Mutta jokainen rakentaa omansa...

Lavastus-suunnittelijan identiteetillä ei ole välttämättä samanlaista ammatille ominaista henkilökohtaista välinettä ...

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

@pe3 :-D Siihen ei ihan aina itsekään pysty!

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

muodot

värit

materaalit

syvyysvaikutelma

valaistus

ovat lavastuksen elementtejä

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Voimala-lavastus tapetilla.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

lajityyppejä voi rikkoa, sen lavastus kestää

sääntöjä: värisääntöjä on ja niitä pitääkin toteuttaa

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Värien vuorovaikutus: Ihmisen silmä valehetelee, niinkuin kamerakin valehtelee. 'Värien kanssa tapahtuu paljon asioita, joita ei tule ajatelleeksi. Fysikaaliset faktat otettava huomioon: Valaisimien vaihtelevat värilämpötilat...

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

värin muuttaminen

suunnittelija idea, tietokone, värikartta, maalaamon työtila, studio, kamera, monitori

kaikki nämä vaikuttavat väriin

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Materiaalit: Illuusio, vaikutelma, saadaan jokin näyttämään siltä, mitä se ei ole. Esimerkkinä A-studio. Viimeaikoina on käytetty paljon valoa läpäiseviä materiaaleja. Tai, muoto on sinällään vapaa, mutta perinteisiä materiaaleja pyritään jäljittelemään ,esim. marmoria, kiveä ...

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

Värisuunnittelun vaikeus: suunnittelupöydältä, oma fiilis väristä > kotivastaanotin - näiden välillä väri kulkee niin monen eri vaiheen kautta, että väri voi loppujen lopuksi olla aikalailla muuta kuin mitä aiemmin oli ajateltu.

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

trendit ja muodot vaikuttavat: esim. valoaläpäisevät muovitaulut

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Värit vaikuttavat myös huomattavasti syvyysvaikutelmaan.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

TIlan jatkuminen. Musta ja vaalea taustafondi.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

illuusio suuresta tilasta pienessä tilassa: tähän tähdätään

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

valaisu olennaisinta aina vaan, valo muuttaa harmaan lavastuksen totaalisesti

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Kuvakerrontaa. Esimerkkinä A + -ohjelma vuodelta 2009. Slideshow.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

kaikkien työ täytyy olla suhteessa toisiinsa

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Muutama esimerkki siitä, että se muoto mitä on haettu, se toistuu kaikissa kuvissa viikonpäivästä riippumatta.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

kuvakokoa ei välttämättä ole neljää viittä enempää.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

kuvakokoja ei ole enempää kuin 4-5, kuvakulmia on monia

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Pressiklubi esimerkkinä, missä luonnoksesta päästy hyvin lähelle oikeaa lavastetta.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

screeni studiossa kuvan takana, tilanne kuin ruutu ruudussa, screeni muuttaa lavastussuunnitelman

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

esteitä lavastuksen toimivuudelle:

epäselvä tehtävän määrittely

aikaa ennakkosuunnitteluun ei tarpeeksi

vakiointi ei pysy linjassa

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

suomessa 13 kuukaisipalkkaista lavastussuunnittelijaa

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

tärkeintä ylessä on kokemus koneistossa, sen tunteminen äärimmäisen tärkeää

perinne joskus jarruttaa mutta sen tuntemine tärkeää

yhteistyö

viikottaisohjemien merkitys on tärkeää (uutiset, keskusteluohjelmat jne)

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Digitaaliset työkalut ovat tuoneet lavastus-suunnitteluun uutta painoarvoa, mutta myös vastuuta. Lavastus-suunnittelija voi luoda sen ensimmäisen kuvan siitä produktion ulkonäöstä.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

virtuaalistudio tulee viimein vuosien jälkeen!

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

työ ylessä nyt: laajenee koko ajan ennakkosuunnittelun laajentamiseen ja yhteistyöhön sekä
uusien työkalujen haltuunottoon

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

Olis kiva kuulla pitääkö Kimmo joitakin psykologisia tai sosiaalisia periaateita/teorioita - vakiintuneiden "sääntöjen" sijaan - erityisen tärkeinä. Erityisesti kiinnostaisi vireyden/tarkkaavaisuuden ruokkiminen ja narratiivisuus. Esim. toi syvyysvaikutelman luominen, joka on TV:ssä haastavaa, toistuu jatkuvasti. Miksi se on niin tärkeää?

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

...

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

DIgitaalinen suunnittelu: Kuvankäsittely: Photoshop / Kuvankäsittely, työpiirrustukset / AutoCAD, 3D-mallinnus / 3D Max.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

Oikeestaan tossa on kaksi epäselvää kysymystä läjässä :-)

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

virtuaalistudioympäristö tampereelle tulossa, kimmo odottaa sitä mielenkiinnolla

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

@pe3: Heitän tällaisen kysymyksen peliin, heti kun tullaan kysymyksiin: "toi syvyysvaikutelman luominen, joka on TV:ssä haastavaa, toistuu jatkuvasti. Miksi se on niin tärkeää?"

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

toivotaan että kysymyksiin tulee vastaus - vaikka lopussa

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

@pirkka: jes!

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

3D-mallinnus työssä: Wireframesta tekstuuri päälle, tätä tekniikkaa herra käyttänyt jo kohta 10 vuotta.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

@pe3: Joo, yritin vääntää siitä kysymystä!

Olisiko se ensimmäinen sitten tuo että pitääkö Kimmo joitakin psykologisia tai sosiaalisia periaateita/teorioita - vakiintuneiden "sääntöjen" sijaan - erityisen tärkeinä. Erityisesti kiinnostaisi vireyden/tarkkaavaisuuden ruokkiminen ja narratiivisuus.

Eli siis... :-D

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

kritisoitiin: 3 d ei vastaa todellisuutta, Kimmo otti kuvan mallista ja studiotilanteensta ja totesi
ettei tilanne eronnut kovinkaan paljon

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

visualradio  

Virtualstudio @Maarit-ylefi tuo mieleen AvoinYle, joka ottaa syliinsä koko keskustelevan kansan. Kulttuurisesti YLE on valovuosia muita suomalaisia Enterpriseja edellä. En suinkaan yritä makeilla ja suitsutella, mutta tästä herää ajatus, että YLE voisi napata itselleen kansallisen unilukkarin roolin yrityskentän herättäjänä. Sossumedia on mahdollisuus eikä mikään hörhöjen ajanhaaskauskanavisto.

visualradio commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

virtuaali-kotikatu 2004 kimmo mukana sivuprojektissa: roolihenkilöille taustoja, joissa
ihmiset sai keskustella roolihahmojen kanssa, luonnollista valoa: Kimmolle uusi kokemus,
mihin luonnollinen valo taipuu

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Virtuaali-kotikatu 2004:


  • Nettisaitille tehtiin chat-room, roolihenkilöille taustoja, ihmiset saivat keskustella roolihahmojen kanssa, ideana luonnollinen valo, että "lavastus" näyttäisi luonnolliselta.
  • http://www.yle.fi/kotikatu/


arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

Eli miksi keskusteluohjelmassakin tilavaikutelma pelkkien puhuvien päiden lisäksi on niin tärkeää? Missähän määrin se on televisiomaisuuden ylläpitämistä (vrt. sopimus)? Videoblogit tekee ainakin niche-kiinnostavaa sisältöä tosta niin välittämättä.

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

luonnollista sota-ajan suomen valaistusta: Kimmo mukana kokemuksessa Pula-aika sarjassa

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

@pe3 Tulihan se kysymys sieltä, kiitos! ;-) Heitän tuon peliin!

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

kokeiluja ei: luonnollista valaistusta: musiikin historia (tms nimi) -sarjassa

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

siis ei luonnollista valaistusta - edellinen kommenttini:

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

... Mitä se voisi olla? *(Lavastus-suunnittelu TV:n viikottaisohjelmiin - mitä se on - mitä se voisi olla?)

Enemmän teknologiapainotteista, lisäksi studioissa rakentuu tunteita ja ajatuksia. Teknologia näkyy suunnittelijan arjessa päällimmäisenä.

On olemassa myös toisenlainen TV-todellisuus: Virtuaaliympäristöt eivät sijaitse missään meidän tuntemassa ympäristössä. Tämä on juuri se asia, upea hieno vapaa alue, missä muoto on täysin vapaa. Periaatteessa suunnittelija voi luoda minkälaisen muodon tahansa. Lavastussuunnittelu lähenee sen kautta muita taiteita.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

lavastussuunnittelu lähenee kuvataidetta, tilataidetta, mediataidetta

epäpaikka, alue, jota ei ole olemassa missään muualla

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

tv-todellisuutta luovat: sosiokulttuurinen merkitys: ihmiset katsovat tv:tä, monille tv oikea ainoa kaveri: ei siis ihan turha juttu, se on läsnä kodeissa, asiana jota kommentoidaan pävittäin

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

@pirkka: toi ois musta hyvä kysymys. Eli yleinen mielikuvani on, että näitä asioita monesti lähestytään peukalosääntöjen ja jo olemassaolevan ja totutun kautta. Kokenut lavastaja varmasti osaa näitä rikko ja varioida - katsojan tilanteeseen eläytymisen kautta - olettaisin. Mutta onko Kimmolla mielessä joitakin pääperiaatteita (katsojan havainnon, psykologia, sosiaalisuuden hahmottamiseen), jotka pystyisi suorastaa teoreettisesti eksplikoimaan. Mua tämmöset kiinnostaa. Ei varmaan kaikkia :-)

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Suunnittelija voi suunnitella paikkoja, mitä kertakaikkiaan ei ole missään.

Muita asioita, jotka luovat TV-todellisuutta: Sosiokulttuurinen merkitys: ulkona kodeissa, ihmiset katsovat televisiota ja sillä on tarkoitus ja merkitys niille. TV joka kodin nurkassa - tai keskellä. TV on läsnä asiana, jota kommentoidaan päivittäin.

TV on osa mediakenttää, jonka osuus ihmisten elämässä on valtava. Yhteinen kokemus, yhteinen tila.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

"Virtuaaliympäristöt eivät sijaitse missään meidän tuntemassa ympäristössä. Tämä on juuri se asia, upea hieno vapaa alue, missä muoto on täysin vapaa. Periaatteessa suunnittelija voi luoda minkälaisen muodon tahansa. Lavastussuunnittelu lähenee sen kautta muita taiteita."

Totta. Eli sinänsä viikoittaisohjelman lavastaminen on paljon vapaampaa, koska se ei edes pyri luomaan "todellisuutta", vaan tilan.

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

tv osuus ihmisten elämässä on todella valtava

onko yhteinen katselukokemus kuolemassa: Kimmo väittää että ei kokonaan;
urheilukisat, Berliini 24 dokumenttiprojekti (loistava, yksinkertainen, samassa ajassa
katsotaan - kokemus hätkähdyttävä - Kimmo koukkuuntui, olisi halunnut jatkaa
elämää niiden ihmisten kanssa)

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

argh - nyt en hetkeen kerenny kuuntelemaan :-( ehkä meni kysymyksien vastauksia ohi - joo flow on ainakin tota psykologia-osastoa

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

flow: muotikäsite nyt, 2 suunnittelijan välinen tila (kimmo on varma siitä, kokenut)

sama aika ja paikka, kaikki taphtuu itsestää, ei rajoja ihmsiten välillä, kaikki ovat
kokeneet flowta - lapsen leikkiin uppoutuminen

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Flow: Ollaan luovassa tilassa, joss ideat ja ilmaisu ruokkivat toisiaan. Kaikki tapahtuu kuin itsestään ilman että ihmisten välillä on rajoja.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

työpaikan kahvihuone: porukka keksii tilannekomiikkaa, jutut ruokkivat toisiaan, kuin lapsi leikkii,
sitä se flow just on , ei omituista tai erityistä . on meidän ympärillä kaiken aikaa jos huomataan

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Flow-tilanteen ja luovan suunnittelutilanteen saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi voi tehdä jotain konkreettista. Pitää huolta, että suunnittelijalla on mahdollisuus vetäytyä "kammioonsa".

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

häiriötön tiimitila muiden suunnitelijoiden kanssa

1+ 1 = 3 on totta!

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

1 + 1 = 3, Flow, Muotoilu, Kaikki on materiaalia, Testaaminen, Kokonais-suunnittelu <- Lavastesuunnittelu pähkinänkuoressa.

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

tärkeää: kokonaissuunnittelu, asioiden testaaminen, kaikki on materiaalia, muotoilu, flow, 1+1+=3

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

tämä kaikki yhdessä voi olla Design

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

(qik: Pirkka esittää yleisön kysymyksiä http://qik.com/arttusilvast))

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

kysymyksiä: jan ahonen: kuinka itsestään selvä innoittaja populaarikulttuuri Kimmolle on?

K: valtava innoittaja on, olin menossa teatterilavastuksen suuntaa, mutta Kimmo valitsi
toisin, huomasi tässä on jotain todella tuttua, lapsuuden tv-kokemukset, populaarikulttuurikenttä
alkoi hahmottua itsestään selvänä

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

Kysymys Qaikusta Petriltä:

miksi keskusteluohjelma tilavaikutelmassa on keskusteluohjelmassa niin tärkeää?

Hyvä kysymys: kuka on keksinyt tilavaikutelman? tv-todellisuus. tv-maailmaa kuvaavassa
ohjelmassa on itsestään selvää että ne näkyvät jossain tilassa, laajoilla kuvilla, ei vain
seinää, josta ei tiedä missä se sijaitsee, tv-maailma ei silloin välittyisi

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

flown lisäksi muita tärkeitä psykologisia tai sosiaalisia periaatteita?

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Liiris  

Kyssäri: Mikä on ennuste: häviääkö oikeat, fyysiset lavasteet virtuaalilavasteiden tieltä?

Liiris commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

semmosta vois kans kysyä, kuinka paljon lavastus voi (kehystämällä) vaikuttaa ohjelman - ööö - viestiin - voiko se esim. olla ironista?

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

yleisökysymys: mikä on minimi toimituksen osalta tuotannolle?

raa'at tuotantofaktat selvillä oltava, idea on tärkein, kysymys on tunnelmasta, otan selvää
mikä on ohjelman päälause, se riittää toimitukselta lavastajalle (kuin Voimalassa,
josta tuli idea japanilaisesta puutarhasta jossa ihmiset voivat levätä) ideasta lähtee
valtavan paljon asioita liikkeelle. Usein ristiriitaisia toiveita: 3 ihmistä, 3 näkemystä.
Intiimitila joka on suuri ; iso mutta pieni jne. Oskun ei tarvitse olla visuaalinen asiantuntija
jos kertoo tunteensa

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

voiko päälausetta yhdessä etsiä? ilman muuta, sanoo Kimmo

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

@liiris ja @pe3 Katsotaan kuinka monta ehdin kysyä! Jos näitä jää vastaamatta, niin laitan näitä blogiin jatkokommentointiin, ja yritän saada siellä vastauksia, jos passaa.

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

Kysymys: tila viikottaisohjelmissa, ihminen on sinänsä lavaste, miksi tiiviitä kuvia käytetään niin vähän, tunteet välkkyvät silmistä jne.

Kimmo: en koe että vain tiiviitä kuvia.... nykyinen pressiklubi: kuva liikkuu paljon, laajoja
paljon ja tiiviitä - havaittiin eikö ole hyvä, että keskusteluohjelmassa ihmisen kasvot, ja
ilmeet näkyvät. Hyvä oivallus. Joskus 1-2 kuvaa voi riittää. Mutta toki on kiva että laajastakin
muistutetaan. Yhtäkin kuvaa varten pitää rakentaa se koko lavastuksen luoma miljöö.
Vähemmilläkin laajakuvilla pärjää.

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Liiris  

Kyssäri: Tangomarkkinoilla näytettiin yhtäaikaa kahta kamerakuvaa yhtäaikaa. Ollaanko menossa "moniajon" suuntaan? Jos ollaan miten se vaikuttaa lavastuksen suunnitteluun?

Liiris commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

Liris Qaikusta kysyy: häviävätkö oikeat fyysiset lavastukset virtuaalilavastuksen tieltä?

Kimmo: eivät häviä. tiettyihin lajityyppeihin joo, mutta ei kokonaan

kuinka paljon lavastus voi vaikuttaa viestiin, voiko se olla myös ironinen

Kimmo: tottakai voi vaikuttaa. Kontrapunktinen lavastus vie perusideaa tarkoituksella
toiseen suuntaan.

Liris: tangomarkkinoilla näytettiin kahta kuvaa yhtä aikaa ruudulta. ollaanko menossa "moniajon"
suuntaan?

Kimmo: ei ole havaintoa tuollaisesta suunnasta, muoteja tulee ja menee, ei tunnu olevan valtavirtaa tällä hetkellä

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

yleisökysymys: tilan filosofiasta: suunnittelu otetaan käyttöön ja sillä on oma elinkaari, muuttuuko, voiko lavastus muuttua elinkaárensa aikana?

Kimmo: joskus se on epätoivottavaa (kuluu, huonontuu laadultaa jne) silloin päivitetään lavastus.
Idea kaiken aikaan muuttuvasta lavastuksesta on kiehtova ajastus. Budjettiraamit tulevat vastaan usein. Nyt tuli heti idea, että virtuaalilavastuksessa voidaan muuttaa helpommin. Muutos vaatii aika työtä. Ei mahdoton ajatus, muttei tätä päivää.

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

fantastinen avaus tää - kiitos kaikille!

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Liiris  

Kiitos!!! Oli oikein hyvä katsaus lavastamisen maailmaan. Onneksi pystyi osallistumaan virtuaalisesti. Näitä lisää!

Liiris commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

loppukevennys: conan o'brian kävi lavaistuksissa - Kimmon suunnittelijauran huippukohta!

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pirkka  

Tässä on jo tullut muutamia ideoita näiden luentojen kehittämiseen, mutta jos tulee vielä jotain mieleen, niin laitattehan ideoita vaan tänne!

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Tuija  

Suuret aplodit Ison pajan auditorioon! Kiinnostava luento! Ja kiitokset @pe3 ja @liiris hyvistä kysymyksistä! jei!

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

Kiitos, "vetäydyn kammioni" :). Hieno tilaisuus, kiitos kaikille osallistujille ja seuraajille!

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Tuija  

Kiitos ohjauskoppiin kehitystuottaja Leila Koivuaholle! kiitos digipajaan Jussi Kupiaiselle Areena-taltion pyydystämisestä (klippi tulee Areenaan huomiseen mennessä, linkitän sitten tänne, jos joku haluaa palata luentoon vielä rauhassa myöhemmin)

kiitos @pirkka ja @arttusilvast ja @maarit-ylefi liverapoilusta!

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

pe3  

= lopputekstit :-D

pe3 commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

arttusilvast  

End

arttusilvast commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

natasha_l  

kiitokset tästä, oli hieno piipahdus ruudun taakse :)

natasha_l commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Tiinathiiker  

kiitos hyvästä raposta!! kun ei paikanpäälle ja streamin ääreen ehtinyt!

Tiinathiiker commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Maarit-ylefi  

Kiitos myös puolestani järjestäjille ja yleisölle paikanpäällä ja Qaikussa sekä YLE Tuotannolle luentosarjasta. Oli hienoa kuulla miten paljon luovuutta voi löytyä vaikkapa A-studion lavasteista. TV-lavastus ei ole itselleni järin tuttu aihealue, mutta Kimmo Turunen avasi alaa kiinnostavasti. 1+1 = 3 ajatusta voi ulottaa omaankin työhön ja tekemisiin:)

Maarit-ylefi commented on posted to #seminaarikannu 09.09.2009 (fi)

Tuija  

@pe3 ja muut sitä kaipailleet, nyt on taltio Areenassa, linkki blogissa: http://blogit.yle.fi/ruudun-takaa/lav...

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 10.09.2009 (fi)

Login or register to leave a comment

Publicity
These messages are public and can be seen by anyone.