Tools

visualradio said

visualradio  

Miten innovaatiojunasta tehdään muutosvoimala, joka vie kohti kiehtovia digitaalisia palveluja ihmisten, yritysten, yhteiskunnan parhaaksi?

172 comments

Bottom

visualradio  

Tässä linkki aikaisempaan pitkään keskusteluun. Onko suomalaisen yhteiskunnan kehitys juuttunut byrokratiaan, tahmeaan arkisuuteen, muutosvastaisuuteen ja -pelkoon. Pystyisimmekö herättämään henkiin dynaamiseen digitaaliseen huomiseen ohjaavan keskustelun, joka ravistelee rakenteita reilusti ja rankasti? Kompuroimme yhä digitaalisten palvelujen tuulikaapissa, mutta emme ole pystyneet rutistamaan Suomea avoimen innovoinnin eturintamaan. Internetin, mobilen, sosiaalisen, elämän, arjen, teollisuuden, yritysten ja yhteiskunnan joukkoälysegmenttien yhdistämisessä on kuitenkin haastava mahdollisuus. Onnistumme, jos tartumme tehtävään muureja murtavalla erilaisuudella.

visualradio commented on 20.11.2009 (fi)

oaw  

Ihana kun on tuttu kuva!

oaw commented on 20.11.2009 (fi)

visualradio  

@oaw Idän pikanjuna matkalla Ouluun ja takaisin...he-he. Luitko, että Otava Opisto avasi sponsoripanokstuksen. Ajattelin, että nyt olisi tarpeen kelata auki junailun tavoitteita. Onko mielessä skenaarioita paremmasta Suomesta digitaalisen todellisuustajuntalaajentamisen kautta?

visualradio commented on 20.11.2009 (fi)

oaw  

@visualradio Kiva. Onko kaikki vanhat matkaan lähtijät (sponsorointia vakavasti harkitsevat) tippuneet junasta? Alussahan oli muitakin muistaakseni :)

oaw commented on 20.11.2009 (fi)

TarjaO  

@visualradio Hmm..mitenköhän palellaan digitaalisesti? (Kuvateksti) Kiehtovaa :)

TarjaO commented on 20.11.2009 (fi)

visualradio  

@TarjaO "Miten digitaalisesti palellaan" pani minut miettimään. Kuvittelen, että painovirhepaholainen teki kysymyksestä vieläkin kiehtovamman. Palvelujen digitalisoiminen on kiehtova asia, Internet ja Mobile + Ubiq tarjoavat tähän huikeita mahdollisuuksia. Meidän on vain tartuttava juuri tähän suurempaan teemaan.

visualradio commented on 20.11.2009 (fi)

TarjaO  

@visualradio Tässäpä ajatusketju, joka yhdistää palelun innovaatiojunaan: Palelu on oikeus, jota ei ymmärrä arvostaa. Me täällä viileässä Suomessa voimme palella melkein aina halutessamme. Lämpenevän maapallon kaikilla asukkailla ei ole sitä mahdollisuutta. Mistä pääsemme kamppailuun ilmastonmuutosta vastaan, jota voimme tehdä digitaalisesti. Mistä pääsemmekin metsään ja edelleen mahdollisiin innovaatiojunan sponsoreihin.

TarjaO commented on 20.11.2009 (fi)

visualradio  

@TarjaO Oikoluku on tarkkaa puuhaa. Vasta tänään huomasin oman kirjoitusvirheen.

visualradio commented on 21.11.2009 (fi)

apoikola  

Ajattelin, että nyt olisi tarpeen kelata auki junailun tavoitteita.

En lähtisi liian voimallisella vasaralla tähän tavoite-kelailuun, vaan katsoisin, mitä syntyy osallistujien kontribuutioiden summana. Pragmaattinen kokeilu, moninaisuuden ja epäonnistumisenkin salliminen, yllätyksellinen, osallistujiensa näköinen...

Tai siis onhan sekin varmasti tavoite, että tuodaan yhteen ihmisiä ja katsotaan, mitä syntyy. Lähinnä itseäni närästää tämän tyyppisessä semi-itseorganisoituvassa toiminnassa se, jos liian voimallisella retoriikalla lukitaan jotain tavoitteita.

Mielestäni jokaisen osallistujan pitää määrittää junailun tavoitteet OMALTA osaltaan (mitä haluaisin oppia, kokeilla, saada aikaiseksi). Näistä osallistujien tavoitteista emergentisti sytyy se yhteinen juttu, joka on enemmän, kuin osiensa summa.

apoikola commented on 21.11.2009 (fi)

ferrix  

@apoikola Tulepa tuohon flowdockiin.

ferrix commented on 21.11.2009 (fi)

ferrix  

Olen samoilla linjoilla kuin @apoikola. Voimme ottaa tavoitteeksi, että syntyy nyt jotakin. Jos ihmisille annetaan rajattu tila ja päivä aikaa, syntyy jotain ihan varmasti.

Vielä ei ole ihan selvää, keitä reissuun on lähdössä mukaan, joten kykyjen kombinaatiokin on epäselvä. Toisaalta voi syntyä myös erilaisia asioita.

ferrix commented on 21.11.2009 (fi)

visualradio  

@oaw @TarjaO @apoikola @ferrix Hyvä, että linja- ja teemakeskustelu jatkuu. Olen vielä vähän aikaa melko poukkoilevasti Qaikussa offiline työasioiden takia, mutta ASYNKROONISUUS on tärkeä piirre. Pysyy kärryillä, vaikka ei ole aina läsnä. Sosiaalinen media toimii myös satunnaisen läsnäolon kautta; verrattavissa snail-mail aikaan, jolloin viestejä kulki viikon välein. Sitten voidaan nopeutta nostaa minuutti- tai sekunti-vuorovaikutuksesta. Dynamiikka riittää.

visualradio commented on 24.11.2009 (fi)

oaw  

@visualradio Olin siellä Innopolin älytilatilaisuudessa tänään. Kuultiin tutuista rfid:stä ja nfc:stä. Mielenkiintoista meidän kannaltamme on varmaan ollut japanilainen FeLiCa (mm. DoCoMo mukana ja rautatiet). Ranskassa on myös mielenkiintoista liikehdintää.
Innopolin tilaisuudessa perustettiin neljä ryhmää: businessmallit, arkkitehtuurimäärittely, oikeusasiat ja ajoitus. Kyllä siinä mielestäni kaupallisille toimijoillekin on sijaa. Future Storekin voisi hyötyä.

oaw commented on 24.11.2009 (fi)

troppone  

@oaw Mikä toi älytila-tilaisuus oli!? Miks mä en tiennyt, höh...

troppone commented on 24.11.2009 (fi)

oaw  

@troppone Tästä tilaisuudesta oli puhetta silloin Foresightin tilaisuudessa. Tivit järjesti sen. Se oli periaatteessa avointa innovointia, tosin aika normaalilta projektikokoonpanolta näytti. Oikea nimi on kai ekosysteemisuunnittelua...

oaw commented on 24.11.2009 (fi)

jal  

@troppone et ole käynyt Tivitin sivuilla tarpeeksi usein?

jal commented on 24.11.2009 (fi)

oaw  

@jal Sinä et kai ollut paikalla, vaikka piti. Yritimme paikallistaa @outiV:n kanssa.

oaw commented on 24.11.2009 (fi)

jal  

Piti itsenikin olla siellä tuota ekosysteemin avoimuutta observoimassa, vaan oli tullut kalenterikämmi.

jal commented on 24.11.2009 (fi)

TarjaO  

@visualradio Sponssi tiedustelee maksamisesta ja lähinnä siitä, mistä saa kuitin kirjanpitoon? Oliko tämä rahapuoli jo jonkun hallussa?

TarjaO commented on 24.11.2009 (fi)

outiV  

@oaw Oli mukava tavata kasvokkain! Jouduin lähtemään valitettavasti hiukan etuajassa, mutta ilmeisesti ei mitään radikaalia enää siellä tapahtunut? Mielenkiintoinen iltapäivä, perästä kuuluu!

@jal Jos olet tulossa Finjon tilaisuuteen 2.12., kuulet todennäköisesti aiheesta lisää!

outiV commented on 24.11.2009 (fi)

visualradio  

@TarjaO Heippa, sorry, että vastaan näin myöhään ja huomennakin olen Hesassa ja 90 prossaa off-line, mutta loppuviikko näyttää paremmalta. Meillä on nyt jo kaksi sponsoria: 1) Ville lupasi, että Otava Opisto ja 2) Outi liputtaa toimintatonnin puolesta 3) ehkä Dazzle. Voisiko @hyvaelama Sitra toimia tilinomistajana tässä projektissa, jotta hallintopuoli pysyy kasassa? (ajattelen Sitraa symbolisesti sopivana) @saarikko, onko sinulla ajatuksia tämän suhteen? Yritän huomenna poiketa tässä ketjussa, mutta kokousta toisensa jälkeen päästyäni Hesaan. @oaw Olisin halunnut olla siellä RFID ja älytilajutussa, mutta päivä meni bioenergian ja tuulimyllyjen parissa. Vieläkin suhisee korvissa. Hienointa on, että juna etenee ja pannussa on painetta (höyryjunametafora).

visualradio commented on 24.11.2009 (fi)

outiV  

@visualradio Tivitin älytila-tilaisuuden esitykset ovat tulossa verkkoon lähiaikoina, laitan linkin kun löytyy.

outiV commented on 24.11.2009 (fi)

visualradio  

@outiV Kiitos, harmittaa, kun en päässyt paikalle, mutta tiesin sen jo edellisen TiVin aikan Messuhallissa. Asia on erityisen kiinnostava esim. Future Store Conceptin kannalta, vai mitä @oaw ?

visualradio commented on 24.11.2009 (fi)

visualradio  

@outiV Kiitos, harmittaa, kun en päässyt paikalle, mutta tiesin sen jo edellisen TiVin aikana Messuhallissa. Asia on erityisen kiinnostava esim. Future Store Conceptin kannalta, vai mitä @oaw ?

visualradio commented on 24.11.2009 (fi)

troppone  

@outiV laitatko mullekin tiedoksi, jos vaan muistat... @visualradio, joskus ois kyl hyvä vaihtaa enemmänkin ajatuksia FutureStoren tiimoilta....(ja btw tuulimylly/bioetanol...olin ajattelut mahdollisesti St1:ltä pyytää sponssia)

troppone commented on 24.11.2009 (fi)

outiV  

@troppone @visualradio Esitykset tulevat tänne: http://www.tivit.fi/fi/tapahtumat/435... - vielä ei kuitenkaan näy linkkejä. Kuten sanottu, hihkaisen sitten!

outiV commented on 24.11.2009 (fi)

jal  

@visualradio Puolikorvalla tv:stä kuulin tänä iltana jotain tuulivoima-asiaa (en tullut tietoiseksi edes kanavasta), mikä muistutti siitä, että lentokoneen ikkunasta katselin kuukausi sitten miten Espanjassa siellä sun täällä näkyi sellaisia ehkä parinkymmenen myllyn farmeja. Ja onhan tuo Espanja näköjään ottanut tuulienergian aika tosissaan. - Jotain tuon artikkelin ilmakuvan kaltaista yritin itsekin, mutta N95:llä koneen ikkunan läpi ei tullut käyttökelpoista...

jal commented on 24.11.2009 (fi)

outiV  

@jal Ylen puoli yhdeksän uutisissa oli juttua. Areenasta katseltavissa (ei ole linkkiä vielä!).

outiV commented on 24.11.2009 (fi)

visualradio  

@jal @troppone Joo, tutkin tuulivoimaa ja bioenergiaa: tavoitteena, miten viedä yli rajojen uusilla avoimilla konsepteilla. Kerron tarkemmin näistä. @troppone St1 on mielenkiintoinen yritys, koska johto on tajunnut strategisella tasolla, mihin suuntaan energiakysymykset kehittyvät. Näillä kanavilla on jossain myös Switchin edustaja. Linkkaan viimeistään torstaina, koska huomenna en ehdi. @saarikko tuntee asiaa. Energian hinta ja laatu on pitkällä tähtäyksellä tärkeä life-saving tominta-ala, mutta arvomme ja asenteemme ovat aika lailla sekaisin näitten juttujen suhteen. @outiV Kanavat uutisoivat monimutkaista syöttötariffijuttua. 700 tuulimyllyä pitäisi rakentaa, mutta byrokratia on mieletön. Poliittisen rintamalinjan tuntee kouriin tuntuvasti Loviisassa, jonne tyrkytetään kahta ydinpannua. Tarjolla on myös muutama tuulimylly lohdukkeeksi. Harjulla on vielä vanha puinen tuulimylly. Nyt tutimaan ja huomenna Hesaan. Sama teema siellä.

visualradio commented on 24.11.2009 (fi)

oaw  

@outiV Oli tosiaan kiva nähdä. Tilaisuus oli mielenkiintoinen, vaikka minulle uutta oli vain nuo Japanin ja Ranskan jutut. (Toisaalta se oli lohduttavaa, koska en ole siis tippunut kärryiltä.) Tilaisuus oli erittäin hyvä sen havainnointiin, että avoin innovointi on ihan lapsen kengissä meillä. Huvitti hirmuisesti kun ensimmäisenä kysyttiin firma,. Avoimeen innovointiin pitäisi saada konkurssin tehneet, eläkeläiset, työttömät ja opiskelijat ja vapaaherrat (-rouvat) vasta silloin se olisi avointa innovointia. Nyt näissä tilaisuuksissa sama porukka jakaa tehtäviä vanhaan tyyliin keskenään.
@visualradio Tilaisuuden anti oli tosiaan juuri niin kuin aiemmin mainitsin noissa kahdessa casessa, niissä oli hyviä vinkkejä Future Storeenkin. Se, että Oulussa on mahdollisuus katsoa rfidtagi-linkkejä (myös kaupallisia) oli kiva tieto, minulla on vanha puhelin, jonka pitäisi lukea niitä :)

oaw commented on 25.11.2009 (fi)

saarikko  

@visualradio @oaw @TarjaO @troppone @ferrix @jal @outiV

Olenpa taas ollut kiireinen (ja olen edelleenkin), huhhuh!

Lyhyitä kommentteja:

  • TheSwitch löytyy pingaamalla @jussivanhanen Joskin....hmmm...no Jussi varmaan kommentoi.
  • Näistä Suomen tuulimittauksista - tänään kello 17 avataan julkiseksi www.tuuliatlas.fi
  • Sponsoroinnista: Minulla on yksi harkinnassa ja toinen, jota pistää eteenpäin.
  • FSC on myös kiinnostava, nyt ei vaan riitä aika siihen tällä hetkellä
Ja mitä vielä muuta? Tästä syntyy varmaankin jotain suurta, yritetään nyt vaan saada homma kasaan. :)

saarikko commented on 25.11.2009 (fi)

outiV  

@oaw "Avointa innovointia" tosiaan, pienet on piirit ja samat naamat pyörivät näissä kuvioissa. Musta oli oikeastaan ihan hauskaa olla siellä häirikkönä ja esittää kysymyksiä näkökulmasta, jota insinöörit eivät ihan ensimmäisenä tule ajatelleeksi... ;D

outiV commented on 25.11.2009 (fi)

hyvaelama  

toki voimme toimia tilinomistajana pingatkaa vaan kun tarviitte apua, olen vielä sikataudista toipumassa, mutta jos joillain polttaa rahat niin suoritukset Sitran tilille Nordea 127930-513180, viitetekstiksi merkittävä ”Innovaatiojuna'
Alv etc. asiat kannattaa tsekata tapauskohtaisesti, palaan tähän vielä.
meiilä ainakin maamerkit-ohjelma, heittänee pähkinöitä peliin

hyvaelama commented on 25.11.2009 (fi)

jal  

@outiV @oaw Oliko muuten kuinka rfid/nfc -keskeistä? Olivatko 2d-tägit miten mukana? Kun nimittäin ne toimivat jo nyt "kaikissa" älypuhelimissa, mitä taas ei voi sanoa rfid:stä, jossa muna/kanan pystö/nokka -ilmiö tuntuu vaikuttavan aika sitkeästi.

Eli siihen hankkeeseen tarvitaan vaikkapa kännykästä 2d-muovitarroja tuottava taskuprintteri, niin johan alkaa space siirtyä webiin ja web spaceen.

jal commented on 25.11.2009 (fi)

outiV  

@jal 2d:stä puhuttiin ohimennen mutta keskiössä oli rfid/nfc-teknologia.

outiV commented on 25.11.2009 (fi)

oaw  

@jal Upcode yms. visuaalinen materiaali ihan viivakoodeja myöten oli mukana sekä ihan url-osoitteet ja numerotunnukset. Mielenkiintoinen juttu oli HKL-käyttää pysäkeillä muistaakseni myös upcodetageja ja kai vielä jossakin "tolppa"numerotunnuksia, jossa on tietoa. Oli puhetta voisiko näitä edelleen käyttää odottaessa palvelujen testaamiseen.

oaw commented on 25.11.2009 (fi)

jal  

@oaw @outiV @visualradio @saarikko Tivithän tähän Innovaatiojunaan pitääkin tuon Space to Web -hankkeen myötä saada sponsoriksi. Koko Suomi kerralla webiin. Ja todella avointa ekosysteemin luomista. Sitäpaitsi pääteasema Oulu on Suomen nfc-klusterin keskus.

jal commented on 25.11.2009 (fi)

oaw  

@jal Olisin samaa mieltä...Oppisivat todellista avointa innovointiakin:) Sitäpaitsi Oulun tagit kiinnostaisi.

oaw commented on 25.11.2009 (fi)

visualradio  

kehitys kehittyy, on kiva nähdä, miten innojunaan tulee liha luiden ympärille. Nyt on tili, minne sponsorointirahat voidaan lähettää, samoin osallistumismaksu, kun saamme tarkennettua. Ohjelma ja teemat tarkentuvat. Tämä menee mukavasti. Olen tänään nukuttuani paremmin verkossa. Pikaista paranemista @hyvaelama ja tiedoksi, että bioenerkiaklusterin kasaaminen on edennyt hienosti mm eikisen ansiosta, josta kirjoitan lisää perjantaina.

visualradio commented on 25.11.2009 (fi)

ferrix  

Kuten toiseen ketjuun jo laitoin, meillä on nyt paikka sivuille, jonne voimme kerätä kaiken konkreettisen tiedon aiheeseen, mutta sisältöä ja ilmoittautumista puuttuu. Hankaluuksia toki tuottaa se, että lopullinen hintakaan ei vielä ole tiedossa.

ferrix commented on 26.11.2009 (fi)

visualradio  

@ferrix ja @kaikki ehdittäiskö viikonlopun aikana jotenkin kokoamaan mainitsemasia keskeisiä asioita ja sopia työnjaosta?

visualradio commented on 26.11.2009 (fi)

oaw  

@visualradio Minulle ainakin käy. Hieman ristiriitaista tietoa on sisällöstä yms. Miten voi se nimikilpailu? Mikä tulee sivujen osoitteeksi? Mikä ohjelma on täysi, kun esim. nfc ei mahtunut. (Ilmeisesti siis Oulun ohjelma on valmis, ymmärränkö oikein @saarikko ?)

oaw commented on 26.11.2009 (fi)

VesaAuvinen  

@visualradio @saarikko @ferrix @oaw ja @muut - sori, mielettömän (hyvää) kiirettä on ollut viime viikot, joten en ole ehtinyt innovaatiojunaa paljoa junailemaan :) . Dazzle on siis messissä toimintatonnilla ja haastetta/pähkinää heitettäväksi iJunalle vielä mietitään.

Samoilla linjoilla @apoikola n kanssa että jätetään hommalle tilaa hengittää - eli emergenttisyyttä ja serendipiteettiä. Toisaalta on hyvä olla kunnianhimoisia tavoitteita - ei vain jäädä niitten orjiksi. Itse ainakin innostun isoista tavoitteista!.

Matti Nykänenhän osasi kiteyttää emergenttisyyden ja serenpiditeetin loistavasti "Jokainen tsäänssi on mahdollisuus!"

VesaAuvinen commented on 26.11.2009 (fi)

visualradio  

@oaw @VesaAuvinen Kiitos kommenteista ja olen yhtä mieltä siitä, että innojunassa tarvitaan tilaa hengittää avoimesti uutta ja tuoretta. Sain tänä aamuna viestin uudesta toimintatonnista, joka varmistunee ensi viikolla. Lista näyttäisi nyt tältä.

1. Otava Opisto
2. @TarjaO :n taho
3. Dazzle
4. Tämän aamun tieto (vahvistus ensi viikolla)

@hyvaelama on ilmoittanut Sitra-pankkitilin, joihin tonneja ja pennejä voi tiputtaa. Viikonloppuna olisi kiva pitää vaikkapa Skype-kokous, jossa voisimme yhdistämään sisältönäkökulmiamme. Olen skypessä "visualradio"

Offline imua on ollut minullakin. Haluaisin haastatella @saarikko lähipäivinä, miten sosiaalinen media toimisi tuulimyllyjen käyttöönotossa. Kolme kysymystä kohdistettuna Loviisan seudulle. Artikkelissa käsittelen tuulivoimaa kuntalaisten näkökulmasta. Miten kuntalaiset voisivat avoimesti keskustella, jotta "ei meidän takapihalle" jäisi vain pienen poliitikkopiirin harteille. Tarvitsen myös kuvan Jannelta, jos sopii. Juttu ilmestyy ruotsinkielisenä. Lisäksi jututan joukon muita, mutta The Switchin @jussivanhanen voisi kertoa, miten matalarannikko voimalat pelittävät. Juttua on ollut pöytälaatikossa jonkun aikaa, mutta tämän viikon tuulivoimaulostulo toi hiukan uutta aiheen uutisoimiseksi. Sen pitäisi ilmestyä Östra Nyland -lehdessä ensi viikolla.

1. Qaiku
2. Facebook
3. Twitter

visualradio commented on 27.11.2009 (fi)

TarjaO  

Minulla on melko varmoina 2 sponssia, molemmat metsäpuolelta.
Tänään on tiedossa pikkujoulut, joten olen kuulolla vasta joskus huomenna.

TarjaO commented on 27.11.2009 (fi)

oaw  

@TarjaO Hienoa, meillä aikoinaan meni moni hyvä hukkaan. Tuntuu, että ihan uudet firmat ovat asialla. Valmistelu taisi olla aika pitkä :) Hyvää Pikkujoulua!

oaw commented on 27.11.2009 (fi)

visualradio  

@studioarkla, tervetuloa Innovaatiojuna-keskusteluun. Huomasin, että olet rekisteröitynyt. Valitse täältä kavereita seurattavaksi.

visualradio commented on 27.11.2009 (fi)

oaw  

Turhaan moitin älytilaporukkaa. Sain ison lähetyksen zip- ja pdf-dokumentteja aiheesta. Avoin innovointi on sittenkin mahdollista.

oaw commented on 28.11.2009 (fi)

jal  

@oaw Jaa Tivit tai joku älytila-primusmotor-partnerereistako on lupautunut sponsoriksi;-)?

jal commented on 28.11.2009 (fi)

oaw  

@jal Ei se sitä valitettavasti tarkoita. En ole ollut sillä asialla, tuosta en tiedä mitään, mutta ovat ainakin avoinhenkisiä. (Sorry, laitoin tuonne sinulle turhan viestin, kun en ollut huomannut katsoa tutkasta...)

oaw commented on 28.11.2009 (fi)

visualradio  

Hei, en ole pudonnut junasta, enkä Pieatari-Moskova viimeisissä vaunuissa... No, on vuoden pimeintä aikaa ja aika on mennyt valon etsimisessä talouden tunneleista. Kiittelen erityisesti tämän asynkronisen median olemusta. Asiat etenevät, vaikka porukat eivät ole kaiken aikaa nokatusten, mutta hiukan pitää saada lisää löylyä lauteille, ettei ideat ja konseptit pääse hyytymään. Ajattelen vaihteeksi hiukan ohi nykyhetken ja mitä kaikkea voimme saattaa alulle ja viedä käytäntöön pitkällä aikavälillä. Sitran digitaaliyhteiskunnan pohdinnat (julkistus) ovat kiinnostavia. Unelmoin radikaalisesti uudistuneesta ubikki-Suomesta, joka tikittää uutta luovaa taantuman torjuntaa. Aistin, että pystymme uudistumaan, muuttumaan, nousemaan kärkeen. Radikaali erilaistuminen kiehtoo. Avoimuus on niin uusi ilmiö maailmassa, että eiköhän siitä siunaudu uusia menestyksen polkuja!

visualradio commented on 29.11.2009 (fi)

oaw  

@visualradio Voi kun se skype-kokous joskus saataisiin aikaan. Toivottelin itselleni edes sitä dokumenttikutsua tuon toisen ketjun päässä.
Ilona on se, että tosiaan Suomikin on astumassa avoimen suunnittelun aikaan digitaalimaailmassa. Olin niin ilahtunut ekosysteemimateriaaleista siksi, että se kertoo selkeästä avoimuudesta. Ehkä niissä on jotain, jota voimme opiskellla. (En ole vielä avannut, mutta toivon ainakin viitteitä Ranskan uusimpaan kehitykseen.)
Pitäisi alkaa kerätä linkkejä ja caseja eri maiden digitaalitilanteesta. Niistä saisi kovasti virikettä keskustelulle ja avoimelle innovoinnille.

oaw commented on 29.11.2009 (fi)

visualradio  

@oaw @TarjaO @apoikola @ferrix @troppone @jal @outiV @saarikko @hyvaelama @VesaAuvinen Hyvät junailijat, katsokaa Jannen kuvaamaa videota Helsingin katolta eli Dazzlen toimistosta, jossa Janne Saarikko, Vesa Auvinen ja minä (Helge Keitel) keskustelemme Innovaatiojunasta. Tuotimme 18 minuutin mittaisen hajatelman siitä, mitä 13.1.2010 on tarjolla. Kommentoikaa, mitä uutta tietoa kaipaatte. Yritämme tuottaa lisää sekä audio- että videopodcasteja ja toivottavasti junailijat linkittävät ajatuksiaan tänne omilla stand-up jutuillaan. Avoimuus on ideologiana ja yhdessä pystymme tuottamaan pieniä ihmeitä.

visualradio commented on 02.12.2009 (fi)

ferrix  

@visualradio @saarikko @apoikola @xekkan

Meillä olis infra kunnossa sivustolle ollut jo jonkin aikaa, mutta nyt tarvittais sitä sisältöä. Voisitte vaikka laittaa videota tai jotain. Mulla ei ole nyt tällä viikolla aikaa ajatella.

ferrix commented on 02.12.2009 (fi)

visualradio  

@ferrix Aikatauluni helpottuu perjantaina. Tarvitaanko me jotain koodeja sisällön siirtämiseen? Minulle postia helgekeitel at gmail.com . Tulin äsken Hesasta ja onneksi meillä oli tunti aikaa puhua auki junailijoita askarruttavia asioita Dazzlen toimistossa. Videot kiinnostavat varmasti asiaa ulkopuolelta katsovia. Tulossa on myös audiokamaa. Jatketaan tällä linjalla @VesaAuvinen ehdotti myös tapaamista, jossa voisimme avata juttua suuremmalla porukalla. Olisiko nyyttikestit hyvä ajatus?

visualradio commented on 02.12.2009 (fi)

apoikola  

@ferrix meinaako "infra" wp-blogia tms. julkaisujärjestelmää? linkki ja tunnarit sähköpostiin antti.poikola .. gmail.com niin mä laitan sinne ilmoittautumiswidgetin paikalleen ja ihmettelen muuta sisältöä

multa hukku se linkkii sinne flowdociinkin, joten en ole sielläkään muilta kiireitäni käynyt ups... sorry

apoikola commented on 02.12.2009 (fi)

Xekkan  

@apoikola joo wp päälle sen ulkoasun hahmottelin. Varmaan julkaisun kannalta kaikille helpoin. @visualradio @apoikola @saarikko @ferrix + muut ne jotka ovat sinne sisältöä tuottamassa, oisko ideaa ottaa vaikka skype keskustelu ja suunnitella tuota sisältöä ja sen asettelua?

Xekkan commented on 02.12.2009 (fi)

ferrix  

@apoikola collect.flowdock.com

ferrix commented on 02.12.2009 (fi)

ferrix  

Ja infra on nyt just sitä. Yritän ehtiä asap, mutta mulla on hektistä plänäystä tiedossa koko viikko duunissa ja kotonakaan ei juuri ehdi käydä.

ferrix commented on 02.12.2009 (fi)

visualradio  

@Xekkan Missä asut Xekkan? Tiedän omasta aikataulusta sen verran, että olen 11., 12. ja 13.12.2009 Hesassa. Ehkä voisimme tavata face to face Janne, Vesa, @ferrix, @TarjaO ja@oaw ja everybody, joka kokee, että tunnin tapaamiseen on aikaa. Tapaan myös Ville Venäläisen ja Anne Rongaksen noina aikoina. Mikä on Ossin eli @hyvaelama aikataulu? Voisimmeko tuottaa lisää videota junailusta. Ehkä @VesaAuvinen tarjoaa meille sopivan videointitilan?

visualradio commented on 02.12.2009 (fi)

ferrix  

Pitää katsoa. Hektisiä aikoja eletään.

ferrix commented on 02.12.2009 (fi)

VesaAuvinen  

@visualradio @Saarikko @apoikola @ferrix @TarjaO - mahdolliseen tapaamiseen f-2-f esim. pe 11.12 klo 13-14 tai klo 16- Dazzlen toimisto on käytettävissä (12-13.12 olen poissa Helsingistä)

VesaAuvinen commented on 02.12.2009 (fi)

Xekkan  

@visualradio En ole ihan siinä nurkilla, elikkäs Jyväskylässä keikun.

Xekkan commented on 02.12.2009 (fi)

TarjaO  

@visualradio @VesaAuvinen Minulle käy treffit 11.12. klo 16. Yritän siihen mennessä varmistaa sponssit.

TarjaO commented on 02.12.2009 (fi)

visualradio  

Yritetään fokusoida 11.12. Auvisen ohjeiden mukaisesti. Annatko Vesa meille koordinaatteja ja reunaehtoja! @Xekkan otamme sinut kyytiin Skypen tms. kautta.

visualradio commented on 02.12.2009 (fi)

saarikko  

Hei kaikki!

Juttelin juuri kiireisen @apoikolan kanssa. Hän koordinoi virallista ilmoittautumista @ferrix ja @xekkan ja muiden kanssa. Ilmoittautumiset alkavat lähipäivinä ja niistä tullaan ilmoittamaan täällä.

Ping: @visualradio @oaw @TarjaO @apoikola @ferrix @troppone @jal @outiV @saarikko @hyvaelama @VesaAuvinen @Xekkan ja pingatkaa vielä ketä tästä puuttuu...

Takaisin sorvin ääreen!

saarikko commented on 03.12.2009 (fi)

pe3  

Jihuu!

pe3 commented on 03.12.2009 (fi)

visualradio  

Valmiina junan vietäväksi, kyyditettäväksi! @saarikko Tuulimyllyjuttu meni tänään toimitukseen.

visualradio commented on 03.12.2009 (fi)

jal  

@saarikko Kai niitä pingattavia olisi tuolla ko. doodlessa - mutta ei ole qaiku-nickejä. Olen itse päivän merkannut kalenteriini etten ainakaan vasiten tällää mitään sen kanssa päällekkäin.

jal commented on 03.12.2009 (fi)

VesaAuvinen  

@visualradio @oaw @TarjaO @apoikola @ferrix @troppone @jal @outiV @saarikko @hyvaelama @VesaAuvinen @Xekkan @muut - ehdolla pe 11.12 klo 16 f-2-f miitti Dazzlen toimistolla, Salomonkatu 17B, 12.krs 00100 HKI - eli Autotalossa Kampin metroaseman vieressä. Tarjolla myös glögiä ja pipareita :)
Mun yhteystiedot löytyy täältä

Tapaamisesta voisi olla skypeyhteys/striimit ei-paikalle tulijoille...

VesaAuvinen commented on 03.12.2009 (fi)

outiV  

Pingaan lisää: @Kitti, @SannaE, @Susa

Olisi kiva päästä ensi perjantaina paikalle. Koetan järjestää, joskin juuri tuolloin on lastenhoidollisia haasteita.

outiV commented on 03.12.2009 (fi)

oaw  

@VesaAuvinen Kiva!

oaw commented on 03.12.2009 (fi)

outiV  

@visualradio @troppone ja muut: Tivitin älytilaesitykset täällä: http://www.tivit.fi/fi/tapahtumat/435... ellette ole jo käyneet katsomassakin jo.

Ohessa ote Tivitin Jaana Mäntylän viestistä:

Intressiryhmän ja hankkeen kick off pidettiin tiistaina 24.11.2009. Päätöksenä teimme seuraavaa:

1) Hanke vaihtaa nimeä ja uusi nimi on Open Smart Space Ecosystem (OSSE). Tämä vie ajattelua enemmän kyvykkääseen älytilaan, vaikka liikkeelle lähdettäisiinkin yksinkertaisilla tilalinkeillä.

2) Emme halua keksiä uutta, vaan jatkaa siitä, mihin jo muiden toimesta on päästy. Työskentely on avointa ja hanke verkottuu rinnalla olevien hankkeiden kanssa. Pyrimme rakentamaan lisää momenttia, joka johtaa kasvavan liiketoiminnan syntyyn Suomessa.

3) Hanke organisoituu neljän työryhmän kautta:
I. TOIMINNALLISUUS- / ARKKITEHTUURITYÖRYHMÄ
- Mitä osakokonaisuuksia tarvitaan, jotta syntyy horisontaalinen liiketoimintakenttä?

II. LIIKETOIMINTAMALLIT-TYÖRYHMÄ
- Mitkä ovat killer applikaatiot ja niiden prioriteetti, jotta kasvu lähtee tehokkaasti liikkeelle?

III. AJOITUSTYÖRYHMÄ
- Mikä on hyvä ajoitus toimille? Standardit, puhelimet jne.?

IV. PATENTIT
- Tivit kerää liittyviä patentteja, jotta ne voidaan edetessä ottaa huomioon.

Työryhmät organisoituvat itseohjautuvasti ja/tai puheenjohtajansa toimesta.

4) Seuraava tapaaminen on 18.1.2010 klo 13:00 Innopolissa Espoossa.
- Työryhmien tulosten purku ja yhteen sovitus
- Ekosysteemin tarkennus
- Seuraavat toimet ja prosessimainen eteneminen

outiV commented on 03.12.2009 (fi)

SannaE  

@VesaAuvinen: näillä näkymin pitäisi sopia pe 11.12 klo 16. Laitan alustavasti kalenteriin, vahvistelkaapa myöhemmin! Tiedoksi myös @outiV, @Kitti, @Susa.

SannaE commented on 03.12.2009 (fi)

oaw  

@outiV Ihana, kun jaksoit referoida Mäntylän emailit tänne. Toivottavasti taas tavataan, tällä kertaa innojunakokouksessa :)

oaw commented on 03.12.2009 (fi)

visualradio  

@outiV Kiitos, tulin juuri Loviisan yrittäjien ja kaupungin virkamiesten järjestämästä kokouksesta ja toivon hartaasti, että täällä "landellakin" keskusteltaisiin muustakin kuin ydinvoimasta. Kaipaan älytarroja ja identifikaatiojuttuja kehiin. Innovaatiojunalla on myös yhteiskunnallinen missio: tämä porukka pystyisi tuomaan uutta näkökulmaa kehiin maakuntien ja haja-asutuksen kehittämiseen.

visualradio commented on 03.12.2009 (fi)

apoikola  

@VesaAuvinen ehdotettu perjantai on mulla kiinni Jyväskylässä, mutta laitoin ajan kalenteriin siltä varalta, jos vaikka skypeyhteys tms. onnistuisi

apoikola commented on 04.12.2009 (fi)

pe3  

Samaan aikaan pe 11.12 klo 16 alkaa myös Hub Helsingin pikkujoulusauna Kotiharjun saunassa. Pitää kattoo mitä se vaikuttaa. Mahdollisesti tuun eka Dazzlelle ja sitten Kallioon. Tervetuloa muutkin!

pe3 commented on 04.12.2009 (fi)

saarikko  

Perjantaina paikalla (täällähän minä nyt nomadoin), joskin poistun loppuillaksi K30-joulubileisiin (GC rulez).

Edit: Ja tottakai kiinnostais myös tuo HUBin joulusauna.

Miks kaikki menee aina päällekkäin?

saarikko commented on 04.12.2009 (fi)

ubiq  

@saarikko tuota onkin pitänyt kysyä: meneekö toimistonomadi aina sen firman pikkujouluihin, jotka osuvat ao. kuukautena kohdalle vai meneekö toimistonomadilta marraskuu pikkujouluihin?

ubiq commented on 04.12.2009 (fi)

saarikko  

@ubiq: Tämä toimistonomadi menee aina niihin pikkujouluihin joihin pääsee/ehtii. ;-) Kesällä käydään kesäjuhlissa (monikko!) ja muina aikoina muissa juhlissa. ;-)

(It's good to be the nomad!)

saarikko commented on 04.12.2009 (fi)

ubiq  

@saarikko kannattaisiko perustaa spinoff- konsepti Kemunomadi(tm)? Ainakin nuoremmille sukupolville tällä voisi olla kysyntää.

Mutta joo, tuo video on mainio juttu, sitä on helppo levittää eteenpäin.

ubiq commented on 04.12.2009 (fi)

saarikko  

@ubiq: Joo, Kemunomadin voisi kutsua aina kaikkiin bileisiin, nimi VIP-listalle ja menoks. ;-)

saarikko commented on 04.12.2009 (fi)

jal  

@VesaAuvinen huomasin kertoneeni kalenterimerkinnästä; se tarkoitti sitä 13.1. -11.12. minulla on tasan päällekkäinen meno, joka ei mahdollista edes etäyhteyksin mukanaoloa.

jal commented on 05.12.2009 (fi)

visualradio  

Tiedoksenne, että Helsingin katolta keskustelu Janne Saarikko, Vesa Auvinen ja Helge Keitel on nyt myös tarjolla MP3-audioäänitteenä, joka on kooltaan 14 Mb. Voitte ladata äänitteen tästä osoitteesta. Esityksen pituus on 14 minuuttia ja 08 sekuntia.

visualradio commented on 05.12.2009 (fi)

lindstorm  

@visualradio kiitos, ehdin videota katsella alkuun mutten ihan loppuun asti. Jos ton saisi tässä lennossa latailtua niin voisi kuunnella kotiin päin kävellessä.

lindstorm commented on 05.12.2009 (fi)

visualradio  

@lindstorm Jos ehdit kommentoimaan ja asettamaan uusia kysymyksiä, voimme käsitellä niitä Dazzle-tapahtumassa 11.12.2009 kello 16 alkaen. Muistinhan ajankohdan oikein, @VesaAuvinen ?
Lisää täsmentäviä kysymyksiä myös muilta lukijoilta, videon katselijoilta ja MP3 kuuntelijoilta, että osaamme vastata tietotarpeeseen. Nyt kauppaan ostoksille.

visualradio commented on 05.12.2009 (fi)

VesaAuvinen  

@visualradio - oikein muistettu, eli 11.12 klo 16 Dazzlen toimistolla (Salomonkatu 17B, 12 .krs) - @pe3 ja muut - vauhtia illan juhliin voi/kannattaa tulla hakemaan ko. tapaamisesta - ilta jatkuu myös meidän toimistolla vapaamuotoisella oleskelulla, musalla, syötävällä ja juotavalla :)
@ubiq - kemunomadi loistava idea (eroaa tietysti kuokkavieraasta, koska on kutsuttu ;))

VesaAuvinen commented on 05.12.2009 (fi)

Kayraranta  

Innovaatio on sanana kärsinyt jo jonkinlaisen inflaation. Sähköpostiin tunkee kutsuja innovaatiokursseille, milloin mitäkin oppimaan.

Laitoin jo postiini suodattimet ohjaamaan innovaatioviestit roskapostikansioon.

Miksi muuten tivit äylitilaesitysmateraaleista oli useampikin englanniksi, vaikka hanke on suunnattu Suomeen ja esityksen pitäjäkin on suomalainen? Eikö prujuja jaksettu suomentaa?

Kayraranta commented on 06.12.2009 (fi)

oaw  

@Kayraranta Olen samaa mieltä, että sana innovaatio on tosiaan kärsinyt inflaation, keksitään uusi sana. Minäkin haluaisin nyt jo olla muuta kuin i-aktivisti. Suomessa aina tehdään vain yhtä kerrallaan ja tämä on nyt tämä. Yhtenäiskulttuuri.
Älytilamateriaalista sain sen kuvan tilaisuudessa, että oli tehty johonkin muuhun, meille siellä näytettiin vain osa. Tilaisuus oli vain pieni kokous, ei varmaankaan ehtineet tehdä uutta materiaalia.

oaw commented on 06.12.2009 (fi)

jal  

@Kayraranta Englanninkieliset matskut nyt vielä ymmärtääkin, mutta vähän vaikeampi tapaus on Suomessa pidetty suomalaisen teknologiaohjelman seminaari, jossa suomalaiset puhujat esittävät asiansa suomalaisille kuulijoille englanniksi. Case Tekes Giga

jal commented on 06.12.2009 (fi)

TarjaO  

Suomenkieli kunniaan! Sitä käyttäessä ajatusenergiaa ei kulu epäolennaiseen.

TarjaO commented on 06.12.2009 (fi)

visualradio  

@Kayraranta @lindstorm @oaw @jal Arvoisat innovaattorit, olen viikonlopun aikana työstänyt aikoja sitten tuotettuja juttuja verkottumisesta ja innovoinnista. Elämää oli ennen Qaikua ja internetiä. Tässä jutussa on melkein psykoanalyyttiinen näkökulma. Emme saa juttua teknologiaan tai yksittäisiin yläkäsitteisiin. Yhteiskunnallisia muutosprosesseja on ollut aina. Kuuntele podcast verkostoitumisesta MP3, joka on 15 min 32 sekuntia.

visualradio commented on 06.12.2009 (fi)

visualradio  

Syyskuussa valmistelimme ensimmäistä lähtöä, joka onneksi siirtyi marraskuulta 2010 tammikuun alkuun. Tässä kuitenkin hajatelmia syyskuun kumppanuuksista ja teemoista: kuuntele podcast ja erityisesti pyytäisin@lindstorm kommenttia matkailusta, joka tulee podcastin loppuosassa. Matkailualan sponsoria meillä ei vielä ole. Haluaako Lappi astua parrasvaloihin?

visualradio commented on 06.12.2009 (fi)

jal  

@visualradio Onko jo sovituissa sponsseissa parrasvalojen takaajia?

jal commented on 06.12.2009 (fi)

visualradio  

@jal Ymmärränkö kysymystäsi oikein tai ollenkaan? Kerro, mitä tarkoitat parrasvaloilla? Julkisuudella? Saammeko huomiota? Oma tulkintani on, että tämä tulee menemään jopa vakiomedioihin, mutta saatan tulkita kysymyksesi täysin väärin...
Heitän tähän myös linkin Bioasiasta Kiteeltä. Podcastin taustakohina johtuu siitä, että äänitys tapahtuu autossa matkalla Oulusta Sotkamoon. Editointi pätkii hiukan ajoittain sanoja.

visualradio commented on 06.12.2009 (fi)

jal  

@visualradio Joo, tuota julkisuutta juuri tarkoitin; ymmärsin Lapin astumisen parrasvaloihin tarkoittavan sitä, ja vielä jopa aika isoa julkisuutta. Kävi mielessäni, että sponsoreissa kenties olisi jo mukana sellaisen lupaamiseen pystyviä tahoja.

jal commented on 06.12.2009 (fi)

visualradio  

@lindstorm @jal Tuon podcastin tuotin syyskuussa,silloin mielessäni oli myös Lappi, mutta kohta sen jälkeen tuntui siltä ettei matkaa pystytä toteuttamaan marraskuussa. Heitän tätä historiakamaa tänne podcatsteina (editoituina), jotta muistaisin / Muistaisimme prosessin alkuvaiheen juonet. @lindstorm pohti Qaikussa, miten Lappia ja matkailua voitaisiin edistää. Nyt olisi edelleen mahdollisuus osallistua toimintatonnilla. Omalta osalta jatkan keskustelua automaatiofirman kanssa. Dazzlessa rajasimme, että korkeintaan 10 sponsoria mahtuu tähän keikkaan; joulukuussa tiedämme, ketkä ovat kyydissä. Ison julkisuuden eteen joudumme tekemään töitä. Lataisin vastuuta 11.12.2009 Dazzle tilaisuuteen, jossa pitäisi sopia esim. julkisuusstrategiasta. Hyvä, kun nostat näitä tavoitteita pintaan! Onko YLE:stä kukaan kyydissä?

visualradio commented on 06.12.2009 (fi)

lindstorm  

@visualradio mä vinkkasin näistä keskusteluketjuista Lappsetin suuntaan Alasen Askolle joka toimii siellä kehityspäällikkönä. Veikkaan tosin että ajat ovat sen verran kovat - ja nyt kun junakaan ei Rovaniemelle asti puksuta - niin taitaa kyllä jäädä sieltä toimintatonni tulematta :)

Mitä tulee matkailuyrittäjiin, niin Santaparkin tuoreesta pyörittäjäpariskunnasta saattaisi löytyä ymmärrystä. Tosin veikkaanpa, että heillä on sesonki tuloillaan, ja tässä kiireessä eivät ehdi moneksi revetä. Vähän elää koko Lappi omaa turistipiirileikkiään näin talven tienoilla.
- Podcast pitää tässä kuunnella kun ehtii, nyt suuntaan lähinnä yöunille. Kiitokset huomioinnista kuitenkin! Palaillaan.

lindstorm commented on 07.12.2009 (fi)

pe3  

Julkisuuteen, viestintään ja junan työtapoihin liittyen olisi hyvä saada etukäteen aika varmaa speksiä junan nettiyhteydestä. Voidaanko junassa käyttää reaaliaikaisia nettipalveluita kuten Etherpadia? Ja minkälainen striimaaminen on mahdollista? Perjantain kokoukseen mennessä olisi myös hyvä saada vahvistusta nettisivu-huhuihin. Pitäisikö VR:n nettiyhteyksiä käydä jo etukäteen testaamassa. Olis ikävä tehdä suunnitelmia sellaisen varaan, joka ei toimikaan.

pe3 commented on 07.12.2009 (fi)

oaw  

Pitkään mukana olleen näkökulmasta on ollut hieman turhauttavaa, kun niin moni alkuperäinen idea on jäänyt (ilman testaamista tai perusteluja) pois. Olisi hyvä käydä läpi perjantaina monia eri vaiheissa keskustelussa olleita ideoita läpi. Intoa on ollut monessa vaiheessa useaan jännittävään kokeiluun. Matkan yksinkertaistuminen ei mielestäni varsinaisesti estä erilaisia lähetyksiä muiltakin paikkakunnilta. Juna voi olla vain osa verkostoamme, jos niin tahdotaan.

oaw commented on 07.12.2009 (fi)

pe3  

@oaw: jos jotain oleellista on jäänyt pois, niin ota koppi ja rupee järkkäämään :-)

pe3 commented on 07.12.2009 (fi)

oaw  

@pe3 Olen kyllä oikeasti yrittänyt saada vaikkapa tunnukset dokumenttiin tai mukaan skypekokouksiin, mutta nyt varmaan siellä perjantaina pääsee oikeasti järkkäämäänkin :-)

oaw commented on 07.12.2009 (fi)

visualradio  

@oaw @ferrix Minullakaan ei ole tunnuksia dokumenttiin. Toisaalta olin jonkin aikaa niin kiireinen, etten olisi ehtinyt mitään laittaa. Tärkeintä ehkä olisi nyt linkittää aikaisempaa pohdintaa ja poimia helmet joukosta ja laittaa ne täsmällisesti luettavaksi.

@pe3 @saarikko Missä vaiheessa olisi mahdollista testata vaunun tekniikkaa jatkuvan julkaisun onnistumisen varmistamiseksi?

11.12. kello 16 alkaen Dazzlessa on tärkeä, että saamme järjestelyistä lujan otteen. Työnjakoakin kannattaa pohtia eli kuka ottaa vastuuta mistäkin.

  • sivuston luominen
  • tiedottaminen
  • hallinto ja tilinpito
  • ilmoittautuminen
Ville Venäläinen haluaisi maksaa toimintatonnin jo tässä kuussa (Otava Opisto) ja tiedusteli sitä paikkaa. Onko @hyvaelama Sitran tili valmis vastaanottamaan?
  • sitovasta ilmoittautumisesta sovittava 11.12.

visualradio commented on 07.12.2009 (fi)

oaw  

@visualradio Totta! Hauskinta on, että kun vilkaisin vanhoihin ketjuihin, keskustelimme jo syyskuussa iinnovaatiojunahanke -osuuksien vastuuttamisesta usealle henkilölle. Nyt perjantaina on viimeistään aika tehdä niin.

oaw commented on 07.12.2009 (fi)

visualradio  

@oaw Palauta mieliin alkuperäisiä ideoita, jotka kannattaa ottaa mukaan junaan. Olen ehtinyt hiukan analysoida vanhoja polkuja, mutta mikä olisi mielestäsi top5 tai top10, josta ei tule luopua?

visualradio commented on 07.12.2009 (fi)

oaw  

Joskus silloin ihan alussa suunniteltiin sitä mallia, joissa olisi sekä horisontaalisesti että vertikaalisesti vastuunkantajia. Vaikka Sitra ja VR ovat halunneet profiloida tietyin tavoin matkaa, ei se estä kuitenkaan osiovastuuta. Syyskuun ketjuissa oli kaikkein eniten ideointia yleissisällöstä, silloinhan profilointia ei vielä ollut tapahtunut. Moni sopii varmaan nytkin. Yleisön määrittely auttaa eri osioiden suunnittelussa. Yleisöähän on myös sosiaalisen median kuluttajien lisäksi aivan vanhanaikaisessa mediassa ja sen kuluttajissa. Ja toivoisimme kaiketi kontakteja myös kansainvälisiin yrityksiin?

oaw commented on 07.12.2009 (fi)

pe3  

@oaw: mitä tarkoitat yleisöllä ja yleisölle suunnittelulla tässä yhteydessä? Oletko tutustunut BarCamp-tyyppisiin tapahtumiin? Nyt ollaan varmaankin tekemässä enemmän sen henkistä hommmaa. BarCampin yksi perusajatus on: "ei yleisöä, vain osallistujia".

http://en.wikipedia.org/wiki/BarCamp
http://barcamp.org/WhatToExpect
http://barcamp.org/OrganizeALocalBarC...
http://barcamp.org/TheRulesOfBarCamp

pe3 commented on 07.12.2009 (fi)

oaw  

@pe3 Ymmärrän, että yleisö sana kävi korvaasi. Anteeksi! Eikö kuitenkin tällä Sitran ja VR:n satsauksella kannata myös mainostaa junaa, maantieteellistä ulottuvuutta (pohjoinen), sosiaalista mediaa ja suomalaista osaamista/tuotteita? Hieman vähemmälläkin vaivalla voi tehdä luovaa yhdessäoloa ja verkostumista sellaisenaan. Ongelma kai on, että tuo puhdas barCamp jää aika pienen ryhmän tietoon.

oaw commented on 07.12.2009 (fi)

oaw  

Jatkoa edelliseen: Siis noissa edellisissä kommenteissa en puhunut mistään näistä sisällöllisistä asioista, vain ainoastaan tuosta tiedotusnäkökulmasta. Se tulee luonnostaan, koska olen myös markkinointitiedottaja. Olen koko ajan pitänyt luontevana, että matkalle "mahtuu" monenlaista toimijaa. Näinollen olen ajatellut oman roolini lähinnä avustavana tiedotuksen puolelle. On tietysti mahdollista, että Sitralla ja Vr:llä omat tiedottajat kertovat casesta ja meiltä odotetaan vain sisällöllistä roolia. Tämä olisi kuitenkin silloin hyvä aukikirjoittaa.

oaw commented on 07.12.2009 (fi)

visualradio  

@oaw Tiedotus on kiertueen onnistumisen edellytys. Hesan ja Oulun väliä sahaa päivittäin taviksia, yrittäjiä, keksijöitä ja entreprenöörejä. Monilla on paikallisia tai muita kehitelmiä salkuissaan. Meidän tavoitteena on tuoda Helsinki-Oulu-Helsinki junailuun jotain radikaalisti uutta. Vaikka keksisimme kuun taivaalta, se jäisi pienen piirin itseihailun omaisuudeksi, jos emme saa viestiä leviämään. Meitä avoimuuden uskovaisia ei ole vielä körttiseurakunnan vertaa; tärkeästä asiasta kirjoitat.

visualradio commented on 07.12.2009 (fi)

ubiq  

@kaikki varmaan kannattaa nyt edetä yhdellä raiteella kuin juna. Kun tässä on VR:n kaltaisia liikkuvia osia, niin etenemnen tietty hidastuu.

Minne voi siis ilmoittautua sitovasti? Maksettava summa selvinnee vasta ilmoittautumisajan päätyttyä?

ubiq commented on 07.12.2009 (fi)

Kayraranta  

@jal @oaw @visualradio
Kommenttini oli hieman kriittinen, mutta ei ollut tarkoitus kritisoida hanketta sinänsä. Ideonitia ja ideaa tarvitaan aina ja tämä junajuttu on uusi ( ja tietenkin innovatiivinen!) tapa ideointiin ja verkostoitumiseenkin. Juna sitten vilahtaa hidastamatta ohi Ryttylän, mutta oliskohan Riihimäeltä junaan tulijoita?

Kayraranta commented on 07.12.2009 (fi)

pe3  

@Kayraranta ja @jal: kielikysymyksiin liittyen - mä liikun aika paljon piireissä, joissa puhe/esityskieli vaihdetaan englanniksi, jos paikalla on yksikin suomea taitamaton.

pe3 commented on 07.12.2009 (fi)

jal  

@pe3 tuo on toki ihan hyvien käytöstapojenkin mukaista etenkin jos kaikki osaavat englantia eikä ryhmä ole kovin suuri.

jal commented on 07.12.2009 (fi)

visualradio  

@ubiq Ilmoittautuminen ja maksuposti ilmoitetaan 11.12. kello 16 alkavan Dazzle-kokouksen jälkeen. Tilaisuudessa junaillaan myös työnjakoa ja sovitaan kustannuksista yms. @Kayraranta Kritiikki on aina paikallaan. Olen samaa mieltä Innovaation kuluneisuudesta, mutta ehkä tämä "sidostesukka kestää" kulutusta. Tavoitteena on tuoda uutta ja vallankumouksellista kehiin. Ehkä ajatus on hiukan megalomaaninen, mutta litteän maailman ongelmia ei vielä ole ratkottu. @pe3 Olisi viisasta levittää iJunan gospelia myös rajojemme ulkopuolelle.@jal Tarkoitatko, että meillä olisi työryhmiä, jotka vetäisivät erikielisiä striimejä taivaskanaville?

visualradio commented on 07.12.2009 (fi)

TarjaO  

@pe3 Toivon, että voimme käyttää junassa suomea. Viestintää ja yhteistyötä maailman kanssa voi tietysti tehdä monellakin kielellä.

TarjaO commented on 07.12.2009 (fi)

ubiq  

Esm tuo videolla kerrottu tehtävienanto toimintatonnien antajilta olisi hyvää ajankulua joksikin ajaksi matkaa. Varmaan pystyy rakentaa luovaa diversiteetttia fasilitoidun aktiviteetin ja itseorganisoitumisen välillä.

Osa matka-ajasta menee yksinkertaisesti siihen, kun ihmiset tapaavat toisiaan ensimmäisen kerran irl ja vaihtavat kuulumisia (retken yksi tarkoitus). Esm itse olen tavannut allaolevasta pikapingauksesta irl vain @apoikola, @tropponen @pe3 @jal @saarikko @lindstorm eli reilusti alle puolet vaikka kaikkien kanssa on tullut de facto vaihdettua käsityksiä mm. Qaikussa.

ubiq commented on 07.12.2009 (fi)

jal  

@visualradio kielikeskustelu oli ainakin omasta puolestani itse asiassa täysin irrallaan tästä qaikuketjusta. Eli en tarkoittanut mitään sellaista.

jal commented on 07.12.2009 (fi)

visualradio  

Videoita, podcasteja, Flickr ja blogipostauksia syntyy matkan aikana helposti, koska tarjolla on innokasta ja irrottelevaa porukkaa. Voimme rakentaa uusia työryhmiä ja muovata joukkuerakenteita, jotka avaavat juttuja eri näkökulmista. Tärkeää on tietenkin, että opimme tuntemaan toisiamme f2f. Minullekin monet tämän prosessin tuttavista ovat virtuaalisia ja kohtaaminen antaa aina jotain uutta. Jännittävintä on, mitä todella tapahtuu, kun 40 ihmisen ryhmädynamiikka astuu peliin. Tämä ei ole seminaari, jossa yksi puhuu ja loput tekstaa jotain Qaikua. Staroja ovat kaikki ja perinteisen one-to-many kaavan murtamisesta syntyy varmuudella paljon uutta. Monelta Monelle on jännittävää, koska kaikkia ovat tärinässä, mitä tästä seuraa...

visualradio commented on 07.12.2009 (fi)

pe3  

@TarjaO: joo toki suomeksi. Halusin vaan vähän suhteuttaa enkun kielisten kalvojen oudoksumista.

pe3 commented on 07.12.2009 (fi)

apoikola  

Auttakaahan kiteyttämään innovaatiojuna-ajatus pariin kappaleeseen tekstiä, niin saadaan huomenissa ilmoittautumiset käyntiin.

Tämä on siis haaste, kuinka hyvin kahden kappaleen intro syntyy itseorganisoituen: http://etherpad.com/c6i4KV9qJo

ping @visualradio @hyvaelama @saarikko @pe3 @Xekkan @ubiq @VesaAuvinen @TarjaO

Näillä näkymin junaan on saatu sen verran sponsseja, että junamatkan kulut saadaan katettua. Ilmoittautumisen yhteydessä ei siis peritä maksua, mutta ihmisiä pyydetään varautumaan max 30 euron maksuun, joka tarvittaessa kerätään jälkikäteen, mikäli jotain muita kustannuksia syntyy.

Virallinen ilmoittautuminen käynnistyy siis huomenna tiistaina iltasella (lupaan kiireitteni keskeltä).

apoikola commented on 07.12.2009 (fi)

pe3  

Hyytyikö Etherpad?

pe3 commented on 07.12.2009 (fi)

TarjaO  

Hyytyi.

TarjaO commented on 07.12.2009 (fi)

pe3  

Googlen ostosmatkan seuraukset näkyy. Ei varmaan enää kiinnosta kehittää/ylläpitää nykyistä.

pe3 commented on 07.12.2009 (fi)

ubiq  

@pe3 hyytyi ainakin täällä. Äkkiä vaan Etherpadin OS omalle serverille kun se on mahdollista. Eipä silti, hyytelöi viikko sitten maanantaina myös siinä määrin, että aloin pitä palvelua jo kivana, mutta epästabiilina. Maanantaiserveri?

ubiq commented on 07.12.2009 (fi)

visualradio  

Hei@oaw @TarjaO @apoikola @ubiq @pe3 lähetin varmistuskutsun itselleni ja tässä on linkki, joka avaa keskustelun http://etherpad.com/c6i4KV9qJo Siis, se on ihan sama.

visualradio commented on 07.12.2009 (fi)

ubiq  

Etherpad näemmä pelittää taas, mutta tekstin backupointi alkaisi olla paikallaan aika tiheään.

ubiq commented on 07.12.2009 (fi)

saarikko  

Selvitän tuota nettiyhteyden tilannetta, speksejä ja testausmahdollisuutta VR:ltä. Käsitykseni mukaan kyseessä on WLAN-yhteys, mutta siitä eteenpäin tapahtuvasta kommunikaatiosta ei ole tietoa. Arvaan kyseessä olevan joko optimoidut 3G(tms)-vahvistimet tai sateliittiyhteys (mm. laivoissa käytössä).

Tuolla etherpadissa puhutaan myös tiedottamisesta. ping @outiV @SannaE @kitti

saarikko commented on 07.12.2009 (fi)

oaw  

Kävin nyt dokumentissa, näytti vielä kovin ympäripyöreältä. Mutta perjantai varmaan auttaa asiaa :) @saarikko @apoikola , pistäisittekö minut vihdoin listoillenne?

oaw commented on 08.12.2009 (fi)

pe3  

@oaw: mille listoille? etherpadiin voi kirjoittaa kuka vaan, jos sitä meinaat. kuulostaa, että tää on jotakin muuta kuin olet kuvitellut.

pe3 commented on 08.12.2009 (fi)

jal  

@oaw minusta etherpad-doku vastaa aika hyvin sitä kuvaa, mikä hankkeesta on syntynyt itselleni. Ja se kuva muuten on kyllä varsin positiivissävyinen:-). Kovin tarkkoja ainakaan lupauksia/sitoutumisia muusta kuin innokkuudesta ei varmaan kannatakaan dokumentoida.

"Se on yritys olla erilaisuutta sietävä joukko yhdessä, vailla selvää päämäärää. Yhdistää erilaisia haluja, ajatuksia, havaintoja, puhetapoja, huumoria. Se on haurautta tulla vaikutetuksi ja halua vaikuttaa. Ajatella uusiksi. Oppiminen voi olla romahduttavaa. Innovaatio tuhoisaa. Junalle on lähdössä joukko, joka sietää sen. Joukko, joka pystyy sosiaalisen median välineiden avulla ylittämään sen, mihin kukaan pystyisi yksin. Juna ei ole pelkästään keino mennä Ouluun, vaan irrottautua henkisesti muusta. Ja ehkä päätyä jonnekin, josta kenelläkään ei ollut mitään tietoa ennen matkaa." -- Tykkäsin - tämä taisi olla @pe3:lta

jal commented on 08.12.2009 (fi)

jal  

@pe3 @oaw Flowdock? Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä siellä on tapahtunut...

jal commented on 08.12.2009 (fi)

pe3  

@jal: jup - meitsin runoilua :-)

pe3 commented on 08.12.2009 (fi)

oaw  

@jal @pe3 Olen työskennellyt miesvaltaisella allalla harvana naisena koko ikäni. Siksi pidän lukua listoista yms. koska niillä uloskirjoitetaan ihmisiä ja asioita. Avoimuus ja läpinäkyvyys edellyttää aina tekstillistä (tai puheellista ja kirjattua) aukikirjoittamista. Tämä on erityisen tärkeää avoimessa yhteistyössä. Ettei kukaan koe itseään uloskirjoitetuksi ja myöskään ei ryhmään kuuluvaksi. Toki kaikki saavat kirjoittaa, mutta jos joku haluaa olla mukana kutsutuissa, hänet sinne mukaan lisätään ja varsinkin jos on kyse listasta, jota kopioidaan alituiseen toisesta ketjusta toiseen (tai dokumentista toiseen) ja tarvitaan siis avustamaan mukana pysymisessä. Ympäripyöreys voi olla hyvä, mutta on välttämätöntä aukikirjoittaa kaikki näkökulmat ;)

oaw commented on 08.12.2009 (fi)

jal  

@oaw Joo, olisin itsekin mielelläni ollut enemmän (mm. flowdock-)listoilla, mutta kun toisaalta muista menoista johtuen panosta en ole uskaltanut luvata, niin en ole listoille kovin aktiivisesti pyrkinytkään. Perjantai-ip/iltanakin on päällekkäinen (työ)meno. - 13.1.2010 olen kyllä pitänyt kalenterissa varattuna...

jal commented on 08.12.2009 (fi)

oaw  

@jal :-) Minä vuorostani pyrin sille listalle ja dokumenttioikeuksiin kaiken aikaa, mutten saanut koskaan vastausta keneltäkään. Olen seurannut vierestä (ja myös muuten) open-sourcetyöskentelyä ja jopa siinä kaikki pääsevät mukaan vaikuttamaan. Joten en usko sen olevan mahdotonta...

oaw commented on 08.12.2009 (fi)

apoikola  

Hienosti alkoi tekstiä syntyä, lounastauolla kannan omat korteni kekoon!

@oaw nyt olet minun päässäni olevalla "listalla" :) Jokaisella yksilöllä lienee oma mentaalinen listansa "innojunatyypeistä". Näiden yksilöiden mentaalisten listojen koosteena syntyy verkosto, jossa sinäkin olet ollut varmasti mukana jo pitkään. Kun eilen esim. pingasin joitain tyyppejä tähän ketjuun, niin en tarkoittanut listaani millään tavalla exclusiiviseksi, vaan tyhjensin päästäni muutaman ensimmäisenä mieleen tulleen nimen ja ajattelin, että luonnostaan tämä verkosto välittää tietoa eteenpäin.

Jonkinlainen listaus verkostolaisista saadaan ilmoittautumisen myötä. Ilmoittautumiset avataan tänään illalla, joten tänään on hyvä päivä herätellä kaikkia omien mentaalisten listojen "innojunatyyppejä". Tilaa on kuitenkin koko vaunullinen, joten kaikki tähän mennessä kiinnostuksensa ilmaisseet mahtuvat varmasti mukaan ja tilaa jää vielä sponsoreille ja myöhäisherännäisillekin.

@jal flowdocissa on aika hiljaista ja hiljaisuuden keskellä hieman teknistä... et ole jäänyt paljosta paitsi. Tämän päivän etherpad-sessio huipentunee siihen, että laitan syntyneet kuvailut innojunan nettikotiin eli http://www.collect.fi/ blogiin. Junaan ilmoittautuneet saavat sitten halutessaan tunnarit kyseisen blogin päivittelyyn @Xekkanilta tai @Ferrixiltä

apoikola commented on 08.12.2009 (fi)

oaw  

@apoikola :-) Voiko siis tänään vielä jotenkin vaikuttaa, tuntui että Etherpadissa oli mahdollisuus vain kommentin kirjoittamiseen. Jos jotain voi tänään tehdä, niin kertokaa ihmeessä...

oaw commented on 08.12.2009 (fi)

visualradio  

@oaw @pe3 @jal @apoikola Minullakin on sellainen käsitys, että sattuma ja kiireet sanelevat, kuka milloinkin vie jotain juttua eteenpäin. Avoimuus tarkoittaa sitä, että tämä tontti on auki jokaiselle, joka haluaa kontribuoida ja osallistua. Esimerkiksi viime viikon video syntyi, kun oli tunnin rakonen, Janne kutsui kahville Dazzleen ja siltä istumalta päätettiin kelata podcastia ja webcastia. Jutustelu meni suoraan verkkoon sellaisenaan. Tällä organisaatiolla ei ole hierarkiaa, mutta missio on muotoutumassa ja utuinen visio uudenlaisesta yhteistoimintatavasta. Nyt näyttää siltä, että pystymme joukolla tuottamaan nopeasti uutta sisältöä. Teknistä haparointia saattaa esiintyä, mutta vähitellen opimme liikkumaan verkko- ja välineviidakossa. Kuka jakelee Flow Doc -kutsuja? Minulle helgekeitel at gmail.com

visualradio commented on 08.12.2009 (fi)

apoikola  

Pingaan nyt vielä kaikkia tähän ketjuun aiemmin osallistuneita ja muita minulle mieleen tulevia

1.) Ilmoittautumiset innojunaan avautuvat tänään 8.12. illalla (sanotaan nyt vaikka klo 21) osoitteessa: http://www.collect.fi/, tilaa on, joten ei paniikkia.

2.) Toivoisin, että välitätte viestiä kaikille niille, jotka tiedätte olevan asiasta kiinnostuneita, etenkin olisi helpottavaa, että kaikki aikanaan Doodleen nimensä laittaneet olisi herätetty. @visualradio onko Doodleen raapustaneille mahdollisuus lähettää meiliä ja voisitko viestittää FB-ryhmän kautta samaa?

3) Artefaktina innovaatiojunan konkretisoinnissa toimii nyt Etherpad, johonka KAIKKI ovat enemmän, kuin tervetulleita kontribuoimaan. Tämän padin sisällöstä tehdään tarvittavat poiminnat http://www.collect.fi/ -sivulle, joka jatkossa sitten toimii iJunan nettikotina.

@visualradio @oaw @TarjaO @apoikola @ferrix @troppone @jal @outiV @saarikko @hyvaelama @VesaAuvinen @Xekkan @pe3 @SannaE @ubiq @lindstorm @Kayraranta @juhana2 @jounikj @jwa @arttusilvast @tarmo @totoroki @Kitti @teroheiskanen @annerongas @hjuntunen @PeterF @SannaM @villev @bergie @Peeii

apoikola commented on 08.12.2009 (fi)

Xekkan  

@apoikola Tuossa edellisen viestin collect.fi linkissä on pilkku liikaa, ni heittää siitä siks Not Found sivulle.

Xekkan commented on 08.12.2009 (fi)

oaw  

Laitoin pari lausetta Etherpadiin.

oaw commented on 08.12.2009 (fi)

visualradio  

@apoikola Lähden kohta asiakaskäynnille, mutta palattuani kello 17 jälkeen laitan uutta tietoa FB:n, joka sekin vaatisi päivityistä, koska siellä on hiukan eri väkeä kuin Qaikussa. Ehtiikö joku muu kirjoittaa kommentteja FB ennen sitä.

visualradio commented on 08.12.2009 (fi)

oaw  

@visualradio Mä laitan FB:hen tiedon, että illalla aukeaa...

oaw commented on 08.12.2009 (fi)

visualradio  

@oaw Loistavaa, näin tämä työnjako kehittyy, kun on monta toimijaa. Päiväunissani olen aina uskonut, että avoin yhteistyö mahdollistaa jotain aivan muuta kuin MINÄ-keskeinen tai JOHTAJA-keskeinen toiminta. Etherpad osoittaa, että yhteistä tekstiä syntyy nopeasti ja näkökulmien rikkaus paistaa jo alle vuorokauden ikäisestä tuotoksesta.

visualradio commented on 08.12.2009 (fi)

oaw  

@visualradio Tarkasta kuitenkin (FB), sitten kun voit, sillä tietoa mahtui tosi vähän. Etherpadinhan voi sitten pian jo poistaa. Oliko "MINÄ" viesti minulle. Kyllä huumorini kestää, tämä on ihan hauskaa :) Odotan perjantaita innolla.

oaw commented on 08.12.2009 (fi)

ubiq  

Varmaan fb:n osalta olisi paikallaan kollektiivispämmi pikkuhiljaa? =) Konkretia ja sen toteuttaminen alkavat olla sen verran pitkällä.

Otsikolla Innovaatiojuna saapuu - saavutko sinä? (tjs, kunhan nyt heittelen draftia aikani kuluksi)

ubiq commented on 08.12.2009 (fi)

saarikko  

@visualradio Sinne oli joku laittanut jo ilmoittatumisen alkamisajan ja linkkejä.

saarikko commented on 08.12.2009 (fi)

saarikko  

@ubiq: Joo, ehdottaisin että @visualradio pistää alkuillasta "lähetä viesti ryhmän jäsenille" ja muistuttaa ilmoittautumisen alkamisesta.

saarikko commented on 08.12.2009 (fi)

ferrix  

@saarikko Näemmä ilmoittautumisen pitäis alkaa TÄNÄÄN ja päivä on jo painumassa mailleen... hmmm.

ferrix commented on 08.12.2009 (fi)

lindstorm  

Hoho, suunnittelin tässä että jos varaslähtöjunailisi jo edellisenä päivänä ja ajelisi 12:50-21:30 edellisenä iltana Junalla Rovaniemeltä Helsinkiin... :)

lindstorm commented on 08.12.2009 (fi)

visualradio  

@oaw Minä-viesti oli viittaus itseeni. On vienyt vuosia irrottautua minä-keskeisyydestä ja varmaan se paistaa vieläkin joskus läpi.

visualradio commented on 08.12.2009 (fi)

oaw  

@visualradio Sama täällä :)

oaw commented on 08.12.2009 (fi)

ubiq  

@lindstorm miksi turhaan tärvätä aikaa Hkiin asti? Jää pois Treella niin saamme toisemme hereille. Ehtisi nähdä @simison ia etc. Treella on metkaa. Ja jos juna sotkeutuu Toijalan vaijereihin, niin helpompi päästä takaisin kotioloihin.

ubiq commented on 08.12.2009 (fi)

TarjaO  

SPONSORI
Ylpeänä esittelen sponsoriksi lupautuneen kumppanin: Maa- ja metsätalousministeriö, metsäosasto. Heidän haasteeseensa palaan myöhemmin.

TarjaO commented on 08.12.2009 (fi)

oaw  

@TarjaO Hienoa. Suomalaista metsämaisemaa. Hyvä :)

oaw commented on 08.12.2009 (fi)

visualradio  

@TarjaO Upiata! Avoimuuden asia saa näin konkreettisia muotoja. Sponsorit edustavat eri aloja ja Jannen mukaan VR tukee kiertuettamme merkittävällä summalla. Nyt kun kodikkaat kotisivutkin valmistuvat, Etherpadissa syntyy kollektiivista kerrontaa, voimme esitellä ideaa uusille sponsoreille. Näyttö auttaa selittämään, mikä on tämän matkan tarkoitus ja ketkä ovat halukkaita tukemaan. Onkohan YLE kiinnostunut tästä? Kuka avaa keskustelun YLE:n suuntaan?

visualradio commented on 08.12.2009 (fi)

jal  

@visualradio Jos ei nyt ihan Areenaan niin ainakin jonnekin, vaikka kokeilun verran, moiselta reissulta voisi syntyä... jotain kerrontaa. @Tuija:a ja muita yleläisiä ei näissä ketjuissa taida olla näkynytkään?

jal commented on 08.12.2009 (fi)

jal  

@visualradio @ubiq @SannaE @outiV Eräälle perinteisempää talousmediaa edustavalle taholle vinkkasin "innovaatiojuna"-tapahtumasta, mutta sitä ei arvotettu juttuaiheeksi. Mutta mitäpä jos ehdottaisimme jollekin sopivalle medialle toimintatonnia ja sen vastineeksi innovaatiojunajengi kehittää n kappaletta juttuaihioita taustoineen aiheista, jotka varmasti ovat jutun väärtejä...

jal commented on 08.12.2009 (fi)

SannaE  

@jal: mielestäni vallan mainio idea. Pitää vähän pähkiä, mikä media on ennakkoluuloton ja moderni ja siinä mielessä valmis tällaiseen ideapajaan :).

SannaE commented on 08.12.2009 (fi)

SannaE  

@vesaauvinen: f2f perjantaina muuttui tentativeksi. Vieressä kuumeessa rohiseva, yskäinen tytär enkä oikein vielä tiedä, pitääkö tässä karantenisoida itsensä ympäristöystävällisistä syistä.

SannaE commented on 08.12.2009 (fi)

visualradio  

@jal Sopii minulle, otamme haasteita. Mitä mieltä muut ovat? Onko YLE:n @Tuija seurannut? Kutsutaan kyytiin.

visualradio commented on 08.12.2009 (fi)

oaw  

Voi olla, että auttaisi kun luvattaisiin organisaatiolle "antaa perusteellinen kaste" sosiaaliseen mediaan. Voimmehan matkan aikana kouluttaa, rakentaa ja analysoida perinteisten materiaalien lisäksi.

oaw commented on 08.12.2009 (fi)

visualradio  

Lähetin äsken FB innovaatiojuna-mainoksen. FB-jäseniä on yhteensä 83 ja osa heistä ei ole mukana Qaikussa.

Hei kaikille! Innovaatiojuna on saatu raiteille ja päivitämme nyt myös Facebook tietoja. Poiketkaa ryhmän sivuilla, joilta tänään pääsee ilmoittautumiseen. Matkaan mahtuu 47 innovaattoria.

Varmistuneita sponsoreita on nyt neljä ja jokainen toimintatonni vähentää osallistumiskustannusta 20 eurolla.

Dazzlessa on 11.12.2009 kello 16 alkaen työnjakopalaveri F2F. Tässä viikon vanha video, jossa Janne Saarikko, Vesa Auvinen ja Helge Keitel määrittelevät innovaatiojunan tavoitteita.

http://energiatalous.blogspot.com/200...

Vesa Auvinen kirjoittaa Qaikussa: f-2-f miitti Dazzlen toimistolla, Salomonkatu 17B, 12.krs 00100 HKI - eli Autotalossa Kampin metroaseman vieressä. Tarjolla myös glögiä ja pipareita :)
Vesa Auvisen yhteystiedot löytyvät Qaikusta ja Facebookista.

Tapaamisesta voisi olla skypeyhteys / striimit ei-paikalle tulijoille...

Ilmoittautumiinen onnistunee tänään kello 21 jälkeen.

Helge

visualradio commented on 08.12.2009 (fi)

oaw  

@visualradio Kävin FB:ssa ja siellä se oli postissa ja oli selkeä: Hyvä!

oaw commented on 08.12.2009 (fi)

Tuija  

Kiitos pingauksesta, olen kyllä hanketta sivusilmällä seurannut, mutta en pysty kykenemään osallistumaan tähän. Sponssikuvioon en ikävä kyllä tällä aikataululla pysty ottamaan kantaa, enkä juttua tilaamaan tahi tuottamaan, joululoma alkaa ja tammikuussa nippu uusia töitä.

Kiinnostuksella edelleen sivusilmin seurailen, mitä tästä syntyy ja toivotan hyvää reissua!

Tuija commented on 08.12.2009 (fi)

visualradio  

Laitanpa täältä linkin #Innovaatiojuna kokoamateokseen, johon kaikki tähänastinen viisaus kerätään ja www.collect.fi toimii operaation virallisena nettisivuna. Tiedoksenne, että 40 paikkaa on jo varattu, mukaan mahtuu 47, jollei keksitä lisätilaa. Nyt kehittyy yhdessä editoitua taustatietoa myös sponsoreille. Nimet ja logots julkaistaan www.collect.fi sivustolla.

visualradio commented on 09.12.2009 (fi)

Kusti  

Hoo, kävinpä minäkin ilmoittautumassa, mutta päädyin sijalle 51, eli en taida enää mahtua mukaan.

Kusti commented on 11.12.2009 (fi)

visualradio  

@Kusti Meillä on tänään logisiikka ja detsku tapaaminen Dazzleess ja tässä vaiheessa uskon, että kaikki mahtuvat mukaan. Lisätään vain vaunuja, mutta eiköhän tuo selviä. Vesa Auvinen kirjoittaa Qaikussa: f-2-f miitti Dazzlen toimistolla, Salomonkatu 17B, 12.krs 00100 HKI - eli Autotalossa Kampin metroaseman vieressä. Tarjolla myös glögiä ja pipareita :) Vesa Auvisen yhteystiedot löytyvät Qaikusta ja Facebookista. Seuraa #Innovaatiojuna keskustelua.

visualradio commented on 11.12.2009 (fi)

visualradio  

@BrightTerri Please, no spam

visualradio commented on 23.06.2010 (fi)

Login or register to leave a comment