Kannattaisiko joskus oikein kunnolla funtsia, etten sanoisi konseptoida, seminaarien verkottamista/somettamista.
posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
Kannattaisiko joskus oikein kunnolla funtsia, etten sanoisi konseptoida, seminaarien verkottamista/somettamista.
jal posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
Protoilin tätä viime keskiviikkona Communication Creates Communities -semman yhteydessä. Harmi kyllä Qaiku toimii optimialustana vain silloin, kun tämän pienen aktiiviporukan ydin on kiinnostunut.
Käytin videostriimaukseen ustream.tv:tä, ja olisi ehkä ollut hyödyllisempää käydä myös chatti siellä, kun Qaikussa tuli vain yksi semman ulkopuolinen kommentti.
eskolius commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@lindstorm Sitäkin. Seminaari verkko/some/mobiili -muodossa ennen, aikana ja jälkeen vs/& IRL-seminaari. - Itselläni olisi muuten oto-opiskeluun liittyvä juttu, jota mielelläni linkittäisin tämäntyyppiseen kuvioon.
jal commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@eskolius Chatilla ei ole ikävä kyllä (niin helppoa) muistia.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
Periaatteessa video ja Qaiku pitäis saada vierekkäin siten, että molemmat päivittyvät issekseen.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@eskolius Kunnolla toteutettuun seminaarin verkkosomettamisen konseptiin liittynee se, että seminaarin aihepiiristä kiinnostuneet tietävät sen olevan verkossa/somessa - etukäteen/aikana ja jälkeenpäin. Ja myös järjestäjä on - aktiivisestikin.
jal commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@ferrix, tämä olikin päällimmäinen syy, että päädyin käyttämään Qaikua - mikroblogia tarvittiin seuraavana päivänä. Samaten sen seuraaminen toiselta screeniltä oli huomattavasti helpompaa kuin ustreamin chatin.
Oli itse asiassa tarkoitus jatkaa toinen päivä Etherpadillä, mutta erinäisistä syistä tämä toisen päivän digitaalinen fasilitointi jäi pois. Etherpadiä olisi voinut käyttää jo keskiviikkonakin raportointiin. Siinä olisi helpompaa koostaa yhtenäisiä tekstejä esityksistä, sen sijaan että tuloksena on irrallisia lausahduksia ketjussa.
eskolius commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
Paljon eriasteisia toteutuksiahan löytyy pelkästään qaikua seuraamalla. Niistä olisi varmaan paljon opittavaa. Laadukkaimpiin kuuluvaa seminaarinaikaista toteutusta tuli Open 2009:stä, siis reaaliaikaista videota.
jal commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@apoikola, pe3, @personaleu: mitä on suunnitteilla tämän viikon pe-aamun minitapahtumaan liittyen?
Sehän olisi (ollut) aiheeltaan ja kohderyhmältään mitä sopivin kehittymään verkossa etukäteen ja myös jatkumaan jälkeenpäin.
jal commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@jal, mielestäni jo Jaikussa päästiin samaan kuin Qaikussa nyt. Esim Eduskunnan tietoyhteiskuntaseminaarin rapo oli parempikin kuin Open2009. Ohjelma ja striimit olivat jaossa saman tien, ja presiksetkin löysivät tiensä verkkoon semman toisena päivänä.
Toimiva sometoteutus on paljon kiinni paitsi järjestäjien, myös yleisön halusta ja taidosta toimia verkkoympäristössä. - aika truismi tietysti tämä, onhan puheena sosiaalinen media. :)
eskolius commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@eskolius Tiedän tapauksen - itse asiassa tein siitä uutisen verkkolehteen.
jal commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@jal hyvä huomio ja potku persuuksille. Omasta puolestani ajattelin tarttua presiksen valmisteluun tänään ja erittäin mielelläni otan kaikki kiinnostuneet mukaan ennakkovalmisteluun.
@eskolius eduskunnassa on huomenna tulossa ubiikkiuteen liittyvä semma, jonka virallisena back channelina toimii qaiku... viimeksihän jaiku syntyi backchanneliksi ilman järjestäjien tietoa asiasta, eikä Jaikuthreadia kaiketi ainakaan livetilanteessa seinälle heijastettu? Eduskunnan ongelma on, että livestreamaus maksaa niille ihan älyttömiä summia (tuhansia euroja per kerta), eikä tällä hinnalla ainakaan viimevuotisesta tietoyhteiskuntaseminaarista jäänyt edes videotallennetta nettiin jälkipolville.
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@apoikola konseptoinnilla tarkoitin tosiaan myös suunnitelmallisuutta mielellään kaikkien osapuolien kesken.
jal commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@apoikola, kyllä se threadi heijastettiin ja sitä myös kommentoitiin. Sikäläinen it-vastaava oli oikein nopea toimimaan, kun ekan päivän aamuna istuttiin vierekkäin ja jo ennen semman alkua saatoin tarjoilla ideoita kuinka homma saadaan pelaamaan molempiin suuntiin.
Heillä on tosiaan infra (erityisesti tietoturva) suunniteltu aivan eri lähtökohdista kuin avoin sosiaalinen media vaatisi, eikä se kovin ketterästi näihin kuvioihin käänny.
eskolius commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@jal kaikkien välitin allaolevan konseptinraakileen Eduskuntaan
A) Edellisenä päivänä kannattaa tiedottaa sosiaalisessa mediassa (twitter, qaiku, facebook, blogit) tilaisuudesta siten että 140 merkin tiedotteessa on linkki sinne paikkaan, mistä löytyy livevideo ja sinne paikkaan qaikussa, missä kommentointi tulee tapahtumaan (Nyt Eduskunnan tiedotteessa on vain linkki qaikun etusivulle).
Joko tänne: http://www.qaiku.com/channels/show/ed...
Tai tänne: http://www.qaiku.com/channels/show/se...
B) Kannattaa huolehtia, että itse livepaikalla on kaksi videotykkiä, joista toinen näyttää esiintyjien kalvoja ja toinen qaiku-backchannelia. Alla olevassa keskusteluthreadissä on linkki http://pagereload.appspot.com/ palveluun, joka tekee sen, että se automaattisesti refreshaa qaikukeskustelun esim 10 s. välein, jolloin salin seinällä näkyvät kokoajan myös viimeisimmät kommentit.
http://www.qaiku.com/channels/show/Bi...
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@Ilen vinkistä testasin ruotsalaista Bambuseria http://bambuser.com/ se toimii loistavasti livestreamaukseen läppäriltä ja video jää talteen. Vinkki myös @Villemonkeylle
Tässä testini tulos: http://bambuser.com/channel/apoikola/...
Ihan siis livenä webistä pystyin itselleni heiluttelemaan (pieni viive toki mukana), mutta kaikenkaikkiaan kirjautumiseen alkuihmettelyineen meni vain ehkä enintään viisi minuuttia ennen kun olin jo netissä.
eli @personaleu ja @totoroki olisiko Sitralle mahdollista saada perjantaiksi yksi läppäri internetyhteyksineen ihan vaan streamausta varten. Sitten jos jollain on, niin kameran jalusta ja siihen vaikka joku kohtuu laatuinen webbikamera kiinni, niin se riittää kuvan puolesta. Mikrofonin olisi syytä olla hyvä usb-mikki, itselläni on pöytämallia, mikä kelpaa alustajien nauhoittamiseen, mutta on hankala, jos halutaan yleisökeskustelua nauhoittaa. Onko langattomia usb-bluetooth-mikkejä olemassa?
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
Mainitsemani viimeviikkoinen Helka ry:n järjestämä tapahtuma oli siis Helsingissä järjestetty kv. seminaari Communication Creates Communities, joka striimattiin reaaliaikaisesti Ustream.tv:ssä ja jonka back-channelina toimi Qaiku.
Edeltävällä viikolla tuli seminaarin kotisivulle ohjeet web-osallistumista varten, sekä stream-osoite että Qaikuun kirjautuminen ym. Näihin voi edelleen tutustua em. sivulla.
Edellisenä päivänä semmasta ja kanavista infottiin Twitterissä, Qaikussa, Facebookissa ja semman kotisivulla.
Tilaisuus kuvattiin web-kameralla, ja aamun kahvitauon jälkeen mikitettiin erikseen, minkä jälkeen äänenlaatu oli priimaa. Tämä on olennainen pointti, ja hienosti ustream-yleisö heitti järjestäjille infoa, että äänenlaatu ei riitä. Saatoimme näin vastata siihen saman tien.
Lisäys: seminaarin aikana Qaiku-ketjut pyörivät näytössä läsnäolijoiden luettavana. Tuli välillä vähän haastetta, kun paikallinen langaton verkko otti siipeensä yleisön kännyköistä tms. mutta selvittiin sitten siitäkin.
Backchannel ja striimaus vaativat vähintään kaksi toimijaa. Onneksi paikalla oli @ikajaste joka omien vastuidensa lisäksi pystyi jeesaamaan minua.
Järjestäjiä kiinnostaa aina saatu hyöty ja näkyvyys. Omalle semmaporukalle saatu hyöty on helposti nähtävissä, ja Ustreamistä näkyi paljonko oli streamin seuraajia. Sen sijaan Qaikusta ei taida saada mitään lukijamäärädataa ulos.
eskolius commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@apoikola Näin flunssacastauksen kokeiluissa on selvinnyt, että bambuser on jopa jonkin verran qikiä nopeampi.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
@apoikola hyvä idea, voidaan ottaa esim. mun läppäri perjantana tähän käyttöön, ja meillä on myös videokamera jota voi käyttää. Mikkipuoli on tähänastisissa sisäisissä kokeiluissa ollut vähän heikoilla, mutta voisin koittaa selvitellä mitä sille voisi tehdä. @personaleu :lla on ollut Bisnestreffeissä aiemmin pieni bluetooth-mikki mutta sen kierrättäminen on ollut ehkä hiukan hankalaa.
totoroki commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
Aika hyvä olisi jos @Ile :n 'liveqaiku'-näkymään saisi refreshaavan Qaikukeskustelun kylkeen videomokkulan. Tällöin samalla ruudulla olisi sekä Qaikuun tallentuva keskustelu että video. Sitten vaan jollekulle yleisössä tehtäväksi livebloggaaminen, ja toki muutkin voivat Qaikun kautta osallistua.
Saako Qik-videon embeddoitua?
bergie commented on posted to #seminaarikannu Helsinki, Finland 09.11.2009 (fi)
Ai niin @jal Tiekellä, Sitrallaja @personaleu lla on ollut Bisnestreffien osalta järjestelyrooli, @apoikola ja @pe3 ovat vain ystävällisesti lupautuneet alustajiksi. Sanon tämän vain siksi etteivät pe3 ja apoikola vahingossa joudu vastuuseen jos meidän taholta menee jokin pieleen :)
totoroki commented on posted to #seminaarikannu 09.11.2009 (fi)
Tämähän on hyvä qaiku, yritän kommentoida muutamia ubiikkisemmasta jo mieleeni tulleita asioita iltapäivän aikana. Tässä pitäisi näet samalla päivystää kauppojen aukioloaikaa koskevaa keskustelua täysistunnossa klo 14 alkaen.
T: Aki A, eduskuntatiedotus
AAsola commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
Yksi mielestäni jo jossain kommentissa esiin noussut huolenaihe on se, että miten "taviskansalaiset" (tiedän ettei sellaisia oikeastaan ole olemassakaan) pääsisivät helpoiten kiinni keskusteluun eli pystyisivät seuraamaan ja osallistumaan siihen ilman valtavaa osaamista. Tämä on ihan sellainen perus demokratia-näkökulma, joka tulee julkisen hallinnon huomioida. Vempeleet ja tavat pitäisi pitää siinä mielessä yksinkertaisina, vaikka sitten hevijuusereille olisikin erilaisia lisämahdollisuuksia.
AAsola commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
Jos verkko-osallistujamäärä on yhtään isompi, feedback verkosta seminaariin täytyy kyllä olla jotain ihan muuta kuin puhdas striimi kommentteja. Keskeinen kysymyshän on miten saada kysymyksiä ja kommentteja esitettyä verkon yli.
@Suviko ilmoitteli toisaalla että irc:ssä on joskus tehty haastatteluja sillä tavalla että on yleinen kanava jossa on vapaa huudella mitä huvittaa, ja sitten toinen, suljetumpi kanava jonne moderoijat nostavat eniten keskustelu hertättäneitä kysymyksiä yleiseltä kanavalta. Samaa maillia olen minäkin nähnyt joissain chat-haastatteluissa. Tätä voisi hyvin soveltaa, ja tavallaan se on toiminut Qaiku-yhteydessäkin näin, joskin ilmeisesti vähän epämääräisemmin organisoituna (osallstujat paikan päällä lukevat Qaiku-virtaa, ja pomivat sopivia aiheita).
Yksi mahdollisuus olisi hyödyntää äänestystä. Esimerkiksi mahdollisuus esittää kysymyksiä/kommentteja jonkinlaiselle draft-alustalle, josta nettiosallistujat voivat äänestää niitä ylöspäin. Korkeimman äänimäärän saaneet esitettäisiin sitten itse tilaisuudessa. Aika yksinkertaistahan tuo vielä on, mutta sillä pärjättäisi sentään alkuhätään, eikä pitäisi olla liian pulmallista ottaa käyttöön.
Löytyisiköhän tuollaista valmiina jostakin? Siinä pitäisi olla ainakin tuki sille että kysymykset on jaoteltu omiin aiheisiinsa, ja että uusia aiheita saa tehtyä nopeasti lisää(puhujien vaihtuessa). Varmaankin kysymykset pitäisi myös voida merkitä käsitellyiksi, ja olisi hyvä jos jokaisen kysymysaihion perässä olisi myös mahdollisuus keskustella siitä.
ikajaste commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
Pitäisi kait pohtia myös sitä, miten seminaarin pj / vetäjä voisi jotenkin kätevästi pitää lankoja käsissään niin itse seminaarissa kuin verkossa. Helposti tavallisessa seminaarihässäkässä ei vain millään ehdi selailemaan verkossa erilaisia kanavia ja haarautuvia keskusteluja.
AAsola commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
Veikkaanpa että tämä Qaikun aihe-keskustelu vs. kanava-virta aiheuttaa aika paljon sekaannusta asiaan vihkiytymättömille. Jopa mullakin on välillä vaikeuksia orientoitua että mikä tämä aktiivinen näkymä nyt on ja miten siihen pitää orientoitua kun esim. seuraan tilannetta useammalla välilehdellä.
Mielestäni olisi hyvä että jokaisella itse tilaisuuden aiheella on oma keskusteluketjunsa. Qaikussa päästäisiin pitkälle jo sillä, että voisi määritellä kanavakohtaisesti asetuksia - esim. että kanavan yleisnäkymässä ei näytetä yksittäisiä kommentteja.
Vaan toisaalta tässä tulee ongelmaksi, että jos seuraa intensiivisesti yhtä keskustelua, pitää olla jokin helppo tapa huomata että uudempikin aihe on nyt perustettu (kun live-tilaisuus on siirtynyt eteenpäin).
Lisäksi itse aiheiden otsikoiden selkeyden vuoksi voisi olla hyvä, että kanavan hallinnolla on mahdollisuus muokata aiheiden otsikkoja. Siten ne voidaan aina vaihtaa oikeaan formaattiin, esim. "puhuja: aihe (kellonaika, kesto)" (tms.)
ikajaste commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
@AAsola: Tavallaan jos nettiosallistujia on tulvaksi asti on mahdoton yhtälö että yksittäinen vetäjä voisi pitää lankoja käsissään. Siinä mielessä tuo kommenttien äänsetys olisikin loistojuttu, koska se ikään kuin pitää itsestään ne langat käsissä. :) Mutta se on tietysti vain tuo kommentointiosuus, on totta että itse keskustelu (tai muu osallistuminen) olisi hyvä olla edes jossain määrin hallinnassa. (Ja hallinta ei nyt tietenkään tarkoita sisällön hallintaa, vaan rakenteen hallintaa.)
ikajaste commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
@ikajaste , qaikussahan saa jo kanavakohtaisesti piilotettua kommentit kanavan striimistä (oikea laita, työkalut), mutta tämä on toki vain henkilökohtainen asetus. Tätä on mietitty nyt paraikaa hieman kohta julkaistavan version yhteydessä ja enemmän sitten siltä pohjalta.
eholmila commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
@AAsola: Taviskansalaisten osallistumismahdollisuus olisi tosiaankin hyvä juttu! Nämä jäävät muuten kovin paljon intensiivikäyttäjäporukan jutuksi.
Toisaalta pitää huomata se että intensiivisessä livetilanteessa vapaan (tunnisteettoman) kommentoinnin häirintämahdollisuudet aiheuttavat huomattavasti enemmän ongelmia kuin vähänkään hitaammassa viestinnässä - livenä jälkimoderointimalli kun ei oikein toimi.
ikajaste commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
Lisäksi epäilisin, voin olla väärässäkin, että yhden haasteenhan "qaikun kanavien hahmottamiselle" tuo myös twitter. Kun on opittu twitterissä, että kaikki on samaa viestimassaa, niin ei välttämättä edes niin osaa hakea/hahmottaa säikeitä. Tässä on sitten tietenkin meille haaste miten sitä voidaan tuoda paremmin esille.
eholmila commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
@eholmila: Joo, tuo henkilökohtaisuus onkin se ongelma. Se pitäisi pystyä säätämään kanavatasolla yleisölle, jos on oletettavissa että lukijoina ovat Qaikua tuntemattomat käyttäjät - kuten näissä seminaareissa varmasti on.
Mutta juu, kun uusi versio on kerran tulossa, niin tämän kontekstissa puhuminen on vähän turhahkoa.
ikajaste commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
Oikeastaan yritän vain tasapainoilla sen kanssa, miten tasapainoilu eturintamassa olevien käyttäjien (= varmaan suurin piirtein kaikki Qaikussa osallistuvat) ja "taviskäyttäjien" välillä onnistuisi kaikkein parhaiten. Täydellistä ratkaisua en tavoittele, vaan sellaista kohtuullisen hyvää ja sellaista, joka ei ole jo valmiiksi kallis, raskas ja vanhentunut.
AAsola commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
@AAsola Mun mielestä pilviajattelun tapainen voi olla hyvä. Eli se toinen palvelu voi olla tuolla jossain eikä sitä tarvitse itse tuottaa. Tällä tavalla ei olla sidoksissa, jos palvelu päättää vanhentua.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
@ferrix olisiko tästä jotakin jo toimivaa esimerkkiä?
AAsola commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
@AAsola Ei, koska viittasin, että just tällä hetkellä se palvelu näyttäis voivan olla Qaiku ja tänne vaan ohjaa sitä väkeä. Sitten, kun tämän tappaja löytyy niin siirrytään sinne.
ferrix commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
Linkataanpas tämä tuore case tänne:
http://www.qaiku.com/go/41ld
jal commented on posted to #seminaarikannu 10.11.2009 (fi)
Copyright Rohea Oy 2010 | Mobile version | Feedback | API | Terms of Service | Applications and tools