Tools

mikkohei13 said

mikkohei13  

Rajapinta Eduskunnan äänestystietoihin: http://bit.ly/dz20SJ Tätä voisi parannella loputtomiin, mutta nyt uskaltaa jo julkaista.

49 comments

mikkohei13 11.03.2010 (fi)

49 comments

Bottom

Ile  

@mikkohei13 Näyttää hyvältä, saatanpa kokeilla tällä yhtä juttua, eli api-kutsuja on luvassa mutta kohtuullinen määrä.

Toivotaan, että eduskunta on riittävän hidas liikkeissään, niin sinun screen scraping ei mene heti rikki ;-)

Ile commented on 12.03.2010 (fi)

simison  

!

Upeaa. Hieno idea.

simison commented on 12.03.2010 (fi)

pe3  

@mikkohei13 - mahtitoimintaa!

pe3 commented on 12.03.2010 (fi)

Ile  

Tein softan, joka vie eduskunta-API:n tietoja Twitteriin. Serverini käy 15 minuutin välein varmistamassa, onko uusia äänestystuloksia.

Qaikuun varmaan sitten jossain vaiheessa myös..?

ping @mikkohei13 @simison @pe3

Ile commented on 14.03.2010 (fi)

simison  

@Ile: Hieno! Tee ihmeessä oma tunnuksensa tuolle, ei tartte sua bannata streamista. ;-)

Mut tuon " JAA:129 EI:25 T:0 P:45" -mössön sijasta voisi olla hyödyllisempää vain kertoa, meneekö läpi.

simison commented on 14.03.2010 (fi)

lindstorm  

Wow, aina vain kohti avoimempaa dataa. Hieno liikahdus oikeaan suuntaan. Toivottavasti alkavat itse eduskunnassakin sitten tekemään jotakin tämänsuuntaista. Hyvin tosin olit tekstissäsi jo puinut niitä haasteita mitä "kunnon API:n" tekemisessä on.

lindstorm commented on 14.03.2010 (fi)

Ile  

@simison Yritin antaa edes jotain informaatiota tuossa 140 merkissä, mutta en ole ihan tyytyväinen . Oisko toi parempi muodossa "jaa 128 ei 25 t. 25 p. 45"? Joku varmaan haluaa seurata vain poissaoloja ;-)

Mietin myös tuota tiliasiaa. Jos Eduskunta tekee tän joskus itse, heillä varmaan olisi käytössä sen niminen tili (jos tajuavat ajoissa varata). Minkä niminen tili olisi "korrektia" varata omaan käyttöön, josta ilmenisi käyttötarkoitus?

Ile commented on 15.03.2010 (fi)

TAir  

Hienoa @Ile!
Jaa ei tyhjiä poissa on hyvä tieto, koska sehän on se tieto, joka äänestyksestä on tiiviisti saatavissa. 140 merkkiin ei voi ängetä puolueiden tai edustajien ääniä.

Jos Eduskunta ei ole vielä älynnyt varata tunnusta ja se todella on vielä vapaa, niin pitäisiköhän se äkkiä napata ja varata heitä varten - voisit Ile sit tuonnempana lahjoittaa sen Edarille, kunhan liikkuvat tw:n suuntaan. "Eduskunta äänestää" olisi informatiivinen tunnus tätä tarvetta varten.

TAir commented on 15.03.2010 (fi)

simison  

@Ile: eroakirkosta tunnarilla pyörii kaikki tilastot niiden päätunnarilla, mikä oli ärsyttävää jos niitä ei halunnut seurata.

Eduskunta aanestaa tunnari taas sitoo vaan yhteen käyttötarkoitukseen, jos koodailetkin vielä jotain muuta. :-)

Juu tuollainen muoto näyttää selkeämmältä.

simison commented on 15.03.2010 (fi)

Ile  

Ehdotuksia twitter-tiliksi? "Eduskunta"?

Ile commented on 15.03.2010 (fi)

lindstorm  

@Ile haha, loistava, mutta se on varattu -- varasitko sinä sen jo?

lindstorm commented on 15.03.2010 (fi)

Ile  

@lindstorm En, mutta varasin tilin Arkadianmaki (nimi Arkadianmäki).

Seuraavaksi tutkinnan alle myös, miten lisään tweeettiin paikkatiedon. Pitäisi olla triviaalia (käytän Twitter4j-kirjastoa).

Ile commented on 15.03.2010 (fi)

mikkohei13  

Mainio Twitter-viritys @Ile, muutenkin vastaanotto on ollut mukavaa :)

Suuri osa äänestyksistä noudattaa kaavaa "hallitus puolesta, oppositio vastaan". Tärkeitä päätöksiä tehdään siis paljolti muualla kuin äänestyksissä. Niitä vain on vielä vaikeampi nostaa esille pöytäkirjoista, lausunnoista yms. (jos edes ovat kirjallisina missään). Kaavasta poikkeavia tuloksia olisi kuitenkin mielenkiintoista nostaa jotenkin esille. Tästä oli puhetta siinä Mindtrekin Eduskunnan vahtikoira -ideassakin.

Talousarvioon liittyvien äänestysten (>200 kpl samalla otsikolla...) järkevää käsittelyä varten rajapintaan pitäisi tehdä muutoksia. Näistäkin oleellinen tieto on jossain muualla kuin Eduskunnan vars. äänestyssivulla.

@lindstorm Eduskuntatiedotuksesta kertoivat että rajapinta-asioita hekin selvittelevät, tavoitteena rajapinta erilaisiin julkisiin tietoihin. Aikatauluista en tiedä, enkä tarkemmin kysellyt. Suhtautuivat kuitenkin positiivisesti tähän viritelmääni :)

mikkohei13 commented on 15.03.2010 (fi)

simison  

"Arkadianmaki is following you" kyl vähän pelottaa.

simison commented on 15.03.2010 (fi)

Ile  

@simison Eihän se noin päin käytännössä mene, tuli sen verran vaikea salasanakin...

Mutta "Matti Meikäläinen is following Arkadianmäki" --> Eiks tää oo just se juttu ;-)

Ile commented on 15.03.2010 (fi)

pe3  

@Ile, @mikkohei13, @simison, @TAri: oma tunnus on hyvä idis ja komppaan, että äänestysnumeroiden näkeminen on kiinnostavaa, kun ei niille normaalisti altistu.

@mikkohei13: rajapintojen avaaminen on käytännössä aina investointi. projektisi todistaa eduskunnan suuntaan, että kiinnostusta dataan on. ei siis mikään hukkainvestointi.

pe3 commented on 16.03.2010 (fi)

Ile  

Kiitos ideoista äänestystulosten twiittaukseen. Nyt nuo menee tänne:
http://twitter.com/arkadianmaki

Floodasin tällä kertaa myös vuoden 2009 äänestykset.

ping @mikkohei13 @simison @pe3 @lindstorm @TAir

Ile commented on 16.03.2010 (fi)

simison  

Ou-Jea!

Twitter ei näköjään tue ääkkösellisiä hashtageja.

simison commented on 16.03.2010 (fi)

Ile  

@simison Outs! Kaiken testailun jälkeen.. ;-(

Nimittäin tukee kyllä, mutta ei näköjään heti risun perään. Aiempi "#Eduskuntaäänestys" toimi, mutta nyt kun on tili, sanaa Eduskunta on turha toistaa.

Ehdotuksia? Kokonaan pois?

Ile commented on 16.03.2010 (fi)

simison  

Eiks Twitter järjestelmänä oikeasti toimi ellei kaikki tunge joka tweettiin viittä hashtagia? :-/

Ottaisin pois.

simison commented on 16.03.2010 (fi)

Ile  

@simison Mutta sittenhän noista tulee ihan luettavia...

Ile commented on 16.03.2010 (fi)

pe3  

Eiks hash-tagin pointti oo, että siitä muodostuu eräänlainen kanava, tai että sen avulla voi säkällä löytää uusia jostakin aiheesta kiinnostuneita käyttäjiä. Eiks ihan ok tägi siis olis #eduskunta. Sille "kanavallehan" sopisi keskustelukin äänestystuloksista. Ei kait noita äänestyksiä niin hirveesti oo, että ne floodais tägin?

pe3 commented on 17.03.2010 (fi)

mikkohei13  

@pe3 Viime vuonna äänestyksiä oli yht. 924. Talousarviosta ainakin on parhaimmillaan satoja äänestyksiä päivässä. Nyt jätin nämä pois.

mikkohei13 commented on 17.03.2010 (fi)

erkka  

+1 #eduskunta-tagille, se on mielestäni parempi kuin #äänestys. Arkikäytössä, eli tietoja tulee äänestysten mukaan, niitä ei ole niin paljoa, että floodaisi #eduskunta-tagia.

Semmoinen nillitys, että feedin nimi voisi kertoa tarkemmin mistä kyse ja hashtag ankkuroisi laajempiin kokonaisuuksiin. Eli vaikkapa @eduskunta_aanestaa ja #eduskunta - nyt menee toisinpäin eli yhden asian feedillä on yleistason nimi (@arkadianmaki) ja hashtag kuvaa sisältöä geneerisellä tasolla (#äänestys) eikä liitä mihinkään konteksiin. Satunnaisen käyttäjän kohdalla haku "eduskunta" lienee todennäköisempi kuin haku "äänestys"

Pitkä tilinimi voi olla ongelma manuaalisissa retweeteissa. Jos feedi ei ongi käytössä arkistokamaa ja päivittyy sitämukaa kuin tuloksia tulee, niin päivämäärän infoarvo voi jäädä suhteellisen pieneksi.

erkka commented on 17.03.2010 (fi)

erkka  

Päivämäärän poisjätön lisäksi lisätilaa otsikolle voisi saada typistämällä äänestystuloksia.

Jaa=116 Ei=52 T=0 P=30 >>
J=116 E=52 T=0 P=30 tai
J116 E52 T0 P30 tai
116–52–0–30

Jälkimmäinenkin varmaan riittää ja selitykset voi laittaa tilin kuvaukseen. Olettaisin, että jos tilaa feediä ja on kiinnostunut, niin henkinen kapasiteetti riittää numerosarjan dekoodaukseen :)

Onko otsikkotasolla tieto hallituksen esityksistä on varmaan näin tiiiviissä muodossa turha? Oletus kai on, että tämän perusteella kiinnostutaan varsinaisesta aiheesta/tuloksesta ja siirrytään lukemaan tarkemmin?

On kyllä pirun hienoa, että tämöinen feedi on ylipäätään mahdollista, kiitos @mikkohei13 & @Ile :)

erkka commented on 17.03.2010 (fi)

erkka  

Saisikohan tuosta selvää profiilikuvana?

erkka commented on 17.03.2010 (fi)

vimma  

Jaa

Kokeilemallahan sen näkee.

vimma commented on 17.03.2010 (fi)

priio  

Mua kiinnostais myös @simison:in tapaan enemmän se, menikö läpi vai ei. Jotenkin tuntuu vievän liikaa kapasiteettia verrata niitä kahta lukua keskenään..

Tietysti nuo luvut on tarpeen olla mukana, mutta mahtuisiko twiitin alkuun vielä Hyv. tai Hyl. merkintä? Jos sen saisi vaikka kaikissa otsikoissa olevan turhan "Hall. es." tekstin tilalle. ;)

priio commented on 17.03.2010 (fi)

priio  

@erkka: ai että twitter-tilin kuva vaihtuisi automaattisesti viimeisen äänestyksen tulostauluksi? Saako ne kuvinakin jostain suoraan?

priio commented on 17.03.2010 (fi)

Ile  

@erkka Pvm tulee vanhoihin. Nyt kun tuo on livenä, sitä ei lisätä jos tiedot on saatavilla samana päivänä. @mikkohei13 Kuinka nopeasti nuo käytännössä tulee suhteessa äänestyksen ajankohtaan?

Joku tagi varmaan olisi asiallinen, jotta on luontevaa käydä keskustelua aiheesta. Näillä näkymin tuo #eduskunta voisi olla hyvä kompromissi?

@priio Jos kävisi niin, että joku menee nurin, käännän sillin nuo järjestykseen "Ei 100 Jaa 50 ....". Toki yksivaihtoehto olisi #eduskunta-tagin sijaan tagittaa #hyv / #hyl ...

Ile commented on 17.03.2010 (fi)

priio  

@Ile Mäkin mietin tuota järjestyksen vaihtamista, mutta se voi olla myös hämmentävä, jos tottuu noita lukemaan niin, että vilkaisee vain numerot. (Sen kummemmin nyt tietämättä, mikä se käyttötarkoitus ja lukutapa sitten olisivat - itse nyt vain kokeilin, mutta en käytä twitteriä niin paljon, että noita ehkä sen kautta seuraisin. Hiukan teoreettista kommentointia siis tämä..)

priio commented on 17.03.2010 (fi)

erkka  

@ile: pvm >> nice :) Numeroiden kääntelyssä on se huono puoli, että järjestys ei noudata lähteen logiikkaa vaan ovat mielivaltainen päätös siinä välissä. Nuo #hyv ja #hyl ovat ideana hauskoja, mutta niillä ei ole varsinaista hakuarvoa ja linkittävät sisällön vain itseensä (edit: siis muut käyttäjät tuskin tuottavat liittyvää sisältöä tageja käyttäen).

erkka commented on 17.03.2010 (fi)

erkka  

@priio: Eiku kuvalla ajattelin, että se toimii muistitukena jaa-ei-tyhjä-poissa -numerorimpsulle ja kuvaa tarkemmin feedin sisältöä.

erkka commented on 17.03.2010 (fi)

simison  

Tartteeko tyhjä/poissa lukuja esitellä tweetissä? Nehän vois olla lisätietoa. Tällöin luvut vois ilmaista: "j/e (yhteensä)"

OT: Risuaita on nimensä mukaisesti maailman rumin ja tekstiä sotkevin merkki. @ on ihan kaunis. :-)

simison commented on 17.03.2010 (fi)

TAir  

Millä perusteella jaa/ei-äänestäminen on kiinostavampi tieto kuin poissaolo tai äänestämättäjättäminen!? Minusta ei millään - jokainen neljästä vaihtoehdosta on aktiivinen kannanotto, josta kansalaisen on hyvä saada tieto.

Tällainen pikainen kommentti tässä vaiheessa, kun aika moni ed. kommentti on lukematta...

TAir commented on 17.03.2010 (fi)

pe3  

komppaan @TAir:ia koko äänestystuloksen näyttämisestä - se on vivahteikkaampaa tietoa, joka muuten tuhoutuu pyöristettäessä viesti vain tiedoksi läpimenosta tai hylkäämisestä.

pe3 commented on 17.03.2010 (fi)

jal  

@mikkohei13 @Ile saisiko tuohon tulokseen vielä linkin itse lakiesitykseen? Onko data niin avointa, luettavaa ja hyödynnettävää?

jal commented on 17.03.2010 (fi)

pe3  

@mikkohei13 tuli kans mieleen, että eduskunnan sivuilla on kansanedustajien infosivut, joille voisi linkittää tolta sun tuloksenesityssivulta. esim matti: http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/...

pe3 commented on 17.03.2010 (fi)

mikkohei13  

@Ile Käyn katsomassa n. parin päivän välein onko uusia äänestyksiä tullut ja lisään ne sitten tietokantaan (lomilla harvemmin). Lisääminen on nopeaa, paitsi jos screen scraping ei toimi odotetusti.

Tallennussysteemi ei ole nyt niin fiksu että se osaisi jättää tallennuksen tekemättä, jos jotain yllättävää tapahtuu (esim. viime viikon äänestyksessä Seppo Kääriäisen puolueeksi oli merkitty "kesk puhemiehenä", jota tietokanta ei hyväksynyt.) Siksi päivitysvastuun jakaminen nopeamman vasteajan saamiseksi voisi tuottaa yllättäviä ongelmia.

Linkin hallituksen esitykseen voisi tosiaan tallentaa ja lisätä XML:aan. Ajattelin aluksi että linkki äänestystulokseen riittäisi, mutta ne eivät näköjään ole pysyviä. Viime viikolla toiminut linkki vastaa nyt vain "document has expired (errno=2)". Esitysten linkit ainakin näyttävät pysyviltä.

Minusta twiittauksen kannattaa olla niin selkeä, että satunnainenkin lukija ymmärtää mitä numerot tarkoittavat. Tuloksethan voivat kulkeutua retwiitteinä muillekin kuin vars. tilaajille.

mikkohei13 commented on 17.03.2010 (fi)

mikkohei13  

@pe3 Linkit edustajien infosivuihin tehty. Numeroluettelon sain edustajamme.fi -kehityssivuilta http://dev.edustajamme.fi/repos/data/... Joitakin linkkejä näkyy vielä puuttuvan, katson asiaa myöhemmin.

Kirjasin muistiin parannusajatuksia ja muita ideoita, tätä voi täydentää: http://docs.google.com/Doc?id=dvwb2cq...

mikkohei13 commented on 17.03.2010 (fi)

pe3  

@mikkohei13: sähän oot ihan hurja tyyppi \o/

pe3 commented on 17.03.2010 (fi)

Ile  

Bloggasin twiittauspalikasta

Ile commented on 20.03.2010 (fi)

mikkohei13  

Tallensin tietokantaan muutaman vanhan äänestyksen parisuhdelaista. Näissä ei (kai) ollut puoluekuria, joten edustajien omat näkemykset ovat niissä vahvemmin esillä. Toinen näistä tuli näköjään mukaan @Ile :n twiittauspalikkaan.

Vanhojen äänestysten pienryhmien mukaantulo (ml. "Alkiolainen ryhmä") vaati tuhan paljon kahlailua eduskunnan pöytäkirjoissa sopivan istumajärjestyksen löytämiseksi... Järjestys on nyt ~suunnilleen oikea.

Lisäsin myös uuden "laatikkokaavion" äänestystulossivun ylänurkkaan.
Esim. http://www.biomi.org/tools/eduskunta/...

mikkohei13 commented on 20.03.2010 (fi)

Ile  

@mikkohei13 Minulla on sääntö, että otetaan vain vuosi>=2009, arvaan, että toinen oli tämän ulkopuolellla...

Grafiikat/värit toimivat hyvin tuolla koostesivulla. Jos keksit tarvetta monimutkaisemmille graafeille, olethan tietoinen Googlen avoimesta graafi-apista?

Ile commented on 20.03.2010 (fi)

mikkohei13  

Vielä edustajan äänestyskäyttäytyminen -sivu: http://www.biomi.org/tools/eduskunta/...

Ajatuksena tässä oli myös kokeilla kauanko visualisoinnin tekemiseen menee, jos sopiva rajapinta on valmiina. 1 h 10 min.

mikkohei13 commented on 20.03.2010 (fi)

simison  

@mikkohei13 Mites tuolta saisi valittua edustajan, jonka nimi on ääkkösellinen?

simison commented on 20.03.2010 (fi)

lindstorm  

@simison errorin kera mutta tulee kumminkin: tiputa ääkköset pois, ainakin Esko-Juhani Tennilän kanssa toimi.

lindstorm commented on 20.03.2010 (fi)

mikkohei13  

@simison @lindstorm Hyvä kysymys. Ameriikkalainen tietoturvasuodatus laskee nähtävästi ääkköset vaarallisiksi. Outoa oli että testipalvelimella ääkköset kyllä toimivat, tuotantopuolella ei. Korjattu.

mikkohei13 commented on 20.03.2010 (fi)

Ile  

Näköjään eilen on äänestelty, uudistettu äänestystwiittaus-formaatti tuli siis testattua samalla.

Muutokset:
- jos äänestys samalle päivälle, ei näytetä påivämäärää
- tagi on nyt #eduskunta
- JAA / EI on visualisoitu kapitaaleilla

Ile commented on 25.03.2010 (fi)

Login or register to leave a comment