Vaikuttaminen verkossa, uusia mahdollisuuksia kansalaisille 1.6.2010, osallistu verkossa! http://www.eduskunta.fi/verkkodemokra...
posted to #seminaarikannu 28.05.2010 (fi)
Vaikuttaminen verkossa, uusia mahdollisuuksia kansalaisille 1.6.2010, osallistu verkossa! http://www.eduskunta.fi/verkkodemokra...
riveli posted to #seminaarikannu 28.05.2010 (fi)
Kannattaa tarkistaa etukäteen, että yhteydet toimivat (tarvitaan Flash Player 9 tai uudempi, ladattavissa: http://get.adobe.com/flashplayer/)..)
Petteri73 commented on posted to #seminaarikannu 28.05.2010 (fi)
Seminaarin teemasta:
Verkkodemokratian kehittämistä ajetaan niin Suomessa kuin EU:ssa monissa projekteissa. Olennaista on kuitenkin huomata, että verkkodemokratia on vain väline, joka tukee ja tehostaa demokratiaa. Teknisiä ratkaisuja tärkeämpää onkin hallintokulttuurin muutos: tietoa tarjotaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja valmistelun läpinäkyvyyttä parannetaan. Toteuttamalla asennemuutos hyödyntäen verkon mahdollisuuksia, voidaan vahvistaa demokratiaa ja palauttaa kansalaisten kiinnostuksen päätöksentekoon.
Petteri73 commented on posted to #seminaarikannu 28.05.2010 (fi)
Ohjelma:
15.30 Jyrki J.J. Kasvi - tilaisuuden avaus
15.40 - 16.00 Tuija Brax, oikeusministeri
16.00 - 16.20 Eppie Eloranta, toiminnanjohtaja, TIEKE
16.20 - 16.40 Mika Mannermaa, dosentti, Futures Studies Mannermaa Oy
16.40 - 17.00 Tauko
17.00 - 17.20 Sari Aalto-Matturi, neuvotteleva virkamies, Oikeusministeriön demokratian vastuualue
17.20 -17.40 Ari Tammi, puheenjohtaja TL, FM, Suomen Verkkodemokratiaseura ry
17.40 - 18.00 Kristiina Luukkonen, johtaja, Tieto
18.00 - 18.50 Keskustelua
18.50 - 19.00 Puheenjohtajan yhteenveto, Jyrki J.J. Kasvi, kansanedustaja, Eduskunta
19.00 Tilaisuus päättyy
Petteri73 commented on posted to #seminaarikannu 28.05.2010 (fi)
Paikan päälle ei valitettavasti voida ottaa enempää ihmisiä.
Lisätietoja saa minulta: Petteri Nisula, 050 574 2145, Petteri.Nisula (a) eduskunta.fi
Petteri73 commented on posted to #seminaarikannu 28.05.2010 (fi)
Täällä ollaan valmiina raportoimaan Eduskunnan Vaikuttaminen verkossa, uusia mahdollisuuksia kansalaisille -seminaarista
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Onko kenelläkään ideoita, mikä nyt 2010 on ajankohtaista? Ens vuoden vaalit ainakin lähestyy.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Linjoilla myös - harmittaa vaan, että kaikille ei facebook-kutsusta välittynyt tieto siitä, että seminaariin pitää kulunvalvonnan ja rajallisten tilojen vuoksi ilmoittautua erikseen sähköpostilla. Saliin mahtuu vain 120 ihmistä.
JyrkiKasvi commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
odotan rapoa ja kaivelen nettistreemin osoitetta...
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
osoite on tuossa: http://194.79.19.108/webcasts/eduskun... mutta ääntä ei kuulu ainakaan vielä. Hyvä, että on yleisöä, ainakin aihe siis kiinnostaa... ketähän qaikulaisia voisi kiinnostaa @jal @ubiq @hyvaelama @totoroki @troppone @asialista ...
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Laitoin kans tietoa Twitteriin #verkossa-tägillä
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Jeps seuraillaan. Sali on kuulemma täynnä itse olen täällä työhuoneella...
AAsola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
aktiiviqaikuilijoista em. lisäksi myös @jal @TarjaO näkyvät täällä olevan..ja mm. Verkkodemokratiaseura tuntuu olevan hyvin edustettuna :)
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Hieman vaikeuksia ollut ilmoittautumisessa seminaariin - kun käytännöt ovat uusia ihmisiä jää helposti ulkopuolelle.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Memeettiset järjestelmät - filippiinien ryöpynneen keskustelun presidentin eroaminen ja taannoinen masinointi suomessa ilman tarkkaa organisoijaa
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kasvi mainitsi avoimen datan ja sitä hyödyntävän brittiesimerkin: ASBOrometer - iPhone-ohjelma, jolla näkee kuinka paljon rikollisuutta lähistöllä.
Rikollisuusdata jälleen inspiroinut palvelunkehittäjiä :-)
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
"Tärkeää saada mukaan prosesseihin myös hiljaiset".
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Lainsäädännön pilkkominen pieniin paloihin hyvä esimerkki USA:sta - Obaman stimulus-pakettiin saatiin palautetta. Tiettävästi suomessakin kansanedustajien pöydät notkuvat tulostetuista lakimuutospumaskoista.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Monia brittiesimerkkejä:
http://www.planningalerts.com/
http://www.theyworkforyou.com/
http://www.writetothem.com/
http://www.hearfromyourmp.com/
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Hei kaikki,
Välitän eduskunta.fi/verkkodemokratia -sivun kautta jätettyjä kommentteja Shoutboxista Qaikun seminaarikanavalle. Eli Shoutboxiin jätetyt kommentit eivät mene "mustaan aukkoon", ja ko. kommentteja yritetään huomioida myös fyysisessä keskustelussa.
Olen itse paikalla myös fyysisessä seminaaritilassa.
terv. verkkodemokratia-keskustelun "moderaattori"
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Seuraavaksi lauteille oikeusministeri Tuija Brax.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Tuija Brax - verkkodemokratia voisi auttaa palauttamaan kansalaisten kiinnostusta politiikkaan ja poliittisiin prosesseihin
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Ilkka V T Juutilainen:
Minkä vuoksi Suomessa tapahtuneita Kidutustapauksia ei tutkita, vaikka asiasta on jo monet kerrat huomautettu Julkishallintoa. Asiasta oli VOIMA-lehden 2001 vuosikerrassa artikkeli. Saman vuoden vuosikerrasta sai kyseinen lehti valtion tiedonjulkistamispalkinnon. ???
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Äänestysaktiivisuus laskee Suomessa - nopeammin kuin monissa muissa maissa.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Hmm, onko kansalaisten kiinnostus politiikkaan OIKEASTI hiipunut - vai pelkästään "perinteisiin" vaikuttamiskanaviin ja saneltuun agendaan...?
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Huh - kaikki ovelle ilmestyneet saatiin sisään! Eduskuntaan on ihan oikeasti saatava fiksumpi ilmoittautumisjärjestelmä kuin muiden sähköpostien sekaan hukkuvat yli 100 ihmisen sähköpostit.
JyrkiKasvi commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Panu Horsmalahti:
Kuinka ehdotettu 3% äänikynnys voi lisätä äänestysaktiivisuutta?
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@JyrkiKasvi ilman kilpailutusta joltain pieneltä ja ketterältä? :D
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Mitä Suomessa on tehty osallistumismahdollisuuksien kehittämiseksi?
Esimerkkeinä vain http://www.otakantaa.fi/ - joka tunnetusti ei ainakaan aikaisemmin ole oikein toiminut/innostanut.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Tuleeko kenelläkään muulla mieleen esimerkkejä - mitä Suomessa on tehty?
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
"otakantaa.fi -keskustelijoita ei lasketa, siellä keskustelee vaan se nettiporukka..." - ping @ubiq (kenen lausahdus tää olikaan? Brax esitti)
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
...sen puitteissa tehdään esiselvitystä " osallistumisalustasta ".
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@edemokratiamod voisiko valiokuntien asiantuntijakuulemisiin sisällyttää katsauksen kansalaispalautteeseen esim. otakantaa.fi:stä tai muusta kanavasta saadusta palautteesta?
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Tanskalaisilla hyvä systeemi - kuka tietää? Ei erottele kuntaa ja valtiota. Ei väliä kansalaisen kannalta. +1 !!!
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@Neva @edemokratiamod eikös näin nimenomaan tehdä?
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
nimim. Jo:
Verkkoa ajetaan alas mm. TeliaSoneran ja Digian toimesta. Mitenkä tuo korjataan?
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@troppone: tarkoittikohan toi nyt tanskalaisten kansalaistilipalvelua - mikä sen nimi on? en muista.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
some:ssa toimiminen on osa yhä useamman virkamiehen työtä!
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@pe3 oisko Tanskan saitilla tarkoitettu tätä: https://www.borger.dk/Sider/default.a...
Samuel commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Braxin puheesta sai sen käsityksen, että valtionhallinnon sosiaalisen median ohje aka " Facebook-ohje " jätettiin julkaisematta virkamiesten aikaresurssipulan vuoksi. Asiastahan oli juttua mediassakin: mm. http://www.itviikko.fi/tietoturva/201...
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@Samuel: Joo just toi borger.dk mulla oli mielessä. Mutta en siis tiedä siitäkö Brax puhui.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@Neva @troppone Kuittaan kommenttinne eteenpäin vietäväksi. Valiokuntien toiminnassa kansalaispalautetta ei tällä hetkellä (ohjesääntöjen/työjärjestysten mukaan) käsitellä sillä tavalla systemaattisesti kuin te ehdotatte.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@pe3 Ohjeesta (po. suositus) tulee "katsaus". ohjeistus on aika "vakava"...
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Valtioneuvoston päätös verkkodemokratiasta helmikuulta.
personaleu commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Musta ei ole hyvä, että tavoitteet asetetaan kansainvälisissä vertailuissa menestymisen kautta, eikä laadullisesti tavoitetilaa kuvaillen. Ei siis ole sisällöllistä näkemystä miten asiat pitäisi olla.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@edemokratiamod aa joo valiokunta, mutta joissain yhteyksissä käyty keskustelua käytetään... mites se meneekään @OiliS @SariAM
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Messias:
ei rukoilemalla saada asioita hoidettua, ne pitää tehdä itse
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Äh, meni ohi mitä Brax kehotti käyttämään lyömäaseena...Sade-rapparia? Vai jotain muuta?
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
nyt ei kuulu oikein hyvin, voisko joku toistaa kysymyksen ja vastauksen ja hienovaraisesti vinkittää mikrofonin käyttöön
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Ahto Apajalahti:
Tarvitaan nettiin kunnollinen, monipuolinen, ministeriöiden yhteinen lainvalmisteluportaali. Ei tulisi myös kilpailua rahoista ministeriöiden välillä.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Demokratiayksikön (mikä olikaan uusi nimi) koko Suomessa n. 10 henkilöä - muissa maissa tyypillisesti 100 :(
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kysyin: mikä on meidän suomalainen käsitys hyvistä päätöksistä? Ja päätöksentekoprosesseista?
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Oikeusministeriön virkamiesten kalenterit seuraavat 2 vuotta täynnä, Brax pitää enemmän huolella valmistelluista esityksistä
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Vastauksessa korostui kuunteleminen ja vaikutusten arvioiminen. Mitäs tuosta nyt sanoisi? Aina ei voi tehdä hitaita päätöksiä? Ja entä kun maailma muuttuu niin nopeasti, että vaikutuksia ei voida ymmärtää? Onko keinot oikeat - voidaanko aina ymmärtää vai pitäisikö enemmän mahdollistaa pieniä kokeiluja - tyyliin open data.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Linkkejä:
Hallitus haluaa parantaa kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia, 4.2.2010:
http://www.kansanvalta.fi/Etusivu/Aja...
Oikeusministeri Tuija Brax: Äänestysaktiivisuuden parantaminen vaatii koko yhteiskunnan tukea, 31.5.2010:
http://www.om.fi/Etusivu/Ajankohtaist...
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@pe3 Niin ja joskus joku päätös voi olla parempi kuin ei mikään päätös...mutta pitäs alkuun tietää just tämä...onko tärkeää vikkelyys vai vakaus.
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Eppie Eloranta, Tieke - verkkodemokratiaa ei ole pidetty paljoa esillä, monikaan ihminen ei tiedä välineistä
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kärjistäen - seminaarissa on nyt monta kertaa eri tavoin todettu hallinnon ja päätöksenteon olevan pullonkaula suomalaisen yhteiskunnan kehittämiselle. Miten tätä pullonkaulaa voidaan purkaa?
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Eppie Eloranta aloittelee - ja valittelee, että termi "verkkodemokratia" on huonosti tunnettu :)
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Eivät edes ministeriöiden lainvalmistelijat repeä mahdottomiin suorituksiin.
JyrkiKasvi commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@pe3 @JyrkiKasvi Valtaistamalla muut toimimaan? (=> miten...?)
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@pe3 pieniä kokeilujakin voisi tehdä, kunhan tekee joko useita kokeiluja ettei ensimmäinen vastaantullut ratkaisu ole automaattisesti paras, tai vaihtoehtoisesti kattavammat ennakkovalmistelut jos kokeilut ovat hintavia.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Miten saadaan yhteiskuntaan ja päätöksentekoon lisää rinnakkaisprosessointia? Parallel processing?
Toi osallistumisalustasta puhuminenkin kuulostaa sen vuoksi pelottavalta, että se on vaan yks alusta - mielummin avoin arkkitehtuuri ja monia kehittäjiä, jotta vaihtoehtoja miettii ja kokeilee suurempi joukko.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kannan ottaminen nimimerkillä helpompaa, varsinkin pienemmillä paikkakunnilla. Vahva tunnistautuminen ei automaattisesti sulje pois nimimerkillä keskustelemista.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
"Kansalaisen kotisivu" mainittu - mistä lisäinfoa?
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
jep Eppie hehkuttaa ihan syystä, minäkin näin sen TaiK:n demon, on hieno!
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
IsoTeemu:
Amerikan suurta maata on viimeiset parivuotta hehkutettu erin�est�aphatumasta johtuen verkkodemokratian pioneerina. Mutta kuitenkin, kerta toisensa jälkeen ylivoimaisesti suosituin aloite/kysymys - kannabiksen laillistamisesta - karsitaan järjestelmällisesti pois. Onko verkkodemokratia vain loppupeleissä modernimpi termi näennäisdemokratialle?
(pahoittelen, täällä eduskunta.fi -päässä ongelmia ääkkösissä)
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Okei, vihdoin työkaluista toimintakulttuurin muutokseen!
(esim. asenne "tästä tulee päätöksenestokone")
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Tämä ei ole nyt kritiikkiä. Miksihän kansalaisen kotisivusta on aika vähän tietoa jaossa? Expectation management? Sitähän kans täytyy tehdä. Kai.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
"...ehkä verkkodemokratia lähtee kuitenkin ihmisistä, ei hallinnosta" ... hmm...mahdollista?
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kuntapäättäjä todennut että kaavoitus hyytyisi täysin jos demokratiaa lisättäisiin. Totta toinen puoli - demokratian lisääminen tuppaa hidastamaan prosesseja. Mutta mitä merkittävämmistä ja vaikuttavammista päätöksistä on kyse, sitä tärkeämpää olisi että valmisteluun on saatu mahdollisimman kattavasti mielipiteitä.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Eppie pohtii termin "kansalainen" huonoutta (vs. ihminen) - vähän sama asia ollut esillä #somus -projektissa...
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Eppie: pitäisikö puhua ihan vaan ihmisistä, eikä kansalaisista... mielenkiintoinen ajatus, taidanpa ruveta toteuttamaan
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Linkkejä:
OM:n demokratia- ja kieliasioiden yksikkö:
http://www.om.fi/Etusivu/Ministerio/O...
VM:n ajankohtainen uutiskirje IT-toiminnasta (ml. kansalaisen kotisivu -hanke), 10.5.2010
http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_...
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Effihän on tosi rankasti kritisoinut nettiäänestämistä - löytyykö mitään linkkejä/argumentteja?
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@Neva Verkkodemokratiaa ei ole pelkästään mielipiteiden kuuntelu jne. => voi liittyä myös itse toimintaan jne. jollolin itse asiassa saadaan nopeutettua ja tehostettua asioita - tiedonvälityksestä konkreettiseen toimintaan.
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kommentti siitä että keskustelua tulisi käydä ihmisten arjessa, niillä järjestelmillä joita ihmiset jo valmiiksi käyttävät.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mitä olisi tapahtunut, jos Virossa olisi ollut vaalit taannoisen nettihyökkäyksen aikana.
JyrkiKasvi commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Eri ikäpolve, eri välineet - sähköposti nuorisolle jo vanhentunutta :)
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Mika Mannermaa - Verkkodemokratiasta ja tulevaisuudesta
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Mika Nyman:
Maanantaina julkistetussa raportissa OECD vaatii lisää avoimuutta päätöksentekoon ja patistaa ministeriöitä yhteistyöhön keskenään. Verkkodemokratiahankkeiden tulisi palvella n����i�.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
"on joitakin asioita, jotka olisivat voineet Suomessa tapahtua nopeammin"
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
pialepjos:
Kirjautuminen on kovin hankalaa ja monimutkaista, ei viitsitä kaivaa.. tai ainakin kommentointikynnys kasvaa.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@pe3 isoinpana itsellä että verkkoäänestäminen ei saa olla liikesalaisuus, eikä sitä myötä tieto siitä kuka saa ohjelmistosta etua ääniinsä. Äänten tarkistuslaskennan pitää olla mahdollista joka onnistuisi esim. paperivarmenteilla. Halua muuttaa äänestystuloksia löytyisi nimittäin varmasti.
Sähköisen äänestämisen puolesta sanoisin että sen myötä voitaisiin siirtyä parempiin ääntenlaskentatapoisin, esim. Single Transferrable Vote (STV) jossa voisi äänestää sekä yksittäisiä ehdokkaita, vaaliliittoja ja puolueita omassa suosituimmuusjärjestyksessään. Tulosten laskeminen vaatii tietokonetta, toisin kuin d'Hondtin menetelmä joka automaattisesti olettaa että jokainen ihminen äänestää myös ehdokkaan edustaman puolueen linjaa ja tukee puoluekurilla tehtyjä äänestyksiä.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Suunta kohti jatkuvaa vaikuttamista on sekä todennäköistä, että kenties toivottavaa...
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@Neva: kiitti - hieno pointti noi erilaiset laskentajärjestelmät.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
anteeksi spammiä, mutta toisaalla kysyin: Mitä hyvää ja todellista nettiajan kansalaisyhteiskunnan toimintaa Suomessa löytyy (laaja skope)?
http://www.qaiku.com/go/77nt/
Minulla on aito tarve löytää ja haastatella hyviä caseja, kertokaa minulle.
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@pe3 tässä vielä EFFIn katsaus sähköiseen äänestämiseen:
http://www.effi.org/sahkoaanestys-faq...
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
"Suomen olisi pitänyt olla eka maa joka toteuttaa verkkoäänestyksen..."
(ja tämä ois ollut Suomi-brändin mukaista...)
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Mannermaa sivusi kabinettipolitiikkaa, josta suomalaista demokratiaa on kritisöity. Väitti, että Suomessakin on poliitikkoja, jotka ovat (medianäkyvyydellä?) ostaneet paikkansa.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
"virtuaalivaalipiirit" - maantieteellisen vaalipiriin sijaan?
(esim. 20 henkeä valitaan tästä; "tämä on vaatimaton ehdotus")
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Linkkejä:
EFFI, sähköäänestys-FAQ: (viim. päivitys 15.1.2010)
http://www.effi.org/sahkoaanestys-faq...
Kokoomuksen puoluehallituksen kanta internet-äänestykseen:
11. Tampereen Kokoomusteekkarit ry
INTERNET-ÄÄNESTYKSEN HANKKEESTA LUOPUMINEN ................................................................. sivu 22
http://www.kokoomus.fi/@Bin/2370744/P...
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@Neva linkkiä tarkemmin lukematta, osaatko tiivistää, 140 merkkiin hehe? Vitsi vitsi... käsittääkseni EFFI ja esim. piraattipuolue vastustavat sähköistä äänestystä (onko näin?), itse en ole perehtynyt argumentaation puolesta, enkä vastaan.
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
tulevaisuusraadit; kokoukset ja aloitteet verkkoon
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Mun on vaikee nähdä nettiäänestämistä a) positiivisena maabrändielementtinä b) kansalaisaktiivisuuden palastuksena. Ei se äänestäminen nykyisellään ole niin vaikeaa, että se olisi kynnyskysymys. Hoidetaan oiretta, ei vaivan syytä.
Äänestysaktiivisuusnumeroista huolestuminen on sukua maavertailuhuolestumiselle.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
riski- ja luottamusyhteiskunta - korostuu nykyään! Teollisuusajan riskit + tietoyhteiskunnan riskit...
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Tulevien sukupolvien oikeudet - asia nousemassa pintaan; tämä ainakin uusi ajatus mulle, vaikuttaa kiinnostavalta!
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@apoikola: @edemokratiamod just kiteytti hyvin, nettiäänestäminen helpottaisi äänten ostamista ja myymistä merkittävästi.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
"eivät ihmiset halua vaikuttaa" - pointti mm. verkkovaikuttamisen tekijöihin
"olisi olennaista päästä vaikuttamaan olennaiseen"
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Sarjakuva sähköisestä äänestämisestä -- ja kyllä, Effi vastustaa tällä hetkellä sähköistä äänestämistä (ja nettiäänestämistä) -- tiedossa olevia ongelmia ei ole ratkaistu tyydyttävällä tavalla. http://droidy.kapsi.fi/evoting/
Droidy commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
kari:
Ajasta ja paikasta riippumaton verkkovaikuttamisen kehittäminen on hyvä jutska. Kyseessä lienee maailman parantamiseen t���etter�ehitysprosessi, jossa on eri vaiheita ja eri vaiheissa erilaisia kuhunkin soveltuvia työkaluja. Työkaluja, kuten ryhmäyttämismenetelmiä tulee kehittää tehokkaiksi e-malleiksi ja mobiili -malleiksi. Ongelmana on ajankäytön verkoston näkeminen kokonaisuutena. Olisi hyvä käynnistää avoin kehityssivusto, jonne voi jättää vinkkejä, miten asia on hoidettu muualla. Opiskelijoita voisi kytkeä kehitystyöhön. Virkamieskunnan ei tarvitse ottaa hallitsijan/ohjaajan asemaa, vaan antaa sidosverkoston kehittyä. Innovaatioiden ajaminen ja aineettoman pääoman omistaminen on mielenkiintoinen kysymys. Yhteiskunta tarvitsee vapauden kehittyä mahdollisimman kestävästi.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
"vanha väite: edustuksellinen demokratia on menettämässä valtaansa - se on niin hidas"
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
"eduskunta ei ole ollut innovaatiokeskus pitkään aikaan" LOL
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
tämä keskustelu ei ole irrallaan ubiikkiyhteiskuntakeskustelusta
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Asialistahan on (vielä alkuvaiheessa oleva) projekti hallinnon kielen tulkkaamiseen "kansan" kielelle. Toi kielikysymys on mun mielestä hyvä esimerkki siitä, että hallinto ei pystyne itse kokonaan ratkaisemaan aktiivisuusongelmaa.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
itseorganisoituminen, mehiläisparvitoiminta yms. on hyvästä - "information wants to be free"
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Seppo Laaksonen:
Kuten Mika Mannermaa sanoi, asiat toistavat itseään... Eikö olisi aika toimia. Mutta sitä ennen meidän on luotava selkeä linja, mihin aiomme mennä tulevaisuudessa ja sitten jokainen toimii kaikessa toiminnassaan tätä linjausta tukevalla tavalla... Esim ei osteta uutta autoa firmalle vaan tehdään virtuaalikokoontuminen kaikille mahdolliseksi... meidän on päästävä irti rajoistamme ;S)
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Mainittu HST-kortti ja miten sille kävi, vastauksena http://www.mobiilivarmenne.fi/
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
nettiäänestäminen on tosiaan vähän mielikuvituksetonta.. ainakin jos se nykyiset vaalit vain siirretään osittain verkkoon.. netillä ja tietoteknologialla pitää pystyä kehittämään demokratiaa monella muulla tavalla ja varsinkin vaalien välillä
gml commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Mika Nyman:
"Maissa, joissa laajaan asiakirjajulkisuuteen ei ole totuttu, julkisuutta on vastustettu, koska 'hyvä hallinto kukoistaa pime�� asioita voidaan hoitaa paremmin, kun ministereiden ja virkamiesten ei tarvitse pelätä valmistelussa esitettyjen mielipiteiden vuotamista julkisuuteen. Suomesta katsoen pelko ei vaikuta aiheelliselta. Tämä voi kuitenkin johtua siitä, etteivät suomalaiset asiakirjat kerro hallinnon toiminnasta kovin paljon. Asiakirjat ovat kyllä avoimia, mutta suuri osa tapahtumista ei koskaan päädy niihin." Pekka Henttonen blogissaan http://bit.ly/ctILsd
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Ihminen:
Verkkodemokratia on hyvä juttu, mutta siihen liittyy ainakin kaksi merkittävää haastetta: - kaikki ihmiset eivät sitä käytä, joten vaihtoehtoisia tapoja tulee toistaiseksi olla sen rinnalla - verkkodemokratia ei ratkaise sitä ongelmaa, että johtavien poliitikkojen mielestä kansalaisilta ei kannata kysyä, koska ne eivät näitä asioita ymmärrä, mikä johtaa siihen, että viranomaisille verkkodemokratian tärkein anti on osoittaa, että meillä toimii demokratia - vaikkei se toimikaan)
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@pe3 Mika Mannermaa, dosentti, Future Studies Mannermaa Oy
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Joo tietyllä tavalla vaaleissa äänestäminen on irvikuva siitä, että ihmisillä olisi oikeasti ääni itseään koskevissa ja kiinnostavissa asioissa. Niin paljon on kiinni valmistelutyöstä.
Lobbaaminen on paljon tehokkaampi tapa vaikuttaa päätösten syntyyn
Äänestän silti
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kyllä, kaikki eivät "ikinä" tule käyttämään pelkästään verkkodemokratiaa, joten vaihtoehtoisia vaikuttamistapoja pitää olla. Tavalliset eduskuntavaalit ja paperilla äänestäminen kerran neljässä vuodessa tulee varmaan säilymään pitkään-- varsinkin siksi, että edustajien osaltahan se on mitä loistavin käytäntö: riittää, että vain kerran neljässä vuodessa kunnolla skarppaa.
Sellainen tietoyhteiskunta, jossa yhteiskunnan asioihin voisi vaikuttaa jatkuvalla periaatteella tekee samalla edustajasta enemmän äänestäjiensä virkamiehen.. eli siirtää valtaa valitulta äänestäjille.. ja tämän yli pääseminen on minun mielestäni aika iso haaste. Siihen löytyy kuitenkin erilaisia ratkaisuja, että miten (tarpeellisella väkimäärällä) voidaan pehmeästi pakottaa yhteiskuntaa ja edustajia vähän siihen suuntaan.. :)
gml commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@Neva meinasin sitä kysyjää, joka sanoi olevansa internet-tutkija
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Sari Aalto-Matturi, neuvotteleva virkamies, Oikeusministeriön demokratian vastuualue
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Suomalaista tietoyhteiskuntaa on kehitetty asiakkuuden näkökulmasta. Ehkä jopa asiakkaiden osallistamisen kautta.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Hups, akku loppuu ja täällä ei ole langatonta sähköä => lisää rapoilua muilta, pls,
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Sari Aaltomatturin korvaan sana "kansalainen" kuulostaa kauniilta samoin kansalaisyhteiskunta. Mitä kertoo yhteiskunnasta, jos sanat kansalainen ja jopa demokratia tuntuvat käyttöön sopimattomilta
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
poliitikotkin ovat kansalaisia siis tämän kansan jäseniä
TarjaO commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Harri H:
Missä on reaaliaikainen anonyymi nettikeskustelu? Se kuuluisi olla täällä eduskunta.fi -sivulla ja ILMAN sensuuria.
Vastaus: En harrasta sensuuria, vaan välitän jokaisen aiheeseen liittyvän viestin suoraan läpi. Eduskunta.fi -sivuilla ei ole toistaiseksi mahdollisuutta keskusteluun. Julkishallintoon liittyviä keskusteluja on toistaiseksi kehitetty otakantaa.fi -sivuilla. Jäämme odottamaan uusia julkishallinnon käyttöön otettavia keskustelualustoja.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
E-participation index 2010 (by YK):
1. Etelä-Korea
2. Australia
3. Espanja
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
OECD maarap just julkaistu, samoin YK e-participation index 2010 (Suomi 30., oli 45. -08)
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@pe3 puhutaan taas näistä sijaluvuista... miksi, ketä kiinnostaa suhteellinen sijoitus maailmassa, eihän me Suomalaiset hyödytä ihmisinä tai kansalaisina siitä jos sijoitumme suhteessa paremmin?
Sijoitusten merkitys pitäisi olla osoittaa niitä maita, joissa jotain on tehty hyvin, jotta muut voisivat soveltaen katsoa mallia. Mitään muuta arvoa näillä ei ole.
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@pe3 internet-tutkija on Mikko Särelä aka. Rasbelin, http://mikkosarela.blogspot.com/
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Sari: Verkkoon rakennetaan helposti näennäisdemokraattisia vitkuttimia
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kehittämisen osa-alueet:
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Virkamiesten asenteet verkko-osallistumiseen - VTT Janne Matikainen, HY, 2008
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Valtioneuvoston periaatepäätös: demokratian edistämisestä Suomessa 4.2.1010
löytyiskö tätä dokkarina?
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@riveli @JyrkiKasvi kai esitysslidet muuten tulevat verkkoon myös - mainittu jo monta "paperia" joita haluaisi plärätä...
jal commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kanlasaisen osallistumisympäristö (SADe-ohjelma):
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Radikaalia! Poliitikotkin ovat ihmisiä.
JyrkiKasvi commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Loistava kysymys @pe3 kävin itse jo osallistumassa yhteen työpajaan, siellä oli esillä Protosonni prototyyppi, jonka oli tehnyt Leonidas Oy... heillä oli aivan loistavia ajatuksia mm. kehittäjäyhteisöistä.
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Mikko Särelä
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Itse mietin, miksi jaksaa itse kukin vaivaantua. Hyvä, kun vaivaannutte! Keskeinen ongelma on se, että vaikuttamiskanavat ovat liian teknisiä, vain jos jaksaa hiplailla voi ehkä hyödyntää.
Mitro commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kansalaiset mukaan kehittämään kansalaisten vaikutuskanavia? Särelän kysymys vuorovaikutuksesta - lakien säätäjät voisivat kertoa mistä kommenteista ovat saaneet apua valmistelutyöhönsä.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kanlasaisen osallistumisympäristö:llä on todella huono nettipresenssi. Ei löydy googlaamalla paljon mitään.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Ari Tammi, Suomen Verkkodemokratiaseura ry
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Olis muuten ton osallistumisalustan kehittämisen kannalta hyvä, että se olis avointa lähdekoodia, että tutkimusryhmät, firmat, kansalaiset vois itsenäisesti ehdottaa/luonnostella parannuksia.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Netti niin kuin me sitä nyt käytämme on vasta teini-iässä...
JyrkiKasvi commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Luvattiin esimerkkejä Suomesta:
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@jal mulla on edessä Leonidaksen raportti, jossa on URL ja raportin kannessa lukee "luottamuksellinen". Tekisi mieli vuotaa tietoa...
Proto sinänsä ei ehkä ole niin ihmeellinen, mutta sen tekijöillä oli oikeasti hyviä ajatuksia, jäi fiilis, että olivat kartalla ja tällä vuosituhannella.
Paljon mieluummin vuotaisin sen VM/TaiK kansalaisen kotisivun, mihin Eppie viittasi, mutta sitä ei kaiketi ole edes netissä.
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@pe3 kannatan myös avoimen lähdekoodin alustaa. Nykyisiltäkin eduskunnan sivuilta on koitettu jatkojalostaa tietoa, mutta muuttuvat URLit ja data ilman suoria rajapintoja ovat tehneet tehtävästä vaikeampaa kuin tarvitsisi.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Työkiireet estivät osallistumisen :(
Mutta täältä näköjään lyytyy juttua.
Kysymys:
Kuuluuko maaseudulta vain maanviljelijän ääni?
Kayraranta commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Pieni mainos tähän väliin. Verkkodemokratiaseura järjestää yhdessä muiden partnereidensa kanssa jälleen tänä vuonna avoimen datan innovaatiokilpailun: Apps4Finland
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
aloitekanava.fi tuntuu olevan nuorisolla jo verkkovaikuttamisen väline jollaista eduskuntaan kaivataan.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Toi open source olis myös sitä mun aikaisemmin peräänkuuluttamaan rinnakkaista ratkaisuvaihtoehtojen läpikäyntiä.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
pääsisköhän tollaisia Lasten parlamentin istuntoja joskus seuraamaan verkossa... ikäänkuin istumaan lehtereille?
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
veikko:
Onko reaalimaailmassa hallinto palvelija ja mahdollistaja vai pomottaja ja vallankeskittäjä? Entä verkossa? Tuntuu j�imm�elt�koska avoimuutta ja osallistumista luodaan näennäisdemokraattisilla välineillä, ei substanssilla = että vaikuttaminen vaikuttaisi oikeasti johonkin. Eihän verkossa ole kuin muutama p���
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Onko secondlife muuten nykyään kasvamassa vai kuolemassa?
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Julkinen data -kirjassa pdf (by @apoikola, @pe3, @ubiq) esitetään avoimen datan mittarit. Tuli mieleen, että niitähän vois soveltaa myös päätöksentekoprosessien arvioimiseen:
esim. kansalaisen osallistumisympäristön valmistelu saattaa olla avointa osallistujille, mutta sen löydettävyys on surkeaa
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@edemokratiamod jääkö tästä tilaisuudesta tallennetta verkkoon?
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Veikko:
Verkko ei lisää avoimuutta tai demokratiaa, jos se ei lisäänny muutenkaan. Haluaako vallanhamuaja sitä, haluaako p�t� verkkodemokratiaa, ei edustuksellista vaan suoraan päätöksenteon lähteillä. Sehän vie poliitikolta portinvartijan roolin.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Miks muuten tietokoneen käyttämistä - kuten videon editoiminen - osaavaa henkilöä kutsutaan niin usein nörtiksi.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
kauhuissaan:
Voiko projektin tehdä joku muu kuin Tieto, jottei rahat menisi taas kaivoon?
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Täähän oli hauska video: Helsingin Kaupunginvaltuusto: Kasvisruokapäivä.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@apoikola Nettilähetysfeedin pitäisi jäädä ainakin joksikin aikaa vielä myöhemmin katsottavaksi (epävirallinen lähde: Jyrki Kasvi)
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@apoikola Onko secondlife muuten nykyään kasvamassa vai kuolemassa? Ainakin Suomessa kasvamassa, huimastikin.
OPH rahoittaa useita opetuspuolen hankkeita.
Kuitenkin jo pari vuotta sitten tuntui, että SL alkaa olla maailmalla aika passé. Näinä aikoina ainakin fiilispohjalta aika vaikea arvioida, koska suomalainen innostus hämärtää käsitystä kv-/Eurooppa-tilanteesta/innostuksesta.
TAir commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Taidanpa. liittyä Verkkodemokratiaseuraan (jos en jo ole (passiivi)jäsen...)
jal commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Veikko:
Kyse ei ole teknologiasta vaan käytöstä. Media (väline) ei ole sosiaalinen, ihmiset ovat.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
"stadin raati" taatusti Vuosaarelainen, Töölöläinen jne. saa äänensä kuuluviin. Entäs EI ALUESIDONNAINEN ihminen esim. pyöräilijä, näkövammainen, open source advokaatti, äiti, yhteisöasumisesta kiinnostunut, kirjastofani tms.
Demokratiassa ja osallistumisessa fyysisestä sijainnista pitäisi saada mahdollisuus, eikä aina rajoite (vaalipiirit)
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Verkkodemokratiaseuraan voi liittyä netissä.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Veikko:
Tuutin takana on ihmisiä ja päättäviä virkamiehiä. Heidät tulee saattaa näkyviin. Siis hallintorakenne ja ihmiset, nimet naamat ja vastuualueet on näytettävä.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Veikko:
Vuonna 1988 kyllä oli Smile -järjestelmällä parlamentin sivut, merkkipohjaisesti.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
[kamera tippui lähetyksestä, tiedostettu]
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
"eivät ihmiset halua vaikuttaa - ihmiset haluavat tehdä"
"näitä välineitä kutsutaan kollaboraatiovälineiksi"
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Luukkonen: "ihmiset eivät halua vaikuttaa, vaan tehdä"
Itse uskon, että ihmiset nimenomaan haluavat vaikuttaa, mutta mitä osallistumiseen tulee, niin suoralla tekemisellä on usein suurempi VAIKUTUS, kuin välillisellä vaikuttamisella.
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kollaboraatiovälineet - ihmiset pitää houkutella käyttämään välineitä?
Sanoisin että mielummin niin päin että mennään ihmisten joukkoon sinne missä he viihtyvät. Samaa tehdään vaalityössäkin, eli mennään toreille ja markkinoille joissa ihmisiä on.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kuva ja kalvosetti vähän pätki, mutta nyt pitäisi taas näkyä molempien.
JyrkiKasvi commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
http://www.wreckamovie.com/ yhteistyöalusta mainittu
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Mäkin kyllä ihan mielelläni vaikutan...
On taidettu lukea joku amerikkalainen crowd sourcingin alkeet...
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Veikko: (seuraavat kolme kommenttia)
Ajatus, että on erikseen "oikea elämä" ja "verkkoelämä", on omituinen. Minulle ne ovat sama asia. Kirjoitin aikoinani kirjaa yhdessä henkilön kanssa, jota en ole koskaan tavannut fyysisesti. Olisi perverssiä ajatella, että se olisi sen vuoksi vähemmän oikea. Kirjakin ilmestyi virtuaalisesti, mutta sen sanoma oli todel...linen: "Mihin katosivat Soner... Kreikan rahat?"
Helsinkikanava on todella raskaasti tuotettu, jos ohjelmana on vain kokoukset. Miksei tehdä jotain muuta ohjelmaa? Eivätkä toimittajat kent�e kansalaisia kuulemaan (ja kuvaamaan)?
Arille; onhan seurakunnissa ollut palautekanavia : www.helsinginseurakunnat.fi ja www.espoonseurakunnat.fi - Sittemmin nuo on uudistettu ja kansalaispalaute ja kohtaaminen on unohdettu.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
fugit185:
Miten sosiaalisia medioita tullaan hyödyntämään verkossa vaikuttamiseen?
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Eero:
Joitakin asioita on edelleenkin tehtävä myös yhteiskunnan toimesta.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Muutama ruutukaappaus http://www.flickr.com/photos/tuija/archives/date-t...
Tuija commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Tuo kommentti avoimista rajapinnoista jne on hyvä. Mekin kaivamme esim Dynastysta pöytäkirjoja/esityslistoja todella hankalalla tavalla tällä hetkellä kun paljon parempi vaihtoehto olisi päästä julkiseen tietoon (noin yleisesti) käsiksi enemmän strukturoidusti, esm web service/XML/JSON:n avulla
gml commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Hmm... Ai nyt kansalaisia kiinnostaakin (päätöksiin) vaikuttaminen - eikä vain "tekeminen".
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Sinikka M�ysalo:
Siirrytään nykyaikaan! Verkko ja sen mahdollisuudet ovat lastemme ja nuortemme tätä päivää samalla - heidän reality-maailmaansa! Demokratia on oikeasti jokaisen lapsen - tulevan kansalaisen ulottuvilla reaaliajassa - paikasta ja ajasta riippumattomassa tilassa!
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Ikään kuin imuroida se tieto organisaation käyttöön? (Luukkonen videon noin ajassa 1:12) Minä en nyt kyllä ihan uusinta teknologiaa siihen käyttäisi vaan ajattelevia ihmisiä jotka on mukana kuuntelemassa ja keskustelemassa toisten ihmisten kanssa
Tuija commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Wikinomics-kirja julkaistiin 2006. Tää presentaatio olis ehkä silloin sisältänyt jotakin uutta.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Julkinen valta ei ole yritys vaan yhteisö, jossa pitää kuunnella omistajan ääntä eikä ottaa pelkästään palautetta ja kehitysehdotuksia.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Jouni Backman - Tieto OY ja SDP:n puoluevaltuusto - korostaa, että demokratiassa on kyse omistajan äänen kuulemisesta, ei "asiakkaiden" palautteen kokoamisesta.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Huh. Tarkoitushan on tehdä jotain ihan muuta kuin "imuroida tietoa organisaation käyttöön".
Onneksi näillä opeilla ei rakenneta mitään julkishallinnon systeemejä. Eiku?
saarikko commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Ymmärsin itse Mannermaan niin, että ihmiset haluaa paremman yhteiskunnan, ei mahdollisuuksia vaikuttaa. Luukkonen tuumi, että vaikuttamisen sijaan tekeminen...hmm...no sitäkin, mutta vain jos sen seuraus on kiinnostavaa.
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
(yhdyn myös siihen aiempaan, että kansalainen on ihan hyvä vaihtoehto esimerkiksi sille "omistajalle")
gml commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@TAir @apoikola Se onko SL tulevaa, mennyttä tai hypen aallonharjalla ei ole väliä - pitää olla siellä missä ja minne oma yhteisösi menee.
juffe commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Suomalaista akateemista tutkimusta verkkodemokratiasta, linkkejä:
Suomen Akatemian Online-keskustelut poliittisena toimintana (ONDIS) –tutkimusprojektin nettisivusto:
http://www.edemokratia.uta.fi/
Verkkodemokratia : Lisääkö Internet yhteiskunnallista osallistumista ja vaikuttamismahdollisuuksia? Tutkimus espoolaisnuorten vaikuttamis- ja osallistumishalukkuudesta:
http://helda.helsinki.fi/handle/10138...
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Eero:
Terveiset Suomen Lasten Parlamentilta - lapset toimivat jo uudella tavalla verkossa.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kysymys: verkkodemokratian tulevaisuus suhteessa yksityisyyden kaventumiseen verkossa. Ari Tammi: Viron sähköinen äänestys vahvalla tunnistekortilla. Sähköisen identiteetin hallinta tulevaisuudessa. Identiteetin jako ympäriinsä facebookiin yms. jää pitkäksi aikaa, OpenID takaisi jatkuvuutta.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@pe3 jos vaikka esityksessä oli pari pahaa pointsia ja tuttua juttua niin silti...paljon on väkeä jotka ei tunne tai ymmärrä vaikkapa Mindstorm -tekemisiä ja logiikkaa sen takana. Mut joo... :) Toki jotain vähemmän kliseisiä esimerkkejä vois olla...
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Mikko Särelä kysyi vaarantaako yksityisyyden kaventuminen netissä demokratiaa.
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
"jokuveli valvoo => loputon eettinen keskustelu, ja se on hyvä" -Mannermaa
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Mannermaa: jokaveli valvoo, tämä on loputon eettinen keskustelu. Etelä-Koreassa jokainen haluaa olla pikkujulkkis. Google Mapsissa valokuvia pihoilta, yksityisyys viety varsinaisesti kysymättä. Valvontakameroita ympäriinsä jo nyt.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
pitäkää keskustelu kuumana, lähden pelailemaan pesäpalloa... vielä viimeinen mainos 6.10 MindTrekin yhteydessä järkkäämme "leiripäivää" teemalla nettiajan kansalaisyhteiskunta.
"Tilaisuus kokoaan päiväksi yhteen suomalaisia nettiajan kansalaisyhteiskunnan kehittäjiä. Luvassa ei ole puhuvia päitä ja pönötystä, vaan avointa vuorovaikuytusta, ispiraatiota ja käytännön kokemusten jakamista."
apoikola commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Jo:
Piraattipuolueen esitykset on verkossa ja esitykset tehdään webissä.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Eppie: onko ihmisillä valmiudet huolehtia omasta identiteetistään? Pitäisi antaa keinot ja ymmärrys.
Kasvi: verkkokamerat tällä hetkellä kuten suljettujen piirien valvontakamerat lakimielessä. Demokratiaa ei ole ilman että on oikeus saada tietoa ilman pelkoa ja ilmaista mielipiteensä ilman pelkoa. Suomalaiset eivät ole sen parempia ihmisiä kuin muutkaan, eli yksityisyydestä täytyy myös pitää huolta.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@pe3 mahtoiko joku laittaa sen Periaatepäätös -linkin? Akku simahti. No, tässä: http://www.om.fi/1266334042286
troppone commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kysymys: syntyessä virtuaaliminä jota päivitettäisiin elämän ajan. Kansalaistalkoiden paikka. Laajennettu suomi sisarusparvessa 26 maan kanssa EU:ssa. Voitaisiin olla EU:ssa innostavaa sanomaa levittäviä basilleja.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Artikkeleja ja kommentteja verkkodemokratiasta, linkkejä:
Helsingin Sanomat 18.4.2010: Nettiyhteisöt, valta on teidän!
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ne...
Kuntaliitto: Nettidemokratia puskee eteenpäin, 12.6.2007:
http://www.digitoday.fi/viihde/2007/0...
Alexander Stubb debatoi: Nettiäänestys EU-vaaleihin 2009? (taustoitusta Helsingin Sanomien artikkeliin), 30.1.2008
http://www.alexstubb.com/fi/blog/1045...
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Ari Tammi: digitaalinen kädenjälki jää lähtemättömästi muistiin. Mikään ei himmene. Hyvinä päivinä voisi katsoa positiivista puolta, huonoina päivinä negatiivista. Virtuaalipuolella ei varsinaista unohtamista.
Verkossa tulisi esiintyä omalla nimellään ja ottaa vastuuta. Eri persooniin hajoaminen huolestuttaa enemmän kuin yhden verkko- ja reaalipersoonan ylläpito.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Onko siellä jotkut piuhat vähän löysällä? Minulla ainakin kuva hävinnyt ja ääni pätkii välillä?
gml commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kysymys: onko verkkodemokratia kanava johon valuu uuden kansan substanssia esim. joukkoälyn muodossa.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Sari Aalto-Matturi: ihminen toimii monessa roolissa ja tärkeää ajatella roolissa "osallistuja ja vaikuttaja". Euroopan neuvoston piirissä puhuttu että verkko tarjoaa mahdollisuuden edustuksellisen demokratian vahvistamiseen. Herättää myös uhkia, pelkoja ja huolia.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Mika Mannermaa: on paikallinen, kansallinen, euroyhteisö ja globaaliyhteisö, lisäksi ammatilliset ja virtuaaliyhteisöt.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@gml Pyritään (ja on pyritty) korjaamaan pätkimiset mahd nopeasti. Tähän astisten parin katkoksen syistä ei ole tarkempaa tietoa, mutta tämä lähetys analysoidaan teknisesti myös jälkikäteen (pilottiprojektin tapaan).
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Eppie Eloranta: olemme yksilöitä mutta teemme yhdessä.
Ari Tammi: tulevaisuudessa yhä enemmän paikallistasolta suoraan globaaliksi. Verkon kautta voi myös hoitaa yhteisiä asioita. Globaaliparlamentin perustaminen YK:n rinnalle?
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kysymys: miten muuten sosiaalisesti hiljaiset saadaan mukaan?
Sari: verkko ja muut tapaamiset toimivat toisiaan täydentävästi, osalle sosiaalisesti hiljaisista verkko on luonteva toimintaympäristö.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Anonyme:
Usein ajatellaan, että kirjoittaminen omalla nimellä netissä laskisi keskustelun tasoa. Mitä jos se tulee nostamaan sitä? Anonyymiys nimittäin myös suojaa monia sellaisia ihmisiä, jotka eivät ehkä työn (virkamiehet tai yrityksissä toimivat henkilöt) tai muiden taustojensa takia kirjoittaisi arvokkaitakaan mielipiteitään verkkoon.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
mimmi:
Kysymys rooleissa toimimisesta: voiko toimia potilaan roolissa?
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@edemokratiamod juu, ei häirinnyt pahasti ollenkaan.. ääni pysyi kuitenkin mukana melkein koko ajan.. ja hienolta näyttä :)
gml commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kysymys: miten motivoidaan olemassaolevien välineiden käyttöön. Valtuuston nettitelevisiointi parantaa läpinäkyvyyttä muttei paranna osallistumismahdollisuuksia. Missä RSS-syötteet? Valmistelussa olevat tiedotteet hukkuvat muuhun.
Sai Aalto-Matturi: kaikki vie aikaa, otakantaa.fi ei ole vielä löytänyt paikkaansa laajamittaisesti. Seuraava versio on käsinkosketeltavan lähellä. Avainkysymyksinä osaaminen, teknisen ympäristön rakentaminen ja motivointi. Prosessit vievät aikaa.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Eero:
Palkinnoksi käy usein sekin, että kutsutaan mukaan pohtimaan jotain asiaa.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kristiina Luukkonen, Tieto: yritysmaailmassa uusien asioiden käyttämisestä palkitaan, vaikuttamisen tapauksessa vaikka verovähennyksin.
Ari Tammi: verkkokehittäminen on resursoitu alakanttiin jo pitkään. 3/4 kuntien viestintärahoista käytetään printtimediaan, 1/4 verkkomediaan. Verkkopalveluiden kehittämisen johtaminen on kunta- ja valtiotasolla kehittämisen tarpeessa.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Eppie Eloranta: ministeriöiden välinen kommunikaatio ei toimi, virkamiesten kesken hieman paremmin. Pitäisikö perustaa tietoyhteiskuntaministeriö johon koottaisiin virkamiehiä eri ministeriöistä? Rahoitukset mietitään 4 vuoden välein, nopeampaa rahoitusta tarvittaisiin koska kehitys on rivakkaa. Fiksuja ihmisiä ja osaamista Suomessa, pitää vain saada käyttöön.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kysymys: mitä sitku-demokratian tilalle. Miten voitasiin hyödyntää sähköpostia ja muita teknisesti yksinkertaisesti välineitä.
Eduskunnan tietoyhteiskunta-aiheiset seminaarit on mun mielestä hieno esimerkki siitä, miten voidaan oppia ja näyttää esimerkkiä ilman, että koko laivaa tarvitsee kääntää. Esimerkillistä toimintaa!
pe3 commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Yksi kysymys on myös se, että onko valtio/kunnat/kaupungit oikea instanssi rakentamaan meille verkkodemokratiaa, vai pitäisikö tätä ajaa esimerkiksi enemmänn median, eli sen valtion vahtikoiran toimesta? Tai kansalaisjärjestöjen toimesta..
gml commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Tulirinta:
Missä keskustelu jatkuu tämän jälkeen?
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Anonymen yllä esittämään kysymykseen:
Ari Tammi: Helsingin valtuustopalaute otetaan paremmin onkeen kun se on esitetty omalla nimellä.
Eppie Eloranta: työkulttuurissa edustetaan jotain tahoa, siksi ei voi välttämättä kertoa kaikkea niinkuin haluaisi. Yritysten pitäisi linjata voiko toimia omalla persoonalla vai anonyymisti.
Sari Aalto-Matturi: on mahdollista tehdä palveluita joissa tunnistautumisen jälkeen voi esiintyä anonyymisti, kuten myös täysin omalla nimellä tai täysin anonyymeja palveluita. Useammat vaihtoehdot parempia.
Kristiina Luukkonen: samaa mieltä, molempi parempi
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kasvin loppupuhe: Tekniikka on valmis, nyt puuttuu vain kulttuurinmuutos. Tämä yleisö on tavallaan jo asian tajunnut, tämän myötä lähetetään yleisö maakuntiin viemään sanomaa.
Neva commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Kiitoksia paljon sekä fyysiselle että nettiyleisölle.
Shoutbox-kommenttien välittäminen päättyy tältä erää tähän.
Toivottavasti jatkoa seuraa. Palautetta voi välittää erityisesti kansanedustaja Jyrki Kasvin kautta eduskunnan tietoyhteiskuntaryhmälle.
edemokratiamod commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@juffe, sillä tavalla on vähän väliä, että jos ei ole asiakkaita, niin ei ole meininkejä ja homma kosahtaa. Mua ainakin amerikkalainen yrityspohja vähän arveluttaa, ei ihan täysin voi luottaa toiminnan jatkuvuuteen...
TAir commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
@Petteri73 @edemokratiamod @JyrkiKasvi Kiitos hyvästä tilaisuudesta. Mielenkiintoisinta antia oli yleisökysymysten käsittely mikä johtunee siitä, että suurin osa salissa olijoista oli jo hyvin perehtyneitä aiheeseen.
TarjaO commented on posted to #seminaarikannu 01.06.2010 (fi)
Copyright Rohea Oy 2010 | Mobile version | Feedback | API | Terms of Service | Applications and tools