Tools

JyrkiKasvi said

JyrkiKasvi  

Yhteiskuntaopin opetusohjelmaan kokoustekniikan perusteet. Nyt heti!

19 comments

JyrkiKasvi 14.09.2009 (fi)

19 comments

Bottom

eholmila  

olisivat muuten hyödylliset melkein missä tahansa opetusohjelmassa. Ainakin tkk:lla sai aikanaan otettua vapaisiin opintoihin, mutta aika harva taisi ottaa.

eholmila commented on 14.09.2009 (fi)

Kitti  

Samaa mieltä. Kokoustekniikka on aika tasan kadonnut taito.

Kitti commented on 14.09.2009 (fi)

marjut  

+1. Tämäkin sosiologi olisi hyötynyt kokoustaitojen opetuksesta paljon.

marjut commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

Mietin tänään ohimennen, tekniikka- ja tuotelähtöisesti, että "kokouksen" ja "keskusteluohjelman" raja hälvenee. Kokouksen vetämistaidot lähenevät monimuotoisen interaktiivisen keskusteluohjelman vetämistä toisin sanoen, ja päin vastoin. Tämänpäiväisen ad hoc - podcast-taltio/nettiradio-keskustelun pohjalta ajatus sikisi. http://blogit.yle.fi/aalto/online-on-...

Vai mitä @juhana2 ?

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

visualradio  

Moniko meistä hallitsee "verkkokokoustekniikkaa?" Pyydän onnistuneita benchmarkareita ilmoittautumaan. Ken hallitsee avointa vuorovaikutusta tosta vaan ja suvereenisesti on melkoinen mato.

visualradio commented on 14.09.2009 (fi)

saarikko  

@visualradio: Olen viime kuukausina perehtynyt verkkokokoustekniikka-asiaan erään yrityksen kanssa.

Sieltä on tulossa apuja kokoustamiseen. Saavat itse kertoa jos ja kun haluavat/voivat.

Pistänpä linkkiä sinnepäin.

saarikko commented on 14.09.2009 (fi)

nettimuori  

Hyvä ajatus! Kokoustekniikkaa voisi opetuksena harjoitella pitämällä muutama erilainen kokous. Ihmekö, jos nuorilta taidot puuttuvat, kun ne puuttuvat aikuisiltakin.

@Tuija Olet oikeassa tuossa, että raja kokouksen ja keskusteluohjelman välillä hälvenee. Monissa tilanteissa se on jopa hyvä, kunhan asiapäätökset tehdään niin, etteivät asiat ja lopulliset päätökset katoa keskustelun joukkoon.

@visualradio Kysymyksenä pitäisi kai esittää, mitä tarkalleen tarkoitat "verkkokokoustekniikalla". Modernit (hyödylliset) ohjelmat eivät aina ole mahdollisia, mutta peruskokoukset verkossa on meillä (Helppimesta ry) hallituksen osalta pidetty verkossa vuodesta 2000. Se on aikanaan virallisesti myös sääntöihin merkitty. Nyt olisi mahdollista monipuolistaa kokouskäytäntöjä - jos se kaikille teknisesti passaisi - jos...

nettimuori commented on 14.09.2009 (fi)

TuomasW  

AMK:ssa liiketalouden puolella kokoustekniikka on pakollisena opintona.

Verkkokokoustekniikka olisi kyllä mainio lisä nykyisiin opintoihin. Täytyy laittaa sanaa eteenpäin...

TuomasW commented on 14.09.2009 (fi)

visualradio  

@nettimuori @saarikko Taisin tarkoittaa "kaaoksen hallintaa", koska verkossa ei noudateta perinteisen kokouksen sääntöjä. Ehkä tähän vaikuttaa oma "hidden agenda": olemme vaihteeksi lähdössä etelään neljättä kertaa tänä kesänä ja Jatahovin kuntoon laittaminen ennen lähtöä on sekä haikea että työtä vaativa tehtävä.

visualradio commented on 14.09.2009 (fi)

nettimuori  

@visualradio Verkossa voi tietyin rajoituksin noudattaa myös sitä perinteistä kokouskäytäntöä. Tosin, mielestäni verkkokokouksen parasta on juuri se "kaaos", koska kaaoksessa kuitenkin usein poikivat ne suurimmat oivallukset.

nettimuori commented on 14.09.2009 (fi)

juhana2  

Joo @Tuija toisaalta juuri keskusteluohjelman ja kokouksen ja toisaalta yhteiskunnallisen liikehdinnän/toiminnan ja journalismin. Erittäin kiinnostavaa tässä on myös nopean reagoinnin ja lähdekritiikin tarpeen (ja sitä kautta harkinnan) aiheuttama ristiriita. Myös erilaisia näkyviä missioita voisi myös nousta "neutraalin" (tai siksi kuvitellun) toimittamisen rinnalle eli jonkinlaista päämäärätavoitteellista journalismia...

juhana2 commented on 14.09.2009 (fi)

vimma  

Eihän tuossa mitään ihmeellistä nyt ole? Agenda, oikeat osallistujat, ja tekniset kikat kuntoon. Sitten voidaan vain keskittyä asiaan. Vaatii osallistujilta vaan intoa osallistua. Kysehän on kuuntelusta ja yhteisymmärryksen saamisesta, vaikka siitä että ollaan eri mieltä ;)

vimma commented on 14.09.2009 (fi)

Herra  

Osallistujat on aivan turha häiriötekijä kokouksessa.
Muuan omaiseni, joka aikaisemmin oli merkittävässä asemassa eräässä järjestössä, tunsi katraansa niin hyvin, että kirjoitti joskus kokouspöytäkirjat valmiiksi, ennen kokousta.

Herra commented on 14.09.2009 (fi)

visualradio  

@Herra Tuo vie valtaa puheenjohtajalta!

visualradio commented on 14.09.2009 (fi)

PoRRo  

@JyrkiKasvi Mulla on se käsitys että kokoustekniikan perusteet piti jo 80-luvulla opiskella jossain muodossa peruskoulussa.

Oma kokemus on kyllä se, että oikeasti ne hankalimmat säätösählingit on tapahtuneet porukalla joista kaikki osaa kyllä rutiininomaisesti istua kokouksessa ja toimia noin normaalisti, mutta sitten jonkun tiukan väännön ja peitsenheiluttelun tuoksinnassa päädytään johonkin kokoustekniseen limboon.

Teoria ei kyllä anna käytännön koulutusta. Edelleen itse istun jatkuvasti liirumlaarumjaarijaari- kokouksissa samoin kuin "asiat on päätetty eikä näitä nyt enää mennä tässä muodollisessa kokouksessa päättämään turhaan toisin"- tyyppisissä. Paraus kokousmuoto toistaiseksi löytyi yhdestä vapaaehtoisjärjestössä jossa on noin viikkoa ennen hallituksen kokousta asianesittely joko kokouksessa tai virtuaalissa ja itse kokoukseen sitten mennään oikeasti vaan päättämään asiat ja tämän jälkeen tekemään ihan jotain muuta.

PoRRo commented on 14.09.2009 (fi)

vimma  

@Herra , @visualradio Olen ollut palaverissa jossa juuri pj oli tehnyt esitäytetyn pöytäkirjan, laittoi sen agendaksi etukäteen jakoon ja homma siinä palaverissa eteni nätisti. Tulihan siihen vähän muutoksia, mutta toimi ;) Yleensä paras tapaus on vielä silloin kun osa väestä on poissa niin homma tiivistyy.

Mutta alkuperäiseen kyllä koulussa saisi kokoustekniikkaa olla, ei huono alkuperäinen heitto.

vimma commented on 15.09.2009 (fi)

Herra  

@vimma Omaiseni tapauksessa hän alkoi hiljalleen panemaan toimeen tekemättömiä päätöksiä, koska tiesi millaisia päätöksiä tullaan tekemään.

Herra commented on 15.09.2009 (fi)

minnaryyni  

Mua ärsyttää kokoukset, joihin ei saa agendaa etukäteen ja kokoustajat, jotka ei valmistaudu tutustumalla agendaan. Ajan hukkaa lykätä päätöksiä tekemättömän esityön takia.

minnaryyni commented on 15.09.2009 (fi)

mandrl  

Jos ei muuta, tämä auttaisi varmaankin hahmottamaan yhteiskunnan käytännön päätöksentekoa pienestä pitäen.

mandrl commented on 15.09.2009 (fi)

Login or register to leave a comment