Missä noita N97-puhelimia jaetaan koekäyttöön? Tahtoo kans!
10.07.2009 (fi)
Idesan tarjoaisi 630 euron nimellistä korvausta vastaan. Eikä tarvitse edes palauttaa!
lindstorm commented on 10.07.2009 (fi)
@nick Ollaan sit yhes ulkopuolisia. Ei oo testauksessa täälläkään N97
nettimuori commented on 10.07.2009 (fi)
@lindstorm: Joo. Arvostelut on vaan ollu sen verran tylyjä, ettei oikein raaski ostaa sikaa säkissä.
nikc commented on 10.07.2009 (fi)
@nikc mä tein silleen että varasin luurin ja meen käymään myymälässä ja testaan sitä rauhassa ennenkuin ostan.
Mutta mulla on nyt kanssa vähän se fiilis että jää väliin. Se on S60 johon on päälleliimattu kosketusnäyttö - käytännössä se toimii samalla tavalla kuin nappulahirviökin. Muilta osin tekniikka on vanhentunutta ja alimitoitettua lippulaivamalliin - ei kiitos.
Jos nyt tulee jatkettua Nokian kanssa seuraavakin malli niin varmaan venailen E72:n tai sitten sen N900:n ja poistan sellaisen käyttööni jos niikseen on.
lindstorm commented on 10.07.2009 (fi)
siis yli 600 e puhelimesta!? Mistä se oikein on tehty, kullasta? Ja sit kuitenkin parin vuoden kuluttua pitää jo vaihtaa, kun ne ei toimi kunnolla.
viu commented on 10.07.2009 (fi)
Eilen käpistelin @arttuextra :n testipuhelinta ja vaikka se ihan kivalta vaikuttikin, niin ei tehnyt niin kovaa vaikutusta kuin olisin toivonut sen tekevän.
Nokialla on kauhea homma saada iPhone ja Android -puhelimet kiinni käytettävyydessä, eikä toi luuri ainakaan kuronut sitä etumatkaa kiinni.
Yäk en syö (ja odottelen edelleen jotain noista kesän aikana julkaistavista Android malleista).
Shrike commented on 10.07.2009 (fi)
Joo, taidan jäädä odottelemaan HTC Magicia. Sen verran Android kiehtoo, että siihen voisin ryhtyä sokkonakin. Harmi vain, että ennakkohuhuista poiketen, joutuukin ilmeisesti odottamaan vähintään syksyyn. No, eipä mulla siihen aikaisemmin rahaakaan taitaisi olla.
Jotain huhuja kuulin myös Palm Pre:n tulosta eurooppaan, mutta en pidättelisi hengitystäni. Eikä se kyllä yhtä paljon kiinnosta kuin Android-luuri.
nikc commented on 10.07.2009 (fi)
Lähinnä mietin, tekeekö tämä jotain enemmän kuin halvemmat mallit. Kerää tehokkaasti rasvaa nakkisormista? Tosin en ole tutustunut kosketeltavien vekottimien riemuihin, voihan hiplaaminen olla kivaakin...
mandrl commented on 10.07.2009 (fi)
@kitti taisi ainakin tuota n97:aa jo ihan fanittaa, mites muut sitä kokeilleet qaikulaiset - @arttuextra, @sunaitis, @terolehtt, @saarikko - ketä muita?
@jussi:lta tuli myös myönteinen arvio, mutta se on nokialainen ja vielä marketing guy, niin sitä ei voi suoraan uskoa ennen kuin parin tuopin jälkeen :P
eholmila commented on 10.07.2009 (fi)
Testiluuria tarjottiin Twitterissä, kun aihetta kommentoin ja voisin sellaisen ottaa kokeiltavaksi, kun olen ostamistakin harkinnut. Mietityttää onko Gizmodon/Engadgetin dissaus omenistien penseilyä vai onko se kosketusnäyttö oikeasti susi?
Suviko commented on 10.07.2009 (fi)
Lyhyellä näpläyksellä en sanoisi sudeksi, huomattavasti se vaatii enemmän "voimaa" kuin Iphonen vastaava. Mutta edelleen, Nokialainen käyttöliittymä on mulle sen verran vastenmielinen, etten sen takia lämpene.
Ota ihmeessä testiin.
Shrike commented on 10.07.2009 (fi)
@eholmila Minulla on nyt kolme päivää kokeilua takana. Jotkut asiat ovat toimineet paremmin kuin arvelinkaan, mutta paljon on toivomisen varaakin (kuten esimerkiksi kosketusnäyttö, siinä saa olkapään jumiin, kun pitää nojata koko tarmolla ja energialla sormeen, että saa sivun heilahtamaan). Koosteen kirjoitan blogiini ehtiessäni.
Sunaitis commented on 10.07.2009 (fi)
Tätä olis kiva testailla sikäli, että näkisi miten pitkälle on tultu N810:stä. Hankkiminen ei oikeastaan kiinnosta. Lisäys: mutta mistä sitä tietää, kun on kuitenkin kivojen lelujen perään... ;-)
mandrl commented on 10.07.2009 (fi)
@nick Itselleni koekäyttökutsu tuli ihan yllättäen. Vartuneiden tätien kohderyhmässä on ehkä vähemmän koekäyttäjäkandidaatteja kuin teissä nuorissa miehissä. (Vähänks PA:takin harmitti, kun joutui kirjoittamaan Köyttöliittymään N97-käyttökokemuksista minulle koekäyttöön annetun kapulan pohjalta!)
Sunaitis commented on 10.07.2009 (fi)
@sunaitis: linkkaathan sun testiraporttisi sitten qaikuunkin
@mandrl: N810 oli mulla koekäytössä työkaverilta muutaman kuukauden. Tykkäsin, mutta se vakiintui lähinnä sohvalle läppärin korvaajaksi alkuinnostuksen jälkeen. Nokialaiseksi harvinaisen toimiva laite. Oikeastaan ainoat pahat sanottavat olivat hinta ja laitteen rampauttanut pieleen mennyt over-the-air päivitys (ei enää buutannut), jonka jälkeen laitteen uudelleen käyttöönotto vaati melko suuria ponnistuksia.
Henk.koht. en usko että N97 pääsisi toimivuudessaan lähellekään, Symbian on aina Symbian.
nikc commented on 10.07.2009 (fi)
Kokeilenpa tuota @Suvikon keinoa ja pistin viestiä Twitteriin. E70 kaipaa seuraajaa.
hponka commented on 10.07.2009 (fi)
@eholmila , @nikc Plussia ja miinuksia.
Minulla on erittäin vahva tunne, että N97 paranee käytössä eli kun sen aidosti personoi omaan käyttöön (testiä varten ei viitsi tehdä kaikkea) ja oppii uudet toiminnot, liikeradat ja resistiivisen näytön tunnun.
Nyt on kuin ajaisi vierasta autoa ja kytkin ottaa kiinni eri tavalla :) - hommahan meinaa sammua lähdössä. Ei tämä sovi niille, jotka haluavat kaiken toimivan kuten ennenkin - pitää olla valmis oppimaan uutta.
.
Kitti commented on 10.07.2009 (fi)
Saamassani testikapulassa ei ole tuettuja kieliä kuin englanti, ranska ja hollanti. Vähän vaikea saada tuntumaa minulle tärkeisiin asioihin. Onhan näiden laitteiden juttu k-o-m-m-u-n-i-k-o-i-n-t-i ja osa viestinnästä on aktiivista kirjallista tuottamista - kuten email, sms, qaikuilu, twitteröinti yms.
Näppikseltä puuttuvien skandien tuotto on kadulta kuulemieni huhujen mukaan jotenkin erilainen skandikieliversioissa kuin tässä testiversiossa, jossa å-kirjaimen tuottamiseen tarvitaan kaksi kättä ja kuusinkertainen täpytys a-kirjaimella. Ei ole läntisessä Suomessa kovin helppoa tuo kommunikointi tällaisilla vehkeillä...
Kitti commented on 10.07.2009 (fi)
Surffilautasena tämä TOIMII, tykkään kovasti <3
Kapulaa on sitä paitsi todella miellyttävä pitää kädessä, paljon mukavampi tuntu kuin omenaisella kilpailijallaan. Jota testimielessä tuossa juuri pyöritin myös. Ehdottomasti elegantimpi. Ja näyttö on mielestäni tosi hyvä - huom! minulla on sentään jo ikänäköä.
Monessa jenkkijutussa on valitettu ihan turhista. Kun luen niitä, muistutan aktiivisesti itseäni siitä, että se markkina, jos mikä, vetää aina kotiinpäin, NIH. Kyllä ne tietää, että mitä siellä sanotaan, vaikuttaa kaikkiin muihinkin. Onnistuessaan Nokia voisi syödä markkinaa ihanaiselta ompulta ja kaikkienkaveri kuukkelilta. Eikös se N halua internet-yhtiöksi. Kyllä tässä on siihen suuntaan jo ihan oikeaa tuntua.
Kitti commented on 10.07.2009 (fi)
@Kitti, kiitos fiilistelyistä! :-)
@nikc, N810 löytyy täältäkin, mutta se ei ole oikein löytänyt paikkaa E71:n ja MacBookin rinnalla. Melkein kaiken saman voi hoitaa E71:llä ja olen turhan laiska tuon Maemon kanssa leikkimään. N810:n näppis on jäykkä ja liian leveä minun makuuni.
mandrl commented on 10.07.2009 (fi)
Kaikki iPhonea aiemmin käyttäneet ja n97:ää kokeilleet tuttuni ovat tähän mennessä sanoneet että n97:n näyttö on surkea. Ois kiva kuulla kokemuksia toisin päin, eli siis että on ensin käyttänyt pitemmän aikaa n97:ää ja tottunut sen näyttöön ja sit vaihtaa iPhoneen. Eli onko oikeasti kyse siitä mihin on tottunut vai ovatko ne resistiiviset näytöt selkeästi huonompia.
Luin viimeksi ton jenkkijutun http://www.mobilecrunch.com/2009/07/0... eikä siitä kyllä tuu mulle fiilistä että tyyppi vetäis kotiinpäin. Ei sitä tietty ikinä tiedä. Mutta toi on sen verran hyvin perustellulta kuulostava lyttäys, että kaipaisin kyllä vahvoja vasta-argumentteja noille väitteille ennen kuin itse lähtisin n97:ää hankkimaan. Ja onhan sitä suomiblogitkin haukkuneet, ainakin just toi Köyttöliittymä...
Kusti commented on 10.07.2009 (fi)
N97:sta, itselläni ollut se käytössä varmaan noin kuukauden, sain sen @jussin pomolta ja siis työskentelen Noksulla.
S60 paistaa kyllä selvästi läpi kokojärjestelmästä, sille ei voi mitään. Sinäänsä muuten ei kannata koko Symbiania kirota, suurin ongelma siinä taitaa olla käyttöliittymäpuli (S60), joka on menossa vaihtoon tulevaisuudessa ja tilalle iskee Qt.
Mutta, takaisin 97kaan: uudet softat, jotka siinä on, erityisesti Facebook- ja sääwidgetit, näyttävät sen suunnan mihin pitäisi mennä nopeammin. Selain on hyvä, vaikka siinäkin on ärsyttävät puolensa.
Näppis on hyvä, vaikka layout onkin hassu ja vaatisi enemmän totuttelua. Kosketusnäytöstä en ole huomannut, että pitäisi painaa erityisen voimakkaasti tuon kanssa, eli siinä mielessä mun mielestä hyvä. Kamera ja GPS toimivat kanssa, kuvatkin latautuu Oveen.
Suurin kritiikki siis multa siihen, että käyttöjärjestelmätasolla olisi vielä petrattaaa uuteen lähestymistapaan (click -> touch). Mutta, sitten tuhannen taalan kysymys, miksi en ole vielä luopunut E90-laitteestani?
Osittain syynä on varmaan emontinaaliset seikat, kommunikaattorilla on historiansa -- ja punaiset kuoret. Toisaalta laiskuutta, en ole vielä hypännyt uuden laitteen kelkkaan, vaikka sitä olen testannut. Kolmantena syynä, olen varautunut siihen, että tuota pitää päivitellä ja käyttää kehityksessä, niin en ole vielä uskaltanut ottaa tuota omaksi. Varmaan suurinpana seikkana se, että tuo laite on täysin kustomoimaton verrattuna rakkaaseen E90ppiin
matnel commented on 10.07.2009 (fi)
Moi!
Mun kokemukset ovat myös plussia ja miinuksia. Jännää oli se, että E70:aa käyttävä vaimo lainaa N97:aa aina kun sopiva hetki tulee - ja nimenomaan webbisurffailuun.
Itse olen testaillut vaihtelevasti eri ominaisuuksia.
Tuosta kosketusnäytöstä olen kyllä vahvasti eri mieltä kuin jotkut arvostelut. Ei kosketusnäytön pidä olla "kevyt", koska silloin siitä puuttuu tuntuma. N97 touch toimii ainakin minulla hyvin, ehkä koska en ole oppinut vahvasti mitään muutakaan kosketusnäyttöä (viime vuosina).
Jossain videoilla vitsailtiin N97-kynnestä - tällainen voi oikeasti olla tarpeellinen, sillä oikein muotoillulla kynnen reunalla saa aivan järjettömän tarkkaa jälkeä. Ette arvaa kuinka pienellä pidän tuota tekstiä ja kuinka hyvin osun hotlinkkeihin.
Kamera on mielenkiintoinen. Itselläni on vertailukohtana Canonin digikompaktikamera, E71 ja Canonin digivideokamera.
Pikatestailun jälkeen E71:n kamera ei riitä minnekään, Canoneissa stillikameran stilli ja videokameran video ovat kumpikin parempia.
Jos haluaa käydä katsomassa QIKillä 640x480 resolla otettua feediä, kaksi eri valaistustilannetta samasta paikasta ja automaattisäädöillä löytyy täältä:
Kirkas auringonpaiste http://www.qik.com/video/2122446
Juuri auringon laskettua http://www.qik.com/video/2127558
Mielenkiintoista on jonkinlainen automaattinen värien/valobalanssin autosäätely, joka ilmenee päiväotoksessa naaman keltaisuutena ajoittain ja iltaotoksessa punakeltaisten "heilumisena".
Ehkä alan tässä räpläämään kameran asetusten kanssa tarkemmin myöhemmin.
Home screen on kiva, joskaan en olen kovin innostunut tärkeästä FB-widgetistä. Twitteriin tarvitaan jokin hyvä applikaatio, ehkä se Gravity on siihenkin oikea värkki.
Selvää näissä puhelimissa on se, että alkuun pitää opetella sitä käyttämään. Kun minulle törkättiin ensimmäistä kertaa iPhone käteen, en osannut tehdä sillä mitään. Sama juttu N97:n kanssa.
Testaaminen jatkuu, kirjoittelen varmaan jonnekin juttua kunhan pääsen siihen vaiheeseen.
saarikko commented on 10.07.2009 (fi)
@saarrikko: sinäänsä tuo resestiivinen tai kapasitiivinen näyttö-keskustelu on toki mielenkiintoista, mutta suurin osa näyttövalituksesta liittyy suoraan asioihin, jotka pitäisi vaan säätää käyttöliittymässä.
Esimerkiksi tuo kynsiseikka ja muutenkin näytön huonous on mun mielestä liittyy muihin tekijlihin kuin itse näyttöön (:
matnel commented on 10.07.2009 (fi)
Mulla on sekä n810 että iPhone ja voin kertoa että ero on kuin yöllä ja päivällä (arvaa kumman eduksi )
samikki commented on 10.07.2009 (fi)
N97, miksi? 5800:ssa on myös näppis kosketuksella. Miksi siihen enää mekaanista nääppistä pitää sotkea. Mulla on ollut 5800 3 kk ja oon hyvin tytyväinen.
personaleu commented on 10.07.2009 (fi)
@terolehtt oon ymmärtänyt että E-sarjassa se julkaisemisrima pyritään pitämään Noksulla vähän korkeammalla kuin N-sarjan testikappaleiden kanssa. Veikkaan että N97:n kosketusnäytöstä saadut oppitunnit varmasti ynnäävät sitten siinä vaiheessa kun Nokia katsoo että laatu on riittävää myös Bisnes-käyttäjille.
Huomenna on oma tulikokeeni, kun käyn koeajamassa varaamani N97:n mutta mitä enemmän olen ihmisten kommentteja kuullut, sitä enemmän olen taipumassa siihen että venailen E72, ja päätän sitten että jatkanko vielä Nokian kanssa. Todennäköisesti kuitenkin kyllä. Omenan pilaa Sonera, muuten kelpaisi sekin.
lindstorm commented on 10.07.2009 (fi)
Täällähän puhutaan N97 kuin se olisi jokin läheinen. Onko tämä yritys iphonata Nokian uusinta? Kuinka hyvä se on?
visualradio commented on 10.07.2009 (fi)
Kukas se jätkä olikaan joka kutsui Twitterissä bloggaajat N97n julkkareihin ja jakoi testiluurit porukoille? Sietäisi saada ylennyksen sillä ilman sitä moni ei luurista puhuisi.
sampsa commented on 10.07.2009 (fi)
Muutama kysyi N97:n Suomi-versiosta. Voin vastata, kun testikappaleeni on sellainen.
@Kitti: N97:n Suomi-versiossa Ä-kirjain syntyy painamalla QWERTY:n oikeassa alareunassa olevaa vinoa nuolta ja sitten K (Ä) -näppäintä. Ö-kirjain taas saadaan panamalla vinoa nuolta ja L (Ö) -näppäintä. Nitä ei tarvitse painaa samaan aikaan, vaan peräkkäin painaminen riittää.
Ääkkösten kirjoittaminen ei ole siis vaikeaa, mutta ei se ole kovinkaan nopeaa. Lisäksi minua ärsyttää se, että välilyönti on näppäimistön oikeassa reunassa, mutta siihen saattaa tottua ajan kanssa.
Näppäimistön käytettävyys on minusta kokonaisuutena huonompi kuin vaikkapa Nokia E75:ssa. E75 on yhä suosikkimallini paljon kirjoittavalle tai Facebookaavalle.
@matnel: Kehuit, että selain on N97:ssä hyvä. En ole samaa mieltä. Minusta se on aivan hidas, ja zoomaaminen on tehty typerästi. Selain ei edes muista zoomausasetusta.
N97:llä ei ole yhtä kiva surffata edes mobiilisivuja (kuten m.facebook.com) kuin iPhonella, mutta jonkun www.hs.fi-etusivun lataaminen on aivan tuskaa. En tajua miten Nokia ei saa näihin laitteisiinsa lisää vääntöä. Tai liekö sitten prosessoritehossa säästelty kustannussyistä. Tämän hintaluokan laitteessa tuo ihmetyttää.
Tosin tämä kommentti sillä varauksella, että kokeilemani laitteen firmware-softa on päivätty 15-05--09, ja maanantaina saanen päivitettyä uudempaan.
terolehtt commented on 11.07.2009 (fi)
@terolehtt: Prossua ihmettelin kans ja mietin tulisko pikapuoliin päivitetty malli tuon osalta?
Suviko commented on 11.07.2009 (fi)
Minua myös ihmetyttää N97:n prossu ja muistin määrä, joka jäi puoleen kilpailijoille. En ottanut testikapulaa, joten ihmettelen lähinnä paperilla.
Välilyöntiratkaisu vaikutti hyvältä, ylisuuret "speissit" ovat aina harmittaneet mobiililaitteissa.
Miten on, häiritseekö ruudun isot ylä- ja alapalkit enemmässä käytössä?
erkka commented on 11.07.2009 (fi)
@eholmila:
Ok. Sori kun hieman on kestänyt tämä vastaaminen, mutta olen halunnut hieman muovailla mielipiteitäni koskien N97:skaa. Nämä ovat värittyneet myös vahvasti sen kautta, että olen käyttänyt nyt pari vuotta N95 8G:tä, mihin olen ollut totaalisen tyytyväinen. Itseasiassa N95 8G on paras puhelin mikä mulla on ollut.
Tässä siis nyt jotain pointteja N97:skasta.
Ehdottomia miinuspuolia vehkeessä ovat:
1. Akun kesto. Akku on tehnyt tepposet lähes jokaisella käyttökerralla, eli kestää "normikäytössä" mulla noin vuorokauden, mikä on minusta aivan liian vähän.
2. N97 on suhteellisen hankala käyttää. Tällä tarkoitan, että yksinkertaisten ja tavanomaisien asioiden hoitamiseen menee tuhottoman paljon aikaa. Tämä tarkoittaa ihan tavallista web-selailua, mutta myös esimerkiksi soittaminen, tekstarin kirjoittaminen tai vastaaminen on vaivalloista.
3. Sovellusten ja koko puhelimen "jäykkyys". Kaikki puhelimen toiminnot toimivat suhteelisen hitaasti ja epäsulavasti. Tämä verrattuna esim. iPhoneen, ja sitten testasin juuri markkinoille tullutta LG:n kosketusnäyttöpuhelinta, mille N97 jää kyllä sulavuudessa toiseksi.
Ehdottomia pluspuolia vehkeessä ovat:
1. Kosketusnäyttö ja iso sellainen
2. Varsin hyvä kamera
3. Qwerty-näppis, totta kai.
4. Brassailu-ulottuvuus :-D
arttusilvast commented on 11.07.2009 (fi)
Nokia on kyllä saanut S60-käyttöliittymää vuosien mittaan nopeammaksi, mutta tässä kosketuskäyttöliittymässä otetaan vielä takapakkia. Toivottoavasti heillä on talon parhaat kyvyt kehittämässä tätä nopeasti eteenpäin, oli pohjana sitten jatkossa nykyinen S60 tai Qt.
Muistin loppumisen ongelmia on minullakin tullut pari kertaa N97:ssa. Toisella kertaa jo kuvaamani video katosi tallentamatta. Ilmeisesti Google Mapsin ja selaimen pitäminen auki taustalla samanaikaisesti oli liikaa. Tällaiset ongelmat varmaan poistuvat tulevissa firmware-päivityksissä aika nopeasti.
terolehtt commented on 11.07.2009 (fi)
@terolehtt: kuten sanottua, muistiallokaatio-ongelma, ja Tamperelaisten kynäniskanörttien mukaan aika vakavaa laatua oleva. Toivon lämpimästi kaikkien käyttäjien puolesta, että tollainen saadaan fiksattua.
Tottapuhuen jotenkin on kyllä sellainen fiilis, että N97:ssa olisi ainesta seuraavaksi N95:ksi. Eli luuri jonka ominaisuudet kantoivat sitä pitkälle monen monta vuotta ja alkuajan firmiksen bugitkin sitten korjaantuivat ja ominaisuudet vain paranivat mallin vanhetessa. Eihän se N95:nkaan mikään tehopakkaus ole, mutta se on tasapainoinen ja monipuolinen. N97:ssa on eväät kaikkeen tähän.
lindstorm commented on 11.07.2009 (fi)
@lindstorm: Tosin N95 oli markkinoille tullessaan tehoiltaan muuta markkinaa edellä. Nyt N97 ei tunnu siltä, vaan esmes Samsungilta on tulossa jo pian tehokkaampia laitteita.
Sekin hieman ihmetyttää, että Nokia toi N93.ssa ja N95:ssa 3D-kiihdytyksen S60-laitteisiin, mutta ainakin N97:ssä siitä on luovuttu. Olin ehtinyt luulla, että siitä tulisi tehokkaiden Nseries-mallien ominaisuus.
terolehtt commented on 11.07.2009 (fi)
@terolehtt: Facebook-spesifinen kikka: m.facebook.comin sijasta kannattaa käyttää iphone.facebook.com-sivua. Siinä on huomattavasti parempi (=ei S40-tasoiselle laitteelle) suunniteltu käyttöliittymä ;)
Nopeudesta; ehkä olen tottunut liikaa E90-nopeuteen selailussa, jolloin jutut vaikuttaa nopeilta :( Mutta, parannuksia mun mielestä: ensinnäkin, se ei kippaa, toiseksi, tykkään siitä, että se menee isolle näytölle kun odottaa vähän.
matnel commented on 11.07.2009 (fi)
Mull tais olla 5800xm: ssä sellanen appletti joka muka avas jonku nokia facebook sivun ja silti se meni oikeesti tohon iphone sivulle. Oha siihen se ohjelmaki joka on n97 ja vissiin sen sai ainaki 5edition luureille ovi storesta
keskju commented on 11.07.2009 (fi)
Kirjoitin omista N97-kokeiluistani mielipuolisen pitkän jaarituksen. Siitä jäi kokonaan pois puhelimen puhelimena käyttämisen ulottuvuus. Taisin pitää sen toimivuutta niin itsestäänselvänä, etten edes kokeillut!
Itse en huomannut akun kestossa ongelmaa, vaikka ulkoilutin laitetta aktiivisesti parina päivänä (kuuntelin tunteja äänikirjaa, kuvasin Heurekassa parikymentä pientä vidonpätkää, surffasin MacBookilla kännykän kautta yms.). Varmaan johtui siitä, että yöt olin kotona ja saatoin ladata puhelimen helposti. Voi olla, että mieli olisi toinen, jos olisin ollut reissussa ja latauspaikat harvassa.
Muistin riittämiseen liittyen. Kurkkasin välillä avoinna oleviin sovelluksiin ja huomasin, että mulla oli auki vaikka mitä ohjelmia, vaikka olin luullut jo niistä pois lähteneeni. Käyttötavassani on siis jotain väärää, kun sovellus ei tavallani poistuen sulkeudu. Vähän sama fiilis, kuin aikoinaan (1996) Maciin siirtyessäni: laitoin sillä ohjelmia ruksista pois enkä tajunnut, että ne pitää erikseen sulkea (siltä osin Windows on minusta fiksumpi).
Sunaitis commented on 12.07.2009 (fi)
@Sunaitis, vahvistuksia/erimielisyyksiä tämän toisen N97-koekäyttöraportin kanssa?
jal commented on 12.07.2009 (fi)
@ jal, aika samalla linjalla näytämme olevan. Tuossa ammattilaisen tekemässä arviossa viliseee hienoja sanoja tekniikasta. Siitä minä en mitään ymmärrä, kunhan vain käyttelen. Ja käytettävyydessä ne kuprut ovat, niin minun mielestäni kuin tuon artikkelinkin mukaan.
Sunaitis commented on 12.07.2009 (fi)
@jal, juu sori, pitikin tulla tänne korjaamaan, että vahingossa katsoin ajan väärin. Blogimerkintään jo korjasin eilen, että oikea aika on tunti. Virhe johtui siitä, että ikänäköisenä jätin noteeraamatta, että äänityksen kesto N97:ssa on 01:00:00 erotukseksi N73:stani, jossa kesto on 01:00.
Sunaitis commented on 13.07.2009 (fi)
@Sunaitis ja muut: S60 3rd Edition FP1 toi muistaakseni sen, että jo perussoftalla (Voice Recorder / Äänitys) pystyy tallentamaan tunnin ääntä muistikortille, mutta puhelimen muistin osalta rajoitus taitaa yhä olla minuutti.
Tai itse asiassa muistelin, että muutos oli jo S60 3rd Edtionin ensimmäisessä julkaisussa, mutta ei kenties sitten, jos sitä ei vielä ollut N73:ssa.
Ammattikäyttöön kannattaa hankkia esmes Ultimate Voice Recorder.
terolehtt commented on 13.07.2009 (fi)
Mmm... Tuo mailisoftabugi on ollu sen verran ilmeinen, että se taitaa olla korjaantunu uudessa mail-clientissa, tai sitten en enää vaan osaa toistaa tota :)
matnel commented on 04.08.2009 (fi)
nikc 04.03.2012 (fi) 0 comments
nikc 04.03.2012 (fi) 0 comments
nikc 04.03.2012 (fi) 0 comments
nikc 04.03.2012 (fi) 0 comments
nikc 04.03.2012 (fi) 0 comments
Copyright Rohea Oy 2010 | Mobile version | Feedback | API | Terms of Service | Applications and tools