Tools

saarikko said

saarikko  

Olipa helppoa implementoida Facebookin like-nappi. Sinne se törähti www.designfinland.fi

28 comments

saarikko 22.08.2010 (fi)

28 comments

Bottom

lindstorm  

??

edit: nvm, reload fiksas. Mun Internet oli rikki kai.

lindstorm commented on 22.08.2010 (fi)

saarikko  

@lindstorm Mä jo ehdin pelästyä. Aika hyvin se lähti parissa muussa paikassa pelittämään... :)

saarikko commented on 22.08.2010 (fi)

Ile  

Onks like-nappi muuten noin yleisesti jo "hyväksytty", vaikka se vuotaakin kai edelleen yksityisyystietoja saitilla kävijöistä?

Ile commented on 22.08.2010 (fi)

saarikko  

@ile Käsittääkseni se on kyllä aika laajalti käytössä mm. Kotimaisen ja kv-medioiden toimesta. FB ei myöskään rajoita sen käyttöä.

Pitääkin katsoa speksejä. Mielestäni tuo implementaatio ei näytä ainakaan kuin omien kavereiden nimet, muuta ei näe edes admin.

saarikko commented on 23.08.2010 (fi)

Ile  

@saarikko Ongelmahan on se, että jos Käyttäjä X on kirjautunut jollain selainikkunalla FB:hen ja surffaa sivulle Y. jossa on Like-nappi, FB:lle menee tieto "Käyttäjä X surffasi sivulle Y", vaikka Like-nappia ei painettaisi. Tästä syntyy FB:lle erittäin arvokas rekisteri, jota he voivat käyttää myydäkseen enemmän mainoksia (=parempi profilointi) tai sitten voivat myydä kantaa sellaisenaan eteenpäin.

En ihmettele, jos tekisivät esim. bannerimainostajille takaoven (bannerifirman backedn serveri juttelee FB:n serverin kanssa), josta voivat ostaa profiilitietoa käyttäjästä niin, että myös bannerin sisältö saadaan kohdalleen.

Tämän takia mulla on tällainen T-paita :-)

Ile commented on 23.08.2010 (fi)

jiivonen  

@saarikko @Ile Joo. Jos ottaa sen FB:n sivuilta ladattavan JavaScriptin, niin näin kai käy. Like-napin iirc pystyi ainakin ennen tekemään myös itse koodaten siten, että tieto ei leviä FB:lle ennen kuin nappia painetaan. Niillä on siis ihan http-rajapinta, mihin menee GET tai POST (en muista kumpi) -kutsu.

jiivonen commented on 23.08.2010 (fi)

ubiq  

Setämäisesti ei jaksa enää stressata: FB:n yksityisyysasenne + Places + Tykkää = on näistä jo älämölöilty. Käyttäköön ken tykkää antaa ilmaiseksi yksityisyytensä. 

ubiq commented on 23.08.2010 (fi)

jaanahuhta  

Mietin koko Facebook-tilini avaamista, levittämistä julkiseksi tilaksi. Muutaman siistimistoimenpiteen jälkeen mulla ei pitäisi olla mitään yksityistä Facebookissa.

jaanahuhta commented on 23.08.2010 (fi)

saarikko  

@ile @jiivonen Ahaa, nyt ymmärrän. Pitääpä lukaista tuo wp-pluginin koodi läpi ja katsoa mitä se oikein tekee.

@ubiq @jaanahuhta Mäkin olen vähän tuon avaamisen kannalla. Musta on niin paljon infoa ja disinfoa jo valmiiksi verkossa, että ei on jo "liian myöhäistä"

saarikko commented on 23.08.2010 (fi)

ubiq  

@jaanahuhta Kannustan tekoon :) Itse siivosin talvella kaiken sen vähän mitä olen FB:iin edes kirjoittanut sen jälkeen kun Zuckenberg ilmoitti että "All your yksityisyys belong to us".

Mutta en ole puritanisti. Jokainen voi vapaasti painaa Tykkää -täppää FB:n ulkopuolella niin paljon kuin yksityisyys kestää @saarikko tuossa esittikin yhden kelpo skenaarion. Sienimässä nyt skenaarioita myöhemmin.

ubiq commented on 23.08.2010 (fi)

unclelarko  

@jaanahuhta @ubiq @saarikko Minun Facebook-profiilini on jo aikoja sitten avoin. Se on myös linkitetty mm sähköpostiallekirjoituksessani. Miksi sitä salata, kun sisältö on suurin piirtein sama kui se, mikä on jo Twitterissä avoimena?

unclelarko commented on 23.08.2010 (fi)

ubiq  

Threadissa on hyvä erottaa kaksi tasoa Facebookissa: lukea toista FB:ssa kuin avointa kirjaa tai ihminen on tyhjä sivu ;p

ubiq commented on 23.08.2010 (fi)

Ile  

Ihan kuin tässä menisi vielä puurot ja vellit sekaisin. Ei ole kyse siitä, mitä itsessään FB:ssä kertoo, vaan se, mitä FB sinusta kerää, kun surffailet netissä. Vaikka profiili on tyhjä, FB:lle kertyy lista saiteista joilla käyt, jos ko. saitille on lisätty FB:n like-nappi. Vaikka et ko. nappiin edes koskisi...

@saarikko En ole lukenut koodia, mutta kun perustoimintana on heti näyttää, onko kaverisi jo tykännyt, tästä voi johtaa ongelman: Kun menet vaikka sivulle http://hs.fi, selain lähettää saman tien pyynnön FB-palvelimelle "Täällä ollaan HS.FI:n sivuilla
kirjautuneena FB:n tilillä X. Kerropa, onko joku minun kavereista tykännyt tästä (ja muista merkata samalla logiin, että X on vieraillut saitin HS.FI sivulla YYY niin voimme sitten silläkin tiedolla jotain tehdä...)".

PS. Jos tämän haluaa estää, kannattaa tehdä FB:lle erillien firefox-konffaus, joka on "sandboxattu". Tällöin muut selainikkunat eivät näe FB-kirjautumista... @salainen teki tästä ohjeen, jos jotakuta kiinnostaa tarkemmin

Ile commented on 23.08.2010 (fi)

unclelarko  

@Ile

<i>" Kun menet vaikka sivulle http://hs.fi, selain lähettää saman tien pyynnön FB-palvelimelle "Täällä ollaan HS.FI:n sivuilla
kirjautuneena FB:n tilillä X. Kerropa, onko joku minun kavereista tykännyt tästä (ja muista merkata samalla logiin, että X on vieraillut saitin HS.FI sivulla YYY niin voimme sitten silläkin tiedolla jotain tehdä...)"."</i>

Tämä kai edellyttää sitä, että selaimessa on avoinna tabi, jossa ollaan kirjautuneena FB:ssa? Itse en koskaan kirjaudu FB:sta ulos, mutta en myöskään pidä tabeja auki muutoin kuin nimenomaan tehdessäni jotain FB:ssa.

unclelarko commented on 23.08.2010 (fi)

jaanahuhta  

Tässä puhutaan kai velleistä ja puuroista rinnakkain. Puurosta: Tuota likenapin kautta kyttäämistä en kyllä liketä.

Vellistä: En ole julkaissut koskaan mitään salaamisen arvoista asiaa edes Facebookiin. Kun kirjoitan, haluan, että se on julkista - miksi käydä keskustelua itsensä kanssa. Jos jotain privaattia asiaa tulee, tsättään, soitan tai tulen sanomaan nokikkain.

jaanahuhta commented on 23.08.2010 (fi)

saarikko  

@jaanahuhta Joo näin mäkin nämä näin, eri sotkuina.

saarikko commented on 23.08.2010 (fi)

kestinen  

@unclelarko se mikään avoin ole, "Rekisteröidy Facebookiin ja ole yhteydessä henkilön Markus Larkovirta kanssa." Tarkoitat kai, että avoin kaikille /Facebookin/ jäsenille?

Oikeasti avoin FB-profiili on kai mahdoton luoda, ellei luo sitä julkkis/firma-mainosseinää. Ikävä kyllä näin, nimittäin jos todella avoimen FB-sivun olisi voinut aina luoda, olisin melkein heti (29.9.2007 eka invite mun sähköpostiin) varmaan liittynyt Facebookin, niin ristiriitaiselta kuin se kuulostaakin.

kestinen commented on 23.08.2010 (fi)

unclelarko  

@kestinen En ole tähän tarkemmin perehtynyt. Yksityisyysasetukseni ovat käsittääkseni sellaiset, että esim wall-päivitykseni ja suurimman osan yhteystiedoistani näkee kuka tahansa. Näin olen sen ainakin tarkoittanut, en tiedä miten se oikeasti toimii.

unclelarko commented on 23.08.2010 (fi)

kestinen  

@unclelarko kokeile logouttaa Facebookista ja käydä katsomassa omaa profiiliasi, näkyy vain se sivu mikä kaikista muistakin, jos ei ole sisäänkirjautuneena. Kaikki Seinät ja muut loistavat poissaoloaan.

kestinen commented on 23.08.2010 (fi)

visualradio  

Minulle FB, Twitter tms. avoimuus tai sulekutuneisuus ovat yhtä tyhjän kanssa. Verkko edustaa minulta avointa todellisuutta ja kuvat, videot, kirjoitukset ja örvelöt on tarkoitettu julkaistavaksi. Spämi häiritsee minua sähköpostissa, mutta yleensä spämmääjät ovat kaikonneet pyynnöstäni. Sähköposti on sosiaalisista medioista ongelmallisin. Avoin digitaalinen maailma aiheuttaa vähiten arkista harmia ja huolta.

visualradio commented on 23.08.2010 (fi)

unclelarko  

@kestinen Joo, ilmeisesti "everybody" tässä tapauksessa tarkoittaa jokaista, joka on kirjautunut Facebookiin.

unclelarko commented on 23.08.2010 (fi)

Ile  

@jaanahuhta totta ;)
@unclelarko Eiköhän riitä, että sinulla on FB auki samassa selaimessa (esim. Firefox), olipa se sitten eri tabilla tai eri ikkunassa.

Ile commented on 23.08.2010 (fi)

unclelarko  

@Ile Niinpä. Juuri siksi en jää koskaan "roikkumaan" FB:hen vaan suljen tabin heti kun olen siellä sen tehnyt, mitä tekemään tulin.

unclelarko commented on 23.08.2010 (fi)

lindstorm  

@Ile ei riitä. Pitää myös kirjautua ulos FB:stä. Muuten se kaivaa keksin, ja keksii kuka olet, jokaisella sivulla, jossa FB elementti vaan on. eli nykyään ihan joka paikassa. -- saas nähdä koska FB alkaa tarjoamaan "näillä sivuilla oot muuten vieraillut" sivuhistorian selausta, kuten Googlekin. Koska ihan 100 varmasti niillä sellainen tieto tallentuu. Kun kerran Mark Zuckerbergiä ei voi edes blokata :D

lindstorm commented on 23.08.2010 (fi)

unclelarko  

@lindstorm Auts! Alkaen minuutti sitten kirjaudun aina ulos FB:stä.

unclelarko commented on 23.08.2010 (fi)

Ile  

@unclelarko Voit tehdä FB:lle pyhitetyn Firefox-ikonin, joka käynnistää oman profiilin. Täältä löytyy ohje windowsille: http://www.borngeek.com/firefox/profi...

Tässä Mozillan ohje, jossa mukana myös macci.

Ile commented on 24.08.2010 (fi)

Ile  

@Ile Tuolla "eiköhän riitä" yritiin viitata siihen, että FB saa tiedot vaikka selain olisi auki, eli että pelkkä tabien sulkeminen ei auta

Ile commented on 24.08.2010 (fi)

jal  

No tottakai @Ile seuraa Born Geek -nimistä blogia:-)

jal commented on 24.08.2010 (fi)

Login or register to leave a comment