Tools

TarjaO said

TarjaO  

Etherpadin ylläpito päättyy.

33 comments

TarjaO posted to #somus 05.12.2009 (fi)

33 comments

Bottom

TarjaO  

TarjaO commented on posted to #somus 05.12.2009 (fi)

lindstorm  

Laitoin Google Docsin kehityspalautekyselyyn että ottavat oppia Etherpadista. Ilmeisesti heidän tapauksessaan se tarkoitti kilpailijan poistamista markkinoilta :D

Kapitalismin perus toimintamekanismeja :)

lindstorm commented on posted to #somus 05.12.2009 (fi)

Ile  

Surullista. R-I-P.

Ile commented on posted to #somus Helsinki, Finland 05.12.2009 (fi)

vimma  

Samaa myös toisaalla : http://db.tidbits.com/article/10809

Mitähän muita jaettuja dokumentaatiosysteemejä on, joita G voisi hankkia, Waven taakse. Jännä ajoitus, eikös waven pitäisi olla jo aika "valmis"... mutta beta-vaihe kestänee.

vimma commented on posted to #somus 05.12.2009 (fi)

TarjaO  

Miten tässä voi luottaa siihen, että joku uusi palvelu voidaan rakentaa olemassa olevien palvelujen varaan?

TarjaO commented on posted to #somus 05.12.2009 (fi)

Ile  

@TarjaO Opensource on yksi hyvä tapa varmistaa tuo.
Tämä riski on erittäin suuri kaikissa suljetun koodin innovatiivisissa järjestelmissä.

Ile commented on posted to #somus Helsinki, Finland 05.12.2009 (fi)

ubiq  

@TarjaO kiitos vinkistä! Menipä sitten tuorein toimintamalli uusiksi kahdessa projektissa saman tien. Wiki ei tue kunnolla montaa käyttäjää online ja G Docsissa käyttäjiä ei erota oletuksena. Etherpad oli just riittävän raakalaismainen G Docsiin verrattuna + rinnalla oleva taustachat, vielä kömpelöstä Wavesta nyt puhumattakaan ping @pe3

ubiq commented on posted to #somus 05.12.2009 (fi)

VesaAuvinen  

Uutinen olikin jo täällä - juuri kun meidänkin organisaatiossa opittiin käyttämään tätä - no back to GDocs... ja odotellaan mitä GWavesta tulee...

VesaAuvinen commented on posted to #somus 05.12.2009 (fi)

TAir  

Mikäs sen flowdocin tilanne on tän suhteen?
Menin sitä twitterissäkin ehdottamaan LT:n Tim Spaldingille, kun kyseli vaihtoehtoa etherille ja wavelle...

TAir commented on posted to #somus 05.12.2009 (fi)

Ile  

@VesaAuvinen Ette ehtineet ostaa omaa kopiota omalle serverille? Se oli suht edullinen, muistaakseni 100 eur/yhtäaikainen käyttäjä.

Ile commented on posted to #somus Helsinki, Finland 05.12.2009 (fi)

VesaAuvinen  

@Ile - eipä osteltu, monasti Etherpadin public padit olivat kätevimpiä/nopeimpia/riittäviä meidän käyttöön...

VesaAuvinen commented on posted to #somus 05.12.2009 (fi)

Ile  

Jos saa arvailla, Google tuo Docsiin kunnon kollaboraatiosysteemit, joiden perustana on Wavessa käytetty protokolla. Näillä Etherpadin tehneellä neljällä jannulla (joista kolme entistä Googlelaista) on hommaan tarvittava näkemys, joten eiköhän tuo paranneltu Docs ole maisemissa varsin äkkiä ;-)

Ile commented on posted to #somus Helsinki, Finland 05.12.2009 (fi)

ubiq  

@Ile se olisi kernas lisä. G:lta vaan uupuu jostain ihme syystä ihan perusymmärrys kollektiivisesta toiminnasta - tai ehkä se johtuu juuri hakuorientoituneisuudesta. Kaikenlaista on pukattu ajoissa, G Videosta alkaen, mutta en muista yhtäkään, joka olisi lähtenyt lentoon, ellei sitten G Earthin maamerkit.

Työlästä kuvitella, että saataisiin yhdistettyä Wordin tappajan ja ketterän kollaboroinnin kehittäjälinjat heti huomiseksi. Esm yksistään dokkarin luominen, käynnistäminen ja jakaminen on yhtä omakotitalon rakennusprojektin valmistelua. Voisi olla esm että kirjoitetaan vaan selaimeen urli mallia docs.google.com/Doc?kumiankka-foo-bar.txt (tai rtf, ppt etc), jaetaan urlia osallistujille ja muiden kirjoittaessa joku alkaa mähkiä missä on tallennustäppä etc (vrt esm wiki).

ubiq commented on posted to #somus 05.12.2009 (fi)

Ile  

@ubiq Luotan siihen, että ei se G turhaan ja ilmaiseksi (en tarkoita ainoastaan rahaa vaan myös sananvaltaa) näitä jannuja takaisin huuda. Ne näytti, miten homma pitää tehdä helpoksi ja lesson learned...

Ile commented on posted to #somus Helsinki, Finland 05.12.2009 (fi)

ubiq  

@Ile ehkä noinkin, mutta paranneltua Jaikua jouduimme odottelemaan kotvan tovin, Lopulta parantelu tuli aivan muualta ja nimikin muuttui matkalla Qaikuksi ;P Juuri tuosta lesson learned -kohdasta en taida vielä olla aivan varma G:n suhteen, kun niiden ei ole vielä tarvinnut. Jos olisin itse G, niin varmaan alkaisin mähkiä online hakua (so. mitä netissä tapahtuu nyt), hakujen jakoa, online monen käyttäjän hakua etc. Ehkä niitä on tulossakin.

No, onneksi dataoppaan ehtii varmaan saada valmiiksi ennen kuin Etherpad menee kiinni, mutta Somuksen uusi(mmi)ssa itseorganisoitumistavoissa pitää mähkiä enemmän.

ubiq commented on posted to #somus 05.12.2009 (fi)

Suviko  

Suviko commented on posted to #somus 06.12.2009 (fi)

ubiq  

@Suviko kiitoksia, edes jotain valoa joulukuussa \o/. Nyt sitten näemmä tarvitaan nopean toiminnan OS-hahmo porttaamaan kala heti sen saapuessa jonnekin ennen kuin tilanne taas muuttuu.

Itse kyllä ihan maksaisinkin ihan omista tai firmani rahoista siitä, että ketterät sovellukset olisivat mahdollisuuksien mukaan jollain 'omalla' serverillä. Esm Wikispaces on eri jees, mutta toisinaan sen käyttö on haasteellista ja Parven Mediawiki ketterämpi - mahdollisista ongelmista voi rajata pois yritysostot. Ping @pe3 Parven saitti? @tarmo @hponka @juhana2

ubiq commented on posted to #somus 06.12.2009 (fi)

annerongas  

Se, mitä on tullut testattua Wavea ja käytettyä Etherpadia, niin molemmilla on puolensa, mutta Etherpad toimii, sillä pääsee ilman mitään some-kokemusta täyteen vauhtiin noin viidessä minuutissa, helpoin ja toimivin yhteiskirjoittamisvimpain ikinä tähän saakka. Toivon mukaan säilyy just tollaisena, syötteen kun vielä saisi... ja samaa mieltä, yritykseni puolesta olisin valmis maksamaan järjestelmän ylläpitäjälle.

Näitä perkaamalla voisi löytyä jotain kelpoisaa on-line-yhteistyöhön http://tinyurl.com/678aza

annerongas commented on posted to #somus 06.12.2009 (fi)

ekurvine  

voi paska. tämäkin vielä.

pistää miettimään kuinka monena palasena oma digitaalinen elämä tulee olemaan joskus eläkkeelle siirtyessä. jo tähän mennessä on tullut avattua aika monta tiliä sinne ja tänne - ja data on tallessa jos on ja jos vain muistais missä..

ekurvine commented on posted to #somus 06.12.2009 (fi)

Ile  

@ekurvine Kaikki hyvin! Kirjoitetaan nyt tähänkin lyhennös tuosta @Suviko:n linkkaamasta blogipostauksesta:

  • Etherpad on taas avattu käyttöön
  • Koodi opensourcetaan ja näin sen elinkelpoisuus taataan
Toki ei kannata olettaa, että Google itse hostaisi palvelua jatkossa (kuten Jaikua ;-) -- Sen sijaan omalle/yhteisön palvelimelle sen saa jatkossa pyörimään. Katsoin joskus sen speksit, se on tehty hyvin helpoksi pystyttää.

Tuleekin mieleen, että Etherpad voisi olla mainio Qaikun lisätyökalu. Roheahan voisi integroida sellaisen Qaikun kylkeen ;-)

Ile commented on posted to #somus Helsinki, Finland 06.12.2009 (fi)

jal  

@Ile tähän pitää kyllä myös pingata @eholmila, @tepheikk & co

jal commented on posted to #somus 06.12.2009 (fi)

juhana2  

Toi open sourcaaminenhan mahtijuttu!

juhana2 commented on posted to #somus 06.12.2009 (fi)

juhana2  

Tosiaan aiemminkin väläytelty idea qaiku-wikistä olis kyllä helposti etherpad+qaiku-keskustelu. Se olis killeri.

juhana2 commented on posted to #somus 06.12.2009 (fi)

tarmo  

Serveritilaa kyllä löytyy, mutta pitää katsella paljonko tuo Etherpad vaatii resursseja... Ja yleensä nuo on tosi työläitä asentaa, kun eivät ole kunnolla tuotteistettuja.

tarmo commented on posted to #somus 06.12.2009 (fi)

Abac  

Etherpad oli pitkästään aikaan jotain uutta ja innostavaa, joten harmillista, että Googlen piti tuokin tappaa! Toivotaan, että open source -reitti johtaa jonnekin hyödylliseen.

Abac commented on posted to #somus 06.12.2009 (fi)

hponka  

@ubiq pingaukseen voisin vastata niin, että jotain Etherpadia vastaavaa tulee alkuvuodesta beta-testiin Innowiselta.

hponka commented on posted to #somus 06.12.2009 (fi)

eholmila  

kiitokset pingistä (ja @suviko lle linkistä!), otetaan tutkailun alle :)

eholmila commented on posted to #somus 06.12.2009 (fi)

ubiq  

@ekurvine MB-kolumni työn alla. Lisäisin tuohon sen jäsentämisen, mitä on saanut talteen: digikuvat, ruutukaappaukset, linkit, rapot, effut, 3d mallit. En tiedä kuka totesi leikkisästi, että sosiaalisen median myötä ihmiskunnan historiaan jää parinkymmenen vuoden tallentamaton aukko, ainakin noin yksilötasolla. Ehkä tämän kaiken tallentaminen onkin G:n missio. Toivottavasti G on yhteensopiva tulevaisuuden kanssa. Antakaa rahaa Archive.orgille :)

ubiq commented on posted to #somus 06.12.2009 (fi)

Ile  

Kurkkasinpa uudestaan etherpadin asennusdokkaria. Se on miellittyvän lyhyt, viittaa robustiuteen myös konepellin alla ;-)

Ile commented on posted to #somus Helsinki, Finland 06.12.2009 (fi)

pe3  

Fiksu veto Googlelta mutta ikävä Etherpadin käyttäjille, kuten itselleni. Komppaan @ubiq:in huolta G:n heikosta sosiaalikäytön näkemyksestä. Wave:ssa on vissiin tekniset pohjatyöt tehty huolella, mutta käyttöliittymässä homma pilataan - älytöntä ruututilan tuhlausta ja turhaa kankeutta joka välissä.

pe3 commented on posted to #somus 07.12.2009 (fi)

ekurvine  

@ubiq lisää listaan paperi. jotkut ihan oikeasti printtaavat asioita jotta ne säilyisivät. informaation katoamisilmiö ei toki rajoitu sos mediaan, vaan ihan kaikkeen internet-sisältöön.

Yksi näkökulma, jota ei mielestäni ole vielä huomioitu, on että informaatiolta katoaa KONTEKSTI. eli vaikka joku artikkeli ei katoaisikaan netistä, niin sitä ympäröivä kehys muuttuu. esim viime viikon juttu Jutan wc-tweeteistä:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kot...

..nyt siinä on jo ympärillä uudet mainokset ja alalaidan linkit on tämänpäiväisiä. jos juttu löytyy vielä 20v kuluttua, mikä olisi suotavaa, niin siinä on sitten ympärillä jo sen päivän mainokset ja linkit ja mahdolisesti iltiksen logokin on ehtinyt vaihtua.

vrt vanhat sanomalehdet: jos saat sellaisen aukeaman käsiisi, niin siinä on ajankuva yhtenä kokonaisuutena: jutuissa, mainoksissa, taitossa, typografiassa jne.

eli voi hyvinkin olla, että 20v kuluttua tieto löytyy, mutta tunnelma on kateissa.

tässäkin palvelussa on samanlaista historiattomuutta, esim nuo käyttäjäikonit. jos vaihdan niitä, niin ne jotka vaihtuvat myös aiemmissa viesteissä (ping @eholmila, olen valittanut tästä aiemminkin). samoin arvaan käyvän jos vaihdan profiilini teemaa.

ekurvine commented on posted to #somus 07.12.2009 (fi)

ubiq  

@ekurvine on jo käsittelyssä ja olen aivan samaa mieltä kontekstin roolista. Aiemmin esm itse tallensin html:na, mutta ihan lisukkeiden hallittavuuden määrän vuoksi (esm macin haku) oli pakko siirtyä tilasyistä pdf:iin kun lisukefilet alkoivat dominoida hakutuloksia omalla koneella. En ole edes laskenut montako sataa kertaa vaikkapa Wired -uutisen yläreunan logo on arkistoissani.

Pdf ei ole mikään ratkaisu jälkipolville. Ruutukaappauksia olen tehnyt ties kuinka kauan, mutta ei sekään ole mikään ratkaisu. Toisaalta sitä voi itse vain yrittää tallentaa ja jättää seuraaville sukupolvien murheeksi niiden avaaminen jos sattuvat löytämään.

Profiili-ikonien vaihtamisesta - suhteessa kulttuurihistoriallisiin tallenteisiin - on keskustelu pitkään. Kyse on myös jokaisen oman identiteetin hallinnasta ja oikeudesta siihen. Huono esimerkki, mutta kyllähän ihminen saa vaihtaa tamineensa julkisessa tilassa ollessaan vaikka joka reissulla erikseen. Valokuvaan tai videolle tarttuu sitten sen asu, joka sattuu sillä hetkellä olemaan.

Toisaalta nykyään juuri sen hetkinen profiili-ikoni ei tartu monissa palveluissa, viimeksi Qaikussa @mtarvainen vaihtoi ikoninsa tilapäisesti siniseksi kumiankaksi 6.12. kunniaksi. Edelleen, kirjoittelin blogiinkin keväällä, saako ihminen poistaa itsensä kaikesta nettikontekstista kuten threadit? Näitä ei ole vielä järin mähkitty, mutta itse tykkään kyllä edes yrittää helpottaa tulevaisuuden nettiarkeologien hommaa etukäteen.

ubiq commented on posted to #somus 07.12.2009 (fi)

ekurvine  

@ubiq "saako ihminen poistaa itsensä kaikesta nettikontekstista kuten threadit". vaikea kysymys.

jospa käyn täällä vaikka solvaamassa ja herjaamassa ja sitten poistan ko viestit? eli onko vastaanottajalla jotain oikeutta heille suunnattuihin sisältöihin? tämä on eri tason asia, kun että pitäisikö kaikkien maailman ihmisten päästä näihin keskusteluihin käsiksi.

ekurvine commented on posted to #somus 07.12.2009 (fi)

Login or register to leave a comment

Publicity
These messages are public and can be seen by anyone.