Tools

mace said

mace  

Lihaton tammikuu alkaa vaikeasti: syönkö etanoita?

117 comments

mace 01.01.2010 (fi)

117 comments

Bottom

Kayraranta  

Eihän tämä vaikeaa ole. Ainakaan vielä. Vaikka vaimo lämmähytti itselleen poronkäristyksen! Etanat jätän suosiolla syömättä. Kesäkeitto porisee levyllä.

Kayraranta commented on 01.01.2010 (fi)

mace  

Pelaan varman päälle tännän, tilasin tomaattikeiton ja kasvisruukun (paikkana Kolme Kruunua). Mutta varmaan pitäisi muodostaa kanta etanoihin, sillä katkaravut ja etanat on about samoja. Kala on jo selvästi enemmän eläin, kalaa ajattelin syödä. Tonnikalan voisi kyllä jättää välistä, sehän on jo uhanalainen. Tai todellisuudessahan se on ihminen itse joka on uhanalainen.

Kannibalismi ratkaisuksi ylikansoitukseen+elintason myötä tulevaan lihan kulutuksen nousuun?

mace commented on 01.01.2010 (fi)

logleidi  

@mace Helpoimmalla voisi päästä kun ajattelee "en syö tapettuja eläimiä", sen kummempi lajittelu ja miettiminen loppui siihen. Kasvisruokia on diljoona niin hyvää että ihminen ei ehdi kaikkia edes maistamaan elinikänään :-)

logleidi commented on 01.01.2010 (fi)

RNS  

Mun mielestä hiili- tai vesijalanjälki ja uhanalaisuus ovat parempia kriteereitä kuin eläin/ei-eläin. Kalojen kanssa saakin olla tarkkana. Särki yms muu aiemmin hyljeksitty on ok. Petokaloja riistokalastetaan miltei kaikkia. Etanoista en tiedä, mutta on vaikea ajatella, että ne olisivat erityisen harvinaisia, jos niitä kasvatetaan.

RNS commented on 01.01.2010 (fi)

Herra  

Ei ole olemassa kasvisruokaa.
Jos siinä ei ole lihaa, se ei ole ruokaa.

Herra commented on 01.01.2010 (fi)

bergie  

@mace Soylent green is people :-) Muistan erään biologin tosin perustelleen ettei ihmissyönti olisi pidemmän päälle terveellistä. Siis muistakin syistä kuin siitä että saattaisi itse päätyä paistiksi

bergie commented on 01.01.2010 (fi)

Herra  

@bergie Joo. Ihmissyönnissä on joitakin haittapuolia, mutta varalla menee sekin.
Tosin englannissa pohdittiin jo 1600-luvun lopulla olisiko irlantilaisen syöminen kannibalismia.

Herra commented on 01.01.2010 (fi)

Kayraranta  

@Herra Ruisleipä on ihan erinomaista ruokaa vaikka pottuvoin ja sienikastikkeen kera nautittuna.Puolukkahillot ja salaatit sitten vielä oman maun mukaan.

En oikein ymmärrä miksi asia herättää niinkin paljon negatiivisia kommentteja. Lisääkö liharuoka agressiivisuutta? Ei sitä täällä Qaikussa tosin ole ilmennyt, muutta muualla, esim Uusi Suomi blogeissa on uhottu reilunlaisesti

Kayraranta commented on 01.01.2010 (fi)

Herra  

Voita en ole syönyt... viimeksi 1969.
Ruisleipä tulee syödyksi aika harvoin, on sen verran suuri töistä.
Perunaa syön aika harvoin, ulkomaista perunaa on vähän saatavissa ja kovin paljoa ei viiti kuljettaa kerrallaan, kun meidän ruokakellaria on aika pieni.
Sienikastike on erinomainen lisuke sianlihalle, oli itse asiassa eilen.
Puolukkahillo on myös hyvä mauste. Viimeksi laitoin sitä savustetulle kielelle.

Sienet ja puolukat ovat harvoja kotimaisia elintarvikkeita, joiden eettisyyteen voi luottaa, niistä ei mene killinkiäkään maalaisille, kun ne poimii itse.

Herra commented on 01.01.2010 (fi)

logleidi  

@Kayraranta Taannoinhan yritettiin ajaa jossain kunnassa läpi, että yhtenä päivänä viikossa kouluissa olisi kasvisruokaa. Jyrkkää vastarintaa ja tuloksena ei-käy. Kun mä en oikeasti tajua, mikä kasvisruuassa voi olla niin vaarallista! Siis eihän pennuille ajateltu tarjota viinaa, maria ja tupakkaa, vaan ihan tavallista ruokaa! :-0

@RNS Mä olen silleen(kin) lapsellinen, että koska tykkään eläimistä keskimäärin enemmän kuin ihmisistä, niin en halua kannattaa mitään, mistä eläimille tulee ikävyyksiä. Tulla tehokasvatetuksi ja lopulta syödyksi on vain yksi ikävä tapa viettää eläinelämänsä.

logleidi commented on 02.01.2010 (fi)

Herra  

Minä olen vakaumuksellinen lihansyöjä.
Jos koulussa on yksi päivä, jolloin tarjolla on vain kasviksia, on oltava yksi päivä, jolloin on tarjolla vain lihaa.

Herra commented on 02.01.2010 (fi)

RNS  

@logleidi Toki mä tuosta olen samaa mieltä. Yritän vaan samalla edistää yleistä riisinvastaisuutta :)

RNS commented on 02.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

@logleidi Vantaalla on koulujen kasvisruokapäivää vastustettu sen hinnalla. Kuulemma maukas ja ravitseva kasvisruoka tulee kalliimmaksi.

Toinen perustelu on se, että "onhan nyt jo kasviruokavaihtoehto ja kasvisruokapäiviä silloin tällöin." Puuroja ja pinaattilättyjä ei edes mielletä kasvisruuaksi.

Eräät lautakuntalaiset pitävät tällaisia ehdotuksia suorastaan naurettavina kun on "tärkeitäkin" asioita päätettävänä. Nämä vanhoilliset ovat yleensä myös kaikista äänekkäimpiä.

jaanahuhta commented on 02.01.2010 (fi)

RNS  

Yllättävän moni suomalainen pitää itsestäänselvyytenä, että lihaa syödään joka päivä. Yllätyn joka kerta.

RNS commented on 02.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

Kasvisruoka on oikeasti tosi maukasta. Se vaatii kuitenkin enemmän viitseliäisyyttä ja tietoa. Suomessa on vahvasti uskomus hengissäpysymisen olevan kiinni lihasta. Toki ilmasto selittää osan: mikä kasvis tuolla nytkään kukkii.

jaanahuhta commented on 02.01.2010 (fi)

jams  

@jaanahuhta kuurankukka. Suomessa sesonkien mukaan syöminen on hieman haastavaa.

jams commented on 02.01.2010 (fi)

simison  

@RNS: jep, jonka jälkeen kansaa kaatuu ruokaperäisiin kansantauteihin oikein urakalla. Siihen kun ynnää nykyiset teollisuusmyrkkymäärät nii ei hyvää päivää...

Ennen vähäosaiset söivät huonosti. Nykyään varakkaat mussuttavat pitkälle jalostettuja ravinneköyhiä valmisruokia.

simison commented on 02.01.2010 (fi)

ferrix  

@jaanahuhta Olen aina sanonut, että kasvisruoka on hyvää... liharuuan kastikkeena. Proteiini on tärkein makroravinneryhmä ja sitä pitäis saada 0.8g per painokilo päivässä ja se on ilman lihaa täääysin liian viitseliästä toimintaa mulle.

ferrix commented on 02.01.2010 (fi)

ferrix  

@simison Mä syön lihaa lähes päivittäin, mutta pääosin syön itse valmistettua ruokaa ja lounasravintoloissakin suosin oikeita raaka-aineita sisältävässä prosessissa valmistettua apetta.

ferrix commented on 02.01.2010 (fi)

oaw  

Kasvisruoka on oikeasti todella hyvää!

oaw commented on 02.01.2010 (fi)

RNS  

@simison Joidenkin tilastojen mukaan vähävaraiset suomalaiset vetävät ravinneköyhintä teollisuusruokaa, ja varakkaat syövät tuoretta luomua yms yms. Mutta kaiken kaikkiaan vauraus ei ole lisännyt laatua. Paitsi et ennen vanhaan talvikausi oli melko niukka ihan oikeasti. Kehtaisinko taas kaivella suvun muistivarantoja ja kertoa, millaista ennen oikeasti oli, ettei menneisyys romantisoidu liikaa ;) ? Tuleeks musta Qaikun kuivakkain kommentoija tätä pikaa ;D ?

RNS commented on 02.01.2010 (fi)

RNS  

@oaw Sana kasvisruoka kyllä viittaa mielikuvissa helposti silputtuun kiinankaaliin ns. salaattipöydässä... Jos kasvisruoan ei korostaisi olevan kasvisruokaa, moni olisi tyytyväisempi. Esimerkiksi erilaiset pataruoat ja keitot ovat todella maukkaita.

RNS commented on 02.01.2010 (fi)

RNS  

@ferrix Valmiit tölkkipavut ovat hyvä höyste ja mainettaan paljon parempia. Nakkasin just eilen kikherneitä tölkillisen marokkolaiseen kanapataan. Nam.

RNS commented on 02.01.2010 (fi)

viu  

Mä voisi lähteä kasvisruokailuun mukaan tammikuuksi. Tänään on vielä possupadan jämät jääkaapissa ja pitää syödä pois, ettei mene pahaksi, mutta siitä eteenpäin sitten käy. Mutta mä en tiedä mitä mä söisin?

Mä en osaa muutenkaan kovin hyvin kokata, eikä siihen ole ikinä viittä tuntia aikaa, eli heitelkääpä jokunen hyvä, helppo ja nopea kasvisresepti. Mä en koko kuukautta suostu syömään pastaa tomaatti- tai juustokastikkeella :) Tai paistinpannulla "wokattuja" vihanneksia nuudelien tai riisin kera. Ah, porkkana- tms vihannessosekeitto on hyvää lounaaksi ja sitä mä sentään osaan tehdä. Mutta vaihtelua tarvii, jos kuukauden haluaa yrittää.

Peruna on hyvää, mutta vaikea ruoka-aine tässä taloudessa, kun puolison vatsa ei sitä oikein kestä :(

viu commented on 02.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

Kasvisruokakanava Qaikuun?

jaanahuhta commented on 02.01.2010 (fi)

jams  

Riisivastaisuutta helpottaa lukuisat ja taas lukuisat vaihtoehdot. Spelttihelmet on ihan parasta!

jams commented on 02.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

@jams Löytyykö spelttihelmiä tavallisesta Prismasta ja minkä kanssa maistuisi erityisesti? Miten valmistat ne?

jaanahuhta commented on 02.01.2010 (fi)

jams  

@jaanahuhta Prisman valikoimat ei ole mulle tuttuja, mutta kyllä mä niitä S-ryhmästäkin olen löytänyt muistaakseni. Suosikkini on misolla maustettulla liemellä turvottaminen ja syöminen sellaisenaan tai lisääminen salaattiin. Speltto toimii myös. Käytän sitä niinkuin riisiä.

jams commented on 02.01.2010 (fi)

jaanahuhta  

@jams Minkälaista kasvislientä tarkoitat? Valmistatko itse?

jaanahuhta commented on 02.01.2010 (fi)

jams  

@jaanahuhta en mä niin toimeennu, että keittelisin liemen itse. Käytän tossa joko ihan vettä sillä misolla tai sitten Puljongin puljonkia. Niin tai luomukasvisliemijauhetta.

jams commented on 02.01.2010 (fi)

Kayraranta  

Tänään tein jotain ennenkuulumatonta: ostin kaupasta soijarouhetta! Sitä tummempaa.
Pari paprikaa mukaan.
Vaimo loihti keittiössä noista täytetyt paprikat. Valmistui uunissa noin puolessa tunnissa. Oli yllättävän hyvää ja täyttävää.

Kayraranta commented on 02.01.2010 (fi)

TAir  

Meillä asuu yksi kasvissyöjä, joten kotona syödään vain kalaa ja kasvisruokia. Tosi harvoin tulee tehtyä kaksia eri ruokia, joskus paistan itselleni pihvin. Omana tavoitteena on alkaa syödä lihaa ainakin kerran viikossa.

TAir commented on 02.01.2010 (fi)

RNS  

@Kayraranta JEEE!

@TAir Suosittelen poroa, mm Pirkka-tuotteissa on pakasteina hyviä vaihtoehtoja, jopa sisäfilettä.

@viu Kokeile tuhdisti maustettuja pataruokia, joihin voi laittaa ainakin porkkanaa, palsternakkaa, paprikaa, sipuleita, lisäksi vaikka sieniä ja erilaisia papuja. Meksikolainen tai marokkolainen makumaailma. Toinen varma hitti ovat paahdetut paloitellut vihannekset ja juurekset, jotka valmistuvat pellillä uunissa noin 200 asteessa alle tunnissa. Mausteeksi öljyn lisäksi suolaa ja rosmariinia. Molemmat ovat helppoja, valmistuvat miltei itsekseen :) Laitan tarkemmat ohjeet, jos jotakuta kiinnostaa.

RNS commented on 02.01.2010 (fi)

viu  

@RNS Pataruokaa! Mä rakastan pataruokaa <3 Yritin tehdä jotain kasvispataa ja se muistutti lähinnä keittoa :(

Usein bileruokana on ollut rosmariini-perunoita. Namnam. Ehkä noita voisi arkenakin...

Onko joku kokeillut tehdä punajuuripuhvejä? Jossain joskus söin siis isosa punajuuresta leikkattuja "pihvinpaksuisia" viipaleita, jotka oli leivitetty jollain. Mutta mitenköhän tuommoisia tehdään? Niinkuin, että niistä tulisi pehmeitä ja ihanan makoisia?

@jams mä käytän puolestani tosi paljon ohraa riisin sijaan. Tai joskus sekoitan tyylin 50/50 tummaa riisiä ja ohraa.

viu commented on 02.01.2010 (fi)

jams  

@viu ohraakin käytän aikalailla, hyvvää sekin.

jams commented on 02.01.2010 (fi)

RNS  

@viu kokeile keittää punajuuret kokonaisena, kuori ja siivuta (kertakäyttöhanskat käsiin), sitten paista.

RNS commented on 02.01.2010 (fi)

RNS  

Uunissa tehdyt punajuuret ovat kyllä ihania ihan sellaisenaan. Me ei edes kuorita niitä ennen kypsennystä vaan paistetaan ja siten poistetaan kuori ja tarjoillaan. Kypsästä kuori irtoaa helposti.

RNS commented on 02.01.2010 (fi)

Herra  

Punajuuripihvit ja kassler kuuluu yhteen.

Herra commented on 02.01.2010 (fi)

Armi  

@RNS Teen usein syksyllä ja talvella uunijuureksia lihan lisukkeeksi ja syön sitten jämät seuraavana päivänä vaikka kylmänä. Varsinkin porkkana ja palsternakka ovat hyviä. Ja tietysti bataatti.

@viu Jos on vain naisväkeä tai muuta vähäruokaista, niin niistä Pirkan porkkana-, juures- ja punajuurisosepötkylöistä saa nopeasti sosekeittoa. Porkkanapötkössä oleva ohjekin on hyvä, vaikka appelsiinimehu aluksi ihmetyttikin.

Toinen suht nopea on linssikeitto. Punaiset linssit kypsyvät puolessa tunnissa. Mulla on kotona helppo intialaistyylinen linssikeitto-ohje. Voin kopioida loman jälkeen, jos reseptejä tarvitaan.

Armi commented on 02.01.2010 (fi)

RNS  

@Herra Myös poron seurana menevät mainiosti punajuuret.

RNS commented on 02.01.2010 (fi)

jams  

Punajuuret ja vuohenjuusto, täydellinen kombo jonka kanssa ei sovi ryttyillä.

jams commented on 02.01.2010 (fi)

Herra  

Ruotsalaista poroa saa niin harvoin.

Herra commented on 02.01.2010 (fi)

natasha_l  

@Herra Norjalainen olisi eettisempää.

natasha_l commented on 02.01.2010 (fi)

Herra  

Norjalaista on vielä vaikeampi saada.
Jopa venäläistä saa helpommin.

Herra commented on 02.01.2010 (fi)

Herra  

Tallinnassa voisi tietysti saada poroakin.

Herra commented on 02.01.2010 (fi)

Armi  

@jams +1

Armi commented on 02.01.2010 (fi)

RNS  

Mmmm, vuohenjuusto.

RNS commented on 02.01.2010 (fi)

Herra  

Mistä mieleen. Mulla on vielä pieni pala kuminatilsitiä, appenzelleriä ja vanhaa goudaa.
Ja kaapissa hieman perheen viikunahillokaivoksilta tuotua viikunahilloa ja liköörikaivoksilta ihanaa tummaa sitruslikööriä.
Taitaa olla iltapalan aika.

Herra commented on 02.01.2010 (fi)

Herra  

Ja 81% suklaata.
Yksi pala vie suklaahimon tunneiksi

Herra commented on 02.01.2010 (fi)

RNS  

Mmmm, suklaata.

RNS commented on 02.01.2010 (fi)

Herra  

Ja suklaakuorrutettuja oblaten lebkucheneita on vielä muutama.
Jos kuitenkin alle CG

Herra commented on 02.01.2010 (fi)

Herra  

Kas ennen kuin ehdin asialla, oli votkatonic jo tulossa.
Erinomaista.

Herra commented on 02.01.2010 (fi)

jams  

Tässä huushollissa ei kyllä palvelu pelaa alkuunkaan, ei näy punajuuria vuohenjuustolla, ei näy Gorgonzola-valkosipulietanoita Comosta, ei näy minkäänmoista saamista tulevaisuudessa. Taidan tiskata lautaset.

jams commented on 02.01.2010 (fi)

Herra  

@jams Tarvitset selvästi vaimon

Herra commented on 02.01.2010 (fi)

natasha_l  

Valkosipulipopcorneja sekä rommilla blandattua glögiä. Juuri sopiva iltapala :)

natasha_l commented on 02.01.2010 (fi)

jams  

@Herra kyllä, tarvitsen vaimon.

jams commented on 02.01.2010 (fi)

Pipps  

@ferrix sika-nauta jauheliha, proteiinia 17,5gr/100gr. Vaalea soijarouhe, proteiinia 38,5gr/100gr (keitettynä toki "vain" 15-25%). Juustot, proteiinia usein n. 20-30gr/100gr. Vain yksi vaivainen siivu täysjyväpaahtoleipää voi sisältää proteiinia 2,5-4gr.

Pointtina siis vaan, että lihakaan ei ole 100% proteiinia, monet kasvistuotteet menevät niistä ohi (esim. siemenet ja pähkinät sisältää usein myös 20-30% proteiinia).

Vuohenjuusto - OMNOM

Minusta kasvisruokien teko ei välttämäti ole sen vaivalloisempaa kuin liharuokien teko. Paitsi ehkä siinä vaiheessa kun pitää opetella tekemään uusia ruokia.

Mun tän hetken suosikki on linssimuhju. Siihen tulee random kasviksia (sipulia ja valkosipulia tosin pitää saada melkein kaikkeen ruokaan) - lisäksi muhjuksi keitettyjä linssejä, tomaattimurskaa sekä fetaa. Yleensä tullu popsittua esim. ruispastan kera (tummissa pastoissa ja mm. vehnänalkiopastassa myös mukavasti proteiinia). Pinaattia tuuppaan aika moneen ruokaan sekaan - hyvää ja saapi rautaa.

Pipps commented on 02.01.2010 (fi)

Pipps  

@RNS @logleidi Mulla kasvispainotteinen ruokavalio johtuu ilmastonäkökulmasta (päästöt, maankäyttö, metsien hävitys, jne.), terveyssyistä (en usko että stressaantuneitten eläinten syöminen voi olla terveellistä, liika lihansyönti on epäterveellistä (varsinkin kasvisten kustannuksella), vatsa toimii paremmin, kevyempi ja pirteämpi olo, jne.) ja eettisistä syistä.
...Hmm, tavallaan pidän lihansyöntiä jopa moraalittomana (länsimaalaiset mussuttavat koko maailman aavikoksi elintavoillaan (joihin lihansyönti yhtenä isona osana kuuluu)).

Pipps commented on 02.01.2010 (fi)

RNS  

@Pipps Noinhan se parhaimmillaan on. Mä kyllä edelleen syön paljon kanaa ja joskus punaistakin lihaa.

RNS commented on 02.01.2010 (fi)

Herra  

Pitkällä tähtäimelle kasvissyöjät ovat ok. kunhan eivät ole minun perhettäni.

Herra commented on 02.01.2010 (fi)

Pipps  

@RNS Joo kyl munki varsinkin viime aikoina on tullu syötyä enemmän lihaa, kun tuli aloitettua kokkailu kahdelle sekasyöjälle / sekasyöjän kanssa. Mut nyt alkanu tämäkin homma rutinoitua ja siirrytty takaisin enempi kasvislinjalle. Mietin tuossa, että kerran viikossa joku laadukas hyvä liharuoka vois olla pop, mutta nyt on tainnu Joulua lukuunottamatta mennä ihan huomaamatta taas puhtaasti kasvis-kala-juustolinjalla.

Maitotuotteiden käyttö olisi kiva voida lopettaa, mutta ne vaan on niin kovin kätevä proteiininlähde, kun pavut/soija ei kauhean hyvin sovi eikä viljatuotteitakaan haluaisi tolkuttomasti mussuttaa :/ Nooh, pikkuhiljaa keksii uutta.

Kala on ihanaa, siinä voisi tosin tosiaan yrittää siirtyä "ekokestävämpiin" lajeihin.

Pitkät pätkät oon menny puhtaasti kasvisruokavaliolla viime vuosina, paitsi jos menen ulos nepalilaiseen syömään, niin on kyllä melkein aina pakko ottaa kanaa! <:D

Pipps commented on 02.01.2010 (fi)

Pipps  

@jams @RNS Voiskohan sushiriisin korvata jollain ohra-, speltti- tai muulla tuotteella? Onko mitään ideaa? Sushiriisinhän pitää olla semmoiseksi aika puuromaiseksi menevää tai niinku paremminkin "sticky".

Tänks @Herra

Pipps commented on 02.01.2010 (fi)

RNS  

@Pipps mullakin on ongelma soijan yms kanssa. En pärjäisi ilman maitotuotteita. Rahka ja jugurtit ovat ihania.

Sushia syö niin harvoin, ettei riisiä ehkä kannata vaihtaa muuhun. Monestihan ne kalat siinä päällä ovat yhtä iso ongelma ;)

RNS commented on 02.01.2010 (fi)

viu  

@RNS Maito on sellainen tuote, josta en luopuisi. Juon maitoa ruokajuomana noin litran päivässä. Monia vuosia sitten mulla todettiin laktoosi-intoleranssi ja täysin laktoosittonan maidon lisäksi elimistö kestää luomumaitoa. Omituista, mutta onneksi luomumaito on niin hyvää, ettei muuta tarvii juoda.

viu commented on 02.01.2010 (fi)

minnaryyni  

Jos näin myöhäisherännäisesti alkuperäiseen kysymykseen: lihansyöjän lihattoman tammikuun raja vois olla vaikka silmissä... Jos niillä on silmät, ne on tod.näk. lihaa.

minnaryyni commented on 03.01.2010 (fi)

Pipps  

@viu Tää tuntuu olevan erittäin yleistä. Ihmiset ei siedä välttämäti edes hylamaitoa, mutta luomumaito toimii (ja muuten maistuu normimaitoa selkeästi paremmalta!?). Semmosta teoriaa tarjoisin, että ongelma onkin pilkotuissa rasvoissa. Samasta syystä voi saada vatsansa kipeäksi monista teollisista sapuskoista, einesruuista yms. - niissä käytetään paljon "keinotekoisia" rasvoja. Useammasta tahosta oon lukenut etteivät kasvirasvalevitteet myöskään olisi välttämäti hirveän terveellisiä - osaltaan sen takia, että rasva niissä on sellaisessa muodossa, jota ei luonnossa esiinny tai ihminen "normaalisti" söisi.
Mutta mulla on tästä aika pintapuolista ja sirpaleista tietoa vain - sekä omaa teoretisointia.

Pipps commented on 03.01.2010 (fi)

mtarvainen  

Itsehän veistelen rullakebua naamariin pienessä tuubassa, että eiköhän tää tammikuu ollu tässä.

mtarvainen commented on 03.01.2010 (fi)

mtarvainen  

@natasha_l Onko noita valkosipulipoppareita jossain myynnissä? :P

mtarvainen commented on 03.01.2010 (fi)

natasha_l  

@mtarvainen Tietenkin ne tehdään itse, niin kuin kaikki hyvä ruoka.

natasha_l commented on 03.01.2010 (fi)

ferrix  

@Pipps Joo, kyllä kasviksissa on myös proteiinia, mutta se on minulle liian vaivalloista. Lisäksi minulla on jo erikoisruokavalio. Lisäksi juustot kuuluvat eläinkuntaan ja jos juon maitoa syömättä naudanlihaa, jätän siitä naudasta aika monta ruhonosaa käyttämättä.

ferrix commented on 03.01.2010 (fi)

lindstorm  

@mtarvainen: ei kebabia oikein voi laskea, kun siinä on muita eläimen osia kuin lihaa. Kärsät, turvat, korvat ja allit jne. jauhettuna tasaiseksi massaksi.

lindstorm commented on 03.01.2010 (fi)

jams  

@Pipps en ole sushia edes miettinyt, jos en ole riisillä sitä halunnut olen siirtynyt suoraan sashimiin. Sushiahan se lakkaa olemasta ellei siinä riisiä ole.

jams commented on 03.01.2010 (fi)

viu  

@ferrix viime kesäiseltä maitotilavierailuilta opittua oli, että ei ne oo samoja lehmiä, joista tulee maito ja joita syödään. Maitotilat on Suomessa niin pieniä, että kun niiltä lähtee lehmä teuraaksi, niin se liha ei koskaan tule kauppoihin saakka. Ja semmoinen liha muuten maistuu aivan erilaiselta kuin mikään kaupasta saatava.

viu commented on 03.01.2010 (fi)

oaw  

Mä olen samassa käsityksessä, että maito- ja lihatalous on aika erillinen.
Lihasta saan aina huonon omantunnon, maitotuotteista en. Kasvisruoka kuten papuruoat on oikeasti erittäin hyvää. Myös soijarouheesta ja tofusta saa mausteiden ja marinadien kanssa hyviä kokonaisuuksia, niiden varassahan liharuoatkin paljolti ovat.

Esimerkiksi täällä jo aiemmin mainitut täytetyt paprikat ja myös erilaiset pyörykät ja kääryleet ovat hurjan maukkaita.

oaw commented on 03.01.2010 (fi)

ferrix  

@viu Joo, ovat ne periaatteessa eri lehmiä, mutta lehmän maidontuotanto on suunnattu vasikalle, joita siis pitää syntyä säännöllisesti, jotta sitä maitoa tulee. Näistä syntyvistä vasikoista osa on sonneja, joista kaikki eivät päädy siitoskäyttöön. Tällaisen sonnin vaihtoehdot ovat seuraavat: päästettävä vapaaksi luontoon (joo, aika fiksu idea) tai syöminen. Eli käytännössä, maitotuotteita syövän eettisin valinta on syödä myös hieman naudanlihaa.

Wikipedia: Suomessa suurin osa kauppojen kotimaisesta naudanlihasta onkin maitotiloilta peräisin, vaikka myös teurastamoita varten lypsämätöntä nautakarjaa kasvatetaan teuraaksi.

ferrix commented on 03.01.2010 (fi)

Herra  

@ferrix Mutta on eettisempää ostaa lihaksi kasvatettua brassihärkää, sillä siitä ei saa kepuli mitään.

Herra commented on 03.01.2010 (fi)

ferrix  

@Herra tykkään etiikastasi. Harmi, ettei brassimaito ehdi tänne tuoreena.

ferrix commented on 03.01.2010 (fi)

SannaE  

Kasvis-lihansyöntikeskustelu ja tipaton tammikuu saivat miettimään, mistä olisi vaikea luopua. Henkilökohtaisesti täysin maitotuotteeton ja perunaton tammikuu tekisi tiukkaa.

SannaE commented on 03.01.2010 (fi)

nettimuori  

Tipatonta en pidä - periaatteesta. Jos tuntuu, että lasi punaviiniä nyt tekis hyvää, otan sen on se sitten tipattomaksi tai ei-tipattomaksi määritelty aika. Muiden alkoholijuomien osalta voin sen tipattoman pitää.

@SannaE :n heittämä ajatus, mistä muusta pidättäytyminen ois vaikiaa... kahvi - myönnän olevani jonkinasteen riippuvainen. Ruisleipää ilman kuukausi vois olla kans aika pitkä. Pari viikkoa maailmalla olessa on yläraja.

nettimuori commented on 03.01.2010 (fi)

SannaE  

@nettimuori: ja kääntäen - edellisen Aasian-reissuni jälkeen en halunnut nähdäkään riisiä kuukauteen, tuli korvistakin...

SannaE commented on 03.01.2010 (fi)

viu  

Tulee tästä keskustelusta mieleen, miksi pitää luopua? Miksi usein kaikkea mitataan luopumisella ja etenkin näin uuden vuoden alussa aina pitää pitää lakkoja, luopua jostain, lopettaa jotain, laihduttaa jne?

viu commented on 03.01.2010 (fi)

Herra  

@viu Just. Silkkaa omahyväilyä. Katsokaa, kuinka minä olen hyvä ihminen.
Minä uusin tänäkin vuonna kirjoituksen, jonka ensimmäisen versio oli jo duun.netin aikana.

Herra commented on 03.01.2010 (fi)

Kayraranta  

@viu @Herra eikös tuolla kommentoinnilla mitätöidä melkein mitä tahansa? "On niin olevinaan" "Mitä se nyt luulee itsestään" jne.

Onko idealismi tyhmää ja alkoholismi naurettavaa? Idealismia on kyllä moneen junaan. Mutta ilman sitä maailma olis tylsä ja ikävä kyyniikkojen ja besserwissereiden paratiisi, jossa viinakin loisi ikävää sen karkottamisen sijasta.

Kayraranta commented on 03.01.2010 (fi)

viu  

Mun ei ollut tarkoitus kuulostaa mitenkään tuomitsevalta tai mitätöivältä (olenhan itsekin tässä mukana ja ajattelin viettää lihattoman tammikuun). Mietin vain, että miksi yleensä tulee aina tämä luopuminen ja lakko. Luovun siitä, luovun tästä... Onko luopuminen siksi, että se on yleensä vaikeampaa itselle, jolloin se tuntuu siltä, että sillä on jotain suurempaa merkitystä - jos ei muille, niin ainakin itselle? Vai onko se siitä, että nykyään kaikilla tuntuu olevan liikaa kaikkea, niin luopuminen n "luonnollista"? Vai kuuluuko luopuminen olennaisena osana uhraukseen?

Okei, mä meen taas ihan eri sfääreissä. Sori.

viu commented on 03.01.2010 (fi)

logleidi  

Jo silloin, kun en ollut siirtynyt kokonaan kasvissyöjäksi, kestitsin usein ihmisiä, ja tein silloinkin aina kasvisruokia, koska ne on niin paljon helpompia valmistaa kuin liha- tai kalaruuat! Olen vakaumuksellinen ja suuri helppouden ystävä, niin että voin vakuuttaa ettei kasvissysteemit jää siitä kiinni että ne ois jotenkin vaikeita tai tylsiä. Päinvastoin, kasviskeittokirjoja on miljuuna, ja netistä pukkaa loputtomasti reseptiä!

Juuri nyt (su-ip) Stokkan herkkutiskissä lämpimien ruokien puolella on muutens aika törkeen hyviä kesäkurpitsapihvejä! OmNOM!

logleidi commented on 03.01.2010 (fi)

Kayraranta  

@logleidi tässä yksi mielestäni hyvä
http://pastanjauhantaa.googlepages.co...

Kayraranta commented on 03.01.2010 (fi)

mace  

@viu joo toi luopumisretoriikka on ärsyttävää, ihmiset käyttää sitä minun mielestä huolimattomasti. Sen voi tosin kääntää aina päälaelleen, esim "luovun lihasta" muotoon "luovun eläinrääkkäyksestä/kepulaisten tukemisesta/isovanhempieni ruokailuihanteista" jne. Paljon parempi fiilis heti :)

mace commented on 03.01.2010 (fi)

juffe  

Luovun kepulaisten rääkkäyksestä, ainakin tammikuuksi.

juffe commented on 03.01.2010 (fi)

Kayraranta  

@mace @juffe kepulaisuudesta
Kaikki maanviljelijät eivät ole kepulaisia. Eivät myöskään maalaiset. Onneksi.

Kayraranta commented on 03.01.2010 (fi)

mace  

Ompas täällä lähtenyt keskustelu käyntiin, hienoa. Taustoitan hieman omaa tilannettani. Meneillään on siis meemi/kampanja, että tipattoman tammikuun saa vaihtaa lihattomaan. Tämä on omalta kohdaltani sikäli merkityksentä, että oma tipaton tammikuuni on jatkunut noin 13 vuotta (sXe) ja olen toisinaan erittäin vakaumuksellinenkin asiassa (tippa tappaa jne). Sinänsä ajatus tipattomasta tammikuusta on perseestä, koska sillä oikeutetaan tipallisuus kaikkina muina aikoina jne. Mutta tämä ei nyt ole se keskustelu ;)

Lisäksi en laita ruokaa, vaan syön miltei poikkeuksetta ulkona. Kaupunkilaisen valinta, ymmärtänette ;) Jouluna paistoin kalan ja keitin rokkaa ja tein parit leivät, mutta en ole laittanut ruokaa ollenkaan kohta vuoteen. Normaalisti kotona ei ole mitään ruokaa. Nyt siellä (kirjoitan tätä kahvilassa) taitaa olla jotain pähkinöitä tosin, mutta ruoan laitto tai sen ihanuus/vaikeus/hauskuus ei kovin kiinnosta minua. Ei sillä, osaan minä hapanleivän tehdä, hapattaa kurkkuja ja sensemmoista. Lisäki olen elänyt vuosia hc-vegaanien kanssa (ei nahkasolkia repuissa jne) joten tiedän yhtä sun toista kasvissyönnistäkin. Itse tosin olen aina ollut sekasyöjä.

En tiedä mikä minut tähän ajoi, mutta tämä on toistaiseksi (as of 3.1.10) ollut hyvä keskustelunaihe ja on sitä tullut tehtyä kaikkea hullumpaakin. Jos oikeasti haluaisin vaikuttaa maailmaan, hankkisin puolentusinaa lihaton tammikuu -kummia esim Kiinasta, joiden kanssa yhdessä sitouduttaisi lihattomuuteen vaikkapa tammikuuksi.

Olen päättänyt että välttelen kalaa ja muita silmällisiä, mutta koska tämä on vain puolidogmaattinen tammikuu, syönen kalaa kerran pari tässä kuun mittaan. Olen tosin syönyt kaikenlaisia sattumanvaraisia ravintolisiä, mm. kalanmaksaöljytabuja, jotka ei ole tietenkään kasvisruokavalion mukaisia.

@rns ja muut ovat siinä oikeassa, että eläin/ei-eläin jaottelu ei välttämättä ole kaikkein järkevin ympäristöä ajatellen, mutta tällä mennään nyt kun tämä on kuitenkin rakenteellinen meemi, jolla on siis idea, sääntö ja sisältö.

mace commented on 03.01.2010 (fi)

Herra  

@Kayraranta Mutta ei voi olla varma. Minä en osta maaseudulta mitään. Siis jos olen jossakin läpikulkumatkalla jotakin, vaikka pullon Pepsiä, niin vaikka siinä pullollisessa ei ole mitään raaka-ainetta, josta kepuli saisi suoraa tuloa, niin maaseutukaupasta ostaminen, kuitenkin tuo elintarvikkeet kepulien saataville, pullo tuo kuntaan liikevaihtoa ja verotuloja, ja niillä sitten kustannetaan terveyskeskus tai päiväkoti, johon myös kepulit saavat tuoda lapsensa.

En myöskään hyväksy verenluovutusta tai elintestamentteja, koska ne eivät voi taata ettei niitä käytettäisi kepulin elämänlaadun parantamiseen tai elämän pelastamiseen.

Herra commented on 03.01.2010 (fi)

nettimuori  

@viu Oisko niin, että on kiva sanoa tekevänsä jotain jaloa (?), jota muutkin tekee? Nää on niitä massajuttuja, jotka ei mee mun kaaliin millään.
Samaan sarjaan menee erilaiset Uuden Vuoden lupaukset (saa jokainen tehä, mitä tahtoo, tietty), joita julistetaan kaikille. Jos niiden toteutumista seurattas ja oikeesti niihin pyrittäs, se ois eri asia. Moni tekee lupauksen säästää/laihtua/lenkkeillä/kuntoilla/olla perheen kanssa/tehdä työtä jne. jne. enemmän. Useimmilla se kestää viikon-pari ja sitten se on ohi. Lyhyt vuosi...

nettimuori commented on 03.01.2010 (fi)

ferrix  

@SannaE Mä olen elänyt ilman perunaa jo vuosia. Kerran kesässä tarvii uusia pottuja.

ferrix commented on 03.01.2010 (fi)

viu  

Mä oon nyt niin intoutunut tästä, että saan hyvän tekosyyn opetella kokkaamaan myös kasviksia. Asiaa tarkemmin pohdittuani päätin, etten tammikuun aikana (ja jatkan tuonne helmikuun puolelle pari päivää, kun vasta nyt aloitin tän) syö mitään millä on (joskus ollut) silmät eli kala menee samaan kastiin. Hieman vaikeaksi asia menee työpaikan ruokalassa, kun siellä on hetkittäin aikas kököt kasvisvaihtoehdot, mutta selvinnen siitäkin sitten vaikka kurnivin vatsoin :)

En aio tehdä tätä mitenkään todella vakavasti hampaat irvessä, kunhan omaksi iloksi haastan itseäni. Ja tänne on hyvä kirjoittaa niin, niin luon vähän kuvitteellista ryhmäpainetta itselleni :D

Miten muuten kananmuna? Sillä ei ole silmiä... eikä niitä oo hedelmöitetty, että niistä ei koskaan tuliskaan munia, kai. Vai?

viu commented on 03.01.2010 (fi)

lindstorm  

Mä voisin lähteä samaan haasteeseen, kunhan pääsen takaisin Rovaniemelle (tiistaina). Taiteiden tiedekunnan hippilinnassa on muutenkin ruokalassa ihan hyvät vegevaihtoehdot ni syöpöttelen siellä sitten, ja kämpille en osta lihaa tai lihankaltaista kamaa kuukauteen. Katotaan kuinka äijjän käy! :)

lindstorm commented on 03.01.2010 (fi)

Pipps  

@viu Minä en o kokenut kasvissyöntiä menetyksenä tai luopumisena. Itse ihmettelen sitä, miksi aina nähdään kaikenlaisissa muutoksissa vain negatiivinen tai näennäisesti negatiivinen. Elämänmuutoksissa keskitytään vain siihen mitä joutuu uhraamaan, mistä luopumaan, minkä menettää - ihan pöljää :P´ Ja haluttomuus kärsiä ja uhrautua nähdään paheellisena hedonismina XP

Nyt tuli kyllä semmoinen mieleen, että lienee tätä luterilaista/protestanttista kulttuuriperinnettä, että kärsiminen ja luopuminen nähdään hyveellisenä (ja myös yhteen kuuluvina asioina).
(Asiasta kolmanteen puukenkään)

@mace Totta. "Luovuin lihasta" - entäs "otin vastaan terveellisemmän, tasapainoisemman, ekologisemman ja eettisemmän ruokavalion"

Mä en kauheasti välitä kuuri- tai kausiluonteisista jutuista, "lakoista" tai fanaattisuudesta/absoluuttisuudesta. Mielestäni esim. äkillinen lihaton kuukausi päivittäiseen lihansyöntiin tottuneelle saattaa vain antaa hänelle kasvisruokavaliosta todella negatiivisen ja hankalan kuvan. Tai sinne päin kuin vaikka @mace kin sanoi, on vähän pointitonta olla esim. alkoholia ilman yksi kuukausi ja sitten läträtä muu aika senkin edestä. Hyvällä tuurilla toki toimii ja henkilö vaikka huomaakin että se onkin helpompaa kuin luuli. Itselleni ei vain tämmöinen absolutistinen tyyli sovi.
"Lakot", laihdutuskuurit yms. tuppaa ihmisillä sortumaan siinä, kun lopetetaan jokin nautintoaine tm. kokonaan tai nähdään nälkää. Sitten kun "repsahdetaan", todetaan, että ollaan epäonnistuttu ja hylätään koko projekti - "pieleen meni, poltin yhden tupakan". Ihme totalitarismia. (Toki esim. alkoholismi on ihan oma lukunsa)

Se asenne ottaa kanssa pannuun, että toisten tekemisiä painetaan lyttyyn juuri tuollaisilla "luuletkos olevasi parempi kuin muut" "haet vain hyvää omaatuntoa/sädekehää pään päälle" yhdistettynä absolutismin "ihanteeseen". Pitää olla 100% vegaani ja jos ei ole, niin on tekopyhä tai vaan huono. Pitää olla joko tai - välimuoto ei kelpaa kenellekään. Tämä siis pätee sekä ekoaktivisteihin, että heitä ja heidän elämäntapaansa parjaaviin ihmisiin (eli sekä "hippeilystä" irvaileva normisetä että militantti vegaani saattavat olla valittamassa samalle ihmiselle samasta asiasta - tyyliin "miksi syöt juustoa jos kerta et lihaa" "tai hähää! sulla on nahkakengät").

Kannatan @nettimuori n ajatusta siinä, että pitää elämässä kuitenkin nauttia, eikä kärvistellä (eli tippa silloin tällöin kun tekee mieli). Jos olisin aikoinaan yrittänyt kerralla ryhtyä kierrättämään kaiken ja siirtyä täyteen vegaaniruokavalioon jne, niin en olisi jaksanut viikkoakaan - tai tosiasissa, tuskin olisin edes yrittänyt. Minust kenenkään ei pitäisi joutua häpeämään sitä, jos tekee edes vähän vaikka nyt ympäristöasioiden tai maailman tasa-arvoisuuden suhteen - vähän on parempi kuin ei mitään (ja elämän pitää kyllä olla kivaa).

Pipps commented on 04.01.2010 (fi)

ferrix  

@Pipps Toi ekologisuus, paremmuus ja eettisyys on ehkä hyviä perustelijoita, jos on joku aatteellinen kasvissyöjä. Kaikki eivät sitä ole ja esimerkiksi minä en ilman parempia pohjatietoja voi sanoa, että onko kasvissyönti nyt sitten muka jollain tavalla parempaa tai huonompaa kuin sekaruoka. Minä tyydyn sanomaan, että se on erilaista.

Minä myös tiedän, että pärjäisin kasvisruualla kuukauden, koska kyllähän mies elää sillä mitä hipitkin, mutta en oikein ymmärrä, miksi minun pitäisi. Syön lihattomia aterioita ainakin 31 päivää vuodessa - joskus salaattipäivänä ja joskus ilman erillistä kevennystarvetta.

Kaikista järjettömintä on vaihtaa tipaton lihattomaan. Siis nimenomaan tarkoituksella väistää tipaton, koska ei pysty olemaan kuukautta juomatta. Minulla ei ole koskaan tullut lihan syönnistä muistinmenetystä, tajunnan menetystä, kivuliaita vieroitusoireita tai akuuttia päihtymystä. Lisäksi ihmiset eivät noin yleensä tiedä, mitä kasvisruualla tarkoitetaan. Hyvinkin monet luulevat, että pelkillä höyrytetyillä kasviksilla oikeasti elää, koska koulussa opetetut makroravinneryhmät eivät oikeasti ole hallussa.

Mutta havaitsen toistavani tässä ketjussa mainittuja juttuja. Kuka lähtee mun kanssa tekemään vähähiilihydraattista tammikuuta?

ferrix commented on 04.01.2010 (fi)

Kayraranta  

@Pipps Hyvä kommentti!

Kayraranta commented on 04.01.2010 (fi)

Pipps  

@ferrix En lähde sanomaan muille mitä heidän pitää tai ei pidä tehdä, mutta jos kysytään miksi joku voisi olla kuukauden lihatta? Ehkäpä joku voisi kuukauden lihattomuuskokeilun jälkeen innostua ryhtymään vaikkapa vain vähempilihaiselle ruokavaliolle. Kuten sanottua, länsimaalaisten lihansyönti näkyy mm. korkeissa syöpä- ja sydän- & verisuonisairaustilastoina, ja lihansyönnin lopettaminen tai vähentäminen on suurimpia tai ehkä suurin asia mitä yksittäinen ihminen/kuluttaja Suomessa voi tehdä ilmastonmuutoksen estämiseksi ja järkevämmän maankäytön hyväksi. Minusta tässä on jo ihan hyviä syitä...

Minen harrasta tipattomia tammikuita. En juo niin paljoa muutenkaan, että olis paljoa järkeä, ja jos nyt sit tekee yhtä olutta mieli niin kyl mää sen juon, oli mikä kuukausi vaan. Toissa vuonna kokeilin kyllä "märkää marraskuuta"...

Tietenkään pelkät salaatinlehdet ja porkkanat ei ole täysipainoista ruokaa. Kokemattomuus tasapainoisesta kasviruokavaliosta on juurikin yksi syy, miksi itse pitäisin ehkä parempana muita tapoja siirtyä/kokeilla kasvisruokavaliota kuin kerralla kaiken muuttaminen tai vain kuukauden ajaksi.

Harmi että vähähiilihydraattinen ruokavalio on hankalahko yhdistää kasvisruokavalioon.

Pipps commented on 04.01.2010 (fi)

natasha_l  

@Pipps Kyllä se sydän- ja verisuonisairausten suuri määrä johtuu enenmmän perintötekijöistä kuin ruokavaliosta. Ns. asiantuntijat ovat vain liian munattomia todetakseen tosiasioita, minkä takia ihmisten huomiota kiinnitetään merkityksettömään ruokavalion muutokseen. Ja hyvä peruste lihansyönnillehän on että saataisiin tuo merenpinta nousemaan edes muutaman metrin.

natasha_l commented on 05.01.2010 (fi)

Herra  

@natasha_l Olen itse esimerkki.
Painan kaksi kertaa enemmän kuin appiukko.
Ei kolesterolia, ei sydän oireita. Rasva-arvot eivät tietenkään ole mitään alhaisia.

Suvussa on koskaan kuollut sydänkohtaukseen yksi ihminen.

Herra commented on 05.01.2010 (fi)

mandrl  

@natasha_l, perintötekijöiden muutos kun on se helpompi tapa vaikuttaa todennäköisyyksiin. :P

mandrl commented on 05.01.2010 (fi)

ferrix  

@Pipps Sydän- ja verisuonitautien riski kasvaa kevyttuotteilla myös. Kasvisruoka siinä, missä vähähiilihydraattinen ohjaavat syömään ruokaa, jonka valmistamiseen on käytetty elintarvikkeita ja siksi nuo riskit ovat pienemmät. Runsaasti sokeria, rasvaa ja proteiinia sisältävä ruoka on vaan liikaa.

Tosiaan kyllä mun mielestä on hyvä kokeilla juttuja ja voi syödä vähemmän lihaa ja vaihtaa vaikka kalaan, koska siinä on runsaasti hyviä (lue: erilaisia) rasvoja.

@Herra taidat syödä oikeata voita, oikeata kermaa ja muutenkin oikeahkoa ruokaa? Minulla on veriarvot loistavat ja ainoa hälyttävä merkki on "sairaalloinen ylipaino".

ferrix commented on 05.01.2010 (fi)

natasha_l  

@mandrl Kyllä sitä sisäsiittoisuutta on nykyään ihan helppo vähentää ;)

natasha_l commented on 05.01.2010 (fi)

Herra  

@ferrix No itse asiassa en ole syönyt rasvaa leivän päällä sinä aikana kun te muut olette eläneet, enkä käyttänyt suolaa 30 vuoteen. Se suola mitä syön, tulee oikeastaan ravintoloista ja juustosta.
Teen melkein kaiken syömäni leivän itse, suolattomana ja melkein kaikki ruuat teen itse alusta asti, mitä kaveri tekee vähän makkaroita.
Mahdollisuuksien mukaan vältän kotimaisia elintarvikkeita, milloin se on mahdollista.

Herra commented on 05.01.2010 (fi)

ferrix  

Minä en syö leipää enkä sen päällä rasvaa siis. Juustoa ja leikkeleitä syön silloin tällöin.

Teen suurimman osan syömästäni ruuasta myös alusta itse.

Mun teoria on se, että ihminen pärjää hyvin, jos ei syö leipää tai eineksiä.

@Herra Käytätkö ruuanlaitossa voita, kermaa tai sensellaista?

ferrix commented on 05.01.2010 (fi)

jal  

@Herra katsotaan keisi loppuun asti ja sitten kalkyloidaan, miten todistusvoimainen se on. Odotellessa aion kyllä itse varmuuden vuoksi yrittää poistaa rasvaa tuolta keskivartalosta.

jal commented on 05.01.2010 (fi)

Herra  

@jal Tuttu lääkäri sanoi, että sydän- ja verisuonitauteja on yhtä paljon lihavilla ja laihoilla.
Ero on kuolleisuudessa.
Lihavat menevät yleensä kerralla, kun laihat invalidisoituvat.

Äitini puolelta suku on siten mesomorfista, että pitkään luulin, ettei suvussa ole yhtään aikuista miestä joka painaisi alle satakiloa, mutta sitten yksi serkuista on varsinainen riisipuikko, mutta sillä varmaan huumeet vaikuttaa asiaan ja toiseksi nuorin serkku ei vielä ole ehkä oikein asettunut mieheksi ja painaa vain 84 kiloa.

Isän puolelta taas, niillä on sellaisia harrasteita, joitten vuoksi en käytä samaa nimeä kuin veljet, ja niissä hieman erillainen vartalotyyppi on eduksi.

Viimeksi isossa lääkärin tarkastuksessa sanoi lääkäri että mun veriarvot, hapenotto kyky jne. vastaavat saman ikäisen entisen jääkiekkoilijan arvoja, rasvoja lukuunottamatta.

Sydän sairauksien sijasta minä tulen luultavasti kuolemaan joko erääseen harvinaiseen lihasrappeumasairauteen, joka muuttaa sydänlihakseni rasvaksi, tai sitten mielenkiintoiseen ja harvinaiseen sairauteen, joka muistuttaa hieman prionitautia ja dementiaa, mutta etenee muutamassa viikossa kuolemaan, kun verisuonet ja hermosto haurastuvat olemattomiin mineraalien kadotessa elimistöstä. Jos pystyn pitämään painoni yli 120 kilon, mutta elle 160, saatan elää yhtä pitkään kuin äidin isoisän isoisä, joka kuoli nälkävuosina, 97 vuoden ikäisenä.

@ferrix Kotiruuan rungon muodostaa pannulla paistettu liha ja sen seurana paistetut vihannekset.
Kastikkeita en juuri harrasta, mutta juustoja kyllä.

Herra commented on 05.01.2010 (fi)

samikki  

Asian vierestä: missä @herra lla menee kepulivyöhykkeen raja?

samikki commented on 05.01.2010 (fi)

juffe  

Eiköhän se mene korvien välissä?

juffe commented on 05.01.2010 (fi)

logleidi  

@Pipps Allekirjoitan kaiken.

logleidi commented on 05.01.2010 (fi)

Mutikka  

Perinnöllisyyden vaikutus kolesteroliarvoissa on todettu käytännössä meidänkin perheessä. Olen mieheni kanssa syönyt samaa ruokaa pitkään, ja miehen kolesteroliarvot olivat kohonneet siinä missä minun arvoni olivat yhä edelleen alle ihanteen. Nyt olemme pudottaneet eläinrasvat lähes kokonaan pois, ja miehen kolesteroliarvot ovat laskeneet hyviksi ja minun ovat yhä ennallaan. Minä siis voisin kyllä elää kanamunilla, voilla ja pekonilla aivan hyvin, mutta mieheni ei perintötekijöiden takia siihen pysty. Samanlaista eroa on ollut havaittavissa myös verenpaineessa ja ruokavalion vaikutuksessa siihen.

Mutta kasvisten syöntiinhän tämä nyt ei mitenkään liity. Siitä mun mielipiteeni on, että minkään kanssa ei kannata mennä överiksi. Parasta on kun syö mahdollisimman monipuolisesti. Lisäksi en myöskään kannata ylenpalttista ruokavaliovouhotusta tai etenkään fanaattisuutta minkään ruokavalioidean suhteen. Terve ja hyvä olo on kaikista tärkeintä ja ihmiset on yksilöitä.

Mutikka commented on 05.01.2010 (fi)

Herra  

@samikki Periaatteessa jos valtuustossa on kepu suurin puolue, kunnasta ei osteta yhtään mitään.
Ja oli suurin puolue mikä hyvänsä, niin Pähkinäsaaren rajan takaa ei osteta mitään.

Herra commented on 05.01.2010 (fi)

ferrix  

@Mutikka Minä taas lisäsin kaikenlaisia rasvoja ja poistin hiilarit ja kolesteroli laski entisestään.

ferrix commented on 05.01.2010 (fi)

oaw  

Toivottavasti lihaton tammikuu sujuu! Itse en ole tainnut vielä langeta yhtään kertaa. Eilen oli maailman parasta soija-herkkusienikastiketta.

oaw commented on 07.01.2010 (fi)

viu  

Eilen mentiin mun vanhemmille syömään. Äiti oli ihana ja muisti, että olin sanonut viettäväni lihatonta tammikuuta. Lihamurekkeen ohella oli tarjolla mm. blinejä (joihin oli laitettu joululta ylijäänyt lanttulaatikko joukkoon) ja valkosipuliperunoita ja salaattia ja kaikkea. Ei tarvinnut sortua lihaan.

viu commented on 07.01.2010 (fi)

oaw  

@viu Kuulostaa hyvältä!

oaw commented on 07.01.2010 (fi)

Login or register to leave a comment