Tools

Tuija said

Tuija  

Sosiaalinen median webinaari, YLE Areena

191 comments

Tuija posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

191 comments

Bottom

Tuija  

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Tuija  

Pirkka Aunola kertoo YLEn sosiaalisen median strategiasta, kohta paneeli

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

Jotain turinaa myös tuol toisessa säikeessä

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

mace  

Entressen kirjastossa tehty juuri sellaista itse-ohjautuvaa some-työtä ilman ohjausta, johon @tuija alussa viittasi. Nyt pääkaupunkiseudun HelMet -kirjastoissa vireillä jonkinlainen virallisempi strategia. Helsingin kaupunginkirjaston oma strategia on nähtävillä.

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

mace  

Sannemann totesi (sivulauseessa), että jos on oikein virallisempi strategia, niin sillä voidaan saada myös resursseja työn tekemiseen. Jos hommaa ei ole ohjattu ja muutenkin toimitaan omin nokin, niin tätä pioneerityötä tehdään omalla ajalla ja oman kiinnostuksen mukaan. Itellä on samat kokemukset.

Oikeusministeriön selvityksen mukaan virkamiehistö periaatteessa kannattaa kaikkea tällaista uutta yhteistyötä virkamiesten ja kansalaisten välillä, mutta on epäluuloa siitä että mitä se voi, pitää ja saa olla.

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

Susa  

Hyvä Entressen kirjasto, minun kotikirjastoni! Olen ylpeä!

Susa commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

Omia kokemuksia vaihdellaan. Ihanaa ja edullista on kaikkien mielestä sos. media.

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

mace  

Otakantaa.fi -mainittu, sitä väsätään siis Oikeusministeriössä. Samoin mainittu siihen liittyvä Facebook-ryhmä (jota en ole katsonut). Sari sanoo, että sana facebook korostuu tarpeettomastikin, koska se on kaikille tuttu.

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

Sini74  

Sini74 commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

Oikeusministeriössä valmisteilla olevissa suosituksissa ei tietenkään puhuta yksittäisistä palveluista, vaan liikutaan erittäin yleisellä tasolla. Tiedossa sanahelinää? Strategiatyötä on siis tiedossa vielä alemmallakin tasolla, kun OM:n strategiaa sovelletaan.

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

lindstorm  

AAH, Yleisökuva ei oo skarppi! Fokusta, fokusta! (silmiin sattuu :D)

lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

Hohooo, virkavastuu myös mainittu. Yleisökommentissa kysellään sitä, että ihmisten "vakavan tiedonhaun" osuus ajankäytöstä on ehkä aika pieni verrattuna Mafia Warsiin ja ananasten kasvatukseen virtuaalifarmeilla. Jalkautuva virkamiestyö mainittu :) on havaittu, että jos viranomainen tekee "tosi hyvän palvelun", sinne ei silti tule ketään.

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

Kitti  

YLEn ja hallinnon pitää tehdä yhteistyötä "hallinnon omien areenojen" rakentamisessa. Eipäs nyt rakennella viiden miljoonan kansalle monia alustoja. FB:ssä on yli 300 miljoonaa käyttäjää yhdellä alustalla. Eikö viiden miljoonan kansa voisi pistää hyvän alustan pystyyn, joka palvelee kansalaisia monipuolisesti?

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

Hmm. Onkohan nyt olemassa mitään serviisiä, jossa olisi näytillä esim. kaavoitusmuutokset sun muut, joita perinteisesti on pitänyt raahautua jonnekin kaupungintalolle katsomaan?

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ferrix  

@Tuija Niin ootki jakanut.

ferrix commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jiivonen  

@jahapaula Espoossa iirc ovat verkossa.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

lindstorm  

@Tuija ping, Qaikua voi käyttää feispuukki-tunnareilkii! ;)

lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

Olin kouluttamassa virkamiehiä hiljattain ja aiheutin paljon ahdistusta puhuessani somesta. Eivät heittäneet ulos, mutta ajatus varmaan hiipi mieleen ;) Miksi suomalainen virkamies pelkää niin kovasti kansalaisen kohtaamista?

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@pirkka puhuu myös siitä, että ihmisillä (l. asiakkailla) ei välttämättä ole kovin suuria haluja YLEn verkko-osallistumisen suhteen. Samahan on kirjastojen suhteen. Jos asiakkaalta kysyy mitä kirjastoissa pitäisi olla, ei vastaus ole "sosiaalisen media palveluja", vaan "kivoja kirjoja".

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

@Kitti Uskoisin, kuten sempassakin tuli ilmi, ettei ongelma ole sinänsä kansalaisen kohtaamisessa vaan siinä, että ovat monet kohtalaisen pihalla näistä palveluista - ja mielikuvaa sitten helposti hallitsevat ne lampaanheittelyt ja farmvillet.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

samuliyle  

@Kitti Jos on saanut tehdä pitkän uran kohtaamatta yhtään oikeaa ihmistä, niin miksi hämmentää soppaa?

No ehkä vähän kärjistettyä, mutta tuntuu, että myös toimittajakunnassa on samantyylisiä ajatuksia.

samuliyle commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

@Kitti Sitä kohtaamista ei voi niin ennakoida? Verkossa pitää toimia nopeasti ja siitä jää se mustaa valkoiselle. Oisko siinä pelkojen syitä?

Jatka ehdottomasti virkamiesten kouluttamista - laaja-alaisesti. Se on välttämätöntä, että virkamiehetkin huomaavat verkon mahdollisuudet (!).

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

SannaE  

@Kitti: välitön jatkoajatus. Vai onko virkamiehille asetettu ylhäältä niin ahtaat raamit työkuvauksin, vastuurajoituksin, säännöin ja määräyksin, että kaikenlainen spontaanisuus, luovuus ja henkilökohtaisuus tapetaan?

SannaE commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

@mace Kirjastoilta odotetaan nykyisin myös mm. sosiaalisen median opetusta.

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Susa  

@mace, Ihmiset eivät osaa "vaatia" yrityksiä/organisaatioita sosiaaliseen mediaan. Ei osata kysyä sellaista, mitä ei ole vielä kauheasti ollut tarjolla. Mutta maailma muuttuu. Edelläkävijät saavat etumatkaa.

Susa commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@kitti Sari Aalto-Matturi viittasi, että somea on verrattu yleistötilaisuuteen. Ei ehkä ihan osuva vertaus, mutta hyvä lähtökohta virkamiesten mukaan houkutteluun. Ei ole viisasta, että virkamiehet eivät halua osallistua yhteiskuntaan lol.

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

Sini74  

Espoon kaupungin verkkoviestinnän koulutuksessa oli noin 60 verkkosivujen päivittäjää. Kouluttaja kysyi kuinka moni on Twitterissä. Yksi, minä. Facebookissa sentään taisi tunnustaa olevansa jotain 10 ihmistä.

Sini74 commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

@SannaE Olen tasan samaa mieltä, että asioita on rajattu liikaakin. On helppo vetäytyä erilaisten rajoitusten taakse, vaikka ne ollenkaan aina eivät tosiasiassa olisi ollenkaan este.

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ruottio  

Olennaista lienee, ettei sosiaalisen median kautta vuoda julkisuuteen sinne kuulumatonta tietoa. Tämän pitäisi olla kaikille selvä asia, mutta todellisuus voi olla toinen.

ruottio commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

lindstorm  

@Sini74 Tuo on kyllä sellainen, missä mun mielestä tekemällä oppii (ja tekijä osaa). SoMe-läheiset (mutta mun mielestä enenevissä määrin myös monet muut) duunit ei enää oo sellaisia kellokortti-juttuja, että "teen tätä kahdeksasta neljään ja sillä siisti". Verkkoviestintä-ihmiset, jotka ei itse ole verkossa... Huh!

lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Sini74  

Mitä ei kannata sanoa sosiaalisessa mediassa: Toimittaja tuhri skuupin Twitteriin http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uuti...

Sini74 commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@susa totta, että edellekävijät saavat etumatkaa. He myös määrittävät mitä "perässäkävijöiltä" (suomenkielinen sana?) vaaditaan/odotetaan/osataan odottaa.

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

@Sini74 Kuinka moni Qaikussa? Moniko bloggaa? Kuinka moni FB:ssa työn merkeissä ja moniko ihan vaan yksityisesti? Paljon kysymyksiä.

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

@Tuija Koulutusta todella tarvitaan!!! Moni ei vieläkään tajua netin moniulotteisuutta.

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jiivonen  

Mulla on fiilis, että virkamiehenä pitää varoa mitä julkisuudessa sanoo työnsä puolesta. -- Ne kansalaiset pirulaiset, kun haastavat oikeuteen virheistä.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@sini74 huom noi kymmenen ihmistä ei varmaan ole Facebookissa Espoon kaupungin verkkoviestittäjinä, vaan oikeina ihmisinä.

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

Sini74  

@lindstorm Eipä Espoon kaupungin kotisivuilla mitään sosiaalista mediaa olekaan. Toivottavasti tulee päivityksen yhteydessä edes kunnon keskustelupalstat ja mahdollisuus kommentoida uutisia.

Sini74 commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

@mace Isompi ongelma kohtaamisessa oli se, ettei siihen kuulemma ole aikaa! Ei meillä ole aikaa kohdata ihmisiä ja vastailla kysymyksiin! Tämä on totta tai ei, mutta ainakin jonkinlainen selittely-yritys.

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

@pirkka puhuu asiaa siitä, kuinka some-maailmaan sukeltaminen ei ole kaikille yhtä helppoa.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jiivonen  

Miksi verkkotiedottajan pitäisi olla FB:ssä tai kirjoittaa/lukea Twitteriä?

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

@jiivonen Totta; varovaisuus on viisautta. esim. mainitut salassapitoasiat ovat tosivakava juttu, jos niistä lipsutaan.
Mutta, on paljon asiaa, jonka voisi kohdata myös verkossa.

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@kitti auts, toi on niiin tuttua. Teollinen yhteiskunta on rationaalinen ja ajankäyttöä ja tehokkuutta voidaan mitata. Kohtaamisten mittaaminen on vaikeampaa.

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

Sini74  

@mace Työnään verkkoviestintää tekevät eivät käytä verkkoa muuhun kuin työkotisivujen päivittämiseen? Minusta pelottavaa.

Sini74 commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

@Kitti Eikö siitä kysymyksiin vastaamisesta ja ihmisten kohtaamisesta alansa asioiden kanssa juuri makseta sitä palkkaa?
Sehän toimii nopeammin ja vähemmällä ajalla verkossa.

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

lindstorm  

@Sini74: SoMe on silti nykypäivänä netin perusjuttu, ja sitä pitäisi seurata, jotta ymmärtäisi netin muuttuvaa luonnetta. Se ei ole enää kasa staattisia sivuja nivottuna kimpuksi hyperlinkeillä. Hitto, oikeastaan sivusto sanakin on nykyisellään käsitteenä väärä kuvailemaan niitä palveluita, joita netti tarjoaa.

lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jiivonen  

@Kitti Kyllä ajan puute on mielestäni aivan validi syy. Ei kaikille voi vastata sähköpostiin, ei kaikkien kanssa voi puhua puhelimessa.

Some on ehkä laajempi media, mutta silti se vaatii paljon aktiivisempaa ja aikaa käyttävämpää menettelyä. Varsinkin jos välineitä on paljon, niin aikaa menee vielä enemmän.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

Hyvä @jussi Some nostaa esiin sisäisen viestinnän ja johtamisen. Sisaisen viestinnän renessanssi!

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Sini74  

@jiivonen Koska heidän pitäisi vähintäänkin tietää mitä ne ovat ja mitä verkossa tapahtuu?

Sini74 commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

Nyt päästäänkin ajan käyttöön.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ConnectIrmeli  

Kaikki mitä me tehdään verkossa, rakentaa meille meidän omaa virtuaalista identiteettiä. Digitaalinen minä on olemassa - joko editoituna tai editoimattomana!

ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Susa  

Some on hauskaa JA se on työtä. Oma aika ja työaika menevät iloisesti sekaisin.

Susa commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Jussi  

sori, että olin myöhässä!

Jussi commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

Ajankäyttö voi olla ongelma siksi, että esimiestaso ei aina ymmärrä somen mahdollisuuksia osana työtä.

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

Aaargh, nyt tulee kauheaa asiaa: kun tämä sosiaalinen media nyt alkaa strukturoitumaan ja siitä tulee tavoitteellista ja strategisesti ohjattua leikkivän ja kokeilevan sijaan (kuten tähän asti), tulee mieleen se sama vaihe webin historiassa kun firmat tuli mukaan ja homma jäykistyi joskus vuoden 2000 -hujakoilla. Jonkinlaisen vapautuksen siitä toi web 2.0, joka teki webistä jälleen ei-niin-vakavan paikan, joka se oli ollut ennen tuota internet-huumaa.

Hmm... sosiaalisen median haltuunotto on murha?

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

Kitti  

Sähköpostista on tullut vankila, joka on täyttynyt vedellä. Nyt ovet auki someen. Verkkoyhteisössä kohtaamista voisi tehostaa, eikö?

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

lindstorm  

@jiivonen: Koska sosiaalinen media on se rehellisempi ja aidompi back channel sille keskustelulle, mitä oikeasti tiedottajan tiedottamasta (tai tiedottamatta jättämästä) materiaalista käydään.

lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@sini74 joo se tod. on pelottaavaa!

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

marjut  

Onko sosiaalisella medialla merkitystä vain työkontekstissa? Nyt tästä keskustelusta saa vähän sen käsityksen. Ymmärrän tosin hyvin niitä, jotka haluaisivat pitää edes tämän yhden osan elämästään ihan privaattina ilman työelämäkytkyjä.

marjut commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@marjut word up!

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

ruottio  

Sosiaalinen media nähdään helposti asiaan perehtymättömien taholta aikasyöpöksi, joka on pois "oikeasta" työstä. Oma työ on osa omaa identiteettiä. Ei niiden sekoittumista voi tyystin välttää ellei toimi täysin anonyymisti.

ruottio commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

SannaE  

@mace: pikemmin toivoisin yritysten ja organisaatioiden ottavan oppia somesta ja pystyvän entistä joustavampaan tapaan toimia. Olisi hienoa jos some pystyisi ravistelemaan ja muuttamaan yritysten rakenteita ja tapoja tehdä asioita ja toisaalta tarjoamaan niille avoimemman, enemmän käyttökelpoisia ideioita, ajatuksia ja suhteita luovan ympäristön. Pitää vain lähestyä ympäristöä kunnioituksella, sen toiminnan luonteen mukaisesti, eikö?

SannaE commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

@mace Eikö tämä lopulta ole kiinni meistä käyttäjistä? Toki oma jäykkyys on helposti edessä, kun tulee erilaista sääntöä, mutta mä uskon, että mitä enemmän asiassa on mukana rohkeita ihmisiä, sen paremmin some pitää asemansa positiivisena mahdollisuutena.

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jiivonen  

Nyt puhuu @Jussi asiaa.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

TarjaNenonen  

Hyvä kysymys Bonde-Jensenilta! Ongelma on jos yritys ei tajua, että verkossa oleminen voi olla työtä;)) Virallisesta lausunnosta ajatus : Jungner piti tänään samassa auditorissa tiedotustilaisuuden- säästöistä. Hän aloitti sen poistamalla YLEn oman kuvausryhmän, sanomalla tämä ei ole lehdistötilaisuus, vain henkilöstölle- tämä on tiedotustilaisuus.

TarjaNenonen commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ferrix  

@jiivonen @Kitti Meillä on aikaa tehdä vähän sosiaalisessa mediassa. Sellainen kuorikerros tai juustohöylämäinen riipaisu siitä tulee ja siinä ajassa pitää pyrkiä olemaan mahdollisimman tehokas ja saamaan mahdollisimman paljon irti. Tämä on aiemmin ollut median tehtävä ja toisaalta yrityksessä esimerkiksi lehdistöseurannan funktio. Nyt tarvitaan jonkinlaiset suitset tuolle hektiselle sosiaaliselle ympäristölle, josta voi paljon sivuuttaa.

Mika Raento sanoi, että on ehkä järkevämpää ottaa signaalista näytteitä viikottain tai vuosittain eikä välttämättä 5 minuutin välein, koska todennäköisemmin se on kohinaa. Minä ainakin kaipaan välillä aikaa offline ja silloin jätän suoraan kaiken huomiotta: se on kohinaa. Kun virittäydyn taas verkkoon, keskusteluista syntyy lisäarvoa siihen, mitä silloin olen tekemässä ja mikä juuri silloin kiinnostaa.

Sosiaalisessakin mediassa on rytmi ja se rytmi ei oikeasti ole 24/7. Olennaista on se, että joku kerää oikeasti tärkeän asian silloin, kun minä nukun.

ferrix commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

dcron  

@mace Juuri näin tuossa tulee käymään. Kun me virkamiehet valtaamme ohjeistetusti ja hallitusti sos. median niin kaikki muut ovat jo siirtyneet jonnekin (?) muualle.

dcron commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

lindstorm  

@Jussi:n hyvä pointti: keskittyminen. Sooloilu johtaa tiedon pirstoutumiseen ja silloin sen hallinta (yritysnäkökulmasta) hankaloituu / muuttuu lähes mahdottomaksi. "Mennään kaikkialle" ei ole mikään strategia sekään :D

lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

aila  

miksi pitäisi sekoittaa henkilökohtainen ja työhön liittyvä verkosto? minulle ei tulisi mieleenkään sekoitta työhön liittyviä asioita vapaa-aikaan ja päästää työtovereita ja asiakkaita henkilökohtaiseen elämääni.

aila commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ConnectIrmeli  

Kun vertaan omaa ajan käyttöä muutaman vuoden taakse, kun kaikilla oli niin kiire, ettei ehtinyt tehdä mitään (Kuten Antti Aro kirjoitti) ja somesta ei ollut vielä kuultukaan... Niin somen oppimijnen on mulla ollut iso prosessoija nimenomaan keskittymisen oppimiseen...

ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

@jussi Hyvä nosto. Prosessit ja roolit. @pirkka Tapa toimia. Miten teemme fiksusti? Siitähän tässä on kyse.

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

moiraw  

Eihän Yleltä / kirjastolta voida eikä osata odottaa somea, kun sitä ei vielä juurikaan ole. Mahdollisuudet vielä hyödyntämättä.

moiraw commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

@Kitti Ensin pitää saada ihmiset tajuamaan verkkoyhteisön mahdollisuus. S-posti on liian helppo ja siksi se tukehtuu omaan helppouteensa.
Sitäpaitsi, verkossa liikkuva väki on nimenomaan sitä - liikkuvaa. Miten taataan, että ihmiset pysähtyvät juuri siinä yhteisössä, jossa se meidän tärkeä asia on?

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

@ferrix Henkilökohtainen toimittaja olis kiva juttu. YLEn toimittajien Delicious-linkit tms.

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

@jal Tsemppiä! Somesta löytyy juttuideioita! [agree]

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

@aila Monen on vaikea erottaa näitä rooleja. Kuitenkin juuri näiden roolien sekottuminen voi tuoda lähinnä työelämään ongelmia - jos on varsin avoin siellä yksityisellä puolella.

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

Ääntä lisää!

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ConnectIrmeli  

Kuka äsken sanoikaan, että pitäisi tietää, miltä esimerkiksi juuri minun kohdalla verkossa työskentely näyttää. Ja nyt sanottiin, että pitää vaan mitata ja testata. Ja Tuija sanoi, että itse itseään muuttavat ihmiset yliedustettuina.Olen itse sellainen oppija, joka motivoituu vaikeuksista - mitä someilun aloitus ehdottomasti oli. Muille oppijatyypeille tarvitaan rautalankaa ja malleja.

ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

Ubiikki mainittu!

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Porni  

hmm jäikös tämä jonnekin eli voiko tätä katsoa jälkeenpäin?

Porni commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@porni en osaa vastata, mutta olis kiva jos jäis

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

ConnectIrmeli  

Jännä juttu, kun pelaaminen ja leikkiminen tullut monen puheenvuorossa esiin. Mä olen ollut somessa aika hampaat irvessä liikkeellä alusta asti - mutta päässyt reilussa vuodessa aika sujuvaan toimintaan. Musta leikkimisen aloittaminen olisi tosi vaivalloisen tuntuista - voisko ajatella, että jos aloittaa pelaamisella, niin vakavampi käyttö on yhtä vaikean tuntuista kuin mulle olisi pelaaminen?

ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@jussi:n syy mennä toimistolle pelkän etätyön sijaan: kivat työkaverit! Itellä sama.

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

Porni  

@mace jep niin olisi.. voisin laittaa tiimille jakoon.. hyvää keskustelua meinaan..

Porni commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

Tätä on pohdittu Qaikussa ennenkin, mutta tosiaan voi olla joillekin myös hankalaa tahi vastenmielistä lähteä combottamaan yksityiselmän some-käyttöä ja työelämän somekäyttöä. Qaikulaisissa taitaa olla enimmäkseen jengiä, joille tällainen moniroolisuus ei ole ongelma, mutta entäpä joku geneerinen virkamies?

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Markus  

@Porni Ainakin edellinen Ylen Jyväskylän webinaari löytyy vieläkin: http://areena.yle.fi/video/441649.

Markus commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

TarjaNenonen  

thänks SannaE

TarjaNenonen commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Susa  

Loistava kommentti virkamiesten "somepakkoon": Olisiko luontevaa sanoa, ettei virkamiehen ole pakko mennä Itä-Suomeen?

Susa commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

lindstorm  

@jahapaula: onko geneerisellä virkamiehellä tulevaisuutta, vai onko se tulevaisuuden "kolikkopuhelimen rahastaja"?

lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

taruta  

@moiraw niinpä eli kirjastot ja yle tarvitsevat jaakkoja ja tuijia lisää.

taruta commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@jahapaula jaa "geneerinen virkamies"!?!? Virkamieskin on työssään itseään toteuttava yksilö, subjekti! ;) ;)

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

moiraw  

Kysymys: miten some implementoidaan yritykseen? Hyväksikoettuja vinkkejä ja megamokia...

moiraw commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

@lindstorm Eläkeikää odotellessa ;) Pelkään, että valtionhallinto on täynnä sellaista jengiä, jota ei sielä ulos saada ajoissa. Muutama vuosi sitten huhu kertoi jostain viestintäpäälliköstä, joka ei suostunut itse käyttämään sähköpostia vaan sihteeri tulosti kaiken - tiedä sitten, kuinka todenperäinen huhu.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Porni  

@Markus jeah.. ok.. tutkaillaan.. tack

Porni commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

Hmm. Miksi työhön ei voi edellyttää intohimoa?

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

@mace Epägeneerinen kirjastovirkailija! ;-)

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

@Kitti Työ ilman intohimoa on ankeaa.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

@Susa Eikö virkamiehen tehtäviin kuulu se, mitä työnantaja sinne tehtäväksi määrää? Mä en käsitä, ettei somen hyödyntämistä otettaisi hallinnossa käyttöön siksi, että joku on sitä mieltä, että ei halua someen.

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Virbana  

@jahapaula Mulla on juuri toi ongelma: oon lähteny yksityihenkilönä, tai oikeastaan yksityisnickinä someen, ja tuntuisi vaikealta laajentaa työminän puolelle. Tuntuu, että sitten pitäisi lopettaa kaikenlainen perseily ja mielipiderehellisyys, ja esiintyä vain työnantajani edustajana. Ehkä tää riippuu paljon omasta asemasta firmassa, joillakin on natsoja/luottoa tehdä asioita vapaammin. Mietinnän alla, edelleen.

Virbana commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@jahapaula au au au!

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

lindstorm  

@moiraw kurkkaappa #qaikusourcing -kanavan keskustelut. Aiheesta on puhuttu viimeaikoina, joskin ehkä vielä hiukan teoreettisella tasolla.

lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ConnectIrmeli  

@nettimuori Mielenkiintoinen kysymys, miten taataan, että ihmiset pysähtyvät...? Mun käsityksen mukaan ei mitenkään, eikä se ole uuden kommunikoinnin tarkoituskaan. Siksi tarvitaan paljon opettelemista mediakriittisyyden ja -lukutaidon saralla

ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Susa  

@Kitti, ihmettelen samaa. Mitä työtä voi tehdä vain rahan vuoksi ja miksi sellaiseen työhön päätyisi tai siinä pysyisi?

Susa commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

pirkka  

Organisaation pitää pystyä tukemaan sitä, että ihmiset saavat tehdä sellaisia hommia, joihin heillä on intohimo. Vastuu on minun mielestäni sekä ihmisellä että työnantajalla!

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

lindstorm  

@Kitti +1 Omasta duunista diggaaminen pitäis olla ihmisoikeus!

lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

Kysymys. Ubiikkiyhteiskunnassa perusoletus on yksilön tunnistaminen. Miten nuorisotoiminnassa ja vaikeissa kysymyksissä voitaisiin silti tarjota anonymiteetti? Netari-jenkille tämä.

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

@Virbana Itse olen kokenut tilanteen enimmäkseen tuon ruuhkabussi-vertauksen kannalta, voin kyllä keskustella täälläkin niistä asioista, joista tiedän ja joista tiedän saavani keskustella. Enimmäkseen kuitenkin yksityiskäytön puolella, johtuen ehkä myös siitä, että poden jotain urakriisiä paraikaa ;-)

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jiivonen  

@Virbana Juuri noin. Pitäisi olla ehkä jotain aliaksia tai julkisuja.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Jussi  

koulutusta ja kompetenssit kuntoon ;)

Jussi commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@nettimuori niin, palkka on korvaus työn aiheuttamasta kärsimyksestä jolle työtä tehdessä altistuu

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

Kitti  

@pirkka Työnantajakin voi olla ihminen :)

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

@pirkka +1

Sivumennen sanoen jotenkin huippua, että panelistitkin kommentoi täällä ;-)

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

lindstorm  

@Jussi Miten muuten onnistuu tää kilometriketjun seuraaminen lennosta siellä korokkeella N900lla? ;)

edit: haha, @jahapaula:kin huomioi saman :)

lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jiivonen  

Minusta on väärin puhua yksittäisistä virkamiehistä ja työntekijöistä, jos halutaan olla yhteydessä laitoksiin tai firmoihin. Organisaatiot itse päättäkööt kuka ja kuinka niitä edustaa.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

marjut  

Olen hämmentynyt tästä hyvin idealistisesta työkäsityksestä. Ihan varmasti on massoittain ihmisiä, jotka käyvät töissä vain siksi että on pakko niin tehdä saadakseen rahaa, jotta voi elää. Ei sillä, etteikö työstä nauttimisen pitäisi olla mahdollista jokaiselle.

marjut commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

@mace Entä, jos palkka on tunnustus siitä, että on antanut oman merkittävän panoksensa yhteisseksi hyväksi kukin tahollaan?

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

Kun tapahtuma päättyy, puukotan @jussi:n ja pakenen sen N900:n kanssa!! :) (nimim. tilaus sisällä)

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

Kitti  

@Jussi Siinä paikka YLElle!

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

@marjut Ehkä maailma vielä opettaa. Mutta imho se työn tekeminen mainutulla intohimolla vaikuttaa myös siihen, että silloin ei ole niin suurta merkitystä näillä työajoilla ja paikoilla ja some-identiteettien sotkeutumisella.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Jussi  

@lindstrom hyvin onnistuu n900:lla. Seurasin taksin penkiltä areenan live streamia :P

Jussi commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Virbana  

Ohjaaja, voisitteko zoomata N900:een? ;P

Virbana commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

dcron  

Koska tuo hallinnon some-suositus julkistetaan?

dcron commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

@Tuija @pirkka Milloin nähdään YLEn uutisten back channelina Twitter ja FB?

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jiivonen  

@marjut Ja vaikka käykin töissä vain saadakseen rahaa, siitä voi silti nauttia. Mutta tästä ei mielestäni tarvitse seurata, että haluaa tehdä töitään jatkuvasti tai enemmän.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

@Jussi Väänsit veistä haavassa. Odotan mun maemooooo!

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

hessuj  

Damn! Olin just toisessa mööttessä ja pitää taas mennä. Meneehän tämä nauhalle, meneehän? Ping @Tuija

hessuj commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@jussi myhäilee tyytyväisenä, koska mikä voisi olla parempaa mainosta Nokialle ja N900:lle kuin tämä? xD

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

Kitti  

@mace Ja mä näen Latitudesta missä sä mankeloit...

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ConnectIrmeli  

@Virbana Juttelin viime pe #open2009 -semman jatkoilla siitä, miten korkeana olen kokenut kynnyksen tulla Qaikuun. Ja ympärilläni oleva aktiiviQaikuporukka sanoi, että on se aika sisäpiirin hommaa: raportointia ja perseilyä. Tätä märehdittyäni rohkenin tänne mukaan suuntatutumatta tekemään kumpaakaan. Tässä oli yksi esimerkki, että piti kohdata ihmisiä livenä, ennen kuin uskaltautui mukaan täysillä omasta näkökulmasta :)

ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ConnectIrmeli  

@Kitti Eiks me voida käynnistää ne backchannelit odottamatta, että YLE tekee aloitteen :)

ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

dcron  

@jussi @pirkka Hyvät loppupuheenvuorot!

dcron commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

SannaE  

@Pirkka: strategia, joka tekee itsensä tarpeettomaksi, on hieno tavoite! Johtajuus kuuluu samaan kategoriaan - sen tarkoitus on tehdä itsensä pitkällä aikavälillä tarpeettomaksi.

SannaE commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

bergie  

Siellähän menee uhkaavaksi @kitti ja @mace. Onneksi oma N900:ni on turvallisesti mukana Roomassa...

bergie commented on posted to #seminaarikannu Rome, Italy 11.11.2009 (fi)

mace  

Tapahtuman loppukysymyksenä: kannattaako tehdä sosiaalisen median strategia. Eiköhän vastaus ole selvä: kyllä kannattaa. @pirkka sanoo että tämä on itseään merkityksettömäksi tekevää keskustelua, sillä tulevaisuudessa sosiaalisen median (tm. keskustelun) käyttö on luonnollista. Some-strategia pitää kuitenkin sitoa yleiseen strategiaan. Sari korostaa, että strategian laatiminen sinänsä on se merkityksellisin prosessi, jota ei voida tehdä jonkun some-asiantuntijan toimesta yksinään vaan hyvä hallinto pitää ottaa huomioon, samoin viestintä ja johdon tahtotila jne jne.

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

SannaE  

Tämä tulee löytymään Ylen arkistosta W = webinaarit.

SannaE commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

kätösiä yhteen

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

Kitti  

@ConnectIrmeli Meinaan, että uutisruudulla näkyy myös nämä elementit. Ja pitäisihän Qaiku olla aktiivisesti promottava kotimainen areena.

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Virbana  

Kiitos @Tuija & muut!

Virbana commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

nettimuori  

@Tuija Kiitos tästä! Kiitos tallenteesta. Tuleehan HUOMINEN "Verkkopalvelujen esteettömyys -seminaari " myös tallenteena (pääsen seuraamaan vaan osaa)?

nettimuori commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

@hessuj Tallenne tulee pienellä viiveellä verkkoon. @Tuija varmaan linkittää myös tänne?

Kiitos, go-YLE!

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

@Tuija @pirkka <3 fanitusta. Kiitos. Mahtavan hieno juttu teiltä ja YLEltä. Lupamaksua on joka päivä vain mukavampi maksaa. Olen valmis maksamaan enemmänkin, jos teette sen mitä lupaatte. Mediamaksu tervetuloa!

@Jussi :) - maemooo.

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

SannaE  

Kiitos kaikille, mielenkiintoista keskustelua niin lauteilla kuin Qaikussa!

SannaE commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Porni  

Jeps kiitokset.. heh hienoa kun näkee aina 'tuttuja'naamoja ruudussa ;) ja hienoa että tulee tallenteena.. menee heti jakoon tiimille. Hyvä YLE!

Porni commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

lindstorm  

Hehe, nyt lähti tuleen striimistä testikuvaa ja rario-ohjelmaa :D

lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

Some-suositusten julkaisuaikataulu on ns. korkeammassa kädessä. Tarkoitus oli saada se tälle vuodella jo mutta mennee ensi vuoden puolelle.

Tässä vielä Google-ruokaa: Valtionhallinnan viestintäsuositus ja suositus hallinnon mukanaolosta sosiaalisessa mediassa.

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

ConnectIrmeli  

Saataisko me aikaiseksi alkaa käyttää somea niin, että tehdään ja kokeillaan vähitllen ja askel askeleelta - jos hiotaan ja harkitaan strategiaa ja harkitaan lisää, milloin sitä oikein alkaisi käyttää, mahdollisuudet meni jo ohi. Että se uudenlainen strtegia syntyy toteuttajien tekemänä eikä strategiaryhmän ulkopuolelta heittämänä. Vrt. tässä aiemmin oli puhetta verkkokoulutuksesta, jossa 1-2 oli verkossa itse...

ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

mace  

@lindstorm jes testikuvaa, historiaan jäänyttä kulttuuriperintöä!

mace commented on posted to #seminaarikannu Helsinki 11.11.2009 (fi)

Kitti  

@mace @Jussi On sitten jäänyt Latitude kiinni ;(

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

lindstorm  

@mace analogisen lähetyksen testikuva, huomisen vintage wallpaper?

lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

@ConnectIrmeli wikistrategia :)

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Kitti  

Testkuva = lapsuus!

Kitti commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

lindstorm  

@Kitti Hmm, pointti. Latitude maemolle. Koskakohan tulee?

lindstorm commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

bergie  

@lindstorm minulla oli ajatuksena päivittää vanha kunnon MaemoPlazer niin että siinä olisi tuki sekä Plazesille että Latitudelle. Mutta kun Latitudella ei vieläkään ole kunnon APIa...

bergie commented on posted to #seminaarikannu Rome, Italy 11.11.2009 (fi)

jiivonen  

@ConnectIrmeli Mitkä mahdollisuudet? Ei kai jokin viranomaisten tavoittamisen tarve lopu tarpeena joskus?

Enemmän olen samaa mieltä siitä, että strategioita ja suunnitelmia ei pidä tehdä eriössä eikä ikuisuusprojekteina. Siitä että suunnittelemisessa on aikaisemmin epäonnistuttu, ei seuraa mielestäni, että jatkossa ei pidä suunnitella. Siitä seuraa, että jatkossa pitää suunnitella paremmin.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ConnectIrmeli  

@jahapaula Kiteytit hyvin: Strategian teko wikinä! Ehdottomasti - siihen toteuttamaan ohjeistusta niin että wikitoiminnan oppiminen etenee siinä samalla kuin strategian teko.
-Silloin saavat tekijät perustella miksi strategia on sellainen, kuin se on - ja sen voi helposti tarkistaa, kun tekoprosessi on avoin, kirjattu, jatkuva ja kertautuva. Strategiaa ei tehdä esim. 5-10 v. välein, vaan se muodostuu - sori nyt tulee oppimisen muotisanoja - ei-lineaarisena, kompleksisena ja konnektiivisena = yksinkertaisena jatkumona ;)

ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ConnectIrmeli  

@jiivonen Mahdollisuudet viittasi somen käyttöön paljossa muussa(kin), kun tavoittamisessa - sellaisten liikeideoiden luomisessa ja toteuttamisessa, mistä emme vielä tiedä, mutta mitkä syntyvät wikiprosessien kylkiäisinä

ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jiivonen  

@ConnectIrmeli Minä olin tässä yhteydessä liittänyt sen strategiatyön, mistä puhuttiin olemassa oleviin viranomaisiin ja (isohkoihin) yrityksiin yms olemassa oleviin organisaatioihin. Minä vierastan viranomaisia ideoimassa ja luomassa liikeideoita. Yrityksillä toki voisi ollakin halua moisille, mutta miksi some olisi sen erilaisempi kuin mikään muukaan piirre maailmassa? Miksi siihen ei voi soveltaa niitä käytäntöjä mitä yritys muuten käyttää?

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

jahapaula  

@ConnectIrmeli Tosin myöskään se wikityöhön ryhtyminen ei ole ihan ongelmatonta ja yksinkertaista kaikille. Mutta olisi edes mahdollisuus?

Tulipa muuten mieleen Aalto-yliopiston wiki, joka jossain vaiheessa suurella pöhinällä avattiin, mutta eihän sinne kuka tahansa aaltolainen päässyt editoimaan.

jahapaula commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

pirkka  

@ConnectIrmeli "Että se uudenlainen strtegia syntyy toteuttajien tekemänä eikä strategiaryhmän ulkopuolelta heittämänä. Vrt. tässä aiemmin oli puhetta verkkokoulutuksesta, jossa 1-2 oli verkossa itse..."

Minusta näin pitäisi toimia aina! Jonkinlainen "lähtökohtastrategia" tarvitaan siksi, että sen avulla voidaan koko organisaatiota lähteä sitouttamaan asiaan. Sen jälkeen strategian pitäisi muotoutua ja rakentua ihmisten toiminnan kautta.

pirkka commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ConnectIrmeli  

@jiivonen @jahapaula Näen somen / wikityön arvon siinä, että se voisi tukea asennemuutosta lähteä kokeilemaan erilaisia tapoja tehdä (yhteis)työtä, kuin mihin on totuttu ennen some-aikaa. Yksinkertaista ja helppoa ei aloitus ole, mutta kokonaisuuden hallinnan tunne tuo helpomman (tai haasteellisemman / mielekkäämmän, miten sen haluaa nähdä!) tekemisen tuntua, joka kannustaa jatkamaan. Se juttu, mitä itse tavoittelen, on päästä sen verran keräämään somella oppimisesta ja työskentelystä kokemusta ja näyttöä, että on kättä pidempää, jolla osoittaa (eli ihmisiä, jotka kertoo omasta muuttumisestaan - vaikka wikissä), miten se helpottuminen näkyy.

ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ConnectIrmeli  

@pirkka Just noin! Muutosvaihe yhdessä toteutettavaan strategiaan vaatii johtajien / kouluttajien isoa asenteenkohdistusta olemaan etunenässä menossa kohti avoimempaa ja ajatuksia jakavampaa (yritys)kulttuuria. Jokaisen osuus on korvaamaton ja uskon vahvasti yksilöiden energiaan yrityksen suurimpana toimintavoimana, mutta se, että osoitetaan, että nyt ollaan tosissaan tekemässä eri tavalla kuin ennen tarvii ohjausta / johtamista.

ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

Tuija  

Kiitos kaikille Qaikuajille, julkaisen tallenteen ensi töikseni aamusella ja linkitän tietenkin tänne. Palaan aamulla myös täällä esitettyihin suoriin kysymyksiin, joita joku taisi tuossa vilahtaa. Öitä!

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

hponka  

Mahtavaa, kiitos kaikille tästä!

hponka commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

ubiq  

@kaikki iso kiitos! Olin junassa enkä päässyt, kiitos VR:n, seuraamaan livenä.

ubiq commented on posted to #seminaarikannu 11.11.2009 (fi)

hessuj  

Kiitos tiedosta @jahapaula. Jään odottelemaan innolla @Tuija julkaisemaa nauhoitetta aiheesta ja katson on-demand...vaikka olenkin suoran suuri ystävä :-) Ehdin mä katsoa tätä pätkän suoranakin..olitte eduksenne ja oikein oli hyvää asiaa. Harmitti oikein, kun en ehtinyt pönöttää pidempään.

hessuj commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

Tuija  

Väliaikatietona @hessuj @porni tallenne on lähtenyt Areenan julkaisujonoon, jossain vaiheessa se ilmestyy Areenan uusimmat -listaukseen.

Tässäpä oiva tilaisuus levittää sanaa myös päivän muista striimeistä: verkkopalvelujen esteettömyys -seminaaari tulee Areenasta puolilta päivin ja Pekka Himasen Elämä taideteoksena -luento viiden jälkeen. http://areena.yle.fi/live

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

Porni  

@Tuija Tack.. linkki lähti tiimille..

Porni commented on posted to #seminaarikannu 12.11.2009 (fi)

VesaAuvinen  

@tuija @yle - loistavaa ja kiitos :)

@kitti, @lindstorm, @jahapaula ja @pirkka - intohimo - nyt päästiin asiaan ja mun lempiaiheeseen :) Itsensä toteuttaminen ja intohimo ovat tärkeimpiä asioita omassa onnellisuudessa ja yrityksen/organisaation menestyksessä - organisaatioista pitäisi tulla intohimon/itsensä toteuttamisen platformeja - ja koulusta/yliopistosta alustoja oman intohimon (ja itsensä) löytämiselle.

Jotkut organisaatiot suuntaavatkin intohimoplatformeiksi ja ne tulevat menestymään...

VesaAuvinen commented on posted to #seminaarikannu 13.11.2009 (fi)

hponka  

Nyt ehdin katsomaan webinaarin Areenasta. Aikoja ylös, niin kaikkien ei tarvi etsiä näitä:

  • 2:00 Tuija Aalto, tervetuloa
  • 3:20 Ville Vilènin avaussanat
  • 6:50 Pirkka Aunola kertoo YLE:n strategiasta, kolme kivijalkaa: sisältöjen, palvelujen ja ihmisten avoimuus (sama löytyy slidesharesta)
  • 23:30 Paneelikeskustelu alkaa: neuvotteleva virkamies Sari Aalto-Matturi Oikeusministeriöstä, pedagoginen informaatikko Jaakko Sannemann Espoon Entressen kirjastosta ja digitaalisen markkinoinnin päällikkö Jussi-Pekka Erkkola Nokialta ja strategi Pirkka Aunola YLEltä
  • 45:20 Jussi-Pekka Erkkola saapuu
  • 48:00 Jussi kertoo Nokian bloggausohjeistuksesta
  • 1:08:55 Jarmo Lahti yleisöstä kertoo freelance-journalistin sosiaalisen median käytöstä
  • 1:20:20 Reetta Ranta yleisöstä kertoo Netari-projektista
  • 1:29:10 Loppupuheenvuorot: tarvitaanko sosiaalisen median strategiaa?
  • 1:33:40 Tuija päättää tilaisuuden

hponka commented on posted to #seminaarikannu 14.11.2009 (fi)

hponka  

@Tuija Osui korviin sellainen heitto, että "Youtube on yhtä yleinen kuin Facebook". Ei nyt ihan kuitenkaan - Facebook on suurinpiirtein Twitterin verran isompi palvelu kuin Youtube. ;-) Kts. http://www.alexa.com/topsites

Hiukan perusteista ja arkikokemuksesta lähtee paneeli käyntiin. Toki strategian on syytäkin lähteä siltä tasolta. @Jussi:n saapumista odotellessa..

hponka commented on posted to #seminaarikannu 14.11.2009 (fi)

erkka  

@hponka: Mittaako Alexa kuinka paljon YouTubea käytetään YouTuben ulkopuolella? Voin surffata viikon joutumatta kosketuksiin Facebookin kanssa, mutta YouTube sanoo käsipäivää joka toisella klikillä ;D

erkka commented on posted to #seminaarikannu 14.11.2009 (fi)

hponka  

@erkka Hyvä pointti, eipä taida mitata kuin saittien kävijämäärät. Tai en minä tiedä - ohjautuuhan upotuksistakin liikenne youtube.com:iin.

hponka commented on posted to #seminaarikannu 14.11.2009 (fi)

jiivonen  

Alexa sanoo: "The sites in the top sites lists are ordered by their 1 month alexa traffic
rank. The 1 month rank is calculated using a combination of average daily visitors
and pageviews over the past month. The site with the highest combination of
visitors and pageviews is ranked #1."

Mulla on fiilis, että noiden käyttötavat eroavat ja FB saa sitä kautta enemmän tuolla keinoin laskettavaa yleisyyttä. Tämä tosin mutuna omasta, ja vähän tuttujen, käyttötavasta. Että tiedä häntä.

En muista tarkkaan missä yhteydessä noista yleisyyksistä oli puhetta seminaarissa. Mutta muistaakseni se oli jonkin tietyn suomalaisen väestöryhmän osalta eikä yleismaailmallisena käytön määränä.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 14.11.2009 (fi)

hponka  

@jiivonen Noin varmasti on. Toisaalta FB:nkin luvuista puuttuu muiden kuin web-clienttien käyttäjät. Semmassa kyse oli tosiaan @Tuija:n heitosta, että pitäisikö laatia ohjeistuksia Facebookin ohella myös YouTuben käyttöön, kun se on yhtä yleisessä käytössä.

Onko kellään kunnollista tuoretta tilastoa/tutkimusta suomalaisten sosiaalisen median käytöstä? En ole tähän mennessä löytänyt.

hponka commented on posted to #seminaarikannu 14.11.2009 (fi)

jiivonen  

En usko että mitään kovin hyvää tilastoa tai tutkimusta on. -- Otan kyllä ilolla vastaan viitteet, jolla käsitykseni osoitetaan vääräksi :)

Minun käsitykseni mukaan näissä yritysten Facebook-ohjeistuksissa ja -kielloissa sekä yleensäkin some-pelossa on kyse lähinnä pelosta, että työntekijät tuhlaisivat työaikaansa asiattomaan verkossa sosialisointiin. -- Siis oikeastaan vapaa-aikaansa. -- Ei kovinkaan paljon siihen miten firmaa verkossa edustetaan. Tässä mielessä ainakin YouTube ja "hauskat linkit" yms on mielestäni aivan samalla viivalla somen ja puhelimessa roikkumisen yms kanssa.

Sitten on aivan toinen seikka se, mistä enemmän seminaarissakin puhuttiin, kuinka organisaatiota edustetaan tai kuinka organisaatio on läsnä somessa.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 14.11.2009 (fi)

hponka  

@jiivonen Jos tuo on todella yritysten suurin pelko somessa, niin ovat pahasti hakoteillä. Otetaan esimerkiksi hakusanat "audi arvio" Google.fi:ssä.

Itse luulen, että yritykset ja muut organisaatiot pelkäävät somessa avoimuutta, avoimuutta ja kaikkea sen tuomaa potentiaalisesti ikävää julkisuutta, jota eivät koe osaavansa hallita. Kolikon toinen puoli on somen tuomat mittavat mahdollisuudet, jotka juuri nyt vetävät toisia yrityksiä yhtä paljon someen kuin mitä toiset sitä pelkäävät.

hponka commented on posted to #seminaarikannu 14.11.2009 (fi)

jiivonen  

@hponka Hyvä huomio. Ajatteluni rajoittui äsken täysin omaan henkilöstöön.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 14.11.2009 (fi)

hponka  

@jiivonen audimies-esimerkki oli peräisin @tarmo:n mainioista slideistä: http://www.slideshare.net/tarmot/johd...

hponka commented on posted to #seminaarikannu 14.11.2009 (fi)

tarmo  

Niin, samalla tavalla ravintola Lehtovaarakaan ei ikinä pääse eroon 4 vuotta sitten aiheuttamastaan lakimiesuhkailun some-jälkimainingeista. Paitsi yrityksen nimeä vaihtamalla.

tarmo commented on posted to #seminaarikannu 15.11.2009 (fi)

Tuija  

@hponka @jiivonen lähtökohtana koko seminaarissa oli organisaatioiden suunnitelmallinen webbiläsnäolo, niin sen suunnittelijoiden kuin käytännön toteuttajienkin kannalta. Sen olisi voinut ehkä vielä selkeämmin alussa tuoda esille.

Heitto YouTube-strategista tuli siitä, että minusta YT voisi olla jopa relevantimpi viestinnän ja profiloitumisen kanava jossain mielessä kuin FB: yleisölle YT on avoin, sen sisältöjen katsominen ei edellytä rekisteröitymistä amerikkalaiseen yksityiseen kaupalliseen palveluun, jonka tietosuojasta ja käyttäjätietojen kohtalosta pitkällä tähtäimellä ei ole mitään takeita. Toisaalta kuvaviestintä, omalla naamalla esiintyminen, videopakinat ja tapahtumalähetykset, toisivat han erilailla organisaatiota ja sen ihmisiä tutuksi kuin kalseat tiedotteet.

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 15.11.2009 (de)

Herra  

Lehtovaaran brändi toisessa kohderyhmässä on niin vahva, ettei nimeä kannata vaihtaa.
Mutta kyllä minä saisin Lehtovaaran brändin loistamaan myös yhteisöllisen viestinnän ydinryhmässä, mutta se maksaisi.

Herra commented on posted to #seminaarikannu 15.11.2009 (fi)

jiivonen  

@Tuija Hyvin samaa mieltä YouTubesta. (En hirvennyt käyttää lyhennettä YT tuossa, kun sillä on ikävä kaiku...)

@Herra Ja tätä samaa minäkin olin sanomassa. Lehtovaara ei missään nimessä voi vaihtaa nimeään, jos se aikoo pitää perinteisen asemansa. Toki tuo case näkyy vahvasti hakutuloksissa, ja sille ei mitään voi. En ollut audi-casen aikaan maassa enkä tietoverkoissa kiinni, joten käsitykseni tapauksesta on hieman hatara. Jotenkin epäilen, että tapausta ei olisi kyennyt paikkaamaan vaikka olisi nopeasti toimittu suositellun konsultin ohjeilla. Ainakin on tiedostettava riski mikä tuollaisella korjaavalla toiminnalla on. Näen vahvan riskin, että korjaava toiminta havaitaan sellaiseksi ja siihenkin reagoidaan negatiivisesti, mikä voi pahentaa tilannetta. -- Taitoja tosiaan tarvitaan organisaatioviestinnässä.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 15.11.2009 (fi)

eholmila  

hämärä mielikuva, että dagmar olisi jossain vaiheessa ihan julkaissutkin jotain tilastoa sos.median käytöstä (muistaisiko @pirkka vanhan putkansa juttuja?).

Käsittääkseni yksi organisaatioiden peloista somessa on juuri tehokkuuden lasku (ts. liiallinen hupihengailu) - jos puhutaan somen käytöstä läpi henkilöstön. En osaa suhteuttaa, mutta olen kuvitellut tämän olevan suurempi syy nihkeilyn takana kuin esim. pelko työntekijöiden töpeksimisestä yrityksen edustajana.

Tehokkuusvaikutuksia on sitten ainakin jonkun verran tutkittu. Olen itse kuullut kolmesta tutkimuksesta, joista kaksi tuki pelkoa ja ja yksi ei.

Kuitenkin selkeä osa-alue, joka kannattanee aina huomioida kun puhutaan organisaatioista ja somesta.

eholmila commented on posted to #seminaarikannu 15.11.2009 (fi)

eholmila  

audi-tapauksesta lyhyesti; ainakaan toistaiseksi kohu ei ole vaikuttanut audin myyntiin mitenkään, audi taisi päinvastoin vähän voittaa markkinoita. Vaikuttaako se pitemmällä tähtäimellä on sitten toinen juttu ja vaikea sanoa.

eholmila commented on posted to #seminaarikannu 15.11.2009 (fi)

jiivonen  

@eholmila Audi-tapauksessa näkemäni myyntitilastot ovat olleet ensirekisteröintejä, jotka tilastoituvat, kun aikaan X ostettu/tilattu auto vihdoin saadaan toimitettu. En kyllä tiedä mikä on Audin keskitoimitusaika Suomeen. Monestihan nuo ovat olleet kovin pitkiä.

Itse epäilen, että Audi-tapauksen vaikutus myyntiin jää kovin pieneksi, mutta ehkä pidempi vaikutteiseksi.

jiivonen commented on posted to #seminaarikannu 15.11.2009 (fi)

Tuija  

YouTuben tunnettuudesta vaikka sellainen data point kuin että yli miljoona suomalaista on vieraillut YouTubessa jo pari vuotta sitten ja että jo silloin 42 prosenttia 15-69 -vuotiaista suomalaisista oli katsellut YouTuben nettivideoita TNS Gallupin Nettivideot - tutkimuksen mukaan (http://www.itviikko.fi/uutiset/2007/05/09/youtuben-kola-olli-syopyi-suomalaisten-mieliin/200711326/7)

FB näyttäisi nyt ajavan kovaa käytössä YT:n ohi, jos ottaa vihiä palvelujen suosion kehityksestä näistä Googlen hakutrendeistä http://bit.ly/2dbpba (Google Trend-haku Facebook, YouTube, Twitter -- IRC tuossa markkeeraa IRC-galleriaa, kun ei o takeita että kansa hakee täsmälleen oikein kirjoitetulla koko nimellä, mutta johtopäätöksiä tuosta ei kannata mennä tekemään)

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 15.11.2009 (fi)

5annam  

@hponka Kiitos, kun laitoit ajat ylös. Helpottaa huomattavasti, kun alan käydä tätä läpi tässä lähiaikoina. Harmi, kun en millään ehtinyt olla livenä läsnä.

5annam commented on posted to #seminaarikannu 16.11.2009 (fi)

hponka  

@Tuija Kiitos lisäselvityksestä. Ei tosiaan ole ihan yksiselitteisiä nämä suosioasiat. FB kasvaa edelleen niin kovilla prosenteilla, että sen luvut pitää tarkistaa melkeinpä kuukausittain, että pysyy jotenkin mukana. Kerran huomasin esittäväni sen osalta 30 milj. mobiilikäyttäjän verran vanhentuneita tietoja, vaikka tilasto oli vain pari kuukautta vanha.

@5annam Ole hyvä :)

Pidin tänään koulutuksen sosiaalisen median strategioihin liittyen. Tämä keskustelu ja webinaarin video olivat mainiota materiaalia koulutusta valmistellessa. Esitykset blogissa: http://harto.wordpress.com/2009/11/16...

hponka commented on posted to #seminaarikannu 16.11.2009 (fi)

Tuija  

@hponka loistava kooste!

Tuija commented on posted to #seminaarikannu 16.11.2009 (fi)

5annam  

@Tuija @Jussi @pirkka Kiitos! Nyt vasta ehdin katsoa tämän. Erittäin hyvä webinaari.

5annam commented on posted to #seminaarikannu 25.11.2009 (fi)

Login or register to leave a comment

Publicity
These messages are public and can be seen by anyone.