Tools

saarikko said

saarikko  

Qaiku.com ohittamassa Jaiku.comia nettiliikenteessä?

51 comments

saarikko 24.03.2009 (fi)

51 comments

Bottom

hponka  

Nomadit vaihtoivat leiripaikkaa, kun edellisestä loppui ravinto.

hponka commented on 24.03.2009 (fi)

saarikko  

Traffic Rank for Qaiku.com
Alexa traffic rank based on a combined measure of page views and users (reach)
Yesterday 1 wk. Avg. 3 mos. Avg. 3 mos. Change
61,292 53,143 326,993 --

Traffic Rank for Jaiku.com
Alexa traffic rank based on a combined measure of page views and users (reach)
Yesterday 1 wk. Avg. 3 mos. Avg. 3 mos. Change
N/A* 91,653 60,259 down 20,367

Jaikulla ei "yesterday"-lukua, jolloin ranking on ollut 100K+

saarikko commented on 24.03.2009 (fi)

saarikko  

@hponka: :D

saarikko commented on 24.03.2009 (fi)

Kitti  

@hponka oivaltavasti sanottu.

Kitti commented on 24.03.2009 (fi)

hponka  

Mä en ottanut täysin todesta näitä nomadi-höpinöitä (vaikka oon lukenut aiheesta artikkeleita ym. ym.) ennen tätä J/Qaiku-casea. Tää piti kokea itse.

hponka commented on 24.03.2009 (fi)

Kitti  

@saarikko qaikuilioiksi muuttuneet suominomadit tais olla jaikun sielu.

Kitti commented on 24.03.2009 (fi)

bergie  

@hponka palvelut voivat lähteä liikkeelle ja kuolla yllättävän nopeasti, yleensä palvelun tuottajan omasta töpeksinnästä johtuen. Plazes -palvelu aikanaan käytännössä kuoli kokonaan sen jälkeen kun siellä tehtiin epäonnistunut rewrite Ruby on Railsin päälle ja samalla hukattiin läjä vanhoja ominaisuuksia.

Sen tilalle ei ikävä kyllä oikein noussut uutta korvaajaa, toisin kuin tässä "Jaikusta Qaikuun" casessa.

bergie commented on Rome, Italy 24.03.2009 (fi)

hponka  

@bergie: netti on siis startupien luvattu maa

hponka commented on 24.03.2009 (fi)

Kitti  

@hponka kyllähän tätä massaexodusta yritettiin ja vähän harjoiteltiin identican, brightkiten ja twitter kans. Myös friendfeed tuli mukaan. Jotkut siirtyivät naamaan täysin. Mutta kotoutuminen qaikuun näyttää olevan hyvällä tolalla nyt. Men ah, hur länge?

Kitti commented on 24.03.2009 (fi)

hponka  

@Kitti: niin, siksi en täysin ottanutkaan todesta, kun aiemmat exodukset jäi lähinnä vain puheiksi. Toisaalta pari viikkoa ennen Qaikun tuloa oli selkeesti havaittavissa, että porukka etsi uutta leiripaikkaa aktiivisesti. Silti aktiivisin keskustelu oli silloinkin vielä Jaikussa.

hponka commented on 24.03.2009 (fi)

saarikko  

Vaellusta on kyllä tapahtunut, selvästikin.

Ei sitten tuo sarakkeiden tuottaminen taida onnistua millään? Välilyönnitkin nielaistaan pois.

saarikko commented on 24.03.2009 (fi)

nettimuori  

@Kitti Vaikuttaiskohan tuohon "hur länge" paljon se, millaiseksi keskustelut muodostuvat? Kun miggi avattiin, tutkailin sitä ja iski masis. Ei kiitos. Vaikka meikäläinen hulluttelee välillä kunnolla (ihan selvänäkin), näistä paikoista haen enempikin ihan asiaa. Jos menee p:n jauhamiseksi tai aletaan tökkiä ihmisiä, sit ei passaa mulle.

nettimuori commented on 24.03.2009 (fi)

hponka  

@nettimuori: hyvä pointti. Mikä on se sisältö tai "jokin", joka pitää tällaisen verkon koossa? Nomadin ravinto?

hponka commented on 24.03.2009 (fi)

Kitti  

@nettimuori Content is king. Kyllä. Ja tekninen alusta sit kai kuningatar.

Kitti commented on 24.03.2009 (fi)

hponka  

Vai onko se sitä, että "ihmisen on ikävä toisen luo"?

hponka commented on 24.03.2009 (fi)

nettimuori  

@hponka mua ilahduttaa se, että on asiaa oikeasta elämästä, on asiaa verkosta (uusia juttuja, joita voi ymmärtää ilman inssin koulutusta...) ja keskustelua - oikeaa ajatusten vaihtoa. Toisaalta, työstäni johtuen uskon, että jatkossa tulen heittämään kysymyksiä, jotka teistä tekniikan tuntijoista tuntuvat typeriltä (siitä vaan, mun itsetunto kestää sen - mä osaan jotain muuta), mutta jotka ovat mulle tärkeitä. Tärkeitä usein siksi, että niitä multa kysytään, enkä mä osaa vastata.

nettimuori commented on 24.03.2009 (fi)

saarikko  

Eiköhän näissä käyttäjät ole se sisältö. Käyttäjiä tuo kai saatavuus, helppous, intuitiivisuus...?

Esim. mulle oli Jaikun suhteen viimeinen tippa tuo täysi mobiilisaavuttamattomuus.

saarikko commented on 24.03.2009 (fi)

hponka  

Eli juttu on siinä, että tietty porukka (tai useampikin) on löytänyt täällä toisensa?

hponka commented on 24.03.2009 (fi)

saarikko  

@hponka: Jotain sinnepäin IMO. Lisäksi täällä toimii myös samanlaisen erilaisuuden säännöt. Tätäkään keskustelua ei käytäisi Twitterissä, mutta Jaikussa voitaisiin käydä.

saarikko commented on 24.03.2009 (fi)

nettimuori  

@Kitti totta, jos tekniikka ei pelaa, sitä ei kauaa kestä.
Siksi omasta puolestani lämpimät kiitokset jokaiselle teille tekniikan puurtajille!

@ hponka varmaan myös se ihmisen ikävä, mutta täällä kyllä minua viehättää se, että porukka on aikuista, jolla on elämä hanskassa.
Kenties joskus myös tulee niitä irl-kohtaamisia.

nettimuori commented on 24.03.2009 (fi)

kuivalainen  

Tuli tuosta Alexan datasta mieleeni, että voisikos Rohea liittää tämän Oindexiin kun Analytics on käytössä.

Alexan qaiku vs. jaiku näyttää erityisesti sivunäyttöjen osalta pahalta Jaikun kannalta. Kertonee siitä, että moni vakkarikäyttäjä käy vilkuilemassa mutta käyttö on hyytynyt. (Vaikka Alexassa voi tietty olla isoja heittoja pienellä otannalla.)

Pahalta näyttää myös Jaikun reach-historia pidemmällä tarkastelulla.

EDIT: @eholmila

kuivalainen commented on 24.03.2009 (fi)

saarikko  

Oindex voisi olla mielenkiintoinen.

Alexaa katsoen näytää Jaiku surulliselta. On parhaimmillaan ollut jossain <10K-listalla, joka on todella hyvin, mutta eri vaiheet näkyvät tilastossa kyllä selvästi.

@kuivalainen Miten sä tein tuon linkin URLin? En löytänyt kuin embed-koodin tuosta comparesta...

saarikko commented on 24.03.2009 (fi)

kuivalainen  

@saarikko kuvaajan oikeassa alareunassa on permalink-linkki.

kuivalainen commented on 24.03.2009 (fi)

saarikko  

@kuivalainen No niinpä. (ottaa silmät pois kuopistaan ja näkee vasta pelkillä reillä) ;-)

saarikko commented on 24.03.2009 (fi)

kuivalainen  

Isoja heittoja datassa riippuen keneltä kysyy:

Jaiku vs. Brightkite

Jaiku vs. Brightkite vs. Qaiku

kuivalainen commented on 24.03.2009 (fi)

samikki  

Noissahan vaikuttaa tietysti se, mistä data on mitattu. Alexaan tulee esim. dataa Alexa-toolbarin käyttäjiltä ja sitten jollain pluginilla sai syötettyä sinne dataa muutenkin, mutta eikai niilläkään muita tiedonlähteitä ole?

samikki commented on 24.03.2009 (fi)

kuivalainen  

"The traffic rank is based on three months of aggregated historical traffic data from millions of Alexa Toolbar users and data obtained from other, diverse traffic data sources..."

http://www.alexa.com/site/help/traffi...

"More sources" sanovat täälläkin:

http://www.alexa.com/site/company/ann...

Mutta eivät kerro, mitä ne muut lähteet ovat.

kuivalainen commented on 24.03.2009 (fi)

saarikko  

Joka tapauksessa q/j kilpailevat samoista käyttäjistä, joten vertailukelpoisuus on varmaan aika hyvä?

saarikko commented on 24.03.2009 (fi)

samikki  

Ihan takapuolituntumalta arvelisin että Alexa toolbarilla on enemmän käyttäjiä jossain jenkkilän puolella, josta tulee myös ehkä suurempi osa Jaikun käyttäjistäkin (verrattuna Qaikuun).

samikki commented on 24.03.2009 (fi)

samikki  

Mielenkiintoista luettavaa Alexa toolbarista: http://en.wikipedia.org/wiki/Alexa_To...

samikki commented on 24.03.2009 (fi)

kuivalainen  

Mutta pitäisi tietää, vastaako yksi jenkkikäyttäjä yhtä suomalaiskäyttäjää silloin kun lasketaan koko maailman traffic rankia, eikös niin.

Jos vastaa, Jaiku hyötyy tilanteesta. Jos se suhteutetaan esim. asukaslukuun, tilanteen pitäisi olla tasapuolisempi. Vai mietinkö väärin?

Toisaalta joka tapauksessa Qaikulla saattaa vain vahingossa olla pienestä suomalaisotannasta suhteettoman suuri käyttäjämäärä. Vaikea kuvitella, että Alexan toolbar oikeasti löytyy kuin muutamalta Qaikun käyttäjältä, jolloin luulisin, että yhdenkin käyttäjän muutos näkyy heti tilastossa. Mut ei voi tietää.

kuivalainen commented on 24.03.2009 (fi)

kuivalainen  

Mä olen duunissa pari kertaa pyöritellyt Alexan dataa. Näyttäisi siltä, että Suomen top50-sivustojen osalta traffic rank on linjassa TNS Metrixin kanssa, silloin kun on kyse sivustoista joilla on samanlainen kävijäprofiili. Eli esimerksi Ilta-Sanomat, Iltalehti ja MTV3 saavat kaikki hämmästyttävän lähellä toisiaan olevan kertoimen, kun verrataan viikkokävijämäärästä arvioitua päiväkävijämäärää Alexan traffic rankista laskettuun päiväkävijämäärään. Samoin muistelisin, että nuorten sivustoista ii2.org ja ehkäpä irc-galleria olivat aika lähellä toisiian.

Traffic rank on (tai jossain vaiheessa oli) kävijämäärän (reach) ja sivulatausten per käyttäjä geometrinen keskiarvo.

kuivalainen commented on 24.03.2009 (fi)

minnaryyni  

Kyllä Jaikusta on iso määrä muitakin kuin suomalaisia kadonnut - ainakin mun kontakteista. Luultavasti Twitteriin ja/tai FB:hen. Muutama on saatu houkuteltua kirjautumaan tänne, mutta melko passiivisia ovat ainakin vielä.

minnaryyni commented on 24.03.2009 (fi)

spongefile  

@kuivalainen Miksi TNS Metrix on täällä suomessa niin kovassa käytössä? Ekaa kertaa kun olen törmännyt traffic-ranking/tilastopalveluun, joka vaatii rahaa peruslistauksesta, ja paljon. Kuten olen muualla huomautellut, http://www.oindex.fi tekee saman asian ilmaiseksi ja paljon selkeämmin.

spongefile commented on 24.03.2009 (fi)

kuivalainen  

@spongefile Tämän vuoksi: http://www.gallupweb.com/redmeasure/d...

Suomessa on synnytetty nykyistä monopoliasemaa jo kohta kymmenen vuoden ajan. Gallup webin red sheriff -mittaus vaihtui TNS:n ostettua Gallup web nykyiseksi TNS Metrix -mittaukseksi. Isot mediatalot ovat olleet mukana alusta asti. Gallup webillä on ollut aina iso rooli myös IAB:ssä, joka Suomessa määrittelee näitä verkkomainontaan liittyviä asioita.

Ongelma Oindexin kannalta on siinä, ettei sitä tai mitään muutakaan ilmaista vaihtoehtoa ole ollut tarjolla moneen vuoteen. Lisäksi Oindexkin taitaa olla maksuton vain, koska Google Analytics on maksuton. Suomalaisia sivustoja on mainostajia varten mittailtu jo ennen Google Analyticsia, joka sekään ei aluksi ollut isoille saiteille maksuton. (en kyllä tiedä, onko siitä kukaan koskaan maksanut, mutta siinähän oli impressioraja). Joka tapauksessa isojen sivustojen pitäisi ottaa käyttöön Oindexin kanssa yhteensopiva analytiikkasofta, jotta siihen voitaisiin siirtyä. Vaihtoehdot ovat GA tai Snoobi, joka sekään ei ole ilmainen. GA:ta taas kaikki eivät halua käyttää. Toki analytiikkaan TNS Metrix on susi, ja siksi isot mediatalot käyttävät TNS Metrixin lisäksi usein vielä oikeita analytiikkaohjelmia, kuten Omnituren Discover OnPremise.

Summa summarum, TNS Metrixin monopoli on pitkän aikavälin kehityksen tulos, eikä sitä nykyisellä tarjonnalla ole mahdollista murtaakaan, koska kilpailijatkin ovat maksullisia (2005 oli momentum mutta se meni: http://www.marmai.fi/uutiset/article7... ). Aidosti maksutonta peruslistausta ei GA/Oindex-yhdistelmän lisäksi ole. Jos vaihtoehtoiseen listaukseen siirryttäisiin, sen pitäisi tapahtua käytännössä IAB:n koordinoimana, siten että isot sivustot ottaisivat sen käyttöön yhdessä, eikä sellaistakaan ole näköpiirissä. Moni toivoisi kilpailijaa TNS Metrixille sekä hinnan että ominaisuuksien puolesta.

Oindex on kyllä minulle tuttu. Liitin Digitodayn listaukseen ihan tuen vuoksi muistaakseni palvelun toisella viikolla.

kuivalainen commented on 24.03.2009 (fi)

kuivalainen  

Tässä lähin kaupallinen kilpailija TNS Metrixille: http://stat.www.fi/wtmresults/index.c...

kuivalainen commented on 24.03.2009 (fi)

mandrl  

Mietin samaa kuin @samikki ylempänä. En muista nähneeni Alexan toolbaria kellään. Ilmeisesti nämä "muut lähteet" tuovat suhteellisen suuren osan informaatiosta. Vaikuttaisikohan Qaikun tuloksiin, jos muutama yliaktiivinen käyttäjä asentaisi seurannan? :)

@kuivalainen, kiitos TNS-selvityksestä.

mandrl commented on 24.03.2009 (fi)

saarikko  

Mielenkiintoista metriikkatietoa, kiitos.

Mulla on Alexa toolbar käytössä yhdellä terminaalilla kolmesta.

saarikko commented on 24.03.2009 (fi)

spongefile  

@kuivalainen Tosi mielenkiintoista background-infoa, kiitos! Muutama kysymys vielä:

Mistä syystä GA:ta ei haluta käyttää? Outoa, ettei isot sivustot eivät tulisi mukaan myös ilmaiseen vaihtoehtoon, luulisi että se olisi niillekin eduksi.

Minulle on sanottu että on pakko listautua TNS:iin jos haluaa näyttää mahdollisille mainostajille kävijämääriä koska "siellä ne kaikki käy katsomassa." Miksi niitä ei voi yhtä hyvin ohjata muualle?

Sanottiin myös että TNS maksaa "four figures". Voiko tuo hinta olla todellista? Vierastan sitä että kun TNS:issä etsii listaushintaa, ohjataan ottamaan yhteyttä. Tuntuu siltä että ainoa syy tehdä näin on jos on eri hintoja eri asiakkaille. Tai sitten olen vain paranoidi. :)

Vai tarjoavatko ne siis muita palveluita kuin pelkkä listaus?

spongefile commented on 24.03.2009 (fi)

IORi  

Eiköhän tässä siirtymisessä päde samat lainalaisuudet kuin vallankumouksissa: pitää sekä harmittaa riittävästi että olla realistinen, käsillä oleva mahdollisuus paremmasta tulevaisuudesta aidan toisella puolella.

IORi commented on 25.03.2009 (fi)

kuivalainen  

Mistä syystä GA:ta ei haluta käyttää? Outoa, ettei isot sivustot eivät tulisi mukaan myös ilmaiseen vaihtoehtoon, luulisi että se olisi niillekin eduksi.

En kyllä itsekään suoraan keksi, mikä hyöty Oindexistä olisi TNS Metrixin lisänä isoille sivustoille. Lisäksi GA olisi sitten jo monille kolmas mittaustägi ja itseasiassa aika raskas, jos tarkoitus olisi vain kerätä perustiedot listaukseen. Mittaus-js:t ovat suht. raskaita ja ne ladataan ulkopuolisilta palvelimilta. Ainakaan mobiilisivuilla ei voi kolmea tägiä käyttää, ja esimerkiksi meillä halutaan mobiilikäyttäjät mukaan TNS Metrixiin ja omaan analytiikkaan.

Minusta Googlella on sitä paitsi jo riittävästi monopolia webbipuolella, ettei siitä tarvitse enää tehdä hakujen lisäksi myös sisältösivujen tiedon yksinvaltiasta.

GA/Oindex-yhdistelmä olisi myös ongelmallinen siksi, ettei varsinaiseen dataan päästä tekemään säätöä. IAB (Finland) ja TNS Gallup ovat yhdessä korjanneet mittauksissa mm. evästeiden vaikutusta, ja nyt seuraavaksi lienee vuorossa korjaus, jolla pyritään samaan sivustokohtainen kerroin eri selainten ja oikeiden erillisten käyttäjien välille. (kv-tietoa: http://blog.webanalyticsdemystified.c...)

Minulle on sanottu että on pakko listautua TNS:iin jos haluaa näyttää mahdollisille mainostajille kävijämääriä koska "siellä ne kaikki käy katsomassa." Miksi niitä ei voi yhtä hyvin ohjata muualle?

Vai tarjoavatko ne siis muita palveluita kuin pelkkä listaus?

Kyllä varmaan mediakortissa tai sivuston markkinointimateriaalissa voi ihan uskottavasti kertoa Oindexissä julkaistuja lukuja. Ymmärtääkseni kuitenkin mediatoimistot käyttävät kampanjasuunnitteluun TNS WebTrackia, joka kertoo TNS Metrixiä käyttävien sivustojen päällekkäistietoja ja nettolukuja. ( http://www.tns-gallup.fi/tns-webtrack... ) Luulisin, että tämä on tärkeämpää kuin julkinen listaus.

En kuitenkaan tunne tätä ostajan puolta niin hyvin, että osaisin sanoa, pärjääkö sivusto ilman TNS Metrixiä. Veikkaukseni on, että ihan hyvin pienempää sivustoa voi myydä ilmankin sitä näille perinteisille mediatoimisto-ostajille. Suoraan asiakkaille voi varmasti myydä ilman TNS-lukuja. Noista yllä mainituista korjaustoimista johtuen luvut GA:n ja TNS:n luvut ovat erilaisia ja muuttuvat edelleen.

Sanottiin myös että TNS maksaa "four figures". Voiko tuo hinta olla todellista?

Kuulostaa todelliselta ainakin isommilla liikennemäärillä. En tiedä hinnoittelurajoja, mutta käsittääkseni ne menevät erillisten osoioiden määrän (tyyliin Etusivu, Uutiset, Urheilu, joista kaikista saa uniikkia tietoa) ja liikennemäärän mukaan. Nelinumeroisiin lukuihin kyllä pääsee helposti.

kuivalainen commented on 25.03.2009 (fi)

eholmila  

pari lyhyttä mobiilista :) ei, en usko että olemme ohittamassa jaikua ihan hetkeen (suomessa ehkä), @kuivalainen, pistetään harkintaan kun tästä päästään debug-modesta seuraavaan.

@spongefile, tns faktisesti laskuttaa eri summan eri asiakkailta. Ongelma on se että ko. Lista on media-&mainostoimistoille se de facto, joten mainosmyynti on ilman sitä vaikeaa -> lista vahvistuu -> mainosmyynti ilman sitä on vielä vaikeampaa -> ...

eholmila commented on 25.03.2009 (fi)

kuivalainen  

@eholmila teillähän on jo mikseri.net oindexissä ja se oindexiin liittyminen vie viisi minuuttia, korkeintaan...

kuivalainen commented on 25.03.2009 (fi)

mandrl  

Johan se Snoobikin maksaa nelinumeroisesti, miksipä ei siis TNS:n seuranta.

TNS on muuten kehittelemässä videostreamien seurantaa saiteille liitetyille mediasoittimille. Sopii isoille mediataloille kuin nyrkki silmään.

Google Analyticsin antaa hyvät perustiedot ja sillä pärjää, jos ei muuhun anneta budjettia. Asiakkaat eivät usein näe seurannan tarvetta, etenkin jos kauppa tehdään muualla kuin netissä tai kyseessä on PK-yritys.

mandrl commented on 25.03.2009 (fi)

kuivalainen  

@mandrl mutta tässähän ei ollut ensisijaisesti kyse analytiikasta vaan mainosmyynnin tueksi tarvittavasti julkisesta kävijätiedosta.

kuivalainen commented on 25.03.2009 (fi)

eholmila  

@kuivalainen, mikseri on oindexissä jo @theape:n jäljiltä, mutta tosiaan katsotaan. Normaalisti on ollut tapana alkaa julkistaa liikennemääriä sitten siinä vaheessa kun on jotain kunnollista näytettävää ts. useita kymmeniä tuhansia käyttäjiä per viikko :) Muttajuu, tämä ei siis ole ihan päällimmäisenä mielessä vielä nyt.

eholmila commented on 25.03.2009 (fi)

mandrl  

@kuivalainen, niinpä kyllä. Sori, jos kirjoitan epäselvästi...

mandrl commented on 25.03.2009 (fi)

kuivalainen  

@mandrl samaa mielti olen siis siitä, että GA on sangen pätevä työkalu ja riittää monelle.

kuivalainen commented on 25.03.2009 (fi)

hirvonen  

Mielenkiintoista keskustelua TNS:stä, Oindexistä ja GA:sta. Oindexin perustajana ja muutamien verkkojulkaisijoiden kanssa näistä asioista keskustelleena voisin heittää muutaman kommentin.

@spongefile TNS Metrix listautuminen ei ole aivan välttämätöntä mainosmyynnin kannalta. Tiedän ainakin nyt vuoden sisään muutaman suuren suomalaisen sivuston vetäytyneet listauksesta ja mainosmyynti toimii siitäkin huolimatta. Olen myös nähnyt sellaista, että TNS Metrix -listaukseen listaudutaan kerran puolessa vuodessa ihan vain tilastojen todellisuuden varmistamiseksi ja muu aika pyöritellään GA:n kautta. Myös verkkomediaa välittävien yritysten listoille on eksynyt useampi saitti, jotka eivät ole mukana TNS Metrix listauksessa. Mutta toki olen myös kuullut julkaisijoilta kommentteja, että "harmi, kun nämä Oindexin luvut eivät kelpaa mainostajille".

Mistä syystä GA:ta ei haluta käyttää? Outoa, ettei isot sivustot eivät tulisi mukaan myös ilmaiseen vaihtoehtoon, luulisi että se olisi niillekin eduksi.

Useilla suurilla sivustoilla on kyllä GA käytössä, mutta Oindexiin liittyminen ei ehkä tunnu mielekkäältä, koska siitä ei koeta saavan mitään hyötyä.

Minulle on sanottu että on pakko listautua TNS:iin jos haluaa näyttää mahdollisille mainostajille kävijämääriä koska "siellä ne kaikki käy katsomassa." Miksi niitä ei voi yhtä hyvin ohjata muualle?

Oindexillä on toistaiseksi muutama ongelma, jotka periaatteessa estävät joitakin mainostajia luottamasta lukuihin. Ensimmäinen on ilman muuta valvonta. TNS Metrix valvoo lukuja - ainakin jollakin tasolla. Käytännössä tämäkin onnistuisi GA:n avulla palveluna toteutettuna (tarkistetaan, että tagit on oikein ja ei ole mitään kikkailua, sekä tehdään jatkuvaa tarkkailua), mutta ei tietenkään tulisi ilmaiseksi.

Toinen ongelma on uniikkien kävijöiden määritys ja siihen liittyvä harhakäsitys, että TNS:n luvut olisivat jollakin tavalla oikeampi kuin GA:n. Uniikkien kävijöiden määritykseen liittyvä ongelma ei suinkaan ole vain Oindexin tai GA:n vaan myös koko web-analytiikka-alan murhe. Käytännössä mikään järjestelmä tällä hetkellä ei pysty antamaan lähellekkään todellisia lukuja uniikkien kävijöiden määrästä. Usein törmää harhakäsitykseen, että TNS:n luvut vastaisivat todellista uniikkien kävijöiden määrää, mutta myös TNS:n luvuissa on hurja kupla (toki he eivät itsekään väitä lukuja uniikeiksi kävijöiksi vaan selaimiksi). Välillä vähän tuntuu, ettei verkkomainostajien puolella olla ihan perillä tästä problematiikasta ja luullaan sokeasti, että jotkin luvut olisivat oikeampia kuin muut. Suosittelen lukemaan tuon blogilinkin, jonka @kuivalainen heitti. Jos asia kiinnostaa, kannattaa myös tutusta kansainvälisen IAB:n äskeittäin julkaisemaan ohjeistukseen http://tinyurl.com/5poabk. Uniikkien kävijöiden problematiikasta tulee myös Oindex -kehitysblogiin vielä tällä viikolla hieman tarkempi postaus.

hirvonen commented on 25.03.2009 (fi)

spongefile  

@kuivalainen En kyllä itsekään suoraan keksi, mikä hyöty Oindexistä olisi TNS Metrixin lisänä isoille sivustoille.

No, yksi hyöty ajattelin olevan se, ettei enää tarvitsisi maksaa neljä-lukuista listausmaksua. "A couple thousand here, a couple thousand there—soon adds up to real money." :D

Mutta joo, kiitos kaikille näistä yksityiskohdista ja selityksistä, tässä oppii paljon.

spongefile commented on 27.03.2009 (fi)

kuivalainen  

Joo toki jos Oindexillä voisi korvata TNS Metrixin. Ehkäpä http://www.google.com/adplanner tuo ratkaisun vielä tähänkin. =)

kuivalainen commented on 27.03.2009 (fi)

Login or register to leave a comment