Miksi Suomessa ei ole teknologiaa käsittelevää tv-ohjelmaa?
06.01.2010 (fi)
Sellainen pitäisi rahoittaa TEMin tuella. Osa t&k-rahasta, joka upotetaan Tekesiin pitää ohjata rahoitetun teknologian tekemiseksi näkyväksi ja tutuksi. Säälittävää, etteivät suomalaiset tiedä mistä voisivat olla ylpeitä ja mihin ne veroeurot menevät.
Ja kyllä siinä olisi mahdollisuus Sitrallekin tehdä konkreettisia toimia strategiansa jalkauttamiseksi.
Olisiko tässä paikka SuomiTV:lle?
Some ei riitä levitysalustana, koska tarvitsemme digiänkyrätkin mukaan kehitykseen.
Kitti commented on 06.01.2010 (fi)
Onhan täällä kotain yrityksiä siihen suuntaan ollut, esim. maikkarilla, mutta eivät kai saaneet tarpeeksi katsojia. Onneksi on BBC ja Click.
natasha_l commented on 06.01.2010 (fi)
@Kitti Kyllä Sitralle tuollaista voisi ehdottaa, kun sillä on pitemmän aikavälin strategia kuin Tekesillä. Tekesin rooli on niin erilainen, sillä ei ole varsinaisia yleisrahoja. Kaikki on sidottu yritysten ja tutkimuslaitosten yhteistyöhön tai sitten välittömiin jo selkeän tuotteen jalostaviin hankkeisiin.
Olen samaa mieltä, että teknologiaohjelmasta voisi tehdä vetävän. Se on täysin mahdollista. (Suomalainen osaaminen on usein kyllä niin kuluttajavieraalla alueella, teollisuuden tarvitsemissa tuotteissa.) Mutta muutakin sentään löytyy...
VTT:llä on kyllä niin jännää tutkimus- ja kehittämistoimintaa, että se ansaitsisi kokonaisen ohjelmasarjan :)
oaw commented on 06.01.2010 (fi)
Samasta syystä kuin Suomessa on vain yksi oikea kaupunki, jossa on yksi metrolinja. Samasta syystä kuin täältä puuttuu Burger King ja KFC. Koska me imemme.
mtarvainen commented on 06.01.2010 (fi)
hamburger kuningasta en kaipaa... teknologia ohjelma olisi aika vänkä.. toimisi myös teknologia aiheisena video podcastinakin.. ei siihen mielestäni enää normi TV:tä tarvita... sehän on vanhaa koulua se..
Porni commented on 06.01.2010 (fi)
@Kitti Niin se on siis pitkän aikavälin juttu muuttaa teknologiastrategiaa. Mutta nyt lyhyellä aikavälillä voi myös tehdä, koska käytänne on, että Suomessa Sitralla on ollut tämä uskaliaampi ja pitkäjänteisempi rooli.
Eri asia tosiaan on, että sama koskee YLEä ja MTV:tä. Kyllä vaatisi aikamoista uskaliaisuutta yksityissektorin tuottajilla tässä showmaailmassa lähteä tuohon.
oaw commented on 06.01.2010 (fi)
@Kitti @Porni iptv tosiaan kaiken muuttaa voi. Tehdään se Qaiku-jengillä:-) Niin, ja @Ile mukaan, aineksia ekaan juttusarjaankin löytyy jo.
Synopsista kasaan ja vaikka tuolta hakemaan hieman tukea tarkempaan konseptisuunnitelmaan. Kuka on karismaattinen pitchaaja?
jal commented on 06.01.2010 (fi)
Alkuperäinen kysymys on hyvä. Luulisi, että kuluttajateknologialla saisi laajemmankin kiinnostuksen tuollaiselle ja että olisi markkinoitakin.
Perinteisten lehtien MB, Tietokone etc. tekemien vertailujen tapaista sisältöä, plus kaikkea mikä netissäkin vetää unboxaus-videot tms. Tosin ehkä vaarana sitten kaupallisilla kanavilla tuo, että tulee liikaa "infomercial"-aineistoa -- esitellään jonkun v-kaupan juttuja ja onko siinä sitten tarpeeksi asiasisältöä.
vimma commented on 06.01.2010 (fi)
Alkuunhan oli ajatus, että innojunasta tehtäisiin tällainen oikea tiedotusjuttu.
No, sitten kielivalikoimaa supistettiin ja profiilia mataloitettiin ja tiedotusta vähennettiin. Siinä menee aika hyvä tilaisuus. Kerran on aikamoinen määrä asiantuntijoita samassa paikassa.
Tiedän monta vastaavaa juttua, jossa suomalaiset ovat ryhtyneet pitämään matalaa profiilia. T:n aikana meillä oli uskomattomia projekteja, jotka eivät kaikki olleet salassapitojuttuja, mutta varovaisuus tiedotuksessa vähensi voimaa...
oaw commented on 06.01.2010 (fi)
Mun mielestä VTT olisi oleellinen taho moisessa ohjelmassa, niillähän on vaikka mitä pöhinää siellä. Sitrahan ei varsinaisesti toimi teknologiakehityksessä, vaan painopiste on yhteiskunnallisempi (ks http://www.sitra.fi/fi/TulevaisuustyÃ....) Kaiken kaikkiaan Suomessa on ehkä ajateltu, että teknologiakiinnostus kuittaantuu moottoriaiheisilla ohjelmilla ;)
RNS commented on 06.01.2010 (fi)
@mtarvainen Kyllä. Tuore käsittelytapa olisi tarpeen. @jal Erittäin kiinnostavaa.
RNS commented on 06.01.2010 (fi)
Teknologiaohjelman voisi käsikirjoitta ja ohjata siten, että gadgetit ja metodit ripoteltaisiin ihmisten arkeen. Hyvin tarinoiden kautta jutut muuttuisivat kotikatumaisiksi kauniit ja rohkeat sarjasoopaksi. Aikoinaan on osattu rakentaa roadmovies auton ympärille. Valitaan teemat ja rakennetaan soopaa tai jännäriä, sotaa ja rauhaa... Juna on teknologinen innovaatio, josta Aho kirjoitti kirjan. Ei uusi teknologia tarvitse jäädä oudoksi saarekkeeksi. Atomivoimalasta saisi hienoa horroria. Viestintäteknologiasta saisi irti ihan mitä vaan. Suhisevan sähköauton roadmovie tekemättä. Biodieselin valmistaminen ja palmuöljyn toimitusketjun kelaamisesta saisi kansainvälisen Trillerin.
visualradio commented on 06.01.2010 (fi)
@visualradio Mutta sittenhän monikaan ei enää katsoisi ko ohjelmia ;) Siis jos ne Kauniita ja rohkeita olisivat.
RNS commented on 06.01.2010 (fi)
#Puhujainkulma telkkariin. Sisältöä näyttää riittävän ~jokaiselle viikolle ja se on vielä melko tavisystävällistä.
ninnnu commented on 06.01.2010 (fi)
@ninnnu heh.. on joitain syitä miksi jotkut pysyvät piilossa ja vain ääni kuuluu :D ei sinällään olisi vänkää tehdä videocastia jos vain aikaa olisi.. juurikin sisältöinä näitä testejä yms. ja kansa voisi pyytää testaamaan asioita tai muita kymysyksiä joita sitten reportterit kävisivät kysymässä oikeilta ihmisiltä.. eli tällainen yhteisövidcast..
Porni commented on 06.01.2010 (fi)
@RNS Ajatteletko, että teknologian pitäisi esiintyä "rumat pelkurit" formaatissa? Mietin, millaista muotokieltä pitäisi käyttää? 60-luvun avaruusseikkailut vetivät runsaasti katsojia. Rakettitiede kiinnosti sellaisenaan. Titanic-elokuva glorfioi valtameripaatteja. Näin vilaukselta, että jollain autolautalla on viime yönä tapahtunut murha. Sukellusveneistä on tehty hyviä jännäreitä. James Bond leffoissa esitellään tappoleluja. En minäkään kauniita ja rohkeita katso, enkä lue hymyä kuin hammaslääkärin vastaanotolla.
visualradio commented on 06.01.2010 (fi)
@visualradio En vaan hyvin tehty dokumentti on hyvin tehty dokumentti. Jos teknologian ymppää väkisin arkeen (kuten monissa ns use caseissa tai user narrativeissa tehdään), se näyttää väkisin ympätyltä. Kuten itsekin toteat, hyvä leffa monesti esittelee teknologiaa. Mutta silloin fokus on kuitenkin ihmisdraamassa, joka sittenkin syrjäyttää teknologian sivuosaan. Nyt varmaan olisi tarkoitus saada teknologia pääosaan. Muutoinhan voisimme tyytyä katsomaan Hollywood-tuotantoja.
RNS commented on 06.01.2010 (fi)
@RNS Luonto-, matkailu-, psyko-, ruoka-, arkkitehtuuri-, historia-, pyramidi-, uskonto- ja sisustusdokkareita tehdään valtavasti, joten ei teknologian nostaminen tähtiasemaan pitäisi mahdotonta olla. Mustien laatikoiden (black box) avaaminen voisi olla kiinnostavaa. Jokaisessa meissä on pieni mekaanikko, joka mielellään virittelee mopoja ja tietsikoita. Jos hyvää teknodokua ei tuoteta, silloinhan formaatin kehittäminen olisi paikallaan. Minäkin hain esimerkkejä historian hämärästä. Eikö Suomen kännyihmeen dekonstruktiossa olisi jännitettä, joka kiinnostaisi yli kansallisten rajojen? Kirjoitan näillä ajatuksilla auki mahdollisia lähestymistapoja.
visualradio commented on 06.01.2010 (fi)
Alex Nieminen juonsi joskus muinoin verkkojuttuja käsittelevää telkkariohjelmaa. Ongelmana vissiin on ollut, et verkkojuttujen katsominen telkkarista koetaan yleisössä huvittavaksi ideaksi, koska teknojutuista löytyy paremmin tuotettua sisältöä verkosta.
Teknojutuista hyvä päivittäinen uutispaketti&kommenttikeskustelu -tyylinen podcast on Buzz Out Loud.
Toivotaan töllöön: kasvisruokaohjelmaa, jossa ois karismaattinen kokki pääroolissa. Vrt. Nigella & Jamie.
Suviko commented on 06.01.2010 (fi)
Teknologian tuotekehityshankkeet ovat pitkiä prosesseja. Avoin innovointi ideologiana voisi avata suljetun R&D-osaston ovet. Ruokaohjelmissahan arvoketjua pellolta pöytään käsitellään avoimesti ja tietoa vellinkeiton saloista levitellään. Mitä teknologiaa ryhdymme purkamaan? Eihän tämä tekemättä etene. Puheista tekoihin! Rahoittajalle pitäisi esittää lyhyt kuvaus. Etenen tarkoituksellisesti raja-aitoja sivulle viskoen. Talk is cheap - executionia tämä kaipaa, eikö?
visualradio commented on 06.01.2010 (fi)
@RNS teknologialehti tuottamaan jotakin tv:hen +1
@visualradio : joku #innovaatiojuna dokumenttielokuva voisi olla mielenkiintoinen, saisiko vaikka jonkun opiskelijaprojektin mukaan vielä? Ei kyllä taida keretä... Saisi ehkä jälkeenpäinkin kasattua kaikesta kuvamateriaalista jos ne oikeasti toteutuvat ja akut eri vimpaimista riittää :) Kollaasi... miten eri osallistujat kokevat innovaatiojunan tms.
vimma commented on 06.01.2010 (fi)
@visualradio Kunnon seurantadokumentti tuotekehityksestä... siis vieraillaan usean vuoden ajan jollain osastolla. Materiaali salaista lanseeraukseen asti, jos ei muuten pääse. Täytyyhän sen onnistua. Pelkkä aivoriihi ei ole kovin kiinnostava aihe vaan ne hankalat toteutuksen vaiheet, jossa törmätään esteisiin, jotka täytyy kiertää.
RNS commented on 06.01.2010 (fi)
Alex Nieminen juonsi Antti Seppäsen/Intervision (tilt.tv, noutajat.net, staraoke jne.) tuottamaa Verkossa tv-ohjelmaa jota esitettiin MTV3:lla. Nettisivut näemmä rullaa edelleen, päivitetty viimeksi toukokuussa: http://www.verkossa.fi/
lindstorm commented on 06.01.2010 (fi)
@Porni, mutta Henrikillä on aikaa -> Sä kuvaat, @henrik editoi (ja opettelee videoeditoinnin salat...), SuomiTV tai joku maksaa. Saadaan teknologiaohjelma ja Henrikille töitä. :)
Noutajat.net olis hieno saada takaisin. Sais isomman osan kansasta oppimaan Google-fu:n niin ei tarvis hakea muiden puolesta asioita. :P
Lehden tuottama ohjelma myös +1, kunhan k.o lehti ei ole Mikrobitti. Haluu kattoo muutakin kuin kotiteatterivertailuja. MikroPC taitaa keskittyä enemmän yritysasioihin, Tietokone on kai sopivasti siltä väliltä (tai sitten se oli niin että mPC on välillä, Tietokone yrityksille). + mPC:llä on ollut muutamia vinkeitä asiavirheitä Linux-artikkeleissa... + Tietokone on tehnyt jo joitain videoita, jossain mm. testattiin "luodinkestävän" USB-muistin luodinkestävyyttä :)
ninnnu commented on 06.01.2010 (fi)
Kyllä Madventures tyyliin kamera olalle ja kommentaattorin kanssa tekniikan pariin kentälle, junaan, verkkoon. Ja leikkauspöydällä kama leikattaisiin mielenkiintoisiksi kokonaisuuksiksi. Kyllä täytyy ihailla amerikkailaisia ohjelmasarjojen tekijöitä, kuinka ne on osattu tehdä nopeatempoisiksi ja viihdyttäviksi. Syventävää kamaa olisi sitten verkossa saatavissa lisää. Toimisiko? Kokeilla voisi aloittaa podcast-tyyliin, ja tarjota sitä sitten maailmalle. Ehkä valtakanavat ostaisivat sen Suomessa sitten viimeisenä.
Jostain rahoitusta pitäisi saada. En omista edes kuvauskalustoa. :-)
juffe commented on 06.01.2010 (fi)
@ninnnu no juu.. aika nauhoituksellekin voi olla vaikeaa.. kyllähän tuota kuvaamista ja editointia tulee tehtyä ihan työnpuolestakin ja hauskaa hommaahan se on ja kalustokaan ei mammonia enää nykyään maksa jos siis nettiin tekee.. siihen kun riittää hyvä webcam... ja nykyään kännykkä voi nauhoittaa ja jopa striimata tavaraa.. sitäkin voisi hyödyntää ainakin siis näin webbimaailmassa.
Porni commented on 06.01.2010 (fi)
@kaikille Innovaatiojunassa on kännytason striimaajia useita. @PeterF lienee mukana tasokas videokamera (telkkutasoa). Raaka-ainetta ainakin syntyy ja editointia ja täydennystä voi tulla myöhemmin. Tulen itse tekemään sekä videostriimiä että podcastia (mp3). Ajatuksena on, että innorailaajia haastatellaan ja tehdään muutaman minuutin otoksia. Jälkeenpäin matskua voi liimata yhteen. Minulla on sellainen hytinä, että #innovaatiojuna ei jää ainutkertaiseksi. Olisi jännää lähteä juna-laivalla Ruotsiin vuoden kuluttua ja sitten megaprojektina esim. Moskovan-reissu muutaman vuoden kuluessa ja siihen mennessä meillä on rutkasti lisää kokemusta itseorganisoitumisen tuloksista.
visualradio commented on 06.01.2010 (fi)
@Suviko: "Alex Nieminen juonsi joskus muinoin verkkojuttuja käsittelevää telkkariohjelmaa. Ongelmana vissiin on ollut, et verkkojuttujen katsominen telkkarista koetaan yleisössä huvittavaksi ideaksi, koska teknojutuista löytyy paremmin tuotettua sisältöä verkosta."
+1 Jos ymmärrän oikein mitä "teknologialla" tässä yhteydessä tarkoitetaan, niin pelkään, että lopputulos ajankohtaisohjelmana olisi (minusta) tylsä. TV:ssä pitää näyttää ja siinä vaiheessa kun jotain konkreettista saadaan käteen, niin juttu on puitu puhki huhuina blogeissa ja muissa 6kk sitten. Suomessa ei pääse kuvaamaan coolia shittiä, ellei ohjelma ole screencast ja senkin pilaa se, että kaikki pitää selittää, eikä voi vain olettaa yleisön seuraavan niitä nettilähteitä, joissa perusteet tuli selväksi jo silloin 6kk sitten.
Jotain David Pogue -tyyppistä settiä voisi tv:stä katsoa, mutta epäilen, että samanlaista suht' sujuvasti käsikirjoitettua matskua saataisiin täällä aikaan.
Semmoinen teknologiashow varmaan onnistuisi, jossa tutustutaan uuteen tai kehitteillä olevaan teknologiaan, joka ei ole niin kertakäyttöistä kuin kännykät/soittimet/konsolit/some-saitit ja muu just-nyt-kama. Esim. vihreästä teknologiasta, turvavimpaimista ja sen semmoisesta saa juttua aikaiseksi, mutta se menee helposti vähän hiljaiseksi pönötykseksi. Ilmalämpöpumput kun eivät ole kerrostalohipsterien syvintä intohimoa.
erkka commented on 06.01.2010 (fi)
@erkka Miksi ohjelman pitäisi olla suunnattu kerrostalohipstereille ;) ?
Mun mielestä kyse ei missään nimessä olisi ns tuote-esittelyistä vaan teknologioista, siis niistä asioista, joiden varassa tuotteet toimivat. Silloin se ei vanhene. Aiheita voisi syventää vaikka kuinka.
RNS commented on 06.01.2010 (fi)
WSJ:n brändin alla videoarvosteluja tekvä Walt Mossberg toimii hyvin netissä, mutta ei niitä voisi telkkariin laittaa. Telkkari vaatii heti X-määrän lisää väkeä tekemään.
erkka commented on 06.01.2010 (fi)
@RNS: Ei tarvitsekaan, eikä pitäisikään :) Pointti olikin vain, että sellaisen "just nyt" -ohjelman tekeminen telkkariin ei onnistu. Pienempi hype ja laajempi yleisö olisi minustakin plussaa. Teknologioista puhuminen on helposti vain niin kuivaa, että reseptin pitäisi olla hyvä.
erkka commented on 06.01.2010 (fi)
@erkka Olen samaa mieltä. Mallia pitäisi ottaa Attenborough-luontodokkareista (intohimo, resurssit), Mythbusters-ohjelmasta (yllättävyys, kreisiys) ja sellaisista dokumenteista, joissa hitaatkin prosessit ovat olleet kiinnostavia. Ei siis ajankohtaisohjelma studiossa vaan aito dokumenttisarja.
RNS commented on 06.01.2010 (fi)
Kokeiluna some-"tv-"tuotannosta esimerkiksi #innovaatiojuna -projektista voisi yrittää tehdä tv-dokumenttimaisen tuotoksen nettiin?
jal commented on 06.01.2010 (fi)
@RNS: Ajattelin kyllä edelleen ajankohtaisohjelmaa, jossa olisi syvempää keskustelua teknologioiden vaikutuksista muutenkin kuin ongemalähtöisesti (kouluampuja laittoi videoita nettiin) tai on-tää-nyt-niin-kätevä -tasolla (mummo on käyttänyt viikon skypeä).
Mitkäs olisivat hyviä dokumenttien aiheita? Valtionhallinnon hankkimat tietojärjestelmät? Hieman tutkivaa journalismia, muttei liian lumilapio-hakuista, vaan selitettäisiin myös mikä siinä on niin vaikeaa ja mikä olisi realistisesti mahdollista ehkä sitten joskus? Jaksaako joku katsoa 6-osaista sarjaa siitä miksi Travel on paska ja miksi paikassa X kirjoitettu epikriisi ei näy paikoissa Y ja Z? Minä jaksaisin.
erkka commented on 06.01.2010 (fi)
Minulla on tarkoituksena keskittyä dokumentoimaan junamatkaa sekä stillkuvin, että videolle. Tavoitteena on lähettää stillkuvaa suoraan kamerasta twitteriin, qaikuun ja flickriin. Videot leikataan sitten matkan jälkeen. Striimiä toki voin myös laittaa kännykällä, mutta sitähän voivat kaikki tehdä.
PeterF commented on 06.01.2010 (fi)
@erkka :) Toi mummojen käyttö tekniikan kätevyyden todisteena on kyllä klassikko. Mä laajentaisin digimaailmasta yhteiskunnalliseen infraan - miksi käytämme tiettyjä liikennemuotoja, miksi jokin uusi innovaatio ei pääse markkinoille esimerkiksi energiapuolella, miksi meillä on yhä enemmän laitteita (eikä palveluja). Taitaisi helposti lipsahtaa liikaa tuotannon ja kulutuksen analyysiin, huomaan ;)
RNS commented on 06.01.2010 (fi)
SuomiTV:n "Tulevaisuuden teknologiaa" olisi näköjään klo 11:30 "tutustuttanut ympäristöystävällisiin ratkaisuihin ympäri maailmaa, mm. iranilaiseen aurinkovoimalaan ja tokiolaiseen energiaa säästävään toimistoon."
Klo 21 lisää, mutta ohjelmaoppaassa vain yleiskuvausta sarjasta: "Sarjan eri osa-alueet kertovat muun muassa miten teknologia muokkaa trendejä ja on osana niin kulttuuria, muotia kun ympäristöä. Ohjelmasta saa mielenkiintoista tietoa teknologiakehityksestä selkeästi jokaiseen kotiin sopivalla tavalla."
jal commented on 06.01.2010 (fi)
@RNS @ninnnu @vimma:
Meillä (Tietokoneessa) on usein mietitty ja pari kertaa kokeiltukin videoiden tuottamista nettiin. Tässä on mahdollisuuksia, mutta se vaatisi omaa porukkaansa ja aikaa. Harmillisesti juuri noista on eniten pulaa.
On ihan eri asia osata kirjoittaa tekniikasta ynnämuusta kuin esiintyä kameran edessä niin, että sitä kestää joku katsoakin.
Jonkun aikaa tein @Karde:n kanssa 30 minuutin viikoittaista podcastia (mp3), mutta se oli jo ylärajoilla siinä, mitä voidaan tehdä palkkaamatta lisää väkeä. Ja nyt kun Kari on muissa hommissa, podcastikin jäi.
Luulisin, että toimiva mahdollisuus voisi olla lehtitoimituksen ja jonkun radio- tai TV-yhtiön yhteistyö. Yle ja Tietoviikko tekivät muistaakseni jonkun aikaa tietotekniikkauutisia televisioon, mutta en sitten tiedä miksi yhteistyö lopulta päättyi.
terolehtt commented on 06.01.2010 (fi)
@terolehtt Toivottavasti tulee jotain uutta yhteistyötä kiinnostavilta yhdistelmiltä.
RNS commented on 06.01.2010 (fi)
YLEllä ollessani esitin pariinkin otteeseen saman kysymyksen, joskin muodossa: Miksi meillä ei ole mitään teknologiaohjelmaa?
Pari kertaa alettiinkin ohjelmaa suunnittelemaan, toisella kerralla homman piti olla jo aikamoisen varma nakki. Mutta sitten tulikin jotain muuta ja homma jäi.
Itse olen suht tyytyväinen PuhujainKulmaan, yleisöä kun ei tunnu riittävän isoille mediataloille.
henrik commented on 06.01.2010 (fi)
@SannaE tulipa tallennuksen kautta katsotuksi tuo Suomitv:n teknologiaohjelma - eikä juuri vaikutusta tehnyt. Sirpaleista kamaa ilman sen kummempia kokonaiskuvataustoituksia eikä fakta-annissakaan kehumista ollut. Kännykkäpläjäys oli lähestulkoon huvittava, vaikka toki suht. tuore, kun Nokian Ovi ja N97 olivat ehtineet mukaan:-)
jal commented on 06.01.2010 (fi)
Mitä täällä mollataan! Etteikö YLEssä olisi ollut atk-ohjelmia? http://yle.fi/elavaarkisto/?s=h&n... :P
Tuija commented on 07.01.2010 (fi)
Kitti 06.02.2011 (fi) 13 comments
Kitti 30.10.2010 (fi) 0 comments
Kitti 30.10.2010 (fi) posted to #Aamua 18 comments
Huomenta. Joko polkaistaan torstai vauhtiin?
Kitti 28.10.2010 (fi) posted to #Aamua 22 comments
Copyright Rohea Oy 2010 | Mobile version | Feedback | API | Terms of Service | Applications and tools