Tools

teroheiskanen said

teroheiskanen  

Voisin oikeastaan tästä lähtien vastata: "Qaiku", kun kysymyksenä on: "Missä olet töissä?" Se olisi vähän tarkempi kuin pelkkä "netti"

173 comments

Bottom

ferrix  

Työ on enemmän asia kuin paikka. Mitä jos kertoisit, mitä teet?

ferrix commented on 12.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

Olen itsenäinen yhteisyrittäjä, joka pyrkii ensisijaisesti visioimaan maailmantalouden tulevaisuutta (eli siis ihmiskunnan yhteistoiminnan tulevaisuutta) yhteistietokunnassa (ks. lisää )

teroheiskanen commented on 12.09.2009 (fi)

ferrix  

Toi on hyvä keskustelunavaus, koska mä en ymmärtänyt sanoja: yhteisyrittäjä, maailmantalouden tulevaisuus, ihmiskunnan yhteistoiminta ja yhteistietokunta.

Sen sijaan, jos sun pitäis konkreettisesti sanoa, mitä teet, olisko toi enemmän: "Leijun vaaleenpunasessa hattarassa." vai "Heiluttelen käsiä ja rupattelen."

Todellisuudessa noista täysin tuntemattomista sanoista ei jää mulle mitään käteen. Tottahan toki siitä selviää, että sinä, kuten kaikki muutkin, yrität tehdä jotain siten, että siitä jää n tuhatta euroa käteen kuukaudessa. Olisko maailman parantaminen kaksi sanaa, jotka kuvaa hyvin, mitä tuo on?

ferrix commented on 12.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@ferrix heh, meinasin ensimmäisenä kirjoittaa "parannan maailmaa", mutta ajattelin olla hiema viitseliäisempi ja kirjoitin yksityiskohtaisemmin. Minun maailmankuva on vähän tällainen, että vanhat mallit ja käsitteet eivät oikein sovellu. Itseasiassa pitkällä tähtäimellä tavoittelen tilannetta, jossa rahaa ei jäisi n tuhatta euroa käteen vaan rahaa olisi aina virtuaalisessa kädessä sopiva määrä kaikilla ihmiskunnan jäsenillä (ks. lisää )

teroheiskanen commented on 12.09.2009 (fi)

pe3  

@teroheiskanen: Briiffaas vielä se hinnoittelumallis. Eilen @hyvaelama:n kanssa naureskeltiin Hubissa, että just tätä tarvitaan, mutta ei osata edes täysin selittää toimintamallia naapurille.

pe3 commented on 12.09.2009 (fi)

ferrix  

Eli olet irroittautunut yhden päämäärän yrityksistä ja teet jotain, mikä on yhteisölle hyödyllistä ja toivot yhteisön näin ruokkivan ja vaatettavan sinut kiitokseksi tästä kaikesta?

ferrix commented on 12.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@ferrix yes, suurinpiirtein kai noin

@pe3 :) voin kuvitella hubin tilanteen. wikissä se malli on aika briiffinä, mutta vielä briiffimpänä se olis: yhteisyrittäjä tekee avoimesti jotain mielestään hyödyllistä, kansa osoittaa pisteillä onko tekeminen vaikuttavaa ja yleishyödyn tavoittelijat rahoittavat touhun jos kokevat sen olevan rahoittamisen arvoista

teroheiskanen commented on 12.09.2009 (fi)

pe3  

oisko sun mielestä hyödyllistä ruveta järkkäämään sitä oulun junaa, niin että se kans toteutuu?

pe3 commented on 12.09.2009 (fi)

Ile  

@teroheiskanen Voisko samantapaista ajatusmallia soveltaa opensource-kehittämiseen. Projektia tukevat (suunnittelu, koodaus, testaus jne) saavat tästä pisteitä jollain mekanismilla. Lopputuotos on vapaasti käytettävissä (tai muuten lisenssiehtojen mukaisesti), mutta jos esim. yrityskäyttäjät haluavat tukea, he saavat sitä yhteisöpalveluna (josta saa taas noita pisteitä). Yritykset maksavat kuukausimaksua, joka jaetaan ko. pisteiden suhteessa kehitystyössä mukana olleille. Pisteillä pitäisi olla myös vanhenemissäännöt, esim. 12 kk vanhat pisteet eivät enää tuota juuri lainkaan.

PS. En tarkoituksellisesti lukenut muuta kuin tuon sinun parin lauseen briiffin, jotta pysyy ideat tuoreena ;-)

Ile commented on Helsinki 12.09.2009 (fi)

ferrix  

@pe3 Konkretia on se, mikä tästä Qaikun lässyttelystä puuttuu, joten olis hyvä, jos konkreettisesti saatais nyt edes yks juna-ajelu aikaan.

ferrix commented on 12.09.2009 (fi)

pe3  

@teroheiskanen: toi on konseptitaso briiffinä - haluisin briiffin laskutusmallista - sitä ihmiset kysyvät 0,45 sekuntia ekan briiffin jälkeen ja sitä en tällä hetkellä osaa kertoa - kuva helpottais myös

pe3 commented on 12.09.2009 (fi)

ferrix  

@Ile mun mielestä vanhenemisen käsite on avoimella rahalla huono idea, koska säästäminen, lomailu ja eläkkeelle jääminen ovat kuitenkin ainakin minun mielestäni oikeuksia, joita Open Sourcen tekijät saavat tehdä tehtyään riittävästi hyvää työtä. Vanhentuva raha katoaa ja menettää arvonsa, jolloin myös markkinoilla oleva raha katoaa jonnekin ja päästään takaisin niukkuuteen, joka alunperin on perinteisen rahan ongelma.

ferrix commented on 12.09.2009 (fi)

Ile  

@ferrix Totta. Ei niiden tarvitsisikaan vanheta ;-)

Ile commented on Helsinki 12.09.2009 (fi)

Ile  

@teroheiskanen Myös jokin esim. flashillä tehty visualisointi/virtuaaalimalli/simulaatio olisi kiva. En tarkoita että tekisit sellaisen vaan pohdittaisiin yhdessä minkälainen se voisi olla ja sitten tehtäisiin yhdessä.

Ile commented on Helsinki 12.09.2009 (fi)

ferrix  

Mä jossain vaiheessa huutelin täällä, että koodarille pitäis myös olla apuraha. Eli minä tekisin vähän mitä mieltä sattuu huvittamaan ja joku antais mulle ränkylöitä, jolla saa leipää ja sähköä. Välillä on kovin yksiulotteista kategorisoitua aina siksi tyypiksi, joka tekee siinä tiimissä sitä yhtä juttua, joka tulee sitten osaksi sitä yhtä suurempaa juttua.

ferrix commented on 12.09.2009 (fi)

hyvaelama  

@teroheiskanen sun mallia voisi tosiaan hyvä pilotoida jossain yhteisössä, nyt yhteisöllinen tekeminen tuppaa jäämään vain linux etc. maailmaan voisiko esim. vapaaehtoisjärjestöille kehittää palvelutilin, esim eläkeläisliitolla on 6000 vapaaehtoista mutta ei konstia palkita ja siten kehittää vapaaehtoistyön markkinoita

hyvaelama commented on 12.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

pikaiset:

@pe3 innovaatiojuna + yhteisyrittäjyys työnalla mulla ehdottomasti

@Ile @pe3 havainnollistukset mallista tarvitaan ehdottomasti ja ovat todo-listalla

@Ile aivan ehdottomasti sopisi open source kehittämiseen, olin itseasiassa sitä jo miettinyt helpoimman pään ympäristönä testata mallia laajemmassa skaalassa

teroheiskanen commented on 12.09.2009 (fi)

Ile  

@ferrix Mietin vielä tuota vanhenemista. Se tosiaan ei ole tarpeen. Leikitään, että koodari-A tekee softaa ja antaa sen yhteisökehitykseen. Siinä vaiheessa arvioidaan sen alkukoko, joka olkoon 10000 pistettä.

Koodari-B tuottaa siihen 10%. Hän saa siitä hyvästä 1000 pistettä. Koko tuotteen arvo on nyt 11000 pistettä.

Yritys A ja B ostaa tuotteelle ylläpidon yhteisöltä. He maksavat kumpikin 100€/kk. Nyt 200€ tuotot jaetaan suhteessa 10000/11000 ja 1000/11000. Avustaja-A avustaa yrityksiä keskustelupalstalla ja saa niistä pisteitä 100/ratkaisu. Näin koodarin A ja B tulot tippuu pikkuisen ja Avustaja-A alkaa saamaan pienen kuukausikorvauklsen.

Tässä vaiheessa siis koodarien tulot tippuu, kunnes yritykset C ja D alkaa ostamaan tukipalvelua.

Ile commented on Helsinki 12.09.2009 (fi)

ubiq  

@teroheiskanen samaa mieltä kuin muutkin: hissipuhetta pitää kiteyttää ja ehkä joku kiva kaavio. Lisäksi voisi olla kaksi hissipuhetta: uusien sanojen kera sekä ihan perinteisillä, siinä mielessä @ferrix in happotesti heti alussa on oikein hyvä @Ile n idea flashista on hyvä koska ihmiset näemmä tykkäävät katsella niitä esm case porganisoituminen.

Sinänsä olen sitä mieltä, että @teroheiskanen on aika hyvillä jäljillä talouden muuttumisesta internet-alustaiseksi ja irtoamisesta materiaalisista vaihdantavälineistä. Tai siis, ei raha aivan äkkiseltään katoa, mutta rinnalle nousee muita tapoja. Kirjoitin tematiikasta juuri MB-kolumnin. Aiheesta lisää J.D.Lasican koostamasta aivomyrskystä Identity in the Age of Cloud Computing - maksuton pdf: http://bit.ly/kcOdQ

ubiq commented on 12.09.2009 (fi)

ferrix  

@Ile Eihän tämä koodareihin rajoitu. Jos joku esimerkiksi rakentaa minulle talon, tarjoan kyllä ruokaa vaivanpalkaksi. Mahdollisesti voisin tarjota punkankin. Valitettavasti tuollaisiin ei verottaja vissiin hirveän hyvin suostu. Jos raha ei vaihda omistajaa, ei pääse väliin.

ferrix commented on 12.09.2009 (fi)

hyvaelama  

mainiota keskustelua pojat, tässä olla erittäin suuren asian äärellä,missä muuten naisnäkökulma ;-)

Mitäs se porganisoituminen muuten meinaa?

hyvaelama commented on 13.09.2009 (fi)

Ile  

@ferrix Kun koodi menee liian vaikeaksi ja monimutkaiseksi, tehdään rankka refaktoriointi ja kirjoitetaan välillä isojakin juttuja uusiksi - Tavoitteena saada sama lopputulos. Tässä keskstelun tapauksessa joku saa osallistumalla ja työtä tekemällä leipää ja @teroheiskanen takin. Se, onko refaktoroidussa mallissa meidän tuntemaa rahan käsitettä mukana - en edes halua miettiä sitä (vaikka opensource-esimerkissäni teinkin kertaalleen konversion rahaksi).
Tarvitaanko jonkinlaista kansallista refaktorointia että #Suomi2 olisi mahdollinen? Tai sitten se @ubiq:in joskus ehdottama banaanivaltio...

Ile commented on Helsinki 13.09.2009 (fi)

hyvaelama  

@ile kansallista refaktorointia tarvitaan monessakin asiassa, nykyiset kankeat mallit eivät toimi verkostomaailmassa, @teroheiskanen eikös sulla olla joku konsepti jolla myös yhteiset asiat voidaan rahoittaa so. hoitaa verotus.
the Hubin perustajalta Robertsonilta kun kysyin miten julkinen innovaatiotuki pitäisi hoitaa, niin hän sanoin, anna rahat ihmisille kyl ne sen käytön ja innovoinnin paremmin hoitaa kuin innovaatioviranomainen - olisko tässä jotain ajatusta refaktoroida innovaatioden tukeminen

hyvaelama commented on 13.09.2009 (fi)

Tuula  

No, testaajille tippiä kanssa, koodari ei koskaan saisi olla yksin. Joka tapauksessa koodarin tuotosta odottaa se loppukäyttäjä, jonka toiveet pitää tulkita siksi mitä hän oikeasti tilanteestaan tarvitsee. EDIT: Paljonko softaprojekteista nykyään epäonnistuu? -- se perinteinen Time, Quality, Cost TQC kolmio toiminee vieläkin. Isojen (esim. valtion) IT-projektien kanssa aina mietityttää miten niiden kanssa käy, mieluusti myötävaikuttaisi edes pikkuisen jos olisi mahdollisuutta (edes tarrapalkalla, tai nimi loppukrediitteihin ;)

Toimisiko joku vaihdantamalli : tee mulle tämä softapätkä, niin minä testaan taas tuon toisen pätkän?

Tuula commented on 13.09.2009 (fi)

Ile  

@Tuula Mun kohdalla vaihdantamalli on toimiva. Mun ei itse tarvitse korjata autoa, kun käyn joskus vääntämässä koodia sulautettuun rautaan. Siinä kummasti jokin lauantaipäivä vilahtaa vaihtelevan työn merkeissä (en työkseni koodaa sulautettuja vaan teen ihan muuta) ja autoon on vaihtunut samalla vaikka vaihdelaatikko. Joskus on syntynyt myös koko taka-akseli laakereineen käsityönä (vierailivat jossain venepajalla sorvaamassa laakeripronssista laakerit, koko taka-akseli pyöri sorvissa ;-)

Tämä malli ei vain virtualisoidu, joten jokin @teroheiskanen-tyyppinen malli tarvittaisiin. Ja testaajia ei sovi unohtaa. Tässä mallissa myös "sunnuntaitestaaja" pääsisi pisteille, joa vain olisi oikea-aikainen ja innokas.

(edit: Olipas tökerö väite, ettei tämä virtualisoituisi. Toki se sen tekisi, jos olisi autokorjaamo joka olisi mukana samassa mallissa ajasta ja paikasta riippumatta)

Ile commented on Helsinki 13.09.2009 (fi)

ferrix  

@Tuula Testaajan palkkaus on jo nykyään uskomuslaji. Rahaa hyvin laskevat ihmiset eivät osaa laskea piilorahaa, vähän niinkuin rasvaa laskevat. Lisäksi testaajia on moneen junaan: joku löytää, joku automatisoi, joku ymmärtää käyttäjää, joku haistaa arkkitehtuuriongelmat, joku osaa debugata. Nykyään testaaja on ihminen, jonka palkka määritetään koodarin palkan mukaan ja siitä vähän alemmas. Virtuaalirahapalkka voi korjata ja yksilöllistää ansionsa mukaan palkattuja. Vihkiytymättömälle arvo ei ole täysin ilmeinen, kun maallikko ei tiedä, että laadun takana seisoo testaaja, puuskuttava ja väsynyt ihminen, jonka harteille on laitettu paljon... Ai että tuli idyllinen kuvaus stahanovilaisesta työn sankarista.

Epäonnistuminen on jännä ilmiö ylipäänsä. Ainoa tapa ajautua valovuoden päähän kebabkioskista on oikeasti painaa silmät kiinni aina, kun jalka osuu kaasupolkimeen. Näkyvyydellä voidaan helposti jo projektin puolivälissä sanoa jätkille, että ei näin. Ilman näkyvyyttä sama juttu, mutta projektin puoliväli saavutetaan vasta, kun alkuperäinen valmistumisaika on saavutettu.

@hyvaelama @Ile Mä luulen, että osittain verovaroin tuetuista asioista voi syntyä pooleja. Julkiset palvelut on tehty "Asiakas on mulkku" -asenteella, joten asioita uudelleenjärjestämällä siellä on paikka yritykselle ja intressiryhmille.

ferrix commented on 13.09.2009 (fi)

ferrix  

@Ile onko siinä sulautetussa riittävästi kahteen autoon?

ferrix commented on 13.09.2009 (fi)

Ile  

@ferrix Nykyään kyseisen laitteen tuotteistusaste on niin korkea, ettei enää tarvitse siihen koskea. Mutta ainahan voi keksiä uusia laitteita.. Tiedän pajan joka niitä osaa valmistaa :-)

Ile commented on Helsinki 13.09.2009 (fi)

ferrix  

@Ile Ja niin, kyllä vaihdanta suoraan käy moneen juttuun. @teroheiskanen laittoi tuon linkin, jossa puhuttiin rinnakkaisista avoimista ja mahdollisesti paikallisista rahoista. Tästä syntyy helposti ongelma: Mistä minä saan kahta rahaa, jos olen ainoa, joka tuntee kahden rahan arvon. Toisaalta esimerkiksi Pietarissa on laajalle levinnyt toinen valuutta, jonka reaaliarvo on sama: yksi metromatka yhdellä poletilla. Poletin hinta on deflatoitunut, koska paperiraha on inflatoitunut. Ihmiset ovat jopa hamstranneet vanhoja poletteja uusista kuukausilippusysteemeistä huolimatta, koska Venäjällä tämä polettimuotoinen hyödyke ei saa vanhentua ja se on koko ajan rinnalla käytössä.

ferrix commented on 13.09.2009 (fi)

Tuula  

@ferrix Toi niin pelasti päiväni/viikkoni/vuoteni. Testaajapuolella on iso huoli testaajan arvostuksesta ja siitä ymmärretäänkö agilekontekstissa sitä pointtia. Testaajat on oikeasti joka paikan höyliä projektissa.

Tuula commented on 13.09.2009 (fi)

Ile  

@Tuula Lisää päivänpelastuksia tässä. Esityskalvot tulossa myöhemmin.

Ile commented on Helsinki 13.09.2009 (fi)

jal  

@teroheiskanen Oletko näitä qaikuiluja konkreettisempiin keskusteluihin päässyt iyy-tarjoomastasi?

jal commented on 13.09.2009 (fi)

jal  

@teroheiskanen Ja onko teroheiskanen-pistelaskentajärjestelmä missä kunnossa?

jal commented on 13.09.2009 (fi)

ferrix  

@Tuula ei kaikki testaajat ole jokapaikan höyliä. Vieläkin monessa paikassa testaaja on se, joka ei oikein osaa mitään muutakaan, joka on omillaan oppimaan menetelmät nollasta. Minä itseasiassa olen se kaveri, joka tekee yhdessä firmassa sitä työkalua, jolla yhtä meidän yhden tuotteen osaa testataan. Eli tehtävät ovat periaatteessa koodarin vahvuusalueella, mutta olen ehdottomasti kengät eri puolin ovea. Eli arvostus tulee valitettavasti ainoastaan siitä, että olen ollut siellä ja tehnyt sitä (engl. BTDT). Toisaalta jo ennen kuin minusta tuli se tyyppi, joka tekee työkaluja, pyrin kolmisen vuotta olemaan edellisessä firmassa intiaaninimenä: "Hän joka kirjoittaa testausprosessin ja käynnistää automaatioprojektin." Viimeiset kolme kuukautta olinkin, vähäsen.

Eli ehkäpä kehityskertomus laatutietoiseksi koodariksi on mahdollinen muillekin. Toisaalta tiimiytymisen kautta meillä päin ei varmaan kukaan sanoisi testaajaa turhaksi, niitä on vain kovin kovin vaikea kvantisoida... ihmisiä siis.

ferrix commented on 13.09.2009 (fi)

Tuula  

Voi olla, itse onneksi tunnen monia monitaitaja-/tähtitestaajia, jotka venyy mihin vain ;)

Hyvästä koodarista voi saada erinomaisen testaajan, toisin päin harvemmin, riippuu taustasta ja tilanteesta/kyvyistä ja mielenkiinnosta. Mutta onhan se välillä noinkin, että testaajan roolin kautta kaveri tutustutetaan systeemiin sisään, eikä sekään välttämättä huono tapa ole. @Ile antaman esityksen roolit on aika hyvät... kalvoja odotellessa.

Tuula commented on 13.09.2009 (fi)

ferrix  

@Tuula mä arvostan kyllä enemmän taipumista kuin venymistä.

ferrix commented on 13.09.2009 (fi)

ubiq  

@hyvaelama siihen, että Porkkanamafia (Carrot Mob) levisi Suomeen vuosi sitten de facto yhden videolinkin välityksellä. Videossa demottiin havainnollisesti mistä on kyse. Porganisointi = Porkkanamafian organisoituminen,

ubiq commented on 13.09.2009 (fi)

visualradio  

En sunnuntaikiireiltäni lukenut koko ketjun sisältöä, mutta ajatus siitä, että "olen töissä innovaatiojunassa" on kiehtova, koska se kertoisi ketjuuntumisesta ja ehkä jopa verkostoitumisesta, joka tähtää uuteen. Jatkuvasti liikkeellä oleva innovaatiojuna tuo tavoitteellista dynamiikkaa desktop ja laptop qaikumiseen.

visualradio commented on 13.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

hyvää asiaa @kaikki , järkkään tiistai-illalle avoimen tilaisuuden netitse (skype, connect pro tms. katsotaan mitä saan järkättyä), jossa voin isännöidä/esitellä näitä teemoja. Laittelen ohjelmatietoja tarkemmin heti kun alkaa selvitä.

@jal + @kaikki Olin hki-kiertueella to-su ja tapasin n. 25 henkilöä kuudessa eri yhteydessä (mm. Rohea, Sitra, Demos Helsinki) tämän teeman (raha välineenä, yhteistietokunta-utopia + yhteisyrittäjyys) ympäriltä. Tämä resonoi sellaisella voimalla eri alan ihmisten kanssa, että siirryn jo pelkästään tehokkuus- ja nopeussyistä kahden-kolmenvälisistä keskusteluista isompiin keskustelutilaisuuksiin, joista pyrin saamaan tallenteet syntymään.

Yhteiskunnalliset muutokset mitkä ovat latautuneet yhteistietokunta-teemaan ovat niin voimakkaita, että joudun näkemään paljon vaivaa löytääkseni tarpeeksi miedot sanat ja varovaisen ilmaisun, ettei minua pidettäisi ihan tärähtäneenä, kun näistä asioista puhun.

teroheiskanen commented on 13.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@jal pistelaskentajärjestelmä on vielä teoriaa, mutta en siitä huolehdi, koska se on nähdäkseni helppo toteuttaa jollekin, joka osaa webkoodauksen perusteet. Ja olematon-käytettävyys -version pistesysteemistä osaa tehdä kuka vaan samantien.

teroheiskanen commented on 13.09.2009 (fi)

Tuija  

@teroheiskanen siteerasin sinua Aikaleima-blogiin.

Jos jatkettaisi heinäkuista Sula Pinta -pohdintaa luovan työn rahoittamisesta, niin onko oikea johtopäätös että yhteistietokuntamallissa journalistikin tienaisi elantonsa verkoston arvostuksesta ilman organisaatioita välikätenä?

Tuija commented on 13.09.2009 (fi)

pe3  

@teroheiskanen: voisit ehkä prototyypata toimintaas hellopositronilla. tossa miltä se näyttää mun twitter-tunnukselle.

pe3 commented on 13.09.2009 (fi)

pe3  

noissa mun saamissa pisteissä on vissiin "thanks" tulkittu +1:ksi

pe3 commented on 13.09.2009 (fi)

ferrix  

@teroheiskanen Pisteet ovat käsittääkseni rahaan verrattavissa ja oikeasti kannustaisin tekemään ehdottomasti ensisijaisesti toimivan systeemin, joka ei käytettävyydellään tai ohjelmoinnillaan aiheuta epäluottamuksen tunteita. Homma ei ole mitään rakettitiedettä, mutta näennäisestä helppoudestaan huolimatta sillä pystyy ampumaan itseään jalkaan ja se on surullinen alku paperirahattomalle elämälle.

@Tuija Mun mielestä kaikki suuremmalle yhteisölle tärkeät toiminnot ovat sellaisia, joista maksetaan. Toisaalta journalistina sinun pitää olla merkityksellinen, jotta ihmiset antavat sinulle arvoa. Periaatteessa media-alalla freelancerointi on saman tyyppistä, mutta tässä mallissa raha saattaisi tulla sellaisilta, jotka ovat kiinnostuneita samoista aiheista kuin sinä ja haluavat kuulla siitä lisää vielä ensi kuussa.

ferrix commented on 13.09.2009 (fi)

pe3  

@teroheiskanen - sulle vois antaa pinnoja hellopositrioniin kahdella klikkauksella twitterissä: http://twitter.com/home?status=%40teroheiskanen+%2b1 + update. tonhan voi vielä urli-lyhentimellä lyhentää.

mainitsin tästä siksi, että "+1" viestin kirjoittaminen on niin neutraalia, että voisin melkeinpä tehdä sen. twollareita tms. en käyttäisi, sillä en haluu kirjoittaa twollar statuksiini. outoa psykologiaa, mutta näin on.

pe3 commented on 13.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@tuija ,oho, minun qaikuilu muuttui sitten "viralliseksi" saman tien :) Hyvin muotoiltu aikaleimaan

@pe3 , kiitos paljon, vaikuttaa heti jo ensisilmäyksellä mahdolliselta välineeltä, tutkailen päivän mittaan tarkemmin, ei ollut tullut aikaisemmin vastaan.

@kaikki, tätä olen tarkoittanut, kun olen puhunut että näitä välineitä tulee juuri nyt kaikkien tietoisuuteen ja homma on liikkeellä eksponentiaalisella vauhdilla. Minun näkemyksen mukaan tipping point on nyt syyskuun loppu. Tämän hetken veikkaus on, että lokakuun loppuun mennessä kaikki, jotka ovat olleet tämän tartunnan äärellä, ovat tartunnan saaneet. Itse olen siirtynyt poikkeustilaan ja olen 24/7 tämän asian kimpussa ja kaikki vähemmän tärkeä jää sivuun. Olen myös siirtynyt kriisiviestintään eli kaikki viestintäni menee nyt filtterin läpi, koska minun pitää harkita miten viestintä tästä aiheesta vaikuttaa globaaliisti yleisen järjestyksen ylläpitämiseen. Tämä saattaa kuulostaa huonolta huumorilta, mutta olen 100% vakavissani. Uskon vakaasti, että nyt on pahimmillaan kyse n määrästä ihmishenkiä ja koska tämä uhka on realistinen (en tiedä kuinka todennäköinen), niin se pitää ottaa tosissaan. Tämä saattaa hämmentää tai naurattaa tässä vaiheessa, mutta, jos pidätte silmät ja korvat auki niin lähipäivinä tätä viestiä alkaa tulla muualtakin kuin pelkästään minun suunnalta.

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

@teroheiskanen Minkä uhka? Millä lailla kyseessä on ihmishenkiä? Voitko tarkentaa?

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@Tuija voin, olen skypen päässä, voisi ottaa kohta vaikka skype-pikkuporukalla session kiinnostuneille

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

saarikko  

@tuija @teroheiskanen mua kiinnostaa, jos skype-sessio järjestetään. Olen skypen päässä n. 9.05.

saarikko commented on 14.09.2009 (fi)

pe3  

hereillä

pe3 commented on 14.09.2009 (fi)

juhana2  

Tää alustus sai kyllä mielenkiinnon heräämään.

juhana2 commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

Olen työkoneella, jolla en voi ajaa Skypeä. Hyvä syy asentaa Fring taas luuriin.

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

minä olen käytettävissä koko päivän, tämä leimahtaa mahdollisesti jo tänään. Katsokaa pohjille tämä video (7min), pystyn selittämään tuota. Katsoin sen itse vasta 10min sitten. Ne jotka pystyy, niin kannattaa peruuttaa tämän päivän menot.

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

otetaan 8.50 skype, saisiko joku järkättyä connect pron?

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

Kitti  

@tuija Veit jalat suustani. Luin ketjua meta-asenteella ja yhtäkkiä ihmishenkiä ja tipping point. @teroheiskanen on nopean toiminnan joukoissa.

Kitti commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@kaikki, olen teroheiskanen -skypessäkin

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

odotetaan sen aikaa, että useimmat ehtivät katsoa tuon videon.

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

saarikko  

@teroheiskanen pingaan sua skypechatissa kun olen online.

saarikko commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

twitterissä heräillään tähän

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

@teroheiskanen saisitko tämän heitettyä Qikiin tai tai myös shoutcast-streamiksi, en taida päästä Skypeen

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@Tuija äh, qik ei onnistu, miten tuo shoutcast-toimii?

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

@teroheiskanen no niin, ehkä tämä Fring toimii sittenkin. Pitäs aina olla valmiina ja varautunut ettei tu si kiire virittää

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

erkka  

@teroheiskanen: viimeinen linkki ei aukea oikein mobiilissa

erkka commented on 14.09.2009 (fi)

vimma  

????

Pitääkö jo panikoitua vai onko tämä normaalia maailmanmenoa, kaikkihan on aina jollekulle kriittistä. Ven ei muuttane pallon puoliskojen suhteita, ainut että jos Ven == x€, sitten voisi olla mielenkiintoista, mutta katsonpa videon loppuun.

vimma commented on 14.09.2009 (fi)

natasha_l  

@teroheiskanen tässä on kanssa yksi vähän pidempään päätöksenteon ja valuutan demokratisoimiseksi toiminut taho.

natasha_l commented on 14.09.2009 (fi)

erkka  

Hmm. 100 veniä vastaa ostetaessa 10$/6,80€. Ja muistaakseni jokainen uuden tilin avaava saa 10 veniä. Tilien luomista on heikosti rajoitettu, eli periaatteessa voi tahkota itselleen helposti rahanarvoisia krediittejä. Eikös tuossa piile aika kova inflaation vaara? Osaako joku kokeneempi kertoa hieman lisää.

WSJ:n Videossa viitattu Outlookiin integroutuva Attent ja Serios-valuutta vaikutti jännältä. Viestiin voi liittää X-määrän pojoja palkkioksi viestin lukemisesta (ja myös todisteena viestin tärkeydestä) - tästä tulee mieleen puheen elektronisesta postimerkistä.

erkka commented on 14.09.2009 (fi)

Kusti  

hmm, täällähän puhutaan hurjia. Mitä tapahtuu tällä hetkellä? Onko conference call meneillään? Missä liverapo?! :)

Kusti commented on 14.09.2009 (fi)

erkka  

@kusti: Tero hostaa Skypessä keskustelua (teroheiskanen)

erkka commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

Tai itse asiassa ollaan just käynnistämässä Tuhat sanaa -podcastin tallennekeskustelua Skypessä, ajattelin hieman Teroa haastatella

Joka haluaa mukaan, kontaktiksi Tuhatsanaa ja chatissä pyyntö päästä mukaan langoille

Otetaan muutama eka jotka ehtii

... ja sitten Skype kaatuu :D

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

saarikko  

@tuija Joo jatkan mielelläni jos sopii...

saarikko commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

No häh. WSJ ei pysty varautumaan siihen, että niitä Twiitataan tai minä en ole oikeasti Internetissä nyt kiinni.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

hessuj  

@teroheiskanen: Striimi.netin mountpointtia voi myös käyttää. Voin releoida sun skypesoiton vaikka sinne tarvittaessa...

hessuj commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Pystyykö joku referoimaan 500 sanalla, mitä nyt tapahtuu yhdessä viestissä. @teroheiskanen ei siihen ilmeisesti pysty ja mä pistin vasta skypen asentumaan.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

@hessuj pikaohjetta kehiin, täältä lähtee?

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

jal  

@teroheiskanen tai muut - Itsellä tiivis opiskelumeininki menossa; löytyykö näitä siis jostain jälkikäteen katsottavaksi?

jal commented on 14.09.2009 (fi)

hessuj  

@tuija: voin selostaa ehkä skypessä paremmin? Macilla ainakin NiceCastilla onnistuu helposti.

hessuj commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@kaikki, tulee nauhoite puheluista

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Okei. Voiko joku vaikka litteroida osan keskustelua ja tiivistää tänne? Musta tuntuu, että teksti on nopeampi keino saada tietoa kulkemaan. Luen nopeammin kuin kuuntelen.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

Suora lähetys keskustelusta striimi.net issä

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

hessuj  

Keskustelu kuuluu tästä: http://striimi.net:8000/stream.m3u

hessuj commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Rapoa:

Tuija aloittaa kysymällä WSJ:n videon synnyttämästä keskustelusta.

Avoimet nettikansat, nettiyhteisöt alkavat välittämään arvoa erilaisissa nettiyhteisössä.
Nähty netissä: Twollarit, FB Silveriä. Kymmeniä palveluita, jossa on pisteet tai keinotekoiset merkit.
Tavalliset käyttävät näitä pelimerkkejä.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Tuija: Miksi tämä on niin vakavaa, että WSJ tekee jutun?

Tero: Asia on kokolailla vaikea, mutta muuttuu yksinkertaisemmaksi.

Koko maailmaa pyörittää yhdentyyppinen rahatalous, mutta uusia varteenotettavia kasvaa koko ajan.

On syntymässä itseohjautuvia emergenttejä itsestään kasvavia kaupan keinoja alhaalta ylös.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Tero: Arvo ei ole netin tavoin kenenkään kontrollissa, kunhan netti pysyy pystyssä.

Tuija: Aiemmin tämä krediittiraha on ollut virtuaalimaailmojen rahaa. Piiritkään eivät ole tuntuneet kovinkaan suurilta. Mikä nyt näyttää puskevan reaalitalouteen?

Tero: Samaa mieltä. Nähty tällaisia paikallisia hiustenleikkuu-ojankaivuu -piirejä. Myös virtuaalimaailmat ovat yleisiä. Yhteistä on rajoitettuus virtuaaliselle tai fyysiselle pienelle alueelle. Arjessa liittyy tiettyyn toimintoon. Muu elämä on ulkopuolella.

Nyt pisaroi ilmassa sitä, että on mahdollista tehdä rajoja hävittäviä mekanismeja.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

lindstorm  

Toivottavasti tämä jää tallenteeksi, asia on todella mielenkiintoinen, mutta @jal:in tavoin nyt pitää jatkaa matkaa. Kiitos @ferrix rapoilusta, kurkkailen jos jää aikaa.

lindstorm commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Tuija: Miten se esimerkiksi saattaisi levitä tähän reaaliarkeen? Kuvaa tapahtumankulku.

Tero: Se lähtee helpoiten, kun miettii, mitä raha on. Raha säätelee kaikkea toimintaa ja perustarpeita. Omistaminen: talot, tavarat, raha säätelee. Yksilölliset halut ja tarpeet menevät rahan kautta luodun konsensuksen kautta. Ystävyys ja rakkaus ovat ulkopuolella, mutta hyvin valtaosassa raha merkitsee. Raha voi muuttua toisenlaiseksi, eli ei toimi kuten ennen, se voi laukaista ketjun, joka muuttaa arkea.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Kaikki missä käytetään rahaa voi olla toisenlaista: velka, palkka, ostokset, hyödykkeet, kaupankäynti. Koska kaikki menee rahan lävitse, raha on väline, jos se muuttuu, toiminta muuttuu.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

hessuj  

@lindstorm "Nauhalle" menee...

hessuj commented on 14.09.2009 (fi)

lindstorm  

Isä vaihtoi äskettäin rakentamansa auton moottorin liiterinrakennusapuun. Tuleeko tästä nykylainsäädännölle ongelmallista/laitonta, kun mukana on konkretiaa (esimerkissäni moottorin osat)? Millä tavalla lainsäädännön pitäisi sopeutua tai valmistautua näiden uusien vaihdantamekanismien tuloon? Suomessa ja globaalisti?

lindstorm commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Tuija: Minulle ei ole väliä onko vihreällä kortilla kaupassa euroja, miksi tämän pitäisi kiinnostaa?

Tero: Jos väline menee rikki tai ei ole yleisesti käytössä, alkaa tulla hätä aika nopeasti. Materiaali ei muutu miksikään, mutta arvo voi muuttua. Jos on vähän materiaa ja paljon rahaa, rahan arvo voi romahtaa ja tulla vakavia ongelmia.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Teemu: Onko mielestäsi olemassa uhka tai miten näet rinnakkaiselon vaihdannan, virtuaalirahan ja vanhan rahan kanssa?

Tero: Tuo on erittäin kompleksinen kysymys. Mulla ei ole siihen vastauksia, voisin arvailla, mutta se olisi hyvin spekulointia.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

Lama = hikka; hetkellinen ongelma

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Tero: Pahin uhkakuva on se, että vanha raha menee nopeasti rikki. Seurauksia on vaikea arvioida. Toivoisin, että yhteiselo sopisi, mutta tässä on kaikki mahdollista.

Tuija: Näetkö yhteiskunta- ja taloushistoriasta esimerkkejä?

Tero: En ole ekspertti ja olisi hienoa saada perinteisen rahan historiasta tietäviä linjoille. Raha ei missään historian vaiheessa ole globaalisti mennyt rikki. Lama on hyvä esimerkki: hetkellinen hikka tai ongelma välineen käytössä.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Tuija: Sano, että globaali talouskriisi on yhtä merkityksellistä kuin hikka tähän verrattuna.

Tero: Näin mä näen sen skaalan.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

troppone  

Avoimuus on perinteisesti koettu hyvänä asiana! Nyt yht''kkiä onkin jopa vaarallista!

troppone commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Tuija: Mikä saa sinut tuntemaan tämän niin vakavaksi? Mitä tuo mies ajattelee ja mitä se tietää mitä me ei tiedetä?

Tero: Jos ajatellaan perinteistä rahaa, se on keskitetysti hallittua. On monimutkainen pankkisysteemi, jossa on keskuspankkeja ja valtioita ja muita toimijoita. He pitävät yllä rahan toimivuutta välineenä. Siellä ei välttämättä löydy yhtä johtokuntaa, mutta johtokuntien verkosto. Mikä tässä voi tulla on tämän porukan vaihtuminen.

Nykyinen raha on suljettua ja näkymätöntä eikä tiedetä missä sitä liikkuu ja ollaan kansalle kerrotun tiedon varassa. Avoimuus verkkokansan ominaisuutena on hyvin yleistä. Toimitaan siten, että jää jälki, syntyy historiaa, joka näkyy kaikille. Jos tämä verkkokansa alkaa käyttää uudenlaista rahaa, josta jää jälki ja se otetaan voimakkaasti käyttöön, perinteisen rahan johtokunta jää pelistä ulos. Heillä ei olekaan enää sanavaltaa, miten välinettä käytetään.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

troppone  

Tuija: mikä on muuttunut

@ubiq: Ihmiset pystyvät netin ansiosta tekemään asioista itse

troppone commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

ping @up-tanja @AtteJ suora lähetys :D

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Tuija: @ubiq saapui mukaan. Saisko kommenttipuheenvuoroa? Mikä on muuttunut?

Kari: Netti mahdollistaa, että ihmiset voi tehdä itse ja keskenään ilman koordinoitua keskusta. Nyt puuttuu oikeastaan vain välineet. P2P-verkoissa on jo 10 vuotta kehitelty asioita laillisesti. Isojen lamojen yhteydessä tulee käytäntöjen toiminnasta ja historiasta kysymyksiä.

@saarikko: Kuten aiemmin puhuttiin, on mielenkiintoista, että nyt tapahtuu jotain nopeasti. Aikaisemminkin puhuttiin, että mikä on vaihdantajärjestelmän linkki nykyiseen. Jos tulee Open Money, miten linkitys olemassaolevaan järjestelmään syntyy? Linkin puutos tarkoittaa kahden välistä vaihtoa. Jos mä haluan ostaa tietokoneen -> tule kahdeksi viikoksi töihin. Mitä muut näkee siitä?

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

troppone  

"digitaalinen oravannahkatalous" mainittu

troppone commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

@saarikko kysyy, tuleeko nyt vaan uusi pörssi?

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

@ubiq mainitsee wikitekniikat ja työn osittamisen

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

troppone  

@teroheiskanen : järjestelmä rakentuu bottom-up, ei pysty suunnittelemaan, kontrolloimaan

troppone commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

@saarikko: Kuviona voisi olla P2P vaihdantajärjestelmä. Oravannahka oli ensimmäisiä valuuttoja, kun ei ollut suoraa yhteyttä kahden hyödykkeen kanssa. Pörssi on luotu tällaiseksi aikanaan. Joudutaanko kehittämään uusi pörssi?

@ubiq: Jos netti olisi luonnollinen ympäristö (en tiedä tapahtuuko nämä päivässä vai kahdessa) on karmajärjestelmiä. Wikitekniikat, työn osittaminen: äiti kotona ei voi tehdä google docsilla paljon, mutta ehtii tehdä wikiä vaikka pari minuuttia kerrallaan.

@teroheiskanen: Miten uusi järjestelmä organisoituu? Siihen voidaan hirveän huonosti ottaa mallia vanhasta mallista. Kaikki vaihdanta perustuu sen rahan ominaisuuksien päälle. Kun raha muuttuu, kaikki vaihdanta kasautuu eri tavalla. Se tuo uutta ennen ajattelematonta. Se organisoituu alhaalta ylös. Perinteiset rahat tulevat ylhäältä alas. Joku säätelee, miten se tapahtuu. Se on elänyt vuosia ja sitä on vaikea hahmottaa. Uusi järjestelmä tulee alhaalta siten, että jokainen rahankäyttäjä itse järjestää taloutensa. Yksilötason hallintaa. Sitä ei suunnittele kukaan eikä välttämättä osaa ennakoida.

Jos haluaa tehdä konsultointia kahvilassa ja saada siitä kahvia. Pitää muodostaa tapa yhdistää edellisen päivän tai seuraavan päivän työlupaus oikeuteen saada kahvia. Mekaniikka on yksinkertainen, mutta sen selittämisessä menee liian pitkään. Ihmiset pystyvät helposti ja vaivattomasti tietoyhteisöjen kautta tekemään vaihdannan ja arvonvälittämisen, jonka haluavat tehdä.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

troppone  

@teroheiskanen Tämä tulee väkisinkin, on vain ajan kysymys!

troppone commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Tuija: Onko tämä hyvä vai huono asia?

Tero: Tuo on hyvä, mutta hölmö kysymys. Vähän niinkuin: Onko numero 3 punainen?

Tuija: Sinä olet syvällä, me halutaan ymmärtää. Meillä on edelleen lainat pankissa ja saamme maitoa kaupasta?

Tero: Pohjimmiltaan hyvä asia, koska yksilöllä on enemmän valtaa kuin koskaan, mutta murroskautena voi tapahtua paljon pahaa ja hyvinvoinnin hetkellistä menetystä. Kun valtavasta systeemistä vaihdetaan uuteen ja murroskauden helpottaminen on kaiken a ja o. Vaihtoehtoja ei ole, se tulee ja sitä ei tule. Kieltäminen ei auta.

Kari: Tämä on julmetun laaja aihe, joka ei muutamalla keskustelulla ratkea. On onnistuneita paikallisrahojen kokeiluja. Netti mahdollistaa hyvin monipuolisesti vaihdannan. Ennen luotettiin kollektiiviin ja nyt tarvitaan järjestelmiä. Tämän ei tarvitse olla globaali järjestelmä. Kodinvaihtajat on hyvä esimerkki: Ei velvoiteta mihinkään.

Hessu: Tarkoittaako tämä sitä, että yhteiskunta jakautuu entistä enemmän kahtia? Tekeekö tämä netin käytöstä hyvin kriittistä?

Tero: Jotenkuten noin, juu. Uuden rahan käyttö on täysin riippuvainen netinkäyttötaidosta. Taloutta ei voi hoitaa ilman tietoverkkoa. Mutta koska on kaikkien etu, että kaikki tuodaan mukaan, syntyy varmasti käytäntöjä, jotka sopivat osaamattomille tai heikompilahjaisille?

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

@saarikko: On puhuttu siitä, että raha ja luottojärjestelmä voisivat loppua. Onko tietoa, mistä tämä voisi lähteä?

Tero: Tuossa on monta ulottuvuutta. Yleisesti näkisin, että hyvin ollaan jo liikkeellä. Siksi minä ajan kanssa, että organisoiduttaisiin mahdollisimman nopeasti ja keskustelu jatkaisi mahdollisimman monella puolella, jotta osataan mahdollisimman hyvin valmistautua. Kukaan ei voi sanoa ollaanko tarpeeksi ajoissa liikkeellä, mutta mukana on oltava. Tärkein huomion kohde on tekniset mahdollisuudet laajoille talouksille. Pistesysteemit ja nettitaloudet ovat hyvin yksinkertaisia, mutta ne saavat koko ajan uusia ominaisuuksia. Jos haluaa olla mukana siinä, missä alkaa tapahtua, kannattaa kartoittaa olemassaolevat porukat.

WSJ:n videolla oli kovin hyviä esimerkkejä.

Tuija: Jos voit Qaikuun kerätä näitä, olisi hienoa. Jos maailmanpalo ei syty huomenna, Tero Heiskanen sai ainakin hyvää mainosta ja asiaa esille.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

juhana2  

Kiitos ;)

juhana2 commented on 14.09.2009 (fi)

ubiq  

Putosin Skypestä :i mutta sessio alkaa olla varmaan loppusuoralla.

ubiq commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

Jännä kokeilu tuo pikakirjoittaminen. Ei ehkä ihan perinteistä rapoa, mutta ainakin tosta voi sitten tiivistää jonkinlaista konkretiaa tähän jotenkin niin ohuena leijuvaan usvaan.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

hyvaelama  

mainiota rapoa - ens kerralla pitää päästä langoille

hyvaelama commented on 14.09.2009 (fi)

troppone  

Kiitos @ferrix, että jaksoit noin yksityiskohtaisesti kirjottaa!

troppone commented on 14.09.2009 (fi)

Kusti  

@ubiq joo loppui melkein heti kun tipuit. Kiinnostava keskustelu kyllä kokonaisuudessaan.

Kusti commented on 14.09.2009 (fi)

pe3  

tuolla mun analyysia: Onko "rahan PirateBay" mahdollinen?

pe3 commented on 14.09.2009 (fi)

troppone  

@Kusti minkä verran teidän projekti TKK:lla funtsii tätä talouspuolta, kuka sitä tutkii?

troppone commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

@teroheiskanen Eikös tuo raha tarvitse jonkin keskitetyn pankin ollakseen olemassa? Jotenkin musta tuntuu, ettei virtuaalinen raha edes voi olla olemassa, jos sitä ei jokin taho keskitetysti välitä ja toimi pankkina. Toki pankkeja voi olla useampia ja ne varmaankin olisivat sitten useamman valuutan vaihdantapörssejä.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

ja MP3 löytyisi sitten tuosta, http://media.libsyn.com/media/tuija/r...

kiitos kaikille tavalla tai toisella osallistuneile ja kiitos erityisesti sytyttävästä päivän avauksesta @teroheiskanen

@ferrix @pe3 @Ile @hyvaelama @ubiq @jal @saarikko @juhana2 @Kitti @erkka @vimma @natasha_l @Kusti @hessuj @lindstorm @troppone

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@ferrix ei tarvii keskitettyä pankkia, toimii p2p:nä tavallaan tai oikeastaan edistyneenä p2p:nä, voin kertoa kyllä, käyn syömässä ja voin aloitella sitten uusia keskustelutilaisuuksia

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

visualradio  

@pe3 Oulun junasta ehdottaisin päätöstä lähtöpäivästä. Marraskuu 12 "about" olisi äänestyksessä johdossa. Olen pari päivää liikekannalla, joten pitäisikö keskustelu palauttaa aikaisemmalle kanavalle tai Facebookiin. Lähtijöitä lienee nyt toistakymmentä. Nyt punnitaan myös, onko itseorganisoinnista työkaluksi.

visualradio commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@Tuija kiitos sinulle

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

@teroheiskanen Mun pitää mennä sorvaamaan itelleni keskuspankkivaluuttaa, joten tänään ei enää ehdi tähän perehtyä. Jos mää vaikka vähäsen investoisin sun yhteisyrittäjyyteen sitä vastaan, että saan konkretiaa vastaavia tiivistyksiä tämän alueen seuraamisesta...

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

Kitti  

Mahtikiitos@Tuija

Kitti commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@ferrix en ole mainostamassa omaa toimintaa, tämä on ihan eri luokan prioriteetin asia. Sen voit tarkistaa siitä, että en tule markkinoimaan omaa henk.koht. toimintaa toistaiseksi, en mielellään edes mainitse, koska se tuo väärän sävyn tähän asiaan. Tässä ei ole kyse minusta ja minä olen julistanut itseni poikkeustilaan auttamaan ihmiskuntaa tässä asiassa.

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

ubiq  

Loistavaa @teroheiskanen @Tuija!

Tässäpä oli oiva 3-tasoinen konsepti 24.9. sessioon esiteltäväksi:

1) Livehaastattelu, johon kuulijatkin voivat osallistua, ja kiireisimmille 2) leikataan tiiviimpi versio, jonka voi kuunnella myöhemmin halutessaan vaikka kännystä mp3:na. Kaikkein kiireisimmät voivat onkia 3) liverapo -tekstitiivistelmän netistä.

ubiq commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@ferrix ei tartte siis minuun sijoittaa nyt, minun yritystoiminta on nyt keskeytetty poikkeustilan takia, palvelen minkä pystyn yrittämällä olla mahd. paljon onlinessa saatavilla.

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

@teroheiskanen No älä nyt näe sitä noin. Sitä sanotaan joskus mahdollistamiseksi. Breaking even ja sillei.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@ferrix yeps, no sitä vaan tarkoitin, että tässä menee itse kullakin priorisoinnit uusiksi

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

Ei kestä kiittää, uudenlaisten journalististen muotojen harjoituksesta käy tämä hyvin. @ubiq tämä on just hyvä keissi tuonne totta

Jos joku haluaa laittaa tätä aihetta eteenpäin, mutta pelkää tämän Qaikuketjun säikäyttävän, voi myös laittaa blogilinkkiä jakoon http://www.tuhatsanaa.net/tero_heiska...

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

Kitti  

@tuija on innovaatiojournalisti. #finjo

Kitti commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

tein uuden kanavan jatkokeskusteluille: #yhteistietokunta

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

marikoo  

Kiitos vaan, @Tuija ja muut, hyvin täällä taas koottiin asiaa (oma aamupäiväni täyttyi muista kiireistä). @teroheiskanen on tietysti ansainnut kaiken kunnian avauksesta toimia toisin, tsemppiä vaan!

marikoo commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

@kitti oo, voin mä ollakin se kuulostaa kivalta :D

Purin keissin tekemisen näkökulmasta työblogiin: http://blogit.yle.fi/aalto/online-on-...

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

ferrix  

@Tuija libsyn-linkki osoittaa tähän keskusteluun. Tsekkaa postauksen linkit siis.

ferrix commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

@ferrix korjattu, kiitos

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

Kusti  

@troppone sitä on pyöritelty aika paljon keskusteluissa, just Kassiin mutta tällä hetkellä se ei oo varsinaisesti kenenkään vastuulla. On kyllä ollut puhetta että pitäis jotain paperia vääntää siitäkin aiheesta meidän tähänastisten pohdintojen pohjalta, mut vielä ei ainakaan taida mitään konkreettista matskua olla olemassa.

Kusti commented on 14.09.2009 (fi)

troppone  

@Kusti alko aihe kiinnostaa aika paljon, jotenkin linkityksiä muihin juttuihin, jutskataan tänään. @teroheiskanen, kuten #yhteistietokunta -kanavalla kyselin, mikä sai aikaan noin ison herätyksen vs. viime viikko => oliko toi WSJ:n uutisoimana sitten niin iso juttu, että se aiheutti "muutosta mualimalla"

troppone commented on 14.09.2009 (fi)

ubiq  

Live-keskustelutilanteita aiheesta ilmaantunee varmaan lisääkin tämänaamuisen lisäksi. Koska aihe on julmetun laaja, ohessa pari pikku pointtia mitä olen itse tähän mennessä kelaillut (saatan olla itseni kanssa eri mieltä hu)

  • maine/omaraha -järjestelmät eivät tule aluksi minkään tilalle vaan rinnalle
  • kyseessä on osin varsin perinteisen selänraaputus -systeemin internetisöinti - mutta: netti ominaispiirteineen tarjoaa siihen tyystin uusia ulottuvuuksia
  • itse en olisi huolissani mainejärjestelmien konvertoinnista esim. ruokakauppa-rahaksi - päinvastoin immatariaalisuus tarjoa lisää mahdollisuuksia vrt @Ile n esimerkki koodin vaihtamisesta autonosiksi
  • aivojumppaa voi tehdä (materiaalsella) paikallisella rahalla, jossa netti korvaa perinteisen maantieteelliseen alueen (glokaalius)
  • aluksi syntyy useita eri malleja,sekä perinteisen valuutan kanssa ja ilman kytköstä (vrt. @teroheiskanen blogimerkinnät eri malleista)
  • mainejärjestelmät tai omaraha perustuu pitkälti luottamukseen (vrt. raha, pörssi)
  • homma toimii nykyäänkin ilman varsinaista järjestelmääkin (vrt. WJS:n caset), mutta toteutuessaan helpottaisi nettielämää huomattavasti ja loisi uudenlaista toimeliaisuutta so. aiempaa enemmän erilaista keskinäisvaihdantaa (kuten koodi = autonosat)
  • ainakin aluksi tarvitaan erityyppisiä tasoja vrt. raha: tuotteen tai palvelun ostaminen, vaihtaminen, lahjoittaminen sekä tippaus
Mutta tosiaan, paljon riittää mähkimistä. Olisiko tuo #yhteistietokunta -kannu hyvä dedikoidupien threadien käynnistämiseen ? #avoinraha voisi olle kelpoisa myös ping @teroheiskanen

ubiq commented on 14.09.2009 (fi)

troppone  

@ubiq mainio kiteytys!

troppone commented on 14.09.2009 (fi)

saarikko  

@ubiq Jees! Hieno yhteenveto.

Tässä hommassa on paljon mahdollisuuksia, joskin myös jonkin verran uhkia.

Aihe on superkiinnostava eri aspekteineen. Toimistonomadi-näkökulma on tietyllä tapaa käytännön toteutusta aiheesta, samoin myös pari käynnistymässä olevaa projektia. Siksi aktiivinen osallistuminen keskusteluun.

Erityisesti mielessäni pyörii @teroheiskanen päivystämässä kriisivalmiudesssa. Itselleni ei jäänyt selvää kuvaa tästä nopeasta kriisin syntymisen mekanismista tässä yhteydessä.

Jos joku osaa sitä valaista minulle, olisin erityisen kiitollinen.

saarikko commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@saarikko minulle kasautuu tässä aika paljon vastuuta. Olen kriisivalmiudessa asian takia jonka vain minä ymmärrän olevan niin tärkeä, että kriisivalmius on paikallaan. Toivon, että ylireagoin hehtaaripyssyllä, mutta koska todennäköisyys on olemassa, niin en voi muuta kuin hoitaa asiaa näin. Rajoitan nyt viestintää siitä miksi kriisiytyminen on mahdollista, koska se voisi laukaista paniikkia. Olen yhtä kautta jo pyytänyt yhteyttä kansallisesta turvallisuudesta vastaaviin ja toivoisin, että jos jollakin on sopivia kontakteja niin yhdyttäisi minut heihin? Pähkäilin tämän niin, että jos tässä käy huonosti ja minä olen toiminnallani (tiedonvälittäminen tai välittämättä jättäminen) edesauttanut ongelmiin joutumista, niin minulla on kai linnareissu edessä. Siitä myös vakavuus tähän aiheeseen.

Viestinnällisessä mielessä tässä gradu/väitösaihe välittömästi, meneepä tämä mihin suuntaan tahansa "avoimen parven kriisiviestintä -case avoinraha" jne.

Viestinnän ammattilaisilta toivoisin tässä kohti myös neuvoja mitä minun kannattaa kertoa ja mitä ei?

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

troppone  

@teroheiskanen Yritä nyt vähän vääntää rautalangasta muillekin, miks nyt, miks niin vakava. Kautta aikain ollut kaiken maailman kredittejä ja bonuspisteitä, nyt ne alkavat yhdistyä, mutta onko pakko huolestua...ja jos huolestutaan, niin ois syytä, että sen tekee muutkin kuin yks Tero Heiskanen ;)

troppone commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

taidan perustaa wikiin juuri nyt -kanavan, hetken päästä tulee linkki

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

pe3  

Kriisitunnelma varmaankin liittyy WSJ:n uutiseen. Oletetaan, että sen seurauksena alkaa pako nykyrahasta. Tai nähdään se ratkaisevana virstanpylväänä avoimen rahan valtavirtaistumiselle.

En itse pidä kriisiä näillä näytöillä realistisena skenaariona, ellei maailmalta ole osoitettavissa "rahan piratebayta" ( mun lisäanalyysia ). Ehkä semmoinen on jossakin kehitteillä? Muuten kehitys varmaankin etenee rauhallisemmin enemmänkin nykyistä rahataloutta voidellen (ks. bootstrapping ). Kehityksen suunnasta ei varmasti ole epäilystä. Sitä en väitä.

Piratebay alkoi Anakatan hostaamana hänen silloisen Meksikolaisen työnantajansa kellarissa käytöstä poistetulla serverillä. Sitähän emme voi tietää mitä kaikissa maailman kellareissa juuri nyt pistetään alulle. @teroheiskanen arvelee, että jotakin, joka tulee meille yllätyksenä.

pe3 commented on 14.09.2009 (fi)

ubiq  

@teroheiskanen Suomen osalta esm Maanpuolustuskorkeokoulussa on hyvä studiojoukkue joka on skenaroinut erilaisia uhkia ja esm ajan käsitteen muuttumista Paul Virilion hengessä. Jos tilanne on vakavuusluokitukseltaan defconia, niin varmaan netin romahtamisen ennustanut Hannu H. Kari voisi olla passeli ensi alkuun. Mutta artikulaation muotoilussa lienee hyvä olla tarkkana, että saamme lukea sinua Qaikusta vastaisuudessakin.

ubiq commented on 14.09.2009 (fi)

erkka  

@teroheiskanen: asioiden ymmärtämisestä ei vielä linnaan joudu, joten jos vain maltat vääntää hieman rautalangasta näitä mainitsemiasi uhkakuvia ja niin vahinkokulkuja.

Minulla on aika vahva mielikuva siitä, mitä mainitsemasi kansallisesta turvallisuudesta vastaavat (tai paremminkin heidän ja sinun välistä viestintää suodattavat virkamiehet) ovat ensireaktionaan mieltä talousprofeetoista, joten luulen että kaipaat parviteorian mukaista kollektiivista argumentointiapua ja varmasti myös oman teesisi kriittistä tarkastelua.

erkka commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@pe3 kiitos, aikalailla juuri noin on tilanne

@ubiq joo, tilaisin nyt mielummin sellaisen rajattoman ajattelijan jolla läheiset kontaktit kansallisesta turvallisuudesta vastaaviin, enkä aurinkolasipäisiä heppuja kotiovelle

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@erkka uhan mahdollinen skaala on poimittavissa tämänpäiväisessä matskussa (qaiku-ketjut + skypeäänitys)

Kun mennään rautalanka-osastolle, niin vaara on sellainen, että jos julkisesti väännän rautalangasta miten homma toimii, niin joku jolle oman edun tavoittelu on tärkeämpää kuin ihmiskunnan etu, tekee sovelluksen siltä pohjalta ja laukaisee kaoottisen dominoeffektin. En usko, että antavat minulle ministeriöstä mitalia sen jälkeen.

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

juhana2  

Tässä alkaa olla hyvät agenttitarinan ainekset, joten tästä voisi tässä sivussa kehitellä tulevaisuuden viihdemuodonkin (ottamatta nyt tällä kantaa itse sisältöön).

juhana2 commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@juhana2 joku muu saa olla kertoja ens kerran, ei ole ihan iisiä hommaa :)

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

juhana2  

Joo, ei varmasti ja jos haluaa luoda sun kaltaisen hahmon fiktiivisesti se vaatii aika pitkän esivalmistelun Qaikussa (so. noin 2 vuotta) (:

juhana2 commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@juhana2 on se nykyfiktio niiiin vaikeaa :)

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

hei oisko jollain vinkata kriisiviestinnän perusjuttuja? miten kerrotaan asioista niin, että yleisö ei ymmärrä kuulemaansa liian nopeasti? tyyliin: "kuun kokoinen asteroidi on tulossa maata kohti, mutta ei pidä nyt alkaa panikoimaan"

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

pe3  

No varmaan olisi parempi olla koko ajan viittaamatta Suureen Kriisiin ja olla kysymättä neuvoa miten voisin olla kertomatta miten Suuresta Kriisistä on kyse.

pe3 commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@pe3 kiitos, siitä on hyvä lähteä :) tämä varmaankin johtaa siihen, että pitää ottaa suljetut kanavat käyttöön?

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

lindstorm  

@pe3: @Kriisi ei kyl varmaan arvosta tota sun hänestä käyttämää adjektiivia >:(

;-)

lindstorm commented on 14.09.2009 (fi)

troppone  

@teroheiskanen Näkisin niin, että kestää kauan ennen kuin ihmiset luottavat yhteisötalouteen ja valuuttaan isosti. Samoin kaikki maine yms. mekanismit. Okei, erinäisiä ryntäyksiä syntyy jne. mutta ihan hirveän nopeaan muutokseen on meidän nykyisen tietämyksen valossa hiukan vaikea uskoa. (vrt. harva muutos maailmassa ihan hirveän nopeaa kuitenkaan tapahtuu...)

troppone commented on 14.09.2009 (fi)

pe3  

@lindstorm: LOL

pe3 commented on 14.09.2009 (fi)

saarikko  

@teroheiskanen Minä kyllä löydän Hannu H. Karin sulle jos tarvitsee.

Onko tämä asia tietotekninen(tietoturva), taloudellinen vai mikä?

saarikko commented on 14.09.2009 (fi)

lindstorm  

My deepest condolences go out to all the victims of my bad sense of humor...

...NOT :DDD

lindstorm commented on 14.09.2009 (en)

saarikko  

@teroheiskanen: Kriisiviestinnän perusneuvoja on vaikeaa soveltaa tähän.

  • ole rehellinen, pitäydy faktoissa
  • ole avoin, ole nopea, tee yhteistyötä viranomaisten kanssa
  • älä "anna ymmärtää" tai "lupaile" mitään liian optimistista tai pessimistista
  • jos organisaatio/yksilö on mokannut, pahoittele/pyydä anteeksi
Disclaimer: Ei näitä oikein tähän voi käyttää, käyttökohde on tapaukselle, jossa kriisi on jo tapahtunut.

saarikko commented on 14.09.2009 (fi)

ubiq  

@kaikki tämä alkaa hieman muistuttaa aamuista journalismi -konseptia nettileiritulien kerrontamuotona: yksi huolehtii päälinjoista ja muut täydentävät yksityiskohtia sekä arvuuttelevat miten tarina jatkuu.

Elämme näemmä postpostmodernia aikaa: Suurten kertomusten paluu.

ubiq commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@saarikko kiitos kuitenkin

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@ubiq joo jostain tollaisesta on kyse: "miten viestiä avoimesti niin, että osa kuulijoista ymmärtää viestin sopivasti oikein ja osa sopivasti väärin", propagandaa siis, mutta niin, että oikea totuudellinen viestintä pitää saada myös toimitettua samassa paketissa kuin värittynyt propaganda, taitaa mennä mahdottomaksi, ehkä pitää vain hiljentyä julkisilta kanavilta

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

visualradio  

@teroheiskanen Wiio: "Kaikki viestintä epäonnistuu, onnistuessaan se perustuu väärinkäsitykseen..." Minusta tuo lähtökohta auttaa useimmissa viestintätilanteissa.

visualradio commented on 14.09.2009 (fi)

teroheiskanen  

@saarikko en ole ihan varma onko Hannu H. Kari oikea kaveri tähän...

teroheiskanen commented on 14.09.2009 (fi)

Tuija  

Mulla on sellainen kutka, että maanpuolustuskorkeakuolussa joku työkseen skenaarioita vääntävä ajattelija voisi olla hyvä juttukaveri kahvikupin yli sulle @teroheiskanen

Tuija commented on 14.09.2009 (fi)

erkka  

@tuija: sellaisten tyyppien työstä olisi muuten mielenkiintoista tietää enemmän, jos sellainen yksittäinen työnkuva löytyy - vastaavaa pohtivan työryhmän vetäjä ainakin löytynee. Siitä tuleekin mieleen post-9/11 -aallossa Pentagonin kutsumat hollywoodin actionosaajat kehittelemään erilaisia isku- ja kriisimalleja, Suomi-Filmi -taustalla ei siihen vielä pätevöidytä.

erkka commented on 14.09.2009 (fi)

tts  

@teroheiskanen: oletko Timo Kiravuon kanssa jutellut?

tts commented on 14.09.2009 (fi)

troppone  

@teroheiskanen @pe3 @ubiq : Voisiko tuota kriisitilaa lähestyä toiselta kantilta. Mitä asioita pitäs tapahtua, että kriisi tulisi toteen. Ts. esim. pankkien kaatumiset yms. eivät ole syösseet - kaikesta huolimatta - ihan kriisitilaan, vakavaan tokikin. Miten paljon isompi hässäkkä pitäs syntyä ja mikä tapahtumien kulku sen tekisi...?

troppone commented on 14.09.2009 (fi)

ubiq  

@troppone normiskenaarioduunia :) asiaa voi lähestyä molemmilta kanteilta.

ubiq commented on 14.09.2009 (fi)

pe3  

@tropponen: toi mun "rahan piratebay" on juuri tuollaista skenaariokelailua. eli raha-tpb on skenaario nykyrahan romahduttajasta. sen toteutumisen todennäköisyyttä pohdin.

pe3 commented on 14.09.2009 (fi)

VesaAuvinen  

Olipas mielenkiintoinen Qaikuketju (varsinkin lukea kokonaan 3 päivää viimeisen kommentin jälkeen :)) Kaipaa ehdottomasti jatkoa (Skypekeskustelujen lisäksi...)

Heräsi jotenkin halu laittaa linkki varmasti monille tuttuun Chris Andersonin Free ajatteluun (kts. video) - http://bit.ly/3wPxef - josta hän kirjoitti kirjankin ja sitten Malcolm Gladwellin vastine kirjaan The New Yorkerissa http://bit.ly/m1ZC8

Onko Freeconomicsin lisäksi syntymässä laajempi ja emergentti Change-A-nomics/Gift-A-nomics tms, jossa mukana Open Money/rahan piratebay/Ven jne jossa ytimessä avoimuus, luottamus, maine, yhteisöllisyys ja.....

Tähän vielä Youtubesta Zeitgeist the Movie ja Addendum niin lähtee taas ajatukset lentoon... :)

VesaAuvinen commented on 18.09.2009 (en)

Tietoviikko  

Tivi kirjoitti aiheesta: http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uuti...

Tietoviikko commented on 19.11.2009 (fi)

Login or register to leave a comment