Varsin kiintoisaa seurata Egyptin tapahtumia Al-Jazeeralta Max Weberin legitiimisyys-näkökulmasta. [muuttui etäliverapoksi]
posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Varsin kiintoisaa seurata Egyptin tapahtumia Al-Jazeeralta Max Weberin legitiimisyys-näkökulmasta. [muuttui etäliverapoksi]
ubiq posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
(Video)livestriimiä on työlästä löytää, kun siellä on osa infrasta ilmeisesti hyllytetty. Al-Jazeeran klippien perusteella ihmiset eivät ole vielä ylittäneet kynnystä varsinaiseen mellakointiin vaan poliisien rintamalinja pitää vielä. Aika usein löytyy kulminaatiopiste, kun raja ylitetään, tai kuten Valko-Venäjällä, se saadaan tukahdutettua. Usein se on myös pienestä kiinni, tuon mentaalisen rajan ylittäminen.
Vaikka Egypti ei ole ehkä kaikkeen infraan panostanut, niin poliisien mellakkavarustus on kyllä aivan länsimaista tasoa.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ubiq Mutta kun me jutellaan, että livestriimiä työlästä löytää...
mutta twitter -striimi on... http://english.aljazeera.net/news/mid...
Niin on maailma muuttunut pysyvästi. Weber -havaintoja lisää, please :)
ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ConnectIrmeli Joo olin epätarkka: tarkoitin nimenomaan audiovideolivestriimiä.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Ruotsalaiset murtavat Egyptin nettisensuuria. Kaikki maailman somettajat yhtykää taistoon totalitarismia vastaan. http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusi...
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ubiq @ConnectIrmeli @visualradio Olen tässä pitkin päivää seurannut Egyptin tapahtumia. Mulla on myös egyptiläisiä tuttuja, jotka ovat maan ulkopuolelta yhteyksissä sinnepäin.
Siellä on nyt kyllä menossa iso juttu, jonka pysäyttäminen alkoi liian myöhään ja väärällä tavalla. Tuskin pysähtyy.
Netin tappaminen sai todellakin tämän tapauksen nousemaan kaikkien huulille. Twitterin #egypt -tagiin tipahtelee tällä hetkellä jotain tuhat tweettiä minuutissa. Ja kunhan jenkit alkavat heräämään...
saarikko commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Epämääräisten rapojen mukaan kuten http://audioboo.fm/boos/264390-jack-s... jotkut poliisit olisivat liittyneet mielenosoittajiin. Legitimiteetin kannalta sitä voi pitää kulminaatiopisteen käynnistymisenä. Mutta jos vain pari poliisia liittyy, niin se ei tietenkään vielä johda vallankumoukseen.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@saarikko Jep, Al-Jazeera ja Twitter -mix on aika turboyhdistelmä. Ei ehkä illalla jaksa katsoa tv-'uutisia'.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Polisii ilmeisesti aloitti kumiluotien ampumisen ainakin Kairossa. Jos olisin strateginen poliisipäällikkö, niin lykkäisin sitä viimeiseen asti. Sen jälkeen vaihtoehdot vähenevät. Kyynelkaasu ikään kuin kuuluu asiaan nykyään. Mubarakilta on tainnut jäädä Tsun-zu lukemati.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
AlJazeera selostaa livenä omasta toimistossaan Kairossa englanniksi.
http://english.aljazeera.net/watch_no...
Siellä kyynelkaasutetaan Hiltonin nurkilla.
@ubiq @ConnectIrmeli @visualradio
saarikko commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@saarikko Ollut päällä koko päivän. BBC on usein jees, mutta tällaisessa kulttuurikontekstissa suosin aina Al-Jazeeraa.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Lisäisin seurantalistaan vielä Anonymousin, joka nykyään hyökkii kaikkeen vastaantulevaan: http://www.facebook.com/pages/Anonymo...
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Kyllä tämä kehnon urheilutapahtuman voittaa. Mikroaaltouuni piippaa, että popkornit ovat valmiit.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ubiq CNN:ltä juuri mielenkiintoista. Passivimielenosoitusta. Porukka istuu sillalla eikä tee mitään. Siviilipoliisit, "feds", potkii ja hakkaa niitä.
Haastattelussa samalla Davosissa oleva finanssiguru...
saarikko commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Liittyen threadin alkuun, Al-Jazeera uutisoi , että tuhannet protestoijat huutavat sanaa 'illegitiimi'. Max Weber määritteli tämän aika hyvin noin 100v sitten. Toki muitakin määritelmiä on, erityisesti politiikantutkimuksen ja valtio-opin puolella, mutta omasta mielestäni legimiteetin arviointi on kiinnostavampaa sosiologisesti so. ihmisten välisenä kuin instituutioiden kautta tarkasteltuna. Makuasia.
Legimiteettia on kuitenkin kahta laatua: jonkin asian hyväksyminen tai toimiminen hyväksymättömyyden osoittamiseksi. Ei-hyväksyntä, jos ei toimi sen eteen, on sama asia kuin hyväksyminen.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Hyvää lähes ajantasaista raportointia:
http://www.guardian.co.uk/news/blog/2...
jtunkelo commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Hitto, olisi pitänyt älytä ottaa narulle. Al-Jazeeran anonyymi kommentaattori totesi jostain episodista Kairosta, että 'tipping point' - "paluuta ei ole". Tipping pointille olisi hyvä saada suomennos, olen käyttänyt tuota kulminaatiopistettä, mikä ei ole järin kelvollinen.
Voi olla, että Mubarak saa vielä homman hanskaan, mutta itseäni kiinnostaa nimenomaan tuo Tipping point (Malcolm Gladwell). Kun se on tapahtunut, niin loppu on vain mekaniikkaa eikä enää silleen järin kiinnostavaa - ennakointinäkökulmasta =)
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Nyt ollaan kääntämässä yhtä armeija-autoa selälleen, kaksi karkaa, epäselvää on, onko Kairossa. Tuosta se lähtee, jos lähtee. Vallankumoukset eivät onnistu mitenkään automaattisesti. Oleellista on paljonko ehtii tapahtua ennen yötä.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Pää ulos koodista ja Qaikuun. Tästä ketjusta on hyvä jatkaa maailman poliittisella tilanteella. Nyt ollaan jännän äärellä.
ihmis-suski commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
CNN:llä näytettiin juuri kuvia Suezista, jossa näyttäisi olevan pienempi, mutta vähän villimpi meno.
saarikko commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Kaveri just Egyptissä liftireissulla. Vois seurata jos se pääsis nettiin kertoo uutisia, mutkun.
simison commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Ja sitten ensimmäiset havainnot ARMEIJAN ilmestymisestä Kairoon. CNN näytti juuri suorana.
saarikko commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@simison ruotalainen telecomix.org vaikuttaa antavan vinkkejä miten netin saa käyttöön Egyptissä nyt.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@saarikko Varsin vinkeätä, ihmiset ovat soittaneet armeijalle, että tulkaa suojelemaan poliisilta.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
CNN:n Ben Wedeman raportoi ikkunasta ja alkoi juuri itkemään. Aika hurjaa.
saarikko commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@RNS Kiteytymispiste on luvaava, käännekohtia tapahtuu ehkä arkisemmin ;) Gladwellin teos on suomennettukin ihan 'virallisesti' Leimahduspiste, mutten ole alkuunkaan tyytyväinen, koska Tipping pointin idea on siinä, mitä tapahtuu ja millaiet ihmiset ovat eri rooleissa ennen sitä :) 'Jäävuoren huippu' on lähinnä tähän mennessä, mutta se viittaa tyystin eri asiaan.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ubiq Kiteytymisen jälkeen olomuoto on tyystin eri, siksikin voisi toimia kuvaamaan laadullista muutosta. Egypti kiteytyy nyt kovalla vauhdilla. Taisivat tulla hieman yllätyksenä pyytämättä ja tilaamatta nämä vallankumoukset. Ennakointi fokusoi ihan muualle...
RNS commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Nyt tuli virallisen television kautta - joka yllättäen vielä toimii - ulkonaliikkumiskielto puolen tunnin päästä.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@RNS Ajattelin siirtää tämän threadin #ennakointi -kannuun myöhemmin :) En nyt ala olla arrogantti, mutten itse pitäisi yllätyksenä koko Ylä-Afrikan rannikkoa, missä 70-80v yksinvaltiaat johtavat aliravittuja nuoria. Tuskin tämä tähän loppuu, Egyptin vuoksi Jordania ei saa kv-mediatilaa, Libya saattaa olla tiukin. Mutta jos Mubarak häädetään, niin naapureissakin saatetaan innostua.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ubiq Jotkut viralliset tarkkailijat (UM?) eivät olleet ajatelleet, että lähtisi nyt juuri liikkeelle. Ehkä kehitys kehittyy entistä nopeammin :) Toki painetta muutokseet on ollut ja on monessa muussakin paikassa, mutta kiteytymisen ennakointi ehkä petti. Itse en ole seurannut Pohjois-Afrikkaa kovinkaan tarkasti.
RNS commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Muun muassa tämä on hienoa kulttuurien eroissa. Mielenilmauksissa pidetään taukoa rukoushetken ajan. Polisiikin on ampumatta kyynelkaasua.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Täytyyhän nyt kaikenmaailman kahnauksissakin soveltaa sivistynyttä käytöstä :)
ihmis-suski commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Kuten aina tällä alalla, kompleksisuus ja kaaosteoria. Luonnonmullistukset > vähemmän safkaa + väestörakenne + työttömyys = nyt. Eihän eläkeläiset jaksaisi mielenilmaista tuohon malliin. Saisikohan tuosta jonkin kaavan LOL
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@RNS Omakin kiinnostukseni on lähinnä geneeristä perusoletuksella Afrikka on seuraava Aasia. Siihen ne maanosat alkavat globalisaatiomielessä loppuakin ja sitten ollaan jänskän äärellä tuotantokustannusten leikkaamisessa.
Mutta kun kerran tätä livenä tarjotaan, niin pitäähän sitä seurata.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ubiq Siihen mennessä Suomi on jo valahtanut globaaliksi köyhäläksi, jolloin tuotanto voidaan palauttaa Suomeen esim. köyhtyneelle maaseudulle erilaisten vanhenevien kommuunien yhteispuuhaksi.
RNS commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Afrikka ei ehdi Aasiaksi, kun globaaliromahdus tulee.
Pitkällä aikavälillä, saattaa sitten Afrikasta nousta jotakin uutta, mutta veikkaan että siihen menee sitten ehkä 500 vuotta.
Herra commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Ja vallankumousten jälkiaallossa islamistit nousevat, kun uusi "demokraattinen" hallinto on vain uusi korruptoitunut hallinto, jolla on yhtä vähän mahdollisuuksia ratkaista ongelmia kuin edelliselläkin.
Herra commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@RNS Mjoo. Olit nopea ja ehdit muuttaa, ainakin tilapäisesti LOL Sitten toisaalta kyllä luotan vahvasti Suomessa paikallisuuteen ja esm fabbaus ja vaihtoehtoiset energiat etc. tarjoavat realistisia vaihtoehtoja omavaraisuuteen. Jos asuisin Suomen Metropolissa, siitä voisin olla huolissani.
Tuo Köyhälä on varsin mainio, sitä voisi ehkä hieman jalostaa, mutta innoittaa konseptuaalisesti.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Vaikuttaa siltä, että Aleksandriassa on ollut vilkkainta tähän mennessä.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Egyptin johto on puun ja kuoren välissä. Internetin ja viestinnän rajoittaminen vaikeuttaa kaikkien elämää. Tilanne on nyt veitsen terällä, viivytykset ovat mahdollisia, mutta massat tajuavat, että muutos on mahdollinen. DDR:n romahdus kertoo, miten pienestä "muurin murtuminen" on kiinni. Suomi tarvitsee oman Tunisian: pöhöttyneet instituutiot ja betoniset rakenteet voidaan täälläkin iskeä tuusan nuuskaksi kansalaisten parhaaksi.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Jaahas. Kairossa palaa NDP:n puoluetoimisto iloisella liekillä.
ihmis-suski commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Nyt näyttäisi siltä, että alkaisi palaa kaikenlaista pientä, kuten ajoneuvoja sekä National Democratic Partyn rakennus. Hämmentävää miksei Mubarak tullut telkkuun jo päivällä, nyt se on jo myöhäistä so. sillä ei olisi enää samaa legitimoivaa vaikutusta. Vallankumous ei välttämättä vieläkään tule, mutta jossain kohtaa iltapäivää oli legitimaation katoamisen piste. Ihmiset eivät noudata ulkonaliikkumiskieltoa.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@visualradio Perimätieto kertoo, että DDR:n hallinto itse asiassa auttoi muurinmurtamisessa viimeisenä keinonaan hilitä paineita.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Nyt vaikuttaa siltä, että Kairossa on alettu ammuskella. Siitä ei ole enää paluuta Mubarakin arkiarvostamiseen. Kuolonuhreista ei ole tietoa, mutta yksikin marttyyri riittää.
@ihmis-suski Jos olet paikalla, niin striimiä vaan jakeluun ;)
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Äh. Al Jazeeran live kaatui alta. No kai se on sitten aika lähteä ystäviä tapaamaan. Jatkakaa rapoilua niin pysyn kärryillä myös mobiilin päätteen kautta :)
ihmis-suski commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ubiq DDR-johtajat eivät uskoneet siihen, että Venäjä pettää ja jättää, heillä ei ollut kosketusta kansaan (urkintakoneistosta riippumatta). Video oli DDR:n tuho. Internet puree nyt Pohjois-Afriikkaan. Viimeiset kouristukset? Paljonko tulee ruumiita?
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Jotain on opittu vuosisatojen varrella: nyt on Al-Jazeeran mukaan meneillään ammuskelua ja epäselvyyttä Kairon kansallisen tv-lähetyskeskuksen liepeillä. Jos kaikki muut viestintäkanavat on katkottu, niin kansallisen television hallinta on keskeisessä roolissa. Katukuvassa ammustelun lisäksi räjähdyksiä ja tulipaloja kasvavassa määrin. Nopea muutos iltapäivästä.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Aika mielenkiintoista katsottavaa kanavalta, vaikka samoja kuvia pyörittävätkin. Poliisitkin kävivät jossain välissä suuntaamassa Al Jazeeran kameroita, mutta häipyvät sitten. Mubarakilla taitaa kohta karata homma käsistä, saakohan sitä lupaamaansa puhettakaan aikaiseksi?
Kayraranta commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Popcornit, sipsit ja dipit on loppu. Siinä sivussa on hyvä katsoa taas V for Vendetta eli miten Anonymous sai alkunsa sarjakuvasta.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Taitaa olla hetki, jolla puheilla oltaisiin voitu vaikuttaa ohi, ainakin tältä illalta. Katsotaan sitten, mitä savun hälvettyä on tehtävissä. Oliko tämä vain angstin purku systeemistä vai alku jollekkin isommalle?
ihmis-suski commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Al Jazeera live stream...hmm, jos ovella on poliiseja, niin kauankohan kestää...
troppone commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ubiq toi rukouksien pitäminen kesken mielenosoitusten on todella hämmentävää!
troppone commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Kalashnikov oli pitkään vallankumouksellisten asen numero uno. Nyt se on FB, Twitter ja Kuvakänny. Vallanpitäjät turvatuvat vanhaan hardwareen. Vastakkain on kaksi erilaista vallan välinettä. Miten kukaan voi taistella satojatuhansia kännyjournalisteja vastaan? Obamakin on ilmeisesti jo laittanut FB "thumbs down" ja silloin se on menoa.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Mitenkähän käy ton tulipalon kanssa....taitaa tuhoutua aika historiallista tavaraa...joskin onhan tämäkin aineetonta historiaa!
troppone commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ihmis-suski Voin olla väärässäkin, mutta kuten tuossa aiemmin totesin, niin oma veikkaukseni on, että lähivuosina muuttuu koko Ylä-Afrikan kerho Atlantilta Suezin kanavalle, Jordania mukaanluettuna. Libya lienee haasteellisin.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ubiq oon lähdössä Jordaniaan ens tiistaina :/ Uskoisin Jordanian olevan vielä vähän rauhallisempi jonkin aikaa, mutta eipä sitä(kään) taida tietää...siellähän ei lähtökohtaisesti haluta kuningasta vadille, "pelkkä pääministeri"...
troppone commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@troppone Ota kaikki mahdolliset mediavempeleet mukaan, jos tarvitsee liverapota.
RNS commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
hitto @RNS totta turiset! Mun puhelin on aivan romu (N95 "älypuhka" hajos), ollut todo-listalla ostaa... :/ oisko tässä kipinä!
troppone commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (en)
@troppone Siistiä! Et sitten malttanut kertoa eilen :) Se on metka maa, kannattaa käydä uimassa Kuolleessa meressä ja piipahtamassa Petrassa, voi hoitua päivän reissulla.
Itse kyllä ottaisin sinne mukaan jonkin sivistyneen tallennevälineen netin kanssa tai ilman. Virkeitä aikoja tiedossa siellä noin kotivideomielessä. Mitä itse olin siellä aikoinaan, niin siellä on hoidettu viestintä ihmisten ja johdon välillä paremmin kuin Ylä-Afrikassa, mutta vaikuttaa siltä ettei Jordaniassakaan olla aivan tyytyväisiä
Olisi erinäisiäkin matkamuistoja Jordaniasta, mutta niistä erikseen. En tiedä nykyoloista, mutta ammoisesti piti mm osata kysyä ruokaloissa tietynlaista teetä, jota ei ollut ruokalistalla. Lomailunäkökulmasta teen saatavuus oli periaatteessa kehnoa, mutta aika nopsaan selvisi tavat saada sitä turistina LOL Ja toki turistia yritetään vedättää esm sillä, että sitten saa teetä.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ubiq Ei oikein ollut mahista turista eilen, mikä oli sääli. Olin ajatellut ja haaveillut muutamasta ölkistä Somus.gängillä...
Onpas aikamoinen ero Egyptin oman tv.kanavan ja Al-Jazeeran kuvalla!
troppone commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (en)
Jokos tutkailitte egyptiläisten aktivistien ohjeita? http://bit.ly/fh8a8Q
troppone commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@troppone Loistolinkki. Mutta tosiaan jos olet lomailemassa tai töissä, niin Petra & Kuollut meri - tulee nähtyä 2 kpl Seitsemästä ihmeestä laakista. Epäekologinen vuokra-auto on melkeinpä paras tapa koluta tai vuokrata pirssi, etäisyydet ovat lyhyitä. Ainoa miinus on vuoristo, jota ei oikein voi kiertää, ja jossa pelvotontakin kuskia saattaa hieman hirvittää.
Veikkaisin että tuo demokratiahässäkkä keskittyy Ammaniin, Aqabassa lienee rauhallisempaa. Ei eteläosa ole aivan itsenäinen, mutta kuitenkin aika omavarainen mm turismin vuoksi.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ubiq Joo Ammanissahan on ollutkin tuhansien ihmisten protesteja, ei kuitenkaan vielä kymmenien tuhansien. Ohjelmassamme lienee Aqaba, (Wadi Rum), Petra, Dead sea, Amman, karkeasti tossa järjestyksessä. Vai pitäskö eka kattoo Amman ennekuin se palaa :/
troppone commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (en)
Olen aivan Al-Jazeeran varassa, ei IRCiä tjs, mutta metkaa miten iso osa Twitter-kommenteistakin on myöhässä LOL. Seuraavat ilmeisesti joukkoviestimiä, jotka seuraavat Al-Jazeeraa. Totta kai tuossa tulee lagia, kun journalistin pitää tuottaa 'uutinen'.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Tankkasin lähikaupasta karkkia, sipsejä ja olutta. Hmm, katsoako Egyptin kansannousua vai DocPointiin mainioita iltaleffoja katsomaan!? Siinäpä pulma! :)
troppone commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (en)
No nyt se lähti lapasesta. Ilmeisesti Kairossa ulkoministeriön rakennus palaa eivätkä ihmiset yllättäen noudattaneet ulkonaliikkumiskieltoa. Ei mennyt Mubarakilta by-the-book, iltapäivällä olisi ollut vielä mahdollisuus säilyttää nykymeininki. Jotenkin tuntuu siltä, että mielenosoittajiltakin jää rukoushetket väliin tässä tilanteessa.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@troppone Varmaan DocPoint. Egyptin vallankumouksen ehtii nähdä myöhemminkin. Vaikka DocPoint 2013:ssa.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Kirjaan näitä ihan itseäni varten. Mubarak olisi voinut kommunikoida moneen kertaan, mutta itsevaltiaat eivät usein miellä tätä optiota. Ilmeisesti Machiavelli ja Clausewitz ovat jääneet lukematta ulkomailla opiskellessa.
Seuraava vaihe - siis normivallankumouksessa - on armeijan käsitys. Tunisiassa onnistuttiin ilman että armeija valitsi puoltaan, En tiedä miksi, mutta Egyptin kohdalla on fiilis, että armeijan valinnalla on vaikutusta.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Hillary kertoo Obaman terveiset: sormi pois liipasimelta ja reformeja Egyptiin. Aamulla näemme, miten maa makaa. Olemme samalla aikavyöhykkeellä Kairon kanssa.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Kansallisia turvajoukkoja - mikä on ilmeisesti eri asia kuin armeija - näemmä siirretään tv-keskuksen läheisyyteen. Jos tv-keskus vallataan, saattaa tapahtua kiintoisia käänteitä. Vaikea kuvitella, että tämän jälkeen Mubarak käy kättelemässä kansalaisia, että "Hieno homma, tarkistitte tv-tornin turvallisuustoimet".
Vaikuttaa siltä, että armeija ja poliisi nahistelevat keskenään.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Käänne saattaa tapahtua tänä yönä. Armeijan pomoja opastetan Pentagonissa. Vaihtoehtona on muutoksen tukahduttaminen ja tuhansien tappaminen tai Mubarakin lähettäminen maanpakoon. Mutta nykyiselle menolle ei ole jatkoa. Amerikan kanta ratkaisee. Obama on sanonut "reforms" ja Egyptin on pakko muuttua. Tämä ottelu ei pääty tasapeliin.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Onpa hurjaa, eli sieltä tod.näk kuvaavat kaikkea varastoon => iso suma dataa, kunhan taas joskus avaavat kommunikointikanavat. Tai tulee eeppisiä , mä kuljetin tätä klippiä 200km naapurimaahan-skenaarioita...
vimma commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Että ihminen voi olla tyhmä. Ajatus oli hakea lisää popkorneja Siwasta ja jätinkin avaimet kotiin. Olisi saattanut jäädä vallankumous näkemäti :i
@visualradio Voin olla väärässäkin, mutten usko tuhansien tappamiseen. Nykymeininki oikeastaan alkoi Sadatin salamurhasta ja täsmäiskusta, ei brute-force vallankaappauksella. Lisäksi oletan, että USA:n kanta kiinnostaa egyptiläisiä tällä hetkellä hevon hännän verran. Enemmän heitä näyttää kiinnostavan se, että ainakin osa kyynelkaasukanistereista on valmistettu USA:ssa.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ubiq Egypiläistä sodanjohtoa Pentagonissa. Ei tämä ole pelkästään näkymätön käsi näytelmää. Kymmenet tuhannet eivät lähde kadulle sattumanvaraisesti. FB ja Twitter ovat välineitä, mutta kyllä sieltä nousee joku leaderi.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Mjoo nahkeaa on, jos vallankumous menee sivu suun nukkuessa, mutta pikku hiljaa pitää painua pilkkimään. Keissinä tämä on ollut äärimmäisen kiinnostavaa seurata enemmän tai vähemmän reaaliaikaisesti tapahtumia, ihan ihmisjoukkojen mielenilmaisujen fyysisistä muodostelmista alkaen. Ihmisjoukot - tai parvet - esimerkiksi positioituivat aivan eri muodostelmiin kuin vaikkapa länsimaisessa perusmellakassa.
Kokonaisuudessaan - iltapäivällä - väkijoukot aloittivat hyvin rauhallisesti. Itse yllätyin egyptiläisten rauhallisuudesta ja sovittelevasta asenteesta, arabimaissa osataan olla ärhäköitäkin. Jäi mielikuva, että ihmiset olisivat jopa saattaneet mennä koteihinsa vielä iltapäivällä, jos Mubarak olisi proaktiivisesti ilmoittanut myönnytyksiä. Kukin taaplaa tyylillään.
Naisten osallistuminen striimissä on ollut noin nada. Äkkiseltään en muista nähneeni yhtäkään naista striimissä kymmenen tunnin aikana. Kulttuurisesti se on ymmärrettävää, mutta jos naisia alkaisi näkyä kaduilla, niin sitten Mubarakin aika olisi vähissä.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Muistan viime vuodelta Hesarista jutun, jossa oli tilastoja eri maiden nuorison määrästä. Missä vain on paljon nuoria, erit. miehiä, ilman työtä ja toimeentuloa, niin siellä on myös erilaista väkivaltaa. Muistan kartassa olleen muutaman Afrikan maan, eli siinä mielessä tämä ei taida olla yllätys. Se on minusta yllättävää, että homma on edennyt niin nopeasti maasta toiseen. Vaikka ei kai pitäisi ihmetellä nykyisen tiedonvälityksen aikana.
Taas nähtiin, että minä ja Twitter emme sovi yhteen. Yritän seurata, mutta koko ajan on "ylikuumennut".
Armi commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Summauksena auktoriteetti voidaan kyseenalaistaa, mutta se on legitimoitu niin kauan, kunnes ihmiset alkavat toimia toisin ja jatkavat vastustustaan siihen asti, kunnes uusi legitimoitu tilanne on saavutettu.
Ihmiset saattavat vastustaa paljon ja usein, mutta niin kauan kuin vastustusta ei jatketa muutokseen asti, kyseenalaistaminen on turhaa.
On siis olemassa eräänlainen välitila, jossa ihmiset manailevat vuosikymmeniä, mutta eivät tartu toimeen. Tässä kohden päästään kiintoisaan kohtaan, mitä tuossa threadin alussa ajoin takaa: mikä on se hetki ja mitä se kaipaa, että asiat alkavat mennä omalla painollaan? Esm lumipallosta olisi helppo laskea massa, milloin se alkaa vyöryä. Sosiologiassa se on työläämpää =)
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Mjoo tuossa se nyt vihdoin tuli - siis osittain - Egyptin armeija ei ole päättänyt puoltaan. Muutoin homma ei olisi voinut jatkua näin vähillä kuolonuhreilla.
Vallankaapausten manuaalissa armeijan rooli on keskeinen. Kansannousuissakaan sen huomioimisesta ei ole haittaa.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Äsken tajusin, että veljenpoikani on Egyptissa turistimatkalla. Tarkistan huomenna, saanko häneltä paikallistietoa. Turistien sanotaan olevan turvassa.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
@ubiq Aljazeerassa kommentaattori just totesi, että kun netti pistetttiin nurin, niin ihmisillä "ei ollut muuta tekemistä kuin mennä kaduille"...LOL. Hallitus fasilitoi toiminnan siirtämisestä klikkausvaikuttamisesta todellisiin tekoihin...
troppone commented on posted to #seminaarikannu 28.01.2011 (fi)
Tässä yksi paikallinen taustoittaja joka antaa propseja myös Wikileaksille paikallisen korruption ja poliittisen ilmapiirin paljastamisesta:
http://www.sandmonkey.org/
Neva commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
@troppone Selvitäpä matkallasi mikä on http://dostor.org/. Vaikuttaa olevan sellainen, mihin egyptiläisten ei toivota pääsevän. Ylälaidassa linkit Twitteriin, YouTubeen ja Facebookiin. Ilmeisesti uutissaitti / portaali.
Googlen kääntäjä kertoo muun muassa seuraavaa:
Yllättävän hyvin G Kääntäjä tuottaa ymmärrettävän kontekstin. Vuosia sitten avovaimo tarvitsi Canon EOS-100:n manuaalia. Altavistan Babelfish käänsi sen aivan siedettävästi - noin ymmärrettävyyde kannalta - espanjasta englanniksi.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Jäi euroviisu- ja muiden tähdellisempien someosallistumisten takia tämä säie seuraamatta. Muutaman kerran tuli katsotuksi Al Jazeeran livekuvaa Kairosta, mutta nyt vasta aamulla hoksasin miettiä, että mitenkäs se kuva tuli sieltä ulos, jos netti oli pistetty rajalla kiinni - omat satelliittiyhteydet? @ubiq?
jal commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
@jal tällä kertaa en jaksanut ottaa selvää. Veikkaisin että Al Jazeezalla on uplink. Yleisesti ottaen käsittääkseni (ei faktaa vaan huomioita) journalisteilla / uutistoimistoilla etc. netti pelitti toisinaan, joitain konttoreita raidattiin kai hieman, mutta ammatti/palkkajournalisteja ei suitsittu vrt. iranin onnistuneempaa uutispimentoa kesällä 2009. Kiintoisa sivujuonne on, että USA on myöntämässä uutta 1,5mrd lainaa Egyptille. Ehkä Obama soitti, että pitäähän sieltä nyt jotain kuvaa nähdä mitä on meneillään.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Johtavan nettioperaattorin (ISP) ikkunat rikottu. Joku totesi Twitterissä, että kansa lähti kadulle, kun Internet pantiin kiinni.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
@jal Mitä äkkiseltään googlasin, niin Al Jazeera näyttäisi käyttävän useampaakin putiikkia, kuten http://duns100.dundb.co.il/ts.cgi?tss...
Mikä on tietysti loogista. Al Jazeera raportoi monilta epästabiileilta alueilta ja maassa maan tavalla.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Tapaustutkimuksen harrastajana teen kernaasti aikajanan yhtenä jäsennystapana kuten aikoinaan nettietsivistä Myyrmannin räjäyttäjän suhteen Ossi Leanderin kanssa http://www2.hs.fi/english/archive/new...
The Guardian on eri mato tässä, esm syksyllä freimasivat WikiLeaksin sähkekohun ja eiliset Egyptin käänteet tästä: http://guardian.co.uk/news/blog/2011/... Guardianin tapa on erityisen maukas, koska niissä pyritään koostamaan aktiviteetit eri kerroksissa, hallituksista ruohonjuureen ja lihamaailmasta nettiin.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
AJ-TV Kairossa 40 ja Alexandriassa 25 kuollutta. Hallitus vaihtoon. Ottaako Armeija vallan vai kansalaiset? Taistelun pitkittäminen ja porukoiden väsyttäminen lienee Mubarakin strategia. Ruutitynnyreitä on 80 mio populaatiossa riittävästi - niin toivon. Toisaalta vuonna 1987 papit kaappasi vallan Iranissa ja sillä tiellä vieläkin. Mikä on se uusi valta? Toisaalta tämä voi johtaa Afrikan nousuun 2010 - 2050 (vertaa Kiina ja Intia).
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Pisti tuommoinenkin silmään: The Telecomix News Agency, an organization dedicated to informing the public about internet freedom issues, is now providing dial-up modem service to Egypt.
http://www.good.is/post/spread-the-wo...
Ei uskoisi, että totaaliuutispimennys on enää mahdollista.
ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Harvoin tarjoutuu sosiologin alulle tällaisia tarkastelumahdollisuuksia. Tänään ihmiset Kairossa kävelevät selkeästi eilistä rauhallisemmin mutta määrätietoisemmin, kohti tavoitetta kuten valuttaisiin vaikkapa festareille, ja mukana on naisia. Veikkaisin että Tahrir-aukiolle klo 15 mennessä.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Twitterissä maininta "vihaisesta joukosta" Kairon keskustassa. 50 000 mielenosoittajaa. Viikonloppu saattaa nousta vallan vedenjaksi. Voima on vallalla, mutta massat kadulla. Oletettavasti kadulla on vaihtoehtoisia viestintäkeinoja. Suurkaupungissa on monia tapoja organisoida toimintaa. Sotilaita ei voi ripottaa kaikkialle. Joukot pystyvät liikkumaan vapaammin. Kaikki rivisotilaat eivät ammu kansalaisia huvikseen; samaistumisa Tukholma-syndroman mukaisesti sotilasversiona. Näin myös Venäjällä, kun Jeltsin nousi tankin päälle ja se oli siinä.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Seuraava mielenkiintoinen kohta on klo 16 ja ulkonaliikkumiskiellon alku. Mitä tapahtuu? Menevätkö ihmiset kotiin vai jatkavat mielenosoitusta ja jos jatkavat mikä on poliisin ja/tai armeijan reaktio?
ihmis-suski commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Ihan off-topic.. luokallani on vallalla kummallinen "ollaan pää pensaassa" -ilmiö. Yleensä tälläiset asiat puhuttaa ihmisiä, mutta kun tänään mainitsin kahvipöytä keskustelussa Egyptin tilanteesta, niin minua katsottiin kuin friikkiä. Ihan kuin koko porukka olisi onnistunut välttämään kaiken uutisoinnin :P
Edit: Nyt olen näköjään nörttiluokan nörtti...
Angeni101 commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Maailmanpankin roolista mainintoja: egyptiläiset eivät halua kulkea maailmanpankin talutusnuorassa. Amerikkalaiset ja euroopplaiaset ovat hiljaa. Kukaan ei tiedä, mitä muutos tuo tullessaan. Muutoksen siirtäminen ja viivyttäminen ei poista ruutitynnyreitä. Puolet kansalaisista on köyhyysrajan alapuolella. 80 miljoonaa / 2 = 40 miljoonaa. Egypti kaipaa muutakin kuin turismia. Tyytymättömyyden jälkeen alkaa valtava muutosprosessi ja se edellyttää koko kansakunnan heräämistä. Muutoksen jälkeen asiat muuttuvat yleensä vielä huonompaan suuntaan.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Al Jazeeran naisankkuri on aivan murskaa, en ole saanut kaivettua nimeä kun näkyy pääasiassa livelähetystä. Tällaista journalismia ei ole nähty aikoihin länsimaissa edes tv:n keskusteluohjelmissa. Nainen käy tiukkaa mutta asiallista ja vastapuolta kunnioittavaa debattia muun muassa NDP:n kansanedustajan kanssa suorassa lähetyksessä.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Al Jazeera: It seems the police in Cairo have melted away
bergie commented on posted to #seminaarikannu Punavuori 29.01.2011 (fi)
itse olen ihmetellyt suomalaismedian surkeaa uutistasoa. Puhuvat valtioiden ja armeijan suulla. Myös täysin omituiset uutiset kuten ElBaradein saapuminen Egyptiin jonain johtajana menneet suomessa läpi. ElBaradeista tulee mieleen Karzai, Kokiksen vanha johtaja.
sampsa commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Twitterissä oltiin iltapäivällä sitä mieltä, että hallitus antaa ryöväreiden riehua jotta kansa pyytäisi hallitusta apuun. Näin kuvan jossa ihmiset suojelivat museota ihmismuurina. Kuka nyt gäysiä tarvitsee?
sampsa commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
@ubiq Huomasin itsekkin saman, on ilo kuunnella ammattitaidolla tehtyjä haastatteluja.
@sampsa Itsekkin ihmettelin samaa asiaa..
Angeni101 commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
kairossa ja alexadriassa porukat itseorganisoituvat suojellakseen kauppoja ja ohjatakseen liikennettä.
sampsa commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Mubarakin residenssillä kiivasta räiskintää
sampsa commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Jaha, pitäisikö kohta vähäksi aikaa jättää http://twitter.com/#!/AJEnglish :n seuranta ja vaihtaa: http://twitter.com/#!/search/munamies... :een
jal commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Poliisit vaihtavat siviilivaatteisiin ja pyrkivät aiheuttamaan kaaosta. Mubarakin asema riippuu Armeijasta. Pojat ovat lähteneet hipsimään Lontooseen. Israel lennättää suurlähetystönsä porukat veke. Jos Egypti murtuu, silloin jumpataan samaa kohta koko Pohjois-Afrikassa. Iso muutos.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
poliisit ryöväävät, ihmiset suojelevat toisiaan järjestäytymällä lähiö kerrallaan.
sampsa commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
@visualradio jep, AJ:n mukaan kiinnotetuilta ryöstelijöiltä on löydetty turvallisuuspalvelun henkilökortteja ja valtion jakamia aseita. Ovela yritys saada kansa pyytämään suurta johtajaa palauttamaan järjestys?
bergie commented on posted to #seminaarikannu Punavuori 29.01.2011 (fi)
@bergie Jos... Tai kun tämä taphtuu Suomessa, ex.puoluesihteeri Korhonen nostetaan pääministeriksi; Ilkka Kanervasta oikeusministeri, Päivi Räsäsestä kultturiministeri ja Toivo Sukari TEM johtoon. Uskon, että pystysimme nopeasti egyptoloimaan hallintomme ja sumutus täälläkin jatkuu... Tampereelta olisi tarjolla kylä paras pyykkäri.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
@visualradio kun meillä tapahtuu sama niin ihmiset äänestävät persuja ja sama sumutus jatkuu
sampsa commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Pitäisiköhän hieman päivittää CV:tä, siellä taitaa olla Faaraon paikka aukeamassa
bergie commented on posted to #seminaarikannu Punavuori 29.01.2011 (fi)
@sampsa Valta on vaikea laji: valtatyhjiöön tulee aina joku uusi vallanpitäjä. Egyptissä pelätään kaaosta. Vallasta luopuminenkin tekee kipeää niille, jotka ovt hyötyneet nykymenosta. 80 miljoonan ihmisen maassa heitä on miljoonia. Vallan uusi rakenne on täysin pimennossa; viittauksesi persuihin on osuva. Äänestäjät eivät takuulla tiedä, mitä tilaavat.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 29.01.2011 (fi)
Ehtyykö ja jos, minkä verran ja koska, Al Jazeeran uutisvirta Egyptistä:
http://yle.fi/uutiset/teemat/teema_eg...
jal commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Nyt Al Jazeera kertoi sen Twitterissä itsekin:
http://twitter.com/#!/AJEnglish/statu...
jal commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Meno alkaa koveta - @sampsa:n RT-kollaasi
jal commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Al Jazeeran oma liverapo www:ssa saitilla http://blogs.aljazeera.net/middle-eas... Twitteriä selkeämpi
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
AJ: 150 kuollutta, 4 000 loukkantunutta. Mubarak ei luovuta. Kaaosta, ryöstelyä, hautajaisia. Sotilaat ovat tiukempia, ehkä joukkoja vaihdetaan. Turistien riemulomat perutetaan. Paluulennot lisääntyvät. Paljain käsin tankkeja vastaan on kova haaste. Ihmisillä on miesylivoima. Kun naiset tulevat kadulle, silloin Mubarakin peli on pelattu. Pokerinpeluu kaduilla jatkuu. Miten porukat kommunkoivat paikallisesti?
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Laulavan vallankumouksen viimeistä värssyä ei ole vielä veisattu. Kaaosta pelätään, kun 30 poliisivaltiovuoden jälkeen pollarit vedetään pois kaduilta. Tuhat vankia karannut. Mubarak on talvimajallaan ja lentokone odottaa viereisellä kentällä. Ehkä kulissien takana neuvotellaan vallansiirrosta. Amerikkalaisilla on sormet pelissä ja arabijohtajat istuvat p-ska jäykkänä palatseissaan. Tämä ei jää tähän. Tasapainon ja sovun löytäminen lienee agendalla. Toisaalta valtapuolella on yhä sormi liipasimella. Miten sotilaat tottelevat upseereitaan? Muslimiveljet odottavat isoa siivua, kun vallanjakoa viipaloidaan. Obamankin on kieli keskellä suuta. Afganistan pysyy hetken pois otsikoissa. Tätä "herkkua" saattaa olla lisääntyvässä määrin tarjolla pitkin kevättä ja se tietää vaikeita aikoja Washingtonissakin.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Piti käydä hiihtämässä reilut 10km välissä. Upea aurinko.
Al Jazeeran live-tv-lähetys näyttäisi pelittävän edelleen, ilmeisesti sisarkanavien kautta. Kuvakulmakin vaihtelee välillä, olettaisin ettei siellä ole kuitenkaan robo-ohjausta ja välillä tulee viimeaikaista kuvaa, kuten aiemminkin.
Jokin helikopteri pörrää Kairon päällä, voi olla uutishelikin. BBC:n mukaan se voi olla armeijan [lentelee molempia lajeja] ja pari hävittäjääkin on komennettu liitelemään Tahrir-aukion ympärille http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_eas... Niistä huolimatta ulkonaliikkumiskieltoa ei muistettu noudattaa tänäänkään. Ihmiset ovat ringissä ja keskus tyhjä, voisi olettaa että ElBaradei puhuu siinä.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Kommenttien mukaan sotilashelikopteri. Jazeera tekee tosiaan kovaa duunia. Toisaalta myös hallituksen linja on looginen: annetaan vähän löysää muuttamalla hallituksen kokoonpanoa, väsytetään väkeä kaduilla, mutta kiristetään kontrolleja tasaisesti, laitetaan omaa väkeä ryöstelemään koteja ja terrorisoimaan ihmisiä, että possea palaa kortteleihinsa suojaamaan omaansa jne. Israel ja USA myönteinen Suleiman ei nyt vain taida kuitenkaan kelvata...
jukkapee commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
@ubiq UK kerrottiin sama tieto taistelukoneista ja helkoptereista. Ne ovat armeijan pelotteita. Väki hurrasi niille, osoittaakseen, ettei sotilaallisella ylivoimalla ole valtaa heihin. Jos Jumala suo, tästä kehittyy uuden demokratian laboratorio. Mutta tulokset nähdään Iranin tavoin vasta 10 - 30 v kuluttua. Prosessin tuloksia emme näe Twitterissä.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Voi myös miettiä sensuurin voimaa. Vaikka kaikki tietävät, että käynnissä on vallankumous, on AlJazeeran livekuva aika ehdoton ikkuna siihen, että asian voi todella nähdä ja kokea - täältäkin. Tweeteissä tuli juuri: "Al Jazeera reports that there are massive protests in Alexandria, Mahalla, Mansoura, Suez & Ismailiya in addition to Cairo." Tosi eri asia "tietää", että muuallakin on verrattuna Kairoon jota voi katella suoraan...
jukkapee commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Popula on aika rauhallisesti Tahrir-aukiolla. Piti laittaa ääni päälle, kun kuvassa välkkyy aika paljon. Normisti kun välkkyy esm konsertissa, voi oletta niiden ole kännykameroita. Tässä tapauksesssa jotain kynttilöiden, taskulamppujen ja ammuskelun välimaastossa, mutta ei ilmeisesti ammuskelua, koska liikehdintä on vähäistä.
@jukkapee validointi on aiemmissa verkkovoima-tapauksissa hoitunut aika hyvin a) verkkovoiman itsensä tekemänä iteratiivisesti so. poissuljenta-mallilla b) asiantuntijoiden kanssa yhdessä kuten H1N1-träkki keväällä 2009. Tällä hetkellä validointi näyttää sujuvan Twitter - Al Jazeera - BBC - Guardian -akselilla.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Tahrir Square: porukat aukiolla rauhallisesti. Kairossa on Suomen aika. Ulkonaliikkumiskiellon pitäisi olla voimassa. Suomen ns. TV-Uutiset tietävät, että Egyptin turvallisuustilanne on heikentynyt. Kenenkä teleprinttereitä ne seuraa?
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Tahririlla kuulemma pian oppositiojohtaja El Baradei. AJ:llä asiantuntevaa live-analyysia, kannattaa sikälikin kuunnella. Vaikea nähdä muuta ratkaisua kuin Mubarakin lähtö. Mutta kauanko sitä vielä viivytetään? Tämä ilta on kyllä ihan ratkaiseva.
jukkapee commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
@jukkapee Jos ihmiset eivät menisi maanantaina töihin, niin silläkin voisi olla vaikutusta. Egyptin pörssi on ollut vahvassa luisussa ja tänään kiinni. Sijoittajat eivät välttämättä katsele touhua pitkään > Obama tai EU alkaa aktiiviseksi ?
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Kadulla toimivat aktivistit eivät välitä Egyptin pörssistä hevon paskaakaan. Nyt on kyseessä Afriikan uusi tulevaisuus (uusi talous). On mahdollista, että EU ja US ovat uuden kehityksen ulkopuolella. Demokratian kauppiaat eivät ole innoissaan tarjolla olevasta "katjujen demokratiasta", mutta egyptologit kiittelevät jossain vaiheessa FB ja Twitteriä. AJ on ollut ratkaisevampi rooli heidän (katuprotestanttien) kannalta. Suomi on tässä asiassa ihan pihalla. Aloitamme Ahtisaaren Afriikka-kokemuksista. Afriikassa on kohta miljardi ihmistä ja sen asema välittyy sitä kautta. Joudumme opiskelemaan Tarzan-historiamme uudelleen. Janesta en tiedä ja Weismuller ei ole afrikklaisten sankari. Tämä on märkä rätti EU:n kasvoille. Ranskalaiset ovat varoittaneet, mutta kukaan ei ole kuunnellut.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Nää hääräävät varmaan jatkuvasti takana, mutta en osaa sanoa, mitkä ovat orientaatiota. USA:lle Suleiman ilmeisesti olis ihan kiva. Mubarakin täytyy tajuta, ettei hänellä ole enää mahdollisuutta palata hommiin. Veikkaan eläköitymistä. Ehkä tarvitaan kuitenkin vielä hallituksen sisäinen hajaannus. Joidenkin tukijoiden tarvii ehkä loikata. Voimakas katukonflikti lienee toinen tie.
jukkapee commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
@jukkapee Entinen tie päättyy umpikujaan. Mubarakin peli on pelattu. Nyt kulisseissa järjestellään US ja EU asemia tulevaisuuden Afriikassa. Ehkä jossain thinktankissa on skenario valmiina. Suomessa tuskin persuilla on valmista suunnitelmaa tämän varalle, mutta ei yhdellä toisellakaan. Meillä ei onneksi ole onnetonta siirtomaahistoriaa.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Nyt pitää palata sinne mistä tämä alkoikin eli Max Weberin Economy and Societyn luvun 3 opintoesseen kirjoittamiseen. Egypti tarjoaa oivan casen soveltaa legaalin, perinteisen sekä karismaattisen vallan ilmenemismuotoja, Veikkaan El Baradein muodostamaa väliaikaishallitusta, mutta vuotta en vielä veikkaile.
@visualradio En tarkoittanutkaan että kansalaiset välittäisivät. Vaan että sijoittajat alkavat välittää ja heillä on paljon pelimerkkejä koko Ylä-Afrikassa. Kansalaisten osalta riittäisi talouden pysäyttäminen.
@jukkapee Jos ehdit seurata, niin pistä jotain rapoa jos on jotain isompia käänteitä - kuten live-tv-kuvan katoaminen ;)
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Iranin islamilainen vallankumous ei ollut alkaessaan islamilainen, vaan demokraattinen.
Islamistit sitten kaappisivat vallankumouksen.
Herra commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
@ubiq ok :) suleimanin rooli tosiaan jäänee akuuttiin solidaarisuuden hajottamiseen. el baradei on nyt laajasti opposition vaihtoehto, muslim bros mukaan lukien.
@visualradio joo, kulissien takana säädetään kuumeisesti etupiiriasioita. sen verran mubarakin nyt ainakin täytyy vielä viivytellä.
jukkapee commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (en)
Kohta alkaa Suomen YLE Uutispimennys aiheesta. Ilmeisesti tarjolla ei ole perillä olevia kommentaattoreita. Virallinen uutiskuva on niukkaakin niukempi verrattuna "nine eleven" tapahtumaan NYCissä tai amerikkalaisten Bagdadin valloitukseen. AJ on tehnyt hyvää työtä. Länsimaiset uutistoimistot ovat pihalla. Kansalaisten tuntoja välittävät CIA:n ja FBI:n rahoittamat FB ja Twitter (jos Twitter-lähteisiin on luottaminen). Länsimaisesta hegemoniasta meillä on pitkäaikainen kokemus, mutta mitä tuottaa arabilainen ja afriikkalainen vastaava?
HELGE: Rouva Hillary Clinton kertoo, mitä Washington ajattelee. Arabijohtajien mielestä Mubarak on historiaa. Mutta kaaos jatkuu tai alkaa tästä...
http://www.nytimes.com/2011/01/31/world/middleeast...
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Suomen ulkoministeri puree hermostuneena kynsiään. Halltius seuraa arabilaista tennisottelua lakoonisesti. Jos Suezin kanava suljetaan, öljyn hinta nousee ja kusi sukassa oleVa Veänä rikastuu. Sotkamon matkailulle vaurastuminen tietää ruplasuihkua. Haloska vetää lippiksen silmilleen. Kaikki toivovat parasta ja kukaan ei tiedä, mitä Pohjois-Afrikan demokratisoituminen tuo tullessaan. Veikkaan Afrikan nousua.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
@Herra toisaalta nyt ihmisillä on Iranin varoittava esimerkki
bergie commented on posted to #seminaarikannu Punavuori 30.01.2011 (fi)
Agendaa maanantaille 30.1.2011
- ennakointia mahdollisista käännekohdista
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Tästä tulee taas yksi hall of fame -ketju. :)
saarikko commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Mun täytyy sanoa, että jos mulla olisi pääomaa, niin valmistautuisin kohtuulliseen sijoitukseen Egyptiin.
Herra commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Miksei kukaan yhdistä Afriikka ja Kiinaa? Suezin kanavan sulkeminen ei haittaa kiinalaisia. Peoples Republic of China ymmärtää massojen merktiyksen: Afriikassa kohta miljardi uutta kuluttajaa. Amerikkalisten luottokortit on kulutettu tuannen päreiksi. EU on ulkomuseo. Afriikassa on nuorta väkeä. Kulutuksen lainoittaminen onnistuu kiinalaisten maksutaseylijäämällä. Israel, EU, Amerikka ja Saudi-Arabia ovat motissa. Pohjois-Afrikan valloitus sopii näkymättömälle kädelle. Vastatoimiin ei ole varaa.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
Kiina on ostanut tai vuokrannut laajoja tiluksia Afrikasta.
Se uuskolonialisoi sitä par'aikaa.
Kiina on suurin ei afrikkalainen maanomistaja siellä, ja kiinalaisten hallitsema maaomaisuus on suurempi kuin jotkut valtiot.
Kiina suunnittelee siit uutta ruokavarastoaan.
Herra commented on posted to #seminaarikannu 30.01.2011 (fi)
USA jaEU näyttävät olevan hieman ymmällään siitä mitä pitäisi tehdä ja mitä pitäisi sanoa. Demokratiaa hieman varmaan vaaditaan, mutta islam-trauma estää ns. suoraviivaiset painostustoimet. Demokratia on arvaamaton, mutta sanana se hallitsee puheenvuoroja.
Porukka voi myös väsähtää, kun mitään merkittävää muutosta ei alakkaan tulla ja koko homma lässähtää siihen.
Afrikka on kuitenkin mahdollisuuksien manner ja lähivuosina siellä nähdään suuri muutos ja Kiinalla on siinä merkittävä rooli.
Kayraranta commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
No jopas, odotin hieman jotain käännettä eilisillalle, mutta tilanne vain venyy. Väsytystaktiikkaa? Toisaalta vallanvaihdos on kyllä käynnissä kun poliittinen eliitti kuulemma rahtaa rahaa ulos maasta... Oppositio julistanut miljoonan marssin huomiseksi. Fiksu veto väsytystä vastaan.
jukkapee commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
Boing Boingilta analyysiä tweettien luotettavuudesta http://www.boingboing.net/2011/01/30/egypt-lies-i-...
bergie commented on posted to #seminaarikannu Punavuori 31.01.2011 (fi)
Verkkovoima on tähän mennessä mm kerännyt infoa viestintäyhteyksistä, kuten ulkomaisia soitto- ja faksinumeroita, nyt alettiin kerätä kadonneita ihmisiä Google Docsiin http://j.mp/jan25-missing : nimi, asuinpaikka, viimeksi nähty offline, viimeksi nähty online (tämä on uutta), yhteyshlö numeroineen, etc.
Verkkovoima on selkeästi kumulatiivista: perusteellisin lista tähän mennessä. Uutta on myös häiriköt: "Due to a few disrespectful contributors we've had to limit editing to signed in contributors"
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
Sijoittajat Euroopassa ja Suomessa ovat huolissaan Suezin kanavan sulkeutumisesta, rahtihintojen noususta ja kuljetusaikojen pidentymisestä. Ei suurta huolta demokratiasta talouslehdissä. Amerikkalaisia huolettaa 30 vuoden liittolaisuuden romuttuminen. Muslimiveljeskunnan valtaantuloa demokratiakehityksen siivellä ei toivota. Mitä Suomi voisi tehdä? Koulutuksen kehittämistä, mikro- ja pk-yrittämisosaamista (jos sitä on), hyvinvointivaltion viipaleita. Töitä riittäisi 10 - 50 vuodeksi. Energiaosaamistakin Egypti voisi hyödyntää. Tuulimyllyjä ja muita hajautetun energiatuotannon keinoja.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
Kuusi Al Jazeeran toimittajaa on pidätetty Kairossa...
Angeni101 commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
Lähialueista varmaan muillakin kuin Iisraelilla ja Saudeilla on intressi pitää Mubarak pystyssä. Ainakin Syyrian tilanne käy "kiinnostavaksi", mikäli demokraattinen vallankumous onnistuu Egyptissäkin. Voi olla muitakin (?). Egyptistä yritetään ehkä prosessin tulppaa.
jukkapee commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
Minulla on epäilyksiä demokraattisen vallankumouksen toteutumisesta. Jotain varmasti tapahtuu, mutta se että mitä ja miten onkin jo toinen juttu.
Skenarioita varmasti riittää aiheesta esim. ns. 3 taho pitää Mubarakin vallassa tai Islamilainen veljeskunta lisää omaa valtaansa. Toivottavasti kumpikaan näistä ei toteudu.
Angeni101 commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
@Angeni101 Skenaariot ovat just parhautta - kehiin vaan mitä tulee mieleen. Tutustu myös kannuun #ennakointi joka on varsinainen skenaariopesä =)
Vähiin käyvät Al-Jazeeran toimittajat Egyptissä. Tuossa validoimaton lista Kairossa olevista IRL twiittaajista (ei välttämättä pallkajournalisteja), vaikuttaa avain kurantilta kalalta: http://twitter.com/#!/JacobPark/tweet...
Ulkonaliikkumiskielto on nyt 17/24. Eivät ihmiset ehdi käydä töissä vaikka haluaisivatkin. Huomiseksi tähtäävät 1 000 000 ihmisen mielenilmaukseen "Million Man March", mutta kai siihen naisetkin saavat osallistua.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
Minä olen jäänyt miettimään sitä, että vaikka valta vaihtuisikin, niin vaikuttaako se lopulta mihinkään? Äänestää kyllä saisi, mutta edelleen se oma elintaso on kiinni siitä, saako ne kalat, lukot, puhelimet myydyksi. Ja kuinka kauan mahdollisen vallan vaihtumisen aiheuttama onnistumisen tunne kantaa ja saa unohtamaan sen, että mikään ei muuttunutkaan?
Melko pessimistinen ajatuskehys taas vallalla :)
ihmis-suski commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
@ubiq Minä kun en osaa olla positiivinen, odotan aina pahinta ja saatan välillä jopa
maalata piruja seinille :P
Angeni101 commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (en)
@ihmis-suski Olen sikäli samoilla linjoilla, että ensin ja pikaisesti Egyptissä pitää hoitaa valtava työttömyys ja sen aiheuttamat välittömät ongelmat. Sitten pitäisi tarttua rakenteisiin ja huolehtia peruskoulutuksesta, jotta ihmisille syntyisi paremman elämän mahdollisuuksia. Esim. vajaat 60% naisista osaa edes lukea...
SannaE commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
Toisaalta, jos vituttaa se, että ei ole vaikuttamisen mahdollisuuksia, vaikuttaa se huomattavasti siihen mitä itse haluaa/jaksaa tehdä. Jos on fiilis, että omilla toimilla on vaikutusta omaan hyvinvointiin, silloin tekee todennäköisesti enemmän.
ihmis-suski commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
@SannaE Mielestäni juuri naisten asemaan ja koulutuksen puutteeseen pitää puuttua, mutta siinä tarvitaan myös asenteiden muutosta ruohonjuuri tasolla.
Ilokseni uutisissa on ollut muutama juttu naisten osallistumisesta mielenilmauksiin. Ei pelkästään Egyptissä vaan myös muuallakin Lähi-Idässä... Vahinko vaan, että se ei kerro naisten aseman parantumisesta tai edes halusta parantaa naisten asemaa yhteiskunnassa. Tällä hetkellä vallankumous saattaa tarvita naisia, mutta valitettavasti sen jälkee heidät mieluiten unohdetaan koteihinsa. Poissa silmistä, poissa mielestä...
Angeni101 commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
@Angeni101 Näinhän se itse asiassa on. Suurimmassa osassa köyhiä ja/tai levottomia maita suurimpia ongelmia on erityisesti naisten ja tyttöjen kouluttamattomuus. Valtarakenteet suosivat sitä, että kansa pidetään tyhmänä - eivät silloin ymmärrä, kuinka heitä riistetään. Valtarakenteen huipulta löytyy usein jonkinmoinen diktaattori ja hänen läheinen valtaeliittinsä. Surullista.
SannaE commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
suomalaisia vastaan hyökättiin Egyptissä, UM hakee kaikki halukkaat pois - eiku se olikin Afganistan, ei haekaan sieltä saa nato-pinssejä.
sampsa commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
@ihmis-suski älä nyt ajattele noin kielteisesti. Olisihan se hienoa että egyptiläiset saisivat kerran neljässä vuodessa demokraattisesti valita ne samat sedät johtajikseen. Vapautta!
sampsa commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
Ja naisten koulutustaaso korreloi suoraan väestönkasvun kanssa.
Esimerkiksi Keniassa väestö kasvaa miljoonalla vuodessa, mikä tarkoittaa sitä, että elintaso ei ole muuttunut mihinkään pitkään aikaan suurimmalla osalla kansaa vaikka tuottavuus on kohonnut monilla elämän aloilla. Ja kun tila käy ahtaaksi alkaa naapuri yhä enenevissä määrin otttamaan päähän kuten nähtiin 2007 vaalimellakoissa.
ihmis-suski commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
@ihmis-suski So, true.. Mahdollisuus vaikutta omaan elämäänsä motivoi todella paljon.
Angeni101 commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
Mielenkiintoista on tämä Suomessa oleva asiantuntijatieto. Jossainhan on spekuloitu levottumuuksien leviämistä mm. Algeriaan.
Satuin tänään törmäämään kahteen algerialaiseen, joilta utelin tilannetta heidän maassaan. Vastaus oli selvä "ei Algeriassa tapahdu yhtään mitään sellaista"
Onkohan suomalainen mediatieto mistään kotoisin?
saarikko commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
@saarikko Uskon, etä tämä ilmiö leviää yli koko Pohjois-Afrikan. Ensimmäisiä merkkejä tästä näkyi jo vuonna 2007. Libyalaiset etsivtä Nokia-yhteyksiä ja kännyköitä Pariisin kautta. Suunnitelmissa myös mittavia rakennushankkeita, joihin haettiin Suomesta puutavaraa, Suomen3 kautta sementtiä ja yllätys yllätys tehtaita ja teknolgiaa suolan poistamiseen vedestä. Täältä haettiin myös kumppaneita terveyssiteiden valmistukseen. Suomen UM oli tietoinen kehityksestä, mutta yhteydet meihin tulivat Libyasta ja Algeriasta. Oletimme, että Algeria-yhteydet olivat "seurantaa". Tiesimme ranskalaisten Mediterrain-suunnitelmista; Lipponen puhui Pohjoisesta ulottuvvudesta. Ei tämä kehitys ole Twitteristä putkahtanut. Janne, tunnet Lähi-Itää ja olet ehkä rekisteröinyt näitä heikkoja signaaleja, joita kantsisi yhdistellä. Olen yhä sitä mieltä, että meillä on hyvinvointivaltio vietävissä. Koulutus on keihäänkärkituote. Kännyt ovat pelkkä väline tässä prijektissa. #Suomi2 on mm pohdittu mahdollisuuksia mutta suurelta osalta kansallisten rajojen sisällä.
E71 typossa paljon korjattavaa, mutta läppärin kautta nyt oikeilla raiteilla ;)
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
@saarikko Ei ole välttämättä ihmisten kotimaan tuntemuskaan täydellistä. Tunsin 90-luvulla hyvin yhden kroatialaisen, joka oli sitä mieltä ettei olisi koskaan, koskaan, koskaan uskonut maassaan sodittavan sillä lailla kuin tapahtui. Puhumattakaan, että niin raa'asti. Kuin vasta sinä aamuna kun sota alkoi.
Vaikka Afrikka onkin pitkässä alennustilassa, eri valtioissa kurjuuden syyt on vähän erilaisia. Vapautumisenkin voi odottaa ottavan erilaisia muotoja ja aikatauluja... mutta tuskin tämä tähän jää, joka tapauksessa.
jtunkelo commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
Libyan ideana oli tuolloin - ennen maailmanlaajuista talouskriisiä - säteillä teknologista osaamista naapurimaihin. Agendalla oli infrastruktuurin, terveydenhuollon, matkailun ja koultuksen kehittäminen öljytuloilla tilanteessa, jossa öljynhinta hipaisi 150 taalaa tynnyriltä. Kysyttiin mm laivalasteittain lampaita entisistä Venäjän alusmaista. Yhteydenptio pariisilaiseen kauppataloon tapahtui Skypen kautta. Suomella oli tuolloin maine hyvinvointivaltiona ja tietoyheteiskunnan rakentajana.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
Hyvinkin vinketätä: Al Jazeera raportoi, että Twitterin mukaan Kairon keskustaan olisi pystytetty neljä jättiskriiniä Al Jazeeran livelähetystä varten. Ei hyvä - hallinnolle. Tai siis, no, aika monet saisivat kotiinviemisiksi tiedon tiistai jättimielenilmauksesta.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
@visualradio Mainio mielikuva: siihen aikaan kun Libya sai lampaita Neuvostoliitolta niin Suomella oli tuolloin maine hyvinvointivaltiona ja tietoyheteiskunnan rakentajana. Siitä mahtaa olla aikaa.
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 31.01.2011 (fi)
@ubiq Totta, Neuvostoliitto kaatui 1990-luvun alussa. Suomen tietoyhteiskunnan huippuhetket elettiin kymmenen vuotta takaperin. Hyvinvointivaltion romuttamista on tehty pitkään ja onnistunee ennen 2015. Koulujärjestelmän plussat ehkä muuttuvat miinuksiksi 2020 mennessä, jos emme löydä uusia toimintatapoja. Heittelin tuolla aikaisemmin Kiinan roolista, mutta siellä tätä kansalaisliikehdintää on seurattu suuremmalla kauhulla kuin Washingtonissa. Muslimiveljeskunnalla saattaa olla "hidden agenda" takataskussa, josta emme vielä tiedä. Tänään nähdään, mihin suuntaan kumous kaatuu.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
@jtunkelo Totta. Ei lähteeni ollut mikään "varma", mutta kommentit aika erilaisia kuin suomalaisilla asiantuntijoilla.
saarikko commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
Näin ne dominopalikat vierivät... http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Jordanian+kuni...
bergie commented on posted to #seminaarikannu Punavuori 01.02.2011 (fi)
Egypti kypsyy muutokseen. Mubarak saa lähteä, vaihtoehtona kansantribunaali. Mubarak oli vallassa Kekkostakin pidemmän ajan. Ehkä Egypti siirtyy huomiseen ilman radikaalia pappisvaltaa? Muslimiveljeskunnan rooli kansannousun aikana i ole ollut niin voimaks kuin mitä on peloteltu. Nyt naiset, lapset, kokonaiset perheet ovat kadulla, toreilla ja tämä tietää vanahan vallan tappiota. Digitaalinen #Suomi ei kykene vastaavaan, vaikka tarvetta olisi, mutta eri syistä. Vanhan vallan eliminoiti olisi tarpeen meilläkin; viimeinkin.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
Egypti kypsyy muutokseen. Mubarak saa lähteä, vaihtoehtona kansantribunaali. Mubarak oli vallassa Kekkostakin pidemmän ajan. Ehkä Egypti siirtyy huomiseen ilman radikaalia pappisvaltaa? Muslimiveljeskunnan rooli kansannousun aikana i ole ollut niin voimaks kuin mitä on peloteltu. Nyt naiset, lapset, kokonaiset perheet ovat kadulla, toreilla ja tämä tietää vanahan vallan tappiota. Digitaalinen #Suomi ei kykene vastaavaan, vaikka tarvetta olisi, mutta eri syistä. Vanhan vallan eliminoiti olisi tarpeen meilläkin; viimeinkin.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
@visualradio Sain tarpeellista shokkihoitoa tänään Tieken seminaarissa... Kahvikumppaniksi sattui IT -firman toimari. Pari palaa: Kerroin, että livebloggaan tilaisuudesta ja että keskustelumme antaa hyvää lisänäkökulmaa. Tämä siihen, että mitään et kirjoita, mitä minä sanon, tai sitten en sano enää mitään. No yhden kirjoitan: kun sanoin, että nykyään mieluummin puhun muutostyövälineiden sijaan korjaamisesta - niin ..."mutta että tuo olisi tarpeellista, niin sittenhän pitäisi ensiksi jotain olla vialla".
Qaikussa optimistisoituu liikaa siihen nähden, missä Suomi menee. Sama prosessi on monen monelle muulle mahdollinen, kuin miten me on tänne tultu. Siksi sitä mallinnusta eri askelmalleja tarvitaan, vaikka meistä tuntuu, että senkun vaan alkaa toimia. Ei ihmiset - mitä suurimmassa määrin ja joukoin - oikeesti huomaa mitään olevan vialla. Kuukausipalkka juoksee ja "mä hoidan omat hommani".
ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
Hui. Kairossa arviolta yli kaksi miljoonaa ihmistä mielenosoituksissa. Aleksandriassakin satojatuhansia.
ElBaradai neuvotellut USAn lähettilään kanssa. USA evakuoi kansalaisensa, ainoastaan hätähenkilökunta jää.
saarikko commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
Heh, väkijoukossa kyltti: "Yes we can too!"
saarikko commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
@ConnectIrmeli Mihin Suomi kyekenee? Vuosi takaperin striimasin avointa keskustelutilaisuutta ja eräs loviisalainen paikallispoliitikko veti herneen nenään. Avoimuutta pelätään meillä enemmän kuin Qaiku-avoimuus antaa ymmärtää. Asun ja elän Kainuussa, demokraattisen pimeyden ytimessä, jossa kaikki valta on yhdellä puolueella. Symppaan egyptiläisiä ja tiedän, miten heikoilla yksilö on koneistoa vastaan. Täällä en voi luottaa hperpaikallisuuteen karvan vertaa. @saarikko Jossain vaiheessa porukat saavat tarpeekseen ja vallanpitäjille luu kurkkuun. Miksi olen täälllä? Kukaan ei pysty vaikuttamaan minuun, mutta tiedän yrittäjiä ja yksilöitä, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin aktiivinen perseen nuoleminen ja valtaa pitäville pokkurointi. Näin on ollut vuosikymmeniä. Toivottavasti Egypti pääsee Mubarakista nopeammin kuin me henkisestä kekkoslovakiasta.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
@visualradio Sen takia uskon globaaleihin tiimeihin asioiden kehittelyssä. Vaikeaa läpivienti on Suomessa sittenkin, mutta saattaa olla joku (tätä menetelmää edelleen paikallisemmin soveltaen) vaikka eri puolilta maata koostuva porukka, joka uskaltaa lähteä - opin tänään, että esituotantoon (ikuisten pilotointien aika on ohi).
Täytyy vaan suhteuttaa tavoitteita ja tavoiteltavia toimintaympäristöjä. Entisten kokoonpanojen mukaisina laumoina Suomi ei edisty mihinkään. Hajauttamalla nykytilassa hiljaiseksi painetut pääsevät toimintaan mukaan. Se vaatii paljon tukea ja harjoittelua - koska mistä sitä yhtäkkiä osaa kommunikoida...
Tuli tossa mieleen, että tota loppuosaa olisin yhtä hyvin voinut kirjoittaa Egyptin tilanteesta?! Akaan-Penttilä sanoi tänään, että meillä on ongelmana tsaristinen kulttuuri, jossa olemme totutelleet odottamaan, että joku määrää, mitä tehdään => pinnan alla on piilossa paljon mielipiteitä, jotka tulevat näkyviksi vaikkapa, kun päätetään, mistä säästetään...
Olemme olleet itsenäisiä vasta alle 100 vuotta. -Jokusessa viime vuoden seminaarissa sanottiin, että nykyinen kunnallishallintomme on tullut tiensä päähän. Se oli kaltaisenaan mielekäs uuden itsenäisen maan järjestäytymisen kannalta.
ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
@visualradio Taisit juuri kuvailla hyperpaikallisuutta. :)
Muutos on aina vaikeaa, kuten kaikki tiedämme. Uskon kuitenkin siihen, että positiivisen kautta voi hyviä asioita saada muuttumaan. Ainakin osan.
saarikko commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
Aika kauas alkuperäisestä aiheesta on näköjään ajaudutta. Pyramidien liepeiltä Katinkullan kinosten ja kylpylöiden alueelle. hyperpaikallista? :) Egypti elää ja karavaani kulkee, vaikka tilanne alkaa uutisena jo suurta yleisöä kyllästyttää.
@visualradio
Kayraranta commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
@saarikko ja @ConnectIrmeli EGYPTI ja Suomi ovat samalla aikvyöhykkeellä. Emme suinkaan ole niin kaukan toisistamme kuin oletamme. Hyperpaikallisuuden tasolla pääkaupunkiseulla eletään modernia sosiaalisen median aikakautta, muualla elämä on jatkettua 70-lukua. Erot maassamme ovat valtavia. Joskus naljailemme @Herra kanssa näistä etelä - pohjoinen eroista. Poliittisesti Suomi on edelleen yksipuoluemaa pääkaupunkiseutua lukuunottamatta. Suomi on yhä osa Neuvostoliittoa, Pohjois-Afriikkaa ja Pohjois-Koreaa henkisesti. Kokovartaloministeriyys on etelänmetian humpuukia. Muu maa elää vielä vanhan vallan hallitsemassa todellisuudessa. @kayranta Lähentäminen tuo tapahtumat lähemmäs oma todellisuuttamme. En usko, että tulemme kyllästymään Pohjois-Afrikan ja Afrikan tilanteisiin lähivuosina. Muutos Afrikassa on vasta alkanut. Katinkullan ilmavaivat eivät maailmaa liikuta, mutta Suezin kanavan vaikutukset öljyn hintaan ja rahtikustannuksiin vaikuttaa meihin enemmän kuin toivomme. Taistelu vallasta on vasta aluillaan, lopputulosta ei ole näköpiirissä.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
Ok - siis ensin Tunisia, sitten Egypti - minne seuraavaksi laajenee kansannousu?
VesaAuvinen commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
@VesaAuvinen Ei toivoisi mistään, mutta
otetaan siitä keskeltä Lib.a, ja eikös jotakin kähinää ollut Gibralttarilla jossakin kohtaa...
Pohjois-Koreassa ehkä vallanvaihto lähellä jos se talvihattu pitää paikkansa...
vimma commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
@VesaAuvinen Italiassa toi olis kova juttu. Tai Strassbourgissa.
Herra commented on posted to #seminaarikannu 01.02.2011 (fi)
Nyt netti-TV:ssä kuului ratatata ja alkoivat kivet lentää
bergie commented on posted to #seminaarikannu Punavuori 01.02.2011 (fi)
TalSan Jan Hurri tekee taas kerran mainion analyysin: ruokamellakoiden yksi syy on sijoitusrahan (massiivinen) siirtyminen raaka-aineilla spekulointiin: http://www.taloussanomat.fi/kansantal... Listan lopussa on lista potentiaalisista (ruoka)kansannousumaista eikä lista ole aivan lyhyt ping @RNS
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 02.02.2011 (fi)
Agora Finance analyysi öljyn ja islamin yhteydestä. Pitäisiköhän liehitellä Moskovaa? http://agorafinancial.com/reports/OST/NewWar/vp/OS...
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 02.02.2011 (fi)
Seuraavana dominonappulana Jemen http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Jemenin+presid...
bergie commented on posted to #seminaarikannu Punavuori 02.02.2011 (fi)
Peli kovenee, kannattajat ja vastustajat ajautuvat tappeluun. Suomen metsäteollisuus vie 20 prosenttia sahatavarastaan Pohjois-Afriikkaan. Levottomuudet nakertavat aina vientiä. UPM:n pääjohtaja Pesonen epäilee, että vastakkainasettelu johtaa sahatavaran viennin vaikeutumiseen joksikin aikaa. Egyptin vallansiirrossa olemme ehkä vasta nähneet ensimmäisen näytöksen. Demokratian vastustajien ja kannattajien tahtotila punnitaan lähiaikoina. Olisi naivia uskoa, että 30 vuoden painajainen olisi ohi muutamassa päivässä. Merkkejä Pohjois-Afrikan muutoksesta on ollut useita vuosia, mutta nyt nähdään ensimmäinen yritys. Suomalaisten aiheeseen liittyvä uutisointi on paranatunut. Moni uskoi, että OHI ON julistettiin viikonloppuna. Sisällisota ei ole vielä käynnistynyt, mutta uhreja tulee lisää.
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 02.02.2011 (fi)
Iskeekö taisteluväsymys threadiin ? aamulla radiouutisissa mainittiin että "presidentin kannattajat" (ilmeisesti "palkattuja rikollisia") olivat ammuskelleet kohti mielenosoittajia.
Armeija pysyy yhä neutraalina.
rambo commented on posted to #seminaarikannu 03.02.2011 (fi)
@rambo Yliopisto on se joka iskee tehtävillään. Ei ole aikaa kuin nopeaan qaikusurffailuun :)
ihmis-suski commented on posted to #seminaarikannu 03.02.2011 (fi)
Päivän topic taitaa olla toimittajien "käsittely"... AL
Mutta sitkeää on, viikon on jo jatkunut. Netti sentään palautettu ...
vimma commented on posted to #seminaarikannu 03.02.2011 (fi)
Kulisseissa on käyty neuvotteluja. USA:n diplomatia on lujilla. Obama on ehkä tyytyväinen kehitykseen, mutta joutuu tasapainoilemaan. Sotilasvun jatkaminen on välttämtöntä, jotta Egyptin armeija säilyy vakauttavana voimana. Pyykäiseekö tämä aalto koko Arabimaailman yli? Israelissa pureskellaan kynsiä. Tämä ei sovi käsikirjoitukseen. Arabimaat saattavat löytää toisensa ja kohta ollaan lähtökuviossa, Suezin kriisissä ja ties missä. Ilmeisesti Mubarak lähtee, mutta vallansiirtoa valmistellaan ja sopimuksia kirjoitetaan. Sillä aikaa avoimen mullistuksen näytelmää käydään turuilla ja toreilla. Mitä tänään tapahtuu?
visualradio commented on posted to #seminaarikannu 04.02.2011 (fi)
Löysimpä juuri äsken klassisen lainauksen:
It's from "President Roberto Eduardo Viola, formerly Argentina's army commander in chief".
It's an answer to the first question in the interview:
"Q. How soon do you expect Argentina to be returned to democratic government?
A. We believe we are already within a democratic system. Some factors are still missing, like the expression of the people's will, but nevertheless we still think we are within a democracy. We say so because we believe these two fundamental values of democracy, freedom and justice, are in force in our country. There are, it is true, several conditioning aspects as regards political or union activity, but individual freedom is nowhere infringed in an outstanding manner."
Otettu talteen lähes varmasti Bruce Schneierin blogista "Clive Robinson" nimimerkin postaamana (koska Clivellä on aina takataskussa juuri tällaisia hauskoja lainauksia, loistavan näkemyksen ja käsittämättömän laajan perustietämyksen ohella)
rambo commented on posted to #seminaarikannu 04.02.2011 (fi)
@ubiq Krugman on eri mieltä ruoan hinnan syistä: http://krugman.blogs.nytimes.com/2011...
RNS commented on posted to #seminaarikannu 05.02.2011 (fi)
@RNS Kiitoksia, kiintoisa teoria ellei peräti faktaa. Just hyvä lähestymistapa vaikkei yhdellä ilmiöllä tai tapahtumalla (kuulemma) voi selittää keikkea. Esm Egon Friedell on täss ämielessä hyvinkin antoisaa luettavaa. Metkaa on sinänsä, että alussa lukee "usual suspects" - eikö ilmastonmuutos kuulu nykyään niihin :)
ubiq commented on posted to #seminaarikannu 05.02.2011 (fi)
Egyptian Blogger “Sandmonkey” Explains Why He Revealed His Identity http://www.mediaite.com/online/egypti...
ConnectIrmeli commented on posted to #seminaarikannu 15.02.2011 (fi)
Noinkohan armeija luovuttaa vallan siviileille puolen vuoden päästä?
Angeni101 commented on posted to #seminaarikannu 15.02.2011 (fi)
Copyright Rohea Oy 2010 | Mobile version | Feedback | API | Terms of Service | Applications and tools