Tools

Tuija said

Tuija  

Jos aikuisella on ylisöpö tai hassu profiilikuva, miten se vaikuttaa mielikuvaan tästä ihmisestä asiantuntijana? http://www.loydy.fi varten

41 comments

Tuija 18.06.2010 (fi)

41 comments

Bottom

PeterF  

@Tuija Ehdottomasti kuvalla on suuri vaikutus mielikuvaan ihmisestä. Minusta ylisöpö ja hassu profiilikuva on asiantuntijalle minusta huono valinta. Kuitenkin se kuvan fiilis pitäisi tukea sitä mielikuvaa, jonka haluaa itsestään antaa. Asiantuntijan kuvan tulisi jossain määrin olla asiallinen. En tarkoita kuitenkaan, että sen kuvan pitäisi olla tylsä tai "virkamiesmäinen". Sekään ei anna hyvää kuvaa.

Toinen tärkeä juttu on pitää profiilikuva saman edes jonkin aikaa. Samoin pitää samaa tai hyvin samankaltaista kuvaa kaikissa tai ainakin useimmissa palveluissa. Tunnistettavuus helpottuu, koska se kuva on osa sitä ihmisen brändiä.

Minusta tuo sinun uusi kuva on valokuvana ja muotokuvana oikein hyvä, mutta se aiempi kuva oli dynaamisempi.

PeterF commented on 18.06.2010 (fi)

Tuija  

Pohdinta liittyy sellaiseen kokeiluun, että olin @suviko n järkkäämässä studiovalaistustyöpajassa leikkimässä valokuvamallia, ja ajattelin kokeilla, jos vähän söpö tai hassu kuva toimisi profiilikuvana. Esimerkkejä tuolla: http://www.flickr.com/photos/tuija/se...

Tuija commented on 18.06.2010 (fi)

Tuija  

Kiitos arvioistasi, @PeterF

Joo tämä uusi kuva on jotenkin ujompi, tai kysyvämpi, ehkä, ei välttämättä huono muutos henkilölle joka toimii tuotekehitysroolissa ja kyselee jatkuvasti neuvoja ja ideoita ja mielipiteistä jengiltä

Tuija commented on 18.06.2010 (fi)

jtunkelo  

Tuskin vaikuttaa mitenkään. Laventaa vain mielikuvaa ihmisestä, joka on jotain muutakin kuin asiantuntija, ja siksi asiantuntijanakin kiinnostavampi. Tuskin kukaan valitsee asiantuntijaa kravatin kireyden tai huivin sävytyksen perusteella..

jtunkelo commented on 18.06.2010 (fi)

Suviko  

Musta tuntuu, että miehelle on helpompi mieltää huumoripuoli asiantuntijarooliin. Esimerkiksi jos ja kun @Karde, @dst tai @ubiq laittaa huumorikuvan avatarikseen someympäristössä, se ei aiheuta henkilön uudelleenarviointia, ainakaan mun kaalissa.

Mut tää liittyy kans siihen, että kaikki mainitut ovat myös hupailleet ja vitsailleet verkossa eivätkä olleet vain puhtaasti asiapenttilinjalla 100 % ajasta. Esimerkiksi naisista vastaavaan rooliin menee @marikoo, @myrtti jne. Mulle olisi yllätys, jos @RNS laittaisi huumorikuvan avatariksi. Siinä kohdassa vaikutus voisi olla kuvasta ja tilanteesta riippuen positiivinen tai negatiivinen.

Suviko commented on 18.06.2010 (fi)

Suviko  

Negatiivisesti mielikuvaani henkilöstä vaikuttaa lemmikkieläinten ja lasten tai pariskuntakuvien pitäminen profiilikuvina. Avatarkoneiden tekemistä kuvista en ihan hirveesti diggaa.

Suviko commented on 18.06.2010 (fi)

myrtti  

yyf, pariskunta-lapsi-lemmikkieläin-lapsuus-sarjakuvahahmokuvat :-(

myrtti commented on 18.06.2010 (fi)

TAir  

@Tuija Musta nuo uudet kuvat on kyllä kaikki suht neutraaleita, ei sellaisia, joista ainakaan tulisi mieleen, että onpa vitsillä laitettu kuva. Osa on ehkä vähän söpöjä, mutta se johtunee mallista :) Tykkään tästä

@Suviko Todennäköisesti arvio mainitsemistasi henkilöstä ei riipu millään tavalla profiilikuvasta, jos arvioijalla on vähääkään nettitaustaa.

Noitten mainittujen lisäksi ärsyttää kaikenlaiset tekopirteilyt, ei mitenkään voi ottaa tosissaan sellaista ihmistä.

TAir commented on 18.06.2010 (fi)

jaanahuhta  

Miten täällä määritellään asiantuntija? Mä tunnen monia omalla alallaan asiantuntijoita, joilla on söpöjä ja hassuja kuvia Facebookissa.

Onko täällä kyse vain tietyn alan asiantuntijoista?

jaanahuhta commented on 18.06.2010 (fi)

Suviko  

@TAir Jos ei tiedä netissä uudesta tyypistä muuta kuin nikin ja kuvan verran, niin se vaikuttaa enemmän, kuin jos olisi muuta kautta tuttu ja törmäisi sit verkossa avatarkuvaan.

Suviko commented on 18.06.2010 (fi)

jal  

@Suviko, kyllä minä olen jonkin verran ihmetellyt @Karde:n nykyistä Facebook-avataria.

jal commented on 18.06.2010 (fi)

Suviko  

@jal Googlaa niillä @Karde:n avatarkuvan kirjaimilla. Jenkkituttavilla on näkynyt yllätävän paljon mänttikuulakannatusavataria FB:ssä. Niinku, Argentiinan lippu arizonalaisella.

Suviko commented on 18.06.2010 (fi)

Tuija  

Tosi hyviä kommentteja ja näkökohtia täällä, kiitos.

@jaanahuhta mielessäni ei ollut minkään tietyn alan asiantuntijuus. Minusta esim. @heleneauramo n habitus eri verkkoympärisöissä yhdistää söpöyden ja asiantuntevuuden sujuvasti.

@Suviko n arvio miesten suuremmasta liikkumavarasta hassuudesta asiallisuuteen on kiinnostava, tukeeko muiden havainnot samaa? Minun mielikuvieni mukaan naisista myös esim. @Kriisi ja @jams on ansiokkaasti pitäneet kiinni laajasta liikumavarasta asian ja läpänheiton akselilla.

@TAir tuo mistä sanoit tykkääväsi onkin just oikeen sellainen #Qaikusourcing -kuva :D

Tuija commented on 18.06.2010 (fi)

jal  

@Suviko olen toki googlettanutkin. Ihmettelen silti - että koska joku statuspäivitys ikäänkuin perustelee sen avatarkuvan. No, ehkä kisojen edetessä...

jal commented on 18.06.2010 (fi)

jaanahuhta  

Onpas tuo Helene Auramon kuva ihana... Mä tykkään katsella söpöjä ja ehkä uskaliaitakin vetoja. Enkä tod. menetä uskoani kenenkään asiantuntemukseen jonkun kuvan perusteella.

jaanahuhta commented on 18.06.2010 (fi)

jal  

@Tuija minunkin suosikkini oli sama kuin @TAir:illa. - Pitäisiköhän ruveta kehittämään omaakin avatarkuvastoaan ajatellen kohtapuoleista ammatillista aktivoitumista...

jal commented on 18.06.2010 (fi)

jaanahuhta  

@Tuija Vauva iholla -kuva on aivan lumoava. Mutta etenkin se, jossa on katsekontakti! Niin suloisen vaikuttava.. Johtuu varmaan siitä, että olen tällä hetkellä kroonisessa vauvakuumeessa. Lastenlapsia odotellessa.
Mutta ehkä profiilikuvana @jal @TAir :n ehdottama olisi paras.

jaanahuhta commented on 18.06.2010 (fi)

heleneauramo  

Oli pakko kommentoida tuota lemmikkijuttua... :) Minua on aikoinaan ärsyttänyt vauvakuvat profiilikuvassa, joten laitoin kanini kuvan ihan vain vastapainoksi profiiliini FB:ssä... :D

Itse en ota tuota profiilikuvaa niin vakavasti. Muuttelen kuvia kun jaksan/kerkeän.

@jaanahuhta ja @tuija kiitos kehuista. :)

heleneauramo commented on 18.06.2010 (fi)

RNS  

@Suviko Hihii, tää on mahtava kommentti, kiitos. En ole ihan varma, kuinka olen tuottanut noin asiallisen verkkomielikuvan, koska livenähän olen melko huumoriorientoitunut, mikä taas saattaa yllättää verkkotuttuja, kun tavataan. Mun nauru nimittäin kuuluu kauas. Ja usein. Lisäksi puhun taajaan.

Olen varmaan ottanut vakavasti kaikenlaiset asiantuntija verkossa -ohjeet. En myöskään jaksa ripotella hymiöitä riittävästi. Mutta kyllä mä olen vitsaillut verkossa. En nyt vaan muista missä ;D Tässä voi olla sukupolvieroja - verkostooni kuuluva 50+ sakki ei osaa tätä kokonainen ihminen -juttua. Joudun ajattelemaan palkkaa maksavien tahojen sietokykyä, joten verkkohuumorini on niukkaa ellei peräti kätkettyä.

RNS commented on 18.06.2010 (fi)

jal  

@RNS "50+ sakki ei osaa tätä kokonainen ihminen -juttua" - kiitti vaan:-). Noista hymiöistäkin sitten taas ollaan montaakin mieltä; itseltä ne tulevat ihan selkärangasta.

Live- vs. virtuaalipersoonien erosta: itse taidan olla IRL (ainakin kahta suuremmassa joukossa) lähes umpimielisen kuvan antavasti hiljainen, kun sitten taas URL ehkä turhankin suulas...

jal commented on 18.06.2010 (fi)

RNS  

@jal Sori... Mutta olet oikeassa, olet IRL hiljainen, joskaan et umpimielisen oloinen vaan kuunteleva. Ajatus näkyy.

RNS commented on 18.06.2010 (fi)

jaanahuhta  

@jal En mä susta ainakaan mitään umpimielistä kuvaa saanut yhtään!

jaanahuhta commented on 18.06.2010 (fi)

heleneauramo  

@tuija Jyrki Kasvin kuva on myös mielenkiintoinen: http://twitter.com/jyrkikasvi Vaikka kuva on hieman "epäammattimainen/hauska" ei se ole koskaan antanut epäammattimaista kuvaa hänestä.

heleneauramo commented on 20.06.2010 (fi)

Tuija  

@heleneauramo totta, vaikka en ole ihan varma olisivatko hänen toimiaan vähemmän tuntevat konservatiivisesti ajattelevat potentiaaliset äänestäjät ihan samaa mieltä.

Tuosta @jyrkikasvi n tämänhetkisestä Twitter-avatarista (jossa on Iron Sky - "Twibbon") päästäänkin teemaan: annatko avatarisi meemien hyväksi vai et?

Itse en muuttanut Iran-hässäköinnin aikaan Twitter-avatariani vihreäksi ja vaikka minusta Iron Sky on mahtava kuvio, en kyllä laita mitään Twibboniakaan. Sisäinen tosikko löytyy just tässä kohtaa.

Tuija commented on 20.06.2010 (fi)

heleneauramo  

@tuija hyvä pointti. Mulla on Twitterissä ollut sama juttu etten ole vaihtanut kuvaa meemien hyväksi, mutta toisaalta FBssä olen vaihtanut (mm. Sandra Bullockin kuvaksi) kun oli tämä kaksoisolentokuvailmiö menossa... :)

Itse ajattelen niin, että FB on kavereille ja siellä ei tartte olla niin "pro". Pikemminkin liian markkinointimainen kuva on poistyöntävä kaveripiirissä. Jos työkavereita/asiakkaita haluaa kaveriksi, heidän tulisi ymmärtää FB:n luonne. Muutenkin monia tuntuu ärsyttävän FBssä liian mainosmainen ote. Miksi joku markkinoi itseään kavereille? Ainakin nuorempien keskuudessa olen havainnut tällaista.

heleneauramo commented on 20.06.2010 (fi)

jams  

Muhun vaikuttaa ehkä eniten se, ettei avataria ole vaihdettu vaan se on se oletus. Se vaikuttaa heti jonkin asteisena välinpitämättömyytenä eikä takuulla helppaa asiantuntijamielikuvaa. Käyttäjäkuvameemit on heti seuraava ärsytyksen aihe, mutta kyllä mä pystyn senkin ärsytyksen ohi katsomaan.

jams commented on 20.06.2010 (fi)

touqo  

FB:n doppelganger-viikko oli minusta aidosti tosi hauska villitys.

touqo commented on 20.06.2010 (fi)

myrtti  

Mun pitäis kehitellä firman sosmed-tileille avatar moneenkin paikkaan mutta ei oikein inspaa tuo mein logo oikein. Ahistaa.

myrtti commented on 20.06.2010 (fi)

Tuija  

@myrtti mitä jos olis firman ihmisnaama jotenkin tyylitellysti ja sitten se logo siinä puoliläpinäkyvänä päällä, tms.? Että olis logon tunnistettavuus mutta ihmisen kasvollisuus.

Tuija commented on 20.06.2010 (fi)

myrtti  

@Tuija jotain tommosta siihen on varmaan kehiteltävä, tähän asiaan orientoitumista tietty häiritsee hieman hajautetun etätyöorganisaation kasvottomuus: tällä viikolla tuli sähköpostia jossa kehoitettiin päivittämään naamakuva intraan ja jabberiin koska liian moni ihminen oli ilmeisesti tuppisuuna ollut firman kesäjuhlissa kun ei tunnistanut ketään...

myrtti commented on 20.06.2010 (fi)

Tuija  

@myrtti aiheellinen neuvo ilmeisestikin!

Firman sisäisesti pitäis teitin vissiin vielä kehittää jotkut tiimeittäiset värikoodit layereiksi kasvokuvien päälle niin näkis naamasta vielä "osaston värin"kin

Tuija commented on 20.06.2010 (fi)

ubiq  

@Tuija varmaan ihan kirjan kannalta huumoriprofiilikuva ei ole ehkä se aivan ensi valinta asiantuntijalle nettiprofiilin rakentamisessa, noin opas -mielessä. Aika paljon se on kiinni kontekstista, tuskin fb:n taannoinen Hussein - tai viimevuotinen vihreä Iran -meemi avautui satunnaiselle ohikulkijalle sen paremmin. Huumori vs outous?

Sitten toisaalta voidaan ajatella, että esm integraattori/aktivoija/verkottuja -rooleihin voi sopia erittäin hyvin hassuttelu profiilia myöten.

(Netti)huumori - tai sen yrittely - ihan sellaisenaan on oma lukunsa ja menee ehkä kokonaisprofiilin piikkiin. Itse edustan esm MB-kolumneissani & presentaatioissani aika reipasta linjaa, että sitä voi soveltaa netissäkin, vaikka väärinkäsityksiä voi toki tulla, kuten vuohi&orava -thread Jaikussa :P

Esm @Karde on heitellyt varsin virkeitä ihan fb:ia myöten eikä ole tähän mennessä näyttänyt haittaavan työnantajien tai puhujapyytäjien mielipiteitä. Summa summarum: näkisin avatar-hassuttelun osana koko nettiprofiilia ja -läsnäoloa (mistä kirjoitin Tuhatsanaa -blogiin keväällä). Joillekin sopii, toisille ei välttämättä.

ubiq commented on 20.06.2010 (fi)

ferrix  

Mä olen muistaakseni vieläkin Twitterissä tonttulakki päässä. Jos nuo @Tuija:n kuvat ovat @Tuija:n mielestä jotenkin erityisellä leikkisiä, söpöjä tai hauskoja, kannattaa tarkistaa pipon kiristysnauhat. Myönnetään, että nuo uudet ovat rentoja ja niissä näkyy ihminen, jolla on ollut hauskaa ainakin kuvaa otettaessa. Leikkisämpiä, ihanampia, söpömpiä ja hauskempia ne ovat kuin krakakuvat, mutta sellaista kuvannollista tai konkreettista tonttulakkia niissä ei ole.

Eräs yhdistävä tekijä mun avatarien kanssa on se, että tuskin yhdessäkään olen täysin vesiselvänä. Tämä johtunee siitä, etten käy valokuvattavana tai muutenkaan räpsi itsestäni kuvia. Hymy lie suora seuraus, kun ei tarvitse peilin edessä itse vääntää parasta Pepsodenttiä otsikolla "nyt otetaan se profiilikuva". Minun reseptini hyvään profiilikuvaan on ottaa jokin itseä esittävä edustava kuva tilaisuudesta, jossa itsellä on ollut lapsellisen hauskaa.

Yleensä käytän frakkikuvaa ja tonttulakki liittyy lähinnä Twitteriin yhdistämääni syvään arvostukseen ja siitä kumpuavaan tarpeeseen päteä arvokkuudellani.

@jaanahuhta Asiantuntija on ilmeisesti tälläkin kertaa ihminen, joka haluaa vaikuttaa tiukalta asiantuntijalta täällä meidän hiekkalaatikolla. Se on se, jonka isillä on isompi auto.

ferrix commented on 21.06.2010 (fi)

sakari  

tirsk siinä ei paljon profiilikuva paina jo teksti on kuraa ja into muutenkin kuin ala-asteella olevalla. Itselleni epäammattimaisuuden kuvan luo jo se ensimmäinen 140 merkin viserrys, joka on hoono soome tai siitä ei saa mitään selkoa. Totta kai jos jotain promotyttöä ollaan palkkaamassa niin sitten se kuvakin vaikuttaa...

sakari commented on 21.06.2010 (fi)

ferrix  

@sakari Niin mutta jos ei olekaan. Jos onkin jo täydellinen kirjoitustaito ja asiantuntija, pitää valita oikea kiiltokuva. Kyllä sullakin riittäis asiakkaita, jos et olis tossa peukalonkynnen kokoisessa kuvassa niin apean näköinen.

ferrix commented on 21.06.2010 (fi)

sakari  

@sakari Juu, tekemällä tehdyt "seiväs perseessä" -hymyt on aina niin koomisia ;)

EDIT: pakko saada kahvia, meitti käy monologia ittensä kanssa. ping @ferrix

sakari commented on 21.06.2010 (fi)

Herra  

Ihmiseen, joka suhtautuu itseensä vakavasti, ei voi suhtautua vakavasti.

Herra commented on 21.06.2010 (fi)

Tuija  

heh, @ferrix @Herra Hello Kitty -kännykällä soittaessani tai austinpowers-tyylisessä pallomekossa keekoillessani mä olen kyllä ihan leikkisyyteni äärirajoilla :P - niin että paitsi että huumori on katsojan silmässä niin tietenkin se on on myös harjoittajansa päänsisäisessä maailmassa.

Se, mistä asiantuntijuudesta kulloinkin puhutaan, on aina siitä skenestä kiinni missä yritetään asiantuntijuutta luoda. Eli jos kyse on vaikka blogista niin viiteryhmä kenelle se blogi on tarkoitettu pitäisi pyrkiä jotenkin viestimään. Nyt eletään niin vielä tämän sosiaalisen median ensi innostuksen aikaa että helposti näyttää siltä että verkossa ei muita asiantuntijoita olekaan kuin niitä jotka haluavat esiintyä sosiaalisen median sellaisina. Mutta ei mennä nyt siihen.

Kysymykseni asiantuntijuus koskee siis laajasti tietotyön kenttää: opettaja, lakimies, virkamies, konsultti, copywriter, tutkija, you name it.

Tuija commented on 21.06.2010 (fi)

Tuija  

@PeterF @Suviko @ubiq @heleneauramo @touqo & co - Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille. Kirjoitin tuhatsanaablogissa: Profiilikuva on henkilöbrändäystä - mutta saako asiantuntija hassutella netissä? http://bit.ly/dCZvUR

Kokeilin samalla, kuinka laiska voi olla nettikeskustelujen referoinnissa (vrt. kaksi erilaista kirjoitusta aiheesta) ja totesin että ei voi olla laiska. Nettikeskustelut on referoitava jutuksi kunnon lausein eikä vain kopioitava repliikkejä jonoksi.

Muuten sellainen havainto myös: työtä vaikeuttaa se, että kaikilla ei ole omaa nimeä ja selkeää titteliä profiilissaan. Sulattelen vasta teoriaa siitä, mitä se tarkoittaa netistä asiantuntijoita etsivälle toimittajalle.

Avasin aiheesta oman ketjunsa journalismikanavalle http://www.qaiku.com/go/7nsd/

Tuija commented on 21.06.2010 (fi)

marikoo  

@Suviko Kiitos vaan maininnasta :) Mieluusti olen netissä sellainen, jolle sallitaan myös humoristisemmat profiilikuvat.

Mullahan kuvat saattavat vaihtua hyvinkin tiuhaan ja eri palveluissa on erilaisia kuvia. FB:ssahan on tällä hetkellä kuva maalauksesta, jonka poikaystävä on maalannut yhdestä profiilikuvastani, jolloin siinä on tietysti mukana myös paljon tiettyä tunnearvoa.

@Tuija Hyvä kokeilu jutun kirjoittamisesta: itsekin olen joskus Kulutusjuhlaan refereoidessani joutunut pohtimaan noita referointeja ja esim. titteleitä.

marikoo commented on 21.06.2010 (fi)

erkka  

Oma avatar on kahvikupin mittaisen kehitystyön tulos. 10 räpsyä kännykällä, niistä sopivin ja avot. Kuvan tavoite oli olla tunnistettava, tiukkaan rajattu, silmät paljastava, jotakuinkin luonnollinen hymy, hieman normituijotusta vekkulimpi ja tausta piiloon. Moni on kuvasta tunnistanut, joten suksee.

erkka commented on 21.06.2010 (fi)

Login or register to leave a comment