Tools

jaanahuhta said

jaanahuhta  

Olen raivoissani. Hesari nimittelee Kampin ostoskeskuksessa notkuvia tyttöjä pissiksiksi. Ala-arvoista.

81 comments

jaanahuhta 03.01.2010 (fi)

81 comments

Bottom

Herra  

Mutta kun ne ovat pissiksiä.

Herra commented on 03.01.2010 (fi)

natasha_l  

@Herra +1

@jaanahuhta mitä vikaa totuuden kertomisessa on?

natasha_l commented on 03.01.2010 (fi)

lindstorm  

Kavereista joku sanoi nörtiksi. Missä voin tehdä haasteen kunnianloukkauksesta?

Mulla ei ole rillejä, akneongelmaa enkä hallitse mitään ei-tulkattavaa ohjelmointikieltä tai opiskele sellaista tällä hetkellä. >:(

lindstorm commented on 03.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

Suomalainen mies itki mielipidesivulla, ettei kestä enää arvostelua. Tyttöjen pitää kestää.

jaanahuhta commented on 03.01.2010 (fi)

jal  

@jaanahuhta eiköhän suomalaisten miesten arvostelu jatku silti, ja kestettävä vain on.

jal commented on 03.01.2010 (fi)

nettimuori  

@jaanahuhta Mulla on käsitys, että suomalainen yleensäkään ei kestä arvostelua...

nettimuori commented on 03.01.2010 (fi)

Herra  

Ei se ole arvostelua, jos pissistä sanoo pissikseksi.

Herra commented on 03.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

Ei, se on haukkumista.

jaanahuhta commented on 03.01.2010 (fi)

PeterF  

Ainoa ihmisryhmä jota saa mollata ilman leimautumista on keski-ikäinen valkoinen heteromies.

PeterF commented on 03.01.2010 (fi)

lindstorm  

Mun pointti lieni se, että pissiksestä nyt on tullut nörtin kaltainen yleisnimitys. Tietääkseni nämä pissa-Liisat itsekään eivät ota sitä enää niin haukkumamielellä (vrt. http://www.youtube.com/watch?v=2Nwly8... )

Samoinhan barokki (barocco / bamuecco) tarkoitti alun perin haukkumanimenä epämuodostunutta helmeä. Ehkä pissikset sitten on meidän ajan helmiä.

lindstorm commented on 03.01.2010 (fi)

Herra  

Ei ole.
Se on tyylisuunta.
Itse olen kuullut kuinka ryhmän jäsenet määrittelivät itsensä pissiksiksi.

Herra commented on 03.01.2010 (fi)

Herra  

Venäläinen naapuri ihmetteli, että miksi suomalainen sanoo "venäläinen" eikä "ryssä".
Ryssä kuulostaisi kuulemma paremmalta.

Herra commented on 03.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

Laimennan. En ole raivoissani ollenkaan. Ihmettelen vain.
Lehdessä käytettiin myös sanaa pissishuora.

jaanahuhta commented on 03.01.2010 (fi)

Herra  

Jos joku on minusta oikeasti loukkaavaa, niin kepulien nimittäminen ihmiseksi tai suomalaisiksi.
Minusta se loukkaa ja alentaa minun ihmisarvoani törkeällä tavalla, että minua tuota rikollipoppoota rinnastetaan millään samalla nimityksellä.

Herra commented on 03.01.2010 (fi)

lindstorm  

@jaanahuhta okei. huora = not cool. lehdessä = super not cool.

lindstorm commented on 03.01.2010 (fi)

MjP2  

Minullakin särähti korvaan tuo pissishuora. Varsinaisesti se ei sittenkään tullut toimittajan suusta, vaan oli haastateltavan kärjistys:

Kulttuuriantropologi Minna Ruckenstein on samoilla linjoilla.

"Olen huomannut, että bratzit symboloivat laajempaa huolta tyttökulttuurista. Eihän se todellisuudessa mene niin että leikit bratzilla ja – aha – sinusta tuli pissishuora."

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/...

MjP2 commented on 03.01.2010 (fi)

Sinuhesieda  

@nettimuori Kokemusta on - HELPOSTI vittuillaan toiselle, mutta ei kestetä yhtään sitä jos vittuillee takaisin tai muuten iskee takas.

Sinuhesieda commented on 03.01.2010 (fi)

Sinuhesieda  

Jos huoritellaan, nörtteillään, pissistellään, niin siitä tulee ajan mittaa hyväksyttävää yleisenä käytäntönä. Sad but true.

Sinuhesieda commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

@MjP2 et al Pissishuoralla ei siis viitattu Kampin nuoriin vaan niihin pelkoihin, joita vanhemmilla on nukkien vaikutuksesta.

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

Kertokaa esimerkkejä kansoista, jotka kestävät arvostelua jotenkin suomalaisia paremmin? Suomessa vikana on se, että täällä nimenomaan EI saa palautetta. Jos joskus saa, se on kielteistä.

jaanahuhta commented on 03.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

Kulttuuriantropologi viittasi nukkien aiheuttamiin pelkoihin ollen toimittajan kanssa "samoilla linjoilla".

jaanahuhta commented on 03.01.2010 (fi)

viu  

Nörtti ja pissis on nykyään pikemminkin kuvailuja tietystä tyylisuunnasta, jota tyypit itsekin käyttävät. Kun noilta nuorilta kysyy, niin pissis on jees, mutta lissu ei ole. Lissu tulee samasta pissaliisa-sanasta, mutta pissis on ylpeä ja kutsuu itseään pissikseksi ja lissu taas on haukkumasana. Näin ainakin nuo 13-vuotiaat itse asiaa mulle selittivät kun kysyin. Nörtti on muuten myös muutakin kuin vain tietokonenörtti, on myös roolipeli- ja goottinörttejä ja muuten vaan outoja, jotka on kaikki yleisnimikkeen nörtti alla.

En ole lukenut juttua, mutta jos toimittaja itse kuvailee jotain pissis_huoraksi_ niin se on kyllä aika arveluttavaa. Jos se on sitaatissa, niin no... Huora on haukkumasana.

viu commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

Kommentti vanheni jo. Editoin sen sulkuihin. (Nyt ilmeisesti osalla meistä on eri määritelmä pissikselle kuin osalla. Joillekin se on tyylisuunta, joillekin haukkumasana. Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä tällä termillä ymmärrätte.)

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

viu  

@RNS ehkä tämä on vähän riippuvaista siitä kuka sen sanoo. Niinkuin sama homo. Se joko kuvaa henkilön seksuaalista suuntautumista ihan normaalisti tai sitten se on haukkumasana. Konteksti lienee ratkaisija.

viu commented on 03.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

Ainakin Hesari olisi voinut määritellä, mikä on ko. jutussa pissis.

jaanahuhta commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

Hei, luetaan se juttu ennen kuin listitään toimittaja. Kukaan ei kutsu ketään henkilöä pissishuoraksi... Kyse on kulttuurisen pelon kärjistyksestä.

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

Herra  

@RNS Nyt sä olet kohtuuton.
Jos perehtyisimme asiohin, ennen mielipiteen ilmaisua, joutuisimme keskustelemaan säästä.

Herra commented on 03.01.2010 (fi)

MjP2  

@Herra Yleensä keskustelen säästä perehtymättä asioihin. Säähän on useimmiten vähän turha paneutua, kun asialle ei mahda mitään, ja kohta kaikki on kuitenkin ohi.

En tosiaan tiedä, viittasiko @jaanahuhta alun alkaenkaan linkkaamaani uutiseen. Se vain tuli minulle mieleen Hesarista ja pissiksistä. Jutussahan ei puhuta Kampin teineistä mitään, joten ilmeisesi Hesari on jossain muualla nimitellyt tyttöjä (tai sitten paperilehden pidemmässä versiossa).

Tässä taannoin juuri pohdiskelimme, koskakohan teineiltä evätään pääsy Kamppiinkin kahdeksan jälkeen niin kuin huoltoasemilta yms.

MjP2 commented on 03.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

Kukaan ei ole listinyt toimittajaa, vaikka tämä käyttää Brazia kunnollisen naisen vastakohtana eli pissiksenä. Vai ymmärränkö tahallani väärin?

jaanahuhta commented on 03.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

Paperilehdessä lukee: braz tuo mieleen lähinnä Kampin kauppakeskuksessa notkuvan pissiksen. Ja kyseessä on sama juttu, jossa Ruckenstein heittää hauskasti pissishuora-käsitteen.

jaanahuhta commented on 03.01.2010 (fi)

simison  

Jos pissis = teini (mitä se ei vissiin kuitenkaan ole, eikä ostarilla notkuminen vielä tee teinistä "pissistä"), niin miksei vaan sanota että Braz muistuttaa nykyteiniä?

Vai onko pissis sittenkin ihan osuva kuvaus nukesta?

simison commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

@jaanahuhta Kyse on kulttuurisista stereotypioista. Mä näen Ruckensteinin ja toimittajan pointin. Braz hämmentää vanhempia keimailevuudessaan, se edustaa sellaista tyttöihannetta, joita moni äiti ei halua lapsensa seuraavan. Barbi on vanhempaa ihannetta ja miellyttää monia äitejä, koska he itse leikkivät sillä. Tosiasiassa barbeja paheksuttiin yhtä paljon aikanaan.

Ja fakta on, että aika harva ymmärtää pissiksiä tyylinä vaan paheksuu ostoskeskuksissa notkuvia meikattuja teinejä. Kuinka moni teistä iloisesti sanoisi olleensa pissis nuorena? Kuinka moni haluaisi lapsensa olevan pissis? Nämä ovat siis vilpittömiä kysymyksiä.

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

PeterF  

Nyt yhtäkkiä Barbi on se kunnollinen? Barbiahan on pidetty materialistina kaikkine dream-housineen, barbi-autoineen ym.

edit. Ehti @RNS kommentoida osittain samaa samaan aikaan.

PeterF commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

@PeterF Nimenomaan! Mutta barbi oli sentään jotenkin äidillinenkin, ainakin bratzeihin verrattuna.

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

jal  

@jaanahuhta mielestäni @MjP2:n quottauksen perusteella edes Ruckenstein ei itse yhdistä huoruutta pissiksiin vaan kuvaa (kenties yleisiäkin) käsityksiä. (Täytyy kai lukea juttu lehdestä, ennen tätä keskustelua se ei kiinnostanut silmäystä enempää.)

jal commented on 03.01.2010 (fi)

PeterF  

@RNS On totta, mutta onhan naisenkin ihanne muuttunut. Tarkoitan siis heidän omaa käsitystään itsestään. Äidillinen ei välttämättä ole se juttu. Miksei Bratz-nukkea voida nähdä uutena itsenäisenä naisena?

PeterF commented on 03.01.2010 (fi)

jal  

@simison eivät kai sentään kaikki teinit (teini-ikäiset) ole pissiksiä? Minäkin, sentään lähes 6-kymppinen, erotan mielestäni pissikset omaksi lajikseen.

jal commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

Odotan edelleen pissistunnustuksia ;) Mun pointti on seuraava: jos kerran Kampissa notkuva teini on ihan ok kaikkien mielestä, niin voisitko a) itse kertoa henganneesi ostareilla teininä b) iloisesti todeta lapsesi harrastavan sitä. Provosoin ehkä, mutta alleviivaan konseptin ei-toivottua luonnetta ;) Ja en siis ole vielä kertonut, mitä itse tein teininä...

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

@PeterF Mulla ei o ko. asian kanssa ongelmaa, vrt. edellinen kommenttini.

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

jal  

Ja ihan appropoona: Facebookiin on näköjään perustettu ryhmä "Kaikki rikollistaustaiset suomalaiset pois ulkomailta", johon usempia fb-tuttu näyttää liittyneen. Ajatusta olisin voinut peukuttaa, mutta ryhmään en sentään liittynyt; YLE:n uutisissa uudenvuodenaattona näytettiin nimien kera fb-mielipiteitä.

jal commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

@jal :) Espanjasta vois tulla muutama...

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

mtarvainen  

@PeterF Jep. Vain valkoista heteromiestä voidaan arvostella ja sitä pidetään normaalina.

Ja propsit toimittajalle objektiivisen tiedon antamisesta. Pissishorot on vitun surullista katseltavaa.

mtarvainen commented on 03.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

Meillä on monta Braziä, enkä ole koskaan ajatellut niitä Kampin teinien ilmentyminä. Pissishuora-ilmaisu oli kohdassa, jossa brazien sanottiin symboloivan huolta tyttökulttuurista. Mutta jos puhutaan pissismistä tyylinä, niin siinäkin tapauksessa huora-sana on liikaa. Tietävätkö kaikki lukijat, mikä on pissis? Nyt se yhdistyy Kampin teineihin ja huoraan.

Kyllä itsekin ymmärrän tämän jutun pointin ja kärjistän. Hesarin jutuissa on viime aikoina ollut liikaa roskalehtimäistä revitysjournalismia. Ehkä luen liiankin luupilla.

En paheksu ylimeikattuja tyttöjä. Olen itse ollut meikattu notkuja ja miestenjahtaaja.

jaanahuhta commented on 03.01.2010 (fi)

jal  

@RNS Ei kai ostoskeskussa "notkuminen" (ellei verbiin liity jotain muutakin kuin oleskelu) minkään ikäistä ihmistä voi leimata?

jal commented on 03.01.2010 (fi)

mtarvainen  

@jaanahuhta on pissis?

mtarvainen commented on 03.01.2010 (fi)

simison  

@jal: nimenomaan. Jolloin, vaikka pissiksen kokeekin haukkumasanana, se myös kuvaa ihmisryhmää. Homoksi haukkuminen taitaa olla vähän samanlainen juttu.

simison commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

@jal Ei, muotoilin huonosti. Pitää lisätä määrittelyyn kova silmämeikki, hiuslakka, etc. Ja silt siinä ei mielestäni ole mitään vikaa!!!! Olen samaa mieltä @jaanahuhta kanssa, meikatuissa pissiksissä sidukoineen ei ole mitään pahaa. Tytöissä vain niin helposti nähdään ns huoruutta. Bratz voi vielä olla itsenäinen moderni nainen mutta tosipaikan tullen arvioimme tyttöjä melko kategorisoiden.

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

@mtarvainen Ilmoittaudun heti pissikseksi tämän keskustelun kontekstissa. Meikkasin kakarana ja notkuin kaupungilla luvattomiin aikoihin luvattomissa harrastuksissa. Hyi hyi minua.

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

mtarvainen  

Itsenäinen moderni nainen ostaa dildon ja vain säälittävä runkkari kenkii tekotoosaan.

mtarvainen commented on 03.01.2010 (fi)

mtarvainen  

@RNS Ei ole sama asia. Pissikset tuli vasta pehmojen etävanhempien myötä. Hyvien tapojen opettaminen eli selkäsauna on kiellettyä. Siksi varsinkin tyttölasten kohdalla nähdään tälläisiä itseään alentavia irtiottoja.

mtarvainen commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

@mtarvainen Mitä tarkoitat pissiksellä btw? Luitko aiemmat kommentit? Termi pissis on peräisin 60-luvulta...

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

bleadof  

@lindstorm Uah, krrsee käsitys sullakin siitä mitä nörtti tarkoittaa...

bleadof commented on 03.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

Voi olla, ettei tällainen habitus ole kaikkien mielestä sovelias tai suotava. Vika voi olla rajattomuudessa tai rakkaudettomuudessa. Mutta erityistä kypsymättömyyttä aikuisilta osoittaa halveksunta ja nimittely. Minkä kuvan se antaa näistä aikuisista?

jaanahuhta commented on 03.01.2010 (fi)

MjP2  

@jaanahuhta Ok, eli oli samasta uutisesta kyse, mutta nettiversiota oli vain supistettu tuolta osin.

Onhan tämä sikäli kiehtovaa, että Barbieta pidetään hyveellisenä esikuvana, vaikka kyseessä on vain tahdoton objekti. Kyllä olisi parempi, jos kaikki lapset vain rakentaisivat tekniikka-Legoilla. :)

Yhtäkkiä mieleeni tuli n. 10 vuoden takainen Kuukausiliitteen juttu kaiketi korsolaisista teini-ikäisistä tytöistä, jotka edustivat paljolti nykyistä pissismeininkiä. Silloin sanaa vain ei ollut keksitty. Voisi olla hauskaa lukea juttu nyt. (En muista siitä muuta kuin että ingressi loppui "– ja flirttailevat".)

MjP2 commented on 03.01.2010 (fi)

viu  

Ihan asiasta kukkaruukkuun ja noihin Bratz-nukkeihin. Jos ne symboloi naisihannetta, niin eikös kehitys ole osittain positiivista. Barbieilla oli epäsuhteisen suuret rinnat ja pitkät sääret ja bratzeilla puolestaan on hillittömän iso pää. Onko siis niin, että nyt rintojen ohi naisihanteessa nouseekin pää? ;p

viu commented on 03.01.2010 (fi)

mtarvainen  

@RNS Luin. Pelkkää semantiikkaa. Pissis on pissis vaikka siitä koetetaankin tehdä nyt hyve.

mtarvainen commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

Hohhoijaa.

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

lindstorm  

@mtarvainen Sama tuo taitaa jokaisessa ihmisjoukossa olla. Omassa jengissä ollaan maailman siisteimpiä ritareita pelastamassa kuningaskuntaa, normaali-ihmisten samaa possea pidetään säälittävinä roolileikkipelleinä joiden oikea elämä on vailla syvällisempää tarkoitusta.

hei, jätkä lyö ihan oikeesti!

lindstorm commented on 03.01.2010 (fi)

semi  

@viu Toisaalta Bratzit on teini-ikäisiä eikä niillä ole mitään muotoja, pelkät tikkurimpulat kädet ja jalat vaan. Itse pidän niitä tosi anorektisina, Barbiella sentään on lantio.

Siitä onko pissis haukkumasana voi olla kahta mieltä; itse esimerkiksi sanon ihan ylpeästi olevani nörtti, mutta joku toinen voisi ottaa sen loukkauksena. Sinänsä omasta mielestäni pissis ei ole mitenkään erityisen arvottava termi, kunhan tarkoittaa nuorta tyttöä, joka todennäköisesti kiinnittää huomiota pukeutumiseensa valtavirran mukaan.

semi commented on 03.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

Mä en ikinä ole ajatellut Barbeja tai Brazejä ihmisinä. Pitäisikö kaikkien lelujen olla yksiyhteen reaalimaailman kanssa? Tällöinhän ne eivät olisi leluja.

jaanahuhta commented on 03.01.2010 (fi)

simison  

@jaanahuhta: :-(

Mun nukeilla ja turtleseilla oli nimet ja ne oli ihan elossa, mutta vaan kun niillä leikki. Kasvoin viiden tytön kanssa tosin, joten nuket oli pitkälti yhteistä omaisuutta. Barbeista en innostunut, siskot kylläkin. :-) Ne vuorostaan leikki poikien leikkejä ja tyttöpoikaleikit meni iloisesti sekaisin.

Mutta noin niinkun muuten oon samaa mieltä, ei ne lelut oo niin vakava juttu. Ei tullu mustakaan sotapoikaa sotaleluista huolimatta. Ei maailma toimi niin.

simison commented on 03.01.2010 (fi)

semi  

@jaanahuhta Ei pitäisi, mutta kyllä ne silti jotain ympäröivän yhteiskunnan arvoista kertovat. Esim. miksi poikien lelut pelastavat maailman ja tyttöjen lelut shoppailevat ja pukeutuvat nätisti?

semi commented on 03.01.2010 (fi)

mtarvainen  

Naiset ovat pilanneet maailman ;´<

mtarvainen commented on 03.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

@simison Ihmisyydellä en tarkoita elossa olemista. Mielikuvitus herättää kaiken henkiin.

Käsittääkseni Brazeillä voi leikkiä vaikka mitä maailmanpelastusleikkiä. Olisin ostanut tytöille He-maneja ja She-Ra-nukkeja, jos ne olisivat olleet toiveissa.

jaanahuhta commented on 03.01.2010 (fi)

semi  

@jaanahuhta Siis tottakai -ja luojan kiitos- leluilla voi leikkiä mitä vain ja ainoastaan mielikuvitus on rajana. Viittasin lähinnä niiden lelujen mukana tuleviin, aikuisten suunnittelemiin taustatarinoihin, lisätarvikkeisiin, vaatesetteihin jne, jotka kuitenkin enemmän tai vähemmän ohjaavat leikkiä (ja sitä kautta myös ajattelua).

Barbie on minusta aika feministinen hahmo sikäli, että mukana tulee "nainen voi olla ihan mitä vain haluaa"-asenne. Astronautti, presidentti, lääkäri, hevostenhoitaja, kotiäiti jne. ovat kaikki edustettuina sulassa sovussa Barbien ja ystäviensä urakavalkadissa. Se yleensä unohdetaan kun julkisuudessa kritisoidaan nuken vartalon mahdottomia mittasuhteita, mutta minusta ne mittasuhteet ovat toissijaisia. Tietenkin Mattelilla on ollut myös repsahduksensa, kuten ensimmäinen puhuva Barbie, joka sanoi "I love shopping!" ja "Math is hard!"

Mikä on tietääkseni keskeistä tyttöjen nukkeleikeissä (tai miksei poikienkin?) on tavallaan tulevaisuuden harjoittelu. Kyllä ne nuket nähdään ihmisinä, joihin enemmän tai vähemmän samaistutaan. Vauvanukkeleikeissä sitten harjoitellaan hoivaamista ja leikitään arkea, mikä omasta mielestäni on aina ollut tylsää. Muotinukethan ovat historiallisesti suora jatkumo paperinukeista, jotka aikanaan esittivät esimerkiksi poptähtiä ja muita idolisoinnin ja samaistumisen kohteita.

ps. olen itse lelukeräilijä, siksi ehkä aihetta on tullut ajateltua.

semi commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

@semi Mulla on samantapaisia ajatuksia esinetutkimuksen kautta. Esinemuotoilu rajaa käyttömahdollisuuksia (ns skriptit), joskin hyvä mielikuvitus tekee vaikka puukalikasta elävän...

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

Armi  

Sama juttu pysäytti lukemaan, mutta en huomannut tätä pissis-juttua. Mietin lähinnä samaa kuin @semi , että voisihan tässä käsitellä poikienkin leluja ja sitä, miten lelut ylipäätään heijastelevat maailmaa.

Mitä minä olen täällä pikkukaupungissa paria teinityttöä kuunnellut, niin heidän sanastossaan pissis on luokitteleva termi. Pissiksiä tuntuvat olevan ne, jotka meikkaavat aina ja kaikkialla, shoppaavat trendien mukaan ja joilla on jo poikaystäviä (13 - 15 v.). Koulumenestys voi olla mikä vain. Lähinnä kyse on ymmärtääkseni tyylistä ja käyttäytymisestä.

Pissisten ryhmään ei muilla ole asiaa, eikä heihin ilmeisesti ihan luoteta. Siis jos jonkun heistä kanssa täytyy tehdä vaikka jokin koulujuttu, niin ollaan varuillaan. Ei-pissiksiä tuntuvat olevan ne, joilla on "muuta elämää" eli harrastuksia.

Valitettavasti juttuja kuullessa mieleen tulevat amerikkalaiset teinielokuvat, joissa on juuri stereotyyppisiä ryhmittymiä, esim. mainitut nörtit. Kai se kuuluu ikään, että etsitään oma porukka, mutta ei se hyvältä vaikuta.

Mitän itseeni tulee, niin ehdottomasti en ollut pissis. Vaikka meikit oli kovassa käytössä, niin mun äitini esti tehokkaasti lähes kaikki yritykset lähteä notkumaan mihinkään. Mutta tämä oli siis pikkukaupungissa ja muinaisella 80-luvulla.

Armi commented on 03.01.2010 (fi)

logleidi  

Lukekaa Pissismin vaaleanpunainen kirja.

logleidi commented on 03.01.2010 (fi)

Armi  

Ai niin, @jal. Kaikenlainen notkuminen ylipäätään missään ilman muut leimaa ihmistä. Kunnon kansalainen ei notku, vaan kävelee selkä suorana reippain askelin sinne, minne on menossa. Hoitaa ostoksensa ja muut asiansa kohteliaasti teititellen ja poistuu suorinta tietä paikalta. Nih.

Armi commented on 03.01.2010 (fi)

RNS  

@Armi Olisko tässä notkuminen -> laiskuus -> muu epäkunnollisuus -ketju?

RNS commented on 03.01.2010 (fi)

Armi  

@RNS No sepä se. "Siellä kartsalla roikkuvat vaan ne, joilla ei ole mitään kunnon tekemistä. Ja sitten ne polttavat tupakkaa ja juopottelevat, ja kyllähän sen tietää, mitä siitä seuraa."
Vaikka äitini oli salliva (esim. meille sai kaverit aina tulla), niin aika monet oman äitinsä opit olivat menneet perille.
Pissis-sanaa ei mun nuoruudessa käytetty, mutta kyllä koulun pihalla oli selvästi eri piirit eri tytöille. Siis ihan konkreettisesti. Saman luokan tytöt seisoivat välitunnit 2 piirissä. Ehkä kannattaa lopettaa muisteleminen tähän.

Armi commented on 03.01.2010 (fi)

ferrix  

@mtarvainen Niin totta.

ferrix commented on 03.01.2010 (fi)

mtarvainen  

Barbit on porvarillisuuden ilmentymä. Ällöttäviä.

mtarvainen commented on 03.01.2010 (fi)

ElinaT  

Ehkä nykyään kavahdetaan sitä, että aina vaan nuoremmat tyttölapset haluavat olla aikuisempia kuin mitä ikä antaa myöten. Pukeudutaan aikuismaisesti ja koetetaan tunkea ns. aikuisten maailman mahdollisimman aikaisin. Se on hieman surullista. Toki aiemmat sukupolvetkin ovat yrittäneet olla aikuismaisempia, mutta nykyään meno on ehkä raaempaa. Yhä nuoremmat tytöt esittelevät itseään vähäpukeisina yms. Media osittain ruokkii painetta tähän musavideoiden/elokuvien/tosi-tv:n kautta. Toki samansuuntaisia paineita on varmasti pojillakin. Tuntuu että nämä asiat on nykyään vähän väliä tapetilla eli varmaankin muutosta entiseen on.

Mutta surullisinta on se, jos tyttö/poika alistaa itsensä objektiksi hyväksynnän vuoksi. Tai oppii siihen, että on ok olla vain perse ja tissit. Musta jo Barbiet oli aikalailla pelkkiä objekteja. Lienee pissis-termin alla on monenlaisia tyttöjä.

ElinaT commented on 03.01.2010 (fi)

mtarvainen  

Niin tai poika on vain pennis.

Jotkut haluaa olla (välillä?) objekteja. Se on ihan ok.

mtarvainen commented on 03.01.2010 (fi)

ElinaT  

@mtarvainen Niin varmaan haluaakin, mutta jos siitä tulee normaali olotila, niin se ei ole hyvä juttu. Silloin alistutaan siihen ajatukseen, että "minusta ei ole muuhun".

ElinaT commented on 03.01.2010 (fi)

mtarvainen  

Voi ihan hyvin olla seksiobjekti, sekä esim. kaupan kassa. Ei noi toisiaan pois sulje.

mtarvainen commented on 03.01.2010 (fi)

Kitti  

Jännä keskustelu. Mutta en ymmärrä tästä mitään. Meillä on fiksuin ja monin tavoin tervein nuoriso koskaan kirjoittakoon lehdet mitä hyvänsä. Ja nuoret ovat nuoria - kiitos siitä.

Kitti commented on 03.01.2010 (fi)

terolehtt  

Hesarissa on ollut monesti juttuja teinien muoti- ja trendityyleistä, ja sen perusteella olen ymmärtänyt, että pissis on aivan hyväksytty termi tässä viiteryhmässä.

Jos siis joku nukke muistuttaa teinipissistä, sehän kertoo vain, että nukke muistuttaa yhden tyyppistä nykyteiniä. En näe tässä mitään ongelmaa.

Journalistina ajatellen taas ihmettelen, ettei pissiskäsitettä tässä jutussa määritelty. Ei ole mielekästä olettaa, että läheskään kaikki lehden lukijat tuntevat ne aiemmat teinimuotien artikkelit, joissa käsitteet on avattu, Nyt siis jää helposti vaikutelma, että jutussa halutaan leimata teinityttöjä joksikin, vaikkei se varmaankaan ollut tarkoitus,

terolehtt commented on 03.01.2010 (fi)

lindstorm  

@mtarvainen pennis :------DD Tuossa on idea jonka ostaisin. Mihin voin sutaista allekirjoitukseni?

lindstorm commented on 03.01.2010 (fi)

mtarvainen  

@lindstorm Talo tarjoaa.

mtarvainen commented on 04.01.2010 (fi)

Login or register to leave a comment