Tools

erkka said

erkka  

@dst: Sakkoja otsikoinnista, stna.

36 comments

erkka 22.03.2009 (fi)

36 comments

Bottom

Suviko  

Hmm?

Suviko commented on 22.03.2009 (fi)

jal  

Laitetta ja taustoja en tunne, mutta eikös otsikko itse asiassa ollut tekstin kanssa synkassa..?

jal commented on 22.03.2009 (fi)

erkka  

@jal: Juu, ei siinä mitään, mutta minun mielestä kaikista, "hei kattokaa, pornoa" -otsikoista pitäisi potkia näppäimistölle.

erkka commented on 22.03.2009 (fi)

mandrl  

Otsikko oli tekstin kanssa synkassa, mutta teksti ei linkatun artikkelin. Pornotraileri viuhui jollain aikuisviihdemessuilla, kun taas CES:issä oli kait esitelty laitteen peliominaisuuksia.

mandrl commented on 22.03.2009 (fi)

jal  

Kävin tässä välissä katsomassa myös tuon aikuisviihteeseen viittaavan linkin, mutta vain sen yhden, ja ajattelin mainitun aikuisviihdetapahtuman olleen jokin CES:in alatapahtuma (kun kerran CESiin viitattiin). @erkka: toisaalta aikuisviihde tai sanotaan nyt sitten suoraan vaikka porno on yksi digitaalisen viihteen suuria rahavirtaväyliä, joten ei kai siltä journalismissa(kaan) voida silmiä sulkea? Jos laitteen merkittävä kohderyhmä on aikuisviihteen kuluttajat, niin imho otsikko selviää riman yli. - No, olen ehkä aika jäävi pähkimään asiaa, enkä edelleenkään tunne tapausta (laitetta, valmistajaa ja kohdeyleisöjä), eikä tämä teknologia- ja sisältögenre kuulu omiin seuranta-aloihinikaan.

jal commented on 22.03.2009 (fi)

dst  

@erkka: Harmittelen vain sitä, että otsikon aiemmassa versiossa oli mukana myös seksi. Siis tyyliin "muuttaa kolmiulotteiseksi", mutta kun se ei pitänytkään paikkaansa, niin oli pakko jättää pois.

Ehkä ensi kerralla?

dst commented on 22.03.2009 (fi)

terolehtt  

En nähnyt, millainen otsikko oli aiemmin. Tuntuu lukijan kannalta kurjalta, jos tiedotusväline muuttaa otsikoita kertomatta syytä lukijoille.

Sen sijaan en voi ymmärtää sitäkään, että pornosta puhumisen sijaan pitäisi käyttää kiertoilmaisuja, kuten aikuisviihde.

terolehtt commented on 22.03.2009 (fi)

jal  

Olen muuten seuraillut @dst:n viime elokuista juttua, jonka otsikossa on stringi "ilmainen porno", mutta juttu kuitenkin ihan it-substanssia. Ja otsikko linjassa jutun kanssa. Kerännyt kohtalaisen klikkimäärän tähän mennessä.

jal commented on 22.03.2009 (fi)

jal  

@terolehtt, se mainittu messu oli Adult Entertainment Expo (joka tosiaan oli CESin rinnakkaistapahtuma).

jal commented on 22.03.2009 (fi)

terolehtt  

@jal: Ei minusta porno voi olla mitenkään kielletty aihe tai sana, mutta tiedotusväline voi silti haluta harkita, kuinka aktiivisesti myy juttujaan tällä teemalla.

terolehtt commented on 22.03.2009 (fi)

ubiq  

Mjoo. Vaikea sanoa oliko otsikko linjassa. Muuttaako kolmiulotteisuus yksiulotteisen peruspornon kovin moniulotteiseksi?

ubiq commented on 22.03.2009 (fi)

Karde  

Kyllä Adult Expo on mun ymmärtääkseni ihan oma itsenäinen tapahtumansa, jolla ei ole yhteyttä CESiin.

Karde commented on 22.03.2009 (fi)

Karde  

Ja jos pornosta kirjoittaa, niin kyllä sitten täytyy olla munaa kirjoittaa siitä pornona eikä minään "aikuisviihteenä".

Karde commented on 22.03.2009 (fi)

jal  

Toisaalta aikuisviihde on pornon yläkäsite eikä synonyymi.

jal commented on 22.03.2009 (fi)

jal  

@terolehtt, samaa mieltä. Toisaalta tiedotusväline ei mieti yhtään mitään.

jal commented on 22.03.2009 (fi)

terolehtt  

@jal: Onko aikuisviihde tosiaan kaiken aikuisille suunnatun yläkäsite? Onko siis esimerkiksi Tanssii tähtien kanssa (MTV3) tai GTA4 (Rockstar) myös aikuisviihdettä?

Olen aina tulkinnut aikuisviihde-käsitteen porno-käsitteen kiertoilmaisuksi, samoin kuten seniorikansalainen tai ikäihminen ovat vanhuksen kiertoilmaisuja.

terolehtt commented on 22.03.2009 (fi)

terolehtt  

@jal: Kyllä minusta "tiedotusväline miettii", kun vaikkapa uutistoimitus kokoontuu yhteiseen palaveriin ja sopii linjasta.

Tätä tukee arkinen prosessi, jossa yhdenkään freelancerin tai toimittajan juttu ei mene julki ilman kollegan editointia.

terolehtt commented on 22.03.2009 (fi)

ubiq  

Itse en pitäisi pornoa aikuisviihteen yläkäsitteenä noin diskurssianalyysin näkökulmasta. Tarjolla lienee jokseenkin runsaasti pornoa, jota monikaan aikuinen ei pidä yhtään viihteellisenä, mutta vastaavasti kai pornoilijoille uppoaa myös aikuisviihde. Semanttisesti aikuisviihde siis tuolla oletuksella tarkoittaisi jotain keskitien osuutta pornosta.

Toisinaan Jaiku yms imponoivat MikroBitti-kolumniaiheita ja nimenomaan sunnuntai-iltaisin, mutta en ole aivan varma, onko juuri tämä thread sellainen.

ubiq commented on 22.03.2009 (fi)

terolehtt  

@ubiq: Mitä se muu aikuisviihde kuin porno siis on? En aidosti tiedä. Voisitko ystävällisesti listata esimerkkejä: __________

terolehtt commented on 22.03.2009 (fi)

jal  

Täysi-ikäisyyttä edellyttävä viihde kaiketi on aikuisviihdettä.

jal commented on 22.03.2009 (fi)

jal  

@terolehtt, sattumalta tiedän että digitodayssä on käytössä ns. Vertaistarkistus varsin kattavasti.

jal commented on 22.03.2009 (fi)

Karde  

Okei, jos tarkkoja ollaan, niin aikuisviihde voi kai sisältää sellaista(kin) kamaa, joka ei varsinaisesti täytä pornon tunnusmerkkejä. Mutta nyansseilla mennään; en ymmärrä, mitä muuta kuin ns. pehmopornoa ja kovaa pornoa aikuisviihde voisi tarkoittaa.

Karde commented on 22.03.2009 (fi)

terolehtt  

@jal: En oikein usko tuohon määritelmään siksi, että peleistä puhutaan yhä pelien nimellä, vaikka kyse olisi K-18-peleistä.

Esimerkiksi GTA IV:sta on käsitelty uutismedioissa pelin käsitteellä, eikä aikuisviihteenä.

Kun termi aikuisviihde ilmestyy tiedotusvälineisiin, kyse onkin yleensä jostain pornosta. Eli toisin sanoen toimittaja tai toimituksen johto on liian raukka kirjoittaakseen rehellisesti pornosta.

En ottanut mitenkään kantaa Digitodayn editointiprosessiin. Vastasin väitteeseesi siitä, että "tiedotusväline ei mieti yhtään mitään". Se ei minusta pidä paikkansa, jos kaikki jutut editoidaan toimituksessa sovitun linjan mukaan.

terolehtt commented on 22.03.2009 (fi)

jal  

@ubiq, itse tarjosin yläkäsitesuhdetta toisin päin. Eikö esim. alkoholitarjoilua sisältävä karaoke ole aikuisviihdettä?

jal commented on 22.03.2009 (fi)

Karde  

@jal: oletko koskaan nähnyt baarikaraokea markkinoitavan tai käsiteltävän missään mediassa aikuisviihteenä?

Karde commented on 22.03.2009 (fi)

jal  

Mutta tuulimyllyjä vastaan en toki ala vääntämään ja myönnän että aikuisviihde-sana ja -käsite ymmärretään varsin yleisesti pornoksi:)

jal commented on 22.03.2009 (fi)

terolehtt  

@jal: Pointti oli se, käyttääkö tiedotusväline termiä aikuisviihde kiertoilmaisuna pornolle vai siksi, että toimiituksessa on aidosti katsottu, että tämä termi on sopiva kuvaamaan kaikenlaista aikuisille suunnattua viihdettä.

Minun havaintoni mediamaailmasta ovat, että aikuisviihde-termi on enemmänkin nynnyjen toimittajien kiertoilmaisuja.

Kiertoilmaisuja on muitakin, kuten sensiorikansalaiset / ikäihmiset (eli vanhukser) tai vaikka liikuntarajoitteiset (eli vammaiset).

terolehtt commented on 22.03.2009 (fi)

dst  

@terolehtt: "Aikaisempi otsikko" as in "sellainen versio, jota pyörittelin tekstieditorissa ennen julkaisemista".

Porno-otsikointi on toki jossain määrin linkkihuorausta, mutta jos otsikossa sanon asian reilusti ilman katso munalinkki -kikkailua, niin sitten jäljelle jäänee enää keskustelu siitä, onko linjan mukaista puhua ko. aiheesta ollenkaan. Tämä siis Erkan alkuperäiseen kommenttiin.

Mulla oli jossain vaiheessa mukana sellainen kepeästi perusteleva "pornoteollisuus on ennenkin ollut tekniikan edelläkävijä" -lause, mutta jätin pois. Tuntui teennäisemmältä sen kanssa kuin ilman, vaikka siitähän tuossa on kyse.

dst commented on 22.03.2009 (fi)

dst  

http://www.glaciermediasystems.com/pr... - Tuolla puhutaan iloisen sekaisesti sekä CES:istä että AEE:stä. Siitä se sekaannus tuli, joten korjataanpa.

Kiitos huomiosta.

dst commented on 22.03.2009 (fi)

jal  

@karde, en muista nähneeni mutta voisi olla hyvä markkinointikikka?

jal commented on 22.03.2009 (fi)

ubiq  

@dst aivan totta sekä porno- että rikollisuusteollisuus ovat molemmat yksinä nopeimpien joukossa adaptoimassa aina uusinta teknologiaa. Se varmaan selittää kummankin teollisuudenalan kannattavuuden?

ubiq commented on 22.03.2009 (fi)

dst  

@ubiq: Niin, itse en keksi kauhean montaa syytä maksaa tietokoneesta melkein 2000 dollaria.

dst commented on 22.03.2009 (fi)

mandrl  

@dst, validi pointti. Tosin pelaajien huippurauta on pirun kallista.

mandrl commented on 22.03.2009 (fi)

dst  

Toihan oli tarkoitettu myös pelikoneeksi (mutta vähän piti vetää kotiinpäin).

dst commented on 22.03.2009 (fi)

annerongas  

Sisällönsuodattimien ymmärryksen mukaan myös aikuislukio on aikuisviihteen kaltaista suodatettavaa sisältöä. Aikuis-etuliitteelle on kehkeytymässä varmuuden-vuoksi-konnotaatio.

annerongas commented on 23.03.2009 (fi)

Login or register to leave a comment