Tools

jtunkelo said

jtunkelo  

Kasvisruoka tulee ja jyrää meitin! http://post.ly/P5hw

75 comments

jtunkelo 22.02.2010 (fi)

75 comments

Bottom

ottoaanmaa  

Näin on! Kuinka kaikki tulevat selviämään tästä kauheudesta?

MunOnPakkoSaadaLihaaJokaPäiväTaiMäKuolen-ihmiset opettavat lapsilleen, että kasvisruoalla ei voi elää.

ottoaanmaa commented on 23.02.2010 (fi)

jams  

Juttelin tosta eilen äidin kanssa, joka on siis teh keskuskeittiön emäntä, eli hoitaa kaupungin kaikkien koulujen ja kaupungin työntekijöiden ruokailut entisellä kotipaikkakunnallani (puhutaan kuitenkin tuhansista syöjistä). Kasvisruokailu tulee aiheuttamaan keittiöille melkoisia ongelmia juurikin Saarioisten ja muiden takia, koska valmistarjonta on todella kapea toistaiseksi. Ja ne vaihtoehdot joita on, ovat kalliimpia kuin mitä budjetti antaa myöden. Itse ei ole myöskään mahdollista valmistaa asioita alusta lähtien, ainakaan kaikkea. Sitten on se muhjuusongelma: vihannekset sun muut ovat parhaita aldente, kotikeittiöissä se onnistuu erinomaisesti ja ravintolassa, mutta miettikää mitä massoja ne koulukeittiöt käsittelevät. Siinä on äkkiä ylikypsää muhjua käsissä.

Mutta tosiaan, äiti ja minä olemme kasvispäivien kannalla ja vakuuttuneita siitä, että piakkoin on viikossa enemmän kasvis- kuin lihapäiviä. Väkeä koulutetaan, tuottajilta tulee laajempi valikoima jne.

jams commented on 23.02.2010 (fi)

mtarvainen  

Kasvisruoalla ei voi elää.

mtarvainen commented on 23.02.2010 (fi)

Herra  

Ei mulla ole mitään sitä vastaan, jos muut syö kasviksia, mutta se että koulussa on lähtökohtaisesti päivä, jolloin lihaa ei ole, loukkaa minun vakaumustani.

Minulle lihan syönti on sakramentti. Se muistuttaa minua siitä, mitä minä olen ja lihan syönnillä ei ainoastaan ravita kehoa, vaan myös kunnioitetaan metsästysseuraa, silloinkin kun se ei ole paikalla.

Paljon parempi ja tasapuolisempi vaihtoehto olisi, ettei koulussa olisi laisinkaan ruokaa. Se olisi sekä ekologista, että taloudellisesti kannattavaa.

Herra commented on 23.02.2010 (fi)

jaanahuhta  

En ole pakollisen kasvisruokapäivän kannalla, vaikka olen Vihreissä. Olen kai huono puolueen jäsen. Kannatan mallia, jossa kasvisruokaa lisätään ilman pakkoa. Kun yksi päivä on pakko, niin 4 päivää on ei-pakko. Sen murtaminen tulee olemaan tätä päätöstä vaikeampaa.

jaanahuhta commented on 23.02.2010 (fi)

cami  

Eikö wanhaan hyvään aikaan ollut joka päivä kasvisruokaa, eli puuroa?

cami commented on 23.02.2010 (fi)

PeterF  

Väitän, että kasvisruokapäivänä jää oppilailta syöminen vähemmälle. Yksi päivä viikossa ollaan sitten ilman lounasta. Miettisivät mielummin kuinka kouluruasta noin yleensä saisi terveellisempää eli kuinka päästä eroon lisäaineista.

PeterF commented on 23.02.2010 (fi)

jounikj  

@jaanahuhta tuo kuulostaa vähän idealismilta. Itsekin ajattelin että oudon pieniä asioita tuodaan valtuuston käsittelyyn, että eikö koulut voi edes tuollaisesta asiasta päättää. Mutta näyttää siltä että eivät ole siihen kykeneviä, joten pakollinen päivä pitää sitten tehdä jotta muutos saadaan aikaan. Meillä on aika pahasti rakenteissa vikaa, jos kasvisruoka tuottaa hankaluuksia ja tulee kallimmaksi (@jams tuossa yllä).

jounikj commented on 23.02.2010 (fi)

jal  

@cami wanhasta hyvästä ajasta tuli mieleen... (Via @Karde FB/"Entisajan Kovan Elämän Mytologisointiryhmä")

jal commented on 23.02.2010 (fi)

jams  

@jounikj niin siis järjestelykysymyshän tuo vain on, prioriteetteja vähän vaan väännetään uuteen uskoon ja homma alkaa luistaa. Niin kauan kun keittiöhenkilökuntaa vähennetään ja valtaosa tulee valmiina tiedätte kyllä minkä firman äideiltä, on jokin prioriteetti kierossa.

Kouluruokaan pitäisi joka tapauksessa saada enemmän rahaa, jotta se tavoittaisi yhtä ainoaa tavoitteistaan.

jams commented on 23.02.2010 (fi)

Herra  

Poikani vastaa eräässä ruokahuoltoyrityksessä yhdestä tuotantolinjasta.
Heidän linjallaan toki käytetään pakasteita ja esim. peruna ostetaan kuorittana, mutta ei käytetän puolivalmisteita eikä lisäaineita.
Poikani vastaa sekä linjan tuotannosta, että ruokien suunnittelusta.

Herra commented on 23.02.2010 (fi)

outiV  

Eikös tässä suurin ongelma ole se, että tästä on tehty ihan kohtuuttoman suuri haloo? Jos kasvisruokapäivä olisi sinne listoille lisätty ilman kohua, kovin moni ei olisi sitä huomannutkaan.

Kouluruoan tulisi olla maukasta, monipuolista ja terveellistä (mieluiten vielä lisäaineetonta, mutta se taitaa olla utopiaa). Se, onko pääruoka sitten kanaa/kalaa/kasvista/possua/nautaa/lammasta tai jotain muuta - sillä ei ole väliä.

outiV commented on 23.02.2010 (fi)

ElinaT  

Musta tää on hyvä juttu. Opetetaan hieman ekologisempia elämäntapoja ja nimenomaan sitä, että ilman lihaakin saa hyvää ruokaa. Mutta samaa mieltä olen @outiV n kanssa siitä, että tästä on tehty liian iso asia, jota sitten voidaan käännellä ja väännellä joka paikassa.

Eihän tämä toki korjaa sitä, että kouluruokailuun on varattu ihan liian vähän rahaa ja kyllä, moni saattaa karsastaa kasvisruokaa. Siltikin olen sitä mieltä, että tämä on hyvä ja kasvattava juttu.

ElinaT commented on 23.02.2010 (fi)

jams  

@outiV ihan älytöntä meteliähän tästä on irronnut, tosin olipa hassun hauskaa kyllä nähdä millaisia möllejä siellä Helsingin valtuustossa onkaan.

jams commented on 23.02.2010 (fi)

Herra  

Se on tietysti totta, että valinnanvapauden vähentäminen kasvattaa.

Herra commented on 23.02.2010 (fi)

Jusso  

@Herra ynnämuut: Koulussa on aina ollut noin yksi kasvisruokapäivä viikossa. Armeijassakin joka torstai! Oman ala-asteeni kuusiviikkoisesta ruokasyklistä hernari, puurot, pinaattiletut, kesäkeitto ynnämuut toivat kasvisruuan määrän aika lähelle yhteen päivään viidestä.

En tiedä, huvittaako tässä enemmän kohun määrä päätöksestä, joka ei tosiaan vaikuta mihinkään, vai se että moinen redundantti päätös piti sitten ylipäätänsäkin tehdä.

Jusso commented on 23.02.2010 (fi)

Suviko  

@jounik "Meillä on aika pahasti rakenteissa vikaa, jos kasvisruoka tuottaa hankaluuksia ja tulee kallimmaksi"

Jep. Onhan siellä koulussa sitä kasvisruokaa jo nyt ollut vuosikymmenet. Hei haloo. Joinakin päivinä on pinaattilettuja ja toisina mehukeittoa puuron kans. JA NYT NE KERTOO MEILLE ETTÄ KEITTO JA PINAATTILETTU ON TEHTY KASVEISTA! AAAAAAGH!

@outiV Yhteiskunnallinen keskustelu eli haloo aiheesta on toisaalta hyvä. Se saattaa saada jengin heräämään yleisemminkin ruoka- ja kulutusvalintojen seurauksista yhteiskunnan tasolla tarkasteltuna. Ja ihmiset pääsevät perehtymään tarkemmin laitosruuan ravitsemuksellisten ja tuotannollisten pointtien arkirealiteetteihin. Eli paljonko raaka-aineet maksaa, millaisen kaluston ja duunarinmäärän kanssa saa Jamie Olivierin suunnittelemia tuoreita koululounaita aikaan ja miten usein laitetaan pennuille eteen pikalämmitetty Saarioisten lihamössöpursote.

Suviko commented on 23.02.2010 (fi)

Herra  

@Jusso Ei pidä paikkaansa.
Minä en ole ikinä syönyt koulussa kasvisruokaa.
Ja esim. hernari on liharuoka. Jos siinä ei ole kunnolla savupotkaa, se ei ole hernaria.
Ja koulun kesäkeitto ei ole edes kasvisruokaa, vaan avoin loukkaus tervettä järkeä ja hyvää makua vastaan. Kun vielä oli jotakin tapakulttuuria jäljellä, kesäkeitto tarjoiltiin aina sisälmyspiirakan kanssa.

Herra commented on 23.02.2010 (fi)

outiV  

@Suviko Totta tuokin. En siis missään nimessä tarkoita, että päätöksiä pitäisi alkaa tehdä taas salassa, ilman keskustelua. ;)

Mutta kyllä tässä kasvisruokakeskustelussa voisi vaatia osallistujilta edes vähän suhteellisuuden tajua.

outiV commented on 23.02.2010 (fi)

natasha_l  

Juu, kyllä siellä koulussa on aina niitä kasvisruokapäiviä ollut (kasvis"risotto", puuro, yms. -päivät) eikä tässä tapauksessa niiden määrä ole lisääntymässä. Tuntuukin lähinnä idioottimaiselta että kasvisruoalle oltaisiin määräämässä jotain tiettyä päivää viikosta, kun sen on aina voinut helposti sijoittaa sinne listalle sopiviin väleihin. Oikeasti koulujen pitäisi saada lisää rahaa ruokailuun, joka voitaisiin käyttää kunnon salaattitarjontaan, valmisruoista lämmitettävät pääruoat kun harvoin ovat syömäkelpoisia.

natasha_l commented on 23.02.2010 (fi)

jounikj  

@suviko oh dear god, why did I bother

jounikj commented on 23.02.2010 (fi)

Herra  

@natasha_l Kyllä minusta olisi parempi, jos lopetettaisiin kokonaan koko kouluruokailu, sen sijaan että lisättäisiin siihen menevää rahaa.

Herra commented on 23.02.2010 (fi)

Suviko  

@jounikj Toi haloo ei ollut sulle siis, vaan yleiseen keskusteluun. Ilmaisin epäselvästi, että olin samaa mieltä sun kirjoituksen kanssa.

Suviko commented on 23.02.2010 (fi)

natasha_l  

@Herra Vaikka nuo blogikirjoittelijat elävätkin fantasiamaailmoissaan kouluruoan tarpeellisuuden suhteen, niin totuus on että liian monille kersoille se on ainoa ateria jonka he saavat. Joten jos heidät pakotetaan kouluun, niin on vain oikeus ja kohtuus että heidät siellä myös kunnolla ruokitaan.

Toisaalta, kouluruokailun lopettamisella saataisiin kätevästi nostettua lapsikuolleisuutta...

natasha_l commented on 23.02.2010 (fi)

jounikj  

@Suviko ok, np

jounikj commented on 23.02.2010 (fi)

Suviko  

@Herra Kansanterveydellisesti se olisi todella huono idea.

Jamie Oliver's TED Prize wish: Teach every child about food (YouTubesta video Goodin sivuilla)
http://www.good.is/post/YouTube-Jamie...

Suviko commented on 23.02.2010 (fi)

Herra  

@natasha_l Tätä juuri ajan takaa.
Egologisesti olisi parempi pyrkiä sellaiseen yhteiskuntaan, josta lisääntymään kannustavia järjestelmiä on mahdollisimman vähän.

Samoin ekologisesti olisi kannattavampaa jakaa kehitysapu sarjatuliaseina.

Herra commented on 23.02.2010 (fi)

jams  

Mun mielestähän täydellisessä maailmassa koululaiset keväällä, kesällä ja syksyllä kasvattaisi osan siitä kasvissapuskastaan ihan itse, kesäkoulussa hoidettaisiin koulun kasvimaata ja muutenkin ruoka otettaisiin suurempaan rooliin koulussa. Köksää saisi olla läpi kouluvuosien, ei vain 1-3 vuonna yläkoulussa.

Eli ei lisärahaa vain kouluruokailuun vaan ruokaan koulutuksessa.

jams commented on 23.02.2010 (fi)

Suviko  

Helsingin Kaupunginvaltuusto: Kasvisruokapäivä
http://www.youtube.com/watch?v=3i4EVf...

Päänhajoamisvaroitus. Sain kylmiä väreitä puolen minuutin kohdalla.

Suviko commented on 23.02.2010 (fi)

jaanahuhta  

@jams Hyvä kommentti. Paluu terveen järjen käyttöön ja perusasioihin.

jaanahuhta commented on 23.02.2010 (fi)

jams  

@jaanahuhta ja ne perhanan pitkät lomat pois kaikilta! ;)

jams commented on 23.02.2010 (fi)

jaanahuhta  

@jams Sadonkorjuu- ja perunannostovapaata instead?

jaanahuhta commented on 23.02.2010 (fi)

jams  

@jaanahuhta mitään vapaita missään välissä, käyköön välitunnilla uimassa.

Vähemmän uskontoa ja ET:tä, enemmän oikean elämän taitoja.

jams commented on 23.02.2010 (fi)

ElinaT  

@Herra En näe tätä niinkään valinnanvapauskysymyksenä, vaan vaihtoehtona oppia pois totutuista ja vallitsevista tavoista ja mielikuvista, johon kuuluu mm. "pakko olla lihaa" ja "vain liha on ruokaa" ajattelumallit. Tulevaisuuden kannalta alkaa olla viimeiset hetket koettaa saada ihmiset vähentämään lihansyöntiä ja se kasvatus on hyvä aloittaa jo nuorena. Nimenomaan kasvatus, ei aivopesu.

ElinaT commented on 23.02.2010 (fi)

Herra  

Oikeasti viimeiset hetket ovat menneet.
Ensin tulee diktatuuri ja sen jälkeen romahdus.
Oikeasti lapset pitäisi laittaa selviämiskoulutukseen.

Herra commented on 23.02.2010 (fi)

ElinaT  

@Herra No, toivossa on hyvä elää...

ElinaT commented on 23.02.2010 (fi)

TomiS  

@Suviko Siis hetki, oliko noi kaupunginvaltuutettuja vai vaan jotain hölmöjä, joille joku erehtyi antamaan puheenvuoron? Jos noi oli kaupunginvaltuutettuja, niin mun maailmasta mureni taas palanen.

TomiS commented on 23.02.2010 (fi)

Suviko  

@TomiS Sama olo tuosta murenemisesta. Luulin, että kaupunginvaltuustossa olisi muutama väriläiskä, mutta en ollut hiffannut että noin monen valtuutetun argumentaatio liikkuu ihan tuolla tasolla.

Suviko commented on 23.02.2010 (fi)

jaanahuhta  

Ehkä Vantaan on hyvä pysytellä omana kaupunkinaan.

jaanahuhta commented on 23.02.2010 (fi)

jounikj  

Tuo video oli silmiäavaava. @jaanahuhta en jaksa uskoa että vantaan keskustelu olisi kovin erilainen.

jounikj commented on 23.02.2010 (fi)

Satu-Maaria  

@Suviko Kiitos päähajoamisvaroituksesta! Tuo keskustelu on jo silkkaa rahan haaskausta. Mitä keskusteltavaa on kasvisruokapäivässä, kun se on jo tähänkin asti toteutettu ilman erillistä nimikettä. On ollut puuropäivää, pinaattilättypäivää jne.

Videota katsellessa tulee lähinnä surullinen olo, että tuollaiset möllit, jotka eivät osaa puhua kuin omasta navastaan, jakavat vuosittain 4 miljardia meidän puolesta. Jos on halua käyttää valtaa, niin sopisi ottaa oman navan lisäksi huomioon tämä 'pikku' pallo, jossa elämme. Ekologisia ratkaisuja kehään vaan, jotta pallo ei karkaa alta!

Satu-Maaria commented on 23.02.2010 (fi)

jaanahuhta  

@jounikj Vantaalla tätä ei ole tarvinnut aloitteeksi asti vielä esittääkään. Asiaa on käsitelty lautakunnassa. Nyt kasvisruokaa on lisätty vaivihkaa.

Tuo yritti olla ihan vain sarkastinen huomautus.

jaanahuhta commented on 23.02.2010 (fi)

jtunkelo  

Onpa vireää keskustelua syntynyt, kiitokset vaan kaikille! Tuo kaupunginvaltuuston argumentointia esittelevä video kieltämättä aukaisi omatkin silmäni... suoranainen ihme, että mitään aloitteita menee läpi, saatika tämänkaltaisia..!

Ja nyt... kasvislasagnelle. ;-)

jtunkelo commented on 23.02.2010 (fi)

Satu-Maaria  

@jtunkelo Arvaanko oikein, että hyvin maustetulle kasvislasagnelle? Oikeista mausteistahan kasvisruoassa on pitkälti kyse, mitä karnivorien ja "sekakäyttäjien" on yleensä vaikea ymmärtää!

Satu-Maaria commented on 23.02.2010 (fi)

mandrl  

Valtuustopätkä oli kovasti leikelty, mutta ei tuosta montaa kohtaa uskoisi koulutettujen ja/tai älykkäiden ihmisten argumenteiksi. Uskomatonta tuubaa.

Lisäys: tosin asettuupa tuossa oma hupsu elo johonkin perspektiiviin, kun arvoisa johtoporras on täynnä moista omaan napaan tuijottelevaa tonttua. Ei näissä riisikeppiruhoissa mikään ylevä pesi.

mandrl commented on 23.02.2010 (fi)

jtunkelo  

@Satu-Maaria Juur' näin... Toivoisi, että pölyn laskeuduttua syntyisi jotain ihan oikeaakin keskustelua ruoasta.. Ehkä se vielä tästä...

jtunkelo commented on 23.02.2010 (fi)

jounikj  

Ikääntyminen ja konservatismi demokraattisessa yhteiskunnassa ja sen vaikutukset valtaan ja päätöksiin. Yhteiskunnan ikääntymisen ongelma on jossa ihan muualla kuin eläkeiässä tai huoltosuhteessa. (ja sorry että vien tätä ihan sivuraiteille)

jounikj commented on 23.02.2010 (fi)

Virbana  

Voivoi... ei voi muuta kuin vain puistella päätään ihmetyksestä. Että ihmiset jaksaa takertua turhiin. Kuitenkin, syötiin sitten lihaa tai kasvista, Suomessa syödään joka tapauksessa liikaa, yli oman tarpeen. Mä syön joskus puuroa tai vaikka pelkkiä perunoita päivän aterialla, ja GASP en ole vielä kuollut tai edes heikossa hapessa. Ihan turhaa kauhistelua koko touhu... Onneksi en asu Helsingissä (vaikka tuskin Treen valtuustossa fiksumpiakaan henkilöitä on).

Hyvälaatuiset luomukasvikset muuten itsessään maistuvat aika paljon, ei niihin tarvitse juurikaan mausteita mällätä. Mutta tietenkin ihmiset, jotka omaavat heikon makuaistin tai ovat sen pilanneet, eivät tätä tajua. Onneksi mä osaan laittaa ruokaa ja pystyn kasvattamaan kasviksia itse, ei tarvii kärvistellä tollasessa maailmassa.

Virbana commented on 23.02.2010 (fi)

Pipps  

Tämä homma olisi kannattanut hoitaa ilman hirveää haloota (olisiko se ollut mahdollista, kun fanaatikkoja lienee kuten tavallista molemmilla puolilla (miksi AINA KAIKESSA pitää muodostua kaksi vastakkaista ääripuolta?)).
Jos ruoka vaan tasaisin väliajoin olisi kasvisruokaa, eikä tiettynä päivänä, niin kakarat tuskin asiaan juurikaan kiinnittäisivät huomiota. Nyt vanhemmat tartuttavat kasvisruokafobiansa ja kieroutuneet asenteensa lapsiin (kuten tavallista) ja pennut tietävät minä päivänä pitää marista "yök, en syö!" ilman hajuakaan, miltä ruoka oikeasti maistuisi.

@Herra Ketkä ovat nämä tehotuotetun paskalihan uljaat metsästäjät?

Natriumglutamaatti yms. arominvahventeet pitäisi kieltää. Itseasiassa veikkaan että tullaan kieltämäänkin. Ainakin se on monista tuotteista alkanut hävitä (loistava juttu). Lisäksi koulu- yms. laitosruuassa olisi hyvä siirtyä valkoisesta pastasta, riisistä ja leivästä täysjyväisiin versioihin.

Pipps commented on 23.02.2010 (fi)

Jusso  

@Pipps natriumglutamaattia on mm. maidossa ja tomaatissa. Kielletäänkö nekin?

Nojuu, oletan että tarkoitat natriumglutamaatin ylenpalttisen elintarvikkeisiin lisäämisen kieltämistä, ja siinä kannatan samanlaista suhtautumista kuin vaikka suolaan; liika on liikaa.

Jusso commented on 23.02.2010 (fi)

jaanahuhta  

@jounikj Korkea huoltosuhde onkin vain seuraus.

jaanahuhta commented on 23.02.2010 (fi)

Jusso  

Useissa ravintoloissa, etenkin suur/laitoskeittiöiden tapauksessa, on kasvisruokavaihtoehdot usein hämmentävän mauttomia. Lisäksi kauppojen kasvisvalmistuotteet ovat joko mauttomia tai suorastaan hirveitä (terve vaan, soijanakit). Toki kaikki tietävät, että hyvää kasvisruokaa on mahdollista valmistaa; tarjonnasta on vain helppo vetää johtopäätös, että kasvisruokailijat eivät arvosta hyvää ruokaa, kun tyytyvät moisiin.

Juu, olen syönyt hyvää kasvisruokaa. Joskus jopa ravintolassa.

Jusso commented on 23.02.2010 (fi)

Pipps  

Minusta koulujen ruokapainotus voisi olla vaikka 20% liharuokia, 30% kalaruokia, 30% kasvisruokia ja 20% vegaanisia. Parissa kymmenessä vuodessa tähän saattaa olla pakko mennä, kun ruoantuotanto maailmassa vaikeutuu, eikä lihaa voi enää tuottaa yhtä paljon (koska siihen uppoaa tuplaten viljelypinta-alaa yms. luonnonvaroja). Niinsanottujen "roskakalojen" käyttöä voisi olla järkevä yrittää tehostaa?

Ihmiset näyttäis olevan todella tietämättömiä (vaiko vain välinpitämättömiä :( ) paitsi maailman luonnonvarojen ryöstökäytöstä ja ekologisesta tilanteesta, myös siitä mitä terveellinen ruokavalio on. Terveellistä ei ainakaan ole joka päivä vetää ylisuuria annoksia eläinproteiineja ja -rasvoja.

Puhumattakaan hyvästä ruuasta... Silloinkin kun olin ihan puhdas sekasyöjä, ei minulle olisi tullut mieleenikään tehdä jauhelihakastiketta pelkästä jauhelihasta ja ehkä pikku palasta sipulia (hyi vittu). Jauhelihaa ehkä 1/4, loput tomaattia, maustekurkkua, valkosipulia, sipulia ja ehkä esim. sieniä - Nom - tummalla pastalla ja päälle vähän juustoa.

Onkohan tässä kaikkien yhteiskunnan osa-alueiden laitostumisessa mitään hyvää?

Pipps commented on 23.02.2010 (fi)

Suviko  

Just söin lounaaksi eilisen soijarouhelasagnen lopun, nom nom. Kasvispainotteisessa sekasyöjätaloudessamme toi on kaikista hyvää. Kaikki diggaa myös Hälsans kökin soijanakkeja ja -pyöryköitä.

@Jusso Tuon takia nykyisin tulee ravintolassa otettua usein kalaa tai äyriäisiä, kun kaikissa paikoissa ei kasvisvaihtoehtojen tasoon riitä luotto.

Suviko commented on 23.02.2010 (fi)

nettimuori  

@TomiS Ihan näin off topic ... Eikai sulla ole liian luottavainen kuva arvon päättäjistä? Kyllä tuo on totuus monessa paikassa.

nettimuori commented on 23.02.2010 (fi)

Herra  

Mitä maailman ruokavaroihin tulee, niin eräässä ohjelmassa Yhdysvaltain armeijan kenraali ilmoitti että Yhdysvaltain armeija tulee kaikissa olosuhteissa huolehtimaan Yhdysvaltain ruokahuollosta kaikissa mahdollisissa olosuhteissa, kaikilla mahdollisilla resursseilla.

Kontekstissa tämä tarkoitti, että mikäli on tarpeen, Yhdysvallat ottaa omaan käyttöönsä sekä Keski-Amerikan, että Kanadan elintarvikeresurssit.

Herra commented on 23.02.2010 (fi)

Pipps  

@Suviko Hmm...nom, tänään on ehkä "törsättävä" ja ostettava thaikkupaikasta äyriäis-pähkinämättö. Nom.

Pipps commented on 23.02.2010 (fi)

simison  

USAhan on pitkään välittänyt vain ruokavarantojensa määrästä. Maissia on, mutta laatu on (todella) huonoa. Muuta siitä ei kuulemma saa tehtyä, kuin makeutusaineita, ja niitähän sitten menee kun halvalla saadaan tehtyä.

simison commented on 23.02.2010 (fi)

TomiS  

@nettimuori Taitaa olla liian luottavainen kuva. No eipä ole enää. Tähän asti olen kuvitellut, että valtaosa päättäjistä kykenee esikoulutasoa syvällisempään argumentointiin, jossa argumentteina käytetään muitakin tekijöitä kuin omiin pikku-pulmiin perustuvia kokemuksia (se yksikin idiootti höpötti omasta keliakiastaan argumenttina, voi luoja). Tuommoisia imbesillejä ei saisi päästää edes yksin käyttämään hissiä, saatika sitten johtamaan kaupunkia.

TomiS commented on 23.02.2010 (fi)

jams  

@TomiS kuten videon linkittäessäni sanoin, hassun hauskaa ja eri viihtyisää ;)

jams commented on 23.02.2010 (fi)

TomiS  

Niijjoo, ettei jäisi epäselvyyttä, niin mun mielestä kasvisruokapäivä on yhtä hyvä idea kuin salmiakkipäivä, lumikenkäpäivä ja syödään kalvotusseja -päivä.

edit. Realiteetti on kuitenkin se, että parin vuoden sisällä vaan Suomen kolmella rikkaimmalla hemmolla on varaa ostaa naudanlihaa, joten eiköhän se osa kasvisruoasta, mikä oikeasti on kokonaistaloudellista (myös ekologiselta kannalta), lyö läpi kouluissakin ihan hintansa puolesta.

TomiS commented on 23.02.2010 (fi)

meppi  

Tää on ihan käsittämätön soppa ja hupaisaa kuinka vihaiseksi etenkin lihaasyövät-keski-ikäiset-valkoiset heteromiehet ovat tästä yltyneet. Which is nice. Heitä komppaavat kokoomusrouvatkin toki ovat hädissään, ja lehtien palstoille kirjoitetaan kuinka nyt kebab-kioskit saavat lisää asiakkaita.

En tiennyt että Helsingissäkin vielä elää näin runsaslukuisena kansa jotka tarvitsevat hengissä pysyäkseen jokapäiväisen lihansa, ja opettavat vielä lapsilleenkin että vain liharuualla pystyy elämään, muu ruoka on ilmeisesti turhaa rehua tms. Olin oikeesti luullut että tuo on pelkkä vitsi, mutta näköjään se on ihan totista totta, joillekin vieläpä "sakramentti".

Tämän sopan hauskin osuus on se kun on tällainen mörrimöykky-kansa saatu näkyville poteroistaan, lihariekaleet suupielissä ja verenhimo kiiluen.

t. sekasyöjä, jolle hyvin tehty ruoka maistuisi koulussakin

meppi commented on 23.02.2010 (fi)

nettimuori  

@TomiS Näitä kuitenkin on useamman tahon päättäjissä ja paljon. Masentavaa.

Miksi asiasta syntyi tämä haloo? Miksei vaan tehty? Ei se yksi kasvispäivä viikossa ketään tapa.
Kyllähän kaikki muutkin päätökset vaan tehdään; jopa huomattavasti suuremmat ja ihmisten elinolojen ja hyvinvoinnin kannalta merkitykselliset.
Eikö kaupungin päättäjillä oikeasti ole tärkeämpää päätettävää? Pakko sanoa: onneksi en asu Hesassa.

nettimuori commented on 23.02.2010 (fi)

JussiJ  

Tälläsen aivan tyhjänpäiväsen ihme höpöttämisen sijaan pitäisi keskittyä olennaiseen. http://www.ted.com/talks/jamie_oliver...

Tuo video http://www.youtube.com/watch?v=3i4EVf... on suhteellisen hämmentävä, vaikkakin leikkelyllä saadaan lisättyä sitä efektiä, mutta kylläpä tuulee monilla läpi pään ja kovaa. Ihme pelleilyä, täytyy varmaan alkaa itse poliitikoksi, kun eivät nuo ihmiset osaa yhtään mitään.

JussiJ commented on 23.02.2010 (fi)

jtunkelo  

Jamie Oliver on kyllä todella asialla lasten ravitsemuksen kanssa... toivottavasti kotimaiset superkokit seuraa samoilla jäljillä, en ole seurannut...

jtunkelo commented on 23.02.2010 (fi)

jams  

"Elintarviketeollisuusliitto ETL:n mukaan Helsingin kaupunginvaltuuston päätös viikoittaisesta pelkästä kasvisruokapäivästä osoittaa piittaamattomuutta kouluruokailun päätavoitteista. ETL:n kannanoton mukaan kouluruoan tulee olla monipuolista ja nautittavaa ja sen sisällön tulee lähteä lasten ravitsemuksellisista tarpeista.

Liitto katsoo, että vaikka yksi päivä ei ratkaisekaan ravintoaineiden saannissa, kouluateria on monille lapsille päivän tärkein lämmin ateria. Vaihtoehdoton kasvisruoka vääjäämättä vähentää kouluruokailun suosiota ja entistä useampi lapsi äänestänee ruokailuun osallistumisesta jaloillaan myös muina kuin kasvisruokapäivinä.

Helsingin kouluissa on ollut tarjolla kasvisruokaa joka päivä sitä haluaville. ETL toivoo nyt, että Helsingissä tehty päätös, jolla enemmistö pakotetaan aktiivisen vähemmistön tahtoon jää ainoaksi."

Sillä lailla. Lähde

jams commented on 23.02.2010 (fi)

meppi  

Ei saakeli, yllättän Elintarviketeollisuusliitto (=lihavalmisteiden ja muun prosessoidun ruuan tuottajat) on sitä mieltä että kasviksista tehty maittava ruoka ei olisi riittävää, vaan "lapset äänestävät jaloillaan".

Tämä muuttuu koko ajan absurdimmaksi.

meppi commented on 23.02.2010 (fi)

jams  

Eiköhän vielä saada huikeita kannanottoja, kunhan maltetaan odottaa.

jams commented on 23.02.2010 (fi)

jams  

Tampereen kaupunki päättää omasta puolestaan asiasta tänään, Aamulehti onnistui olemaan melkein asiallinen. Mielipidepalstalla toki joku yritti jo hermostuttaa kaikki.

jams commented on 24.02.2010 (fi)

Satu-Maaria  

Yksinkertainen ratkaisu on tarjota lapsille vaihtoehtoja: samana päivänä sekä kasvis- että liharuokaa. Yllättävän moni lapsi valitsee kasvisruoan, jos sitä vain on tarjolla. Koulussa eivät vanhempien asenteet ole esteenä.

Jo nyt koulujen keskuskeittiöissä tehdään sen tuhannen erilaista ateriaa allergikoille ja intolerantikoille, joten kahden päävaihtoehdon ei luulisi olevan suurikaan haaste. Päinvastoin, paluu puhtaaseen perusruokaan voisi vähentää yksittäisten erikoisaterioiden tarvetta, kun ei tarvitse kiertää kaukaa kaikenmaailman cayenne-pippureita, jotka eivät luontaisesti kuulu suomalaiseen ruokavalioon.

Yksinkertaiset lähiruokavaihtoehdot rulettamaan!

Satu-Maaria commented on 24.02.2010 (fi)

Satu-Maaria  

@meppi Niin, Elintarvikekeskusliitolla on selvästi oma lehmä ojassa - ei kun siis koulaisten lautasella. Tosi objektiivista kannanottoa tuollaiselta liitolta!

Satu-Maaria commented on 24.02.2010 (fi)

jtunkelo  

@Satu-Maaria Juuri näin... valinnanvara on se mihin pitäisi pyrkiä näissä keskusteluissakin, eikä johonkin pakkoihin... ja siihen että kokonaislaatu paranee.

jtunkelo commented on 24.02.2010 (fi)

jtunkelo  

@jams Jees, Aamulehti vaikutti lähes rationaaliselta jo...

Erityisen osuva kommentin antoi ravitsemustieteen dosentti, Suomen Akatemian terveyden tutkimuksen yksikön johtaja Mikael Fogelholm vastatessaan kysymykseen Syövätkö suomalaiset lapset ja nuoret tällä hetkellä riittävästi kasviksia:

"Eivät syö. Pojat syövät vielä vähemmän kuin tytöt. Yksi suomalaisen ruokavalion suurimpia korjaamisen kohteita on edelleen se, että meidän pitäisi syödä 20-30 prosenttia nykyistä enemmän kasviksia."

Että se niistä ravitsemuksellisista tarpeista, ETL...

jtunkelo commented on 24.02.2010 (fi)

Suviko  

Hesarin kolumnissa Silfverbergin Anu puki hyvin sanoiksi mikä fiilis mulle kans videosta tuli: http://www.hs.fi/juttusarja/silfverbe...

Mun usko äänestämiseen ei sentään joutunut vaakalaudalle, koska mua suojaa kognitiiviselta dissonanssilta ajatus, että "en äänestänyt noita, tää ei oo mun syytä". Mutta kaupunginvaltuutettujen meiningin tasosta toi antaa kyl huolestuttavan kuvan. Niin kuin antoi Ylioppilasteatterin Valtuusto-näytelmien sarja, jossa näyteltiin Helsingin kaupunginvaltuuston kokouspäiväkirjojen perusteella dramatisoituna millaista keskustelu poliittisista aiheista pääkaupungin viisaiden neuvostossa on.

Suviko commented on 26.02.2010 (fi)

jtunkelo  

Edellisestä:

"Demokraattinen prosessi ei kuitenkaan ole vailla vaikutusta. Tuttu lihaa syövä pariskunta oli katsonut videon. Viimeisen mylvähdyksen vaiettua he katsoivat toisiaan ja sanoivat: "Nyt muuten loppui lihansyönti."

Hah!

jtunkelo commented on 26.02.2010 (fi)

Login or register to leave a comment