Tools

troppone said

troppone  

Post-Somus mökkeilyn jälkeisissä, positiivisissa ja askarruttavissa fiiliksissä...

50 comments

troppone posted to #somus 03.10.2011 (fi)

50 comments

Bottom

troppone  

Kiitos @ubiq mainoista japanilaisista ruokatarjoilusta, puutarha-demosta ja kaikenlaisesta isännöinnistä, @apoikola ja @aharju kiitos seurasta.

Muuten vaan terkut: @priio @abac @pe3

troppone commented on posted to #somus 03.10.2011 (fi)

aharju  

+1 kaikkeen ylläsanottuun, ja lisäksi kiitos myös @troppone seurasta ja luomuleivästä. olipa tosiaan virkistävää ja inspiroivaa. Minnekäs se globaali rajaton villasukkaonlinetyöhuone rakennetaan? Nyt vasta huomaa, että meininkiä on ollut ikävä. Ja hehkutuksia. :)

aharju commented on posted to #somus 03.10.2011 (fi)

troppone  

Kokeilin myös @ubiq :n mainitsemaa FB-verkoston visualisointia mutta nyt alkaa väsy painaa...

troppone commented on posted to #somus 03.10.2011 (fi)

aharju  

Mulle iski kans uupumus, en jaksa kyllä aloittaa raportin työstämistä nyt illalla. Huomenna on päivä uus...

aharju commented on posted to #somus 03.10.2011 (fi)

troppone  

Ja listataas vielä muita tärkeitä asioita joista puhuimme, toivon kommentteja @ubiq @aharju @apoikola ( + kaikki muutkin :) )

  • kirjoja joita ois hyvä lukee? (työn alla nyt mulla Macrowikinomics)
  • innovaatiojuna2 (eiks hoideta homma kotiin!?)
  • kunnallisvaalit ja avoin data (@apoikola, laitoin GTD:hen ja pari idistä tuli
  • CC & julkinen hallinto (@apoikola, toi julkaisujen avoimuus, laitoin mieleen..)
  • datajournalismi kokonaisuutena
Kepeempiä mahtavia juttuja mm. villasukat, japanilainen puutarha, japanilainen ruoka sekä iPad jota kissakin osaa käyttää!

troppone commented on posted to #somus 03.10.2011 (fi)

aharju  

Lisäisin listaan ainakin
* luokittelut
* pikkujoulut
* tapa jolla kansalaisista puhutaan "muina" kuin "meitä"
* @ubiq mainitsi ne pari kirjaa, joiden otsikossa work, mutta unohdin jo nimet...??

aharju commented on posted to #somus 03.10.2011 (fi)

troppone  

Ja vielä, pari konffaa minne studiojoukkue vois halutessaan kirjottaa:

International Conference for E-Democracy and Open Government 2012

New Challenges for Local Governance. Focus on "Citizen e-Participation in Urban Governance"

Niin no, nämä eivät ole journaaleja. Mutta kiinnostavia silti. jälkimmäinen huutaa tutkimusta Fillarikanavasta (+ Peter T:n eri touhuista...)

troppone commented on posted to #somus 03.10.2011 (fi)

troppone  

@aharju, tuntuu ihan vanhalta meiningiltä :)

Ja hyviä tärkeitä lisäyksiä noi!

troppone commented on posted to #somus 03.10.2011 (fi)

aharju  

:) Otetaanpas nyt #somus taas aktiivikäyttöön!

aharju commented on posted to #somus 03.10.2011 (fi)

apoikola  

ping @tarmo - @tropponen kaipaa Creative Commons käyttövinkkejä julkishallinnolle, osaatko opastaa kirjallisuuden pariin. Omat neuvoni olivat vähän leväperäisiä. Kysymyksenä mm. että miten pitää merkitä, jos julkaisu sisältää ei CC-osia, kuten kuvia tai grafiikkaa, johon on käyttölupa, mutta ei CC-lisenssiä... onko silloin niin, ettei kyseistä julkaisua (esim kalvoesitys tai kirja) voi julkaista cc:nä?

apoikola commented on posted to #somus 04.10.2011 (fi)

aharju  

Voisitteko @troppone & @apoikola laittaa sen GTD-linkin, mikä johdattaa aiheeseen, tiedän sellaisen joskus nähneeni. Sähköpostejani en ehkä lähitulevaisuudessa kykene tyhjäämään, mutta viehätyin hipsteritaskulappusista ja ehkä voisin jotenkin synkata kalenterini jne. t: nimim. ei vielä käännynnäinen mutta...

aharju commented on posted to #somus 04.10.2011 (fi)

tarmo  

@tropponen kättä pidempää saa Opettajan tekijänoikeusoppaasta, joka nimestään huolimatta on 70% yleisesti sovellettavaa ja ainoana kirjana Suomessa kertoo CC:n käytöstä seikkaperäisesti. Voit myös katsoa läpi pari KOTEK-hankkeen webinaaritallennetta, joissa on käsitelty avoimia sisältöjä sekä motiivin että käytännön seikkojen kannalta. http://wiki.eoppimiskeskus.fi/display/ktk/Webinaar...

tarmo commented on posted to #somus 04.10.2011 (fi)

tarmo  

Mutta nopea vastaus @tropponen ja @apoikola, on se, että jos aineistoon on pelkkä käyttölupa (mitä se sitten tarkoittaakaan - tuo sanamuoto on auttamattoman ylimalkainen), niin siihen ei yleensä sisälly oikeutta lisensoida teosta eteenpäin muille, mitä CC-julkaisu tarkoittaa. Jos siis kokonaisuudessa on ei-CC-osia, voi yrittää kokonaisuutta jotenkin palastellen lisensoida, mutta siinä nopeasti mennään käytännöllisestä absurdiin. Mutta sinänsä palastelu on lakiteknisesti mahdollista ja joissain tilanteissa järkevääkin, kunhan sitä tekee kohtuudella.

tarmo commented on posted to #somus 04.10.2011 (fi)

apoikola  

@aharju en ole varma, minkäläistä johdatuslinkkiä haet, itse johdatuin kuuntelemalla David Allenin kirjan äänikirjana.

apoikola commented on posted to #somus 04.10.2011 (fi)

aharju  

@apoikola hmmm, muistaakseni se oli linkki blogikirjoitukseen, jossa oli perusperiaatteet selvitetty, mutta kysynpä Googlelta tuolla Allenin nimellä :)

aharju commented on posted to #somus 04.10.2011 (fi)

apoikola  

@aharju suomeksi gtd:stä on blogannut ainakin @TAir http://verkkopedagongi.wordpress.com/...

apoikola commented on posted to #somus 04.10.2011 (fi)

aharju  

Kiits Jogi!

aharju commented on posted to #somus 04.10.2011 (fi)

troppone  

@tarmo @apoikola kiitos ja huomatkaa mun tyhmä unix-henkinen ei-n:ää-lopussa -tunnari (onneks kurkkasin tänne).

Lähinnä oma "tuska" tulee siitä, että koko CC tuntuu tarjoavan enemmän kysymyksiä kuin vastauksia :/ Täytyy lukea @tarmo :n linkkaamaa wikiä enemmän. Tarve kylläkin on ymmärtää paremmin,

troppone commented on posted to #somus 04.10.2011 (fi)

aharju  

Lisään @troppone :n ylläoleviin pallukoihin vielä yhden keskustellun aiheen:
*asiantuntijuus ja sen (heppoiset?) perusteet, pysyvyys jne.

aharju commented on posted to #somus 04.10.2011 (fi)

troppone  

Tätä kun katson niin valtava määrä hyvää keskustelua - alle 20 tunnissa! Hehkutetaan @aharju @apoikola @ubiq

troppone commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

ubiq  

@troppone Tehän olette päässeet pitkälle täällä :)

Thomas Malonen The Future of Work: How the New Order of Business Will Shape Your Organization, Your Management Style and Your Life on vuodelta 2004, tullut joitain kertoja vastaan viime aikoina - en ole vielä lukenut.

Toinen lukematon on yhteiskuluttajuudesta http://www.collaborativeconsumption.c...

Ja kolmantena Clay Shirkyn Cognitive Surplus: Creativity and Generosity in a Connected Age.

Mutta varsinaisesti tänä vuonna ei ole tullut vastaan yhtään eksoottista opusta.

ubiq commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

apoikola  

@ubiq collaborative consumtionille löytyy Suomestakin edistäjänsä @Kusti ja @Gnomet ... paremmin ilmiötä kuvaava käännös on jakamistalous http://www.avoinyritys.fi/2011/07/22/...

apoikola commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

ubiq  

@apoikola Jep. Suomeistaminen on ikuisuusongelma joka vain kiihtyy.

Jakamistalous kuulostaa paremmalta ja kuvaavammalta. Ja tilannetta ei mitenkään paranna kuten blogissa esitettiin, että alkuperäistermi ei ole oikein kuvaava. Itse asiassa kun collcons alkoi twiittailla, niin kävi mielessä että kirjan nimi on valittu siltä pohjalta että siitä saa siistin nickin Twitteriin. Sinänsä itse opus on silkkaa asiaa ja olisi kiintoisaa kartoittaa Suomen tilanne.

ubiq commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

aharju  

Hyvin hehkuu!

Perustetaanko virtuaalinen lukupiiri? Mua kiinnostaisi tuo Shirky, ehkä myös Malone, joskin tuo otsikon Business-painotus vähän tökkii...

tai kiinnostaisiko You are not a gadget ?? On kai suomennettukin...

aharju commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

Kusti  

@ubiq @apoikola joo, aiemmin puhuttiin "yhteisöllisestä kuluttamisesta" tosiaan Suomessa, ja sillä nimellä järjestettiin keväällä palvelukehittäjien tapaaminenkin, mutta sittemmin todettiin, että "jakamistalous" vois olla parempi termi. Jenkeissäkin tosta ilmiöstä käytetään usein myös nimeä "the (new) sharing economy", ja musta se tuntuu kuvaavammalta. Sit on vielä kolmas jenkkitermi samalle asialle, The Mesh, samanniminen kirja ilmestyi about samaan aikaan kuin tuo Collaborative Consumption, se on mulla just luennassa. http://meshing.it/

Mut toi kirja on tosiaan huippuhyvää kamaa! Suosittelen ehdottomasti.

Suomen tilannetta on kartoitettu ainakin tän (ei vielä juurikaan mainostetun) Facebook-ryhmän infosivulla, sinne oon koittanut listata kaikki jakamistalouden verkkopalvelut ja -yhteisöt, joihin olen Suomessa törmännyt: https://www.facebook.com/jakamistalou... (jos jotain on unohtunut niin saa ehdottaa lisäyksiä!) Pari kertaa on tavattu siis nyt palvelukehittäjäporukalla, ja tarkoituksena on jatkaa ilmiön viemistä eteenpäin Suomessa.

Kusti commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

ubiq  

@Kusti Mainio juttu tuo FB-keräys. Linkitänpä sinne ensi alkuun eri yhteyksissä kunnes saamme oman Coll Cons -opuksen Suomesta. Voiis olettaa, että joku kustantamo kääntää tuon opuksen suomeksikin.

ubiq commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

ubiq  

@aharju Joo perustetaan vaan, riittävän letkeällä aikataululla :) Amerikkalaisten 'tämän' alan (moderni kollektiivinen toiminta) kirjoittajien opuksissa on usein mukana enemmän tai vähemmän liike-elämän näkökulma ihan caseista alkaen Howesta Shirkyyn ja Brunsista Benkleriin.

Itseäni se ei ole niin haitannut, koska itse toimintamallit ovat geneerisiä organisaatioiden luonteesta riippumatta. So. esm joukkoälyä voi käyttää kaupallisten innovaatioiden kehittämiseen mutta yhtä hyvin katastrofeista selviytymiseen, jakamistalouteen tai kansalaisliikehdintään.

ubiq commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

aharju  

@ubiq jep, ja +1 letkeälle aikataululle ;) Mistäs aletaan?

aharju commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

ubiq  

@aharju Shirkyn Surplus on varmaan meidän molempien 'pakollisella' lukulistalla. Shirkyn Here Comes Everybody oli itse asiassa hyvinkin ansiokas mutta reikäinen argumentoinniltaan, mutta mittakaavan ekonomia rlz eli kaikki lukevat mitä kaikki muutkin lukevat.

Voin lukea Future of Workin ensin ja kommentoida sitten.

Noita ennen pitäisi kuitenkin sattuneista syistä lukea Johanna Vehkoon uutuus :)

ubiq commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

aharju  

Totta, okei, taidan aloittaa Vehkoosta. Pidetään vaikka sitten live-keskustelu/chatti kun kaikki ovat saaneet luettua, @apoikola lienee jo lukenut, tai ainakin lähellä viimeisiä sivuja. Surplus olisi sitten, ellet @ubiq saa Future of Workin aloitettuasi mut vakuuttumaan kirjan erinomaisuudesta ;) Kyllähän senkin lukisi, mutta pakko valita, kun on noita lukutunteja niin vähän viikossa vapaana...

aharju commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

apoikola  

Vehkoo ei ole nyt edennyt, kun kävin kirjastossa ja lainasin pitkästä aikaa ihan vaan proosaa, mutta ei siinä kauaa mene. Mielellään juttelisin sen jälkeen, koska ajattelin datajournalismi.fi:hin tehdä pienen lukukokemusarvion siitä.

apoikola commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

aharju  

@apoikola Vehkoo: i'm in, voin kontribuoida sun lukukokemukseesi sitten.
ps. Proosalle +1, sitä sentään pyrin lukemaan jatkuvasti (vaikkakin hitaasti), joka ilta pienen pätkän, eihän sitä muuten pysyisi sanat otteessa.

aharju commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

troppone  

Hei, onko kukaan lukenut sen Predictably Irrational, ja onko siitä mitään?

troppone commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

aharju  

@troppone En ole, mutta jo pienen googlailun jälkeen kiinnostuin välittömästi. Puhuttiinko me jotain just tästä rationaalisuuden harhasta vai kenen kanssa olenkaan puhunut, vai onko tämä kirjan tekijä ollut mediassa viime aikoina esillä - vai olenko taas vaan nähnyt unia?! Lukulistalle!!

aharju commented on posted to #somus 06.10.2011 (fi)

apoikola  

@troppone bongasin juuri, että ensiviikolla on Otavan opiston pajassa @tarmo puhumassa tekijänoikeksista pe 14.10 klo 10.30-11.30 Tekijänoikeudet opetuksessa ja etäopetuksessa, Tarmo Toikkanen Pajoistahan on kaikista aina etälähetys Adobe Connectin kautta. Itselleni laitoin kalenteriin.

http://paja.internetix.fi/2011/09/lok...

apoikola commented on posted to #somus 07.10.2011 (fi)

troppone  

@apoikola @tarmo harmi, olen silloin itse työpajassa vastuullisena isäntänä...mutta katsotaan miten onnistuis jotenkin saada tosta selvyyttä :)

troppone commented on posted to #somus 07.10.2011 (fi)

troppone  

@Kusti kiva nähdä suakin taas täällä :)

troppone commented on posted to #somus 07.10.2011 (fi)

Kusti  

@troppone joo vähän heikosti tulee tätä seurattua nykyään, plussa varsinkin vähän syönyt. Ja on tuntunut että mun feedissä ei oo oikein keskustelua ollut silloin kun oon tänne kurkistellut. Mutta pingit bongaan toki, ja kiva täälläkin välillä jutella, qaikussa kuitenkin on se oma tietty porukkansa ja tunnelmansa. :)

Kusti commented on posted to #somus 07.10.2011 (fi)

troppone  

sorry @eholmila jos tuntuu rasittavalta jankkaamiselta - @kusti :n mainitsema "tunnelma" - tärkeä juttu, mites sitä vaalittais :)

troppone commented on posted to #somus 07.10.2011 (en)

jal  

@troppone en ole vielä edes itse lukenut kuin hieman alkua, mutta Macrowikinomicsille(kin) hyvä jatko voisi olla suomeksikin Ursan kustantama Laurence C. Smithin "Uusi pohjoinen - Maailma vuonna 2050".

Että vaikka miten macrowikinomicsmaisesti taklailla noin isoja juttua...

jal commented on posted to #somus 07.10.2011 (fi)

Armi  

Kannattipa selata virtaa taaksepäin. @apoikola Kiitos Otavan opisto -vinkistä. Satun olemaan juuri silloin kunnon kaistoilla.
@tarmo han on tulossa Kymenlaaksoon lähiviikkoina, mutta iltaopettajana ei aika natsaa. Jos mulla olisi sillä tunnilla ollut sopiva opiskelijaryhmä, olisin tullut joukolla, mutta suomi kakkosen opiskelijoiden kielitaito ei ihan vielä riitä.

Armi commented on posted to #somus 08.10.2011 (fi)

aharju  

@troppone Tunnelma tulee ihmisistä, ja ehkä sitä vaalittaisiin ainakin osallistumalla ja asennoitumalla - miten sitten Qaiku alustana voisi siihen motivoida tai sitä edesauttaa, en osaa sanoa. Jotainhan Qaikusta tosiaan kertoo se, että siellä tällainen tunnelma on ollut/ on, niinkuin @Kusti sanoi.

aharju commented on posted to #somus 08.10.2011 (fi)

tarmo  

Otavan pajaan voi heittää kyselylomakkeen kautta kysymyksiä minulle ratkottavaksi: https://docs.google.com/spreadsheet/v...

Ja 20.10. olen tosiaan koko päivän Kotkassa, käyn useammassa koulussa ja illalla vielä kirjastossa kertomassa näistä asioista. Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymää ehdin kouluttaa siinä välissä... Kyllä puuhaa riittää. Marraskuussa sitten rauhoittuu, henkilökohtaisista syistä. Taidan ehtiä lyhyen koulutuksen vetää vielä kotiyliopistolleni, eli Aaltoon. Se onkin ainoa tämän maan yliopisto, jossa en ole vielä näistä asioista puhunut.

tarmo commented on posted to #somus 08.10.2011 (fi)

Kusti  

@troppone @aharju näinpä, en näe että qaiku alustana ja siihen liittyvät tekniset ratkaisut olisivat tuon "tunnelman" vaalimisen kannalta keskeisiä. Alusta toimii ja toimi jo silloin alussa riittävän hyvin tarkoitukseensa. Nyt kyse on lähinnä siitä, siirtyykö porukka kokonaan muille alustoille vai jatkaako vielä täällä.

Kusti commented on posted to #somus 10.10.2011 (fi)

apoikola  

@auli kun Vehkoo on luettu, niin pingaa mulle ja sovitaan pieni juttutuokio, olisi hauska pureskella kirjaa vähän yhdessä.

@tarmo minulla on julkishallinnon tuottamaan dataan ja muuhun sisältöön liittyen muutamia kysymyksiä... keskustelun avaus on täällä: http://julkinendata.posterous.com/#!/... ( @troppone voisi olla kiinnostunut myös). Koska ehtisit ihmetellä vaikka puhelimitse tai Skypessä, aihe on tärkeä ja ajankohtainen, mutta tunnen olevai hieman pihalla?

apoikola commented on posted to #somus 24.10.2011 (fi)

tarmo  

@apoikola ja @troppone, Doodleakin voidaan käyttää jos menee hankalaksi, mutta Skypellä voisi tällä viikolla jutella ti 13-15 tai pe 9-12. Tai sitten tavataan Konfabulaarissa torstaina!

tarmo commented on posted to #somus 24.10.2011 (fi)

apoikola  

@tarmo pe 9-12 käy koko väli... tarkemmin ehkä klo 10 olisi minulle hyvä, mites @tropponen ?

apoikola commented on posted to #somus 24.10.2011 (fi)

aharju  

@apoikola Juu, aloitan kirjan heti kun saan nämä vammaisratsastusiltapuhteet alta pois. Palataanpas lukupiirin pohdintoihin marraskuun alussa sitten. Sorry myöhäinen vastaus, mutta tsekkaapa miten pingasit :D Ps. jos haluat sen Kuneliuksen Viestinnän vallassa lainaan, niin ilmoittele, pistän postiin.

(ja @troppone kin on ilman loppuännää ;)

aharju commented on posted to #somus 24.10.2011 (fi)

apoikola  

@aharju joo qaiku on ongelmallinen, koska tämä ei auta nickien oikeinkirjoituksessa, kuten FB, Twitter, G+, Yammer ja monet muut... toki tuolta alhaalta voi naamoja klikkailla.

apoikola commented on posted to #somus 25.10.2011 (fi)

aharju  

@apoikola olis kyllä hienoa olla @auli - ja se ei ole edes varattu kelleen! Damn.

aharju commented on posted to #somus 25.10.2011 (fi)

Login or register to leave a comment

Publicity
These messages are public and can be seen by anyone.