Tools

henrik said

henrik  

Taitaa olla niin, että maailmassa on vain yksi ammatti. Ikävä kyllä minä en ole siinä pätevä, eikä se edes kiinnosta minua.

36 comments

henrik 12.12.2009 (fi)

36 comments

Bottom

henrik  

Tämä ammatti on siis markkinointi. Ensin pitäisi myydä itseään että ylipäätään saisi töitä miltä tahansa alalta, sitten pitäisi myydä itseään että saisi pitää työpaikan. Samaan aikaan pitäisi myydä itseään, että saisi yleisöä.

Ikävä kyllä minulla ei ole taitoa eikä kiinnostusta myydä itseäni. Olenko siis tuomittu syrjäytymään?

henrik commented on 12.12.2009 (fi)

Porni  

Yleisöä? Mitäs paikkaa meinaat hakea?

Porni commented on 12.12.2009 (fi)

henrik  

Puhuin yleisellä tasolla. Ei parin viimeisen kuukauden aikana ole ollut mitään paikkoja joita edes voisi hakea.

henrik commented on 12.12.2009 (fi)

Sinuhesieda  

Näin on näppylät. Olen itsekkin lähes samassa veneessä.

Sinuhesieda commented on 12.12.2009 (fi)

saarikko  

Elämä on markkinointia ja sitten taas ei.

Suosittelen tekemään juttuja, siitä se sitten aukeaa. Johonkin suuntaan. Tai sitten toiseen.

Pahinta on, kun ei tee mitään.

saarikko commented on 12.12.2009 (fi)

henrik  

No, minua ei toivottavasti voi syyttää juttujen tekemättömyydestä. Suunnilleen 10 podcastia tulee pykäistyä viikossa. Eri asia on se, edistääkö se yleisiä asioita mihinkään. Mielenterveyttä se ainakin pitää kasassa, mikä on ensiarvoisen tärkeää jo sinänsä.

henrik commented on 12.12.2009 (fi)

saarikko  

@henrik: Mä olen tehnyt "markkinointia" pitkällä hännällä kohta 40 vuotta, välillä on ollut ylämäkeä, toisinaan lujaa alamäkeä.

Hyvä että teet. Älä anna periksi, kyllä se sieltä. Se joka uskoo itseensa, on aito ja rehti muita kohtaan, voittaa lopulta.

Tai näin sen minä ainakin näen.

saarikko commented on 12.12.2009 (fi)

SannaE  

@saarikko: c'moon, siis sähän et edes ole lähelläkään 40 ikävuotta, miten sä olet voinut markkinoida pidempään kuin olet tallannut palloa??? Mutta hyvin sanottu.

SannaE commented on 12.12.2009 (fi)

saarikko  

@sannae Life's a marketing...;)

saarikko commented on 12.12.2009 (fi)

henrik  

Minun perusongelmanahan nimenomaan on se, että minulla ei ole sosiaalisia taitoja kuin nimeksi, mikä tekee itsensä myynnistä äärimmäisen vaikeaa. Eksentriset erakot pärjäävät vain jos ovat aivan käsittämättömän erinomaisia alallaan, mitä minä en ikävä kyllä voi omista kyvyistäni sanoa. Niinpä sosiaalisesti pärjäävämmät ja teeskenneltyä kaveruutta harrastavat polkevat tuplavauhtia ohi aina kun tulee tosipaikka eteen vaikka periaatteessa olisinkin työssä ihan yhtä osaava. Olen siis vähän liiankin aito, koska en pahemmin osaa ihmisille antaa kuin perustylytystäni.

Nämä tietysti omia heikkouksiani, en ole maailmaa syyllistämässä siitä ettei se taivu tahtooni. Mutta se ei turhautuneisuutta lievitä, päin vastoin. Mitä siis eteen jos ei persoonaltaan taivu työmaailmaan, etenkään omalla alallaan?

henrik commented on 12.12.2009 (fi)

Porni  

@henrik nojuu .. tuo sosiaalisen puolen juttu voi pitää paikkansa.. siis tarkoitan tällä sitä että ystäväverkostosta on apua.. itse olen ollut työelämässä nyt yli 10 vuotta.. kun tuli potkut tuossa hmm n. 5 vuotta sitten niin oli kuin putoaisi tyhjänpäälle.. mutta tästä pelasti entinen duunikaveri joka sattui sitten soittamaan parin viikon jälkeen että hei kiinnostaisiko webbimiehen paikka.. ja sillä tiellä ollaan vieläkin.

Sinällään pitää vain yrittää puskea.. ja uskoa.. ja rakentaa verkostoa.. sen verran kun teikäläistä saanut tuntea niin loisto persoona olet.. ja palkkaisin heti jos olisi vain olisi jotain hommaa johon voisin jonkun palkata :) tiedän että lämmittää yhtäpaljon sammunut nuotio leirillä.. mutta sanoinpas kuitenkin.. tai siis kirjoitin!

Porni commented on 12.12.2009 (fi)

juffe  

Sosiaalisia taitoja voi oppia ja opetella. @henrik todistaahan tuo sinun avautuminen jo varsin korkeaa sosiaalisuutta, taidat olla tietämättäsi hyvinkin sosiaalinen. Minäkin yllätyin, kun kerroin epäsosiaalisuudestani, ja se torjuttiin ystäväpiirissä kaksin käsin.

Olet väärässä paikassa, jos aitous ei kelpaa.

juffe commented on 12.12.2009 (fi)

henrik  

Verkoston luominen lieneekin minun ongelmieni pohjalla, koska minulla ei keinotekoisen verkoston rakentamiseen ole mielenkiintoa. Kaveeraaminen vain sen itsensä tähden ei ole koskaan kiinnostanut. Kaveeraan tietenkin ihmisten kanssa, jos se on luonnollista ja kaverisuhteet rakentuvat luonnostaan. mutta minä en kykene siihen että kaveeraisin esimerkiksi pomon vain varmistellakseni työpaikkaa. Ei niin että sellaista olisi tapahtunut vielä, mutta se lienee enemmän kuin yleistä.

Sinäsä arvostan kommenttia että olisin loistopersoona, mutta sitä ei käyne kieltäminen että en ole suorastaan helposti lähestyttävä persoona. Saatan olla hyvinkin hauska ja mielenkiintoinen paikoitellen, mutta oppimiskäyrä lienee aika jyrkkä.

Loppujen lopuksihan kaikessa on myös suurimmaksi osaksi tuurista. Onko oikeassa paikassa oikeaan aikaan, tunteeko oikeat ihmiset oikeaan aikaan jne. Onnekkaita ihmisiä ei tähän sukuun ole kuulunut koskaan, joten siinä mielessä tulevaisuudennäkymät eivät ole valoisia.

Kyse tässä turhautumisessani ei myöskään ole pelkästään työstä sinänsä, enemmänkin siitä että saisi asioihin jotakin momenttia. Tässä on nyt mennyt koko vuosi vain pään seinään hakkaamisessa ilman että mitään virikettä tai mielenkiintoista kehitystä olisi tapahtunut. Sekin olisi ihan ok jos olisi tilanteessa mihin olisi tyytyväinen, mutta tämä ei varsinaisesti täytä kuitenkin voimakasta kunnianhimoani asioissa.

Sinänsä lapsellista marmatustahan tämä kaikki. Pitäisi kai pitää mölyt mahassa ettei väärät ihmiset näitäkään lue, mutta toisaalta avautuminen on joskus ihan terveellistä.

henrik commented on 12.12.2009 (fi)

saarikko  

Tuota, tuota keinotekoista verkostoa haluaisin hieman kommentoida. 40 vuoden "markkinointi" on toki tuonut mukanaan verkoston, joka ei ole kuitenkaan keinotekoinen. Se, että tunnen ihmisiä ei johda mihinkään automaattiseen "hyvä veli" toimintaan. Minulle verkostoituminen on muistijäljen jättämistä. Jos se vielä sattuu olemaan positiivinen, hyvä niin.

Verkostoa ei pidä "käyttää hyväksi", mutta joskus verkosto voi tulla sinun luoksesi kun sitä tarvitset...

saarikko commented on 12.12.2009 (fi)

Ile  

@henrik En tunne sinua, mutta kuuntelen paljon podcastejasi. Jos minun pitäisi luonnehtia sinua, se voisi mennä näin

  • AV-teknologianörtti, todella pro mediatuotannon ammattilainen (ehkä enemmän A, mutta V:n tekniikka sujuisi varmaan myös)
  • Epänörttimäisen ulospäinsuuntaunut, verbaalisesti lahjakas --> Samassa paketissa sekä tuotanto että myös sisältö
Jos joku yritys suunnittelee panostamista siirtymistä sähköisiin medioihin (ei nämä perinteiset webbisaittijutut vaan 2.0), saisit suositteluni.

Esim. Tietotekniikan liitolla olisi hyvä olla sinun kaltainen kaveri töissä...

Ile commented on Helsinki, Finland 12.12.2009 (fi)

vimma  

@henrik Nyt pitääkin kuunnella kärttyinen podkasti ;) Samoilla linjoilla kuin @Ile, äänesi on hyvä voimavara, eikö siitä lähtisi jokin ura eteenpäin...

Tuo sosiaalisuuskin on vähän veteen piirretty viiva -- introverttikin voi avautua sopivassa ympäristössä ja ei kaikkien tarvitse olla sosiaalisesti lahjakkaitakaan - erilaisuushan se <sensuroitu mauste> on . Ajatteles jos olisi työryhmä jossa kaikki olisi ulkoisesti suuntautuneita, ei sekään ehkä aivan toimisi.

vimma commented on 12.12.2009 (fi)

Sinuhesieda  

@henrik Aika hyvin tuo avautuminen on sujunut. Minulla tuollainen avautuminen menee liian helposti siihen, että syytän työmailmaa ja julmaa maailmaa sekä sorrun prososointiinkin. Olen hyvin paljon samaa mieltä väitteitesi kanssa.
Ja mitä sosiaalisuuteesi tulee, en tiedä millainen olet uusien ihmisten kanssa, mutta uskoisin sanoa että olet sosiaalisempi kuin ehkä uskot.

Allekirjoitan @Porni @Ile kommentit podcast taidoistasi ja taidosta itsensä ilmaisuun. Se ei lämmitä, mutta onhan se lisäsulka hattuun, mistä saattaa olla apua.

Sinuhesieda commented on 13.12.2009 (fi)

Sinuhesieda  

@vimma Tekee mieli vetää jokaista avokämmellä kasvoille joka sanoo jotain että erilaisuus on rikkautta/suola.
Niin paljon olen kärsinyt erilaisuudestani että erilaisuutta en toivo!

Sinuhesieda commented on 13.12.2009 (fi)

vimma  

@Sinuhesieda Huh, onneksi en ole livenä paikalla :) Joo, on tuo niin karmea klisee, voin syyttää vain yötä, silloin tulee tuollaisia möläytyksiä ulos :/

vimma commented on 13.12.2009 (fi)

Ile  

@henrik Yrityksissä juuri pähkäillään, pitäisikö yrityksessä alkaa tuottaa sisäisiä videoblogeja, koulutusvideoita jne. (jossain toki tehdään jo). Moni pomo vielä arastelee, mutta sano sellaiselle että "saan sut kuulostamaan videolla hyvältä" niin saat töitä ;-)

Ja olen kuunnellut/katsonut studiocastisi niin tiedän joitain taikatempuistasi jolla sen teet...

Ile commented on Helsinki, Finland 13.12.2009 (fi)

Porni  

@Ile meillä sisäisiä videoblogeja jo tehdään.. ts. TJ vetää videoblogia. Samoin koulutusvideoita pusketaan niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.. ja ensi vuonna pusketaan sitten webinaarit. Näitä olen pitkään yrittänyt saada läpi firmassa.. kesti tovin ja nyt kaikki on innoissaan.. niin että menee miltei kaikki aika videoeditissä :D

Lisää tosiaan tarvitaan immeisiä puskemaan podcastia ja videocastia firmoihin.. innokkuutta meinaan varmaan on.. samoin kuin tietämättömyyttä.

Porni commented on 13.12.2009 (fi)

jal  

@henrik @Ile mistä mainittuja podcasteja voi kuunnella? (En ole itse podcasteja tullut kuunnelleeksi, mutta viimeistään tässä vaiheessa pitäisi ainakin alkaa ottaa tuntumaa?)

jal commented on 13.12.2009 (fi)

Sinuhesieda  

@jal Allekirjoittanut ja @henrik löytyvät podcastit.tv Meikä tekee @jempaadio kanssa tasaisen laiskasti PodPuhe -nimistä ohjelmaa.

Sinuhesieda commented on 13.12.2009 (fi)

saarikko  

@henrik Kuuntelen tässä juuri ensimmäistä kertaa, muistaakseni.

Hyvältähän tuo kuulostaa, monellakin tapaa.

Kyllä tuolla jo kelpaa, jatka vaan jos tekeminen on kivaa!

saarikko commented on 13.12.2009 (fi)

Ile  

@jal Suosittelen, että kuuntelet alkuun vaikka yhden jakson PuhKua (vakiojäseninä @porni, @henrik ja @erkka, usein myös muita lähes vakiopanelisteja), sitten Hessun Kahvila (@hessuj) ja näihin viittauksiini pro-tekniikkaan StudioCast.

Ja tosiaan isommin listaa löytyy podcastit.tv

Ile commented on Helsinki, Finland 13.12.2009 (fi)

Ile  

@henrik tulipa mieleen, että onko sulla niin tylsää asiaa kuin CV? Jos ei ole, suosittelen että laitat siihen nuo kolme sarjakuvaa "50 asiaa minusta"(osa 1, 2 ja 3) Hyvä että löysit x-työnantajasikin jotain positiivista ;-)

Oikeastihan CV:si olisi oikeammin linkkejä nettiin kuin jokin paperi.

Ile commented on Helsinki, Finland 13.12.2009 (fi)

Ile  

@jal Minulla podcastit latautuu E71:en podcast-softaan automaattisesti uusien jaksojen ilmestyessä (olen sallinnut latauksen vain koti-Wifissä, niin ei mene datamaksuja). N900:ssa pitäisi olla nämä podcast-noudot vielä hienommalla tasolla. Teknisestihän noi on RSS-syötteitä, jossa on linkki MP3:een, jonka laite lataa automaattisesti.

Ile commented on Helsinki, Finland 13.12.2009 (fi)

jal  

@Ile Uudehkon N900:n omistajana nimenomaan kirjoitin tuon "viimeistään tässä vaiheessa". (Pitäisi vain löytää/hankkia todella kuljetuskelpoiset (=kompaktiin pakettiin taittuvat) mutta myös muuten hyvät vaikka bt-kuulokkeet; Koss Sporta pro:t kyllä on, mutta piuhat ja niiden kääriminen inhottaa...) - Kiitos linkeistä.

jal commented on 13.12.2009 (fi)

Ile  

@jal Mulla on Nokia BH-214. Niissä tulee ihan ok-kuulokkeet, mutta kivaa on, että niihin saa kiinni myös paremmat. Tuon pulikan saa ladatattua Nokian laturilla. Testattu sekä Nokian että iPhonen kanssa: Toimii molemmissa.

E71:ssä olisin halunnut käyttää tuota Qik-videoinnin langattomana mikkinä (kiva, kun siitä silloin ei lähde mitään piuhoja), mutta Qik kaatuu jos siinä on bluetooth-mikki (kokeilin myös muita BT-laitteita). En ole vielä kokeillut Bambuserilla.

Ile commented on Helsinki, Finland 13.12.2009 (fi)

Porni  

@jal jeps tervetuloa PuhujainKulman äärelle.. tänään voi kuulla myös jälleen livenä kun teemme uuden jakson klo 18 alkaen Striimi.net nettiradion kautta.. ja löydät meidät myös naamakirjasta facebook.com/puhujainkulma sekä twitteristä twitter.com/puhujainkulma

Porni commented on 13.12.2009 (fi)

henrik  

Kiitän kaikkia rohkaisevista kommenteista ja kohteliaisuuksista. CV:nä toimii henkilökohtainen portfolionomainen nettisivuni http://anttonen.eu/ josta löytyy linkki ihan perus-CV:henikin, kyllä tällaiset perusasiat ovat kuosissa.

Itsekin toki olen tietoinen siitä että uusmediaosaajalle olisi käyttöä monessakin paikassa, mutta ongelma, kuten @porni kin tuossa sanoi, että on ensin aikamoinen työ siinä että saa ylipäätään tällaisen teoreettisen tarpeen konkretisoitua yritykselle. Sen jälkeen on vielä iso työ siihen että saa vakuutettua, että sen teoreettisen tarpeen saa nakitettua omaksi työsuhteeksi. Ja mitäpä tämä kaikki vaatiikaan kuin...

Markkinointia!

...josta pääsemme alkuperäiseen ongelmaani, eli siihen etten ole siinä pätevä. Totta kai sen verran siihen pystyn että töitä haen ja yritän omaa asiantuntemustani parhaani mukaan valottaa, mutta siihen se homma sitten jääkin. Ja se ei enää nykypäivänä riitä, etenkään media- tai musiikkialalla. Olenkin käynyt ammatinvalinnanohjauksessa, jossa olemme yrittäneet löytää jotain selkeämpää alaa, mutta aika huonoin tuloksin, koska en tunnu oikein mihinkään muuhun ole taipuvainen joko fyysisistä rajoitteista tai yleisestä mielenkiinnosta johtuen.

@saarikko: Tarkoitukseni ei missään nimessä ollut vihjata että oma verkostosi tai sellaisen ylläpitäminen olisi välttämättä mitenkään keinotekoista. Tarkoitin vain, että minulle ei luonnostaan erakkona sellaista kovin helposti etenkään oikeassa elämässä synny, joten minulta se vaatisi keinotekoista ylläpitoa, johon minulla ei ole kiinnostusta.

@Ile: x-työnantajastani minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Ainoa mikä takaraivossa on, on epäilys siitä että olisiko enemmän keinotekoisesti kaveeraamalla työpaikka säilynyt. Toisaalta, syntyi minulle sieltä ihan oikeitakin tuttavuuksia.

@saarikko & @jal: PuhujainKulma on tosiaan hyvä lähtökohta lähteä näitä kuuntelemaan. Sitten jos haluaa käsityksen minun kyvyistäni ja tyylistäni jakaa turhautunutta raivoa koko maailmalle, kannattaa kuunnella soolo-ohjelmaani PodKaistaa. Toisaalta, se ei myöskään ole kaikille ja vaatii sitä pientä tottumiskynnystä, koska en pahemmin tasoittele mielipiteitäni tai ilmaisuani.

henrik commented on 13.12.2009 (fi)

henrik  

@vimma & @Sinuhesieda: Erilaisuushan on suuri valtti, kunhan on erilainen juuri sillä tavalla kuin ihmiset haluavat. Tietynlaiset erilaisuudethan ovat suorastaan muodikkaita silloin tällöin. Mutta jos on aidosti todella erilainen, siitä ei synny muuta kuin mielenharmia ja tuskaa kaikille.

henrik commented on 13.12.2009 (fi)

Sinuhesieda  

Toisaalta, se ei myöskään ole kaikille ja vaatii sitä pientä tottumiskynnystä, koska en pahemmin tasoittele mielipiteitäni tai ilmaisuani. @henrik

Minusta siksi ohjelma on hyvä koska siinä on särmää. Tunnetta pitää olla!

Sinuhesieda commented on 13.12.2009 (fi)

Sinuhesieda  

@henrik Täytyy hillitä läpsykättä :D heh heh
Nyt on muodikasta olla ADHD joka hyppii tehtävästä toiseen nopeasti ja tekee kaikkea, niin että monta rautaa on tulessa.

Sinuhesieda commented on 13.12.2009 (fi)

saarikko  

@henrik: No hätä, en minä sitä sellaisena pitänytkään. :) Ajatukseni oli lähinnä puolustaa sitä, että omien, aitojen, verkostojen merkitystä ei pidä vähätellä.

Tuo kuuntelemani pätkä oli siis ihan PodKaistaa. Puhujainkulmaa olen kyllä kuunnellut aikaisemminkin.

saarikko commented on 13.12.2009 (fi)

henrik  

Verkostot eittämättä ovat tärkeitä. Niitä ei vaan minulle luonnostaan synny, koska en pidä ihmisistä. Siksi se minulle olisikin väkisin väännettyä tekoystävyyttä.

henrik commented on 13.12.2009 (fi)

Login or register to leave a comment