Tools

Tuija said

Tuija  

Verkkopalvelujen esteettömyys - seminaari 12.11.2009

201 comments

Tuija posted to #seminaarikannu 03.11.2009 (fi)

201 comments

Bottom

Tuija  

Aki Kekäläinen @Aki järjestää YLEllä seminaarin, jossa käsitellään esteettömyysteemaa monelta kantilta. Kuuntele oheisesta videosta lisätietoja http://bambuser.com/channel/tuija/bro... - kehitys kehittyy -blogissa ilmoittautumisohje paikan päälle tulijoille. Ulos YLE Areenassa. Merkkaa valmiiksi muistiin: http://www.yle.fi/esteettomyys/

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 03.11.2009 (fi)

Herra  

Olin jonkin aikaa työssä firmassa, jonka yksi spesialiteetti oli esteettömät verkkopalvelut.
Valitettavasti johdolla oli pahoja virtsaamisvaikeuksia.

Herra commented on posted to #seminaarikannu 03.11.2009 (fi)

aki  

Seminaarin ohjelma ja lisätietoja löytyy pdf:nä täältä: yle.fi/esteettomyys/esteettomyys_on_kansalaisoikeus.pdf. Ja kaikille: tervetuloa mukaan seminaariin!

aki commented on posted to #seminaarikannu 03.11.2009 (fi)

Teemul  

@Tuija Tilaisuus lienee SIGCHI Finlandin syysseminaari:

http://www.sigchi.fi/toiminta/wud2009...

Ojelmassa on myös opinnäytekilpailun tulosten julkistaminen ja voittajan esitelmä.

Teemul commented on posted to #seminaarikannu 03.11.2009 (fi)

aki  

@Teemul: Kyllä, samasta asiasta kyse (allekirjoittanut vaikuttaa sekä SIGCHI Finlandin hallituksessa että YLEllä). Verkkopalvelujen esteettömyys -seminaarin ohjelmassa on tosiaan myös SIGCHI:n opinnäytetyön palkitseminen ja myös yhdistyksen syyskokous.

aki commented on posted to #seminaarikannu 03.11.2009 (fi)

Tuija  

Perttu Tolvanen noteerasi tapahtuman myös Vierityspalkissa http://vierityspalkki.fi/2009/11/03/i...

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 04.11.2009 (fi)

aki  

Tapahtuma alkaa pian ja pidetään tätä "virallisena qaikuna". Yleltä flunssa on kaatanut väkeä kiitettävästi, joten toivottavasti saamme semmalle vapaaehtoisia liverepoajia ja kommentoijia :). Seuraamme kommentointia netissä ja nostamme kysymyksiä mukaan keskusteluun paikan päällä.

aki commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

Sanna  

@Tuija Kiitos linkistä suoraan lähetykseen...ei tahtonut löytyä Yle Areenasta =(

Sanna commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

AAsola  

Kiinnostuneena seurataan, miten Yle tätä toteuttaa!

AAsola commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

Sanna  

Kuuluuko muilla äänet?
Nyt kuuluu =)

Sanna commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

aki  

Esityksien materiaalit ja linkki suoraan lähetykseen löytyy täältä: yle.fi/esteettomyys

aki commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

aki  

En tiedä näkyykö livestreamin kautta, mutta tästä parin metrin päästä katsottuna reaaliaikainen puheen tekstitys herättää tiettyä kateutta noin 8 sormen järjestelmällä kirjoittavalle...

aki commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

JarkkoR  

Striimissä reaaliaikainen tekstitys ei näy ja harmittaa kyllä vietävästi etten pääse näkemään paikan päällä miten se toimii.

JarkkoR commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

yleup  

Tekstitys toimii hyvin - oleellinen välittyy.

yleup commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

aki  

Meillä taitaa olla auditoriossa vähän pätkivä wlan tänään.

aki commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

JarkkoR  

No nyt näkyy striimissäkin tekstitys. Uskomattoman nopeaa kirjoittamista!

JarkkoR commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jiivonen  

Mun striimissä ei ole mitään tekstitystä? Pitääkö se käynnistää uudestaan?

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jiivonen  

... Laittakaa nyt ne mikit kiinni :)

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

JarkkoR  

Tekstitys näkyy paikanpäällä, ei valitettavasti striimissä. Striimissä on mukana viittomakielinen tulkkaus.

JarkkoR commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Jääkö tallenne jonnekin verkkoon pyörimään?@aki ? Vähentäää ehkä myös rapoamisen tarvetta :)

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

skh  

Tallenne tulee sivulle http://www.yle.fi/esteettomyys/ arviolta ensi viikolla.

skh commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

@jiivonen Ehti alusta rapoilla jonnin verran. Olemme vähän hajallaan, pitäiskö jatkaa tähän? @airi myös?

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

@jahapaula @jams hyvä, jatketaan tänne, kiitos organisoinnista :)

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Muualle naputeltua:

Virpi Jylhä Näkövammaisten keskusliitosta alustaa verkkosivustojen kysymyksistä näkövammaisten näkökulmasta.

Alussa näyte siitä, miltä äänitulkattu Google kuulostaa. Ei kovinkaan hyvältä, mutta toimii.

Näkövammaisia Suomessa n. 80 000, näkörajoitteisia huomattavasti enemmän. Kun verkkosivut toimivat heille, he toimivat useimmiten muillekin.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Apuvälineitä: Ruudunlukuohjelma, suurennusohjelma, pistenäyttö. Tuki uusimmille tekniikoille puuttuu, 2-6v. viive tuessa syytä muistaa.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Flashista saa esteetöntä käsin muokkaamalla. Työkalut tuottavat nykyään oletuksellisesti esteellistä sisältöä. Kiire ja vähät resurssit tyypillinen syy siihen, ettei käsitöihin ruveta eikä lainsäädäntö pakota edes julkisia palveluita olemaan esteettömiä.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Lainsäädäntö ei pakota siihen, että edes julkiset palvelut olisivat esteettömiä. Suositukset eivät ole tarpeeksi voimakkaita.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

"Näkövamma on tiedonsaantivamma - esteettömät verkkopalvelut eivät ole mukavuusasia vaan ehto mahdollisuudelle toimia ja elää yhteiskunnassa." Lisätietoa: www.nkl.fi/tietoa. Puhujan tavoittaa osoitteesta virpi.jylha(at)nkl.fi

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Lienee aika usein myös raha- ja resurssiongelma, ettei esteettömyysasioita huomioida.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Nyt demotaan ruudunlukijalla Yle Areenan käyttöä :)

Puhe tulee ihan hullun nopealla, mutta se taitaa olla joku tekninen härö. Ei ihan maailman selkeintä lopputulemaa kuitenkaan. Ilmeisesti ohjelma sekoilee :)

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Puhuja demoaa YLE:n areenan avulla nettisivuston käytettävyyttä.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

@jahapaula varmasti, mutta uskoisin, että usein myös muistamiskysymys - ei vaan tule mieleenkään arkitohinassa. Taukoa edeltävän esityksen kalvo, jossa oli huomioitavia tahoja omasta mutsista paaviin oli tosi hyvä. Samaa pitäisi levittää julisteena toimistojen seinille muistilapuksi.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jkarttunen  

Kerrottiinko miksi toi taustaväri selaimessa on purppura?

jkarttunen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

pni  

@jkarttunen Vaalea teksti tummalla pohjalla mahdollistaa näkemisen.

pni commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jkarttunen  

Flashin play nappula ei kuulu. "Unlabeled button"

jkarttunen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Play-napin löytäminen Flash-esityksestä. "Nimetön-button - hyihyi, ketä mä tästä syyttäisin!"

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jkarttunen  

"Mut mä arvaan että se on play nappi"

jkarttunen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

@airi Joo, se paavi&mun-mutsi -kalvo oli ihan mahtava. Ois pitänyt saada talteen, ehkä nää matskut vielä tulee ja ainakin jäi muistijälki :)

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Pelkkä nappien nimeäminen ei riitä, jos niitä ei pääse painamaan!

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jkarttunen  

Hyvin nimettyjä buttoneita jossain piilossa, voi fokusoida ja kuunnella muttei voi valita.

jkarttunen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

JarkkoR  

Oman (jokseenkin aika rajallisen) kokemukseni mukaan ruudunlukijaohjelmia käyttävät ihmiset ovat oikeasti tottuneet melkoisen vinhaan nopeuteen eli veikkaisin puhenopeuden olevan ihan oikein.

JarkkoR commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jkarttunen  

@jahapaula, hetki koitan uploadata jos on piuha

jkarttunen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

Suviko  

Hyppäsin tässä vaiheessa äsken seuraamaan striimiä, kun alkoi qaikuilun perusteella kiinnostaa.

Suviko commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Www-testaajia löytyy näkövammaisten keskusliitosta. Heitä voi tilata Virpi Jylhän kautta.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Näkövammaisten keskusliitosta löytyy osaavia www-testaajia, Jylhän kautta voi tilata.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

pni  

"Aika karua"

pni commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Seuraava alustaja: Sakari Eränen, Enter ry

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Otsikkona "Ikäihmiset ja verkko"

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

JarkkoR  

Laura Turkin ja monen muun esitykset löytyvät osoitteesta http://www.yle.fi/esteettomyys/

JarkkoR commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Perusfaktoja ikäihmisten määrästä Suomessa: nyt 16,5%, 2030 mennessä ennusteiden mukaan 26%. Väestö ikääntyy ja käyttää verkkoa. 60-74-vuotiaista 4/10 käyttää nettiä.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

Sanna  

Olipas herättelevä puheenvuoro näkövammaisten keskusliitosta. Kiitokset!

Sanna commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

@JarkkoR Totta, mahtavaa, kiitos!

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jkarttunen  

"Nuoret - tulevat eläkeläiset"

jkarttunen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jiivonen  

Eikös matskut ole tuolla: http://www.yle.fi/esteettomyys/

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

60+ väestöllä on nettitarpeita, muttei välttämättä -taitoa. Kuitenkin olisi oltava, koska täytyy voida hoitaa verkossa esimerkiksi omaa taloutta. Samoin: hyvinvointipalvelut, viestintä ja ystävyyksien ylläpito, matkustuspalvelut, tiedon hakeminen...

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Hyvä ikääntyminen omassa yhteisössä: TVT voi mahdollistaa sosiaalisesti aktiivisena ja luovana pysymisen

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Hyvä ikääntyminen kotona: teknologia on vastassa arjessa, voi auttaa säilyttämään riippumattomuuden ja olla avun lähde

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

On huolehdittava, etteivät ikääntyvät syrjäydy tietotekniikan jyllätessä. Ja kun palveluita viedään verkkoon, on huolehdittava, että palveluiden käyttäjät pystyvät tulemaan mukana.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Ikä tuo mukanaan kuulo-, näkö- ja liikuntarajoitteita. Näitä asioita voidaan ottaa laajasti ajoissa huomioon. Design for All.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Tää ikääntyneet on kyllä jännä juttu. Mihin vedetään raja siinä, että kansalaisella on myös velvollisuus sopeutua joihinkin maailman muutoksiin? Tietysti monet ikääntyneiden hankaluuksista ovat juuri näitä Eräsenkin mainitsemia fyysisia rajoitteita: hienomotoriikkaa, huonoa näköä jne. Tai pelkästään monimutkaisuutta.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Mikä estää ikääntyvien osallistumista? Ei ole tietotekniikkaa, laajakaistaa, tietoa ja taitoa hankintaan, käytön osaamista, pelottomuutta, harjoittelun mahdollisuutta. Työelämässä olevilla on apunaan helpdeskit, eläkeläisillä välttämättä ei.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jiivonen  

Mua nyt ärsyttää tämä, että suoraan oletetaan "nuorison" ymmärtävän kaiken tekniikan niin automaattisesti...

Eikä siellä maagisessa työelämässäkään aina ole mitään kaiken auttavaa tukipalvelua.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jkarttunen  

"Kun koskee tuohon rakkineeseen, niin se hajoaa/kaikki häviää"

jkarttunen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Nopeasti vaihtuvat käyttöjärjestelmät, palvelut ja tuotteet. Työelämässä opittu ei auta enää eläkkeellä, koska teknologia kehittyy ja muuttuu vauhdilla. Teknologiaan liittyvän itseluottamuksen puute on todellinen ongelma (hävitänkö kaikki rahani jos painan väärää nappulaa?) ja tähän liittyen harjoittelumahdollisuuksien puute on toinen todellinen ongelma.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

pni  

@jahapaula ja miten on muutaman kymmenen vuoden kuluttua kun nyt 40 v on sitten 60 v ja ehkä paremmin tottuneet ATK:hon kuin tämän päivän 60-vuotiaat? Onko homma paremmin hanskassa silloin ja mitkä ovat silloin ongelmat?

pni commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Kyllä aika paljon on ihan omasta aktiivisuudesta kiinni pysyykö kärryillä vai ei, iästä huolimatta. Vaikka jonkin verran pohjatiedot tietysti voi olla paremmat koneita "alusta asti" käyttäneillä nuorilla.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

"Hei, tää on hiiri ja tää toimii tällä tavalla." Opettelun alkaa alkeista. Koulutuksessa myös pyritään näyttämään, mitä iloa tietotekniikasta voi olla, ei vain näytetä, miten pakolliset hommat saa hoidettua.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

@pni Varmasti tulee vastaan sellaisiakin ongelmia, mitä nyt ei osata edes kuvitella. Ja kaikki me itse kärvistellään ehkä jonkun neuroverkon kanssa kasikymppisinä ;) Mutta tiedän nytkin aika paljon eläkeikäisiä, jotka ovat varsin perillä tietokoneista ja hoitavat ihan suvereenisti omat verkkopankkinsa sun muut.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

@jahapaula On. Mutta tässä kuvatunlaiset hommat on hyviä, jotta ne, jotka haluaa olla mukana, saa jostain tarvittua tukea olla mukana. Kaikkia tällainenkaan ei tietenkään tavoita, jolloin voidaan jo enemmän pohtia sitä, onko kyse syrjäänjäämisestä vai -jättäytymisestä.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

@airi +1 ja kyllähän aika paljon näitä eläkeläisten nettineuvopisteitä onkin käsittääkseni. Monella myös valmiiksi asenne "minähän en noita koneita tarvitse".

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

"Seis maailma, tahdomme mukaan!" Enterin toiminnassa korostuu "ikäihmisiltä ikäihmisille" -ajattelu - vertaistuki arvossaan täälläkin.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

entersenior.yhdistysavain.fi

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

sihteeri(at)entersenior.fi

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

pni  

@jahapaula joo, mun yks kaveri kertoi (aikana ennen internettiä) miten sen silloin 80 v mummo opetteli käyttämään tietokonetta kun sillä oli tarve kirjoittaa muistelmansa. Ihailtavaa.

pni commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

Herra  

@jahapaula Minua visottaa se maailman kaventaminen, mihin eräät vammaisten huomioonottamispykälät johtavat.

Vaikka itse kuljen kepin kanssa ja minulla on lievä luki-häiriö, niin ei koko maailmaa tarvitse taivuttaa sen mukaan, vaan minun pitää huomioida se, ettei kepin kanssa pääse Ateneumiin ja että tärkeämmät jutut pitää luetuttaa jollakin toisella.

Minusta oikein hyvä ilmentymä oli se, että äitini olisi aikoinaan saanut luvan rakentaa ullakolle lisää asuintilaa, jyrkkien, vain 60 senttisten portaiden päähän, mutta kylpyhuonetta sinne ei olisi saanut sitten laittaa, koska yläkerran kylpyhuoneeseen ei olisi saanut niin leveää ovea, että sinne olisi päässyt pyörätuolilla.

Ja tämä talossa, asunnossa, jossa oli sisäsauna, pihasauna ja erillinen suihkuhuone alakerrassa.

Herra commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Jouni Mäkeläinen Twinklestä ottaa lavan haltuun, aiheena esteettömyyden huomioiminen palvelujen toteutuksessa

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Esteettömiä asioita tehdessä tulee pitää mielessä, minkä takia tehdään ja kenelle. (Tämä kyllä pätee hyvin pitkälti kaikkeen tekemiseen, toim. huom.)

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

@Herra Ja fyysiset rajoitteet ovat vielä eri kalibeeria kuin henkiset tai asenteelliset. Nuo rakennussäädökset on nykyään kyllä yks älyhoi-esimerkki lainsäädännöstä.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Peruskauraa: standardien ja suositusten noudattaminen, esteettömyyttä tukevien ominaisuuksien käyttäminen, esteiden välttäminen (esim. tekstikokojen skaalautuvuus), esteettömyys on osa laadukasta toteutusta

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jiivonen  

@airi Toi hiiri-juttu on aivan tuttu.

Noin kymmenen vuotta sitten opetin TKK:n uusia opiskelijoita sikäläisen tietotekniikan käytössä. Eräässä ryhmässä tuli vastaan henkilö, joka ei noiden 4x 2x 45min aikana oppinut käyttämään hiirtä. Jostain syystä käden pitäminen hiiren päällä ja sen siirtäminen siten ollut helppoa tai hän ei uskaltanut tai halunnut tehdä näin.

Minulta ei riittänyt aika ja osaaminen silloin opettaa yhtä kolmestakymmenestä erikseen ja enemmän. Mutta häiritsemään tuo on jäänyt. -- Miksi?

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

"Too much accessibility" - lavertelu esteettömyyttä tukevien ominaisuuksien käytössä. Ruudunlukija voin ylikuormittua. Verkosta löytyy tähän liittyvää hyvää keskustelua.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jkarttunen  

"Too much accessibility" - esimerkiksi linkki jossa lukee "lue lisää"

jkarttunen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

pni  

Twinkle Oy, taulukkotaitto ;)

pni commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Esteettömyyden varmistaminen: esteiden ymmärtäminen, esteettömyyden asettaminen tavoitteeksi, hyvien käytäntöjen noudattaminen, testaus. Puhuja korostaa hyvin, että toteutuksessa on ymmärrettävä miksi esteettömyys on tärkeää, jotta alt-attribuuttien kirjoittelu tuntuu mielekkäältä.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jkarttunen  

Ei kirjoiteta alt-attribuutteja koska ne on mahdollisia ja standardit tukevat niitä, vaan ymmärretään esteet ja laitetaan alt-attribuutteihin mielekästä sisältöä.

jkarttunen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

@jiivonen @airi Itse useita vuosia sitten törmäsin seinään siinä vaiheessa, kun silloiselle työkaverille yritin selittää mikä on scrollbar. Ko. henkilö katseli asuntoja jostain etuovesta tms. ja kehotin kurkkaamaaan alemmas sivulla. Hän katsoi hämmästyneenä minuun ja kysyi "miten?" - ei ollut koskaan käyttänyt ainakaan selaimessa scrollbaria, vaikka töissäkin käytti tuotannonseurantajärjestelmää kyllä. Saattaa olla myös kyse siitä, ettei ymmärrä yleistää jostakin ohjelmasta tuttua toimintoa muihin vastaaviin, vaan opettelee toimintamalleja tiukasti ohjelma kerrallaan.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

anukaisa  

Psst, se livetekstitys on nimeltään kirjoitustulkkaus! Harmi, ettei se näy netin yli, t. nimim. kirjoitustulkkauksen tutkija. Se palvelee etenkin kuuroutuneita ja kuulovammaisia, jotka eivät välttämättä osaa viittomakieltä, mutta voi jeesata monia muitakin ryhmiä.

anukaisa commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Web 2.0 -teknologioiden haasteet: käyttökokemus paranee, saadaan miellyttävämpiä käyttöliittymiä normaalikäyttäjälle. Mainitsee esimerkkeinä Facebookin ja Gmailin.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Yhdysvalloissa on pakottavaa lainsäädäntöä esteettömyydelle ainakin julkisella sektorilla => pakottaa Mikkisoftan näitä juttuja miettimään.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jkarttunen  

Joo, toi kirjoitustulkkaus olisi hienoa liverapoa

jkarttunen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

@jiivonen @jahapaula Omien vanhempien kanssa törmää myös jänniin ajattelumalleihin, jotka itselle näyttävät aivan ihmeellisiltä. Esimerkiksi surffataan Explorerilla, koska "Gmail on Firefoxissa" - selain-käsitettä on yllättävän vaikea selittää tästä lähtökohdasta ajattelevalle :)

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Esteettömyys liittyy myös hakukoneoptimointiin ja muuhun laadunvarmistukseen. Google arvostaa esteettömyyden huomiointia. Tämän seikan väärinkäyttö voi johtaa esim. ruudunlukijan kanssa raivostuttaviin tilanteisiin (avainsanalistan sijoittaminen alt-atrribuutiksi).

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

orisinal  

Näkövammaisten keskusliiton esitys oli kyllä todella hyvä. Kiitos! Sanoiko Virpi Jylhä esityksen lopussa jonkun suoran osoitteen, josta testaajia voisi kysellä, vai ihanko sähköpostilla otetaan jokainen yhteyttä?

orisinal commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Viimeinen alustus: Raimo Vastamäki Adagelta. Miten voidaan varmistaa, että toteutus on esteetön.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

@orisinal ei muuta suoraa osoitetta kuin Virpin meili. Nettisivuilta löytynee lisätietoa myös (osoite ylempänä viestiketjussa).

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

@airi Joo samoin isäni käy "siellä Googlessa pelaamassa Älypäätä" - ja jonne siis mennään kirjoittamalla googlen hakukenttään www.alypaa.com ;-)

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

pni  

pni commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

@jiivonen Hiirianekdoottien kohdalla suosikkini ovat serkun lapset, jotka olivat hieman nuorempina työntäneet diskettiasemaan ruohoa, koska halusivat ruokkia sitä tietokoneen hiirtä.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

JarkkoR  

Kirjoitustulkkaus tuli meille järjestäjillekin vähän yllätyksenä tapahtumaan. Sitä tehdään seminaariin osallistuvien vapaaehtoisvoimin. Emme harmillisesti ehtineet saada sitä mukaan livestriimiin.

JarkkoR commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Asiakkaiden päämääränä on tehdä liiketoimintaa, silloin on ymmärrettävää, että joskus unohdetaan jotkut käyttäjäryhmät. YLE ei voi ajatella näin, sen tehtävä on palvella ihan kaikkia.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Vastamäki vähän myös provosoi: kaikkien verkkopalveluiden ei tarvitsekaan olla esteettömiä. Palveluita tehdään myös markkinamielessä tietylle kohderyhmälle. Esimerkiksi YLE taas on esimerkki varsin laajakohderyhmäisestä tarjoajasta.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jkarttunen  

"En voi kuvitella miten shooter-peli voisi olla esteetön" Siis mitämitä? onhan nyt niitä muitakin esteitä kuin näkövammat.

jkarttunen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Käyttäjäkokemuksen nähdään suodattuvan käytettävyydestä, sisällöstä ja ulkoasusta. Esteettömyyden asema tässä ajattelussa ei ole yhtä vakiintunut.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Tarkoittaako esteettömyys tylsää ja ikävää? Jos mennään liikaa käytettävyys ja esteettömyys edellä, lopputulos on helposti joidenkin mielestä ikävää ja tylsää. Mutta peruswebbisivun voi tehdä esteettömäksi luopumatta hyvännäköisyydestä.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jkarttunen  

"Sokeille on helpompi tehdä esteetöntä verkkopalvelua kuin senioreille tai heikkonäköisille"

jkarttunen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Mulla on ainakin estoja fps-pelejä kohtaan ;-)

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Onko esteetön köyhää ja esteellinen rikasta? Esimerkki screenshottina rikkaassa päädyssä Facebook, vaikkei se puhujan mukaan ihan älyttömän rikas olekaan (mutta varsin esteellinen).

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jkarttunen  

"Jos ajatellaan että drag&droppaus on erittäin näppärää ja parantaa käytettävyyttä. Kun siirrän jokun asian vaikka työpöydältä roskakoriin, ni onhan se näppärämpää siirtää kuin kirjoittaa jotain."

jkarttunen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

On varovasti sillä kannalla, ettei kaikkien palvelujen tarvitse olla esteettömiä. Ounastelee hyvää keskustelua aiheesta.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

2nd lifen esteettömyys? Google Earth? iPhone? Kaikkia palveluita ei voida tehdä kaikille ryhmille esteettömiksi. Mutta kun ollaan julkishallinnossa, kaikilla ihmisillä on oikeus tiettyihin asioihin. YLE:n tuotteista suurin osa on tällaisia.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Peruskaavio käyttäjäkeskeisestä suunnitelusta. Lähtökohtana määritellä tärkeät ja ehdottomat kohderyhmät ja toisaalta "kivakiva-ryhmät". Sitten edetään näiden prioriteettien pohjalta, mahdollisuuksien mukaan.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Miten testaan esteettömyyttä? Listalla ainakin: Arviointityökalujen käyttö, käytettävyyden asiantuntija-arviointi, erillinen esteettömyysarviointi, käyttäjätestaus kohderyhmän käyttäjillä & käyttäjäpalaute ja käyttäjäkyselyt

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

W3C:n standardeja noudattamalla tulee ainakin ruudunlukijalle esteetöntä kamaa.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Esteettömyysarviointi on usein rutiinihommaa. Keskeisten asioiden listan läpikäyminen ei vaadi ihmeellistä erikoisosaamista. Paras tulos saadaan kuitenkin aidolla käyttäjätestauksella, mikä ei kuitenkaan ajan ja rahan puitteissa ole ollenkaan aina realismia.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Esimerkki YLE:n uutissivuilta. Kuva siitä, miten korkea sivu on - periaatteessa pärjää ruudunlukijalla, mutta ei välttämättä ole edes peruskäyttäjälle kovin kiva. Näkövammaiselle voi olla aika toivoton homma löytää täältä sisältöä.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

YLE:n uutissivukuvista tulee mieleen myös se, onko esteettömyyskysymys myös sivustojen toimivuus mobiililaitteista? Globaalisti ajatellen tämä on iso juttu, kun yhä useamman ensimmäinen kosketus nettiin tapahtuu puhelimesta käsin.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Kysymys Virpille YLE-uutisista: Miten uutissivusto toimii, onko se näkövammaiselle käyttäjälle hyvä vai ei?

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Virpi: En osaa suoralta kädeltä vastata. Jos rakenteet on nimetty oikein, niitä pystyy käyttämään. Jos sivu on valtava ja ei etsi sieltä tuoreinta juttua, tiedon hakeminen on työlästä. Sama pätee kyllä näkeviinkin!

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

"Lue lisää" -on ärsyttävä linkkiteksti. Kun sen kuuntelee 200 kertaa, ei voi olla tyytyväinen...

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Kysymys lähinnä Enterille: Mitä sellaista vanhempien ihmisten huomiointiin liittyvää on, mikä ei tule katettua sillä, jos tehdään näkövammaisille hyvä sivu? Opetteludemo? Tämä alue muutenkin laajemmin kiinnostaa.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Enter: Keskeinen asia, väline, jolla näyttää ja opettaa helpottaa toimintaa. Pankkipalvelujen kohdalla ei eettisistä syistä voida harjoitella käyttäjän omalla tilillä, ei varsinkaan kotioloissa - "muuten on koko suku kohta kimpussa, kun mummolta katosi rahat"

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Sekä vanhuksille että näkövammaisille olisi hyötyä harjoittelusivuista (vinkki Nordealle).

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Vastaus jatkuu: Hyvät välineet opiskeluun ja riittävän yksinkertaiset sivut ovat tärkeitä, vähentävät pelkoa. Paljon samaa näkövammaisten kanssa, jotka myös tarvitsisivat harjoittelusivustoja. Visuaalisuus ja graafisuus on ikäihmisille tärkeää: suuret graafiset kuviot, jotka ohjaavat eteenpäin ovat tärkeitä, linkkien löytäminen voi olla vaikeaa.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Kysymys Kelasta: Hyviä kokemuksia NKL:n testauksesta, asiantuntevan ihmisen osaamisen hyödyntäminen kannattaa. Kuinka paljon yhteistyötä on lainsäädännön synnyttäminen velvoittamaan ainakin viranomaisia? Kuinka pitkällä tämä on vai onko vielä pelkkää unelmaa?

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Asiasta on keskusteltu Liike- ja viestintäministeriön kanssa. EU osaltaan pyrkii vaikuttamaan hyvään ikäääntymiseen tietoyhteiskunnassa. Lobbaus ministeriötasolla harjoitetaan, rahaa on ohjattava kunnille, jotka tukevat vapaaehtoistoimintaa, jonka hartioilla on paljon. "Vaikealta joskus tuntuu, mut mul on aikaa hakata päätä seinään."

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Kysymys verkkopalvelujen esteettömyyden huomioimisesta kunnissa ja julkishallinnossa yleensä.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Yleisökysymys: kuinka valtionhallinnossa / julkishallinnossa on esteettömyys otettu huomioon?

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Iso joukko toimijoita ottaa tosissaan, mutta tämä asenne ei vielä läpäise organisaatiota. Isoissa kaupungeissa tilanne on parempi kuin pienissä, joissa ei ole varaa panostaa verkkopalveluiden esteettömyyteen. Lainsäädäntöä tarvitaan. Onko jokaisen kunnan pakko värkätä itse omat sivunsa, voisiko olla koottuja alustoja? Ettei kaikkien tarvitsisi askarrella itse, vapautta pitää toki olla.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Vastamäki: On hallinnonaloja, joissa on otettu tosi hyvin huomiooon, laatudokumentit kohdallaa jne. Kunnissa isoissa usein menee paremmin. Ehdottaa, että kuntien palveluissa pitäisi oikeasti lähestyä asiaa lainsäädännön kautta. Voisiko jopa koordinoita, että näitä alustoja voitte käyttää jne.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

skh  

Tarvitsevatko kaikki kunnat, ministeriöt jne. täysin räätälöidyt sivut? Toimisiko joku yhteinen alusta?

skh commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Veron sähköisissä palveluissa moni asia on hyvin. Osaamisen kirjavuus monien palveluiden kohdalla suurta, esteettömyysosaaminen ei välttämättä ole aina vaadittavalla tasolla. Esimerkiksi pienissä kunnissa ei aina ole resursseja ja taitoa tuottaa esteettömiä palveluita: tuki, lainsäädännöllinen ohjaus ja muukin ohjeistus olisi tarpeen.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Voin kyllä arvata, mikä älämölö siitä syntyisi, kun kunnille alettaisiin pakottamaan uutta yhteistä verkkosivualustaa ;-)

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

TaiK, Antti Raike: Jos jäädään odottamaan mitä viranomaiset saa aikaan, mitään ei tapahdu. DfA-verkosto elää ja voi hyvin. Tervetuloa mukaan, vaikka Facebookin kautta.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Olin TKK:lla kerran kuuntelemassa Raiken luentoa esteettömyydestä, oli mainio esitys. Jotain blogiinkin asti.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

"Kaksi tuntia tilaisuuden alkamisesta ja nyt vasta hihat paloi. Se on aika hyvin. Star Trek -aika hyppyjä, näistä jutuista on puhuttu jo 90-luvun alussa. Mikä mättää?"

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Kielenkäyttö. Ei halua tulla luetuksi luokkaan "kuulovammainen", varsinkaan palveluissa, joiden tekemistä esteettömäksi on ollut itse neuvomassa.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jiivonen  

@skh @jahapaula Kunnilla on itsehallintoa siinä mitassa, että pakottaminen tosiaan johtaa älämölöön. Ts ei ole nykyisellään mahdollista. Liiallisen paikallisen tekemisen ja päättämisen ongelmathan nähdään monella muullakin alalla kuin webpalveluissa. Esimerkiksi terveyspalveluiden toteutuksen hajanaisuus ja tehottomuus.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Esteettömyys on sitä, että varmistetaan standardit ja minimijutut. Mutta se, mitä ammattilaiset nykyään tekee, on kamppailu saavutettavuuden lisäämiseksi. Ei katso rajoitteita, vaan katsotaan, miten palvelut tehdään saavutettaviksi.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

@jiivonen Todellakin. Sama ongelma toistuu monella eri tasolla ja monen eri asian piirissä. Itse taistelen töissä toisinaan yliopistomaailmassa ihan saman ongelman kanssa.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Raike kutsuu kaikki silmälasien käyttäjät ottamaan lasit pois loppuesityksen ajaksi ja nauttimaan. Jos lasi ja muovi ei olisi näin halpaa, monilla osallistujista ei olisi mahdollisuutta laittaa laseja takaisin päähän.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Raiken mielestä englanniksi loistava, ei liian rajoittava ilmaisu: people with disabilities

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

People with disabilities ja sitten mietitään miten saadaan "with disabilities" pois. Yleisö aplodeeraa, aiheesta.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Netin kautta tullut yleisökommentti: "Ärsyttää, kun koko nuorison kuvitellaan tietävän tietotekniikasta kaikki." Ikäryhmät eivät ole monoliitteja!

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

UM: Suomi valmistelee vammaispoliittista toimintaohjelmaa, jossa huomioidaan esteettömyys- ja saavutettavuusasiat. Tavoite tulla täytetyksi vuoteen 2015 mennessä. Tämä linkittyy keskusteluun lainsäädännöstä. Työn taustalla YK:n sopimukset, joita Suomi nyt osaltaan täyttää.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

Sanna  

Saisko linkin tuonne dfa:n facebook-ryhmään?

Sanna commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

skh  

skh commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Esteettömyys-kysymyksellä ei ole Suomen valtionhallinnossa selkeää omistajaa. EU:n standardit ja suositukset saapuvat maahan ja jää hieman epäselväksi, kenen homma on viedä niitä eteenpäin ja täytäntöönpanoon.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

DfA-verkosto toimii edelleen. Toimivuus riippuu mukana olevista ihmisistä, joten mukaan vaan.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Verkon esteellisyys on syrjimistä. Tulossa on lähes syrjintäkiellontapaista lainsäädäntöä. Ihmisillä on myös oikeuksia, ei tämä ole pelkkää moraalista oikeintekemistä. USA:ssa esteettömyydestä puhutaan hyvänä bisneksenä - se, että voi saada 2-3% lisää asiakkaita, on joskus asia, johon kannattaa sijoittaa paljonkin.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Nyt esitetään aiemmin keskustelu kysymys siitä, mitä tapahtuu 20 vuoden päästä?

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Enter vastaa: Windows XP -> Vista -> 7. Koko ajan pitää opiskella. Se on haaste, ettei tiputa silloin pois, kun järjestelmät vaihtuvat.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Kotona on vaikeampi löytää apua eikä se ole aina ilmaista, siinä missä töissä voi soittaa helpdeskiin.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Taitotaso varmaankin nousee tulevaisuudessa, mutta samalla koko ajan nettiin tulee entistä enemmän "tekniksiä kikkareita" - mitä rikkaampi verkko, sitä vaikeampi sitä on ohjata standardeilla. Kun firma tekee hyvän jutun, joka myy, tämä määrää, mitä tehdään. Virallisten ohjeistusten kanssa on vaikea ohjailla, kun teknologiat kehittyvät villisti...

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Toisaalta senioreilla tulee olemaan rahaa ja tulevat olemaan iso markkinaryhmä - luulisi kiinnostavan firmojakin siis :)

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Ruuska/YLE: Mitä jos olisi esteetön ja esteellinen/rikas verkko? Miltä se tuntuisi niistä, joilla on jokin este? Olisiko mahdollista esim. YLE:n tapauksessa erottaa kaksi palvelua? Vertaa laktoosittomaan & light -versioon.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Syrjä: Ihmisenä tekee mieli rääkäistä, että ei, kaiken pitäisi olla kaikkien saatavilla. Tässä joudutaan miettimään, mitkä kaikki ovat kaikille kuuluvia palveluita. On tuulimyllyjä vastaan taistelua saada kaikki kaikelle, mutta välttämättömimmät pitäisi saada saataville. Pitäisi muistaa, että myös lapsille tarvitaan esteettömiä palveluita. Pikku Kakkonen ei ole esteetön. Kuka vetää rajan, mitä kaikkea pitää olla saatavilla?

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Webbipalveluista on ehkä helppo tehdä esteettömiä, mutta kun teknologiat rikastuvat, homma menee vaikeammaksi. Standardointityö on tärkeää, vaikka siinä jahdataan liikkuvaa maalia. Tarvittaneen lainsäädäntö pakottamaan ainakin joitakin asioita.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Perusoikeudet tiettyihin asioihin riippumatta siitä, millainen ihminen on, samalla tavalla kuin ravintolaan kuuluu päästä. Toisaalta on ymmärrettävä yritysten tilannetta: kovin paljoa ei tehdä huvikseen tai imagon takia, tarvitaan iso kädenvääntö ohjaamaan se minimi, joka kaikkien on täytettävä.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Vastamäki tuo esille imagohyödyt saavutettavuudesta, mutta toteaa, ettei yritykset tosiaan juuri tee asioita ellei niistä tule rahaa. Siksi lainsäädännölle olisi tarvetta - kaikille oikeus tiettyihin sisältöihin.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Huuto.net esimerkkinä - tietävätkö webbipalvelun tekijät lainsäädännöstä? Lainsäädäntö ei saisi estää autotallikehitystä ja aktiivista ominpäin kehittelyä. Liian tiukat säännöt voivat tulpata hyvää innovatiivisuutta.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Olisiko kuntien nettisivut mahdollista saada digi-tv:n tekstitv:hen?

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

"Eikö digi-tv:n tekstitv ole kuollut?" On. Hyvä idea, mutta teknologia kuoli jo.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

pni  

Huh. Supertekstiteevee mainittu.

pni commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Yksi YLE:n suosituimmista palveluista on teksti-tv. Lopulta informaatio on kuitenkin keskeistä, hilanvitkuttimien määrä ei ole tärkeetä. Suunnittelijana on helppo hairahtua tekemään hilanvitkuttimia, koska niitä on kiva tehdä. Eivät saisi rikkoa palvelun ydintä.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

pni  

pni commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Adage: Estetiikan ja käytettävyyden välillä ei tarvitse olla syvällistä ristiriitaa. Kompromisseja joutuu joskus tekemään. Kumpaan suuntaan mennään, riippuu toimintaympäristöstä ja liiketoiminnan tavoitteista jne.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Lainsäädännön toimivuus perustuu sanktioihin. ADA-laki USA:ssa on hyvä ja selkeä esimerkki, voidaan vetää oikeuteen esteellisyydestä ja joutua korvauksiin. Yhdenvertaisuuslaki on siitä hassu, että se käskee olemaan kiltti kaikille, muttei kerro, miten käy, jos ei ole.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

pni  

pni commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Hassua, Papunetin selkouutissa alkoi heti ärsyttämään, ettei uusimmat uutiset ole nopeammin nähtävillä. Ei taitaisi mennä "normaaleihin" käytettävyyssääntöihin jos tarvitaan noin monta klikkiä :)

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Rakentamisen esteettömyyteen on Suomessakin hyvin pakottava lainsäädäntö, mutta nettipuolella vastaavaa ei ole. Tämä on tasavertaisuuskysymys ja koskettaa monia. Netti on maailman jatke, pääsyn estäminen sinne on yhtä paha kuin se, ettei pääse kauppaan, koska ei mahdu ovesta.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Sisältöpuoli: Miten yksi yksittäinen toimittaja voi kirjoittaa mahdollisimman esteettömän verkkotekstin? Mitä pitää ottaa huomioon? Onko tavallinen uutisteksti ok?

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Virpi: Otsikot otsikoina, ei vain muotoiltuna osana leipätekstiä. Linkkien nimiin järkevä sisältö.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

pni  

Ovatko sisältösyötteet saavutettavia? Syötelukijat?

pni commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Sisällöllisesti napakka uutisteksti on ok. Ammattitoimittajilla homma on usein hanskassa, mutta netissä on paljon sellaista sisältöä, joka on amatöörien tuottamaa. Tiivis kirjoitustapa on tarpeen niissä palveluissa, jotka ovat kaikkien perusoikeuksia. Blogit ja muut saavat rahottaa vapaina, virallisten tahojen pitää olla tarkempana.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Ikäihmiset haluavat asioita lyhyesti, ytimekkäästi ja selkokielellä. Tietokonejargon on monesti sellaista, että tulee palaute "hei, mitä sä sanoit".

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Laura Turkki ehdottaa tapahtuman jatkoksi käytännön suunnittelun nippeilihin keskittyvää workshoppia. Viittausäänestys, kannatusta on.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

orisinal  

Käsi ylös!

orisinal commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Kilpiön Harri Taivaasta, terve. Kommentti/kysymys briteistä, siellä nörtit järjestivät häkkäyspäivän, jossa ihmiset saivat kertoa, mitä ongelmia heillä oli palveluiden käytössä. Seuraavana päivänä nörtit toteuttivat tähän ratkaisuja. Koska tällaiset talkoot Suomessa?

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Workshoppiin haluavat voivat lähettää yhteystietonsa Akille, jonka yhteystiedot ovat saatavilla ilmeisen helposti jostakin. Mistä?

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Nyt tauolle. Tauon jälkeen opinnäytekilpailun palkitseminen & esitelmä, englanniksi. Ei liity esteettömyyten, mutta kiinnostavaa luvassa. Jatkuu 15:35.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

JarkkoR  

Aki Kekäläisen saavuttaa sähköpostitse esim. työosoitteesta, joka on muotoa etunimi.sukunimi@yle.fi

En viitsi kirjoittaa meiliosoitetta suoraan tähän kun ei koskaan tiedä mikä spämmibotti osoitteita poimii. Ai niin, sukunimestä äät muuttuvat sähköpostiosoitteessa aaksi.

JarkkoR commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Ja täällä @aki :)

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Opinnäytekilpailun voittajan palkitseminen. Raadin pj:nä on toiminut Kari Kuutti Oulun yliopistosta. Kari kertoo nyt hieman arviointiperusteista ja voittajatyöstä.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Kunniamaininta Katja Suhoselle.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Kunniamaininta Arto Puikkoselle.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Voittajan ansioita: 1. Aiheen valinta ja ambitiotaso 2. Tutkimusotteen kriittisyys 3. Eksploratiivinen konstruktiivinen lähestymistapa 4. Lopputuloksen laatu - yltää Windowsin tasolle, Macin OS:n tasolle, Linuxin tasolle. Tällaista työtä ei voi antaa kenellekään tehtäväksi, tällainen työ valitsee tekijänsä. Ja tähtäin on korkealla.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Palkinnon saa Martin Gimpl TaiKista. Työn nimi: Stripes - A conceptual operating system user interface

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Sen sijaan, että esittelisi työtään kalvoilta, demoaa prototyyppiä.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

aki  

Voittajatyö sekä käyttöliittymän esittelevä video löytyy täältä:
http://www.martingimpl.com/stripes

aki commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Simplicity

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

aki  

Taukokeskustelua esteettömyyden edistämisestä: ehkä pitäisi pyrkiä vaikuttaamaan lainsäätäjiin, joten ehkäpä voisimme valmistella jotain ja viedä sen esimerkiksi eduskunnan tietoyhteiskuntaryhmään. Jyrki Kasvi on tietääkseni tätä jo tehnytkin, mutta miksei voisi laittaa lisää vettä myllyyn.

aki commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Wau. Alkaa tehdä mieli päästä kokeilemaan Stripesia :)

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

"I didn't do this just for fun - I really believe in it". Tätä asennetta lisää, joo!

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

airi  

Nyt loppuu. Kiitos kaikille, mahtava seminaari.

airi commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

jahapaula  

Mahtavaa settiä :) Kiitokset! Kiitos myös superrapovauhdista @airi !

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

nettimuori  

@Tuija Tuleehan tämä verkkoon? En päässyt seuraamaan kuin osan ja senkin tosipahasti pätkivällä nettiyhteydellä ( Vantaa, kiitosta vaan).

KIITOS, YLE porukoineen näiden toteuttamisesta!

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

Tuija  

@nettimuori kyllä vain, tarkoitus on - laitetaan taas linkkiä sitten kun.

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

nettimuori  

@Tuija Olipa tosinopee vastaus :) Kiitos, olette enkeleitä, kun oikeesti palvelette.

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

Tuija  

@nettimuori kiitos YLEläisten puolesta noin kollektiivisesti - ja erityisesti tämän tapahtuman annista kiitos kuuluu @aki lle!

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

aki  

Kiitokset kaikille myös tänne Qaikuun! Erityisesti @airi ja @jahapaula! Yritämme saada semman nauhoituksen mahdollisimman ripeästi jakoon. Linkki tulee osoitteeseen yle.fi/esteettomyys ja sieltä löytyy myös esityksissä käytetyt kalvot.

aki commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

Login or register to leave a comment

Publicity
These messages are public and can be seen by anyone.